Majd 130 éve annak, hogy Szabó Károly
megkezdte összegyűjteni a régi magyar irodalom még fellelhető könyvritkaságait,
és a századvégi tudósnemzedék több jeles tagja szorgos munkával igyekezett
rendszerezni az egyetemek diáklistáit, s azóta sem
hagyott alább a könyvészeti aprómunka iránti lelkesedés és igény. A napokban
látott napvilágot egy hasonló indíttatású gyűjtemény, amely a régi magyar
irodalom- és teológiatörténet méltatlanul elfeledett tanáregyéniségének, a
debreceni iskolakultúra felvirágoztatójának, Martonfalvi
Tóth Györgynek kíván emléket állítani. Baráth Béla Levente,
a Debreceni Református Hittudományi Egyetem Egyháztörténeti Tanszékének
adjunktusa állította össze a neves professzor diákkörének adattárát. A
katalógus alapját az a névsor adta, melyet maga Martonfalvi
hagyott hátra és tanítványa s kollégája, Szilágyi Tönkő
Márton adott ki a Szent Historia (RMK I. 1256.) előszavában. A könyv
előszavában megőrzött kb. 80 fő Martonfalvi 20 évi
tanársága összdiákságának mintegy tizedét jelenti, az
irodalom-, teológia-, egyháztörténet-írásunk jó, ha a katalógus felét ismerte
eddig. Baráth Béla kezdeményezése azért jelentős, mert egy szűken vett
tanítványi kör életútját, munkásságát kísérelte meg felvázolni. Az Egyháztörténeti
Tanszékhez kapcsolódó alapítvány sorozatában megjelent Adattár előzményének tekinthető a második szám. A váradi, majd debreceni tanár tevékenységének monografikus
feldolgozása még várat magára: eddig sok részlet gazdagította a róla kialakult
képet, egyháztörténeti, retorikai vagy éppen könyvtörténeti orientáltságú
szakmunka révén. A jelen áttekintés középpontjában a peregrináció
áll. Kétségtelenül ebben, az ún. Martonfalvi-korszakban élénkült meg
látványosan a debreceniek külföldi egyetemlátogatása, ekkor jött létre az ezt
támogató gazdasági alapítvány, a ’Bursa sacra’. Az ’illustre collegium’ tanárának meghatározó szerepét a szerző
kronológiai rendben mutatta be, sok apró történeti adatot felvonultatva. A sorozat harmadik
száma tartalmazza az Adattárat, az
előtt található a Szilágyi Tönkő által közölt névsor,
utána a hely- és személynevek jegyzéke, majd a tanítványok külföldi
disputációinak katalógusa. A szócikkekben a névváltozatok, majd a bizonyosan
megállapítható születési és halálozási adatok után következnek a történeti
adatokat tartalmazó életrajzok, néhol magánéleti vonatkozásokkal is bővítve. Az
irodalmi tevékenységre utaló részek alkotják a szócikk másik részét, ezt zárja
a szakirodalom rövidített listája. Az Adattár a figyelmes olvasónak hasznos
művelődéstörténeti tanulságokat nyújt. A történeti életutak felvázolják a
tanítványi kör szellemi horizontját, tevékenységének hatósugarát. A katalógus többnyire
olyan diákok névsora, akik kiemelkedő szellemi képességeik és hasznos közösségi
munkájuk alapján (praeceptorok, contrascribák,
seniorok nemzedéke áll össze a fenti listából) kaptak
lehetőséget a külföldi utakra (a ’Bursa sacra’ sokszor hihetetlenül bőséges adományát élvezve). A
felsorolt 81 személynek kb. 40%-a töltött be fontos diáktisztségeket, ekkor
kapott új funkciót a könyvtárosi tiszt is (Szombati K. István személyében). A
külföldi utak finanszírozását a város, az egyéni alapítványtevők és 1666-tól a
’Bursa sacra’ látta el; a
névsor kb. 60 %-ának juttatott a Martonfalvi-féle
alap kiegészítő (30-60, általában 100 talléros) vagy teljes (200, sőt 400
talléros) pénzügyi támogatásából. A külföldi
egyetemeken a magyar diákok köztudottan sokszor disputáltak, a fenti katalógus
diákjai közül pedig többen is szereztek doktori fokozatot (zömében teológiai és
orvosi, de bölcsész fakultáson is, utóbbit ifj. Köleséri
Sámuel). Az ajánlásokból körvonalazódik a 17. századi magyar református
szellemi közélet társadalmi rendszere, mind a kapcsolatait, mind a
mecenatúráját tekintve. Az ajánlások elsőrendűen a támogatóknak szóltak, aztán
a rokonoknak, barátoknak, lelkésztársaknak. A mecénások közt nemcsak az anyagi
pártfogásra kell gondolni, de a szellemire is: még azok is tisztelegtek a
debreceni kollégium tanárai és a város lelkészei előtt, akik –eddigi tudásunk
alapján – nem kaptak tőlük pénzbeli segítséget. A rokoni szálak színes
tarkaságot mutatnak, ami egyben jelzi, milyen nehézségekkel kell megküszködnie
az életutak összeállítójának: Martonfalvi egyik
vejének, Bélteki Jánosnak az apját Szaniszlai Jánosnak hívták. A baráti kapcsolatok
rétegzettségére a 17. század végén is helytálló Heltai Jánosnak a heidelbergi
peregrinusokra vonatkozó megállapítása: baráti társaságok vándoroltak együtt
egyetemről egyetemre és ezek a szálak később csak erősödtek. A
Martonfalvi-tanítványok közül is voltak, akik megjárták a nápolyi gályákat; és
volt, akiről eddig úgy tudták, és két hasonló nevű személyt kevertek össze
(Körmendi György). Gyöngyösi István zürichi disputációját az ott tartózkodó
gályarab prédikátorok üdvözölték (RMK III. 2797.), Diószegi György pedig az
Utrechtben lévő szabadult lelkészeket köszöntötte munkája ajánlásában (RMK III.
2841.). A fiatalon elhunyt Rácböszörményi János halálára kiadott, gyászverseket
tartalmazó kötet az összetartáson túl arra is jó példa, hogy a közösség nem
mindenkit integrált: Nánási Vas Gábor versét kihagyták a szerkesztők a
kötetből, melyet ő aztán külön jelentetett meg. Az Adattár alapján nyilvánvalóan
kimutatható, hogy a Martonfalvi-diákok a legkülönbözőbb eszmetörténeti
irányokhoz tartozó professzorokat hallgatták, de a mintegy 100 disputáció
40%-át a coccejánus tanárok (Coccejus,
Frans Burmann, Christopher Wittichius és Jan van
der Waeyen) elnöklete alatt tartották meg. Másokat
csak egy-egy diák hallgatott, speciális érdeklődésének megfelelően; a szintén coccejánus, ám életvitelét tekintve negatív erkölcsi
megítélés alá eső Maccoviusnál a jelzett tanulók nem
disputáltak. Ez a tény is Czeglédy Sándor feltevését
igazolja: a 17. század végi diákságot a túlzásoktól mentes kegyesség
jellemezte, és az alkalmazott teológiai megközelítések esetében a megújult,
gyakorlati exegézisre helyezték a hangsúlyt, a nagyobb biblicitásra
törekedtek, és ezt Coccejus és követői
bibliamagyarázói módszerében és szemléletében lelték fel. A tanulmányút leírása
tanulságos. Általános volt 2-3 Universitas
meglátogatása, egyesek Angliába is eljutottak; voltak, akik svájci és
németalföldi egyetemeket egymás után végigjártak, egyesek 4-5 helyen is subscribáltak (Nagyari József). A személyes sorsok közül
némelyik igen különleges: Diószegi Kis István már elmúlt 24 éves, mikor
Debrecenben a továbbtanulás mellett döntött; Köpeczi
Balázs a gályarabsága előtt és után is beiratkozott külföldi egyetemekre. A
hazatért diákok (néhányan útközben meghaltak) meghálálták a hosszú és
körülményes taníttatást. Az ellenreformáció és a viszontagságos századvégi
magyarországi élet miatt többen viseltek háborúságot, szenvedtek fogságot: mindamellett
még a gályarabság után is megmaradtak vallásuk mellett. Fontos egyházi vezetői
tiszteket is töltött be a fenti diákok ötöde: esperesek, püspökök is kerültek
ki soraikból, Tiszán innen és túli kerületben egyaránt, sőt a Dunántúlon és
Erdélyben is. Sallai Pálról pedig azt jegyezték fel, hogy lelkészként később is
az Alma Mater kiváló patrónusa maradt. A statisztika akkor
teljes, ha szólunk a félsikerekről is. Martonfalvi katalógusában található 5-6 olyan személy is,
akik nyugtalan természetükkel állandóan zavart keltettek maguk körül. Zsinaton
szólították fel őket tanaik visszavonására, vagy eklézsiakövetésre ítélték,
esetleg felfüggesztették őket, egyikük pedig pályaelhagyóvá lett (Kecskeméti
János): mindazonáltal a makacs, önfejű diákok is a professzor tanítványai közé
számláltattak. Kérdés ezek után,
hogy beszélhetünk-e Martonfalvi-iskoláról? Vajon egyfajta jellegzetes
eszmetörténeti irányba sorolható emberek tartoztak-e hozzá, vagy azonos
származású, esetleg egy kerülethez tartozó baráti körök, lelkészcsaládok
gyermekei? Vagy bármilyen más kategóriával jellemezhető, de körülhatárolható
ideológiát, tanrendszert működtető szellemi műhelyet hozott-e létre a neves
debreceni tanár? Ennek megvizsgálása a további kutatások feladata. Bár
valószínűleg éppen a szabad, de a kegyes, hasznos életre applikált biblikus
gondolkodás követelése volt a jellemzője az általa kinevelt értelmiségi körnek. Külön érdemes szólni
az Adattárban szereplők irodalmi
munkásságáról. A gyűjteményben a szócikkek második felében, kisebb betűvel
szedett formában találhatóak a megfelelő adatok, sorba szedve az illető
disputációit, és mindazokat a verseket és ajánlásokat, amelyeket ő írt vagy őt
tisztelték meg vele. Egyéb művei cím alatt pedig gyakorlatilag a tényleges,
irodalom- vagy teológiatörténetileg jelentős művek találhatóak, nem a teljesség
igényével. Megtévesztő lehet a szócikkek felépítése: mintha nem az utóbbiak
alkotnák a fajsúlyosabb alkotásokat, hanem a korábbi, diákkori versezetek,
pedig a katalógus diákjainak ötödétől maradt fenn legalább egy nagyobb
lélegzetű munka, ami igen jelentős szám. A hangsúlyeltolódás annak köszönhető,
hogy a szerző a fellelhető történeti adatok összegyűjtésére törekedett, nem
azok értékelésére, így az irodalmi művek többnyire csak az RMK-számukkal
szerepelnek az Adattárban, míg a
szerző a kapcsolattörténet összeállítására törekedve a prelimináriák
adatait szedte rendbe. Az eligazodást segíti a kötet végén található hely-
személy- és disputációs mutató, bár néhol a latin nevek átírásában estek
fogyatkozások. A fenti két füzet
több tudományág kutatóját (teológia, irodalom, néprajz, történelem)
ösztönözheti a 17. századi gondolkodók munkáinak elemzésére. A második számú
füzet a teljesség igénye nélkül hívja fel a figyelmet olyan adatokra, melyek a részdiszciplinák számára eddig is adottak voltak, de nem
kerültek a figyelem középpontjába (hely- és iskolatörténet, peregrináció-kutatás,
irodalomtörténet). A Harsányi András alapítvány 2. és 3. számú kiadványainak
nem titkolt célja volt, hogy ösztönzően hassanak a további kutatómunkára. Ez
igen jogosnak látszik, elég csak a téma eddigi partikularitására,
mellőzöttségére gondolni. Martonfalvi professzor
hatástörténeti szerepe a jelenlegi kutatások számára már talán nem kétséges,
azonban a tanítványi körének és a 17. század végi debreceni református
szellemiségnek a vizsgálata még továbbra is várat magára. (ism.: Csorba Dávid) | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |