10. évfolyam 1.
szám |
Csorba
Dávid: Református tanári címerek 1665-66-ból |
Tisztelettel ajánlom
ezt az írást Győri L. Jánosnak, aki a puritán tanárok
olvasójává nevelt Takács Bélának, a sárospataki tanárnak és levéltárosnak a kiváló
viselettörténeti monográfiáját posztumusz kiadta Dienes Dénes a Nemzet, egyház, művelődés sorozatban,
melyhez most két apró kiegészítést fűzünk. A két kora újkori lelkész-tanár
ábrázolás Martonfalvi Tóth Györgyhöz és idős Köleséri Sámuelhez kapcsolódik: a
váradi Collegium tanárai voltak, majd a város török általi elfoglalását
követően (1660) rövidesen mindketten Debrecenben kaptak állást. A lelkészi
státusz mecenatúrájához tartozott a nemesség: Bethlen Gábor a lelkipásztori
rendet egységesen megnemesítette. (1629. július 13.)[1] A Martonfalvi Tóth György vezette debreceni
iskolát és tanárait bőséggel támogatták. A fejedelem 3000 darabos
kősó-alapítványi javadalmából jött létre és állt fenn Martonfalvi professzor
harmadik tanári tanszéke.[2]
A fejedelem újabb kősó-alapítványának köszönhetően építették ki a Collegiumot
mai kvadrát formájára (1662–68), és a szintén általa létrehozott bursa sacra
jövedelmeiből (1666) támogatták a peregrináló diákok külföldi tanulmányait a
protestánsüldözés (persecutio decennalis) legnehezebb éveiben.[3]
A város pedig egyedülálló módon „perpetuus professor”-ának választotta (1664),
Apafi pedig – Bethlen Gábor elveit követve támogatta az egyházi értelmiséget –
polgári előjoggal látta el, ami a foglalkozása miatti adómentességet és nemesi
címert jelentett. Az 1666-os címer egyértelműen jelzi a megnemesített
személynek a tanár funkciójából következő szakrális feladatát.
Martonfalvi Tóth György
címerképe
(1666)[4] Idős Köleséri Sámuel, váradi tanár kollégája
szintén megkapta a nemesi jogokat. Szendrői lelkészként, 1665-ben ugyanis
kijárta magának I. Lipóttól, hogy még az apjának I. Rákóczi György által
adományozott nemességet neki és közeli hozzátartozóinak megújítsa. (Ritka módon
a harmadik generációnak, Köleséri (II.) Sámuelnek is készült nemesi oklevele
(1696), így egy családnak 60 éven belül három különböző címerét ismerjük.[5])
Ez a nemesi jog a háborús időszakban akár védelmet is nyújthatott, de
Debrecenben már nem volt használható, hiszen ott a városi magisztrátus előírása
miatt nem élhetett vele a cívispolgár. Az erdélyi fejedelem helyett a
magyarországi lelkész a királyhoz fordulhatott. A címerlevél azért is érdemel
különös figyelmet, mert csak a Köleséri (I.) Sámuelé tartalmaz egy
lelkészábrázolást, melyet eddig a szakma nem ismert.[6]
Köleséri (I.) Sámuel címerképe
(1665)[7] Mivel már Melius egyik prédikációs kötetének
pap-ábrázolásával kapcsolatban felmerült a kérdés, vajon a nyomdász nem a
szerzőt ábrázolta-e, így szükséges leszögeznünk, a címerlevelek többnyire az
alakkal annak jelképiségét szimbolizálták.[8] A Köleséri-féle
címerpajzsban egy hosszú hajú, borotvált arcú fiatalembert látunk, aki jobbra
néz, bal keze csípőre téve, jobb kezében nyitott könyv. Öltözete a református
lelkipásztorok századvégi hivatalos viseletét tükrözi: fekete ornátusban, azaz
prémes kucsma, hosszú, térdig gombolt dolmány és csizma. A ruha a kor tipikus
református egyházi értelmiségének viselete, írja a címer közlője.[9] Már Könyves Kálmán regulái előírták a papok
egyszerű öltözetét. Az öltözködésre vonatkozó európai városi törvények és
rendeletek pedig sok részletkérdésben rigorózus elveket kinyilvánítva közvetve
szabályozták a középkori társadalmi struktúra tagoltságát és szilárdságát.[10]
Szabályozták később a legkülönbözőbb felekezetű egyházi zsinatok a kalap-,
köpeny-, szakáll- és bajuszviseletet, az öltözet színeit, az egyes alkalmakhoz
tartozó viselkedési normát, hiszen az öltözet egyúttal közösségi önmegjelenítés
is volt. Angliában pedig köztudottan véres harc dúlt az öltözködés elvei miatt:
a nonkonformista irányzat részben emiatt jött létre. Itt ugyanis a puritán
elvek megvalósulásának tekintették, ha valaki kerekre nyírt hajat viselt
(roundheaded), nem viselt szakállat, nem hordott miseinget (surplice),
négyszögletű kalapot, és így tovább.[11] Németalföldön is pártszakadást okozott
a viselet terén a szabályozás: a voetiánus-vonal (ld. Voetius, Maccovius,
Maresius ábrázolásait) az ortodox morál megjelenítéseként az egyszerű,
ószövetséginek tartott próféta-viseletet követte, a coccejánusok (ld. Coccejus,
Burmann, idősebb Vitringa arcképeit) a szabadabb divatot, rövid vagy félhosszú
hajjal, öltözetükben gazdag stíluseszközökkel.[12] A magyarországi és erdélyi református
egyházban is külön egyházi végzések intettek a fekete vagy dísztelen (szürke,
barna) viselettől való eltéréstől: a díszes (úri, nemesi, más nemzetű, török
vagy nyugati típusú) vagy más rendű (katona, kalmár, paraszt) öltözködést
korszakunkban (16–18. század) végig szankcionálták. Nemcsak a színt, de az egyházi
divatot is igyekeztek kellőképpen körülhatárolni. A fejen a hosszú collegiumi
fejfedő (a sinkó) legyen, a testet a rókaprémmel bélelt felöltő (dolmány)
teljesen fedje, a lábon egyszerű csizma legyen. A hajviseletre nézve illő nem
katonásan rövid, sem lányosan (később németesen) hosszú haj, és legényembernek
magyaros bajusz, idősebb és rangosabb férfi számára ószövetségi próféta
szakáll- és hajviselet.[13]
A Köleséri-címerképen látható alakábrázolás illeszkedik ehhez az elvárási
szinthez, s ettől csak annyiban tér el, hogy a tiszta, borotvált arcot még nem
díszíti bajusz, és a félhosszú haj szintén a konform, de fiatalos házasember
viseletéhez tartozott. A Martonfalvi-címerlevélen az alak portréja
látható: hasonlóan a Melius ábrázolásával azonosított képhez, de míg ott a
szószéket, itt a tanári katedrát mintázó emelvényre támaszkodik a férfialak.
Ott a németes öltözet miatt sejthető, hogy a címlapon a nyomdásznak lehetett
ilyen nemzetközileg elterjedt fejléc-kliséje. Martonfalvi esetén az 1666-os
címerben megformázott férfi a baljában tartott könyvbe ír, heraldikailag
helyesen jobbra néz. Az öltözete egyszerű: gombos öltöny, felette fekete talár,
fején pilis; arca nyírva, magyaros bajsza és hullámos haja jelzi fiatalságát.
Akár tanári viseletnek is mondhatnánk, ha nem tudnánk, hogy a
gályarab-prédikátorokat hasonló módon festették le Zürichben, Takács Béla
elemzésében „korabeli és külföldi öltözetben”.[14] Martonfalvi nemeslevele azonban ehhez
képest 10 évvel korábban készült, és Erdélyben. Ilyen forráshiányos esetben,
mikor sem a korabeli zsinati rendelkezések nem szólnak kifejezetten a pilis
viseletváltozásáról, sem ezt reprezentáló festmények nem maradtak fenn
református értelmiségiekről, feltételes következtetéseket lehet csak levonni. Elgondolkodtató, hogy ha a pilis viselete
teológiailag adiaphoron (dogmatikailag
nem kötött értelmezésű), akkor ez a tanári katedra miatt választott viseletnek
is lehet a jele: biblikusan befedett fejű, de másképp, mint az előírt kalapos
magyar egyházi forma esetén.[15]
Vagy ez valamilyen külföldi divat szerinti öltözet a kálvinista irányzatnak megfelelően,
mely nem állt szemben a szigorú szabályozásokkal. A döntés előtt nem szabad
megfeledkeznünk egy harmadik faktorról: az önképről. Köleséri és Martonfalvi,
az egykori váradi tanárok egyaránt tudósi kvalitásaik miatt érdemelték ki a
nemességet. Köleséri már lelkészként kapta meg az oklevelet, és ott lelkészi
ornátusban ábrázoltatta magát; Martonfalvi pedig gyakorlati teológiai és
pedagógiai munkájáért kapta, de már kijelölve ‛örökös professzor’-nak,
tehát feltehetően a státuszának megfelelően jelent meg a képen. Az önkép jelentőségének megértéséhez
figyelemre méltó a kortárs példa, a németalföldi Coccejus két ábrázolása közti
különbség: a fiatalkori professzoré és az időskori lelkészé. Előbbi esetben
talár, alá gombos ruha, hozzá gallér és pilis járt a rövid bajuszt, göndör
hajat viselő leideni tanárnak; utóbbi korszakában fekete papi ruha hosszú haj,
fedetlen fő és borotvált arc illett a funkciójához.[16] A fentiek alapján nagy hasonlóságot
mutat a két zürichi gályarab (Séllyei István és Harsányi Móric István) képe, a
németalföldi liberális teológus korábbi, tanári portréja és Martonfalvi
oklevelének ábrázolása. Az európai protestáns egyházi divat szerinti tanári
öltözet egyik fajtája érhető itt tetten.[17] Martonfalvi részéről mindenesetre
merész lépésnek tekinthető ez a fajta címerkép választás vagy engedélyezés. A Köleséri (I.) Sámuel számára készített
címerképen a 17. század végi protestáns ortodoxia (a voetiánus és a mérsékelt
presbiteriánus irányzat) tipikus lelkészi öltözete és funkciójának megfelelő
modorú ábrázata; a Martonfalvi György oklevelén a liberálisabb kálvinista
(coccejánus, és mérsékelt v. moderált puritán) tanáré ismerhető fel. Nem
állítjuk, hogy ezek a képek ne hordoznák a megnemesített személy
arcberendezkedésének, karakterjegyeinek egyszerűsíthető vonásait, de inkább
ábrázolják azt a 17. századi egyházi alakot, akit a címer megrendelője és/vagy
annak udvari festője lát(tat)ni szándékozott a magyar református lelkészi és
tanári/professzori öltözetből és alakból. JEGYZETEK [1] Barcza
József: Bethlen Gábor, a református fejedelem. H. n., 2002. (Európai
kérdések – református válaszok, Református Közéleti Füzetek, 7.) 136–138. p. [2] Az 1626
óta működő második tanszéket I. Rákóczi György újraalapította (1636), a fenti
harmadikat Apafi tette lehetővé (1660), míg végül a negyedik a város költségén
született meg (1704). [3] Géresi
Kálmán: A kollégium külső történetének vázlata 1848-ig. In: A Debreczeni
Ev. Ref. Főgymnasium Értesitője az 1894-95. iskolai évről. Közli: Dóczi Imre. Debrecen, 1895. 23–25. p.; Beke Antal: Az erdélyi káptalan levéltára
Gyulafehérvárott. In: Történelmi Tár, 19. Bp., 1896. 50. p. [4] Zoltai Lajos: Mártonfalvi György
czimerlevele. In: Turul, 1903. 136.
p. [5] Gyárfás
Tihamér: Czimereslevelek Brassó város levéltárából. In: Turul, 1909. 110–111. p. (VII. sz.),
111–112. p. (VIII. sz.), 153–155. p. (XII. sz.) (továbbiakban: Gyárfás, 1909.) [6] Payr
Sándor: A magyar protestáns papi öltöny története. Sopron, 1935.; Takács Béla: A magyar református lelkészek öltözete. Debrecen, 2004. (Nemzet,
egyház, művelődés, 3.) (továbbiakban: Takács,
2004.) 37–39. p. [7] Gyárfás,
1909. 112. p. [8] Hasonló, a szakirodalomban
ismétlődő, sőt kumulálódó félreértésekkel kapcsolatban Takács Béla nyújtott
eligazítást, elemezve a Melius-kép értelmezéseit (pl. Takács, 2004. 23–28. p.), de hogy ezek máig továbbélnek, arra
példa Melius és Martonfalvi esete. Dankó
Imre: Írások, nyomdászok, nyomdák. Debrecen, 2002. 149. p.; Baráth Béla Levente: Martonfalvi György
(1635-1681) munkásságának jelentősége a Debreceni Református Kollégium és a
magyar peregrináció történetében. Debrecen, 2000. (A D. Dr. Harsányi András
Alapítvány kiadványai, 2.) 8. p. [9] Gyárfás,
1909. 112. p. – Heraldikai értelemben egy szépen megkomponált címerrel
van dolgunk, színeit, alakjait, szimbólumait, elrendezését és arányait
tekintve. Ld. ehhez: Pápai Páriz Ferenc: Ars Heraldica. Kolozsvár, 1695. (RMK I.
1797.) vonatkozó részek. Jelen esetben csak a címerpajzsban látható
alakábrázolással foglalkozunk. [10] Eisenbart,
Liselotte C.: A német városok ruhaviseleti előírásai. In: Divat –
szociológia. Szerk.: Klaniczay Gábor –
S. Nagy Katalin. Bp., 1982. (Membrán könyvek, 8.) 105. p. – A köznapi és
a hivatalos öltözet évszázados megkülönböztetésére példa a mandarinok
évszázadok óta változatlan „munkaruhája” és ezzel szembeni otthoni viselete. Braudel, Ferdinand: Az öltözködés és a
divat. In: Uo. 94. p. Magyarországon az 1494-es nyitrai zsinat hozott ilyen
kettős végzést (Szendrey János: A
magyar viselet történeti fejlődése. Bp.,
1905. 14. p.), de ugyanez tért vissza számtalan protestáns rendelkezésben (Takács, 2004. 11–19. p.; Murdock, Graeme:
Dressed to Repress? Protestant Clerical Dress and the Regulation of Morality in
Early Modern Europe. In: Fashion Theory,
2000. 2. [továbbiakban: Murdock, 2000.]
182–186. p.), és pl. Komáromi Csipkés egyik beszédében is: Komáromi Csipkés György: Igaz Hit, az az, Olly CCXLI. Magyar
Predikaciok, Mellyekben A’ Keresztyéni igaz Hitnek és Vallásnak minden ágazati
(…) bé-foglaltatnak. Szeben, 1666. (RMK I. 1042.) 729. p. [11] Ld. Act of Uniformity (1559) és az
azt követő Grindal és Parker, majd Whitgift képviselte öltözködési (és egyéb)
homogenizálási törekvések: Collinson, Patrick: The
Puritan Character: Polemics and Polarities in Early Seventeenth-Century English
Culture. Los Angeles, 1989.; Szántó
György Tibor: Anglikán reformáció, angol forradalom. Bp., 2000. 137–144.
p.; Murdock, 2000. 187. p. [12] Israel Jonathan I.:
The Dutch Republic. Its rise, greatness, and fall 1477-1806. Oxford, 1995.
682., 693., 909–910. p.; Ward,
William R.: Christianity under the Ancien Régime 1648-1789. Cambridge,
1999. (New Approaches to European History, 14.) 85. p. [13] Zoltai
Lajos: A debreceni viselet a
XVI-XVIII. században. In: Ethnographia, 1938.
6. – Érdekes tény, hogy Hildebrandt svéd követ a sárospataki diákokról még mint
„szakállas fickók”-ról emlékezett meg. Ld. Makkai
László: A Kollégium története
1654-től 1703-ig. In: A Sárospataki Református Kollégium. Tanulmányok
alapításának 450. évfordulójára. Bp., 1981.
84. p. Csak jóval később, a századvégen, Gyöngyösi Árva Pállal esett meg, hogy
felszentelt anglikán papként nemcsak a tanai, hanem a viselete miatt is
megtámadták, és megszentenciázták magyar földön. Az 1710-es debreceni határozat
szakáll- és parókahordás betiltása. Ld. Szűcs
István: Szabad királyi Debrecen város történelme. 1-3. k. Debrecen,
1871–72. III. 875. p.; Trócsányi Berta:
Református theológusok Angliában a XVI. és XVII. században. Angol Filológiai
Tanulmányok 5-6. Yolland Emlk. Kiad.: FEST
SÁNDOR, ORSZÁGH LÁSZLÓ, SZENTKIRÁLYI JÓZSEF. Bp., 1944. 125. p. (Itt
tévesen 1702 szerepel dátumként.); Takács,
2004. 45. p. [14] Takács,
2004. 43–44. p. [15] Ld. Szilágyi Tönkő Márton
professzor 1698-as címerén, vagy a gályarab lelkészek perének 1674–76-os
rajzain: Galeria omnium sanctorum. A magyarországi gályarab prédikátorok
emlékezete. Szerk.: Makkai László.
Közrem.: Fabinyi Tibor – Ladányi Sándor.
Bp., 1976.; Debrecen, a magyar művelődés őrhelye. Szerk.: Kocsis Attila.
Debrecen, 1991. 46–47. p.; Vitetnek ítélőszékre… Az 1674-es gályarabper
jegyzőkönyve. Kiad.: S. Varga Katalin.
Pozsony, 2002.; Takács, 2004. 39–44.
p. [16] A teológusról fiatal korában készült
festményt ld. ebben a fejezetben, az időskori ábrázolás (1666) megtalálható a
berni városi könyvtárban. Faulenbach,
Heiner: Weg und Ziel der Erkenntnis Christi. Eine Untersuchung zur
Theologie des Johannes Coccejus. Neukirchen-Vluyn, 1973. (Beiträge zur
Geschichte und Lehre der Reformierten Kirche, 36.) 8–9. p. [17] A mentalitástörténeti kapcsolat
nyilvánvaló: a gályarabok és a magyar protestantizmus ügyét 1683 (Thököly
beavatkozása) után is támogatók köre az európai teológiai áramlatok szerint a
liberálisabb irányzatok képviselői közt találhatók meg (Zürichben Heidegger és
köre, Németalföldön a coccejánusok, Angliában a mérsékelt whigek). Ld.: Köpeczi Béla: Magyarország a
kereszténység ellensége. A Thököly-felkelés az európai közvéleményben. Bp.,
1976. A köztük lévő világfelfogásbeli hasonlóság (pl. a zsarnokölés tanához
kapcsolódó társadalomszemlélet) láthatólag viseleti hasonlóságot is takar. Ld.:
Bucsay Mihály: A gyászévtized
drámája és a résztvevők külföldi kapcsolatai. In: Theológiai Szemle, 1976.
182–183. p. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |