9. évfolyam 4.
szám |
Csorba Dávid: "A' sovány lelket meg-szépíteni". Debreceni prédikátorok (1657-1711). Debrecen, Hernád Kiadó, 2008. 324 old. |
A Nemzet, egyház, művelődés
sorozatban megjelent mű a 17. század második felének prédikáció irodalmát
vizsgálja a debreceni hitélet vonatkozásában. Idős Köleséri
Sámuel, Szentpéteri István és Debreceni Ember Pál prédikátorok
életművét, mutatja be, s ezen keresztül a korszak református
történelemszemléletét, vallási világképét. A prédikációkat tágabb mentalitás-
és művelődéstörténeti kontextusban vizsgálja irodalmi, történelmi, teológiai és
néprajzi segédtudományok bevonásával. Megjeleníti a korabeli Debrecen
kulturális életét, és árnyalt képet fest a korszak eszmei, teológiai
irányzatairól. A rendkívül gazdag
jegyzetanyag és bibliográfia a laikus olvasó számára segítséget nyújt a
korszakban és a szakirodalomban való tájékozódáshoz, a történész számára pedig
a további vizsgálatok folytatásához. A szerző által választott prédikátorok
különböző prédikációs stílust és teológiai felfogást követnek, egységesek
azonban a biblikus üzenet, a homiletika és a
képviselt értékek tekintetében. Mindhármuk Debrecenhez kötődik, amely a 17.
század végére a magyar puritanizmus „fellegvára” lett a korábbi központok[1] kiesésével. Köleséri Sámuel[2] 1672-83-ig
élt és szolgált Debrecenben, s a város szellemi életének meghatározó alakja
volt. A korának eseményei – a harcos ellenreformáció megnyilvánulásai –
meghatározták teológiai gondolkodását, melynek központi elemeivé a kegyes élet
és a mártírium váltak. Szentpéteri István[3] a
debreceni iskola diákja volt, 1678-tól hajdúvárosokban és alföldi falvakban
szolgált. Prédikációival, műveivel a kegyesség megélését, az erkölcsös
életfolytatást sürgeti, és szigorúan fellép a visszaélések, mint például a
részegeskedés, a dohányzás, a káromkodás, vagy a tánc ellen. Prédikációiban a
hangsúly egyértelműen a bűnök, a bűnös élet ostorozása irányába tolódik el. A
nehéz sorsú Debreceni Ember Pál[4]
alsó iskoláit Debrecenben végezte, szolgált Sárospatakon, Losoncon, Szatmáron, Liszkán. A magyar
református egyháztörténetírás megalapítója lett „Historia ecclesiae reformatae in Hungaria
et Transylvania” című
munkájával. Prédikációiban a bűnbánat, a megtérés, az egyéni kegyesség megélése
állnak a középpontban. A 17. század végi
magyar református prédikációirodalom homiletikai és
kegyességi szempontból is egységes képet mutat, eltérések a hallgatói közeg, a
társadalmi háttér és az ebből fakadó igények, az ebből adódó lehetőségek
szempontjából mutatkoznak. A prédikátorok eszmetörténeti „besorolását” a
fogalmak jelentéstartalmának bővülése megnehezíti, a szakirodalom a magyar
puritanizmus képviselőinek tekinti őket, a szerző kegyességük alapján a
református pietizmus irányzatához sorolja. A korszak eszmeáramlatai – a
puritanizmus, coccejanizmus, pietizmus – jól
megfigyelhetők prédikációikban, mentalitásukban, szemléletükben. A puritanizmus
fogalmának meghatározása problematikus, az eszme sokrétűsége és kihatása miatt.
A 16-17. században Angliában kibontakozó és kiinduló
vallási és politikai mozgalom, a protestantizmusnak az az
ága, amelynek követői az egyházszervezetet az isteni ige tiszta[5] értelmében az
emberi tekintélytől és beavatkozástól mentesen akarták kiépíteni. A puritánok a
lelki élet megújítására, az erkölcsi törvények szigorú megtartására törekednek.
A puritanizmus a kálvini teológiában gyökerezik. „A
puritanizmus valami nagyon átfogó mozgalom, mely a teológiában irányzat, a
keresztyénségben életgyakorlat, az emberiségben vágyakozás az igazi, a tiszta
után.”[6] A coccejanizmus
legjellemzőbb vonásai a bibliai alapú kegyesség, az Isten – ember kapcsolat és
a szövetség teológia középpontba állítása. A pietizmus tágabb értelemben azt a
vallási felfogást jelöli, amely a kegyesség gyakorlását, megélését tekinti fő
céljának, és más irányzatoknál nagyobb hangsúlyt helyez az érzelmekre. A magyar
protestantizmus történelemszemlélete a jelen nyomorúságában Isten bűneink miatt
ránk következett büntetését látja, amiért letértünk az Általa megszabott útról,
ezért a bűnbánat, a megtérés, a helyes istentisztelet és az engedelmesség –
azaz a kegyes élet – szabadulásunk egyetlen módja. A magyar puritánok
szintén Isten ítélő és kegyelmező tetteiként értelmezik a történelmi
eseményeket, a zsidó nép történetében keresnek és találnak magyarázatot és
példát azokra. Hangsúlyozzák a megtérés, a kegyes élet, a szenvedő néppel
vállalt szolidaritás, az önvizsgálat, a közösségépítés, a nehéz helyzetekben
való kitartás fontosságát. Ennek megnyilvánulását
tapasztaljuk Szalárdi János[7] „Siralmas
magyar krónikájában”[8] is – amely a
puritán történelemszemlélet összefoglalása –, melyből megtudjuk, az isteni büntetés
az igazakat is sújtja, kiknek feladata a szenvedő néppel való szolidaritás,
továbbá hogy a pogány népek nemcsak Isten büntetésének, hanem kegyelmének is
eszköze. A kötet egyrészt
tovább bővíti azoknak a magyar nyelv- és kultúrtörténeti dokumentumoknak körét,
amelyek hitelt érdemlően bizonyítják a 17. századi magyar nyelvfejlődésben a
protestáns szóbeliség és írásbeliség jelentőségét. Másrészt az átfogó,
mélyreható és több szempontú elemzéssel ráirányítja a figyelmet a
segédtudományok bevonásának szükségességére egy adott korszak, téma
feltárásában. Továbbá felhívja a figyelmet már feltárt, vagy annak tekintett
témák újragondolására, újbóli vizsgálatára interdiszciplináris keretben. (ism.: Sziráki Katalin) Jegyzetek [1] Pl.: Várad, Kolozsvár,
Gyulafehérvár, Pápa, Kassa, Sárospatak [2] 1634-1683; 1657-től váradi teológiai tanár, 1659-től szendrői,
1668-tól tokaji lelkipásztor; az üldözések elől menekült Debrecenbe. Művei pl.:
Bánkódó lélek nyögési; Sárospatak, 1666. Arany alma,
azaz 30 prédikáció; Debrecen, 1673. Szentírás rámáiára
vonatott Fél-Keresztyén, avagy igaz vallas színes vallójanak Proba-köve. Debrecen, 1677. Josué
szent maga el-tökéllése, avagy Ház népbeli isteni
tiszteletnek és könyörgésnek gyakorlása; Debrecen, 1682. [3] 1655-1730; Művei: Táncz pestise, Debrecen, 1697. Hangos trombita, Debrecen,
1698. Ördög szigonnya, Debrecen, 1699. Ördög szára
bordája, Kézirat, 1712-13. [4] 1661
– 1710; református lelkész, egyháztörténetíró.
Művei pl.: Innepi ajándekul
az Isten Satoraba fel-vitetett Szent Siklus; Kolozsvár, 1700. Garizim
és Ébál; Kolozsvár, 1702. prédikációk, tanulmányok.
Egyház-történeti műve: Historia ecclesiae
reformatae in Hungaria et Transylvania,
kéziratát veje (Szatmári Paksi Mihály) Debreceni Ember Pál halála után Utrechtbe küldte Fr. A. Lampe egyháztörténész tanárnak, aki ezt a forrásértékű
munkát némi kihagyással saját neve alatt adta ki 1728-ban. [5] Neve a latin purus
– tiszta, puritas – tisztaság, az angol purity – tisztaság, erkölcsösség kifejezésekre vezethető
vissza. [6] Ágoston István: A magyarországi
puritanizmus gyökerei; Kálvin Kiadó, Budapest, 1997. 12.p. [7] 1601-1666; közreműködött abban az
egyházszervezeti reformban, melyet Nagyváradon a puritán presbitérium hajtott
végre az 1650-es években; II. Rákóczi György helytelenítette, ezért 1655-től
üldözést indított a váradi puritán prédikátorok
ellen. Jelen volt Várad 1660. évi török ostrománál a védelem egyik
irányítójaként [8] Szalárdi
János: Siralmas magyar krónika. Helikon, Budapest, | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |