Köztudott, hogy Illyés Endre már 1941-ben felhívta a
figyelmet mind az egyházi jegyzőkönyvek adataira, mind az anyakönyvek végén
vagy a számadókönyvek egy-egy lapján fellelhető bejegyzések jelentőségére.
Rámutatott ennek az anyagnak a történettudománnyal, a jogi gyakorlattal és a
néprajztudománnyal való szoros összefüggésére. Figyelmeztetett arra is, hogy
fontos volna ezek mielőbbi összegyűjtése, sőt egybeszerkesztése.[1]
Illyés aprólékosan részletezte, hogy e dokumentumok hogyan világítanak rá az
egyház irányító szerepére az egyháztagok – esetenként a helység – életének
minden területén. E szabályozó tevékenységek közé tartozik többek közön a tíz-
parancsolat valamelyik pontját megszegők megbüntetése is.[2] Elmondhatók mindezek a 18-19. századi
kunhegyesi egyházi jegyzőkönyvekről, s az itt 1738 óta vezetett születési,
házassági és halotti anyakönyvekről is. Belőlük számos tényező tárul fel a
város múltjára vonatkozóan. Az elmúlt években Kunhegyes népi
hagyományait gyűjtöttem. Elsőként leírtam egy 1975-ben történt temetést.[3]
Ebben még fellelhető volt a legutóbbi időkig megtartott minden szokás s
egyúttal a reformátusoknál számba jöhető minden „pompa” is. Ez az utolsó ilyen
jellegű temetés volt. A községi ravatalozó megnyitásával ugyanis megszűnt a
háztól való temetés, s így annak évszázados szokásai is feledésre lettek
ítélve. A református temetési szokások emlékei
jellemzőnek mondhatók a község egészére nézve, hiszen még 1890-ben is a kb.
7500 református mellett csupán 700 katolikus lakosa volt Kunhegyesnek. Az a
gazdasági, társadalmi, jogi vagy egészségügyi, szociális, illetőleg kulturális
jellegű tényanyag tehát, amely a helyi református iratok anyagából feltárul, a
19. század végéig a község egészére nézve jellemzőnek tekinthető. E témakör
folytatásaként összegeztem a század elején még élő temetési szokások emlékeit.[4]
Ismertettem a kunhegyesi temetőket, a sírba temetés módját, valamint a
koporsó-, fejfa- és lábfakészítést is. Itt a reformátusok régen csak csónak
alakú fejfákat állítottak. Ezeket az 1980-as években még a hagyományos módon
készítette Madarász András bognármester. 1910-ben született; a család
kunhegyesi; az édesapja is bognár volt. Madarász András annakidején Lukácsi
Dániel híres kocsigyártómesternél tanult, aki „az öreg Horthy”-nak (a kormányzó
édesapjának) volt a kocsigyártója. Ezután a halotti anyakönyveknek azokat a feljegyzéseit
mutattam be, amelyek kiegészítették az előző két cikkben foglaltakat.[5]
Ezek az adatok alátámasztják, illetőleg hitelesítik a szóbeli közléseket. Az anyakönyvi bejegyzések rávilágítanak
például a lakosság társadalmi rétegződésére, vagyoni megoszlására s a 19.
század eleji mezőgazdasági-ipari fejlődés menetére is. A lakosság társadalmi
megoszlására az 1800-as évek elejéig a „sorsa” rovatban csupán kétféle
bejegyzés utal: a halott vagy redemptus, vagy irredemptus (illetőleg
annak felesége vagy gyermeke.) A redemptus és családtagja temetésének módja
mindig: prédikációval, viszont az irredemptusnak és családtagjának
temetési módja általában: énekszóval. Az énekszós temetést hajdan csak a
szegény családok választották. Énekszóval temették azonban egy-két éves korig a
gyermekeket is. Az anyakönyv adatai ez utóbbi, szóbeli közlést is
alátámasztják. Azokat a gyermekeket is egyházi szertartással temették el, akik
esetleg kereszteletlenek voltak, azonban a kis gyermek temetési módja, akkor
is, ha atyja redemptus volt, mindig csak: énekszóval. Az 1800-as évek
után fokozatosan általánossá válik a redemptus-irredemptus megjelölés helyett a
halott foglalkozásának (a családfő foglalkozásának) közlése. Ez a mezőgazdaság
és az ipar fejlődésével, illetöleg a község lakosságának összetételében bekövetkezett
változással magyarázható. (Az 1786-os bácskai kitelepüléssel a malomipar és a
kézműipar fejlődéséve, Kunhegyes városi rangra emelésével stb.) Az írásos feljegyzések alátámasztják az
1831-es kolerajárványról élő szájhagyományokat is, így a lakosság körében igen
népszerű Vizy János halálának körülményeit. Az anyakönyv a járvány idején nem
közöl az elhunytakról részletes adatokat. Kivétel a nádori táblabíró, aki
jelentős szerepet játszott a város életében: többek között igyekezett minden
lehetségest megtenni a járvány terjedése ellen. Az anyakönyvben ez áll:
„Palatinalis assessor Tettes Vizy János UR 58 eszt. korában ezenn a naponn halt
napi betegeskedése utánn dél előtt 11 órakor – rothasztó hideglelésbenn – ki
mult a világból – hagyván maga után kesergő özvegyét Tettes Latzka Ágnes
Asszonyt és 7 neveletlen árvákat, mind leányokat – Temettetett – mint mások –
czeremónia nélkűl. 1831. augusztus 9.” Az anyakönyvben egyébként nyomon
követhető a járvány egész menete. Egészségügyi óvintézkedést jelentett a járvány
idején az eltemetés módja, ugyanis: ceremónia nélkül. A járvány
megszűnésétől: énekszóval, s csak a megbetegedés veszélyének elmúltával,
december 13-tól történhetett a temetés prédikációval. A halált
feltüntető okok gyakran utalnak a különféle korabeli, illetve helyi
viszonyokra, eseményekre. Például: „Sorozás végett Karcagon lévén: ott sorozás
alatti Karcagi ifjoncok által agyon verettetett. Karcagon el is temettetett.
Helybeni végtisztessége tartatott, márc. 28. (1858.)” Az öngyilkos ember végtisztességtétele
– a száj hagyományt alátámasztóan – prédikációval vagy énekszóval történt. Ha a
haláleset vagy a temetés időpontjában a községre nézve nevezetes esemény,
történt, arról is hírt ad az anyakönyv. Így értesülünk az új temető
megnyitásáról az oda elsőként nyugalomra helyezett halott adataival együtt 1782
pünkösd havában. A fiúiskola rektorának temetése napján ez a szöveg íródott be
az anyakönyvbe: „NB. Ez temettetett leg elsőben az Új Temetőben, melly vagyon a
Nagy Völgyi. partyán a Karczagra menő út mellett. Melly Temetőt könyörgés által
fel szentelt T. T. Csete Mihály uram az Abádi Rf. Sz. Eklésiának Prédikátora és
a Nagy Kunsági V. Tractust Senióra die 10' maii 1782. amelly nap temetődött el
a meg hólt.” (Ez a temető lett a későbbi Keleti vagy Kolera vagy Cigány
Temető.) Bekerült az anyakönyvbe az 1848-as
szabadságharcról való megemlékezés is, amikor egy, a verbászi táborban meghalt
s idegenben eltemetett nemzetőr emlékére Kunhegyesen a végtisztességtételt
megtartották: „Helybeli lakos Tar István fiának Imrének haláláról ki a
Nemzetőrökkel mint nemzetőr Július 17én elment és a verbászi táborban
szerencsétlenül megsebesíttetvén meghalt.”[6] A
következő munka a város népi hagyományairól készült.[7] Mivel
a halotti anyakönyvek a betegségeket a 19. század közepéig nem a hivatalos
latin szakkifejezésekkel jelölik, így az egyes betegségek magyar nyelvű
megnevezései is számos tanulsággal szolgáltak. A betegség-elnevezések alapján
szóbeli gyűjtést végeztem. Így kiderült, hogy a 18-19. századi betegségnevek
közül melyekre emlékeznek a község legidősebb lakói, s az egyes betegségeknek
milyen gyógymódját tudják felidézni az 1900-as évek elejéről. Az adatok
tanulságai: a kunhegyesi betegségnevek és a népi gyógyászat hagyományai
hasonlóságot mutatnak a Pax Corporis anyagával. Az anyakönyvek üres, illetőleg utolsó
lapjain különféle témakörű bejegyzések vannak. Az 1738-tól vezetett házassági
anyakönyvek utolsó lapjain találhatók az 1754-től feljegyzett fegyelmi esetek.
Illyés Endre megállapításait ezek is igazolják. Az 1711-1780-ig terjedő
időszakról szólva ezeket írja: „Még mindig jellemző vonása tudott maradni
egyházunknak a fegyelmezés munkája, a gyülekezet tisztaságára, szentségére való
törekvés, [1780-tól pedig] kezd jelentkezni erősebben és nyíltabban
egyházunkban a felvilágosodás, a racionalizmus ernyesztő kovásza.”[8]
A vétségek évi 3-19 száma a kunhegyesi anyakönyvben az 1790-es évektől egyre
csökken, a bejegyzések mind szűkszavúbbakká válnak. Az 1853-66-os anyakönyvben
pedig már a „Bűnbánó személyek névsora” cím alatt egyáltalán nem szerepel
bűnelkövetés. Néhány hivatalos jogi ügy, illetőleg válóper leírása található
csupán. Az 1756-os évben még több mint 40 személy neve került az Excommunicaltattak
illetve Absolualtattak rovatba. 1768-tól kezdve az elkövetők neve és a
vétkek megjelölése mellé gyakran bibliai igeszakaszt is beírt a lelkipásztor.
Például az igen gyakori káromkodásért, szitkozódásért mellett ilyen
részletezések találhatók: Isteni káromlásba esett; „az Isten Szent Nevét
megkáromlotta; Mt. 12,36; Jak. 3,5-6; Ján. 10,27. Elvétve fordul elő a hamis esküvésért
vagy a szülők elleni vétek. Ez utóbbira ilyen példa van: „édes annyát
becstelen szóval illette”. Az egyik leggyakoribb a paráználkodás
szóval megjelölt vétek. A hosszabb szöveges bejegyzések tartalma hasonló.
Például: „poenit. tartván öszve eskettettek; társa elszökött, noha kézbe
adással kötelezte magát, hogy el vészi”. A ragadványnevek létrejöttének módjára
is felbukkan egy példa ezen személyek csoportjában: „Csorba (Fattyú gyermek
lévén maga is csak ilyen vezeték nevet adtak neki a szája hibájáról, külömbenn
Debreczeni Mária nevű volt az annya) Kata.” A bibliai idézetek itt a
következők: Ésa. 55,7; Ján. 8,11; Préd. 12.; Zsid. 7,31; 1Móz. 39,9; Zsolt.
119,9; Mt. 7,18; 1Tim. 5,8; Zsid. 13,4. Igen gyakori vétek a lopás. A
bejegyzés általában: „lopásért”. Ritkán találunk adatot arra, hogy a vétkes mit
lopott. Így: pénzlopás, juhlopás, lólopás (ez utóbbit négy, 30 esztendős csikós
együtt követte el 1770-ben), búzalopás. Ez utóbbi elkövetőkről 1771-ben ez a
bejegyzés is szerepel: „Füzesi Péterné Urával edgyütt valo búza lopásért, egyik
a veremben lévén, másik vonván a búzát”. A megjelölt igeszakaszok a következők:
Préd. 12.; 1Móz. 42,21. Bűnrészesség vétkére is van példa: „Jakab
Jánosné Víg Kata lopott pénzbe tudva való részesülésért. Péld. 29,24. Aki
osztozik a lopóval, gyűlöli az ő magát.” „Kovács István, Bárány István, Mohácsi
János lopásért, Bagi Mihály vélek való megegyezésért.” Esetenként találkozunk a
vétek visszaeső (másodszori vagy harmadszori) elkövetésével is. A
penitenciatartásra csupán ezek a megjegyzések utalnak: „másfél heti [vagy:
egyheti] penitencia tartás után abszolváltatott.” A büntetések módjának
alaposabb ismerete pedig talán részben megmagyarázna néhány szembeötlő adatot.
Így például azt, hogy az 1756-os 40 bűnelkövető száma miért csökkent 1757-re
tízre, majd 1758-ra háromra. Elvétve találkozunk még a következőkhöz hasonló
bejegyzésekkel: „Czupp István 29 esztendős lopásért, melyért 3 esztendeig
csavargott ide s tova. 1Móz. 42,21”; „elszökvén csavargott valami 7 eszte, a
lelki esméret miatt nem nyug. vissza jött és poenitenc. tartott”. Ritkán jelöli
meg a bejegyző lelkipásztor a vétkes társadalmi helyzetét, foglalkozását,
származását (gulyás, csikós, szolgalegény, csizmadia, gyalog katona, notarius
özvegye, senator, a juhász leánya), mindig kiemeli viszont, ha nem református,
hanem katolikus, illetőleg ha nem kunhegyesi lakos az elkövető, például:
„Rofrul ide szakadt legény; Madarasrul ide szakadt leány; társa karczagi volt”
stb. Az anyakönyvekben ezeken kívül a
legkülönfélébb bejegyzésekre bukkanhatunk. Feljegyezte például a prédikátor az
első ízben úrvacsorát vettek neveit ilyenképpen: „Pro memoria. Hogy ezek a
levelek pusztán ne maradjanak, ide jegyzem azoknak neveiket Nevedékem,
Hallgatóim közzül szép vallástételek után leg először az Úr Asztalához botsátottam.
1754. augusztusi újkenyérkor járultanak ezek [itt három fiú és egy leány neve
következik.] – Novemberi új borkor [itt 11 fiú és 14 leány neve áll.]” Másutt:
„1784. Pünkösdkor kezdettek élni az Úr vacsorájával. A Fiú oskolából (öt név),
A Kántor Uram Oskolájából [13 fiú-leány], A Szabó Úr oskolájából! [9 név.]” Egy
üres oldalon 1823-ból csupán egy gyermekre vonatkozó feljegyzés áll, fényt
vetve az oktatás szigorára: „Jegyzés: Lukáts Ferenc – A Kaszáné fija. Ez a
Censuránn semit sem tudván felelni. Sem olvasni esztendő hagyódott neki
különösen az olvasás, és a könyörgések megtanulására.” Az egyéb vallásúaknak
református vallásra való (nem túl gyakori) áttéréséről természetesen mindig
hírt ad a keresztelési (születési) anyakönyv, s az 1830-1861-ből származó
adatok között szerepel egy Márianosztrán katolikusra áttért nő esete is. Az
1785-ös és az 1804-es anyakönyvben pedig egy igen részletes (nyilvánvalóan több
tanulságot rejtő) egyházi leltár olvasható. Természetes, hogy az anyakönyvi
bejegyzéseknél sokkal részletesebben világítanak rá a presbiteri jegyzőkönyvek
arra, hogy a 18. század közepétől az 1850-es évekig milyen módon szabályozza,
irányítja a református egyház az egyháztagok, de voltaképpen az egész község
(1811-től: mezőváros) életének egyes területeit. Jól nyomon követhetők az
1780-as évektől a felvilágosodás gondolatai is. Folyamatosan visszatérő
témakörök többek között: az iskolák fegyelme, az oktatás fejlesztése,
egészségügy, szeretetmunka, a Debreceni Kollégiumnak (például a tűzvész után)
küldendő adományok, királyi rendeletek magyarázatai, a napóleoni háborúknak a
lakosságra következhető veszélyei, a családok életének rendezése, például
házassági perpatvar esetén stb. Gyakran találkozunk a lelkipásztor
tevékenységét segítők feladatainak részletezésével, például több határozat
születik a vakok és az elmebajosok ellátásáról, a siketnéma gyermekek Vácott
történő taníttatásáról. 1807-ben, majd 1813-ban arról döntenek, hogy 48 óra
előtt a halottakat nem szabad eltemetni, kivéve, ha azok ragályos betegségben
hunytak el. 1815-ben újabb óvintézkedéseket részletez a jegyzőkönyv: a
holttestek „a Templombann, vagy tsak a porticusbann is le ne tétessenek. A hólt
test könnyen ragadó nyavalyát okozhat a Gyülekezetbenn.” A prédikátorok
„igyekezzenek Halgatóikat arról is el szoktatni, hogy temetési
tisztességtételkor a koporsóra ne boruljanak, sőt éppen mellette se üljenek ha
nem attól legalább is egy, vagy két lépésnyire vegyék ülő helyeket minthogy az
iljen esetekbenn a büszhödt levegö ég bészivása még hamarébb meg történhetvénn,
hamarébb is okozhat veszedelmet.” Itt kell megjegyeznem a következőket. A
templomból való temetés megszűnése után a temetéssel egybekötött templomi
gyászszertartás egészen 1975-ig szokásban volt Kunhegyesen. Az utolsó, háztól
való temetés ebben az évben történt. A halottas háztól elindult halottas kocsi
ekkor megállt a templom előtt, a résztvevők bementek a templomba. A sírhúzók a
lapátokat, ásókat és kapákat a templom falához támasztották. A templomban a
református egyház szertartása szerinti szabályos istentisztelet volt. Az
igehirdetésben az igemagyarázat a halott életének eseményeivel átszőve hangzott
el. Az igehirdetésen belül került sor a halott búcsúztatására először a
feleségtől, azután a vérszerinti leszármazottaktól, majd a rokonoktól,
ismerősöktől. A záró gyülekezeti ének előtt a karzatról a kántor szólóéneke,
majd a dalárda éneke hangzott el. (A dalárdának korábban az elhunyt is tagja
volt.) A gyülekezeti ének után a halottas menet – gyászmenet – az
istentisztelet előtti sorrendben haladt a temetőbe a gyászkocsi előtt és után. Itt kell szólnom arról a több
évszázados szokásról is, amelyet a város legidősebb tagjai a mai napig
emlegetnek. A református templomban régen minden reggel volt istentisztelet. A
földeken való munkálatok megkezdődésével az istentiszteleteket a kora reggeli
órákban tartották. Református ember csak a reggeli igehirdetés után indult a
földekre. A kapákat, ásókat az istentisztelet idejére ekkor is a templom
falához támasztották. A kapa- és ásónyelek nyomán a hosszú évtizedek (talán egy
évszázad) alatt a templom falán egyenes vonalú bemélyedés keletkezett: ez a
templom külső renoválásakor, az 1980-as években eltűnt. Az öregek ezt a vonalat
a múlt emlékének tekintették, eltűnését sajnálták, s többen megállapították,
hogy a munkának és a református hitéletnek ez a nyoma többé nem kerül vissza a
templom falára. A ragályos betegségek közül az egyik
legveszedelmesebb volt a himlő. 1804-1831-ig számos intézkedés születik a
himlőoltásnak a lakossággal történő elfogadtatására. Korkes Zsuzsa írja a
következőket: „a racionális úton járó orvos nem tudott kapcsolatot teremteni az
új eljárások iránt bizalmatlan néppel. Így sokszor igénybe kellett venni a
papság segítségét is, különösen a himlőoltások bevezetésekor jelentkező ellenállások
idején. A papok, akiknek a 18-19. században nagyobb volt a tekintél~i1k a nép
előtt, mint a városban élő orvosoknak, a szószékről hirdették az oltások
szükségességét. Sajnos így is elég nehezen tudták a népet rávenni, hogy
gyermekeiket beo Itassák himlő ellen. Ezt igen jól szemlélteti a megyei
physicus jelentése 1809-ből, mely szerint az egész Jászkun kerületben összesen
csak 497 gyereket oltottak be tehénhimlővel.”[9]
Kunhegyesen a szülőkhöz a szószékről intézendő felhívások, tanítások megrázó
erejű szövegeit a jegyzőkönyvek egész terjedelmükben tartalmazzák. Az 1804-es
felhívás például – amely „Felséges Császárunk és királyunk k. rendeléséből
hirdettetik” – arra is figyelmeztet, hogy a szegény sorsú szülők gyermekei
ingyen részesülnek oltásban. Hangsúlyozza: „mindenek felett az a bizonyos és
megbecsülhetetlen haszna van a Himlő ellen való hólyakotska bé oltásának, hogy
az ijjen gyermek vagy ember sóha a Himlőt el nem kapják, nem is kapta el egy
is, akibe az előre be oltódott”. Az 1806-os tanítás részletezi azt is, hogy
Angliában milyen módon ismerték fel a tehénhimlőnek védettséget nyújtó erejét:
„Kapva is kaptak nemcsak az ánglusok és egyébb keresztyén nemzetek hanem a
pogányok és törökök is ezen a szerentsés találmányon, és elterjedett a tehénhimlő
bé oltása, és hasznos volta hazánkban is száma nélkül való példákkal meg
bizonyítódott”. 1814-ben „Jó Szülők” megszólítással hosszú felhívást
fogalmaztak meg: „Ki volna köztetek olly embertelen, olly gyilkos, hogy nem
akarna Magzatjait ezen irtóztató betegségtől meg menteni?” 1831-ben határozat
születik arról is, hogy a himlőoltásról kinyomtatott cédulákat a kereszteléskor
megmagyarázva át kell adni a szülőknek vagy más érkezőknek. Ugyanitt azonban
már azt is közli a jegyzőkönyv, hogy a kolera elleni gyógymódokat a lakosság
körében szükséges terjeszteni. A hivatalos orvoslás területén –
éppúgy, mint az ország más helységeiben is – a fizikus, a kirurgus és a
borbélymester mellett kiemelkedő szerepük volt a bábáknak. Hogy milyen
jelentőséggel bírtak hivatalosan is a község egészségügyi életében, milyen
felelősség hárult reájuk a betegek ellátása, s ugyanakkor az erkölcsi rend
megőrzése tekintetében is, azt jól mutatja az 1775-99-es presbiteri jegyzőkönyv
141. és 142. lapjain található két bábaeskü. A két szöveg aprólékos
részletességgel rögzíti a bábának nemcsak a hivatali feletteseivel, de a
bábatársakkal szembeni kötelességeit is. A legmagasabb szintű hozzáértésen
alapuló önzetlen és áldozatos, személyválogatás nélküli betegellátásnak
párosulnia kellett a titoktartással és az egyház által megkövetelt erkölcsi
magatartással. Az első eskü szövege aprólékosan részletező, s befejezetlen.
Valószínű, hogy a szakképzetlen bábák számára készült. Kikötésként szerepel a
„Districtualis Physicusnak” és a helybeli „Chirurghusnak”, valamint a
„Districtualis fő Bábának” való engedelmesség. Komoly hangsúly van a babonás
eljárások református egyházi tilalmán is: „A ráolvasást s több ilyen
haszontalan és vétkes babonáskodást eltávoztatom.” A másik eskü valószínűleg a
Districtuális bábák számára készült, a szövegből hiányoznak a fentebbi
kötelezettségek és tiltások. (Itt jegyzem meg: igen tanulságos volna a
bábaeskük fellelhető szövegeinek összevetése.) A különbségek mellett számos
tartalmi és nyelvi egyezést találtam például a gyurói egyház 1800-as számadási
könyvében, s az ekeli, illetőleg az abonyi egyház anyakönyveiben fellelhető
szövegek között.[10] Amikor a népi gyógymódok emlékeit
gyűjtöttem Kunhegyesen, az adatok azt mutatták, hogy a rontás, szemmel verés, a
bábák természetfölötti képessége, illetőleg macska vagy ló képében való
megjelenése kizárólag a katolikus adatközlők hiedelemanyagához tartozott.
Ugyanakkor a képzett bábák hozzáértését – jelentőségüknek megfelelően –
mindenki tiszteletben tartotta. Vigyáztak, hogy a bábaasszony jóindulata a
család iránt megmaradjon, fontos volt például, hogy meg legyen elégedve a
pénzbeli és természetbeli fizetséggel. Természetfölötti képességeket azonban
nekik a reformátusok nem tulajdonítottak. Hasonló jelenségre mutatott rá
Penavin Olga is: „A babonákkal, varázscselekményekkel összeforrt tapasztalati
gyógymódok alkalmazásának hagyománya van Szlavóniában is, noha ez a hagyomány
szegényesebb, mint katolikus helyeken. A református egyházi hatóság és a világi
is tiltotta ezeket a cselekedeteket, s büntette is szigorúan.”[11]
A helyi, így a kunhegyesi bábák szerepének jelentőségére utal az 1808-as és az
1829-es jegyzőkönyv határozata is. Az előbbi szerint „kötelességekké tevődjön a
Helvécziai vallást tételt követő Bábáknak, hogy mikor a Romano Catholica
Személyeknek szerentsés szülése bizontalan, és a gyermek veszedelemben van,
mingyárt Romano Catholicus Személyt Férfit v. Asszont hívjanak, aki a szülendő
gyermeket meg keresztelje, az ojjan különös esetekben pedig, amelyben a' tud
keresztelni, aki a bábasághoz ért, a módjára a keresztelésnek, az oda hivatott
Romano Catholicus személyeket tanítsák meg, és Szükség eszközöket is
szolgáltassanak, a Bábáknak adják tudtokra, hogy ők, valamint a Helvécziai
Vallást tétel szerént a kereszteléstől el vagynak tiltva. Úgy erre semmi
esetben nem köteleztessenek”. 1829-ben pedig: „Tapasztaltatott, hogy az olyan
Zsidó Gyermekeket, kik a halálhoz közel lenni láttatnak a Szülék akaratja ellen
meg szokták a Bábák keresztelni.” Ez a jövőben ezer arany bírság vagy hat hónapi
tömlöcbüntetés kilátásba helyezésével tilos. A visszaélések elkerülésének
céljából kívánatos, hogy „nevekedjék a Királyi Universitásban tanítandó és
megvizsgálandó zsidó bábák száma”.[12] A
két bábaeskü mellett ugyanott találhatunk még esküszövegeket a következő
címekkel: Kurátor esküvésének formája. Egyházfi esküvésének formája. A Szent
Eklésia Javainak Curatora meg Eskettetésének formulareja. A fenti ismertetés célja elsősorban a
figyelem felkeltése arra nézve, hogy a kunhegyesi (hasonlóképpen más községi,
városi) egyház iratai a kutatásnak milyen lehetőségeit rejtik magukban.
Feltárásuk becses adatokat szolgáltathat mind az egyháztörténet számára, mind
az adott település múltbeli életmódjának kutatásához. Függelék I. Bába esküvésének formája. I. Én N. N. esküszöm az élő Istenre a
ki Atya, Fiú, Sz. Lélek tellyes Sz. Háromság egy bizony örök Isten, hogy a
Bábai szolgálatbann, mellyet közönséges megegyezésből választatván arra,
felvállaltam, míg erőm és egészségem engedi, hívenn igazánn és jó lelkiesmérettel
el járok. Külső és Belső Előljáróimnak, nevezetesen pedig Districtualis
Physicus és helybeli Chirurghus Uraknak, nem különbenn a Districtualis fő
Bábának a szolgálatomat illető dolgokbann készenn engedelmeskedem. Minden
személyválogatás nélkül úgy a szegénynek mint a gazdagnak, a jövevények úgy
mint a lakosnak (Hasznos tapasztalásaimat irigységből Bábatársaimtól el nem
titkolom: sőt inkább azokkal szívesen közlöm.) híven és örömest szolgálok. A
Betegek körűl való forgolódásaimmal a ráolvasást s több illyen haszontalan és
vétkes babonáskodást eltávoztatom. A kéttséges esetekbenn helybeli Chirurgus
vagy Phisicus Úrtól tanátsot kérdek. A kezemenn megfordúló betegeknek és
hozzátartozóiknak titkait ki nem beszéllem: ellenbenn megesett személyekhez
hívattatván azoknak vétkes szándékokat elő nem mozdítom: sőt inkább ő róllok az
illető Előljáróságnál idejében jelentést tészek. A józanságot, mértékletességet
tisztaságot mindenkor előttem tartom. A magános dolgaimnak félretételévei
akármelly időbenn. II. Esküszöm az élő Istenre ki Atya Fiú Sz.
lélek tellyess Sz. Háromság egy bizony örök Isten, hogy a Bábai Hivatalban,
mellyet közönséges meg egyezésbül választatván arra felvállaltam híven, igazán
és jó lelki esmérettel el járok, midőn a 1-” beteghez hivattatoni minden személ
ly válogatás nélkűl úgy a szegényhez mint a gazdaghoz, a bóldogtalanhoz mint a
bóldoghoz, a jövevényhez mint alakoshoz magános dolgaimnak félretételéveI
akármely időbe el megyek a körül meg kívántató szolgálatot értelmem és tudásom
szerint serényen véghez viszem, a szülő személlyek körűl meg eshető
erőtelenségeket másoknak ki nem beszéllem nem hintegelem magamat józanon és
istenesen viselem. Mindezeket Isten kegyelme segedelme velem lévén bé
tellyesíteni igyekezem. Isten engem úgy segéllyen. Jegyzetek [1] Illyés Endre: Egyházfegyelem a magyar református
egyházban. Debrecen. 1941. (továbbiakban: Illyés,
1941.) 59-60. p. [2] Illyés, 1941. 68. p. [3] Dienes Erzsébet:
Hagyományos református temetés Kunhegyesen 1975-ben. In: NéprNytud.,
293-312. p. [4] Dienes Erzsébet: A
református temetési szokások emlékei Kunhegyesen. In: NéprNytud.,
163-181. p. [5] Dienes Erzsébet: A
Kunhegyesi halotti anyakönyvek néhány tanulsága. In: NéprNytud.,
109-114. p. [6] Dienes Erzsébet:
Adatok Kunhegyes népi hagyományaihoz. In: Tanulmányok a 700 éves Kunhegyesről.
Kunhegyes, 1989. 80-90. p. [7] Dienes Erzsébet: A
népi gyógymódok emlékei Kunhegyesen. In: Jubileumi tudományos ülés a
jászkunságiak bácskai kitelepülésének 200. évfordulóján. Szolnok, 1989.
170-190. p. [8] Illyés, 1941. 68. p. [9] Korkes Zsuzsa: A
Kiskunság közegészségügyi viszonyai a XVIII-XIX. században. In: Bács-Kiskun
Megye Múltjából IV. Kecskemét, 1982. 439. p. [10] A
szövegeket Kocsisné Nagy Varga Vera, a ceglédi múzeum muzeológusa bocsátotta
rendelkezésemre saját gyűjtéséből. [11] Penavin Olga: Népi gyógyászat Kórógyon. 102. p. [12] Dienes Erzsébet: Adatok Kunhegyes 19. századi egészségügyi viszonyaihoz. In: Mozaikok Kunhegyes történelmi-népi hagyományaiból. Jászkun Kalendárium. Szolnok, 1990. 128-131. p. A két bábaeskü szövegét ld. Függelékben. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |