11. évfolyam 2.
szám |
Csűrös András
Jakab: Püspök a püspöknél. Egy találkozás elemzése |
A hipotézisek világában sokszor kerül elő a „mit mondana
az egyik történelmi személy a másiknak” kérdése, illetőleg egy adott
szituációról készített fiktív jelentés, beszámoló elképzelése is. Gondoljunk
csak az Új Zrínyiász azon jelenetére,
mikor a főhős – Zrínyi Miklós – az agg Görgeyvel találkozik. Vagy Simon Schama
amerikai történész művének[1]
azon bátor, a quebeci csatáról (1759) szóló beszámolójára, amelyet maga a
szerző talált ki.[2] A
világok találkozása a gyors léptékkel haladó 20. században valósággá válhatott,
ahogy ez történt jelen esetünkben is: a Horthy-korszak református „főpapját”, a
bánffyhunyadi születésű Ravasz László dunamelléki püspököt látogatta meg a
kádári megtorlás alatt, 1959-ben kinevezett kollaboráns vezető, Szamosközi
István.[3] Meg kell jegyeznünk, e tanulmány
nem kíván a két személyiség életének történeti áttekintésével foglalkozni,
csupán az adott szituációban betöltött helyzetükre, valamint annak a beszélgetésnek
a tartalmára, mikéntjére gyakorolt hatását vizsgáljuk meg. Továbbá el kívánjuk
helyezni az adott történelmi-egyházi kontextusban a diskurzust. Célunk a
dokumentum ismertetése, és annak a kérdésnek a megválaszolása, hogy mi okból is
találkozott Szamosközi Ravasszal. Ez a jelentés nem része az ún. Ravasz-dossziénak,[4]
mivelhogy azt akkorra már lezárták,[5]
de nem is az ő megfigyelésében fontos szerepet játszó ügynökök jelentéseiben
találjuk tárgyalt írásunkat. Ezt ugyanis a „Szatmári” fedőnevű ügynök
kartonjában[6]
lelheti meg a figyelmes kutató. A találkozás maga 1960. február 9-én történt, a jelentést
pedig február 21-én gépelte le „Szatmári” fedőnéven a regnáló dunamelléki püspök.
Remélem, a jelentésben szereplő két négyszemközti beszélgetésről (Szamosközi
először Juszkó Eta püspöki titkárnővel[7]
beszélt, később pedig Ravasszal) készült jelentéssel kapcsolatban nem kell
külön kitérnem arra a „talányra”, hogy hármójuk közül ki volt az, aki
„Szatmári” fedőnéven jelentett…[8] Vázlatosan vizsgáljuk meg, hogy az
1956-os forradalom óta milyen események történtek két szereplőnk életében: Ravasz
László 1957. április 14-én, nagypénteken prédikált utoljára a budapesti
Kálvin-téri templomban.[9]
Azóta sorozatos támadás érte egyházi részről, ennek egyik „csúcspontja” Kádár
Imre Egyház az idők viharaiban címmel
megjelent, nem éppen lehengerlő írása volt.[10]
Ravasz László utódja, Bereczky Albert püspök 1958. december 31-ével vonult
véglegesen vissza,[11]
miután kellő módon elszigetelődött. Utódjául a kelenföldi esperes-lelkészt,
Hajdú Pétert[12]
szerette volna, de az ÁEH a másik budapesti esperest, Szamosközi Istvánt[13]
választotta ki erre a feladatra. Szamosközi és Hajdú viszonya tovább mérgesedve
oda vezetett, hogy a kelenföldi lelkész ’56 után másodszorra is lemondott
esperességéről, de most már véglegesen.[14] A találkozás éve még a kádári
megtorlások időszaka volt az egyházon belül is. Ekkoriban Ravasz László és Pap
László – volt teológiai dékán és dunamelléki püspök-helyettes, 1958 és 1963
között Murga segédlelkésze[15]
– ellen szinte teljes egészében elő volt készítve egy koncepciós eljárás,
melyet végül nem valósítottak meg.[16] Ravasznak és Szamosközinek
közvetlen összetűzése – tudomásunk szerint – nem volt. Közvetett annál több:
amikor az egyikük ’56-ban az Országos Intézőbizottság vezetését vette át, (azaz
az egyházban végbemenő forradalom élére állt[17]),
addig másikuk lemondott minden közegyházi tisztéről.[18]
Míg Ravasz közvetlen barátai, kollégái 1957-től a megtorlástól szenvedtek,
addig Szamosközi az „ellenforradalom” alatti és utáni „kiemelkedő
tevékenységéért”, a Magyar Népköztársaság Zászlórendje IV. fokozatát vette át a
Parlamentben Dobi Istvántól.[19]
Különös pikantériája a dolognak, hogy mindez egy nappal Gulyás Lajos levéli
lelkipásztor kivégzése előtt történik meg.[20] Visszatérve a Ravasz elleni
támadásra, Szamosközi püspöki jelentéseiben, cikkeiben közvetlenül nem támadta
Ravaszt vagy a két háború közötti egyházi állapotokat. Az 1956-os eseményeket
viszont annál inkább. Ahogy a püspökké szentelésekor fogalmazott: „1956 őszén
egyházunkban sokan meginogtak a hit, az engedelmesség és – ne kerülgessük a
szót – a becsület útján. Minden erőmmel azon leszek, hogy ez egyházunkban soha
többé ne történjék meg.”[21]
De ez csak finom megjegyzés ahhoz képest, amit Esze Tamás főgondnok 1958. február
20-i székfoglalójában megenged: „S
vannak olyan cselekedetek is, mikor nem lehet helye az irgalmasságnak. […]
névtelen fenyegető levelekben, anonim feljelentésekben, mint valami szennyes
áradat, elárasztotta egyházi közéletünket. Ezt a fekélyt ki kell égetni
egyházunk testéből. Azok, akik a bűnözésnek ezt a fajtáját gyakorolják, ne
várjanak tőlem irgalmasságot, ha ügyük elém kerül.”[22] Egy ilyen feszült egyházpolitikai
légkörben találkozót kezdeményezett Szamosközi István Ravasz Lászlóval… Találkozásuk azért is érdekes,
mert – ahogy Szacsvay Éva írja – „a hivatalos egyház képviselői nem fordultak
meg sem a Bimbó úton, sem Leányfalun, azok sem, akikkel korábban jó munkakapcsolatban
állt. (Victor János, Bereczky Albert stb.)”[23]
A találkozásról egyedül „Szatmári” jelentett, ugyanis Ravasz vejét, „Márton
Endre” fedőnevű titkos ügynököt Kósa László szerint csak 1961-ben szervezték
be.[24]
Az ügynökök leginkább a leányfalui tartózkodásra koncentráltak, továbbá az
ottani látogatókra, bár meg kell állapítanunk, hogy „Pap István” f.n. ügynök a
Bimbó úti lakás alaprajzát is átadta megbízóinak.[25]
Ez a találkozás mégsem ott ment végbe, hanem Juszkó Eta lakásán, egy, a hálózat
szempontjából megbízható, sőt, hűséges személlyel, Szamosközivel. Most a
szöveget elemezve vegyük végig, mi, s hogyan is történt a tárgyalt találkozón.
A jelentésben a következő olvasható: „ „Előzmények: Szamosközi (Sz.) f.
év legelején egy bizalmas beszélgetés során, titkárnőjének, Juszkó Etának (J.
E.) felvetette a kérdést: van-e kapcsolata Ravasz Lászlóval. J. E. kijelentette,
hogy van, őt lakásán kb. havonta felkeresi R. L. Elmondta, hogy Bereczky Albert
hivatalba lépése idején kb. ezeket mondotta: »Maga csak tartsa Ravasszal a
kapcsolatot Eta.« Ez a kapcsolat nevezett szerint a fentebbi időközönként
történt találkozásra szorítkozott. Erre nézve Sz. nem kérdezett többet.” A beszélgetés kezdő kérdését összefüggésbe kell hoznunk a
Juszkó Etáról[26]
szóló jelentésekkel, melyek mind-mind megemlítik, hogy Ravasszal fönntartotta a
kapcsolatot. Talán „Szatmári” ezt a barátságot szerette volna kérdésével minél
teljesebben feltérképezni. Ravasz és titkárnőjének kapcsolata 1948 után is
megmaradt: Juszkó Eta rendszeresen találkozott az egykori püspökkel, gépelte
prédikációit, könyveit, miközben a Püspöki Hivatalban dolgozott. Személyes
viszony alakult ki a Ravasz-család és a „kedves és jó Eta” (ahogy Ravasz hívta[27])
között. Ennek számos bizonyítékát leljük meg az eddig nem sok figyelmet kapott
Juszkó Eta-hagyatékban.[28]
De ugyanitt arra is figyelmesek lehetünk, hogy Szamosközi, illetve az ő
felesége is jó viszonyt ápolt az egyedülálló hölggyel.[29] „Majd a beszélgetés során szó
esett arról, hogy R. L. szívesen találkoznék Sz.-vel. Sz. nem tért ki ez elől.
Azt mondta, hogy alkalmas időben majd szó kerül az ügyről. Február elején J. E.
arról adott hírt, hogy R. L. Pesten jár. Sz. a találkozásra nézve egy közömbös
helyet tartott alkalmasnak s így 1960. február 9-én kedden d.u. fél négykor J.
E. lakásán találkozott R. L.-val.” Ravasz január 29-én írt levelet Juszkó Etának, amelyben
kifejti, hogy február 7-én reggel már Budapesten lesz.[30] A szövegből a továbbiakban egy-egy
fontosabb részt emelünk ki: „Ezután Bereczky Albert
állapotáról érdeklődött. Sz. közölte, hogy friss értesülései nincsenek, a
nyáron találkozott B. A.-el utoljára s Bereczkyvel való kapcsolatáról azért nem
kíván egyszerűen beszélni, mert Bereczky nincs itt. R. erre ezt mondta: Ezt nem
is kívánom, de úgy gondolom – én – meglátogathatnám őt. Sz: ti régebben is
érintkeztetek, nem látom akadályát, hogy meglátogasd.”[31] Bereczky Albert, a kettejük püspöksége között regnáló
egyházi vezető, még 1956-ban kapott agyvérzést, melyből sohasem tudott teljesen
meggyógyulni. 1966-ban halt meg.[32]
A beszélgetés során itt van a legnagyobb feszültség, ám ezt Szamosközi mégis
elüti a meglátogatás „engedélyezésével”. „Ezután R. L. közvetlenül ezt a
kérdést vetette fel: mit gondolsz nem következik-e mostanában egy nagyobb fajta
ateista nyomás az egyházra?” Ravasz utalhatott a párt „klerikális reakcióval”
kapcsolatos téziseire, ami ebben az időben kezdett módszert váltani.[33]
A fiatal kolléga nemmel válaszol. A kérdés felvetése talán egyfajta politikai
tájékozódásnak is betudható. „Ezután szünetet sem tartva ezt
monda: Kérve a figyelmetekbe ajánlanám, hogy mielőbb adjatok ki egy liturgikus
könyvet.[…] Semmi igényem sincs, nevem akadály: ha erre sor kerülne, nevem
félre tételével nyomtassátok ki a liturgiai könyvet, mert nagy szükség van rá.” A belpolitikai témák után egyházi kérdésekre terelődik a
szó. A beszélgetésnek ez a mondata a református liturgia-történetben fontossá
is válhatott – volna… A Ravasz-féle liturgiáról eddig úgy gondoltuk, pont e név
miatt nem nyúltak hozzá, nem foglalkoztak vele a hivatalosak. De meg kell
látnunk, mikor eme akadály elhárulhatott volna, akkor sem történik semmi e
fontos területen.[34] „Ezután sem személyekre, sem
közügyekre nem terelődött szó. Sz, baranyai esperes elődeiről beszélt, R. L.
derűs anekdotákat mondott még régebbi időkről és a diskurzus holtpontra jutott.
Sz. ezután elfoglaltságára hivatkozva elbucsuzott.” A jelentés szinte kifejezetten egy dolgot emel ki: azt,
hogy semmilyen érdekfeszítő dologról
nem beszéltek! Derűs anekdoták, régebbi idők, de köztük egy élő személy sem
kerül szóba… Az elbúcsúzás, a beszélgetés menetét tekintve, nem hirtelen
következik be. A távozással kapcsolatban két opciót kell felvázolnunk: 1. Nem
sikerült információt szereznie, a megfigyelt személyből nem lehetett kicsikarni
egy kapcsolatot, egy adatot sem, s „Szatmári” ezért távozott. 2. Nem is
információszerzés volt a találka célja. Nyilván, az utóbbi logikusabb, és
elfogadhatóbb lehetőséget kínál. A végén meg kell említenünk, hogy
Szamosközi a találkozóról nem végzett elemző-értékelő munkát.[35]
Az ügynök elsősorban nem mint hálózati személy találkozott a nyugdíjas
Ravasszal, s ezért exploratív[36]
megnyilvánulásairól nem is ad hírt. Mégis papírra kellett vetnie e találkozást,
hiszen, ha úgy megy híre, hogy erről nem készített jelentést, könnyen elveszthette
volna az ÁEH vezetőinek bizalmát, főleg, hogy minden bizonnyal erre Bartha
Tibor debreceni püspök szívesen rá is segített volna, ahogyan tette ezt később,
más esetben.[37] A beszélgetésnek nincs igazi
vonalvezetése; csapongó. A témákat nem a hálózati személy alakítja ki; a hat
témafelvetésből legalább ötöt Ravasz határoz meg. Felmerülhet a kérdés, mégis,
mi értelme volt ennek a találkozásnak? Hiszen operatív szempontból nem volt
jelentős, Szamosközi elődjének javaslatait – tudomásunk szerint – nem fogadta
meg.[38]
A Ravasszal kapcsolatos „hivatalos politika” már a találkozó előtt kezdett
megváltozni a támadásból az elfeledés-elhallgatás irányába, tehát ezen sem
hozott változást. Két, egymással ellentétes
hipotézis néz szembe egymással: egyik esetben hálózati személyként bizonyos
kérdésekre akart rávilágítani, de ebben sikertelen maradt. Másik esetben pedig
Ravasz Lászlót, a század egyik legnagyobb magyar igehirdetőjét és egyházi
vezetőjét akarta személyesen megismerni. Ez utóbbit támasztja alá az is, hogy
Szamosközi nem Ravasz Bimbó úti lakásán akart vele találkozni („Sz. a
találkozásra nézve egy közömbös helyet tartott alkalmasnak”) pedig ez kiváló
alkalom lett volna egy operatív „terepszemlére”. Nem diszkreditálta[39]
Ravaszt: semmilyen terhelő adatot, epés megjegyzést nem olvashatunk, pedig a
„Debreceni” vagy a „Cseh Sándor” f. n. ügynök[40]
egy ilyen lehetőséget bizonyosan nem hagyott volna ki. Pedig a találkozóról
csak elfogult tudósításunk van, s más jellegű információt a III/III-as ügyosztályon
sem tudtak volna szerezni. Ezért nyilván érdekes volna, hogy vajon
beszélgettek-e másról is, amiről nem számolt be a hálózati személy? A
kérdéseket csak részben lehet megválaszolni. A jelentés, ha a második
hipotézist fogadjuk el – a szöveg elemzése után efelé hajlok – , finomítja a
Szamosközivel kapcsolatos álláspontunkat. Úgy gondolom, a jelentésben (is)
rögzített információk alapján, hogy Szamosközi nem operatív feladattal, nem is
hálózati munkából kifolyólag, hanem puszta udvariassági és emberi érdeklődés
miatt találkozott a nyugdíjas püspökkel, Ravasz Lászlóval. Ma már csak nagyvonalakban
felmérhető, hogy ez a találkozás mennyire határozta meg az egyháztörténet
további alakulását… DOKUMENTUM
Tárgy: Dr. Ravasz László nyugalmazott református
püspöknél. Előzmények: Szamosközi (Sz.) f. év legelején egy bizalmas
beszélgetés során, titkárnőjének, Juszkó Etának (J. E.) felvetette a kérdést:
van-e kapcsolata Ravasz Lászlóval. J. E. kijelentette, hogy van, őt lakásán kb,
havonta felkeresi R. L. Elmondta, hogy Bereczky Albert hivatalba lépése idején
kb. ezeket mondotta: „Maga csak tartsa Ravasszal a kapcsolatot Eta.” Ez a
kapcsolat nevezett szerint a fentebbi időközönként történt találkozásra
szorítkozott. Erre nézve Sz. nem kérdezett többet. Majd a beszélgetés során szó esett
arról, hogy R. L. szívesen találkoznék Sz.-vel. Sz. nem tért ki ez elől. Azt
mondta, hogy alkalmas időben majd szó kerül az ügyről. Február elején J. E.
arról adott hírt, hogy R. L. Pesten jár. Sz. a találkozásra nézve egy közömbös
helyet tartott alkalmasnak s így 1960. február 9-én kedden d.u. fél négykor J.
E. lakásán találkozott R. L.-val. A ny. püspök érkezése és a kölcsönös üdvözlés
után J. E. édesanyjával a másik szobába ment és Sz. – R. L. mintegy órás
beszélgetése eképpen folyt le: R. L. először Sz. személyi
körülményei felől érdeklődött, a család helyzetét, életkorát, stb. tudakolta.
Majd felvetette, jól emlékszik-e, hogy Sz.-vel életében kétszer, találkozott:
egyszer 1933-ban egy temetésen, ahol Sz. mint teológus egy volt gimnáziumi
társát bucsuztatta, másodízben pedig 1949-ben Dunavecsén, mint káplánnal. Sz.
I. ezt nyugtatta, csakugyan így történt.[41] Ezután Bereczky Albert állapotáról
érdeklődött. Sz. közölte, hogy friss értesülései nincsenek, a nyáron
találkozott B. A.-el utoljára s Bereczkyvel való kapcsolatáról azért nem kíván
egyszerűen beszélni, mert Bereczky nincs itt. R. erre ezt mondta: Ezt nem is
kívánom, de úgy gondolom – én – meglátogathatnám őt. Sz: ti régebben is érintkeztetek,
nem látom akadályát, hogy meglátogasd. Ezután R. L. közvetlenül ezt a
kérdést vetette fel: mit gondolsz nem következik-e mostanában egy nagyobb fajta
ateista nyomás az egyházra? Sz.: Az ateista világnézet
feltétlenül keresi tételeinek kifejtésére az alkalmas módot és időpontot. Annál
többet azonban én sem mondhatok, mint amennyit tapasztalok. A jelenlegi helyzet
egyházunk szempontjából nem nehéz. Az alkalmaink nyitottak. Hogy ez mikor és hogyan
változik azt én nem tudom. Ezután a belpolitikai helyzetre
terelődött a beszélgetés. Ennek során R. L. kijelentette, hogy a tsz. Mozgalom
második, megújult szervezkedésbe kezdett. Nézete szerint a gépesítés lemaradást
mutat a szervezés ütemétől. Ha ez a kettő egyensúlyba jut, akkor nem lesz többé
vita. Mégpedig azért nem, mert könnyebb, viselhetőbb munkát mindenki
szívesebben vállalja a nehezebbnél. Másrészt rájönnek az emberek, hogy a
keresetük ugyanannyi, vagy több. Jelenleg azonban még sok helyen éppen az
érdekeltek nem fedezik fel az érdekeltségüket. Nézete szerint azonban ez
egészen gyorsan is helyrehozható. Az kétségtelen – mondotta – hogy a tiszta
jövedelem az országban marad, s olyan mértékben épül be, amihez hasonló eddig
nem volt.[42] Ezután szünetet sem tartva ezt
monda: Kérve a figyelmetekbe ajánlanám, hogy mielőbb adjatok ki egy liturgikus
könyvet. Itt megjegyzem, hogy erre vonatkozó munkám elfekszik a konventen.
Semmi igényem sincs, nevem akadály: ha erre sor kerülne nevem félre tételével
nyomtassátok ki a liturgiai könyvet, mert nagy szükség van rá. – Még egy
kérésem lenne: ha e bizalmas beszélgetés alkalmas rá, felhívom a figyelmedet
arra, hogy a jelenlegi énekeskönyv túlméretezett: hagyjátok ki belőle legalább
egyharmadát, mert úgy sem ismerik a gyülekezetek.[43]
– Ezután sem személyekre, sem közügyekre nem terelődött szó. Sz, baranyai
esperes elődeiről beszélt, R. L. derűs anekdotákat mondott még régebbi időkről
és a diskurzus holtpontra jutott. Sz. ezután elfoglaltságára hivatkozva
elbucsuzott. R. L. megköszönte a találkozás alkalmát, Sz. viszonozta ezt és
elbucsuztak egymástól. Esetleges további, ismétlődő, vagy későbbi találkozásról
nem esett szó. Bpesten. 1960. február 21. Szatmári Jegyzetek [1] Schama,
Simon: Dead Certainties. Unwarranted Speculations. New York, 1992.
319-327. p. [2] Ezt természetesen az utószóban be
is vallja. Ld. Majtényi
György: Az „új kultúrtörténet”-ről. In: Aetas, 2005. 3. sz. 167-168. p. [3] Szamosközi István (Budapest, 1915.
– Budapest, 2002.) 1933-ban kezdi tanulmányait a budapesti teológián. Lelkész
Pécsett, 1955-1956-ban baranyai esperes. 1956-tól Budapesten Gorkij fasori
lelkész, 1956-1959 között a Budapest – Északi Egyházmegye esperese, 1959-1977
között a Dunamelléki Egyházkerület püspöke volt. [4] Állambiztonsági Szolgálatok
Történeti Levéltára. (továbbiakban: ÁBTL.) 3. 1. 2. O-9150, 3. 1. 2. O-9150/1,
3. 1. 2. O-9150/2. Ezekről a dossziékról ld.: Kósa
László: A leányfalui évek: „ki most Gutenberg előtti időben él”. Ravasz
László emlékezete. Emlékülés Ravasz László születésének 125. évfordulóján.
Szerk.: Kósa László. Bp., 2008.
(továbbiakban: Kósa, 2008.)
138-139. p. [5] A megfigyelési kartonokat 1956.
szeptember 20-án zárták le, akkor szüntették meg a nyugdíjas püspök figyelését.
In. Kósa,
2008. 140-141. p. [6] ÁBTL 3. 1. 2. M-29608. [7] „Juszkó Eta (1908-1975), Ravasz és Bereczky püspökök titkárnője, a
Dunamelléki Püspöki Hivatal irodaigazgatója.” Pap László: Tíz év, és ami utána következett, 1945-1963.
Adalékok a Magyarországi Református Egyház XX. századi történetéhez. Bern –
Bp.. 1992. (továbbiakban: Pap, 1992.)
392. p. [8] „1958-ban a református egyház
vonalán hazafias elvi alapon ügynöki munkára beszerveztem „Debreceni” fedőnéven
a tiszántúli püspököt. És „Szatmári” néven a budapesti esperest.” 1958. december 22. Éves
összefoglaló: „az elmúlt évben egy püspököt és egy püspökjelöltet szerveztünk
be. A püspökjelölt püspökké való megválasztása folyamatban van. Tehát
lényegében két egyházkerületet a jövőben ügynökeink fognak irányítani.” ÁBTL
O-136586 / 2. [9] „Drága ajándék volt azonban
számomra az, hogy 1956. nov. 4-től 1957. április 14-ig hirdethettem az Igét.” Ravasz László: Emlékezéseim. Bp., 1992.
392. p. [10] Kádár
Imre: Egyház az idők viharaiban. A Magyarországi Református Egyház a két
világháború, a forradalmak és ellenforradalmak idején. Bp., [11] Kósa
László: A budapesti reformátusok történetének időrendi áttekintése a
kezdetektől 1989-ig. In: Reformátusok Budapesten. II. köt. Szerk.: Kósa László. Bp., 2006. 1464. p. [12] Talán a következő, időben későbbi,
mégis fontos jelentés rávilágít, hogy operatív szempontból miért nem őt
választották ki püspöknek: „Hajdú Péter: Rendszerünk iránt feltétlen lojális,
becsületes, a szocializmus egyháza megteremtésének előharcosa, konok, az
egyházi érdeket mindenek fölé állítja, szűklátókörű, véleményéből nem enged.”
ÁBTL O-136586 / 1. Debreceni f.n. ügynök jelentése, 1962. október 23. [13] „Bár Szamosközi tevékenységére
többször is az »egyházi reakcióval« való kapcsolattartás árnyéka vetült,
személyében, csakúgy, mint Bartháéban, mind az ÁEH, mind a politikai rendőrség
szempontjából megbízható, a hatalom egyházpolitikai céljainak megfelelő püspök
került az egyházvezetésbe.” – Kiss Réka:
Fejezetek a budapesti reformátusság második világháború utáni történetéből az
1970-es évekig. In. Reformátusok Budapesten. II. köt. Szerk.: Kósa László. Bp., 2006. (továbbiakban: Kiss, 2006.) 1403. p. [14] Szamosközi állambiztonsági
kapcsolatait is bevetette a kettejük közötti nézeteltérés során. Lásd: ÁBTL
O-136586 / 2. 68- [15] Murgai segédlelkészségről és a
korban viselt terheiről részletes ír a budapesti teológiai dékán: Pap, 1992. 262-283. p. [16] Ld. erről: Kiss, 2006. 1407-1408. p. [17] Ladányi
Sándor: Ravasz László a Megújulási Mozgalom élén. In. A magyar
református egyház 1956 tükrében. Egyháztörténeti tanulmányok. Bp., 2006.
210-218. p. [18] Szamosközi István esperes lemondólevelét
ld.: Adalékok a Magyarországi Református Egyházban az 1956-1957-es esztendőben
történtekhez. Szerk.: Ladányi Sándor.
Bp., 2006. (továbbiakban: Ladányi (szerk.)
2006.) 180. p. [19] Ladányi
(szerk.) 2006. 515-517. p. [20] Megújulás, visszarendeződés.
Dokumentumok a Magyarországi Református Egyház Zsinati Levéltárában az
1957-1958-as esztendők történetének kutatásához. Szerk.: Horváth Erzsébet. Bp., 2008. 264-265.
p. [21] Dunamelléki Egyházkerületi
Közgyűlés, 1959. március 12. – Dunamelléki Református Egyházkerület Ráday
Levéltára (továbbiakban: DRERL.), A/1. a. fond. 28. doboz. Közgyűlési
jegyzőkönyvek, 1958- [22] Esze
Tamás: Élő nép, élő egyház. Esze Tamás egyházkerületi főgondnok
székfoglaló beszéde a Dunamelléki Református Egyházkerület rendkívüli
Közgyűlésén Budapesten, 1958. február 20-án. Bp., 1958. 28. p. [23] Szacsvay
Éva: A leányfalui évek – életvitel, család. Ravasz László emlékezete.
Emlékülés Ravasz László születésének 125. évfordulóján. Szerk.: Kósa László. Bp., 2008. 124. p. [24] ÁBTL. 3. 1. 2. O-13.586/4
277-278., 291. Idézi: Kósa, 2008.
144. p. [25] Kósa,
2008. 149. p. [26] Ld. többek között: ÁBTL. 3. 1. 2.
O-9150.; ÁBTL. M-29608. [27] Ravasz
László: Emlékezéseim. Bp., 1992. 299. p. [28] DRERL. C/126. fond. 1-3. dob.
Ravaszról szóló személyes feljegyzéseit olvashatjuk az 1. dobozban, levelezésüket
pedig a másodikban. [29] Uo. 2. dob. [30] „Édes jó Eta, febr. 7-én bemegyek,
s ott maradok dolgom elvégzéséig. Febr. 8. (hétfő délután) találkozhatnánk. Ha
a programmot akkor kell még megbeszélni a Rózsadombon; ha a helyes idő kérdése
elintéződik, hétfő délelőtt telefonálja meg Évának. Én hétfőn d. e.
komissziózni leszek kénytelen. De addig – s ez a jobb –meg is írhatja. Én febr.
7-én reggel megyek. A viszontlátásig nagy szeretettel, L b. [Laci bácsi] 1960.
I. 29. Lf. [Leányfalu]” DRERL. C/126. fond. 2. dob. [31] A beszélgetés végig tegező
formában zajlik, ami érdekes, hisz nemigen ismerték egymást. A társalgás közvetlenségét bizonyítja ez az apró
információ. [32] Kiss
Réka: Bereczky Albert lelkipásztori, püspöki működése. In: Reformátusok
Budapesten. I. köt. Szerk.: Kósa László.
Bp., 2006. 620. p. [33] A vallási világnézet elleni eszmei
harcról – az MSZMP PB 1958. július 22-i határozata. In. Protestáns Szemle, 1994. 1. sz. 44-67. p. [34] Hasonlóan érdekes Ravasz László,
énekeskönyvre tett megjegyzése. Ld. Dokumentum. [35] „Elemző-értékelő munka: a gondolkodási műveletek összessége, amely a
rendelkezésre álló adatok, információk és jelenségek alapján összefüggéseiben,
kölcsönhatásaiban vizsgálja az ellenséges tevékenységet és von le következtetéseket.”
Állambiztonsági Értelmező Kéziszótár. Bp., BM Könyvkiadó. 1980. (továbbiakban:
ÁB-kéziszótár, 1980. [36] Exploratív (lat.): felderítő,
felfedező, kikémlelő jellegű. –Exploratív beszélgetés: kikérdezés, meghallgatás,
beszámolás. [37] Kiss,
2006. 1414-1415. p. [38] Az ezt követő püspöki jelentés
1960. október 27-én hangzott el, ebben a találkozásról Szamosközi minimális
szinten sem számolt be. A beszélgetésen elhangzottak még véletlenül sem
jelennek meg a következő évek jegyzőkönyveiben, a hivatalos lapok hasábjain.
Többek között: DRERL. A/1. a. fond. 28. dob. Közgyűlési jegyzőkönyvek, 1958-1961.;
Reformátusok Lapja 1960. évi számai. [39] „diszkreditál (fr.): valakinek a hitelét
rontja, a bizalmat aláássa, valakit, vagy valamit lejárat. A bomlasztás egyik
módszere.” ÁB-kéziszótár, 1980. [40] ÁBTL. M-40212. sz. dosszié. „Cseh
Sándor” f. n. ügynök. 1978. június 20. – 1984. március 13. [41] Ebből a szövegrészletből meg
tudjuk, hogy milyen hosszú volt a beszélgetés,
és azt, hogy Ravasz emlékezőtehetsége milyen eleven volt öregkorában is. [42] A beszélgetés egy akkor
aktuálisnak számító téma körül zajlott, hiszen 1958 decemberében indul meg a
téeszesítés felgyorsított üteme. „1958 és 1961 decembere között a téesztagok
száma megnyolcszorozódott, a téeszek területállománya pedig csaknem
megötszöröződött.” Romsics Ignác: Magyarország története a
XX. században. Bp., 2005. (3. kiad.) 420. p. [43] Ravasz ezen megjegyzésével
Szamosközi a továbbiakban nem foglalkozott. Az énekeskönyv reformját sem
püspöki jelentéseiben, sem semmilyen fórumon nem említette meg, nem járt érte
közben, és az énekeskönyv nem is rövidült le, s azóta sem ért meg revíziót. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |