12. évfolyam 3.
szám |
Csohány
János: Simai Erdős József |
Szatmárnémetiben látta meg Isten szép világát 1856.
augusztus 31-én, tehát köldökzsinórját nem a Basahalmán belül kötötte el a
bába, mégis, amikor 1946. december 12-én távozott az élők sorából, akkor
„ősdebreceninek” kijáró tisztelettel temették el Debrecenben, ahol hosszú élete
nagy részét tisztességben, magas szintű tudományos, főiskolai, majd egyetemi
oktatómunkát végezve leélte. Édesapja, Erdős Mihály gubásmester volt
Szatmárnémetiben, édesanyja Tóth Julianna. A ragyogó eszű és szorgalmasan
tanuló gyerek tanítójának köszönhetően továbbtanulhatott, gimnáziumot végzett
szülővárosában, majd református teológiát 1874–1878-ig az ősi debreceni
Kollégiumban,[1] abban
az intézményben, amelynek 1888-tól 1914 nyaráig teológiai akadémiai
professzora, 1914-től 1928. február 1-jén történt nyugdíjazásáig pedig már az
állami, 1921-től gróf Tisza István Tudományegyetem Református Hittudományi
Karának nyilvános rendes tanáraként, de helyileg a Református Kollégium
épületében tanított. Erdős József teológus diákként
eredményesen[2]
tevékenykedett a Hittanszaki Önképző Társulatban (HÖT). Balogh Ferenc
(1836-1913) volt a debreceni teológia 1866-ban alapított egyháztörténeti
tanszékének első professzora, a társulat az ő tanácsára alakult 1869-ben mint
ifjúsági egyesület. Balogh Ferenc évtizedekig felügyelő tanára volt a HÖT-nek,
részint azon keresztül, részint előadásaiban, írásaiban és főleg 1875 és 78
között általa alapított és szerkesztett Evangyéliomi
Protestáns Lap hasábjain új teológiai irányzatot kezdeményezett, amit
újortodoxiának nevezett. Ez elütött a kortárs magyar protestáns teológusok
racionalista, bibliakritikus, teológiai liberalizmust képviselő nézeteitől, de
különbözött az akkorra már kevés számú konzervatív hitvallásos, egyházi szóhasználattal
ortodox felfogású teológusokétól. Az újortodoxia a Biblia és a református
hitvallási iratok, a II. Helvét Hitvallás és a Heidelbergi Káté kálvini
értelmű felfogását vallotta. A korabeli bibliakritikának mérsékelten adott
teret, politikailag azonban a nemzeti liberalizmus alapján állt, és a
felvilágosodott gondolkodás, a haladás, a korszellem vívmányainak
szükségességét hangoztatta. Mindez a református egyházi élet megelevenedését
szolgálta. Az volt a célja, hogy a hittételek puszta elfogadása, az egyházhoz
tartozás társadalmi kötelezettségnek tekintése, valamint a szertartásokon
történő tradicionális részvétel helyett öntudatos, elkötelezett és érzelmileg
motivált keresztyének közössége legyen a református egyház. Ezt hitébredésnek
vagy egyszerűen ébredésnek is szokták nevezni. Debrecenben id. Révész Imre
(1826-1881) és Balogh Ferenc képviselték ezt az először újortodoxiának nevezett
irányzatot, amit később egyházias kálvinizmusnak neveztek, és ami a debreceni
reformátusság vezető teológusait, teológiai tanárainak jó részét, Baltazár Dezső
(1871-1936) és ifj. Révész Imre (1889-1967) püspököket is jellemezte. Ennek az
irányzatnak volt szószólója Erdős József. Varga Zoltán a debreceni
tudományegyetem történetében így summázza Erdős József teológiai irányultságát
és értékeli munkásságát: „Kohlbrügge, a főként Hollandiában tevékenykedő német
származású dogmatikus és Böhl bécsi professzor tanítványaként kezdte meg sok
évtizedes oktatói pályáját még 1888-ban Erdős József […], a teológiai
orthodoxia Debrecenben egyébként is hosszú ideig erősen érvényesülő, külföldön
is elismert képviselője. Újszövetségi tanulmányaiban óvatos tartózkodással
kezelte a bibliakritikát, s a hagyományokhoz a lehetőségig ragaszkodott.”[3] Erdős József teológiai nézeteire
valóban döntő hatást gyakorolt 1878–1879-ben a bécsi egyetem protestáns
teológiai karán eltöltött két féléves ösztöndíjas ideje, amikor is Eduard Böhl
(1836-1903) professzor famulusa volt. Böhl szívesen foglalkozott magyar
református ösztöndíjasokkal, nem egy tanítványa került ki a debreceni
teológiáról, különösen Balogh Ferenc tanítványi és teológiai felfogásának
vallói köréből. Erdős József famulus volta azt is jelentette, hogy Böhl
professzor családjában is otthonosan mozoghatott.[4]
Nem véletlen, hogy ösztöndíjas idejének leteltével Böhl 1875-ben elhunyt apósa,
Hermann Friedrich Kohlbrügge (1803-1875) református lelkipásztor utolsó
szolgálati helyére, Elberfeldbe ajánlotta be, ahol 1879 második felében
segédlelkészként tevékenykedett és folytatta tanulmányait. Kohlbrüggét a neves
egyháztörténész, Heussi a württembergi pietisták közé sorolja,[5]
ami azonban kiegészítésre szorul. Kohlbrügge ugyan ébredési irányzatú volt, de
szigorúan hitvallásos református, aki minden hitvallásosságot elutasító
irányzattal szemben állt, akár a racionalizmus, akár a liberalizmus, akár az
evangélikus és református egyházat egyesítő német unionált egyház, akár a
pietizmus részéről merült fel az. A magyar reformátusságra hatással volt,
amennyiben Rácz Károly (1842-1925) 1866-ban bécsi ösztöndíjas ideje alatt
megismerte Kohlbrügge tanait, az ő kátéja nyomán Kis Káté címen Elberfeldben adott ki a következő évben egy munkát,
és Szabad Egyház című újságjában
propagálta Kohlbrügge tanításait, de még további két önálló munkát is kiadott
Kohlbrügge tiszteletére.[6] Erdős 1880 februárjától Debrecenben,
Révész Bálint püspök segédlelkésze volt, majd 1881 júliusától Pancsovára
választották lelkipásztornak, 1884 szeptemberében pedig Újsóvén iktatták be
lelkipásztori tisztségébe. Német nyelvtudásának köszönhette mindkét lelkészi
állását, mert Pancsovának nyelvileg kevert, német-magyar református, Újsóvénak
német tagságú evangélikus és református vegyes felekezetű volt az egyházközsége.[7]
1881-ben kötött házasságot György Juliannával, szülővárosa, Szatmárnémeti
református lelkipásztorának leányával, házasságukból hat gyermek született, de
öt nőtt fel. A feleség 1922-ben hunyt el.[8] Gyülekezeti lelkipásztori
szolgálata idején bontakozott ki Erdős József tudományos publikációs
tevékenysége. Bibliamagyarázatot közölt, sajtóban cikkezett, önálló művei közül
1884. március 31-én Hódmezővásárhelyen a békés-bánáti egyházmegyei lelkészi
értekezletén felolvasta Zwingli Ulrik
élete és reformátori működése főbb vonalakban (Debrecen, 1884.) című művét.
A Debreceni Protestáns Lap mutatványt
közölt a munkából, majd hírt adott könyvismertetési rovatából az említett
felolvasásról. Megírta, hogy nem oknyomozó történetet írt a szerző, hanem a
nagyközönségnek is érthetően, de a szakirodalomra támaszkodva megbízhatóan
rajzolta meg Zwingli életét, küzdelmeit, halálát.[9] Lefordította és megjelentette A Heidelbergi Káté (Lugos, 1884) című
alapvető református hitvallási iratot, mégpedig eredeti szövegével. Erre azért
volt szükség, mert a 18. században a Helytartótanács szigorú parancsára csak
megcsonkítva adhatták ki, azaz a katolikusok által kifogásolt részeket ki
kellett hagyni. 1791 után kiadhatták volna a magyarországi reformátusok a
csonkítatlan kátét, de nem tették. (Az erdélyiek 1793-ban a teljes káté
szöveget adták ki.) Erdős József csonkítatlan kátékiadását ezért nagyra becsüli
a református tudományosság, olyannyira, hogy sok kiadása után 1954-ben is
csupán némi nyelvi korszerűsítéssel jelent meg. Jóval később, de a
Magyarországi Református Egyház másik hivatalos hitvallását is Erdős József
fordította le és adta ki magyarázatokkal (A
Második Helvét Hitvallás Debrecen, 1907), ami szintén sok kiadást ért meg
és az 1954-ben megjelent is Erdős alig változtatott szövege maradt és az ő
nevét viselte. Az újsóvéi ev[angélium
szerint] ref[ormált] egyház múltja és jelene (Bp., 1885) figyelemre méltó
egyházközség-, iskola- és helytörténeti munkának bizonyult. 1888 áprilisában a Bécsi Egyetem
Protestáns Teológiai Karán licenciátusi tudományos fokozatot szerzett, ennek
birtokában nyerte el még abban az évben a Debreceni Református Kollégium
Teológiai Akadémiáján az újszövetségi tudományok és az ószövetségi bevezetés
tanszékét. Merőben új volt tanszéke, mert elődje még az addigi hazai és
külföldi hagyományt követve az ó- és újszövetségi bibliai tárgyakat oktatta.[10]
Jó ideig heti hét órája volt Erdős Józsefnek, ami 1892–1893-ban tízre
emelkedett, mert vallásbölcseletet is ő adott elő, sőt hamarosan a német nyelv
tanításával tovább emelkedett óraszáma. A német nyelvoktatást maga vállalta és
nyugdíjazásáig végezte.[11]
A hallgatói létszám az 1895–96-os tanévben 37 fővel elérte a mélypontot. Néhány
év alatt esett vissza, hiszen 1893–94-ben még 52 volt, és 1896-97-ben ismét
emelkedni kezdett, akkor 47 beiratkozott hallgatóra, ami majd lassan tovább
emelkedett.[12]
Ezekben az években a Debreceni Református Kollégiumban megünnepelték március
15-ét imával és ünnepi beszéddel. Október 31-ét, a reformáció emléknapját még
néhány éve ünnepelték abban az időben, de Erdős József tevékeny volt mindkét
ünnepélyen. Mondott imát március 15-én, és több ízben ünnepi beszédet október
31-én. Reformációi beszédek (Nagybánya,
1907) címen hasznos gyűjteményt jelentetett meg, amit az érdeklődők
olvashattak, lelkészek viszont használhattak.[13]
„[1899.] október 6-án, az aradi vértanúk gyászos emléknapjának 50-ik
évfordulóján főiskolánk egyik tanszakán sem tartottunk előadásokat. Ugyan ennek
a hónapnak 31-én több év óta gyakorolt szokásunk szerint megtartottuk a
reformáczió emlékünnepélyét, melyet dr. Erdős József theologiai dékán nyitott
meg lelkesítő szép beszéddel.”[14] 1891-ben Erdős József a Bécsi
Egyetem Protestáns Hittudományi Karán Biblisch-theologische
Analyse des Römerbriefs (Amsterdam, 1891) című disszertációjával teológiai
doktori címet szerzett. A Debreceni Protestáns
Lap írja: „Melegen gratulálunk szeretett kartársunknak s barátunknak e szép
kitüntetésért, mely annyival kedvesebb előttünk, mert azzal a mi, folyton
lelkiösmeretes munkában foglalkozó, de minden dolgát zajtalan szerénységben
végző barátunk a szó szoros értelmében meglepett bennünket is, kik pedig
szívéhez egészen közelállóknak tudjuk magunkat. Szép e kitüntetés azért, mert
oly téren szereztetett, az exegetica theologia terén, melyen oly kevés nálunk a
valódi szaktudós, s azért is, mert magyar ref. lelkészeink és hittanáraink közt
egyedül Kovács Ödön és most már ő a hittudorok.”[15]
Tehát nem csupán a Debreceni Teológiai Akadémián nem volt más teológiai doktor
a tanárok között, hanem az egy Kovács Ödön kivételével másutt sem, sőt a magyar
református lelkészek között sem akadt. Az 1890–91. évi Akadémiai Évkönyvben egy sor sincs arról, hogy Erdős József
egyáltalán doktorált, csupán a teológiai tanárok sorában olvasható „Dr.” a neve
előtt, ami a továbbiakban is így szerepel. Az azévi teológiai tanárkari
jegyzőkönyvben a tanárok évi irodalmi és más tevékenysége felsorolásánál Erdős
József neve után hármas szám alatt szerepel, arra utalva, hogy teológiai
doktorátust szerzett. A gratuláció bizonyára szóban történt, jegyzőkönyvileg
nem. A Debreceni Protestáns Lap aztán lelkesen adta hírül, hogy Erdős József
belekerült Szinnyei József: Magyar írók
élete és munkái c. művének 2. kötetébe.[16]
1894-ben a Debreceni Hírlap „Fényes
kitüntetés, nemes elhatározás” címmel
közölte, hogy „Dr. Erdős József debreceni teológiai professzort a Bécsi
Evangélikus Teológiai Fakultásra hívták meg a jeles ószövetségi exegétikai
tanszékre, dr. Ewald helyének betöltésére. Ilyen fényes kitüntetést magyar
tudós még nem ért el. A bécsi egyetemi tanárság mellé még 5000 forint jövedelem
is jár. Dr. Erdős József személyesen ment fel Bécsbe. A fényes kitüntetést
megköszönte, de nem fogadta el, inkább akarván tudományát értékesíteni magyar
hazája, protestantizmusa érdekében, habár fél annyival is kevesebb
jövedelmezéssel.”[17] Volt egy másik meghívása is, amit
1910-ben visszautasított. Szülővárosa, Szatmárnémeti hívta meg lelkipásztorául
az egykori eminens diákját, György József volt szatmárnémeti lelkipásztor és
esperes vejét. A javadalmazás ott sem lett volna kevesebb a debreceni
professzorinál, sőt a kor divatja szerint a református teológiai tanárok
szívesen mentek egy-egy nagy eklézsiába lelkipásztornak a nagyobb javadalmazás
kedvéért. Erdős József volt már gyülekezeti lelkész, teológiai tanárként is
aránylag gyakran prédikált, tartott ünnepi beszédet. Tudományos munkát
Szatmárnémetiben is végezhetett volna a lelkipásztorság mellett, valószínűleg
több ideje lett volna rá, hiszen segédlelkész(eke)t tartva a vasárnap délelőtti
prédikáción kívül egy-egy rangos temetés és esketés várt volna rá, de ő maradt
a katedráján, mert tanítani akart.[18]
1913-ban tanári működése 25 éves jubileuma alkalmából a genfi egyetem
tiszteletbeli doktorátussal tüntette ki ezt a külföldön is ismert munkásságú
professzort. Az Akadémiai Évkönyv egy
mondattal adta hírül a tényt, és semmi értékelést sem fűzött hozzá.[19] Erdős József a tanítás mellett
igen gazdag irodalmi és oktatásszervezési munkát végzett. 1897-től 1914
nyaráig, a Debreceni Teológiai Akadémiának az egyetemmé alakulást megelőző
utolsó tanévéig kilencszer volt dékánja. Ez idő alatt ugyancsak kilenc tanévben
töltötte be a HÖT felügyelő tanári tisztét. Három tanévben a Főiskolai Énekkar
(Kántus) felügyelő tanára, öt tanévben a Hittanhallgatók Segítő Egyesülete
felügyelő tanára volt.[20]
E tisztségek azt eredményezték, hogy a hittanhallgatókkal igen széleskörű
kapcsolatban volt. A tanári munkán kívül dékánként, a három említett ifjúsági
egyesület felügyelő tanáraként napi kapcsolatban állt tanítványaival. Intézte
ügyes-bajos dolgaikat, ösztöndíjak, díjkedvezmények, segélyezések ügye gyakran
hozzá tartozott hivatalból. A Kántus által Debrecenben és a Tiszántúli
Református Egyházkerület igen nagy területén adott hangversenyek
(„kiszállások”) alkalmával a felügyelő tanár elkísérte az énekkart, és vagy
prédikált, vagy előadást tartott. Az utazás, a vendéglátás fehér asztalnál
történő együttlétei növelték azt az emberi közelséget, ami amúgy is megvolt
Erdős József és tanítványai között, s akik minderre később is szívesen
emlékeztek. 1914 őszén megnyílt a Debreceni
Tudományegyetem, amelynek három kara, a református teológiai, a jogi és
bölcsészeti a Kollégium főiskolai tagozataiból alakult, tanáraik nagy részét,
tizenhét professzort nyilvános rendes egyetemi tanárrá nevezte ki a
kultuszminiszter. A debreceni egyetem – az orvosi kart kivéve – 1933 tavaszáig
a Kollégium épületében működött. Erdős József az 1914–1915-ös tanévben egyetemi
dékánként vezette tovább immár az ország első és egyetlen református
hittudományi karát. Négy tanévben töltötte be az egyetemen a dékáni, egy ízben,
1917–18-ban a rektori tisztséget.[21]
Rektori beszámolójában a szokásos jelentési elemeken kívül 1918 augusztusában
egyfelől az orvostudományi kar építkezéseiről számolt be, másfelől az egyetemi
intézmények háborús igénybevételéről.[22] 1937-ig 43 irodalmi művét sorolja
fel Erdős Józsefnek a Zoványi–Ladányi-féle Magyarországi
protestáns egyháztörténeti lexikon, amihez hozzávehetjük a teológiai
hallgató korában a Hittanszaki Önképző Társulat Közlöny című újságjában Wesley
János címen közölt tanulmányát, ami
új beállításban tárgyalta témáját. Szerkesztőségi tagja és rendszeres cikkírója
volt a Debreceni Protestáns Lapnak,
cikkeket közölt ugyancsak rendszeresen a Protestáns
Egyházi és Iskolai Lapban, ami Budapesten jelent meg, és országosan
olvasott, mérvadó protestáns hetilap volt. 1905-től választmányi tagja volt a
Magyar Protestáns Irodalmi Társaságnak, tanulmányszerzője a Theologiai Szaklapnak, a Protestáns Szemlének. A Debreceni
Református Kollégium különböző címeken, de rendszeresen megjelenő évkönyvében
megtalálhatók terjedelmes és színvonalas tanulmányai, amelyeket tanszéki,
dékáni és akadémiai igazgatóként hivatalba lépésekor elmondott. Az akadémiai igazgatói
székfoglalót közvetlen elődei nem gyakorolták. Szorosan tudományszakába vágó
alapvető munkák, tankönyvek mellett a teológia más területeire is eredményesen
kalandozott át, de szívesen írt a gyakorló lelkészek számára fontos segítséget
jelentő munkákat. Nem hiányzik a hazafias irányultságú publikációja sem. Az
egyetem keretében végzett teológiai oktatás kérdéséről írott jelentős műve a
debreceni egyetem megnyitása évében látott napvilágot. (Theologia az egyetemen. Debrecen,
1914.) 1936-ban megírta Baltazár
Dezső, a tanítvány című munkáját, melyben az abban az évben elhunyt volt
tanítvány püspökre és közéleti személyiségre emlékezik. Tanítványai tisztelő
ragaszkodással viszonyultak Erdős Józsefhez tanpályájuk alatt és az után. Ezen
nem is csodálkozhatunk azok után, amilyen segítőkész, korabeli szóhasználattal
szólva atyai viszonyban volt diákjaival az általunk már vázolt dékáni,
diákegyesületi felügyelő tanári és professzori működése során. 1906. június
25-én töltötte be Erdős József lelkészi szolgálata 25., teológiai tanári
működése 18. évét. Ebből az alkalomból ötven aláírással volt tanítványai egy
hálásan emlékező iratot publikáltak önálló nyomtatványként és a Debreceni Protestáns Lapban. Méltatták
az ünnepelt munkásságát, felsorolták, hogy milyen értékesen tevékenykedett a
közügyekért, és szubjektív hangot is megpendítve vallottak mindarról, amit
személy szerint köszönhettek tanáruknak. Alapítványt hoztak létre, amellyel a
gyakorló lelkészek és segédlelkészek tudományos munkáját óhajtották serkenteni.
A két jubileumról az Akadémiai Évkönyv
is megemlékezett a maga szűkszavúságával.[23] Különösnek tekinthetjük, hogy úgy
látszik, a kortársi források tudomást sem vesznek arról, hogy a király az Erdős család 1664.
március 20-án I. Apafi Mihály által kiadott nemesi levelét megerősítve, 1908.
január l-jén a „simai” előnevet adományozta Erdős József debreceni református
teológiai tanárnak és gyermekeinek.[24] 1916-ban a Lelkészegyesület című hetilapban D. D. Erdős József egyetemi tanár címen emlékezett meg arról, hogy
25 évvel azelőtt promoveálták teológiai doktorrá a bécsi egyetem ev. teológiai
karán. Német nyelvű disszertációja szakmai sikert jelentett külföldön és
ismertté tette, nem véletlen, hogy a genfi egyetem 1913-ban „doctor honoris
causa” címmel ruházta fel. Egy kis könyvtárra rúgnak a magyar egyházi lapokban
közölt cikkei és tanulmányai. Felsorolta néhány alapvető és különösen jelentős
munkáját és a debreceni egyetemen további sikereket kíván.[25] D. D. Simai Erdős József egyetemi theologiai professzor címen a Debreceni Képes Kalendárium Czeknői Karácson András békési
református lelkész igen elismerő cikkben mutatta be a címzettet abból az
alkalomból, hogy 1916. június 19-én a király az V. fizetési osztályba léptette
elő. A bemutatás kevés életrajzi adatot tartalmaz, annál több dicséretet a
kiváló tudós, atyai tanár jellemének ecseteléséből. A szerző már használja a
„simai” előnevet.[26] 1921. június 25-én ünnepelte Erdős
József közéleti működésének 40. évfordulóját, amikor is az egyházkerület
részéről Baltazár Dezső püspök, a debreceni református egyházközség részéről
Nagy József főgondnok, a Kollégium részéről Karay Sándor igazgató köszöntötte.
Az ifjúság Gyűlvészi István szénior vezetésével ünnepelte professzorát, és
alapítványt tett nevére. Ez egyben az ünnepelt 40. házassági évfordulója is
volt.[27] 1928. február 1-jei hatállyal
nyugalomba vonult Erdős József, amiről mind a Lelkészegyesület, mind a Debreceni
Protestáns Lap szép cikkben emlékezett meg. A Lelkészegyesület cikkírója diákkori élményeit felemlegetve igen
kedves ragaszkodással és a professzornak tanítványaihoz fűződő patriarchális
kapcsolatát ecsetelve sajnálja, hogy egy értékes személyiséggel szegényebb lesz
a debreceni Kollégium és az egyetem teológiai kara. Míg a Debreceni Protestáns Lap szerkesztőségi cikkében a „Különfélék”
rovatban konkrétan megírta, hogy már ősz óta hallottak a professzor nyugalomba
készüléséről, de remélték, hogy még marad. Aztán kiszámította, hogy nyugdíja 28
beszámított szolgálati év alapján fizetése 80 százaléka lesz, mivel a Kollégiumban
eltöltött 26 évéből mindössze 15 évet számítottak be, de folyamatban van a
teljes nyugdíj megállapítása iránti eljárás. Aztán a hálás tanítvány
hangvételével méltatta Erdős József tanári érdemeit. Fiatal tanárként ő volt a
„kis” Erdős, mostanra „öreg” Erdősnek emlegetik diákjai, mert felnőtt mellette
egy új „kis” Erdős, Károly fia személyében.[28] 1929 novemberében a tiszántúli
egyházkerületi közgyűlésen Baltazár Dezső püspök ünnepi vacsorát adott Erdős
József tiszteletére nyugalomba lépése alkalmából. Köszöntötte a püspök, Csánki
Benjámin egyetemi rektor, Karai Sándor kollégiumi igazgató és az ifjúság
nevében Gál János szénior. Erdős József meghatottan, de a tőle megszokott
választékkal felelt a köszöntésekre. A cikk hozzáfűzte, hogy „Erdős József
bizonyára öreg ember, most már nemcsak tudománya és tekintélye szerint, de
életkora alapján is. De lélekben-testben eleven, munkabíró, aki talán sohasem
is lesz aggastyán. Az Isten tartsa is meg sokáig friss kedéllyel és friss munkabírással
sokáig a köz javára”.[29] Nem kapkodták el az ünneplést, hiszen
nyugdíjba vonulását követően csak másfél évvel tartották a díszvacsorát. A
cikkíró szerint bizonyára az öreg ünnepelt még akkor is 73 éves volt, és mind a
püspököt, mind a rektort, mind a kollégiumi igazgatót túlélte. 1935-ben épült fel a debreceni
homokkerti templom, ennek az egyházrésznek Erdős József volt a gondnoka, aki a
templomépítés ügyeinek intézésében közreműködött, és két harangot öntetett az
új templom számára, amelyek ma is hirdetik az adományozó emlékét.[30] 1938. október 8-án a debreceni
egyetem rektora, Csikesz Sándor aranydiplomával tüntette ki abból az
alkalomból, hogy 50 évvel azelőtt kezdte teológiai tanári pályáját a
Kollégiumban, amely éppen 1938-ban ünnepelte négyszáz éves jubileumát.[31] 1941-ben a bécsi egyetem tüntette
ki aranydiplomával az ötven évvel az előtt promoveált doktorát.[32]
1944 telén, miután átvonult a harctér Debrecen felett és az egyetem megnyitotta
kapuit, a Hittudományi Karon nem lévén elég professzor Erdős József ismét
sorompóba, azaz katedrára lépett és az első éves hallgatóknak ő oktatta a
Heidelbergi Kátét.[33] 1946. december 12-én hunyt el
életének 91. évében. Czeglédy Sándor hittudományi dékán temette Dániel 12,3
verse alapján mondott prédikációval, amit nagy részében idéz a Theologiai Szemle nekrológja, mert olyan
pontosan ismerteti és értékeli az elhunyt életét illetve munkásságát.[34]
Czeglédy Sándor mondta el temetési beszédében azt is, hogy a Debreceni
Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara 1946-ban döntött arról, hogy tiszteletbeli
doktori címet adományoz Erdős Józsefnek, amiről az oklevelet a következő évben
nyújtja át, amire sajnos már nem kerülhetett sor. Hálás utódai kedves
előadótermét márványtáblával jelölték meg, amelyen ma is olvasható aranyozott
betűkkel: „Erdős-terem”. (Elhangzott a Magyarországi
Református Egyház Doktori Kollégiuma Pedagógiai Szekciójában, Debrecenben,
2011. augusztus 23-án.) Jegyzetek [1] Kocsis
Elemér: Erdős József emlékezete halálának 50. évfordulóján. In: Református Tiszántúl, 1996. 4. sz. 23.
p. (továbbiakban: Kocsis, 1996.);
Erdős József. [Nekrológ, szerkesztőségi cikk.] In: Theologiai Szemle, 1947. 1. sz. 96. p. (továbbiakban:
ThSz.-nekrológ. 1947.); Dr. Erdős József. [Nekrológ, szerkesztőségi cikk.] In: Közlöny [a Debreceni Theologus Ifjúság
körlevele], 1946. 2. sz. 26. p. [A lap 1871 és 1948 között jelent meg,
eredetileg a debreceni Kollégiumban a Hittanszaki Önképző Társulat lapja,
később a laptulajdonos többször változott.]; Csikesz
Sándor: Dr. Erdős József hetvenedik életévére. In: Theológiai Szemle, 1926. 745. p.; Historicus:
D. simai Erdős József élete és működése. In: Theológiai Szemle, 1926. 920-924. p. (Bibliográfiával.); Zoványi Jenő – Ladányi Sándor:
Magyarországi protestáns egyháztörténeti lexikon. Bp., 1977. (3. jav., bőv.
kiad.) 179-180. p.; Új Magyar Életrajzi Lexikon. Szerk.: Markó László. 2. köt. Bp., 2001.
408-409. p. [2] Erdős
József: Wesley János. In: Közlöny,
1876-77. 8. sz. [3] Koncz
Sándor: Hit és vallás. A magyar református vallástudományi teológia
kibontakozása és hanyatlása. Debrecen, 1942. (Tanulmányok a rendszeres teológia
és segédtudományai köréből. A Debreceni m. kir. Tisza István Tudományegyetem rendszeres
teológiai szemináriumától. 6.) 72-118. p.; Csohány
János: Magyar protestáns egyháztörténet. (1849-1918) Debrecen, 1973. (A
Debreceni Református Teológiai Akadémia Egyháztörténeti Tanszékének Tanulmányi
Füzetei 6.) (továbbiakban: Csohány,
1973.) 82-95., 109-111. p.; Révész Imre,
ifj.: Révész Imre élete. (1826-1881) Debrecen, 1926. 151-168. p.; Csohány János: A XIX. századi magyar
református ébredés debreceni ága. In: Református
Egyház, 1974. 9. sz. 193-197. p.; Czeglédy
Sándor, ifj.: A teológia tanítása a Kollégiumban. In: A Debreceni Református
Kollégium története. Szerk.: Barcza
József. Debrecen, 1988. (továbbiakban: Czeglédy,
1988.) 570. p.; Varga Zoltán: A Debreceni Tudományegyetem
története. 1914-1944. 1. köt. Debrecen, 1967. [1968.] (továbbiakban: Varga, 1968.) 157-158. p. [4] Erdős Károlytól, Erdős József fiától hallottam az
1960-as években, hogy édesapja Böhl professzor mellett nem csupán a tanszéki
munkában vett részt és segített, hanem szívesen látott volt annak otthonában is
és nem egyszer kérte professzora, hogy „Herr von Erdős” menjen érte gyermekéért
az iskolába és tegyen más hasonló szolgálatokat. Csohány, 1973. 110. p. [5] Heussi,
Karl: Az egyháztörténet kézikönyve. Bp., 2000. 464-465. p.; Csohány, 1973. 110. p.; Czeglédy, 1988. 570. p. [6] Szabad
Egyház című havilapját 1884 és 1915 között adta ki Rácz Károly, amelyben
Erdős József is rendszeresen publikált, továbbá debreceni elvbarátai, részint tanártársai
is rendszeresen írtak a lapba. Rácz további fontos publikációi: Rácz Károly: Kohlbrügge Hermann Frigyes emlékezete. Debrecen, 1875.; Uő: A Heidelbergi Káté. (Kohlbrügge
után ford.) Debrecen, 1891. [7] Vö.: Csohány János: A Leuenbergi Konkordia előfutárai
Magyarországon. A magyarországi evangélikusok és reformátusok kéri és
nagygerezsdi egyezménye 1830-ban és 1833-ban. In: Theológiai Szemle, 1984. 5. sz. 306-309. p.; Csohány János: Magyar protestáns
egyháztörténet. 1711-1849. Debrecen, 1994. (A Debreceni Református Teológiai
Akadémia Egyháztörténeti Tanszékének Tanulmányi Füzetei 5.) (3. bőv. kiad.)
119-125. p. [8] Gyerekeik közül József ügyvéd
lett, Károly (1887-1971) édesapja egyetemi katedráját nyerte el és annak
jogutódjáról, az 1950-től Debreceni Református Teológiai Akadémia újszövetségi
tanszékéről ment nyugdíjba. Erdős Julianna Kiss Albert ároktői református
lelkipásztor, Erdős Rózsa Ötvös Ferenc nyékládházi református lelkipásztor
felesége lett, míg Erdős Mária Varga Zsigmond református lelkész, későbbi
debreceni egyetemi tanárhoz ment nőül. Varga Zsigmond és Erdős Mária első
gyermeke, ifj. Dr. Varga Zsigmond (1919-1945) apjához hasonlóan ígéretes tudósi
pályáját törte derékba a nácizmus, mert Bécsben 1944-ben a Gestapo
letartóztatta, és a guseni koncentrációs táborban halt meg 1945. március 5-én.
Mária lányuk Bodonhelyi József későbbi budapesti református teológiai
professzor neje lett. Erdős József és György Julianna szülei nem éltek már, amikor
azok gyerekeiket nevelték, Erdős Károly mondta nekem, hogy ők nem ismerték a
nagypapát és a nagymamát. Kocsis,
1996.; Varga Zsigmond: A Krisztus
szolgálatában megdicsőített ifj. dr. Varga Zsigmond okleveles református
lelkész emlékezete. Debrecen, 1949. Erdős József mondogatta kedélyes
öniróniával vegyes öntudattal, hogy „három okos ember van Debrecenben: Én, a
Kari fiam, meg a Zsiga vőm.” Erdős József számos egykori tanítványától, vagy
már nyugdíjas idejében őt ismert lelkésztől hallottam egybehangzóan ezt az
anekdotaszámba menő mondást. [9] Debreceni
Protestáns Lap, 1885. 7. sz. 59. p.; A Péter apostol neve alatti két levél
népszerű magyarázata. Gyakorlati Bibliamagyarázatok, 1883-84. [10] 1888. szeptember 11-én a Kollégium Dísztermében Pál apostol élete, jelleme és teológiája címmel
tartott székfoglaló beszédével foglalta el tanszékét lic. Erdős József.
1888–89-iki évkönyv a Debreceni Ev. Ref. Főiskola akadémiai tanszakiról.
Szerk.: Liszka Nándor. Debrecen,
1889. 7-47. p. (továbbiakban: Akad. Évkönyv.) [11] Akad. Évkönyv. 1889-90. 5. p.; Akad. Évkönyv.
1892-93. 27. p.; Német nyelvoktatást az 1894-95-ös tanévtől végezte Erdős
József. In: Akad. Évkönyv. 1894-95. 25. p. [12] Ld. Akad. Évkönyv hivatkozott kötetei. [13] Reformációi emlékbeszédet mondott Erdős József.
Ld. Akad. Évkönyv. 1893-94. 39., 1895-96. 11., 1899-1900. 73., 1902-03. 54. p. [14] Akad. Évkönyv. 1899-1900. 73-74. p. [15] Debreceni
Protestáns Lap, 1891. március 14. 98. p. [16] Debreceni
Protestáns Lap, 1893. május 27. 273. p. [17] Idézi: Kocsis,
1996. [18] Debreceni
Protestáns Lap, 1910. március 5. 156. p. [19] Akad. Évkönyv. 1912-13. 134. p. Az Akadémiai tanárok irodalmi munkássága c.
fejezetben: „Dr. Erdős József: 1. Cikkek különféle folyóiratokban. 2.
Képviselte az egyházkerületet a karczagi főgimnázium érettségi vizsgáján. [20] Akad. Évkönyv. 1897-1914 közti kötetei. [21] Varga,
1968. 316-317. [22] Varga,
1968. 275-277. p. [23] Dr. Erdős József 25 éves lelkészi és 18 éves
tanári jubileuma. A tanítványok hálás emlékezete. Nyíregyháza, 1906. 6 p.; A
Tiszántúli Református Egyházkerület és Debreceni Kollégium Levéltára. I. 8. d.
(Erdős József); Debreceni Protestáns Lap,
1906. június 30. 407-409. p.; Akad. Évkönyv. 1905-06. 5. p. [24] Kempelen
Béla: Magyar nemes családok. 3. köt. Bp., 1912. 460. p. [25] Lelkészegyesület,
1916. március 25. 213. p. [26] Debreceni Képes Kalendárium. Debrecen, 1917. 27-28. p. [27] Lelkészegyesület,
1921. július 2. 112. p.; (nb.) [Kun
Béla]: Dr. Erdős József. In: Debreceni
Protestáns Lap, 1921. július 2-6. 134. p. [28] Székelyhidy
Béla: dr. Erdős József. Lelkészegyesület,
1928. február 4. 34. p.; Dr. Erdős József nyugalomban. In: Debreceni Protestáns Lap, 1928. február
11. 56. p. [29] Debreceni
Protestáns Lap, 1929. november 23. 407-408. p. [30] Szabó László jelenlegi ottani lelkipásztor szíves
közlése. [31] Lelkészegyesület,
1938. október 15. 332. p. [32] ThSz.-nekrológ. 1947. [33] ThSz.-nekrológ. 1947.; Kocsis, 1996. [34] ThSz.-nekrológ. 1947. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |