A szerző
lelkészi oklevele mellé a vallástanárit is megszerezte, miközben évek óta tanít
már főiskolán. Külföldi tanulmányútjain nem csupán egyháztörténettel, hanem az
Újszövetséggel és más teológiai szaktudománnyal is foglalkozott. Itthon is
szorgalmasan publikál ugyancsak több tudományágban. Habilitációs
dolgozatát Debrecenben nyújtotta be a Hittudományi Egyetemen, akkor 149
szakjellegű publikációt mondhatott magáénak. A habilitáció
fokozatát alapos felkészültsége birtokában és e dolgozat alapján kapta meg. Nem csoda,
hogy egy személy életpályájának megírásával vágott neki a habilitációnak,
hiszen Ph.D. doktori címét
is életrajzzal nyerte el 1996-ban (Dr. Tóth Endre az egyházépítő professzor –
különös tekintettel dunántúli szolgálataira). Habilitációs
témául azért kínálkozott Pótor Imrének Kiss Sándor
(1918-1982), mert Pótor Imre vásárosnaményi
református lelkipásztor, Kiss Sándor pedig vásárosnaményi születésű közéleti személyiség volt.
1992-ben a Kisgazda Pantheonba bekerült Kiss Sándor
kisgazda politikus, a Parasztszövetség igazgatójának emléktáblája, Vásárosnaményban iskolát neveztek el róla, 2000. március 15-én pedig leleplezték szobrát szülővárosa főterén. Nem
csoda, hogy Pótor Imre érdeklődését felkeltette ez a
színes életút, amely ráadásul a református egyházzal, azon belül hitébredéssel,
a Soli Deo Gloria egyesülettel és más református diák- és
szórványmissziói, gazdasági mozgalommal, a tudomány terén a falukutatással, a
Teleki Pál Tudományos Intézettel, a politikában ez ellenállási mozgalommal,
annak egyik fegyveres alakulatával, a Görgey Zászlóaljjal is kapcsolatba került
és azokban jelentős szerepet játszott. Ez az az
életút, amit a szerző – ha Kiss Sándor kortársa lett volna – minden bizonnyal
maga is bejárt volna. Lelki ősét látta Kiss Sándorban és ezen a réven olyan
tudományos témára lelt, amit neki lehetetlen volt fel nem dolgoznia. Kiss
Sándor Kisgazda Pantheonbeli emléktáblája és vásárosnaményi szobra mellé egy még nagyobb jelentőségű
emléket állított, egy szellemi-lelki emlékoszlopot, bibliai kifejezéssel élve
Ében Haézert. Ez volt az a nemes szándék, amit a
szerző maradéktalanul meg is valósított. Nem is akárhogyan. Nagy
hozzáértéssel, találékonysággal, fáradságot nem kímélve kutatta fel a
forrásokat. Tóth Endréről írott dolgozatához hasonlóan a még élő forrásokat
meginterjúvolta. Tudta, hogy kitől mit kérdezzen, így a létező legtöbbet
derítette fel. Kortársak levelezését is feltérképezte. Könyvtár és levéltár
tárult fel előtte. Gyűjtése földrajzilag Amerikára is kiterjedt, hiszen
1956-tól haláláig ott élt Kiss Sándor családjával. A családtagoktól, ottani ismerőseitől,
barátaitól felbecsülhetetlen adatok birtokába jutott a szerző. Szigorú
fegyelmezettséggel témájánál maradt azonban. Nem csábította az emigrációban töltött
negyed század történetének megírása, hiszen azzal a sokat markolás veszélyét
nem kerülhette volna el. Tudomásul vette, hogy az emigrációban eltöltött évek
munkálkodása nem tartozik e könyv keretébe. Pótor Imre a Magyarországi Református
Egyház Doktorai Kollégiuma Egyháztörténeti Szekciójának régi
időktől dolgos tagja. Ott tartott előadásai szóltak Kiss Sándor élete és
munkássága egy-egy szeletéről. Olyan résztvevők előtt beszélhetett, akik közül
nem egy személyesen ismerte Kiss Sándort. Szíj Rezső nem csupán hallotta ezeket
az előadásokat, de segítette a téma további kutatását, hiszen e könyvben is
szerepel. A szórványmisszió terén inspirálta Kiss Sándort ez irányú
tevékenységre. Denke Gergely is hallhatta volna
ezeket az előadásokat. Ő szegedi gimnazistaként ismerte meg az ott akkor
főiskolás Kiss Sándort. Denke Gergely azonban csupán
addig vett részt az Egyháztörténeti Szekció ülésein, amíg a szárszói
konferenciák újra nem indultak. Ezeket szerencsétlen módon rászervezték a
szekcióülésekre, vagyis ugyanabban az időben tartották és Denke
Gergely – érthetően – régebbi „szerelmét”, Szárszót választotta. Kiss Sándor
diák korától eleven hitű református ember volt. Megtérése után vették fel soron
kívül a Soli Deo Gloria (SDG) református diákegyesületbe. Ettől kezdve
életét tudatosan áthatotta a bibliás, református keresztyén hit, amely azonban
annyira keresztyén volt, hogy más felekezetű, így római katolikus
keresztyénekkel is testvérileg tudott együttműködni, sőt 1939-ben két hónapot a
nácizmus által üldözött Német Hitvalló Egyház tagjai körében is töltött. Pótor Imre mégsem csupán a hozzá hasonló hitű testvért
látta meg Kiss Sándorban és nem annak sokfelé missziói tevékenységén
lelkendezve írta meg könyvét, hanem – amint maga is teszi – Kiss Sándor e
hitéből következő közéleti tevékenységét is feldolgozta. Tette ezt természetes
közvetlenséggel. Bemutatta, hogy a hatholdas kisbirtokos család fia, miképpen
végezte el a polgárit, folytatta a sárospataki tanítóképzőben tanulmányait,
hiszen a polgárival ott tanulhatott tovább, ha nem technikumba óhajtott menni,
majd a pataki tanítóképző javaslatára a szegedi polgári iskolai tanárképző
főiskolát, azt követően az egyetemen tanítóképző intézeti tanári képesítést
szerzett 1944 nyarán, ugyanakkor tanítóképző intézeti helyettes tanári
kinevezést vehetett át Budapestre. Bár az utóbbi években irodalma
támadt a hazafias ellenállás polgári szárnyának, ami a német megszállással
szemben kibontakozott és Pótor Imre ezek ismeretében
számos szálát fejtette fel annak éppen Kiss Sándor vezető szintű részvételének
bemutatása révén. A szerző ezen a réven igen jelentős új anyaggal gazdagította
az ilyen irányú szakirodalmat. A polgári ellenállást a kommunista történetírás
igyekezett kitörölni a magyar történelemből. Ugyanakkor felnagyította az alig
létezett kommunista ellenállást. Csak egy példa erre: Mikó
századost és a Görgey Zászlóalj legnagyobb részét hadifogságba hurcolták a
szovjetek, noha pontosan tudták, hogy milyen tevékenységet folytattak. Azt
akarták, hogy ne legyenek itthon olyanok, vagy minél kevesebben, akiknek
érdemeik vannak a németek elleni tevékenységben, esetlegesen éppen a harcban. Ismert tény,
hogy vitéz nagybányai Horthy István kormányzó-helyettes nem sokkal
repülőbalesete előtt (1942 augusztusában) arról beszélt feleségének a front
mögött, hogy a háborút a németek elvesztették és neki az angol-amerikai szövetségesekhez kell mennie és ott előkészíteni
Magyarország hozzájuk történő csatlakozását, nehogy a vesztes oldalon találja a
háború befejezése hazánkat. A hazai felsőszintű katonai és politikai körök
kormányzóhoz hű része és a demokratikus átalakulást remélő polgári
csoportosulások a szovjet megszállás elkerülésének és az ország ismételt
megcsonkításának esélyét az angolok balkáni partraszállásában és azon keresztül
Magyarországra nyomulásában látták. Amikor az angol-amerikai csapatok elérik
Magyarország déli határát, a siker bizonyosságával tud Magyarország átállni a
szövetségesek oldalára. Ez az átállás meggyorsítja a háború befejezését,
megkíméli Magyarországot a hadszíntérré válástól, és legfőképpen megmenti a
Vörös Hadsereg megszálló tevékenységétől. E terveknek addig volt realitása,
amíg a szövetségesek is ezt akarták megvalósítani, vagyis a balkáni
partraszállást. 1943 őszén azonban a teheráni konferencián Sztálin rávette a
nyugatiakat, hogy Olaszországban szálljanak partra és ne a Balkánon. Ettől
kezdve Magyarország elkerülhetetlenül a szovjet hadműveleti zónába került. 1944
őszén – amikor a magyar fegyverszüneti delegáció Moszkvába érkezett – Churchill
Moszkvában tárgyalva megegyezett Sztálinnal, hogy Magyarország 90 %-ban szovjet, 10 %-ban
angol-amerikai érdekszférákba fog tartozni. Kiss Sándor egyik vezetője volt
az ellenállásnak A református ifjúsági mozgalom révén
a Görgey Zászlóaljnak is harcosokat toborzott.[1] Pótor
Imre részletesen leírja, hogy Kiss Sándort is kézre kerítette a nyilas elhárítás
és olvashatjuk, hogy miként kínozták meg őket és szánták halálra. Rajta és
néhány társán nem tudták végrehajtani a kivégzést. A keresztyén ember
értékelése szerint csoda volt megmenekülésük. Nyomon követhetjük Kiss Sándor és
sokak sorsa alakulásában, hogy miként kísérelték meg a lehetetlent, vagyis
szovjet megszállás ellenére demokratikus és polgári Magyarország berendezését.
Rövid ideig úgy látszott a beavatatlanok előtt, hogy sikerülhet, hiszen a
békekötés után a szovjet hadseregnek ki kell vonulnia Magyarországról. Nem
vonult ki. Választási csalásokkal, terrorral, a kommunistáknak polgári pártokba
épülésével, koncepciós perekkel a Kommunista Párt uralmát erőltette rá a szovjet vezetésű Szövetséges Ellenőrző Bizottság
Magyarországra. Sokakkal együtt Kiss Sándor ismét megjárta a börtönt. Szabadulása után az
egypártrendszer fogadta és örülhetett, hogy villanyszerelővé képezhette át
magát, és Budapesten meghúzódhatott családjával. 1956-ban újjászervezték a
Kisgazdapártot, a Parasztszövetséget. Veres Péter beleegyezett, hogy ne legyen
külön Parasztpárt. Az más kérdés, hogy Erdei Ferenc Petőfi Párt néven mégis
megtette a külön pártszervezést, hogy megossza az agrár népességet. Kiss
Sándornak és családjának november 4-e után nem volt választása. Emigrálniuk
kellett. Pótor tanulmánya ismét bebizonyította, hogy az egyház- és
világi történelem szétválaszthatatlanul összetartozik. Ezt a korszakfeltáró
munkát, ami tele van új ismeretekkel, ugyanakkor átfogó és újszerű
feldolgozását adja egy korszak bizonyos fontos rétegei történetének, amely
réteg történelemformáló erő volt Magyarországon és képes lett volna
demokratikussá formálni Magyarországot, ha annak sorsa nem Teheránban, Moszkvában,
Jaltán és Potsdamban dőlt volna el. Jó lélekkel
ajánljuk a téma minden kutatójának, de a pusztán érdeklődőknek is szíves
figyelmébe e könyvet. (Csohány János) | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |