2. évfolyam 2.
szám |
Rendi hagyomány és modernitás konfliktusa - diktatúrák szorításában |
Hám
János még szatmári püspökként alapította 1842-ben a Páli Szent Vincéről
Nevezett Szatmári Irgalmas Nővérek kongregációját. A társulat eredeti célja
elsődlegesen a nőnevelés és az irgalmasság cselekedeteinek gyakorlása volt,
mindenhol keresve a szegényeket, elhagyatottakat, betegeket. Így a kórházi
szolgálatot, a missziót és börtönpasztorációt
egyaránt saját feladatuknak érezték a nővérek. Trianon után sajátos struktúrát
alakított ki a társaság: négy tartomány jött létre Rózsahegy, Gyulafehérvár,
Esztergom és Paoking (Kína) központtal; ám az anyaház
– tehát a felmerülő összes fontosnak tűnő elvi kérdés eldöntésének joga –
Szatmárnémetiben volt.[1]
Ez a szétszabdaltság hallatlanul megnehezítette a kapcsolattartást, a gyors és
hatékony ügyintézést, különösképpen a kommunista diktatúrák kiépülése idején. A székesfehérvári egyházmegyében elsőként a
székvárosban telepítette le őket Farkas Imre püspök. Kezdetben kórházi
szolgálatot láttak el a nővérek, majd 1864-től a királyhegyi Farkas Ferenc
nagyprépost által alapított Ferenc József Nőnevelő Intézet működtetését is
rájuk bízta a püspök.[2]
A 20. század derekán elemi, polgári valamint női ipariskolát, tanítóképzőt, és
internátust egyaránt fenntartottak a nővérek; továbbra is résztvettek
a kórházi ellátásban, és megtelepedtek az egyházmegye más településein is (Alcsút, Fehérvárcsurgó, Martonvásár, Törökbálint).[3] Az iskolák államosítása gyökeresen megváltoztatta a
viszonyokat 1948 nyarán. Mint ismert, Mindszenty József prímás 5001/1948. számú
körrendeletével határozottan megtiltotta, hogy egyházi személyek az
államosított tanintézetekben munkát vállaljanak.[4]
Hasonló helyzet alakult ki a kórházakban is. Nemcsak munkakörüket, hanem
megélhetési forrásukat is elveszítették a döntéssel az irgalmasnővérek.
Shvoy Lajos püspök ezért szorgalmazta papjainál, hogy
különböző egyházközségi feladatokra lehetőség szerint alkalmazzanak
szerzetesnőket. Október végére négy községben (Cecén, Sárbogárdon, Sárosdon és
Seregélyesen) három-három, összesen tehát tizenkét nővérnek sikerült helyet
találni, egy további nővér pedig Gárdonyban plébános-testvére mellett lett
házvezetőnő. A magyarországi tartományfőnöknő minden helyet személyesen
meglátogatott és tárgyalt a biztosítható feltételekről a plébánosokkal, ám az
általános bizonytalanság miatt november elejéig a szóbeli megállapodások
írásos, szerződésbeli rögzítésére nem került sor. Sok helyen úgy érezték a
lelkipásztorok, hogy a díjazásra szánt javadalmi földek könnyen az államosítás
sorsára juthatnak…[5] Cecére Tétény Gyula lelkész hívta meg a nővéreket 1948
nyarán. Eredetileg egyiküket kántorként és plébániai jegyzőként, másikukat sekrestyésként kívánta névlegesen alkalmazni – hiszen
ezen munkakörökhöz konkrét jövedelem párosult –, a
harmadik társuk pedig konyhásnővér lett volna. Az ekkoriban szerveződő, ám még
betöltetlen kápláni állás javadalmát is a nővéreknek kívánta juttatni a
lelkész. A hely azért is volt különösen alkalmas nővérek befogadására, mivel az
egyházközségi házban megfelelő szállást lehetett számukra biztosítani.
Augusztusban azonban úgy tűnt, fordulat következik be. Tétény Gyula szüntelen
unszolására a püspök beleegyezett abba, hogy papja egy esztendőre Amerikába
mehessen pasztorációs munkát végezni. A lelkészség
átadása gyorsan megtörtént, az útlevél azonban sokáig késett.[6]
Így utódjának, Varga Jánosnak beilleszkedését is megkönnyítette Tétény Gyula,
aki csak télen távozhatott az országból. Haza se tért többet. Varga éppoly lelkesedéssel
fogadta a nővéreket, mint elődje. Kissé módosultak ugyan az alkalmazási
feltételek: végül Kovács M. Bellarmina kántorként,
Máté M. Loyola hitoktatóként, Máté M. Xavéria sekrestyésként kapott alkalmazást. A nővérek
munkájáról már 1948 novemberében áradozott az ifjú lelkész a püspöknek:
leglátványosabb a háborúban elkallódó templomi ruhák pótlására tett
erőfeszítésük volt, ám karitatív tevékenységükkel is sok terhet levettek
válláról.[7]
A nővérek erőfeszítéseiknek is köszönhető, hogy a lelkészséget 1949 áprilisában
plébánia-rangra emelte Shvoy püspök.[8]
A mindennapokban azonban akadtak gyakorlati
nehézségek. A község szerkezete – hosszan elhúzódó falu – és a távoli filia megközelítése új kihívást jelentett… Hogy a hagyományos rendi viselet és a kerékpár megfér-e
egymás mellett, komoly fejtörést okozott. A nővéreket pártoló plébános és a
püspök meglehetősen könnyedén kezelte a kérést, a magyar tartományfőnök – aki
ismerte a helyi viszonyokat – szintén rugalmasnak mutatkozott. Ám a döntésnek a
szatmárnémeti anyaházban kellett megszületnie, ahol a kérelem megvizsgálására
és a döntésének papírra vetésére az alapvetően modern felfogású Marosán Mária Leonárda általános főnöknőnek már nem volt lehetősége,
mivel a román belügyi szervek letartóztatták. Helyettesétől a szükséges
beleegyezést pedig csak a nővérek munkájának dicséretével (klasszikus captatio benevolentiae!) és a püspöki tekintély bevetésével lehetett kicsikarni… A szöveg érdekes adalékot tartalmaz Mindszenty József
prímás és édesanyja 1949. május 30-i találkozójáról is, melyről egyébként a
prímás is megemlékezett emlékirataiban.[9] DOKUMENTUMOK[10] 1. Varga János cecei plébános levele Shvoy Lajos székesfehérvári megyés püspökhöz. Cece, 1949.
május 17.[11] Kegyelmes Püspök Atyám!Tegnap küldtem levelet Püspök Atyának s ma ismét írok. De
egészen más ügyben. Arra szeretném megkérni Püspök Atyát, ha jónak méltóztatik
látni, kegyeskedjék írni a Szatmári Irgalmas Rend általános főnökségének,
engedjék meg, hogy a Cecén levő nővérek lelkipásztori munkára igénybe vehessék
a kerékpárt. Főleg Sáregresre[12]
való kimenetel alkalmával lenne rá nagy szükség, bár itt a faluban is jó
hasznát vennék, mert a község kb. 3- Viszont a hívek annyira természetesnek veszik, hogy a
mai világban szerzetesnők is igénybe veszik a kerékpárt, mint a lelkipásztori
munka eszközét, hogy ezen egyáltalán nem akadnak fent. Az esztergomi tartományfőnöknő megengedte a
nővéreknek, hogy addig kerékpározhatnak, míg Szatmárnémetiből megjön a válasz
erre a kérdésre. Nem akartuk Püspök Atya közbenjárását kérni addig, amíg remény
volt rá, hogy a válasz igenlő lesz. Most azonban
magánértesülésből a nővérek úgy tudják, hogy az engedélyt nem remélhetik. Míg a
hivatalos értesítés nem jön meg, addig kérnénk tehát kegyelmes Püspök Atyát,
hogy ha jónak méltóztatik látni, kegyeskedjék az engedély elnyerése ügyében
közbenjárni. Jelenleg nem az általános főnöknő intézi a rend ügyeit[13],
hanem a helyettese: Nagy M. Bertilla vikária, Szatmárnémeti (Satu-Mare),
Str. Stefan cel Mare 15. Mint tegnap írtam, csend van. A munkát bírom. Ma nyolc
hittanórám volt egyvégben, kivéve egy óra ebédszünetet. De minden szépen
sikerült Isten kegyelmével. Kegyelmes Püspök Atyának hálás szeretettel küldi
kézcsókját Krisztusban fia: Varga János2. Shvoy Lajos
székesfehérvári megyés püspök levele a szatmári irgalmas nővérek általános
főnöknőjének. Székesfehérvár, 1949. május 23.[14] 1531/1949. Kerékpározási engedély Tisztelendő Általános
Főnöknő! Tisztelendő Általános Főnöknő vezetése alatt álló kongregációnak több nővére van egyházmegyénkben alkalmazva mint egyházközségi nővér. Isten dicsőségére és a lelkek üdvére dicséretre méltó apostoli munkát végeznek a család- és beteglátogatások, házi pasztoráció, karitatív munka, asszony- és leánycsoportok vezetése által. Elsősorban az anyaegyháztól távol eső puszták és telepek apostolai ők. 5-10 km-nyi távolságra[15] feküsznek e helységek a plébániától. A kerékpár használata a kültelken és pusztákon lakó hívek kezelésében nemcsak időt, de fáradságot takarít meg. Ezért mint főpásztor kérem, engedje meg, hogy a lelkipásztori munkában kisegítő nővérek kerékpárt használhassanak. Ez a mi vidékünkön nem szül visszatetszést. Papjaim már évek óta használják a kerékpárt a hívek nagy előnyére, sokszor anyagi kiadások, fuvardíj kímélése céljából. Komolyan lelkemen viselem a szatmári irgalmas nővérek
lelki életének ügyét. A fehérvári házat lehetőleg havonként látogatom, és lelki
órát tartok részükre. Fokozott gondom van azokra a nővérekre, akik kisebb
csoportban falvakra vannak kiosztva. A lelki életükért való aggódás dacára is
kérem a kerékpározás engedélyének megadását, mert tudom, hogy az apostoli munka
olyan nevelő erő magára az apostolra nézve is, hogy kizártnak tartom, hogy ez a
modern életbe való beállás hátrányára lenne lelkületüknek. Fogadja tisztelendő Tartományfőnöknő őszinte
tiszteletem nyilvánítását. székesfehérvári püspök 3. Shvoy Lajos
székesfehérvári megyés püspök levele Nagy M. Agréda
magyarországi tartományfőnöknőnek. Székesfehérvár, 1949. május 23.[16] 1531/1949. Kerékpározási engedély Tisztelendő Tartományfőnöknő!Nagy kár volna és hátránya az egyházközségi nővérek működésének, ha betiltanák nekik a kerékpár használatát. Ezt tisztelendő Tartományfőnöknőnek nem kell indokolni, tudom, hogy megérti a helyzetet, és elgondolásaimat méltányolja. Minthogy szükségesnek látom, hogy a kérdésben magam is az általános főnöknőhöz forduljak és az engedélyt a magam nevében is kérjem, kérem tisztelendő Tartományfőnöknőt, hogy az általános főnöknőhöz intézett mellékelt levelemet hozzá, illetve helyetteséhez eljuttatni szíveskedjék. Lelkesen dolgoznak a kihelyezett egyházközségi nővérek
és kántorok mind a falvakban – Cecével az élükön –, sok örömet okoznak
munkájukkal, melyet seregélyesi, velencei bérmálások
alkalmával személyesen is ellenőrizhettem, örülnék, ha a kerékpározásra
vonatkozó kérésem teljesítésével főleg kültelki munkájuk nem lenne
megnehezítve. Fogadja tisztelendő Tartományfőnöknő őszinte
tiszteletem nyilvánítását. székesfehérvári püspök4. Nagy M. Agréda
magyarországi tartományfőnök levele Shvoy Lajos
székesfehérvári megyés püspöknek. Esztergom, 1949. május 29.[17] 126/1949. Nagyméltóságú
és Főtisztelendő Püspök Úr! Kegyelmes
Atyám! Alázatos mély tisztelettel vettem kerékpározás ügyében
kiadott levelet.– Kedves Tisztelendő Anyánk ápr. 5-ről keltezett
levelemet csak elolvasta, választ már elfogatása miatt nem írhatott. Helyettese
a többi tanácsos nővérrel egyetemben elutasítólag
kezelte kérelmem. Kegyelmes Atyám sorait vasárnap adtam kisérő irattal Szatmárra postára.
Jelen válaszom azért késik, hogy személyes posta vihesse. Kisegítőt küldök a
Szent György-kórházba[18],
hogy a nővérek megkezdhessék pihenésüket. Hódolatos kézcsókkal köszönöm a lelkemnek igen jól eső
nyilatkozatot az egyházközségi munkában foglalatoskodó kedves nővéreimről.
Olyan felemelő érzés, hogy jóságos Atyám törődik velük, figyelemmel kíséri
munkájukat és személyes megjelenését is felhasználja, csakhogy lelküket ihlesse és további áldozatokra buzdítsa. Nagyon köszönöm és
gyarló imáimban kérem cserébe a jó Isten áldását. Egy kis örömreményről is beszámolhatok. Hétfőn
délutánra[19]
kapott Eminenciás Urunk[20]
édesanyja látogatási engedélyt. Az eredményről levelem vivője számol be.–
Telefonon azt üzenték a nénikének, hogy ne nyugtalankodjon, fia jól van. Majd
az édesmama szeme meglátja és mérlegeli állításukat.– Ma, vasárnap keresztanyai tisztet tölt be
Márianosztrán, egy orvoscsaládnál. Csütörtökön
szándékozik visszautazni, mert a gazdasági munkák irányítását nem adja ki a
kezéből. Még most is tele van a lelke energiával és tettrekészséggel. A munka
mellett imádkozik és könnyeivel öntözi fájó gondolatait [!]. Egyre hazavárja
fiát. Annyira benne él a remény, hogy ágyfelszerelésről is gondoskodott
számára. Csomagot több helyről küldenek aggódó szívvel féltett Bíboros
Urunknak, csak azt nem tudjuk, megkapja-e? Kezeit nagy hálával és gyermeki szeretettel csókolom: Nagy M. Agréda tartományfőnöknő 5. Nagy M. Bertilla
helyettes általános főnöknő levele Shvoy Lajos
székesfehérvári megyés püspöknek. Szatmárnémeti, 1949. június 7.[21] 55/1949. szám Nagyméltóságú és Főtisztelendő Püspök Úr!Május 23. megkeresésére a válaszunk csak az lehet: Kegyelmes Úr óhaja részünkre parancs. Méltóztassék belátása szerint intézkedni, ha a kerékpározás azon a vidéken valóban nem kelt visszatetszést, és ha a szerzetesi ruha a kerékpározáson nem groteszk benyomást keltő. Hálásan köszönjük a nővéreinkről és működésükről
nyújtott kegyes elismerést, és azt a nagy jóságot, hogy Kegyelmes Püspök Úr
fehérvári nővéreinknek valóban jóságos lelki atyja is. Áldja meg a jó Isten, és
adjon méltóságodnak sok kegyelmet a jövő megpróbáltatásokhoz is. Ügyeinket buzgón mementóiba ajánljuk. Jó anyánk harmadmagával
nincs közöttünk már hetedik hete[22].
De hiszünk az ima és áldozat erejében. A magam és konventünk hódolatos kézcsókját jelentve
maradok mély tisztelettel: Nagy M. Bertillahelyettes általános főnöknő 6. Nagy M. Agréda
magyarországi tartományfőnök levele Shvoy Lajos
székesfehérvári megyéspüspöknek. Budapest, 1949. június 16.[23] D.a J.Kr ![24] Nagyméltóságú
és Főtisztelendő Püspök Úr! Kegyelmes
Atyám! Alázatos, mély tisztelettel mellékelem a szatmári
anyaházunkból érkezett választ. Cecén értesítem a nővéreket, hogy nyugodtan
használhatják a közlekedési eszközüket. Kezeit alázatos tisztelettel és mélységes hálával
csókolom és mindnyájukat jóságos Kegyelmes Atyánk szent imáiba ajánlom: Nagy M. Agréda tartományfőnöknő (közli: Csíky Balázs – Mózessy Gergely) Jegyzetek [1] Puskely Mária: Keresztény szerzetesség. Bp., 1995. II. köt. 956-957. p. [2] Schematismus venerabilis cleri almae dioecesis Alba-Regalensis pro anno a Christo nato 1858. Székesfehérvár, 1858. 105. p.; Károly János – Nyirák Sándor: Emlékkönyv a székesfehérvári püspöki megye százados ünnepére, 1877. Székesfehérvár, 1877. 66-74. p. A nagyprépost eredendően a Notre Dame apácákra szándékozott bízni az intézetet. [3] Magyar Katolikus Almanach. Bp., 1929. 292. p. [4] Gergely Jenő: A katolikus egyház Magyarországon, 1944-1971. Bp., 1985. 70. p. [5] Székesfehérvári Püspöki és Székeskáptalani Levéltár (továbbiakban SzfvPL) No.7367A – 2840/1948. [6] SzfvPL No.4575A – 2125 és 3239/1948 [7] SzfvPL No.7367A – 2840/1948 és No.4575A – Sz.n./1948. nov. 27. [8] SzfvPL No.4575A – 1135/1949. [9] Mindszenty József: Emlékirataim. Bp., 1989. 331-332. p. [10] Valamennyi közölt irat a Székesfehérvári Püspöki és Székeskáptalani Levéltárban található. A csomó pontos jelzete: SzfvPL No. 7367A – 1531/1949. [11] Géppel írt eredeti tisztázat, saját kezű aláírással. [12] Sáregres Cece filiája, mely a matertől mintegy 3.5 km-re nyugatra terül el. [13] Marosán M. Leonárdát ugyanis a román hatóságok 1949 áprilisában letartóztatták. [14] Géppel írt fogalmazat. [15] Figyelemreméltó a távolság megnövekedése az 1. számú forrásban található adathoz képest… [16] Géppel írt fogalmazat. [17] Gépelt eredeti tisztázat, saját kezű aláírással és bélyegzővel az alábbi nyomtatott fejléccel: „Paulai Szent Vincéről nevezett Szatmári Irgalmas Nővérek Magyarországi Tartományfőnöksége. Esztergom–Viziváros” [18] Székesfehérvári kórház [19] 1949. május 30. [20] Mindszenty József ekkor már elítélt, bebörtönzött esztergomi érsek, prímás [21] Gépelt eredeti tisztázat, saját kezű aláírással és bélyegzővel az alábbi gépelt fejléccel: „Paulai Szent Vincéről Nevezett Szatmári Irgalmas Nővérek Anyaháza”. [22] Az általános főnöknővel együtt Mogyorósi Ilona Palmáciát és Both Mária Klára nővért hurcolták el. Palmácia nővér három hónap múltán szabadult, társai két évig raboskodtak. A fogság az általános főnöknő egészségét aláásta, szabadulása után hamarosan elhunyt. [Zalán Katalin Mária Luciánia magyarországi tartományfőnöknő szíves szóbeli közlése.] [23] Gépelt eredeti tisztázat, saját kezű aláírással. [24] Dicsértessék a Jézus Krisztus! | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |