Diáknévsoraink kiadása különösen
fontos az úgynevezett „őrhely”, „végvár” iskoláink esetében. Csak fokozza az
igényt ezen iskolák diáknévsorainak közreadására az, hogy ezen iskoláink
legtöbbje a trianoni békediktátum után más országokhoz tartoztak és tartoznak
még ma is. A pozitivista
történetírás, beleértve az iskolatörténet-írást is, megkövetelte a kutatott
intézmények, intézetek, iskolák történetének egzaktságra törekvő feldolgozását.
Iskolatörténeti vonatkozásban ehhez a konkrétumokra, főleg levéltári adatokra
épülő iskolatörténet-íráshoz igen jó előtanulmányokként szolgáltak a millennium
alkalmából elkészített (Csáky Albin vallás- és közoktatásügyi miniszter
ajánlására) iskolatörténetek. Ezek a munkák maguk is sok levéltári adatot
hoztak felszínre és nagy hatást gyakoroltak a további iskolatörténeti
kutatásokra. Sokrétű hatásuk közül kiemelkedő volt az a felismerés, hogy
iskoláinknak fel kell tárniuk, össze kell gyűjteniük, rendszerezniük kell
minden, a működésükkel kapcsolatos anyagot, adatot. Köztük a diáknévsorokat is.
Pár teljes előfutár (mint például a mi sajátos szempontunkból, tudniillik a
máramarosszigeti református líceum története, kapcsolatai feltárása
szempontjából) is jelentős munkát, a Thurzó Ferenc-féle „A nagybányai ev. ref.
főiskola – Schola Rivulina – története, 1574- A Thurzó-féle
nagybányai diáknévsor után megjelent diáknévsorok közül ismét csak a mi sajátos
szempontunk szerinti legfontosabbakat említjük. Török István a kolozsvári „ev.
ref. collegium” tanulóinak névsorát állította össze és jelentette meg a
kollégium 1905/1906. tanévi értesítőjében. A Thury Etele által összeállított
„Iskolatörténeti Adattár” második kötetét nagy csend követte. Azt, hogy
legnevesebb iskoláink diáknévsorai jó félévszázadig mellőzöttek maradtak,
nemcsak a közbe jött első világháború és a forradalmak okozták, mint inkább az,
hogy több nagynevű iskolánk a trianoni békét követően a szomszédos országok
valamelyikéhez került és az így előállott helyzetben sokkal fontosabb,
egzisztenciális kérdések megoldásával voltak elfoglalva, mintsem, hogy
diáknévsoraikat összeállítsák és kiadják. Bár meg kell jegyeznünk, hogy ebben a
kérdésben éppen a más országokhoz került iskoláinknál diáknévsoraik (és egyéb
dokumentumaik) felkutatása terén, döntő változás következett be. Mégpedig
azért, mert ezeknek az iskoláknak bizonyítani, mintegy igazolni kellett
kimagasló történetiségüket, az iskolák hosszú-hosszú időn át való működését. Rá
kívántak mutatni az intézmények meghatározó erejű munkájára, a magyar
művelődésben betöltött szerepükön túl az egyetemes nevelés-oktatás, a pedagógia
és a pedagógiai gyakorlat helyességének – sok esetben az iskola kétségbe vont
létezésének – bizonyítására is. Sajnálatos, hogy ezeknek a munkálatoknak az
eredményei nem, vagy csak később kerültek kiadásra. A várakozást,
bizonyos előzmények után Marton János (1931), Gulyás József (1943-1945), majd
Román János (1958) törte meg a sárospataki kollégium diáknévsora egyes
részeinek kiadásával. Utóbbiról Hörcsik Richárd azt írta, hogy: „Román János
közleményeinek történeti értéke messze felülmúlta a korábbiakat… módszerében
felhasználta az újabb forráskritika módszereit.” A sárospataki főiskola
diáknévsor közleményeinek hosszan elhúzódó, részekre tördelt közreadását éppen
a Román Jánost méltató szakember munkája koronázta meg.[1] Csak
napjainkban érkeztünk el oda, hogy – Jakó Zsigmond, Bura László, Tonk Sándor és
mások fáradozásainak eredményeként – összeállítsuk és közreadjuk legnevesebb,
híres iskoláink diáknévsorait. Jakó Zsigmond – Juhász István: „Nagyenyedi
diákok, 1662- Egyetlen
olvasónak sem kell bizonygatni, hogy egy-egy ilyen diáknévsor közreadása,
illetőleg kellő bevezetése, jegyzetelése, a különböző tényezők táblázatokba
foglalása, numerikus (és százalékos) bemutatása a kérdéses intézet – jelen
esetben a máramarosszigeti református főiskola – diáknévsorának közreadása mit
jelent történeti-helytörténeti, pedagógiatörténeti, névtani,
vonzáskörzet-vizsgálati, szociológiai stb. szempontból. Egy-egy ilyen diáknévsor
publikálása felmérhetetlen értékű forrásanyaghoz, forrásbázishoz juttatja mind
a kutatókat, mind az érdeklődőket. A felhasználhatóság sokoldalúsága azáltal
nő, hogy az egyes nevekhez hány és miféle ismeretek csatlakoznak. Azzal a
kellemetlen helyzettel eleve kell számolni, hogy régi, híres-neves iskoláink
korai 16-17. századi történetére vonatkozólag nagy forráshiánnyal küzdünk.
Egyrészt mert viszonylag kevés feljegyzést készítettek, másrészt pedig azért,
mert ami feljegyzés volt is, nagyrészük (ha nem teljes egészük) elveszett,
megsemmisült a századok viharaiban. Voltaképpen csak a 18. Században kezdődött
el a forrásanyag növekedése, az adatgazdagság jelentkezése, a rendszeres
névfeljegyzés a máramarosszigeti főiskola esetében is. Ezért is oly becsesek a
16. és a 17. Századból származó neveink, névsoraink. Az efféle
munka magas fokú jártasságot, tájékozottságot kíván a kérdéses iskola
székhelye, a nevén nevezett város anyagi-, gazdasági-, társadalmi-, művelődési
és intézménytörténeti múltjában és jelenében. Jó filológiai készséget is,
aminek legegyszerűbb összetevője a kronológia. A diáknévsorok összeállításánál,
kiadásánál több fajta kronológiával is találkozhatunk. Bizonyos kronológiai
rend mutatkozik meg például a tanulói létszám hullámzását illetően. Aminek
kapcsán láthatjuk, hogy mikor mely iskola volt népszerű, keresettebb más
iskoláinknál. A tanulói létszám általában hullámzó képet mutat, rendszeresen
illetve rendszertelenül hol több, hol kevesebb diákkal találkozunk ugyanazon
iskolában. Kérdés, hogy mik lehetnek ezeknek a létszámingadozásoknak az okai. A
kronológia kérdései közé tartozik az is, hogy a névsorokból kielemezzük, mely
területek, falvak és városok számítottak az iskolák, jelen esetben a
máramarosszigeti főiskola tanítványokat küldő törzs-, vagy esetenkénti, alkalmi
helyeinek. Arra is kaphatunk választ egy-egy diáknévsorból, hogy a kérdéses
iskolának milyen kiterjedt és milyen erős partikuláris kapcsolatai voltak,
továbbá hogy időben mettől meddig terjedtek ilyen kapcsolatai. Hiszen jelen
esetben is, diáknévsorunk közreadása egy, a partikuláris iskolarendszer
életében nagyjelentőségű évszámig, 1851-ig, azaz a partikuláris iskolákat
felszámoló Entwurf megjelenéséig tárja elénk a máramarosszigeti diákok neveit. Azzal is
tisztában kell lennünk, hogy a diáknévsorok nemcsak az időrendiség
megállapítása végett fontosak, hanem azért is, mert felvilágosítással
szolgálhatnak a diákok származási helyének és az esetleges előképzés-iskolázás
helyének megállapítása révén, az anyaiskolák meghatározása, illetőleg a
partikuláris kapcsolatok megléte, vagy hiánya, intenzitása vonatkozásában is. A
partikulák kérdését azért emeltük ki, mert Balogh Béla is szóvá teszi ezt a
kérdést (a debreceni kollégium partikulája-e a máramarosszigeti schola?), de
Szabadi István is utal rá, hogy a máramarosszigeti diáknévsor közreadása
árnyaltabbá teheti az erre a kérdésre adható választ. Ennél a kérdésnél több
dolgot is figyelembe kell venni. Nem minden partikula egyforma, nem lehet a
partikuláris viszony meglétét vagy hiányát egyedül azzal a ténnyel magyarázni,
hogy a kérdéses iskola (partikula) következetesen, minden esetben, vagy
legalább is többször, az állandóbb kapcsolattartás tanújeleként az
anyaiskolából hozná rektorait, netán praeceptorait is. Mint ahogy az sem lehet
biztos jel, hogy a partikulákban ottani tanulmányaikat bevégzett tanulók
közvetlenül az anyaiskolában folytatják-e tanulmányaikat, vagy sem. Az első
esetben azzal is kell számolnunk, hogy a partikula nem közvetlenül az
anyaiskolából szerezte be rektorait, hanem egy olyan iskolából, amely szintén,
csak magasabb szinten, a kérdéses anyaiskola partikulája volt. A másik esetben
sokszor előfordult, hogy a partikulát elhagyó diák nem közvetlenül az
anyaiskolába ment továbbtanulni, hanem egy esetleg közelebbi, nagyobb
partikulába és majd csak másod-, vagy harmad rendben jutott el az anyaiskolába.
Való igaz, hogy a debreceni kollégiumnak, mint a máramarosszigeti református
főiskolával közvetlen kapcsolatban álló anyaiskolának kevés szerep jutott a
máramarosszigeti iskolában, de ez még önmagában koránt sem jelenti azt, hogy a
debreceni kollégium ne lehetett volna a közvetett kapcsolatok szövevényes
útjain-módjain a az intézménynek nem közvetlen, hanem másod-, vagy
harmad-kötődésű partikulája. Nem lehet egyetérteni a debreceni kollégium
történetének nagy búvárával, Nagy Sándorral abban, hogy „bár Fináczi szerint
Máramarosszigetnek már 1569-ben van iskolája. Van két első rendű tanár
(magistri primarii), a rector és a conrector; amaz a teológia elveit, a
filozófiát és számtant, emez a poesist és retorikát, a többi iskolát pedig
három togatus tanítja, nálunk subscribált első növendéke, 1764-ben Bozóki Dávid
– innen azonban a 18. század végéig egyetlen rektort sem visz. Ezért
partikulának nem tarthatjuk.”[3]
Sajátos, a máramarosszigeti helyzettel sokban rokon a pápai főiskola
partikuláris struktúrája. Ahol is az ősi iskolának a debreceni kollégiumhoz,
mint anyaiskolához való kötődést, ha sok más partikuláris kapcsolatait nem is
nézzük, csupán a neves főiskola újjászervezőjének, a Debrecenből jött Mándi
Márton Istvánnak a szerepe megfelelő módon igazolja ezt a partikuláris
viszonyt.[4]
Ugyanúgy, ahogy Máramarossziget esetében is az iskolát újjászervező-fejlesztő,
Debrecenből és partikuláiból (Nagykálló, Nagyszalonta) jött híres-neves
Szilágyi István (1819-1897) működése is bizonyítja. A
máramarosszigeti főiskola kérdéseit kutatva megállapíthatjuk, hogy némi
nehézséget okoz az iskola „líceum” elnevezése is. Ezt a magyar református
iskolák esetében egyedülálló megnevezést valószínűen az iskola első nagy
reformátora, Hari Péter (1762-1828) adta a vezetése alatt álló intézménynek,
minden bizonnyal a Ratio Educationis 1806. évi kiadása alapján, ahol is azoknak
a gimnáziumoknak lett „líceum” a neve, amelyek kétéves filozófiai osztállyal is
bírtak. Különben a 18-19. században a nem állami jogakadémiákat nevezték így,
például Eger vagy Pécs esetében. Külön figyelmet érdemel a líceum elnevezés az
evangélikusoknál, akiknél a 18-19. században, de még a 20. század elején is így
hívták azokat az iskolaegyütteseket, ahol a gimnáziumi, a teológiai és a jogi
oktatást, néhol még a tanítóképzést is, egy helyen, egy intézményben végezték,
mint például a nagynevű pozsonyi és a soproni iskoláiknál is tették. Az
iskolaegyüttes nevét azért kell szóba hoznunk, mert a szóban forgó diáknévsorok
általában nem az iskolaegyüttes teljes diáksága neveit közlik. Általában a
gimnaziális osztályok, de még inkább csak a főiskolai szintek diákjainak neveit
adják közre. Holott, éppen a partikuláris iskolarendszer virágzása idején, a
18-19. század fordulóján, egészen 1851-ig az elemi osztályok tanulóinak nevei –
éppen a partikuláris kapcsolatok ismerete, feltérképezhetősége szempontjából –
nagy jelentőséggel bírtak. Balogh Béla munkája ilyen vonatkozásában is
dicsérendő, hiszen a máramarosszigeti líceum minden tanulójának a nevét
publikálja. Balogh Béla
bevezetőjében filológiai-bibliográfiai pontossággal megnevezi, leírja és
jellemzi forrásait. A lehető legteljesebb pontosságra törekszik, ennek
érdekében – ahogy Szabadi István fogalmazta meg – „munkája értékét külön emeli,
hogy mások eddig használt munkamódszerét meghaladva a szigeti diáknévsort
összehasonlította az általa hozzáférhető kolozsvári, nagyenyedi,
marosvásárhelyi, nagybányai és sárospataki református iskolák nyomtatásban is
megjelent diákjegyzékével, valamint a debreceni tógátusok kéziratos
nyilvántartásával, hogy a diákok vándorlása révén ráirányítsa a figyelmet a
fentebbi nagynevű iskolákkal való kapcsolatra”. Nem lehet kétséges, hogy a
máramarosszigeti református főiskola önálló, jól szervezett és céltudatosan
vezetett „végvár, őrhely” iskola volt. Nyugodtan elismerhetjük, hogy története
egyes szakaszaiban anyaiskolai szerepet is betöltött Máramarosban, Ugocsában,
Ungban, Beregben, Szatmár egyes részein, a sárospataki és a debreceni
kollégiumok vonzáskörzetei határán – anélkül, hogy le kellene mondanunk arról,
hogy Máramarossziget is a debreceni kollégium lazább kötődésű partikulája (is)
volt. Ehhez a kérdéshez kapcsolódva említjük meg a különben minden tekintetben
kiváló munka egyik hiányosságát. A közölt diáknévsor sokoldalú feldolgozásai
közül hiányzik egy, alapvető fontosságú táblázatos kimutatás arról, hogy a
rendkívül jelentős kultúrmissziót folytató iskola diákjai honnan származtak. Az
idevonatkozó adatok tekintélyes hányada benne van a névsorban, de
szövegbeágyazottan, nem áttekinthető módon. Ezen segített valamelyest a Szabadi
István által összeállított helynévmutató, amit különálló füzetben csatoltak a
kiadványhoz. A
máramarosszigeti református főiskola diáknévsorának megjelentetése hihetetlen
értékű, szinte beláthatatlanul sokoldalúan felhasználható, nagy mennyiségű
forrásanyaghoz juttatta a magyar, de a nemzetközi tudományosságot is. Vajha
elkészíthetnénk és kiadhatnánk még a nagyváradi, a székelyudvarhelyi, a
szászvárosi, a pápai, a nagykőrösi, a kecskeméti, a kiskunhalasi, a mezőtúri, a
hódmezővásárhelyi, a losonci, a rimaszombati református iskolák diáknévsorait
is, illetőleg ki tudnánk pótolni, teljessé tudnánk tenni a már elkészített és
megjelentetett diáknévsorainkat! (ism.: Dankó Imre) Jegyzetek [1]
Hörcsik Richárd: A sárospataki
református kollégium diákjai, 1617-1777. Sárospatak, 1998. [2]
Ld.: Thury Etele: A pápai ref.
főiskola rektorai és felsőbb tanulói, 1752-ig. Pápa, 1904. [3]
Nagy Sándor: A Debreceni
Református Kollégium története. I. Hajdúhadház, 1933. 316. p. [4]
Vö. Tóth Endre: Mándi Márton
István élete. Pápa, 1931. 16-50. p. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |