5. évfolyam 1.
szám |
Csorba Dávid: A 17. századi kálvinista prédikáció-kutatás története |
Jelen dolgozat műfaja az angol review artical szakfogalomnak kíván megfelelni.
A tanulmányban arra teszünk kísérletet, hogy tájékoztató jelleggel számot
adjunk a nemzetközi kutatásnak azon részéről, amely a 17. századi
prédikációkkal kapcsolatban az 1970-es évek óta közkézen forog. Kiemelten
figyeltünk arra, hogy a hazai kutatás számára ezáltal
fogódzót nyújtsunk: a módszertani iskolákat elkülönítve mutatjuk be a legmeghatározóbb
szakirodalmi olvasatokat a hozzájuk tartozó leggyakrabban citált másodlagos apparátussal
együtt. Nem lehet tárgya azonban ennek a munkának,
hogy részletes értékelését nyújtsa az idézett szakirodalomnak, hiszen ez maga
több doktori disszertációt sem merítene ki.[1] El kell ugyanakkor határolnunk magunkat a par excellence 17. század kutatástörténetétől,
jóllehet a kettő szorosan összefügg. Nem vállalhatja fel
ugyanis ez a tanulmány, hogy vázlatosan szóljon olyan kardinális kérdésekről,
amelyekről a kora újkori tanúknak sem volt, és a posztmodern kor kutatóinak
sincs rögzíthető álláspontja jószerivel a kezdetektől fogva.[2] A reformáció
folytatásaként előállt 17. század eleji mentalitástörténeti fordulathoz
pedig sokan kötik a posztmodern válságtudatát: nem véletlen tehát az, hogy még
az ilyen tömör áttekintés is az elmúlt 150 (vagy éppen 500) év diszkurzív
állásait fedi fel. Ezek alapján a prédikáció-elemzés alkalmazása is más-más
szinten történik módszertani iskolánként. Máig alapvető
módszertani kötelesség a 17. századi eszmetörténeti irányzatokról szóló
publikációk bevezetőiben részletesen szólni az adott munka
szempontrendszeréről, felvállalt illetve nem hivatkozott hagyományáról, eszmei
és módszertani vezérelveiről.[3] A ’70-es évek szemléletbeli változásai
elérték a bölcsésztudományokat, a történeti irányultságú eszmerendszereket is,
és ez látványos megújulást hozott. A 17. századdal kapcsolatban konferenciák,
tanulmány-kötetek, monográfiák sora jelzi ezt az érdeklődést, új intézetek,
periodikák jöttek létre (The Journal of
Ecclesiastical History, Documentatieblad
Nadere Reformatie, Pietismus und
Neuzeit). A prédikáció iránti érdeklődés megnőtt, a társadalmi,
szociológiai háttér ismertetéséről áthelyeződött a hangsúly a mediatio pszichológiai kontextusának
feltérképezésére, a retorikai eszköztár korabeli működési modelljeinek
megértésére. Az erjesztő kovász a tengerentúlról érkezett, és a horizont
áthelyezése szempontváltással járt együtt: a főként Stephen Greenblatt
szellemiségéhez kötődő New Historicism
kutatóinak merész kijelentései valóságos lavinát indítottak el.[4] Angolszász irány Azután, hogy Paul Seaver
kijelentette: „a
bölcselkedő Londonban egyes prédikációknak nagyobb volt a népszerűségük és
közönségük, mint pl. William Shakespeare darabjainak”,
húsz évvel később már a Longman
Literature nevű irodalomtörténeti tankönyv 17. századdal foglalkozó kötete
külön fejezetet szentelt a prédikációnak, és azt a retorika egyik igen jelentős
ágaként jellemezte.[5] Jóllehet a
szemlélet megváltozott, a prédikáció eddig sem volt központi eleme történeti
munkának (sem mint műfaj, sem mint adott szövegcorpus). Így a kutatás terén azóta is egyedülálló John Chandos 1971-es kezdeményezése: 50
szerző szövegéből álló prédikációs antológiát bocsátott közre.[6] A Harwardon a
puritán fogalom elméleti megvitatása helyett ösztöndíjakat írtak ki, az
irányzat angol regionális megvalósulásának tisztázására.[7]
A második világháború utáni nemzedék történelemfelfogását ugyan meghaladták, de
a teológia fogalmi kincse búvópatakként, még a ’80-as évekig a pszichológia
oldaláról került be az elemzésekbe.[8] Az amerikai szerzők esetében három jellegzetes
szemléleti irány tapintható ki: az amerikai szeparatista jellegű csoportok
misztikus hagyományának vizsgálata, a megtérés, a krisztológia és az üdvtan
köré csoportosítva a kérdéseket,[9]
vagy anglomán kérdésfelvetés társadalomtörténeti,[10]
vagy retorikai szemléletű szövegelemzéssel.[11]
Érthető ez, hiszen a Mayflower és társainak kiútkeresése nem járhatott teljes
elszigetelődéssel. A lelkipásztorok tartották a kapcsolatot Angliával,
Hollandiával, és az európai forradalmak elültével is továbbvitték azokat. „A hegyen épített város” új társadalmában millenáris hangulat
uralkodott: nem menekültek ők Európából, hanem beteljesíteni mentek a kálvinista
forradalmat.[12] A kontinensre
visszahatott az újhistorikus irodalomtörténészek kihívása, ezekre azonban
nagyjából hasonló angol válaszok érkeztek. A két világháború közti adatgyűjtés
során születtek meg a prédikáció irodalom bibliográfiái.[13] Kisebb válogatások jelennek meg, de
nagyobb vállalkozás csak egy-kettő volt a században: John Donne prédikációinak
tíz kötetes díszkiadását költői érdemei miatt támogatták, hasonló eset a
Cranmer- és a Greenham-kiadás, csak a másik oldalról, a study of the pastoral ministry műfajában.[14] A Christopher Hill, Geoffrey Elton, George Dickens
pártfogolta, módszertanilag a marxizmushoz kötődő csoport túlélte a krízist
(lévén, hogy az amerikai újhistorikus fél ugyanazon eszmei szimpátiával jellemezhető),
a Past&Present folyóirat
bővítette repertoire-ját, és jelenleg
is hasonló szellemben írt munkákat ad közre, illetve támogat.[15] A Trevelyan-
(’40-es években) és a Tyacke-vita (’60-as években) a forradalom megítélésén fordult
meg, és máig ez a 17. századdal foglalkozó tanulmányok kardinális kérdése.
Ezzel szemben más kutatócsoportok konzekvensen elkerülték ezt a gócpontot. A cambridge-i
Peter Burke, módszertanilag Burckhardt, Huizinga és LeGoff művelődéstörténete
nyomán önálló iskolát teremtett; hivatalosan nem foglalkozik sem puritánizmussal,
sem prédikáció irodalommal, de a koraújkori mentális világképről szóló tanulmányaiban
minduntalan visszaköszönnek a korszakra vonatkozó átfogó ismeretei.[16] A ’80-as évek meghatározói, a Cambridge Studies in Early Modern British History és a Themes in Focus sorozatban megjelent
tanulmányok, már a puritánizmus-kutatás legmeghatározóbb alakjához, Patrick
Collinsonhoz kapcsolódnak. A cambridge-i ex-Regius professzor nevéhez fűződik a
„moderate Puritan” kifejezés, és vele
nyert tért a korábban már többek által használt „Evangelical Calvinist Protestantism” jellegű kegyesség használata a
kora újkori társadalomra.[17] Fogalmi
struktúrájának hatástörténetére jó példa, hogy direkt az egyetemisták számára
kiadták egy válogatáskötetét, és a tanítványi-baráti kör írásai hihetetlen
széles spektrumból merítenek.[18] A teológiai és
politikai olvasatot egyaránt megszólaltató irányt már új konstrukcióval vitte
tovább a Lake-Questier szerzőpáros számtalan kötete, amelyek a reformáció utáni
diszkurzív struktúrák feltérképezését
vállalta magára, hol gallikán-jezsuita ellentétet vizsgálva, hol anglikán, vagy
éppen katolikus világképet illesztve be az „evangelical” jellegű prédikátor életművek
közé.[19] Collinson
professzortól a legkülönfélébb módszertani irányzatok kutatói kértek
publikációt, szellemi függetlenségét ezzel együtt is megőrizte, jóllehet
számtalan elképzelés él tudományos körökben a reformációról és a prédikáció
szerepéről.[20] A cambridge-i professzor
nyugdíjazásával a kora újkori prédikációk vizsgálata is visszakerült a régi
kerékvágásba. A ’90-es évektől az Andrew Pettegree vezette St. Andrews Studies in
Reformation History sorozat az eszmetörténeti vonal mellett a retorikai
elemzések felé mozdult el, és európai horizontú összefoglalásokat támogat.[21]
Mark Goldie vallástalanított egyháztörténet keretében
foglalkozik a témával, míg John Morrill az anglikán vallási formák mögött a
katolikus gyökereket keresi, város helyett regionális szinten, vidékeket
vizsgálva.[22]
Egyes speciális esetekben a nemzeti történettudományok összeérnek, de akik ezt
a kapcsolódást elősegíthetnék, azok marginalizálódnak.[23] De továbbra
sincs komparatív tanulmány „a puritán prédikációk és a hitvallások
kapcsolatáról, a gyakorlati kegyesség témáiról és kifejezéseiről”.[24]
Ennek oka, hogy amíg a puritán fogalomról nem létezik egy megállapodott
felfogás, amíg a puritán korszakról sincsen egységes vélemény, addig nem lehet
az írásos „bizonyítékot”, a textuális argumentumot számon kérni az életművön. A
tudományos nézetek különbsége pedig nem pusztán az
elméleti konstrukciók indifferens jellegét mutatja, hanem ennek sokkal mélyebb
eredőjét. Alapvető társadalmi, kulturális különbségekről beszélünk, a
nagy-britanniai tudósvilágnak még a kora-újkortól magával hordozott vallási-politikai-etnikai
megosztottságáról. Ezért vált a koramodern historiográfia alaptételévé a könyv
bevezetőjének önértelmező definíciója.[25] Német irány A református prédikáció irodalmat kutatók számára
ezen a nyelvterületen amúgy sem ígérkezett sok babér, mivel a barokkra koncentráló
német irodalom nagy témája az ortodoxia és a pietizmus párfogalma. A Németországban monopolhelyzetű pietizmus-kutatás
egyértelműen lutheránus jellegű, kis mértékben ökumenikus célzatú illetve csekély
mértékben: szekularizált. Az itteni református pietizmus nem hazai gyökerű, így
a 17. századi irodalma is alapjaiban más indíttatású, kevésbé alkalmas a magyar
párhuzamok fellelésére. Ezen a területen gyakorlati, módszertani fogódzókat
kaphatunk. A ’70-es évek válsághangulata másként csapódott le német
nyelvterületen. Míg az angolszász példában a tudományos elit vitáinak elméleti
hozadéka óriási, itt a tudományos kutatás és a lelkészképző intézetek alatt
ingott meg a talaj a gyakorlati egyházi retorika, a prédikációkészítés, azaz a homiletika tekintetében. A változást az előzőekhez hasonlóan a posztmodern kor válságtünetei hozták: a gyakorlati teológia
által megfogalmazott didaktikai kérdésfelvetéseket a jelenkori prédikáció
csődjétől való félelem indukálta.[26]
Megindult a
kiegyenlítődés a retorika és a homiletika között: a szöveg megújított
elbeszélésére törekvés egyik oka az a kijelentés, hogy a ’90-es években a
lelkészek még mindig elutasítják a retorikailag szerkesztett, háromrészes
prédikációt.[27] A koraújkor – az
egyik kutatójának állítása szerint – a „logocentrizmus kora” volt, nem véletlen
tehát, ha a 20. századi gyakorlati teológusok, pásztorálteológiával foglalkozók
ad fontes a 16-17. század óriási
sikert hozó médiavilágáig nyúltak vissza.[28] Kardinális kérdés volt a homiletikai
hagyománykeresés. Chrysosthomos, Augustinus és Luther mellett egy irodalmi
körökben kevésbé emlegetett reformáció korabeli szerző került az érdeklődés
középpontjába, Andreas G. Hyperius. A homiletika három ága kis eltéréssel, de
tulajdonképpen egyező módon Hyperius meghatározó szerepét emelte ki. Állításuk
szerint azáltal vált független tudománnyá a homiletika, hogy a flamand
származású német homiléta Pál apostol alapján (2Tim. 3, 16 és Róm. 15, 4 alapján)
különböztette meg a genera dicendi öt
fajtáját, és az inventiót tette a
beszéd kulcsfontosságú elemévé, ezáltal a lelki építésre helyezve a hangsúlyt.[29]
Nem véletlen, hogy a koraújkori homiletikának a beszédtett-elmélettel való
rokonságot is gyorsan felfedezték.[30] Németországban, főként
Wolfenbüttelben, már évek óta végeznek folyamatos lexikográfiai felmérést a
barokk korra vonatkozólag. Nemrégen publikálták a nyelvterület barokk kori
prédikációinak húsz év alatt összeírt katalógusát.[31] Ezt azért is fontos megemlíteni, mert
Werner Welzig 1995-ös összeállítása nemcsak az irodalomtörténet számára nyújt
forrásokat, minthogy a 17. század prédikációirodalmának többnyire nincsen
adatszerűleg felmért gyűjteménye. A „német RMNy” mellett
pedig kivételesen található olyan szakmunka is, amelyik kora újkori textust vizsgál
a korabeli, majd ezután a mai irodalomelmélet felől közelítve.[32] Holland irány A németalföldi prédikáció kutatás két jellegzetes
modellje akár leírható a 17. századi kegyességi formációk ismeretében is. Ehhez
kisebb általánosítással jutunk, hiszen a korabeli, a magyar könyvek
ajánlásaiban csak a belga (= holland)
nyelvvel identifikált népesség az aranykorát élte (ma is Golden eeuw-nek hívja a holland történeti szakirodalom az 1572-1702
közé eső korszakát), és a régió vallási toleranciája miatt nem volt olyan
vallási csoportosulás, amely ne lett volna itt életképes. Erőteljes pointirozással megállapíthatjuk, hogy
Németalföldet ekkoriban két nagy szellemi párt osztotta ketté: az ún. ortodox vagy precíz (később Voetius utrechti tanár) és az
ún. liberális vagy coccejánus (később Coccejus lejdeni professzor nevével
fémjelzett) társaság.[33] Az előbbi történeti jogutódjának tekinti magát
többek között a Gereformeerde Kerken in
Nederland (Frijgemacht) nevű
egyházi csoportja. A történeti hagyományt expressis
verbis megfogalmazzák: Gomarus nevű 17. századi teológiai tanár tanaihoz
kapcsolódnak, aki a vallási viták során az ortodox álláspontot képviselte, és a
dordrechti zsinat (1618) rendelkezéseit ő hozta tető alá. A 20. századi holland
kutatók a ’70-es évek derekától hatalmas munkát végeznek, hogy a régió Nadere reformatie-nak nevezett történeti
kegyességi irányzatát elismertessék.[34]
Az angliai kegyességi könyvek német illetve holland nyelvű hatástörténetének
összefoglaló katalógusát is kiadták az évek folyamán.[35]
Egyrészt a puritánizmus-pietizmus határmesgyéjén fekvő területen ugyanis akkor
– és a mai tudományos életben is – kérdésként fogalmazódott meg, hogyan indult
meg a 17. század elején Európában a vallási „erjedés”, és milyen köze van ehhez
a fenti holland fogalomnak? Németalföld közvetítő szerepe tehát kulcsfontosságú.
Másrészt pedig a „tudományos határmódosítás” azt is
jelenti, hogy az eddigi németalföldi kegyességtörténettel foglalkozó szakértők
nem hazaiak, hanem főként német anyanyelvűek voltak.[36] A másik irányzat tagjainak, kutatói szemléletének
nincs feltétlenül közös magja: a hazai kutatók nagy része a liberális felfogású
egyházi irányzathoz kapcsolódik (pl. Gereformeerde
Kerken in Nederland, Synodal), sokan az amszterdami Frije Universiteit-en tanítanak; mások nem kötődnek feltétlenül
vallási csoporthoz, sőt külföldiek. Reginald Ward szerint a liberális csoport
szellemi utórezgése egészen Karl Barthig végigkísérhető: a neves német
dogmatikus a második világháború utáni evangélikus teológiát alapjaiban határozta
meg, magyarországi hatása szintén jelentős.[37]
A hidegháborús időkben szinte egyedüli nyugati teológus volt, aki járt
Kelet-Közép-Európában, és a politikai hatalomváltás rendszerszerűségébe való
belenyugvást sugallta a népegyházi keretek erősítésével. Ebből a szempontból a
17. századi liberálisok szintén rokonszenveztek a politikai vezetéssel, és
finom dogmatikai elmozdulással az eredeti kálvini teória helyébe a népegyházi
felfogást léptették életbe.[38] Találunk olyanokat,
akik a pietizmust még a hindu és az muszlim hívőkre is kiterjeszthetőnek vélik.[39] A Nadere reformatie kutatóinak, miután
túlléptek a német eredetű alapkutatásokon, új feladatra kell felkészülniük: meg
kell felelniük az angolszász világhoz kötődő új történészgeneráció
kihívásainak.[40] Francia irány Az Annales-iskola
már a második világháború idején szétválasztotta a vallás- és egyháztörténeti
kutatásokat. Később pedig ez az árok csak mélyült: a
vallástörténetből vallásosság-történet maradt (l’histoire religieuse).[41]
A francia irodalomelméleti iskolák születése (Foucault, Derrida) sem segítette
ezt a folyamatot, habár a gyakorlati teológia megújulása itt is végbement,
köszönhetően a Ricoeur-féle hermeneutikának.[42]
Hozzájárul ehhez még a 17. századi francia nyelvű kálvinizmus történetének az
alakulása is: az alapvetően gyakorlati beállítottságú iskolák vagy
elvilágiasodtak, vagy átmenet nélkül megszűntek a Szent Bertalan-éj és a Nantes-i edictum revocatiója közti
időben.[43] Erre az időszakra alakították ki a francia
történészek a guerre de religion fogalmát
(1563-ra keltezik az első alkalmazását), amelyet a korabeli „értelmezők” egy
század leforgása alatt szűkítettek le a kifejezés vallások közti értelmezéséről
a felekezeti küzdelem jelentésére, spanyol és itáliai helyszíneken ugyanez a
folyamat játszódott le, csak jóval rövidebb idő alatt.[44]
A menekülés motívuma a francia nyelvű (a mai Franciaország és Svájc területén
élő) kálvinista felekezeteknél általános volt. A remonstráns Saumur-i iskola, a
karteziánus Genf mind a felvilágosodás előfutárai, és 1570-es és 1680-as
években különösen megnőtt a Németalföldre, majd Angliába érkező hugenották
száma. A disszenter gyülekezetek önálló lelkészt választhattak, és éltek, mint
állam az államban.[45] Az intézményes
egyházak/felekezetek közti váltást – éppen a kiscsoportok sérülékenysége miatt
– maguk szabták meg: kegyelmi eszközként tüntetve fel a prédikáció lehetőségét
(a katolikusok a egyházszervezeti erejével szemben).[46] A 20. századi frankophon kutatás, mely a 17. századi
prédikáció irodalmat érinti, több irányú: részint retorikai (irodalomtörténet),
részint dogmatikai jellegű (teológia), részint mentalitástörténeti
beágyazottságú (történelem). A jelenkori nemzetközi politikai események folytán
az etnikai csoportok kutatásának támogatottsága nőtt meg: hugenották londoni
csoportjának mentalitása, vagy a valdensek prédikációi kedvelt témák. Az előbbi
nemzetközi érdeklődésre tarthat számot, az utóbbi egy kis közösség hagyományőrzésének
része.[47] Újabb, nagy
horizontot felvállaló irodalomtörténeti értékelés Léonard óta nem született,
pedig a szinte egyedüli nemzeti olvasatot adó kötetet
szükség volna újraírni; a kálvini irány életrajzát persze akkor sokkal
egyszerűbb volt a másik oldal, a katolikusok nézőpontjából elkészíteni.[48] Azóta Benedict
tanulmányai bizonyítják, hogy a református fél értékelése mennyire időszerű: a
korszakban a protestáns könyvkultúra tízszer szélesebb skálát járt be, mint
katolikus társa. A korszak prédikációs irodalmának elemzése is megszületett
nemrég, jellemzően egy svájci kiadó vállalta fel a költségeket.[49] A szöveg nem szakítható ki a kutatói előfeltevések
hálójából, így a kora újkori prédikáció is determinált a vizsgálói nézőpont
helyzetétől. Bizonyos történeti dichotómia figyelhető meg a nemzetközi vizsgálatok
nyelvezetében. A történeti Németország esetében a 16. századi lutheránus
ortodoxiát szokás szembeállítani a 17. századi evangélikus pietizmussal,
Svájcban a karteziánizmussal vegyes
ortodoxia a felvilágosodást készíti elő, Franciaországban a remonstráns irány játssza ezt a
szerepet.[50] Német és francia
nyelvterületen tehát a szekularizáció mentén az egyházi keretek viszonylagos
fenntartásával zajlik le a szellemi irányváltás. Ehhez képest az angol és a
holland példa azt mutatja, hogy a felekezetek csoportképző és szegregáló
szerepe továbbél, a premodern eszme- vagy kegyességtörténeti irányvonalai, sőt
inkább a funkciói kis változtatással ráilleszthetők a jelenkori társadalmi
helyzetre: a 21. század tömegesítő és struktúrabontó társadalmi mozgásai
ellenére felismerhetőek a hagyományok mentén elkülönülő mikrokultúrák. A prédikáció összességében mindig is része volt a
nemzetközi művelődéstörténeti kánonnak, habár jóval
korlátoltabb lehetőségekkel élhetett egy ilyen témában a kutató, különösen
vonatkozik ez a 17. századi elemzésekre.[51]
Elsőként az egyháztörténeti szakirodalom rögzítette adatként, majd a népi
kultúra iránt érdeklődők figyeltek fel a műfajra, és segédtudományként
alkalmazták (maszk/színjátszás, utazási irodalom, radikális szövegek, női
irodalom). Irodalmi textusként értékelték az irodalmárok az ismertebb nevű, már
az irodalomtörténeti hagyományba beillesztett szerző egyházi beszédét. Az
elkövetkezendőkben tehát az a cél, hogy a 17. századi „historical text and
context” együtt, a maga „társadalmi, kulturális, egyháztörténeti, teológiai
komplexitásában” egymást erősítve váljon érthetővé.[52] Jegyzetek: [1] Ahol nem idézünk lapszámmal, ott az adott
munka sem közöl külön fejezetet a prédikációkról, hanem segédanyagként kezeli
azokat, felhasználva más módszertannal írott munkájához. Néhány szerencsés
esetben a szerző a mű egészében figyelt a korabeli egyházi beszéd vizsgálatára,
de ez olyan ritka, hogy arra külön utalunk. [2] Az angolszász alapfogalmak közül hozunk
példát: máig nem eldöntött kérdés, ki a puritán, mi a puritánizmus, mikor és
kire vonatkozik, meddig tart, polgárháború vagy forradalom volt Cromwell
tündöklése és bukása, a reformáció része-e ennek a folyamatnak, volt-e
egyáltalán reformáció stb. [3] A próteuszi
formát öltött bevezető a ’70-es évek óta a koraújkori historiográfia
alaptételévé vált. A bőség zavarával küzdve, csak egy művet emeltünk ki, amely
igen kiváló összegzést nyújt az addig megjelent szakirodalom nézőpontjairól.
Ld.: Morgan, John: Godly learning. Puritan Attitudes towards
Reason, Learning and Education, 1560-1640. Cambridge, 1986. 9-22. p. [4] Nem tartozik szorosan a dolgozat témájához a New Historicism értékelése, ahogy más
irányzatoké sem, bármennyire is szeretnénk. Így meg kell elégednünk egy idevágó
egyszerű példával: a The New Historicism
Studies in Cultural Poetics sorozat 21. kötete olyan puritánizmus felfogást
javasol, amely elutasítja a koraújkori egymásnak ellentmondó ítéletek
„megmérését”, szembesítését, ehelyett a különbözőségben az egyén hatalmi-politikai
forrását látja. Armstrong, Nancy –
Tennenhouse, Leonard: The
Imaginery Puritan Literature, Intellectual Labor, and the Origins of Personal
Life. Berkeley, 1992. (The New Historicism Studies in Cultural Poetics,
21.) [5] Seaver,
Paul S.:
The Puritan Lectureship: The Politics
of Religious Dissent, 1560-1662. Stanford, 1970. (továbbiakban: Seaver, 1970.) 5. p.; Pooley, R.:
English Prose of the Seventeenth
Century 1590-1700. London – New York, 1992. (Longman Literature in
English Series.) 116. p. [6] Sharpe,
Kevin – Lake, Peter. Culture
and Politics in Early Stuart England. Stanford, 1994. 1-20. p.; Chandos, John: In God’s Name: Examples of Preaching in England from the Act of
Supremacy to the Act of Uniformity, 1534-1662. London – Indianapolis –
New York, 1971. [7] Hunt,
William: The Puritan moment –
the coming of Revolution in an English County (Essex). Cambridge –
London, 1983. (Harward Historical Studies, 102.) Csak néhány nevezetesebb
szerzőt említünk a kutatási témájukkal: Ivan Roots (Dorsat, Sommerset,
Lancashire), Elen Everitt (Cumberland, Cornwall, Kent), J. Morrill (Cheshire).
Hasonló kezdeményezésre utal a cambridge-i egyháztörténész, Eamon Duffy által
szerkesztett kötet, amelyet amerikai támogatással adtak ki, angol témáról, a
híres német kötetcímet parafrazálva. Ld. Duffy,
Eamon: The Voices of Morebath.
Reformation and Rebellion in an European village. New Haven – London,
2003. (továbbiakban: Duffy, 2003.) [8] Breward,
Ian: William Perkins and the Origins of Reformal Casuistry. In: Evangelical Quaterly, 1968. 3-20. p.; Schur, Edwin M.: Labeling Deviant Behavior: Its Sociological Implications. New York,
1971.; Cohen,
Charles Lloyd: God’s caress.
The Psychology of Puritan Religious Experience. New York – Oxford, 1986.
– Elég csak az utóbbi kötet fejezetcímeit közölni, elég látványos a keveredés:
I. The Call of a Preacher: Original Debility; Covenant psychology; The Way of
Salvation, The Power of Faith; The Saints Zealous in Love and Labor. II. The
Cry of the Faithful: joining the Society of Saints; Echoes of the Preachers’
Call; Tales of Grace; The application of Conversion. [9] Woodhouse,
Arthur S. P.: Puritanism and Liberty. London, 1938.; Seaver,
1970.; Bercovitch, Sacvan: The
American Jeremiad. Madison, 1978.; Smith, Nigel: A collection of Ranter writing form the Seventeenth century. London,
1983.; Uő:
Perfection proclaimed, Language and
Literature in English Radical Religion 1640-1660. Oxford, 1989. 5., 23. p.; Gildrie,
Richard P.: The Profane, the
Civil, and the Godly: The Reformation of Manners in Orthodox New England,
1679-1749. University Park, 1994.; Gribben, Crawford: The Puritan Millenium Literature
& Theology, 1550-1682. [ [10] George,
Charles And Katherine: The
Protestant Mind of the English Reformation, 1570-1640. Princeton, 1961.; Hall, Basil:
The Problem of Definition. In: Studies in
Church History, 1965. 282-296. p.; McGee,
James S.:
The Godly Man in Stuart England:
Anglicans, Puritans, and the two Tables, 1620-1670. New Haven – London,
1976. [11] Hambrick-Stowe,
Charles: The Practice of Piety:
Puritan Devotional Disciplins in Seventeenth-century New England. Chapel
Hill, 1982.; Seaver,
Paul S.:
Wallington’s world: a
Puritan artisan in seventeenth-century London. Stanford, 1985.; Todd, Margo:
Christian Humanism and the Puritan
Social Order. Cambridge, 1987. (Ideas in Context.) Megjegyzés: az Ideas in Context sorozatban Rorty, Skinner, Pocock, Pagden publikáltak,
innen érthető a retorikus stílus.; Eales, Jacqueline: Puritans and Roundheads: The Harleys of
Brampton Bryan and the Outbreak of the English Civil War. New York, 1990.; Shuger, Debora:
Habits of Thoughts in the English Renaissance:
Religion, Politics, and the Dominant Culture. Berkeley – Los Angeles,
1990. Külön is kiemeljük a „Politics,
Culture and Society in Early Modern Britain” c. sorozatot Peter Lake szerkesztésében. [12] Bremer,
Francis J.:
To Live Exemplary Lives: Puritans and Puritan Communities as Lofty Lights. In: The Seventeenth Century, 1992. 28. p. [13] Mitchell,
William F.:
English Pulpit oratory from Andrewes
to Tillotson: a study of its literary aspects. New York, 1932. [2.
kiadás: Uo., 1962.]; Herr, Alan F.: The Elizabethan sermon: a survey and
bibliographie. [H.n.], 1940. [14] Potter,
George R. – Simpson, Evelyn M. (eds.): The Sermons of John Donne. 10 vols. Berkeley – Los Angeles,
1953-1962.; McCulloch,
Diarmaid: Thomas Cranmer: a
Life. New Haven, 1996.; Parker, Kenneth L. – Carlson, Eric C.: ’Practical Divinity’. The Works and life of Revd Richard Greenham. Aldershot,
1998. (St Andrews Studies in Reformation History); Primus, John H.:
Richard Greenham. portrait of an
Elizabethan Pastor. Macon, 1998. [15] Lamont,
William: Puritanism and
Historical Controversy. Montreal – Kingston, 1996. (McGill-Queen’s
Studies in the History of Religion, 26.); Hill,
Christopher: Intellectual
Origins of the English Revolution. Revisited. New York, 1997. – A marxista társadalomtörténet doyenjének (Balliol College) továbbra is a „három Sir” (F. Bacon,
W. Raleigh, Edward Coke) a központi személye, azzal a különbséggel, hogy a
puritánizmust továbbra sem vallási hatása miatt veszi számba, ámde értékeli
retorikai hatását. [16] Burke,
Peter: Popular Culture in Early
Modern Europe. London, 1978. 212. p.; Uő:
The Cultural History of Dreams. In: Varieties
of Cultural History. Cambridge, 1997. 30. p. – Követői, támogatói: Keith
Wrightson, Edward Thompson, Keith Thomas, Adam Fox. [17] Collinson,
Patrick: A Comment: Concerning the Puritan. In: The Journal of Ecclesiastical History, 1980. 488. p.; Uő: The Religion of Protestants: the Church in English society 1559-1625. Oxford,
1982. 4. p.; Uő: The Puritan Character: Polemics and
Polarities in Early Seventeenth-Century English Culture. Los Angeles,
1989. 15. p. [18] Collinson,
Patrick: From Iconoclasm to Iconophobia: The Cultural
Impact of the Second English Reformation. Reading, 1986. – A Collinsonra építő munkák közül szabadon válogattunk. Ld. Lake, Peter: Puritan Identities. In: The Journal of Ecclesiastical History, 1984.
112-123. p.; Questier, Michael: Conversion, Politics, and Religion in
England, 1580-1625. Cambridge – New York, 1996. (Cambridge Studies in
Early Modern British History.) (továbbiakban: Questier,
1996.); McGEE, James S.: On Misidentifying Puritans:
The Case of Thomas Adams. In: Albion,
1998. 417. p.; Ferrell, Lori A. – McCullough,
Peter (Eds.): The English
Sermon revisited. Religion, literature and history 1600-1750. Manchester
– New York, 2000. (Politics, Culture and Society in Early Modern Britain)
(továbbiakban: Ferrell–McCullough, 2000.) 10. p.; Wabuda, Susan: Preaching during the English Reformation. Cambridge, 2002. (Cambridge
Studies in Early Modern British History.) 9. p. [19] Lake, Peter
– Questier, Michael: Agency, Appropiation and Rhetoric under the
Gallows: Puritans, Romanists and the State in Early Modern England. In: Past & Present, 1996. 64-107. p.; Uő (ed.): Conformity and orthodoxy in the English Church, c. 1560-1660. Woodbridge,
2000. (Studies in Modern British Religious History, 2.); Uő: The Antichrist’s Lewd Hat. Protestants, Papists, and Players in
Post-Reformation England. New Haven – London, 2002. [20] Durston,
Christian – Eales, Jacqueline: The
Culture of English Puritanism, 1560-1700. Basingstoke, London, 1996.
(Themes in Focus.); Kelley, Donald R.
– Sacks, David H.: The Historical
Imagination in Early Modern Britain History, Rhetoric, and Fiction, 1500-1800. New
York, 1997. (Woodrow Wilson Center Series.); McEachern,
Claire – Shuger, Debora (eds.): Religion
and culture in Renaissance England. Cambridge, 1997.;
Craig, John – Collinson, Patrick:
The Reformation in English towns,
1500-1640. New York, 1998. (Themes in Focus.); Tyacke, Nicholas
(ed.): England’s Long Reformation.
London, 1998. (The Neale Colloquim in British History.); Duffy, 2003. [21] Pettegree,
Andrew (ed.): The early
Reformation in Europe. Cambridge, 1992.; Uő (ed.): The reformation world. London – New York, 2000.;
Pettegree, Andrew – Duke, Alastair –
Lewis, Gillian (eds.): Calvinism
in Europe, 1540-1620. Cambridge, 1994. [22] Morrill,
John – Slack, Paul – Woolf, David (eds.): Public duty and privat conscience in Seventeenth-century England.
Essays presented to GE. Aylmer. Oxford, 1993. [23] Burke Review.
In: History of European Ideas, 1997.
55-58. p. [24] Maag,
Karin (ed.): The Reformation in
Eastern and Western Europe. Aldershot, 1997. (St. Andrews Studies in
Reformation History.); Todd, Margo:
A Captive’s Story: Puritans, Pirates, and the Drama of Reconciliation. In: The Seventeenth Century, 1997. 37-56. p. [25] Ferrell–McCullough, 2000. 11. p.; Poole, Kristen: Radical religion form Shakespeare to Milton. Figures of Nonconformity
in Early Modern England. Cambridge, 2000. 4. p. – Függ a kiválasztott
téma szemléltetése attól, melyik etnikai réteghez tartozik a kutató; ezentúl irodalmár, történész vagy teológus körben alkot;
republikánus érzületű vagy konzervatív eszmeiséghez húz; és nem utolsósorban
attól, hogy vallásosságát milyen keretek közt éli meg. Ezúton köszönöm meg
István Hont professzornak (Cambridge, Harward), hogy valóságos szeminárium
keretében konzultálhattunk ebben a témában. [26] Josuttis,
Manfred: Homiletik und Rhetorik. In: Pastoraltheologie,
1968. 511-527. p.; Otto, Gert: Thesen zur Problematik der Predigt in
der Gegenwart. In: Uő: Gottesdienst und Öffentlichkeit. Zur Theorie
und Didaktik neuer Kommunikation. Hamburg, 1970. 8-11. p.; Piper, Hans-Christian: Predigtanalytisches Kommmunikation und
Kommunikations-störungen in der Predigt. Göttingen, 1976.; Theologia Practica,
1982., Heft 1-2. Thema des Heftes:
Predigt – vor der Arbeitswelt sprachlos?; Theologia Practica, 1983. Heft 3-4. Thema des Bandes: Theologie – Literatur –
Literaturwissenschaft.; Sölle, Dorothee: „Das Eis der Seele zu spalten” – Theologie
und Literatur auf der Suche nach einer neuen Sprache. In: Jahrbuch der Religionspädagogik, 1987. 3-19. p. [27] Theissen,
Gerd: Die offene Tür. Biblische
Variationen zu Predigttexten. München, 1990. 9. p.; Winkler, F.:
Überlegungen zum Predigtziel. In: Kerygma
und Dogmatik, 1992. (továbbiakban: Winkler,
1992.) 28. p. [28] Keller,
Christoph: Zum Bedeutungswandel des Ausdrucks „Praktische Theologie”. In:
Zeitschrift für Kirchengeschichte,
1975. 215. p.; Keller, Peter: La
pratique, un lieu pour la théologie. In: Etudes Théologique et Religion, 1988.
403-414. p.; Reschke, Thomas – Thiele,
Michael: Predigt und Rhetorik.
Ein Querschnitt durch den Kern der Homiletik aus rhetorisch-praktischer Sicht. St.
Ottilien, 1992. (Studien zur Praktischen Theologie, 39.) 303-304. p.; Ferrell–McCullough, 2000. 10. p. [29] A három irány szerint (vö. Zerfass, Rolf: Grundkurs Predigt. Düsseldorf, 1987. [továbbiakban: Zerfass, 1987.] 36. p.): 1.) prinzipielle Homiletik: a teológiai
tudást veszi alapul. Ortodox és pietista felfogású homiletika létezik, a
reformáció idején keletkezett munkák csak szabaddá tették az utat az értelmezés
előtt. Theologische Realenzyklopedie.
Bd. XV. 536. p. 2.) materiale Homiletik: a prédikáció
tartalmára koncentrál. Célja lehet a klasszikus retorika szerinti hármas
felosztásnak megfelelően (Josuttis,
Manfred: Rhetorik und Theologie in der Predigtarbeit. München, 1985. 22.
p.), de más vélemény szerint a prédikáció célja kizárólag a vigasztalás (Winkler, 1992. 27. p.) 3) formale Homiletik: a
technikai eszközök felől vizsgálja a kérdést. A reformáció korának három
hatékony homilétája: Luther, Melanchthon és Hyperius. Utóbbi a gyakorlati
teológia atyja: megszabadította a teológiai tudományt a retorika kötelékeitől;
őt magát elfelejtették, de a sémát továbbvitték. Theologische Realenzyklopedie. Bd. XV. 532-534.,
780-781. p. [30] Daiber,
Karl F. et al.: Predigen und Hören. Ergebnisse einer Gottesdienstbefragung. München,
1983. II. 67-91. p. – idézi: Winkler, 1992.
28. p.; Zerfass, 1987. – Mintaadóan
érvényesítette gyakorlati homiletika-tankönyvében Rolf Zerfass az újonnan felfedezett
retorikai hagyományt és értékkészletet egybevetve a protestáns homiletika legújabb
eredményeivel. Könyvét magyarul – jellemző módon – a katolikus Szent István Társulat adta ki. [31] Welzig,
Werner: Predigten der
Barockzeit. Texte und Kommentar. Wien, 1995. [32] Steiger,
Johannes A.: Rhetorica sacra seu biblica.
Johann Matthäus Meyfahrt (1590-1642) und die Defizite der heutigen rhetorischen
Homiletik. In: Zeitschrift für Theologie
und Kirche, 1995. 517-558. p. [33] Lieburg,
Fred A.: From Pure Church to Pious Culture: The
Further Reformation in the Seventeenth-Century Dutch Republic. In: Graham, W. Fred (ed.): Later Calvinism: International Perspectives.
Kirksville, 1994. (Sixteenth century Essays & Studies, 22.) (továbbiakban: Lieburg, 1994.) 411. p.; israel, jonathan I.: The Dutch Republic. Its rise, greatness, and fall, 1477-1806. Oxford,
1995. (továbbiakban: Israel,
1995.) 673. p. [34] Haar,
Jan van der: Schatkammer van de gereformeerde theologie
in Nederland (c. 1600 - c. 1800). Bibliografisch onderzoek. Veenendal,
1987.; Hof,
Willem J. op ’t: Engelsche
piëtistische geschriften in het Nederlands, 1598-1622. Rotterdam, 1987.
(továbbiakban: Hof, 1987.); Jong, O.
J. de: Figuren
en thema’ s van de Nadere Reformatie. 3 vols. Kampen – Rotterdam,
1987-1993.; Brienen,
Teunis: De Nadere Reformatie en het Gereformeerde
Piëtisme. ’s-Gravenhage, 1989.; Lieburg,
Fred A.:
Piëtistische lectuur in de zeventiende en achttiende eeuw. In: Documentatieblad Nadere Reformatie, 1989.
73-87. p.; Berg, Jan van den: Die
Frömmigkeitsbestrebungen in den Niederlanden. In: Brecht, Martin (Hrsg.): Der Pietismus vom siebzehnten bis zum achtzehnten Jahrhundert. Göttingen,
1993. (Geschichte des Pietismus, 1.) I. 57-112. p. [35] Hof,
1987.;
McKENZIE, Edgar C.: A Catalog of British devotional and
religious book in German translation from the Reformation to 1750. Berlin,
New York, 1997. (Bibliographie zur Geschichte des Pietismus, 2.) [36] Heppe,
Heinrich: Geschichte des Pietismus und der Mystik in der Kirche, namentlich der
Niederlande. Leiden, 1879.; Ritschl, Albrecht: Geschichte des Pietismus. 3 Bd. Bonn, 1880.; Wilhelm GOETERS: Die Vorbereitung des Pietismus in der
reformierte Kirche der Niederlanden bis zur labadistischen Krisis, 1670.
Leipzig. Utrecht, 1911.; Stoeffler, F. Ernest: The Rise of Evangelical Pietism. Leiden,
1965.; Prozesky,
Martin H.: The emergence of Dutch pietism. In: The Journal of Ecclesiastical History, 1977. 29-37. p. [37] Ward,
William R.: Christianity under the Ancien Régime, 1648-1789. Cambridge,
1999. (New Approaches to European History, 14.) 85. p. [38] Lieburg,
1994. 412. p. [39] Beek,
Walter E. A. van (ed.): The Quest for Purity. Dinamics for
Puritan Movements. Berlin – New York – Amszterdam, 1988. (Religion and
Society, 26.) 5. p. [40] Sprunger,
Keith L.:
Dutch Puritanism. A History of English
and Scottish Churches of the Netherlands in the Sixteenth and Seventeenth
centuries. Leiden, 1982. (továbbiakban: Sprunger, 1982.); Israel,
1995.; Kaplan,
Benjamin J.: Calvinists and
Libertins: Confession and Community in Utrecht, 1578-1620. Oxford, 1995.; Frijhoff, Willem: Die Niederlande. In: Venard, Marc (Hrsg. v.): Die Geschichte des Christentums: Religion – Politik –
Kultur. Bd. 9. Das Zeitalter
der Vernunft (1620/30-1750). Freiburg – Basel – Wien, 1998.
(továbbiakban: Venard, 1998.)
81-96. p.; Parker, Ch.: The
Reformation of Community: Social Welfare and Calvinist Charity in Holland,
1572-1620. Cambridge, 1998.; Rooi, Christine: Liberty and Religion: Church and State in
Leiden’s Reformation, 1572-1620. Leiden, 2000.;
Hsia, Ronnie Po-Chia – Nierop, Henk van (ed.):
Calvinism and religious tolerance in
the Dutch Golden Age. Cambridge, 2002. [41] Clévenot,
Michel: Licht und Schatten –
das Zeitalter der Barock. Geschichte des Christentums im XVII. Jahrhundert. Luzern,
1997.; Venard,
1998.; Burke, Peter:
Historians revisited. Lucien Febvre, Ecclesiastical Historian? In: The Journal of Ecclesiastical History, 1999.
763. p. [42] Fant,
Clyde: Die Heidelberger Methode der Predigtanalysis: Eine Reaktion. In: Bohren, Rudolf – Jörns, Klaus-Peter (Hrsg.):
Die Predigtanalyse als Weg zur
Predigt. Tübingen, 1989. 112. p.; Reymond,
B.: Quand le prédicateur se fait exégète. In: Etudes Théologique et Religion, 1989.
593-597. p.; Ingraffia, Brian: Postmodern Theory and Biblical Theology:
Vanquistry God’s Shadow. Cambridge, 1995.; Loughlin, Gerard: Telling God’s story: Bible, Church and
Narrative Theology. Cambridge, 1996. – Ez utóbbi műben a szerző olyan
ellentétpárban szerepeltette a francia irodalomelmélet vívmányait, mintha azok
végleg összezavarták volna a hermeneutikai megismerés lehetséges útjait.
Álláspontja szerint: a mai posztliberális keresztyén teológiának két útja van:
ortodox narratívizmus (Hans Frei, Georg Lindbeck, John Milbank) vagy nihilista
textualizmus (Mark C. Taylor, Don Cupitt), mindkettő azonban Derrida utáni
gondolkodási alapon áll (a szöveg egyedül, nincs semleges történet). Ld. e kötet
a recenzióját: Placher, Willis:
Review. In: Journal of Religion, 1998.
286. p. [43] Benedict,
Philip: Confessionalization in France? Critical reflections and new
evidence. In: Mentzer, Raymond A. – Spicer,
Andrew (ed.): Society and
Culture in the Huguenot World, 1559-1685. Cambridge, 2002. 51. p. [44] Repgen,
Konrad: Kriegslegitimationen in Alteuropa. Entwurf einer historischen
Typologie. In: Historische Zeitschrift,
1985. 27-49. p. [45] Sprunger,
1982.;
Cottret, Bernard: The Huguenots in England. Imigrant and Settlement
c. 1550-1700. Cambridge, 1991. (továbbiakban: Cottret, 1991.) 188. p. – Korabeli feljegyzések szerint az
1680-as években kb. annyi hugenotta menekült élt Angliában, mint angol
katolikus, és egyedül Londonban húsz közösségük volt.;
Grell, Ole P.: Dutch Calvinists in Early Stuart London. The
Dutch Church in Austin Friars 1603-1642. Leiden, 1989. (Publications of
the Sir Thomas Browne Institut Leiden, New Series, 11.); Uő: Calvinist exiles in Tudor and Stuart England. Cambridge, 1996.; Middell, Katharina:
Hugenotten in Leipzig: Streifzüge
durch Alltag und Kultur. Leipzig, 1998. [46] Herrsche,
Peter: Die österreichischen Jansenisten und die Unionsverhandlung der
Utrechter Kirche mit Rom. In: Zeitschrift für Kirchengeschichte, 1971.
315. p.; Questier, 1996. 205. p. [47] Cottret,
1991.; ld. az itáliai valdens Protestantesimo, a francia protestáns (összhugenotta) Bulletin de la Société de l’Histoire du
Protestantisme Français, és a baseli dogmatikai jellegű Theologische Zeitschrift című
folyóiratot. [48] Léonard,
Émile G.:
Histoire générale du Protestantisme. Paris,
1961. II. T.; Dompnier,
Bernard: Le venin de l’hérésie.
Image du protestantisme et combat catholique au XVIIe siècle. Paris,
1985. (Chrétiens dans l’histoire.) [49] Benedict,
Philip: Biblioteques protestantes et catholiques
à Metz au XVIIe siècle. In: Annales ESC, 1985. 343-370. p.; Chévalier,
Francois: Prêcher sous
l’Édit de Nantes. La prédication réformée au XVIIe siècle en France.
Genf, 1994. (Histoire et Societé, 30.) [50] Ld. a Pietismus
und Neuzeit köteteit. Ill. Greschat,
Martin: Orthodoxie und Pietismus. Stuttgart –
Berlin – Köln – Mainz, 1982. (Gestalten der Kirchengeschichte, 7.); Heyd, Michael: Between Orthodoxy and the Enlightment: J-R. Chouet and the Intoleration
of Cartesian Science in town of Geneva. Hága, 1982.;
LaPlanche, Francois: Le Siècle des Lumieres et la Bible. Paris,
1986. 459. p. [51] A 16. századdal foglalkozók száma még igen
tekintélyes, a következő századra ez már jócskán nem igaz. Kis sarkítással azt
mondhatjuk, hogy mikor már az érdeklődés erőterébe kerültek a 16-17. századi
itáliai, sőt katalán protestáns mozgalmak és irodalmuk is. Ld. Welti, Manfred: Die italienische
Reformation in den Grundzügen. In: Zeitschrift für Kirchengeschichte, 1985.
13-33. p.; Pocock, John G. A.: Settecento protestante? L’illuminismo riconsideralo. In: Quaderni storici, 1997. 315-337. p.;
ill. Spach, R. C.: Juan Gil and the sixteenth-century Spanish Protestantism.
In: The Sixteens-Century Journal,
1995. 857-879. p.; Nieto, José C.: El Renacimiento y la otra España.
Visión cultural socioespiritual. Genf, 1997. (Travaux d’Humanisme et
Renaissance, 315.); Rawlings, Helen:
Church, religion and Society in early
modern Spain. Oxford – Basingstoke, 2002. (European Studies Series.) Így
a 17. századi hihetetlenül bőséges – és éppen az ingoványossága miatt kevésbé
vonzó – kálvinista „prédikáció-labirintus” területére lépni nagyobb,
„horatiusi” merészség kívántatik. „Non cuivis homini contingit adire Corinthum.”
(„Nem sikerülhet akármely utasnak elérni Corinthust.” Horatius Epist. 1. 17,36.) [52] Ferrell–McCullough, 2000. 12.,
16. p. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |