3. évfolyam 2.
szám |
Csohány János: Református egyháztörténeti szaktanfolyamok, 1963-1971. |
A Magyarországi Református Egyház Egyetemes Konventjének
elnöksége 2389/1963. sz. körlevelében hirdette meg országos jellegű
szaktanfolyamok szervezését. Kinyilvánította, hogy ó- és újszövetségi,
gyakorlati teológiai, egyháztörténeti és ökumenikai tudományszakból kíván
szaktanfolyamot tartani és közreadta ezeknek a tanfolyamoknak előzetes
munkatervét. Évenkénti kötelező lelkésztovábbképző tanfolyamok korábbi időtől
működtek. 1950-től azokon a politikai rendszerhez való igazodásra oktatták a
lelkészeket. A szaktanfolyamokra ezzel szemben önként lehetett jelentkezniük az
érdeklődőknek. Meg kellett írniuk jelentkezésükhöz a választott szak területén
addig végzett tudományos munkájukról szóló beszámolójukat. Az első években a
szaktanfolyamon történő részvétel senkit sem mentesített a kötelező
lelkésztovábbképző tanfolyamok látogatása alól, később választani lehetett a
kettő között. A
szaktanfolyamok azért indulhattak meg 1963-ban, mert a kádári konszolidációnak
szüksége volt az egyházak tevékenysége bizonyos fokú megélénkülésére. A
református egyházban a szaktanfolyamok puszta létükkel igazolták a holtpontról
való elmozdulást. Ugyanakkor az egyházkormányzatnak magának is szüksége volt új
teológiája kialakításához a teológiai szaktárgyak tudományos segítségére.
Dr. Bartha Tibor püspök, konventi lelkészelnökként egyik aláírója volt az
említett körlevélnek, ennél azonban sokkal több fűződik nevéhez a
szaktanfolyamok és az azokkal elkezdődött tudományos munkálkodás terén is. Az ő
gondolata volt a szaktanfolyamok életre hívása és munkálkodásuk sokrétű
felhasználása.[1] Történelmi
szerencse, hogy Bartha Tibor püspök, konventi és zsinati elnök – noha
eredetileg barthiánus teológus volt – nem vallotta ekkor már Barthnak
egyháztörténelem-ellenes nézeteit. (Ez a felfogás teológiai segédtudománynak
minősítette az egyháztörténelmet, ami téves értelmezéssel megtűrt helyzetbe
sodorta annak művelőit.) Egyházkormányzóként Bartha Tibor pontosan látta, hogy
az egyháztörténelem szolgál példatárral, ha kell igazolással egyházkormányzati
tevékenységéhez. Ennek érdekében segítette az egyháztörténeti kutatást és publikálást.
Így az egyházi vezetés teológiáját a reformáció örökségéhez történt
visszatérésének, amolyan új reformációnak tüntethette fel. A
reformáció korához fűződő ünnepségeket rendeztek 1962-től, melyek szintén
Bartha Tibor kezdeményezésére történtek. A zsinat 1964-ben elhatározta az 1567.
évi debreceni zsinatnak, mint alkotmányozó zsinatnak megünneplését 1967-ben,
erre az alkalomra egyháztörténeti tudományos tanulmánykötetek megjelentetését,
továbbá egy sorozat (Studia et Acta Ecclesiastica) megjelentetését. Új
egyházalkotmány, új törvénykönyv elfogadását valósították meg az 1967. évi
jubileumi zsinaton. A Studia et Acta Ecclesiastica számára előtanulmányok
íratása céljából pályázatokat hirdettek, amelyekre értékes művek is készültek.
E törekvések egyik kezdő lépése volt az 1963-ban megindított egyháztörténeti
szaktanfolyamok sorozata.[2] Tény
az, hogy az egyháztörténeti munkálkodást mindez, de különösen az
egyháztörténeti szaktanfolyamok lendítették ki kényszerű tétlenségéből és
mindez felbecsülhetetlen eredményekre vezetett. Bartha Tibortól sem szabad
elvitatnunk azt, hogy saját egyházának a belső erősödését, öntudatának, önazonosságának
erősödését, az egyháztörténeti kutatás és feldolgozás folyamatosságának
biztosítását is szolgálta és nem csupán saját egyházvezetői körének pillanatnyi
érdekeit. Az pedig, hogy a kádári konszolidáció igényével találkozott mindez,
azért volt fontos, mert máskülönben a politikai rendszer mindezt nem engedte
volna meg. E körök számára, konkrétan az Állami Egyházügyi Hivatal számára a
rendszer politikai hasznát kellett hangsúlyoznia a püspöknek, mivel másként nem
engedélyezte volna mindezt. Az egyháztörténeti
szaktanfolyam létrejöttéről 1963. szeptember 9-én, a megnyitón Bucsay Mihály
budapesti egyháztörténeti professzor azt mondta, hogy a tanfolyam alapterve (a
„Generalplan” szót használta) az Egyetemes Konventtől származik, részleteit
azonban dr. Tóth Endre debreceni egyháztörténeti professzorral és az
előadókkal dolgozták ki. Egy-egy század kap naponként megvilágítást, kezdve a
reformáció századával. „Mi a tisztulás útját járjuk” – mondta, és e téren
egyháztörténeti ismereteinkkel is számot kell vetnünk. Reggeli bibliatanulmány
a Zsidókhoz írott levél alapján lesz, mivel az is egyháztörténet, alkalmazott
egyháztörténet. Lesz szövegtanulmány, hogy megtanuljuk azt is. Bőséges idő áll
rendelkezésre a résztvevők szakmai beszámolójára. Fel kell tárni a
publikálatlan munkákat, mert akkor lehet a Konventtől publikálási lehetőséget
kérni. Esetlegesen munkacsoportot kell szervezni. A külföldi szakirodalomból
Bucsay professzor fog ízelítőül néhány könyvet bemutatni.[3] Esze
Tamás dunamelléki egyházkerületi főgondnok, országos református gyűjteményi
főigazgató az első tanfolyamon több ízben kifejtette, hogy miért van szükség
egyháztörténeti munkálkodásra. Az egyházi érdeket ismertnek véve, azt
hangoztatta, hogy az 1963-as kezdés már szinte majdnem elkésett, a 12. óra után
van egy perccel. Kivész az egyháztörténet művelése. Igaz, hogy vannak, akik
szükségtelennek tartják, pl. Révész Imre, a kitűnő egyháztörténész, de világi
szakemberek körében nem ez a meghatározó. Klaniczay Tibor és mások
nélkülözhetetlennek tartják, mert irodalomtörténeti, köztörténeti, néprajzi
szempontból teológiai műveltség kell ahhoz, hogy az egyház körének ezeket a
jelenségeit meg lehessen érteni, és fel lehessen tárni. Tehát Esze Tamás arról
igyekezett meggyőzni a résztvevőket, hogy ne tartsanak attól, hogy világi
szakmai körökből akadályozni fogják az egyháziak egyháztörténeti és néprajzi
tevékenységét, sőt segítségre számíthatnak. Ez különben teljes mértékben
beigazolódott. Hangoztatta, hogy az Egyháztörténet című folyóiratát
1958-59-ben az MTA Irodalomtörténeti Intézete és az Állami Egyházügyi Hivatal
támogatta. Azt sejtette, hogy egyházon belüli okból szűnt meg.[4] A
szaktanfolyamok 1963-ban különböző időpontokban és helyszínen voltak:
szeptember 2-6-ig Mátraházán ószövetségi- és újszövetségi-, Balatonfüreden
gyakorlati teológiai, szeptember 9-13. között Balatonfüreden ökumenikai,
Berekfürdőn gyakorlati teológiai, Mátraházán egyháztörténeti. Nem bizonyult
jónak az egyházi üdülőkben – a felsoroltak azok voltak – tartott
szaktanfolyamok, mivel ott nem álltak rendelkezésre szakkönyvtárak, levéltárak.
A szaktanfolyamok időbeosztása lehetőséget adott arra a résztvevőknek, hogy
könyvtárban, levéltárban tájékozódjanak. Ezért a második szaktanfolyamokat már
vagy Debrecenben, vagy Budapesten tartották és attól kezdve ez állandósult. Az
általunk tárgyalt időszakban viszont a szeptember eleji időspont állandónak
bizonyult. Debrecenben, a 60-as években zajlott a Református Kollégium belső
restaurálása ezért az épület nem volt alkalmas szaktanfolyami színhelynek. A
tanfolyam megnyitása hétfőn délután történt az elnöki tisztet ellátó püspök
által. (Előfordult, hogy a megnyitót helyettes püspök tartotta, vagy akár két
püspök is jelen volt.) A munkaülések pedig kedden, szerdán, csütörtökön egész
nap és pénteken délig. A résztvevők nagyobb része gyülekezeti lelkipásztor,
vagy segédlelkész lévén szombaton és vasárnap nem lehetett távol szolgálati
helyétől. A
szaktanfolyamoknak három és fél nap állt rendelkezésükre, amely idő alatt
nagyon sok munkát végezhettek. Az idő kihasználása azonban nem volt a legjobb.
Az ebédszünet 16 óráig nyúlt. Az előadások 2 óra időtartamot kaptak. Még
1966-ban sem volt benne az egyórás előadási időtartamban a hozzászólásokra
szánt idő. Abban az évben az előadás után félóra szünet és egy óra megbeszélés
következett. 1967-től volt egy órára szabva az előadás megbeszéléssel együtt.
Ezek következtében rendkívül kevés előadás hangzott el. Hiányzott a
konferenciai fegyelem a hozzászólások esetében. Sok idő ment el a vég nélküli
hozzászólásokkal, amik gyakran nem is a szőnyegen lévő kérdésről szóltak. A
notórius hozzászólók pedig mindenhez hozzászóltak, akár többször is. Mindez
rontotta a szaktanfolyamok hatékonyságát. Egyháztörténelemmel
foglalkozó előadások, referátumok, beszámolók, szövegtanulmányok, külföldi
könyvek ismertetői 1963-1966 között átlagosan 9-11 közötti számra rúgtak
évente. Roppant gazdaságtalan volt három és fél munkanapon 9-11 közötti
előadással stb. megtartani a szaktanfolyamokat. A helyzet 1970-ig alig javult.
1967-től általában 13 volt szaktanfolyamonként a tudományos előadások stb.
száma. 1970-ben a hozzászólásokat napi egy alkalomra korlátozták, akkor 1 óra
és 15 perc volt rájuk adva. 1971-ben Makkai László szervezte a szaktanfolyamot,
mint abban az évben kinevezett debreceni tanszékvezető egyháztörténeti
teológiai tanár és meg kívánta ismertetni a résztvevőkkel a világi
történetírásnak a dualizmus korára vonatkozó eredményeit, nézeteit. A
szaktanfolyam résztvevőinek nagyobb része ugyanis e szempontból az 50-es évek
szemléletét ismerte és az akkor ahhoz alkalmazkodott egyházi helyzetmegítélést.
Az 50-es évek egyháztörténészeinek és főleg pillanatnyi egyházi vezetőinek a
politikai rendszer kedvébe járni akaró igyekezetében, mint eleve népellenes, a
dolgozó osztályok érdekei ellenében működő „úri” egyháznak állították be a
református egyházat. A dualizmus korának megértéséhez pedig a Rákosi-korszak
világi történetírása megállapításait vették alapul és az akkori reformátusság
történetét ilyen módon mutatták be. Makkai László az MTA Történettudományi
Intézetének magasan minősített tagjaként átlátta, hogy a dualizmus korának
egyháztörténetét nem lehet megíratni olyanokkal, akik nem merik a forrásokban
talált pozitív tényeket megírni, mert mindenképpen az egyház elmarasztalására törekszenek
a rosszul értelmezett „bűnbánat” szellemében. Hangoztatta Makkai, hogy Kádár
Imre 1957-ben megjelent „Egyház az idők viharaiban” c. könyvének
történetszemlélete felett eljárt az idő. Az 1971. évi szaktanfolyamon
délelőttönként egy előadás volt és hozzászólások. Ebéd után 16 órától
folytatódott még mindig a munka és akkor is egy előadás hozzászólásokkal,
valamint a résztvevők munkájukról elmondott beszámolója következett.[5] A
résztvevők munkájukról beszámolhattak és tanácsot kérhettek. A programban erre
időt biztosítottak és kijelölték a tanácsadást vezető személyeket, rendszerint
három főt. Elismerten jó történészek voltak a tanácsadók, akik valóban
használható útmutatásokat adtak. Mivel mindez a teljes nyilvánosság előtt
hangzott el, minden hallgató alkalmazhatta mutatis mutandis saját kutatása,
feldolgozása területén a hallottakat. Módszeri útmutatás, forráslelőhelyekre
rámutatás történt ilyenkor. Megindult a résztvevők közti tanácskérés,
tanácsadás, amolyan önkéntes „tanácsbörze” formájában. Az ebéd utáni szieszta
kiváló alkalmat adott erre azoknak, akik nem kívánták a pihenést. Szakmai
kérdésekről tudtak kötetlenül eszmecserét folytatni. A résztvevők száma
meglehetősen kötött volt. Az egyháztörténeti szaktanfolyamokon a mondott
időszakban 24-27 között váltakozott, az előadókat előre kijelölték. Ajánlkozás
alapján nem lehetett az előadók sorába lépni. Tény, hogy jó szakembereket
kértek előadásra. Volt olyan év, az 1968-as, amikor 11 előadó és 13 hallgató
alkotta a létszámot. Kijelölt volt a tematika is. A szaktanfolyamokat a
református egyház központi szerve, az Egyetemes Konventi Iroda Tanulmányi
Osztálya, majd a névváltoztatás után a Zsinati Iroda Tanulmányi Osztálya
rendezte. Bartha Tibor konventi és zsinati elnökként a Tanulmányi Osztály munkáját
nem csupán felügyelte, hanem az osztályvezetővel irányította is. A
szaktanfolyamok tematikáit, előadóit, tagjait az ő meghatározó közreműködésével
választották ki. 1963-ban
a tematika egyszerűen alakult. Amint írtuk a reformáció korától tekintették át
négy előadásban a magyar református egyháztörténetet a 20. század közepéig.
Később voltak forráslelőhely-ismertető előadások a magyarországi református
nagy levéltárak anyagáról. 1970-ben a gyülekezettörténet-írást,
egyházmegyetörténet-írást és az egyház gazdálkodásának megírását,
iskolatörténetet és teológiatörténetet feltáró és feldolgozó módszertani
előadásokat tartottak. Bő teret kapott a dualizmus korának megtárgyalása, ami a
Studia et Acta Ecclesiastica 5. kötetének előkészítését szolgálta. A kötet majd
csupán 1983-ban jelent meg Makkai László hathatós közreműködésének
eredményeként. Amíg ő kézbe nem vehette annak munkálatait és Bartha Tibort meg
nem győzte, hogy merjék a református egyházi múlt nagyon pozitív tényeit
megírni legalább a dualizmus korából, a későbbi korból is legalább annyira,
amennyit a pártállam pillanatnyilag megengedhetőnek tart. (Az állami ideológia
nem mondott még le az egyházellenes harcról teljesen. Az egyház elhalását ugyan
évtizedekkel későbbre tolta ki, de túlságosan jót az egyházról írni azért nem
volt célszerű e felfogás szerint, mert akkor nem lehet indokolni elhalása
szükségszerűségét.) A Studia 5. kötetének szerzői gárdája a szaktanfolyamokról
került ki, hasonlóan történt ugyane sorozat 1973-ban napvilágot látott 3. kötete
szerzői toborzása is. Az
egyháztörténeti szaktanfolyam történetének első kilenc éve megmentette a magyar
református egyháztörténet-írást az elhalástól. Rendkívül mostoha politikai
körülmények között indult az erők összegyűjtése, a publikálás lehetőségének megteremtése,
a fiatalabb nemzedék kinevelődésének segítése. Sajnálatos, hogy a Tiszáninneni
Egyházkerület egyháztörténeti munkacsoportjával nem alakult ki közös
munkálkodás. Az 1963. évi szaktanfolyamon megjelent e munkacsoportból Botos
Péter és dr. Szabó Lajos, akik beszámoltak a munkacsoport és saját
munkásukról.[6]
A későbbiekben sajnos munkacsoportjuk távol maradt a szaktanfolyamokról. Nagy
lendületet adott volna pedig kölcsönösen a szaktanfolyamnak is, a
munkacsoportnak is, ha együttműködés alakult volna ki közöttük. Az is lehet,
hogy éppen ezt nem akarták a hatalmon lévő állami és talán egyházi tényezők.
2002. augusztus 21-én ünnepelte a Magyarországi Református Egyház Doktorainak
Kollégiuma 30 éves fennállását. E testület tevékenységének jelentős részét a
szaktanfolyamok, később szakkonferenciák, szakosztályi, mai nevén szekciói
tudományos ülésszakok képezték és képezik. Ennek pedig az 1963-tól
megszervezett szaktanfolyamok voltak közvetlen elődei. A Doktorok Kollégiuma
megszervezésének gondolata is a szaktanfolyamok sikeres működése nyomán támadt
Bartha Tibor püspökben, aki annak megvalósításához, kifejlesztéséhez kiváló
munkatársat talált Makkai Lászlóban.[7] Jegyzetek[1]
Dr. Kürti László püspök, Bartha Tibor akkori közeli munkatársának szíves
közlése. 1963-ban olyan híresztelés keringett a református egyházban, hogy
Békefi Benő püspök ötlete volt a szaktanfolyamok létrehozása. Ez nem véletlen,
mert Békefi Benő ezzel is emelni akarta saját tekintélyét vetélytársával,
Bartha Tiborral szemben és ehhez terjesztő „hálózattal” is rendelkezett az
egyházban. A napi praktikus feladatok keresése szintjén mozgó, doktorátussal
sem rendelkező Békefi Benőtől ilyen tudományos terv, merőben idegen volt. [2] Bartha Tibor: Előszó. In: A Heidelbergi
Káté története Magyarországon. Bp., 1965. (Studia et Acta Ecclesiastica Editio
Ecclesiae Reformatae ad Anniversarium Quadragentesimum Reformationis
Confessioni Helveticae in Hungaria Addictae, 1.) 5-14. p. E most idézett
könyvsorozat a továbbiakban: Studia et Acta Ecclesiastica néven jelent meg. A
sorozat 2. kötete: A Második Helvét Hitvallás Magyarországon és Méliusz
életműve. Bp., 1967.; a 3. kötet: Tanulmányok és szövegek a Magyarországi
Református Egyház XVI. századi történetéből. Bp., 1973.; a 4. kötet nem jelent
meg; az 5. címe: Tanulmányok a Magyarországi Református Egyház történetéből,
1867-1978. Bp., 1983. Az 1963-ban indult szaktanfolyamokról és azoknak a
Doktorok Kollégiumához történt későbbi csatolásáról ld.: Kocsis Elemér: Teológiai gondolkodás
egyházunkban. In: Studia et Acta Ecclesiastica. 5. köt. 595-596. p. Tévesen
nevezi szakkonferenciáknak 1963-tól a szaktanfolyamokat, mert ez az elnevezés
bár 1970-ben megjelent, de csupán az 1970-es évek második felében honosodott
meg. Az egyháztörténeti szaktanfolyamot kihagyja a felsorolásból. [3]
Szaktanfolyami jegyzeteim. Mátraháza, 1963. szeptember 9-13. Kézirat. (Szerző
birtokában.) A szaktanfolyam jegyzője e sorok írója volt 1963-1971 között. Esze
Tamás (1903-1983) mellett Bucsay Mihály (1912-1988) tekinthető az
egyháztörténeti szaktanfolyamok másik tematikai kidolgozójának. Amikor Esze
Tamás végleg kivált e munkából, 1968-tól 1970-ig Bucsay volt a szaktanfolyam
spiritus rectora. Tóth Endre (1899-1970) a tervezésben alig, vagy egyáltalán
nem kapott szerepet. Ezt ő panaszolta nekem többször. 1971-től viszont Makkai
László (1914-1989) került meghatározó helyzetbe és Bucsay szorult e téren
háttérbe. Ez utóbbi nem véletlen, mert amikor 1970. november 15-én elhunyt Tóth
Endre, a debreceni teológiai egyháztörténeti tanszékére azért nyerte meg Bartha
Tibor Makkai Lászlót, mert egyháztörténeti tudományos tervei megvalósításában
főleg rá akart támaszkodni. Makkai 1971. március 15-én foglalta el tanszékét. [4] Esze
Tamás (keresztnevei anyakönyvileg: Áron, Felicián, Tamás, Joachim) ref.
lelkész, tanár, bölcsészdoktor, kandidátus, kiváló egyháztörténész, a kuruc kor
általános történetének specialistája, 1943-45 és 1958-59 között szerkesztette
az Egyháztörténet c. folyóiratot. A protestáns tábori lelkészet
megszűnéséig őrnagyi rangban Szimonidesz Lajos protestáns tábori püspök
munkatársa. Ez után konventi könyvtár és levéltárügyi előadó, majd országos
gyűjteményi főigazgató, 1956-57-ben budapesti teológiai tanár, 1958-tól
dunamelléki főgondnok, a rendszer számára megbízható ember. Világi tudományos
körökben kiterjedt kapcsolatokkal rendelkezett, publikált, megszerezte az újnak
számító kandidátusi tudományos fokozatot, mindezért Bartha Tibor (1912-1995)
bátran támaszkodhatott rá mind szakmai, mind politikai szempontból. Kettőjük
között azonban később elmérgesedett a viszony és először csupán átmenetileg,
1967 után véglegesen kimaradt az egyháztörténeti szaktanfolyamokról. 1967-ben
vett részt utoljára azon, akkor meghatározó személyként. Ld. az előző
jegyzetben idézett kéziratos, valamint a későbbi évekből származó hasonló
feljegyzéseket. [5] Makkai
László 1971. szeptember 6-án, vasárnap egy nappal az általa rendezett első
szaktanfolyam megnyitása előtt autóbalesetet szenvedett és kórházban volt.
1971. szeptember 7-én egész nap Hanák
Péter „A gazdasági fejlődés 1867-1918 között” című előadása és annak
megbeszélése tartott. Másnap ugyanő délelőtt-délután „Magyarország társadalmi
szerkezetének alakulása 1867-1918 között” című előadásával és annak
megbeszélésével telt, igen termékenyen. Szeptember 9-én e sorok írója tartott
„A magyar politikai élet 1867-1918 között” címen előadást, aminek megbeszélése
délig nyúlt. Szeptember 10-én a dualizmus korának pártviszonyairól adtam elő.
Arra a szaktanfolyamra Bucsay Mihály Szegedi Kis Istvánról szóló előadása fért
bele a programba a dualizmus korán kívül. [6] Vö. Csohány János: Ahogy én ismertem Szabó
Lajost. In: Sárospataki Füzetek, 2001. 1. sz. 142-143. p. (E helyen ld.
részletesen leírva az említett beszámolókat. Magáról a szaktanfolyamról is
számos olyan információ olvasható, ami nem fért bele e tanulmányba.) [7] A
Doktorok Kollégiumának eszméje dr. Bartha Tibor püspöktől származott.
Kürti László professzor, a Zsinati Iroda Tanulmányi Osztályának akkori vezetője
jelen volt azon a beszélgetésen, amelyen Bartha Tibor ismeretette Makkai
Lászlóval a Doktorok Kollégiumára vonatkozó elképzeléseit, amit utóbbi magáévá
tett és megvalósításában, majd vezetésében fontos szerepet játszott. Köszönet
dr. Kürti László püspök úrnak szíves közléséért. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |