11. évfolyam 2.
szám |
Csohány János: Leo Thun egyházpolitikája |
Leo Graf von Thun-Hohenstein[1]
(1811-1888) cseh nemzetiségű arisztokrata 1849 nyarának végén kapta a bécsi
kormányban az akkor alakított kultuszminiszteri tárcát. A minisztérium neve Vallásügyi
és Oktatási Minisztérium (Ministerium Cultus- und Unterrichts) volt. Az
1848 novembere óta működő Félix von Schwarzenberg herceg miniszterelnök vezette
kormány gyökeresen új birodalmi politikát követett. A fiatal I. Ferenc József
által Olmüzben, 1849. március 4-én kiadott birodalmi alkotmány szellemében
egységes összbirodalmat kívánt kialakítani, Magyarország alkotmányát, területi
integritását eltörölték és beosztották az örökös tartományok közé. Világos után
tényleges katonai diktatúrát építettek ki a koronatartományokra szabdalt Magyarországon.
1851. december 31-én a császár egy pátenssel eltörölte az 1849. március 4-i
alkotmányt, és abszolutizmust vezetett be az egységesnek deklarált birodalomban.
Ezt nevezik az osztrák történészek Neoabsolutismus-nak, a magyar
történeti hagyomány egyszerűen abszolutizmusnak vagy önkényuralomnak szereti
nevezni, hiszen Magyarországra nézve semmi új vonás sem volt az
abszolutizmusban, aminek berendezkedésében már 1849. augusztus 13-a után élt.
Az összbirodalmi eszmének és szervezetnek megfelelően kellett az oktatási
rendszert és az egyházak helyzetét szabályoznia a kormánynak. Az oktatásüggyel
mi most nem foglalkozunk, bár az is érzékenyen érintette a magyarországi
egyházak jogi és anyagi helyzetét. Az egyházpolitika területén is a
magyarországi protestánsokra vonatkozó elképzeléseket, terveket és
intézkedéseket tekintjük át annyiban, amennyiben abból Leo Thun
egyházpolitikáját megismerhetjük.[2]
Magáról az 1859. szeptember 1-jén keltezett, valójában szeptember 11-én
kibocsátott protestáns pátensről és annak sorsáról más előadások szólnak. 1848. október 12-én a
minisztertanácsban gróf Stadion belügyminiszter a protestánsok helyzetéről
terjesztett elő beszámolót, december 24-én visszatért e témára és hangsúlyozta,
hogy a császár elé kellene terjeszteni a protestánsok ügyét, és a Magyarországra
vonatkozóan kiadásra kerülő törvény meghatározott paragrafusaiba róluk
intézkedni kellene. A minisztertanács egyetértett a belügyminiszterrel, ennek
ellenére nem terjesztették a császár elé. [3]1849.
január elején gróf Dessewfy Emil Windischgrätzhez, január 18-i kelettel
Pozsonyban keltezve gróf Andrássy György báró Hübnerhez intézett memorandumban
egymástól függetlenül a kialakult helyzetet elemezve, a jövőbeli teendőkről azt
fejtegették, hogy a protestánsok felelősek elsősorban a történtekért, különösen
a kálvinisták, akik a huszárok közt többségben vannak. A protestáns egyházakat
szoros állami ellenőrzés alá kell vonni.[4]
Ján Kollár (1793-1852) volt pesti (Kohlmarkt, ma Deák téri ) szlovák evangélikus
lelkész, aki már 1848. márciusában Bécsbe menekült, ahol 1849. április 29-én a
bécsi egyetemen a szláv régészet és őstörténet professzorává nevezték ki,
beadvánnyal fordult a belügyminiszterhez és szakszerűen kifejtette, hogyan kell
átszervezni a magyarországi protestáns egyházakat. Szerinte az örökös
tartományok állami konzisztóriumi jellegű egyházigazgatási rendszerét kell
kiterjeszteni a magyarországi protestáns egyházakra is és ezt az
egyházalkotmányt az uralkodó kötelezően rendelje el, és kényszerítse rá -
korabeli kedvenc szóhasználattal - oktrojálja rá az egész birodalom valamennyi
protestáns egyházára, hogy azok egyetlen birodalmi protestáns egyházat alkossanak
(eine „protestantische Gesamtkirche Österreichs…ist rathsam”).[5] 1849 áprilisában menekült
Besztercebányáról Bécsbe Ján Kollár elv- és személyes barátja, Karol Kuzmány
(1806-1866), ottani szlovák evangélikus lelkész, volt esperes. Kuzmány tehetséges
és jól képzett teológus, sikeres szlovák költő, aki 1836-38-ben egy szlovák
irodalmi lapot (Hronka) is szerkesztett, mindezen felül Kollárhoz
hasonlóan lelkes szlovák nacionalista volt.[6]
Mindketten kitűntek az 1840-es években zajló, és a magyarországi evangélikus és
református egyház egyesítését célzó, ún. uniós mozgalmak heves ellenzése terén.
A gróf Zay Károly (1797-1871) evangélikus egyházi főfelügyelő által
kezdeményezett és a szintén evangélikus vallású Kossuth által is erősen
támogatott egyházi unióban a szlovák evangélikus lelkészek egy része nem látott
mást, mint a majdnem kizárólag magyar nemzetiségű reformátusokkal egyesülve az
evangélikus szlovákok elmagyarosítására tett kísérletet. A Magyar Királyságban
(Erdély, Horvátország és a Határőrvidék nélkül) élt 1.655.600 református,
827.800 evangélikus. Az evangélikusokból mintegy 450.000 szlovák,
megközelítőleg 200.000 német és 180.000 magyar anyanyelvű volt. Az egyház közép
és felső vezetésében a világi egyháztagság, azaz a magyar nemesség volt a
meghatározó elem. A lelkészek minden nemzetiségben az illető nemzetiségből
valók voltak, akik a saját és híveik anyanyelvén végezték az egyházi szolgálatot,
ezen a nyelven folyt az adminisztráció, mindössze az anyakönyvek vezetése
történt 1843 óta országgyűlési törvény rendelkezése következtében magyarul, ami
sérelmes volt a nemzetiségek számára.[7]
Az anyanyelvi középfokú oktatás, tanítóképzés biztosítva volt az után is, hogy
a közép- és felsőoktatásban megszűnt a latin tanítási nyelv. A felsőoktatásban
viszont jelen volt a német nyelvű oktatás. Az uniós mozgalmakban
kétségtelenül volt magyarosítási szándék, nem szabad azonban elfeledni, hogy ez
a két egyház évszázadokon keresztül szoros együttműködésben élt, hiszen a
katolikus uralkodóház rekatolizáló törekvései hosszú ideig állami politikai
szinten voltak, amiket rendeletek, törvények támogattak. Az evangélikus és
református egyházra azonos állami törvények vonatkoztak, egyházalkotmányuk
gyakorlatilag megegyezett, a teológiai áramlatok is hasonlóan hatottak mindkét
egyházra, tehát ezek a kifejezetten egyházi szempontok sem voltak
elhanyagolhatók. A szlovák nacionalisták viszont csupán a magyarosítás veszélyétől
tartottak. Ebben őket a pánszlávizmus erősítette, aminek volt az orosz cári
kormányzat által támogatott titkos vonala, és volt egy ausztroszláv szárnya,
amely Ausztria keretén belül óhajtotta a birodalomban élő szlávokat egyesíteni,
el odáig, hogy a magyar államiság keretéből is kivonja, és közvetlenül Bécs
fennhatósága alá rendelje területüket. Ehhez az irányzathoz tartozott Kollár,
Kuzmány, Ludovit Štúr (1815-1856), Michal Miloslav Hodža (1811-1872), Josef
Miloslav Hurban (l817-1888), az utóbbi két evangélikus lelkész létére nem csupán
szóban és írásban küzdött az unió és a „magyarizmus” ellen, hanem 1848-49-ben
szabadcsapatot szervezve fegyveresen is.[8] Kuzmány is hivatalt vállalt a
felvidék megszállása után a cs. kir. polgári közigazgatásban, 1849 márciusában
pedig hódoló küldöttséget vezetett a császárhoz, megköszönte az olmüzi alkotmányt
és kérte, hogy a szlovákok lakta területeket vegye ki a császár Magyarország
területéből, és csatolja közvetlenül a birodalomhoz, mint koronatartományt.
Ezért tartotta tanácsosnak 1849 áprilisában, amikor a magyar honvédség
felszabadította a Felvidéket, hogy Bécsbe meneküljön.[9]
Valójában tehát egyházi köntösbe öltöztetett nemzetiségi küzdelemről volt szó.
Arról viszont a szlovák nemzeti érzéstől vezérelt evangélikus lelkészek is
elfeledkeztek, hogy a magyarságnak is meg kellett vívnia a jozefinizmus idején
(1780-1790) és majd 1849 után a maga nyelvhasználati küzdelmét, mert rá a német
nyelvet akarta az osztrák összbirodalmi eszme rákényszeríteni. Ami a
pánszlávizmust illeti, azon a téren is megvolt a valóságos veszély, ami
Magyarország integritását fenyegette. Azt sem voltak hajlandók tudomásul venni
a szlovák hazafiak, hogy a magyar felfogás a politikai nemzet kategóriájában
gondolkodott, amely szerint a közös hazához való hűség a haza más anyanyelvű
tagjaira is önmaguktól kötelező kellene, hogy legyen.[10]
A korábbi századok hungarus tudatát várták a haza minden állampolgárától
a magyar elit tagjai, ami nem volt azonos, azzal, hogy a más nyelvűek adják fel
anyanyelvüket. A kuruc szabadságharcokban a szlovákok a magyarokkal együtt
küzdöttek, s 1848-49-ben tízezret meghaladó számban harcoltak szlovák honvédek.
Karol Kuzmány 1849. június 24-i
kelettel a birodalmi belügyminisztériumhoz memorandumot nyújtott be,[11]
amelyben a magyarországi protestáns egyházszervezetet úgy ábrázolta, mint ami a
lázadás melegágya, ezért is megszüntetendő és a birodalom összes protestánsa
egy birodalmi protestáns egyházba egyesítendő, aminek legfőbb vezetője a
birodalmi főkonzisztórium legyen, amelynek tagjait az uralkodó nevezze ki, és
fizesse. Az egyház hierarchikus-episkopális, azaz lelkészek és
szuperintendensek által vezetett legyen, a szuperintendenseket az állam
fizesse, hogy azok egyházuk tagjaitól anyagilag is függetlenek legyenek, és
képviselni tudják az állami elvárásokból rájuk háruló feladatokat. Ezt adják ki
egy ideiglenes rendeletben és kb. három év múlva bizalmi emberek tanácsát
kikérve az uralkodó engedélyezzen zsinatot, ami elfogadja – legfeljebb
lényegtelen módosításokkal – a már érvényben lévő egyházalkotmányt. Ugyanezt
megküldte 1849. július 6-i dátummal az evangélikus vallású, erdélyi szász
származású Geringer bárónak[12]
(1806-1889), Magyarország politikai kormányzójának (Landes-Comissair in
Ungarn). 1850-ből található a Thun-Hohenstein Nachlaß iratai között Kuzmánynak
szintén egy hasonló beadványa.[13]
Ezzel el is jutottunk ahhoz a ponthoz, ahol látjuk a Leo Thun protestáns egyházpolitikájának
forrását. Közben 1849. október 8-án beiktatták Kuzmányt a bécsi Protestáns
Teológiai Tanintézet frissen létesített gyakorlati teológiai tanszékére, az ő
kötelessége lett az egyházjog előadása is.[14] Kollár és Kuzmány nemzetiségi
politikájuk érdekében összbirodalmi politikai hasznot ígértek a bécsi
kormánynak, e politikai haszon érdekében fogadta el a kormány javaslataikat és
készíttette el Thun velük, vagy már Kuzmányval a rövid úton, láthatóan még
1850-ben császári paranccsal bevezetni kívánt egyházalkotmányt.[15]
1850 januárjában nem várt módon értesült erről Georg Bauhofer (1806-1864) budai
német evangélikus lelkész, az evangélikus Mária Dorottya főhercegnő, József
nádor felesége volt udvari lelkésze. Hamarosan, 1850. február 10-én megjelent –
az egyébként református vallású – Julius von Haynau báró, Magyarország katonai
kormányzójának a magyarországi protestáns egyházak átszervezéséről szóló
ideiglenes rendelete. A rendelet Kollár és Kuzmány közreműködésével készült,
mert az eddig vázolt javaslatait találjuk meg benne, egyelőre Magyarországra
nézve.[16]
A protestáns egyházak világi tisztségeit megszüntette, gyűlést tartani az
illetékes katonai hatóság engedélyével lehetett. A szuperintendenciák határait
a jövőben a katonai kerületekéhez fogják majd igazítani, ugyanakkor sor fog
kerülni a szuperintendensek és adminisztrátorok állami dotálására.
Szuperintendensi adminisztrátorok említésére azért került sor, mert akkorra már
három evangélikus szuperintendenst elmozdítottak, ill. letartóztattak, később a
negyediket is, és helyükre az állam nevezett ki általa fizetett
adminisztrátorokat. Bauhofer értesülését tehát
megerősítette a Haynau által kiadott rendelet és a lelkészek kérvényt
fogalmaztak a Metternich parancsára Bécsben élő Mária Dorottya özvegy
nádornéhoz, amelyben arra kérték, hogy a Haynau rendeletének visszavonását érje
el az uralkodónál.[17]
1850 júniusában az evangélikus vallású Mária Dorottya a kérést teljesítette, és
Ferenc József leállíttatta Thunnal a már kinyomtatott egyházalkotmány-tervezet
kiadását.[18]
A birodalmi protestáns egyház kinevezendő szuperintendensei, a tervezet
formális megtárgyalására összehívandó bizalmi férfiak névsora és a birodalmi
főkonzisztórium névsora nagyjából szintén összeállt.[19]
Amennyire a magyarországi és erdélyi protestánsok nagy része tiltakozott a
birodalmi protestáns egyház terve ellen, annyira örültek annak az örökös
tartományok protestánsai, mert akkor egy nagy lélekszámú egyház keretébe
tartozásuk, az annak élén álló császári-királyi főkonzisztóriummal nagyobb
védelmet adott volna nekik a katolikus egyház rovásukra elkövetett túlkapásai
ellen. 1850 őszén a
kultuszminisztériumban (állam)titkárként alkalmazta Thun Josef Andreas
Zimmermann (1810-1897) nagyszebeni jogakadémiai professzort,[20]
aki ettől kezdve a protestáns egyházalkotmány kidolgozásának, bevezetése
módjának megtalálása terhét nagy részben átvette Kuzmánytól. A munkálatokról
rendszeresen tájékoztatta Thun a császárt, aki véleményezte a munkálatot, és
akkor folytatta a tervezetet Zimmermann. Így azt is mondhatjuk, hogy Ferenc
József egyházpolitikájának is nevezhetjük a Thunét. 1852. december 14-én
terjesztette a minisztertanács, majd annak jóváhagyása után a császár elé Thun
a tervezetet. Az uralkodó kikérte a birodalmi tanács véleményét, ami elutasító
volt. Az agg Metternich is ellenezte. 1854-ben döntött úgy a császár, hogy
egyelőre ne birodalmi protestáns egyházalkotmányt készítsenek, hanem csupán
Magyarország számára.[21]
Ez a lassúság szinte érthetetlen, de nem a cs. kir. adminisztráció
tehetetlenségéről volt szó, hanem szerintem várták az idő múlását, hogy a
magyarországi egyházi autonómiához ragaszkodók, az ún. autonómisták belefáradjanak
az ellenállásba, felhagyjanak a minisztériumok, sőt a császár küldöttségjárásokkal
történő zaklatásával és egyéb ellenállási kísérletezéseikkel, és a végén
elfogadják az oktrojált egyházalkotmányt. De várták a Szent Székkel készülő
konkordátum aláírását is, hiszen akkor a pápa és a katolikus egyház hathatósabb
támogatásával még jobban az erő helyzetéből tárgyalhattak volna a protestáns
egyházalkotmányról. 1855 nyarán Bécsben magyarországi
„bizalmi férfiakkal” tárgyalták végig egy hónapon át a most már csupán a
magyarországi két protestáns egyház számára készített alkotmánytervezetet.[22]
Azzal egy időben zárult a konkordátum megkötésének ügye, az aláírást viszont a
császár születésnapjára halasztották. Zimmermann tervezete az 1835. évi porosz Alsó-Rajna-vidéki
és westfáliai református konzisztoriális egyházalkotmány mellett az 1791. évi
budai és pesti zsinatok végzéseit is némileg figyelembe vette. A protestáns autonómiát
azonban így is mélyen sértette pusztán az a tény, hogy az uralkodó akar
egyházalkotmányt adni a magyarországi protestáns egyházaknak, továbbá a
világiakat a vezetésben háttérbe szorítja, valamint a főkonzisztóriumnak az a
jellege, hogy nem csupán kormányzati felügyeleti szerv, hanem egyúttal az
egyház belső igazgatásának, bíráskodásának legfőbb szerve is lett volna. 1856-ban az egyházkerületekhez
küldte meg a kultuszminisztérium az egyházalkotmány tervezetet – korabeli
szóhasználattal – az Entwurf-ot, hogy azok nyilatkozzanak. Az egyházkerületi
közgyűlések megtárgyalták és elutasították azt. E megtárgyalást a sajtóban is
engedélyezte a cenzúra. A kerületi közgyűlések ragaszkodtak ahhoz, hogy autonóm
zsinatokon alkothassák meg egyházalkotmányukat, amit az uralkodó csupán
jóváhagy.[23] Még három év telt el addig, amíg a
minisztertanács, majd a birodalmi tanácsa véleményezte a némileg átdolgozott
egyházalkotmány-tervezetet. A zsinatot csupán az oktrojált egyházalkotmány
alapján átszervezett egyházak tarthatnak, a végső kibocsátása előtt elhagyták
az egyházalkotmányból a két egyház élére tervezett külön-külön fő-konzisztóriumot,
és helyettük kultuszminisztériumi osztály gyakorolta volna a főfelügyeleti
jogot. Az eredeti terv szerint az egyházközségeknek kellett volna legelőször
átszerveződniük, aztán az egyházmegyéknek, végül a kerületeknek.[24]
A kibocsátott pátenses egyházalkotmányban viszont az egyházkerületeken kellett
az átszervezést kezdeni. Az 1859 tavaszától dúló osztrák-francia-olasz háború
egy győztes csatája után javasolták a pátens kibocsátását, azonban sorra
vereséget szenvedtek az osztrák csapatok.[25]
A vesztes háborúból Ferenc József viszonylag kedvező békével hozta ki a
birodalmat, így külpolitikailag megerősödve, belpolitikai ereje tudatában írta
alá és adta ki a protestáns pátens néven elhíresült egyházalkotmányt a császár.[26]
Alexander Bach (1813-1893) belügyminiszter, a rendszer névadója megbukott, nem
így Leo Thun, aki átvészelte a magyarországi pátens-küzdelmet, annak kudarcát,[27]
és más területen vezette be a pátenses egyházalkotmányt, így például a
birodalom ciszlajtániai területén, ahol viszont örömmel fogadták azt a
protestánsok. Jegyzetek [1] A német nyelvű szakirodalomban
írják nevét Leo Graf Thun-Hohenstein-nak is, de Leo Thun-nak is, a magyar
szakirodalomban korábban Thun Leó-ként szerepelt többnyire, a jelenlegi
külföldi névhasználathoz alkalmazkodva írjuk Leo Thun-nak. [2] Néhány feldolgozás, ami e témához
tájékoztatást ad és régi, valamint új irodalmat: Révész Imre, ifj.:
Fejezetek a Bach-korszak egyházpolitikájából. Bp., 1957. (Értekezések a
történeti tudományok köréből. Új sorozat 2-3.) (továbbiakban: Révész, 1957.); Gottas, Friedrich: Die Frage der Protestanten in Ungarn in
der Aera des Neoabsolutismus. Das ungarische Protestantenpatent vom l.
September 1859. München, 1965. (továbbiakban: Gottas,
1965.); Csohány János: A
magyarországi protestánsok abszolutizmuskori bécsi kormányiratok tükrében. Bp.,
1979. (Theologiai Tanulmányok. Új folyam. 8. ) (továbbiakban: Csohány, 1979.); Csohány János: A Habsburg-önkényuralom
változásai. In: Confessio, 1979. 3.
sz. 65-77. p.; Szatmári Judit: A
református egyház az önkényuralom éveiben, 1850-1860. [Kézirat.
PhD-disszertáció. Bp., 2001.] [3] Csohány,
1979. 41. p. [4] Wertheimer
Ede: Újabb adatok a magyar ókonzervatívok történetéhez. In: Századok, 1915.; innen vette át: A
nagybirtokos arisztokrácia ellenforradalmi szerepe 1848-49-ben. 2. köt. Szerk.:
Andics Erzsébet. Bp., 1952.
266-275., 353-363. p.; Vö. Csohány,
1979. 40-41. p. [5] Schwarz,
Karl W.: Ján Kollárs Denkschrift zur ungarischen Kirchenfrage (1849).
In: Österreichische Osthefte, 1979.
105 skk.; Uő: Eine
„protestantische gesamtkirche Österreichs…ist rathsam. In: Ján Kollár als
kirchenpolitischer Vordenker. Referat in Bratislava im Rahmen der Konferenz
„Die slawische Idee und Ján Kollár – genese des Nationalismus in Mitteleuropa.
1994. 09. 19-21.; Kollár emlékiratai megjelentek: Kollárova dobrozdáni a nástin
zivotopisny z roku 1849. Hg.: Karásek,
J. v Praze, 1903. Ez a magyar szakirodalomban teljesen ismeretlennek
számít, nem használta például: Révész,
1957. Karl W. Schwarz említett
tanulmányát recenzeálta: Csohány János:
Kuzmány Károly két osztrák egyházjogtörténeti tanulmányban. In: Csohány János: Egyháztörténeti írások.
Debrecen, 1994. (A Debreceni Református Teológiai Akadémia Egyháztörténeti
Tanszékének Tanulmányi Füzetei, 29.) 99-100. p. [6] Schwarz,
Karl W.: Wien und das slowakische Luthertum im 19. Jahrhundert. Karl
Kuzmány – ein Lehrer der Kirche. In: Lutherische Kirche in der Welt. Jahrbuchs
des Martin-Luther-Bundes 1993. (továbbiakban: Schwarz,
1993.); Uő: „Meine Popularitaet
(…) dürfte auch der Anstalt zu Gute kommen”. Zum 200. Geburtstag des
lutherischen Kirchenrechtslehrers Karl Kuzmány. In: Wiener Jahrbuch für
Theologie Bd. 6. 2006. 337-352. p. (továbbiakban: Schwarz, 2006.) [7] Bőséges irodalma van a
magyarországi protestáns unió mozgalmának, de szerintem téves csupán politikai
mozgalomnak és a magyarosítás törekvésének beállítani, amint alább kifejtem.
Vö. Kertész Botond: Protestáns
uniókisérlet Magyarországon az 1840-es években. In: Protestáns Szemle, 1997. 4. sz. 256-281. p.; Csohány János: A Leuenbergi Konkordia
előfutárai Magyarországon. A magyarországi reformátusok és evangélikusok kéri
és nagygeresdi egyezménye 1830-ban és 1833-ban. In: Theologiai Szemle, 1984. 5. sz. 306-309. p.; Ugyanez németül:
Vorlaufer der Leuenberger Konkordie in Ungarn. In: Der deutsche Protestantismus
und die Kirchen Südosteuropas im 16. und 19. Jahrhundert. Hrsg.: Ritter, A.M. Heidelberg, 1985. 110-119.
p.; Schwarz, Karl W.: A magyarországi
protestantizmus helyzete és fejlődése a 19. században. A magyarok és a
szlovákok közötti egyházi konfliktus különösen a neoabszolutizmus korában. In: Theologiai Szemle, 1997. 5. sz.
(továbbiakban: Schwarz, 1997.) 281-282.
p.; A statisztikai adatokra ld. Gottas,
1965. 46. p. [8] Schwarz,
1993. 162-163. p. Bő adatokat tartalmaz Ján Kollárról és az említett szlovák
személyiségek tevékenységéről is. [9] Schwarz,
1993. 163. p.; Schwarz, 2006. [10] Gogolák,
Ludwig von: Beitraege zur Geschichte des slowakischen Volkes II. Die
slowakische nationale Frage in der Reformepoche Ungarns (1790-1848). München,
1969. 25. p. Idézi: Schwarz,
1997. 282. p. [11] Schwarz,
Karl W.: Karol Kuzmánys Memoranden zur kirchlichen Verfassungsgeschichte
(1850) und zur aktuellen Lage der Lutherischen Kirche (1849). Edition und
Analyse. Presov, 2000. (Acta Collegii Evangelici Presoviensis VII. Miscellanea
anno 1999.) (továbbiakban: Schwarz,
2000.) 97-109. p. Eredeti az Österreichisches Verwaltungsarchiv, Wien, Nachlaß
Helfert, Konvolut 5. alapján közölve. Másolata található: MOL. (továbbiakban:
Magyar Országos Levéltár) D 55. (= Abszolutizmuskori Levéltár.) Res. Ger. Nr.
522/1849. [12] Schwarz,
2000. 109-114. p. Eredetije: MOL. D 55. Res. Ger. Nr. 522/1849. [13] Kuzmány,
Karl: Historische Darstellung der Verfassungs-Veränderungen der
evangelischen Kirche im Kaiserstaate Österreich nach den verschiedenen Ländern
und beiden Confessionen (1850). E címmel és jelzettel hivatkozás: Csohány, 1979. 166. p., 14. sz. jegyz.
Teljes szövege: Schwarz, 2000.
90-97. p. Eredetije: Haus-Hof und Staatsarchiv, Wien. Nachlaß Leo Thun-Hohenstein.
A 3 XXI. D 92. [14] Schwarz,
1993. 164. p. [15] Schwarz,
1993. 165. p. [16] Schwarz,
1993. 165. p.; Schwarz, 1997.
283. p.; Haynau rendeletét közli: Landesgesetzblatt
für Ungarn, 1850. 5. sz. 29. skk. Magyar szövege egyebek között a Magyar Hirlap 1850. február 17.
számában.; Bauhofer, Georg:
Geschichte der evangelischen Kirche in Ungarn von Anfang der Reformation bis
1850 mit Rücksicht auf Siebenbürgen. Mit einer Einleitung von Merlé d Aubigné.
Berlin, 1854. (továbbiakban: Bauhofer,
1854.) Más helyek mellett ld. még Kuzmány,
Karl: Urkundenbuch zum österreichisch-evangelischen Kirchenrecht. Wien,
1856. 350 skk. [17] Schwarz,
1997. 284. p.; A kérvény szövege megtalálható egyebek közt: Bauhofer, 1854. 638-643. p. (További
fejlemények: uo. 643-654. p.) [18] Csohány,
1979. 52-55., 167-168. p., 21-26. jegyz.; Bauhofer említett művének (Bauhofer, 1854.) folytatása németül cím
nélkül kéziratban, mivel nem került kiadásra, az 1849-1859 közti időszakról
szól. Karner Károly gépírásos
másolata maradt meg, az eredeti elveszett, terjedelme: 139 oldal. Ld. Evangélikus
Teológiai Könyvtár, Budapest. Bauhofer,
1854. 638-654. p.; A Kuzmány-Kollár-Thun által 1850. januárjára
elkészített és kiadás előtt álló egyházalkotmány címe: Provisorisches Gesetz
über die Ordnung und Verwaltung der Kirchen- und Schulangelegenheiten der
evangelischen Glaubensgenossen in Österreich. Bauhoferhez lehet, hogy csak a
kivonata jutott el. Schwarz,
1997. 284., 287. p. 55. sz. jegyz. szerint megvan az Evangélikus Országos
Levéltárban: Bauhofer-hagyaték IIIa 9,16. Oktroy. Kirchenverfassung. A XXI.
fasc. Melléklet. [19] Csohány,
1979. 200-201. p. Függelék 2. „Verzeichnis der zur Berathung über die
Kirchenordnug„für die beiden protestantischen Confessionen einzuberufenden
Persönlichkeiten”.1850. Thun-Hohenstein Nachlaß. D 98. Mikrofilmarchiv im
Haus-Hof- und Staatsarchiv, Wien., 202-203. Függelék 3. „Vorschlag zur
Besetzung der Stellen eines evangelischen Reichkirchenrathes”. 1850.
Thun-Hohenstein Nachlaß. D 97. Mikrofilmarchiv im Haus-Hof- und Staatsarchiv,
Wien.;Vö. Csohány, 1979. 49-52.
p. [20] Zimmermann,
Franz: Das Ministerium Thun für die Evangelischen im Gesamtstaat
Österreich 1849-1860. Wien, 1926.; Zimmermann,
Josef Andreas: Die Leiturkunden für Neuordnung der evangelischen Kirche
im Gesamtstaat Österreich. Im Jahre 1852 verfasst von J. A. Zimmermann. Hg. mit
Einleitung von Franz Zimmermann. Hermannstadt, 1925. [21] Csohány,
1979. 62-71. p. [22] Csohány,
1979. 72-82. p. [23] Csohány,
1979. 83-92. p. [24] Csohány,
1979. 92-111. p.; Schwarz, 1997.
283-284. p. [25] Albrecht főherceg Bécsből 1859.
június 25-én kelt és az itáliai harctéren lévő császárhoz intézett levelében
írta, hogy a protestánsok számára egy győztes csata után kedvező alkalom lesz
az új egyházalkotmány kibocsátása kötelező érvényű császári-királyi nyílt paranccsal,
azaz pátenssel. Nem tudhatta Albrecht a levél keltezése napján, hogy
Solferinonál éppen azon a napon szenvedi el a császár hadserege a háborút
eldöntő vereséget. Csohány, 1979.
111., 180. p., 63. sz. jegyz. [26] Csohány,
1979. 112-115. p. [27] Csohány,
1979. 116-146. p.; Schwarz, 1997.
284-285. p. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |