Vallás, örökségvédelem és modern nemzetépítés az iszlám világban 1972–2000

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.54231/ETSZEMLE.2024.3.3

Kulcsszavak:

Iszlám, örökségvédelem, világörökség

Absztrakt

Az iszlám és a globális örökségvédelem közti kapcsolat a azóta foglalkoztatja a globális közvéleményt, hogy a tálibok 2001 márciusában felrobbantották a Bámijáni Buddhákat. Ebben a cikkben arra keressük a váalszt, hogyan jutott el a globális örökségvédelem és az iszlám kapcsolata Bámijánig, milyen dinamika határozta meg az iszlám vallás, a kultúra és a globális örökségvédelem kapcsolatát. Kvantitatív és kvalitatív elemzéssel arra juthatunk, hogy az iszlám világon belül  koránt sem volt egységes a viszony az örökségvédelemhez, a világörökségi rendszerhez. A múlt század második felében egyértelmű negatív összefüggés mutatható ki az iszlám mint identitásképző politikai erő és a globális örökségvédelmi normákhoz való igazodás között.  Azok az országok teljesítettek jól a világörökségi rendszerben, ahol stabil világi berendezkedés volt hatalmon. Ezek az országok pedig egyértelműen a nyugati, orientalista narratívák alapján alkották meg saját világörökségi reprezentációjukat, amelyben az iszlám vallásnak, kultúrának nem biztosítottak helyet.

Downloads

Download data is not yet available.

Letöltések

Megjelent

2024.12.15

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Kategóriák

Hogyan kell idézni

Szűcs, Tamás. 2024. “Vallás, örökségvédelem és Modern nemzetépítés Az iszlám világban 1972–2000”. Egyháztörténeti Szemle 25 (3): 57-83. https://doi.org/10.54231/ETSZEMLE.2024.3.3.

Share

Plaudit