9. évfolyam 3.
szám |
Csorba Dávid: "A
sovány lelket meg-szépíteni": Debreceni prédikátorok
(1657-1711). Debrecen, Hernád Kiadó, 2008. |
Az utóbbi időben számos kiváló publikáció mutatja azt,
hogy a 16-18. századot vizsgáló hazai historiográfiai irodalmon belül egyre nagyobb
teret nyer a mikrorégiók, s az ezen belül központi
helyet betöltő mezővárosok szerepének kutatása. A korszakban az oppidumok, s azoknak polgári és vallási vezetői egy-egy
térségen belül karakterisztikus, arculatformáló erővel bírtak. Az ilyen típusú mikrotörténeti kiindulópontot választó vizsgálódás a regionális
jellegen kívül lehetőséget biztosít a történeti irodalomban jól ismert
személyek portréjának pontosabb árnyalásához csakúgy, mint a kevésbé ismert,
gyakran csak említésszerűen citált alakok arcélének megrajzolásához. A kutató
feladata igen összetett, mert az egyének tevékenységét és személyes jellemvonásait
el kell helyeznie a város és a térség politikai, kulturális és vallási terében,
ezzel együtt a regionális jelenségeket országos, sőt nemzetközi kontextusában
is tárgyalnia kell. Ezt a sok szempontot integráló,
komplex feladatot vállalta fel és teljesítette Csorba Dávid „A’ sovány lelkeket
megszépíteni”: Debreceni prédikátorok (1657-1711) című monográfiájában,
amely a Debreceni Egyetem Irodalomtudományi Iskolájában készített és megvédett
PhD-értekezés. Ennek megfelelően a szerző alapvetően irodalomtörténeti
indíttatással közelítette meg témáját, de vizsgálatai során számos társ- és
segédtudomány szempontrendszerét és eredményeit beépítette munkájába. Mivel a
korszak irodalomtörténete csak szoros összefüggésben vizsgálható a történelmi diszciplinákkal, így a könyv erős történeti alapozással
nyit, s a későbbiek során is számos értékes politika-, vallás-, mentalitás-,
viselettörténeti stb. megállapítást tesz. A könyv a cívisváros múltját a
magyar történelem egyik legmozgalmasabb, a hazai protestantizmus számára
rendkívül válságos periódusában teszi vizsgálat tárgyává. A választott szakasz
elején a Habsburg és török között látszólag meglévő status quo leple alatt a
mindkét féltől elszenvedett sarcolások és üldöztetések (például az 1660-as ún. Szejdi-járás; vagy Strassoldo
1672-es illetve Caraffa 1686-os fosztogatásai); az erősödő, felkelésbe később
pedig szabadságharcba torkolló kuruc-mozgalom terhei; az Erdélyi Fejedelemség
szerepének fokozatos át- illetve leértékelődése, végül a fejedelemség
megszűnése mind-mind szinte önmagában is ellehetetleníthette volna a történések
keresztmetsze-tében fekvő város működését és szellemi
prosperitását. S ezek mellett még legalább ilyen súllyal megjelent a felekezeti
sérelem, mivel az oppidumot református jellege miatt
is számtalan bántalom érte a nyílt rekatolizáció
idején, majd a „vértelen ellenreformáció századában”. Részben talán a bonyolult
politikai konstellációk is magyarázatot adnak arra a meglepő tényre, hogy a
Debrecen történetét és jelentőségét feldolgozó tekintélyes mennyiségű
szakirodalomban mindezidáig csak résztémák kifejtésére, illetve egy
szempontrendszert következetesen végigvivő vizsgálódásra vállalkoztak még a
legkiválóbb kutatói is a korszaknak. Csorba Dávid azt a történelmi
periódust tette vizsgálata tárgyává, amikor Bethlen Miklós erdélyi kancellár
szavaival a „neutralitas modo
Debrecinensi” politikai metódusa nem kis áldozatok
árán biztosította, hogy a város viszonylagos épségben átvészelje a válságokat,
s így az országos politika terén is példát jelentett. A település a hazai
reformátusság központjaként tudott működni akkor, mikor az Erdélyi Fejedelemség lépésről lépésre elveszíti ezt a státuszt,
illetve amikor a térség másik szellemi centruma, Sárospatak annyira
ellehetetlenül, hogy a helyi kálvinistákat a közeli Makkoshotyka patakjában
kell megkeresztelnie Debreceni Ember Pálnak. A monográfia első jelentősebb
egysége a korabeli Debrecen működését és a debreceniség fogalmát ragadja meg. A
város életének súlyos áron szerzett viszonylagos zavartalanságát a debreceni
politikai és szellemi elit jelentős formátumú alakjai érték el. A jelenkor
társadalmi relációinak aspektusából tekintve elgondolkoztató és példaértékű,
hogy a szellemi és politikai elit kategóriája milyen élénk, egymás értékeit,
szempontjait befogadó kapcsolatban volt ekkoriban. Ez az értékítéletbeli
hasonlóság a történelmi időszak elvárásainak megfelelően nem ritkán szoros
családi kapcsolatokban is megmutatkozott. Csorba Dávid kötetéből számtalan
példát tudunk hozni annak illusztrálására, hogy az „ároni rendet” és a város vezető tisztségeit betöltő személyeket milyen rokoni
szálak fűzték össze. A város lelki- és bölcseleti
életét megteremtő és fenntartó támogatórendszert alapvetően három, egymással
sokszor átfedést mutató körben ragadja meg a kutató. Ezek közül az első,
politikai és anyagi lehetőségeit tekintve legjelentősebb a fejedelmi
mecenatúra, amit elsősorban Apafi Mihály fejedelem tevékenységével szemléltet.
Ennek során a monográfia egy nemrég előkerült, eddig kellő mélységében fel nem
tárt forráscsoportot, a fejedelem halálakor elmondott laudációkat
is bevonta a vizsgálatba (31−36.). Mindennek gyakorlati haszna, hogy
árnyalja a történeti irodalom máig sokszor leegyszerűsítő Apafi-képét. Az
erdélyi vezető teljességnek jobban megfelelő portréját – mint a szerző is utal
rá – két szélsőség között kell megragadnunk. Az egyik felfogás a tudós, inkább
elméletileg képzett, épp ezért az erkölcsi szempontokat fokozottan érvényesítő
„vágyott” uralkodó; a másik a gyakorlatiatlansága miatt már-már cselekvésképtelen
árnyalak képét vetíti elénk. A historiográfiai irodalmon belül egyre élesebb
igényként jelentkező hitelesebb Apafi-arckép megteremtéshez a kutatásnak a
temetési beszédeket mondó kortárs prédikátorokhoz hasonlóan határozottabban fel
kellene mérnie a fejedelem politikai mozgásterét. Ehhez nem kis segítséget nyújthat
Csorba Dávid vizsgálódása, amely Nagyari József és Pataki István búcsúztató
beszédének bibliai analógiáit felfejtve pontosítja az utolsó „valódi”
fejedelemről rajzolt portrét. A fejedelmi és városi mecenatúra
köre sok áthatást mutat. Még nyilvánvalóbbá válik ez, ha a kettő közötti
kapcsolat emblematikus figurájának, az iskolateremtő tevékenységéről és kegyes
életéről elhíresült Martonfalvi György személye körül
összpontosuló támogatórendszerre vetjük tekintetünket. A Nagyvárad 1660-as
eleste után Debrecenbe érkező tanár-prédikátor a felekezeten belüli irányzatok
igazi integráló, kibékítő személyisége volt, aki képes volt a kálvinizmus különböző teológiai metódusait, főként az
ortodox illetve puritán-pietista felfogást össze tudta egyeztetni. A monográfia
szerzője ennek magyarázatát jó érzékkel fogja meg, amikor ezt írja: „Akkor láthat
érvényesnek egy személyiségre két, látszólag össze nem férő szemléletet a
külvilág, ha azok funkcionálisan megoszlanak: a hitelveiben ortodox, de
prédikációs, pedagógiai vagy pszichológiai gyakorlatában puritán-pietista kora
újkori alkotó személyisége szakadásmentesen tartalmazza ezeket az értékeket.”
(59. p.) A kötet egyik erénye, hogy a hazai
protestáns teológiai irányzatokat és azok képviselőit a komparatív vizsgálat
eredményeit kamatoztatva a nemzetközi kontextusba is be kívánja illeszteni,
illetve az újabb külföldi szakirodalom fogalomrendszerével pontosítani az egyes
alkotók és műveik besorolását. A 17. század során virágzó protestáns peregrináció hatására nem túl jelentős
időeltolódással Magyarországon is megjelentek a nyugat-európai felfogások. A
szerző következetesen törekszik a külföldi szakmai körökben már elterjedt, de a
hazai kutatásban gyökeret még nem vert református
pietizmus terminusát alkalmazni. Ugyanakkor Csorba Dávid a speciális magyar
viszonyokra is felhívja a figyelmet: a hazai történelmi körülményeknek
köszönhetően az irányzatok közti differenciálódás nem a felekezeti illetve
felekezeten belüli vitákban csúcsosodik ki, mivel itt a valódi kérdés a megmaradás
mikéntje volt. Szerinte „[e]bben
a kontextusban a református pietizmus égisze alá tartozik fenomenológiai és
történeti értelemben is a 17. század végének (1657-1711) több teológiai
irányzata, úgymint ortodoxia, puritánizmus, precízizmus, pietizmus. Ezek
kegyességi értelemben hasonló célokat fogalmaztak meg, nyelvileg-retorikailag
egyező formákat használtak, és az említett történeti okok miatt nem egymással
szembeni hitvitákban merültek ki, mint azt a nyugati párhuzamok mutatják, hanem
egymás exegetikai és magánkegyességi céljait
integrálva forrtak össze.” (68. p.) A nemzetközi egyházpolitikai
helyzet, az országos és regionális politikai-szellemi horizont felmérése után a
kötet következő három nagy fejezetében Csorba Dávid fokozottan mikrotörténeti aspektust érvényesít. A korszak három
meghatározó igehirdetőjének pályáját, prédikátori és kegyességi gyakorlatát
teszi vizsgálat tárgyává. Ezzel együtt a historiográfia helyét egyre inkább az
irodalomtörténeti megközelítés veszi át. A monográfia sok szempontot integráló
metódusa továbbra is megmarad, hisz az irodalomtörténet számos irányzata –
például irodalomszociológia, recepcióesztétika, nyelvi-retorikai vizsgálat –
mellett számos társtudományt alkalmaz a szerző. A monográfia írója a hagyományos
biográfiai és irodalomtörténeti nézőpontot azzal is színesíti, hogy a modern
lélektan egyik irányzatának, a narratív pszichológiának módszerét és fogalomrendszerét
is bevonja a vizsgálódás erőterébe, amikor a periódus szellemi horizontját
kívánja bemutatni. Bár a szerző némileg apologikus
módon hangoztatja, hogy kockázatot érez a modernitás előtti korszak és alkotója
kapcsán ennek az önállósodó diszciplínának az alkalmazásában (75. p.), de az
eredményekre tekintve kijelenthetjük, hogy értékes árnyalatot nyert ezáltal a kutatás. A tudós megfigyelő illetve az
érdeklődéstől sarkallt olvasó számára is tanulságos ez a nézőpont, amelynek
konklúzióit a könnyebb áttekinthetőség kedvéért táblázatban is összefoglalja a
szerző. Ebben az egyház- és kegyességtörténeti és a pasztorál-pszichológia
kategóriáinak keresztmetszeteiben kívánja megragadni a korszak Debrecenhez
köthető igehirdetőinek lelki alkatbeli vonásait. (79.) A tüzetesebben tárgyalt három
debreceni igehirdető lelkipásztor közötti kapcsot az jelenti, hogy mindannyian Martonfalvi György köréhez tartoztak. Közülük az elsőként
vizsgált személy idősebb Köleséri Sámuel (1634-1683).
Az érzékeny lelkületű prédikátor portréjának felvázolásakor a magánemberi és
közösségi szerepek szoros összefüggésben kerültek feldolgozásra. Angliai peregrinációja idején ismerkedett meg Cromwell elveivel.
Ennek az élménynek a látens nyomát véli fellelni Csorba Dávid Debrecen
főbírájának, Dobozi (I.) Istvánnak temetésére Köleséri
Sámuel által szerkesztett és elmondott laudációjában.
(91-92. p.) A prédikátor exemplumhasználatát
vizsgálva figyelemre méltó megállapítások hangoznak el a debreceni lelkész mártírfelfogá-sáról (105-112. p.), s ezek a konklúziók
megjelenítik Köleséri személyiségének illetve
közösséghez való viszonyának főbb jellemzőit. Szemléletében a vitézség és a
kegyesség között szoros kapcsolat van, de kerüli a polemikus
megnyilatkozásokat, határozott, de nem mutat provokációként is értelmezhető
harcias kiállást. A felekezeten belüli konszenzus illetve az ártalmas külső
tényezők lehetőséghez mért elkerülését igyekszik megvalósítani, ezért
beszédmódjának egyik jellemzője a „zsoltáros intő hang”. (116. p.) Köleséri a prédikáció műfaji kereteit a
kegyességi igényeknek megfelelően igen tágan értelmezte. Műveire a prédikáció
és elmélkedés megjelölést használta, de ezekben az alkotásokban az
írásmagyarázat, tudós értekezés és az általa használt külföldi irodalom magyar
parafrázisai szabadon vegyülnek. A monográfia írója egy újabb táblázattal teszi
áttekinthetővé a debreceni prédikátor műveinek homiletikai
és gyakorlati szempontokat érvényesítő rendszerét. (136-38. p.) Hyperius három fő beszédnemét a melanchtoni genus mixtum
kategóriájával kiegészítette, s Amesiusnak az usus felől közelítő felosztásával együtt tárgyalta. Az
eredmény meglepő szabályosságot mutat: a nyolc keresztmetszet rubrikáiba
egy-egy Köleséri munka került. Mindez jól átgondolt
írói-prédikátori struktúrát sejtet. Míg Köleséri
lelkészi magatartásában a megtévedt embert segítő, intő attitűd érvényesült,
addig a kötet harmadik nagy fejezetében tárgyalt Szentpéteri Istvánt
(1655-1730) inkább a bűnök éles hangú elítélése jellemezte. Indulatos hangneme
egyszerre gyökerezik személyes lelki tulajdonságaiban és az őt körülvevő
környezethez való viszonyában. Köleséri mérsékelt
hangnemét elősegítette, hogy a tőzsérkedő város mérsékelt életvitelt folytató
polgáraihoz intézte mondandóját. A tisztes kort megélő Szentpéteri viszont
elsősorban kisebb alföldi települések és hajdúvárosok (név szerint Túrkeve,
Hajdúnánás, Újcsalános, Büdszentmihály, Nádudvar,
Tiszalök, Szalacs) lakosai előtt mondta el
„hajdú-prédikációit”. A korholó magatartást megelőlegező lelkialkat és a
környezet valószínűleg kölcsönösen erősítették egymást: azért szólalt meg a
bűnöket erősen ostorozó hangon, mert ilyen helyeken szolgált, és azért szolgált
pont ilyen helyeken, mert ez a hanghordozás erre „predesztinálta”. Hitszónoklatainak
témája is sajátosan kötődik ehhez a közeghez: a tánc, a zenebona, az ivászat, a
káromkodás, a dohányzás ellen zúdít híveire feddő eszmefuttatásokat. Gyakori
témái ezek szinte minden korszak feddőző prédikációirodalmának, de csak elvétve
kerül ennyire kizárólagosan centrális helyzetbe. A szerző Szentpéteri vehemens
megnyilvánulásait és felekezethez való viszonyulását joggal veti össze a katolikus
hitszónoklat szintén sarkosan karakterisztikus prédikátorával, a
Rákóczi-szabadságharc alatt kuruc tábori papként praktizáló Csúzy
Zsigmonddal. (183. p.) Mindez továbbgondolásra is érdemes felvetés, hisz a konfesszionális különbségeken túl érdemes lenne számba
venni, hogy milyen emberi, mentalitásbeli, szocializációs illetve társadalmi
vonások és körülmények rokoníthatnak egy adott korszak emblematikus alakjait.
Talán nem nagy merészség kijelenteni, hogy a Köleséri
által megvalósított „praxis pietatis” és például a
katolikus oldalon a kicsit később tevékenykedő, kegyességéről elhíresült
Kelemen Didák atya megnyilvánulásiban is találunk
közös vonásokat. Azt viszont csak alapos kutatás lenne képes kimutatni, hogy
ezek mennyire tekinthetők véletlen egyezőségeknek, avagy van-e köztük
valamilyen – mélyen lappangó – eszmetörténeti kapcsolat. A protestáns Szentpéteri és
katolikus Csúzy közti párhuzamot erősíti az is, hogy
szenvedélyes habitusuk elragadja őket, s mindez több esetben fellazítja
hitszónoklataik koherenciáját. Egy ilyen, a belső fegyelem hiányát mutató
példát Csorba Dávid is nagyító alá vesz Szentpéteri esetében, amikor az
igehirdető a dohányzás terjedése ellen fakad ki. „Érdemes megfigyelni, miképp
csúszik el a logikai érvelés: Dohány – Pogány bűz, [à pogány –
kárhozatra méltó], aki dohányzik – kárhozatra méltó. Egyrészt inkább a dohányzás szokássá válása kaphatott volna nagyobb hangsúlyt
(hiszen szerzőnk többször utalt arra, hogy »practice preadicallyunk«), ehelyett pedig itt csupán az érzelmi elintést
tapasztaljuk. Másrészt a kiindulópont helytelen, hiszen a
»pogány bűz« a – kifejezés szinekdoché, a pogány törökök dohányszagára
utal, és nem a dohány és a pogány szavak ilyen jellegű konnotatív
értelmére, az entymémák logikai rendszerére.”
(173-174. p.) A szerző fejtegetése a jelen
deskriptív szemszögéből helytálló, ugyanakkor fontos a történeti aspektust is
bevonnunk. A Csorba Dávid által elemzett példa azt mutatja, hogy az alacsonyabb
műveltségű közösség előtt praktizáló igehirdető a feddést nem az értelemre,
hanem az érzelemre alapozva kívánta megvalósítani, a beláttatás helyett az
elrettentés stratégiáját választotta. Mindez nem ritka a kor prédikátorai
körében. A katolikus oldalról analógiaként említett Csúzy
példája is mutatja, hogy a mai kor értelemorientált nézőpontjából logikátlannak
érzett, retorikai és stilisztikai kategóriák keveredésén alapuló
megnyilvánulások hatásosnak mondhatók az adott kor befogadóközege
előtt. A pálos szerzetes 1723-25 között öt kötetben adta közre dörgedelmes
hangvételű hitszónoklatait, ami a kor könyvkiadási viszonyait tekintve nem kis
teljesítmény, s azt engedi sejtetni, hogy igehirdetői gyakorlata nagy
elismerést váltott ki korában. Fontos tehát tudatosítanunk, hogy az oralitás és az írásbeliség határán mozgó hitszónoklat
esetében a kutatás során fokozottan figyelembe kell vennünk a pragmatikai
megközelítést, amit viszont relevánsan befolyásol prédikációt hallgató és/vagy
olvasó közönségnek az elváráshorizontja. A református pietizmuson belül a
precízizmus csoportjába sorolható Szentpéterivel ellentétben egészen más típusú
kegyességi gyakorlatot valósított meg Debreceni Ember Pál. Az ő eszmetörténeti
helyének meghatározásához a kutató azt a kiinduló tézist választotta, hogy az
ortodox „tanítás” és a puritán „építés” nem ellentétei egymásnak, hanem
kiegészítői. (203. p.) Metódusát és eredményeit tekintve is figyelemre méltó,
hogy a szerző felvállalta az igehirdető műveltségének (207-220. p.) és exegetikai-homiletikai eljárásának (221-236. p.)
felmérését. A monográfiai ezen része nem csupán Csorba
Dávid filológiai felkészültségét mutatja, hanem megfontolt és megalapozott véleményre
törekvő magatartását is. Debreceni Ember Pál a teológiai
ismereteken túl kora filozófiai megközelítéseivel – racionalizmus és empirizmus
– ugyanúgy tisztában van, mint amilyen naprakész a természettudományokban –
például a ptolemaioszi világkép kritikája. (218. p.) Természetes azonban, hogy
mindezek szigorúan vallási keretek között jelennek meg. Emberi és lelkipásztori
magatartására jellemző, hogy több esetben ütközteti a különböző véleményeket,
de csak akkor tör lándzsát egyik álláspont mellett, ha abban teológiailag
kamatozó hasznot nem lát. A református hitszónoklat egyik
17-18. századi sajátossága, hogy nem csupán lehetőségként, hanem szinte
követelményként állást foglal közösségi, politikai kérdésekben. Csorba Dávid
könyvében megidézett prédikátorok – habitusuktól függően – mindegyikére
jellemző, hogy a bűnt nem csupán egyéni, hanem kollektív síkon is értelmezik.
Emellett a „mindenkori prédikációban elhangzó kérügmának
a reformátori felfogás szerint elhagyhatatlan tartozéka a prófétálás, és ez
Medgyesitől egészen századunkig élő gyakorlat maradt”. (76. p.) Az egyén és a
nemzet sorsát szétválaszthatatlan egységként tekintik, s retorikailag igényes
megformálásban tárgyalják. Nem véletlen, hogy szorosan kötődik ehhez a
hagyományhoz nemzeti imánk írójának, Kölcsey Ferencnek a költészete, aki ezt a
tradíciót öntudatosan vállalta, amikor a következőket vetette papírra. „Az
ékesszólás (ki nem tudja azt?) a szépművészség
tartományában igen fontos helyet foglal el; s annak nemei közt melyik foglalhat el
fontosabbat, mint az egyházi? Mindaddig míg a religió az emberi szívnek és léleknek legelső
foglalatossága, az erkölcsiségnek legbiztosabb vezére, s a társaságnak
legerősebb köteléke lenni meg nem szűnik; mindaddig a szépművészségnek
azon ága, mely a religió érzését melegen tartani, s
így az erkölcs útját kellemesbbé, a társasági
egybeköttetést szorosabbá tenni törekszik, a maga fő polcát el nem vesztheti.”
A szatmárcsekei lírikus Egyházi beszéd című 1825-ös tanulmányában a prédikáció műfaját
mintának tekinti a politikai-közéleti szónoklat kiteljesítéséhez. A monográfia számos értékes és
érdekes megközelítési módját (például heraldikai és viselettörténeti [92-96.
p.] vagy néprajzi elemzés [157-63. p.]), illetve unikumát (például Debreceni
Ember Pál Wade mecumának ismertetése [236-242. p.])
említhetnénk még, de terjedelmi okok gátat szabnak ennek. Csorba Dávid könyve
alapos felkészültségről, nagy erudícióról árulkodó munka, mely további szakmai
viták és kutatások alapját jelentheti. De a kötet közérthetőségre törekvő
stílusa arra is alkalmassá teszi, hogy a történelmi érdeklődéstől ösztökélt
olvasó haszonnal forgathassa. (ism.: Mercs István) | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |