11. évfolyam 4.
szám |
Csíki
Tamás: Kegyúri konfliktusok a gödöllői koronauradalomban a két világháború között |
A jogi értelemben vett rendiség megszűnése, az élénkülő
ingatlanforgalom és a volt földesúri birtokok tulajdonosainak változása, valamint
a katolikus egyház autonómiatörekvései a dualizmus évtizedeiben és a két világháború
között is továbbélő kegyúri intézményre, a jogok és kötelezettségek
gyakorlására irányította mind az egyházi és világi hatalom, mind a birtokosok
figyelmét.[1]
Az 1918-ban hatályba lépő Codex Juris Canonici újabb kegyuraságok létesítését
már tiltotta, és bár a patrónus „lelki kedvezményét” biztosította, az egyházi
hivatalok betöltésének szabadságát sértő bemutatási jogukat (ius praesentandi)
korlátozni kívánta. Ez azonban a kegyúri támogatás elvesztésével járt (volna)
együtt, ezért a magyar püspöki kar Szentszéknek írt jelentésében a kegyuraság
világháború utáni fenntartását, sőt újabbak alapítását tartotta szükségesnek:
„száz évet meghaladó magyar szokásjog és nagy anyagi érdek szól” mellette.[2] A kincstári birtokokhoz tartozó
plébániák betöltéséről az egyház érdekeit messzemenően érvényesítő királyi
rendelet határozott 1871-ben, melynek hatálya a Horthy-korszakban is érvényben
maradt: a kegyuraságot a kincstár, illetve a földművelésügyi minisztérium gyakorolja,
ám azt a plébánost kellett bemutatnia, akit az egyházi hatóság erre kijelölt.[3] Hogyan érvényesült ez az egyházi
és világi hatalmat egyesítő s a főkegyúri jogokat is gyakorló Szent Korona
szimbolikus kegyurasága alá tartozó uradalomban? A múltból örökölt kegyúri
jogok: a prezentáláson kívül az ún. hasznos és tiszteleti jogok, illetve az
immár alulról szerveződő katolikus autonómia ütközése milyen módon fejeződött
ki az egyes majorokban és plébániákon, vagy a konfliktusoknak helyi kontextusban
másfajta tartalma és jelentése lehetett? S mivel a kegyuraság az uradalmi múlt
történeti-kulturális hagyományaként élt tovább a két világháború között, a
konfliktusokban résztvevők cselekvései vajon e múlthoz fűződő kapcsolatukról is
elárulnak valamit? Az alábbiakban erre keressük a választ. Kegyúri kötelességek és jogok Az 1920-as és ’30-as években a leggyakoribb vitákat az
uradalom kötelezettségei, köztük a váci egyházmegyéhez tartozó 6 kegyúri
plébánia (a gödöllői, bagi, galgamácsai, kerepesi, isaszegi és dányi)
templomának, valamint fő- és melléképületeinek fenntartása váltotta ki. A
lelkészek minden esetben az 1800-as évek első felében rögzített canonica
visitatiokra, valamint a fennálló gyakorlatra hivatkoztak. A kerepesi plébános
1925-ben azzal érvelt, hogy a patrónus a múltban valamennyi épület javítását elvégezte,
ami „régi szokás, a néptől is sokszor hallottam”, míg Bagon a nagyobb
javításokat „emberemlékezet óta az uraság eszközli, a kisebbeket pedig ősrégi
szokás szerint, nemkülönben a királyi döntésekből folyó kötelezettségéből
adódóan, készen és szívesen a község teljesíti”.[4] A földművelésügyi miniszter más
álláspontot képviselt. A kegyúri épületek fenntartására vonatkozó „homályt”a
canonica visitatiok eloszlatni nem képesek (ezt a gyakori jogviták is jelzik[5]),
ezért annak tisztázását kezdeményezte az egyházi hatóságokkal. 1924-ben Czitó
Győző jószágigazgató tárgyalt Podhorányi József főesperessel, majd Hanauer
Árpád váci püspöknél tartottak értekezletet, melyen a minisztérium részéről
Schandl Károly államtitkár, továbbá a koronauradalom igazgatója, a javadalmas
lelkészek és a községek elöljárói vettek részt. A megállapodás mindenekelőtt
azt rögzítette, hogy az uradalom és a plébániák között nem új jogviszony
létesítése vagy a meglévő módosítása szükséges, hanem a fennálló „helyes
megvilágítása” és az ennek megfelelő kegyúri kötelezettségek rögzítése.
Eszerint a templomok és a plébániai főépületek fenntartásáról a kegyúr
gondoskodik, csakúgy, mint a lelkészlakásokról, a „kisebb helyreállítások”
kivételével, ami az országos gyakorlat alapján a javadalmas lelkész
kötelessége. A lakások melléképületeinek (istálló, kocsiszín, szénapajta,
valamint a kerítés) javítása szintén nem a kegyúr, hanem a plébános, illetőleg
az egyházközség híveinek a feladata, azon eseteket leszámítva, amikor a
kegyurat erre a canonica visitatio vagy a „helyi állandó gyakorlat által
alkotott jogszokás” kötelezi. (Ilyen például a gödöllői plébánia, ahol a templom
és az oltár világításának költsége is a birtokot terheli.) A tanácskozás jegyzőkönyve
a patrónus jogai között csupán a templompénztár ellenőrzését említi, végül
kiemeli, hogy a plébániák nem kincstári, hanem magán kegyuraságiak, mivel
azokat Grassalkovich Antal alapította, s 1867-ben a kegyuraság „változatlan
joghatályosságban és ugyanazon jogszokás érvénye mellett szállott át a Szent
Koronára, ahogy azt a megelőző időben találta”.[6] A megállapodás a felek érdekeit
próbálta összhangba hozni. A minisztérium új jogviszony kialakítására és
szerződéses szabályozására törekedett, aminek nyomán az „utóbbi időben valóban
nagyon elhanyagolt épületek” fenntartásának és javításának költségei csökkenthetőek.
A megyés püspök ezt kívánta megakadályozni, ezért – sikeresen – a 18. századi
alapító akaratára és a canonica visitatiokban, mint egyházi forrásokban
rögzített hagyomány folytonosságára hivatkozott. Az egyezség azonban nem
szüntette meg a konfliktusokat. Schlager Árpád gödöllői plébános 1927 augusztusában
lakószobája kifestését kérte, amit a jószágigazgató megtagadott. A lelkész a
földművelésügyi miniszterhez fordult, aki a munka elvégzéséhez, uradalmi
költségen, ugyancsak nem járult hozzá. Alig egy hónap múlva Schlager a
plébániai épület tatarozásáért folyamodott, a jószágigazgató viszont előbb a
falra felfutó és azt átnedvesítő vadszőlő kivágását kérte. A lelkész erre nem
volt hajlandó, mivel a növény „hivatali elődje alatt a lakás nagy melegtől való
megvédése céljából ültettetett”. Ez az eset is a miniszter elé került, aki némi
ingerültséggel döntött: „A fal kijavítását, a vadszőlő kivágása nélkül, saját
hatáskörében hajtsa végre.”[7] Az egyházi és a lelkészi
magánérdek összekapcsolódása, a canonica visitatioban rögzített javadalmak
„rugalmas” értelmezése más alkalommal is vitákhoz vezetett. A galgamácsai
plébános 1928-ban az uradalom tudta nélkül vásárolt cserépkályhát, s kérte
annak utólagos kifizetését. A minisztérium Hanauer püspökhöz fordult, s a
jövőben a lelkésztől „méltán belátó és korrekt magatartást” várt el. Rovnyán János
kerepesi plébános viszont a ménesbirtokok ügyosztályának igazgatója ellen tett
panaszt, aki a kegyúr kötelességeinek tárgyalásakor a lelkészlakhoz tartozó
magtár és kocsiszín lebontását javasolta, mivel „nekem csak Konfliktusok kísérték a lelkészek
és a plébániai alkalmazottak jövedelmének megállapítását, melynek egy részét a
két világháború között is természetben kapták. Schlager Árpád járandósága
például 1929-ben 6 q búza, 11 q rozs, 7,6 q tengeri, 1460 (napi 4) liter tej, A kegyúr jogai között a lelkész
személyének kiválasztása köz- és egyházjogi szempontból talán a legfontosabb, s
a szimbolikus hatalom reprezentációjának, valamint a közösségi kapcsolatának
(vagy befolyásának) az eszköze. A kincstári plébániák élére azonban, miként
említettük, a földművelésügyi miniszter az ordinárius jelöltjét volt köteles
bemutatni. De hogyan valósult ez meg a koronauradalomban a két világháború között? A korszak nyomban egy normális kivétellel kezdődött. A váci püspök
1916-ban a kerepesi plébánia élére Semsey Zoltánt, a korábbi adminisztrátort
jelölte, amit a jószágigazgató véleményezése után[11]
a miniszter elfogadott. 1919 elején azonban a püspök Semseyt, valamint Rovnyán
János dányi plébánost a „forradalmi hangulat miatt, mely mindkét községben
főleg a lelkész ellen irányult”[12]
kölcsönösen áthelyezte, s ehhez a kegyúr utólagos hozzájárulását kérte. Rovnyán
1927-ig maradt Kerepesen (láttuk, az uradalommal való konfliktusa miatt kellett
távoznia), utódjául az egyházmegye vezetője Kardoss Béla Rákóczi-ligeti
lelkészt jelölte. A prezentáció előtt a minisztérium ezúttal nem csupán a
jószágigazgató, hanem a főispán bizalmas véleményét is kikérte, aki a világi
hatalom szempontjait foglalta össze: Kardoss „erkölcsi és politikai tekintetben
megbízható, nemzethűségének számos jelét adta. A vallástól elfordult néprétegek
körében úgyszólván hittérítői munkát végez erősen hazafias szellemben.” 1927-ben a bagi plébánia élén
szintén változás történt, ami a javadalmas és az uradalom tisztikara közötti
kapcsolat normáját (az elvárt viselkedési formákat) és annak megszegését is
jelzi. Fleischmann Béla „megrongált egészségére” hivatkozva mondott le, s a
miniszternek írt levelében a legmélyebb háláját fejezte ki „magas
patronátusának a 30 éven át éreztetett jóságáért és gondosságáért”. Ám ezt
feltehetően nem így gondolta. A ménesbirtokok ügyosztályának tisztviselője,
Vattay Dezső (aki Gödöllőről került a minisztériumba, tehát személyes tapasztalata
lehetett) erre ugyanis úgy reagált, hogy a plébános a koronauradalom
igazgatósága ellen a múltban „olyan agresszív és a hivatalos érintkezésben
megengedhetetlen modorban lépett fel, hogy a püspök úrnál történt az iránt
interventió, hogy nevezett rendre utasíttassék”. S erre tekintettel, az
ügyosztály az ilyenkor szokásos miniszteri elismerést sem javasolta. Ezután következett a megüresedett
plébánia betöltése. Hanauer püspök a miniszter javaslatára „kénytelen volt”
pályázatot kiírni, ám annak „nem lett olyan eredménye, mely eredeti szándékomat
megváltoztatná”. Ezért Gulyás Ferenc kiskunhalasi plébános áthelyezését javasolta,
a kegyúr pedig a már megismert procedúrát követve, a főispánt és a
jószágigazgatót kérte véleményalkotásra. Az előbbinek ezúttal nem volt
észrevétele, Czitó Győző viszont kellő buzgalommal reagált: „Nevezett papi
működését és társadalmi érintkezését még hírből sem ismerjük, ám ha
Nagyméltóságod óhajtja, úgy az igazgatóság Kiskunhalas környékén a lehetőségéhez
képest érdeklődni fog az esperes jelleme és egyénisége felől.”[13] A patrónus jogai közé tartozott a
plébániák vagyoni állapotának és számadásainak felügyelete (cura beneficii),
ami az évről évre veszteséges és kegyúri „túlterheltsége” miatt rendszeresen
panaszkodó uradalom számára[14]
a bürokratikus ellenőrzés lehetőségét teremtette meg. Ezt nem csupán az
említett, váci püspöknél tartott tanácskozás hagyta jóvá, hanem egy 1925-ös
miniszteri rendelet is megerősítette, ám a lelkészek ezúttal is ellenálltak. A
gödöllői plébánia, valamint a mária-besnyői kapucinus zárda a templomszámadás
benyújtását már ebben az évben megtagadta, a dányi a felszólításra sem reagált,
s a többi is csupán késlekedve tette meg. A pénzügyi felügyelet, valamint az
uradalom és a plébániák jogviszonya 1929-ben, a gödöllői egyházközség
megalakulásakor került ismét napirendre. Czitó Győző annak eldöntésére, ez nem teremt-e
új, a birtok kötelességeit módosító helyzetet, a minisztériumhoz és a kincstári
jogügyi igazgatósághoz fordult, miközben maga is a canonica visitatiok és
egykori számadások alapján próbálta a 18. századig visszanyúlóan a templom, a
plébánia és az uradalom bonyolult vagyonjogi viszonyát értelmezni. Ennek nyomán
arra a következtetésre jut, hogy a plébánia, a hozzá tartozó iskolával, kántorlakkal
és szegényházzal együtt, a „gödöllői uraság házi plébániája”, s mivel a
templomnak vagyona és perselypénze hosszú ideig nem volt, ellátásáról a kegyúr
a hívők hozzájárulása nélkül gondoskodott. A lelkész nem más, mint
„hivatalnok”, aki minden járandóságát ugyancsak az uradalomtól élvezi.[15]
Ám ez az anyagi függőség az 1920-as évekre alapvetően megváltozott. A
jószágigazgató beszámol a minisztériumnak, hogy a plébános egyházi adót vet ki,
már a világháború előtt szokássá vált a párbér, valamint a templomi
perselyezés, sőt „magánértesülésünk szerint” a hitközségnek nemcsak állandó
jövedelme, hanem vagyona is van, amiből a Credo egyesület helyi fiókjának
ingatlant vásárolt. S ehhez konkluzióként hozzáteszi, a plébánia csupán „az
uradalommal (kegyúrral) szemben ragaszkodik a canonica visitatiohoz, míg ő maga
azt lépten-nyomon semmibe veszi”[16]. Az egyház- és közjogban aligha
jártas jószágigazgató gondolatmenete és szándéka világosnak tűnik. Az uradalom
a múltban teljes vagyontalansága miatt támogatta a plébániát, illetve
gyámkodott felette, mely a két világháború között azonban állandó bevétellel
rendelkezik (ezáltal a canonica visitatiot, mint szerződést is megszegi), ami
lehetőséget teremt a jogviszony újraértelmezésére és a kegyúri terhek csökkentésére.
A kincstári jogügyi igazgatóság azonban másként határozott: a kegyúri jogok és
kötelezettségek közjogi természetűek, ezért azt sem az egyházközség
megalakulása, sem az adószedés nem befolyásolja. A patrónusnak ráadásul az
egyház önkormányzatába „beleszólása nincs”, és a templomi elszámolás is mellőzendő,
mivel az a plébánossal szemben „bizalmatlanság és zaklatás lenne”, továbbá a
gödöllői katolikus hívek és az uradalom alkalmazottjai között „úgy társadalmi,
mint hivatalos téren az eddigi viszonyt hátrányosan befolyásolná”.[17] Hasonlóan szilárd jogi és történeti
érvekbe ütköztek a kegyúri terhek megváltására tett kísérletek. Az isaszegi
plébános szerint a földművelésügyi miniszter 1914-ben az „integer
Nagy-Magyarország” ajándékaként tett ígéretet az új templom felépítésére (bár
erre a canonica visitatio sem kötelezte), amit 1928-ban kívánt beváltatni. Az
ügyosztály tisztviselője, Vattay Dezső a koronauradalom „különleges helyzetére”
tekintettel 150 ezer pengőt ajánlott fel[18]
annak fejében, ha a patrónus a kegyuraságtól „egyszer s mindenkorra megszabadulhat”.
A jogügyi igazgatóság viszont úgy érvelt, hogy a kötelezettségek a birtokkal
járnak együtt, és megszüntetésük legfeljebb a váci püspök beleegyezésével
lehetséges.[19] A katolikus egyház
intézménytörténeti, valamint az azon túllépő: a két világháború közötti
társadalmi és szociális aktivitásának vagy a nemzeteszme szakralizációjában
játszott szerepének vizsgálata[20]
egyaránt nélkülözte a mikroszintű perspektívát, s nincsenek bőséges ismereteink
a ralliement, az intranzigencia vagy akár az állam és egyház hatalmi
viszonyának magatartásformákban és cselekvésekben való megjelenéséről sem. Az
említett esetek vajon elárulnak ebből valamit? Először a szabályozás
ellentmondásaira utalunk. A kegyúri jogot a kánonjog részének tekintő magyar
katolikus egyház igyekezett a polgári törvényhozás „beavatkozását” kizárni,
ugyanakkor az 1918-as pápai törvénykönyvet sem fogadta el, mely a kegyuraságot
illetően a partikuláris egyházjogok megszüntetését a ralliement politikával
kapcsolta össze. A koronauradalomban a kincstári
kegyuraság jogait és kötelezettségeit szabályozó királyi rendelet volt
hatályban, ezzel szemben az 1920-as évek közepén az egyházmegye és a
minisztérium megállapodása a történeti folytonosság alapján Gödöllőt és a többi
plébániát magánkegyuraságnak
minősítette. Azt a miniszteri rendeletet pedig, mely a templompénztár pénzügyi
felügyeletét mondta ki, és a püspök is elfogadta, a kincstári jogügyi
igazgatóság minősítette „mellőzendőnek”. (A kegyúri jogokat és kötelességeket
tehát be nem tartott rendeletek, ad hoc egyezségek, valamint a szokásjog és
annak dokumentumai, a canonica visitatiok „kusza halmaza” szabályozta.[21]) A plébánosok maguk is ragaszkodtak
az „ősisége miatt tiszteletre méltó” és különféle javadalmakat biztosító
kegyúri intézményhez, a jószágigazgatók és a gazdatisztek viszont – akik
számára ez adminisztratív terheket jelentett – újragondolását, illetve az ezzel
járó kiadások felszámolását vagy csökkentését próbálták elérni. Ám a
változtatással szemben a föld birtoklásához tapadó, igaz szelektíven érvényesülő
jogok és kötelezettségek, mint az uradalom imázsának alkotóelemei kerekedtek
felül.[22] A szabályozás ellentmondásai, a
kötelességek eltérő értelmezése a napi interakciók szintjén gyakori
viszályokban, kölcsönös bizalmatlanságban, egyéni és kontrollálatlan
követelésekben s azok „szabotálásában”, a „kicsiny” problémák (például egy fal
lefestésének) nehézkes és bürokratikus intézésében, a lelkészek és a
gazdatisztek személyes presztízsharcában és hajthatatlanságában (az előbbiek
mögött az egyház, utóbbiak mögött az uradalom tekintélye állt),[23]
továbbá az egykori hatalmi viszonyokat szimbolizáló rítusok kiüresedésében és
mögöttük egészen eltérő gyakorlatokban nyilvánult meg. Utóbbit a kegyúr bemutatási
joga szemlélteti. A lelkészek kiválasztására (alkalmasságuk eldöntésére), majd
kinevezésére és ünnepélyes beiktatására a megyés püspök tartott igényt, a
patrónus számára a prezentálás maradt. Ám a világi hatalom formális és
informális módon (a főispán, a szolgabírók, az uradalmi tisztviselők révén)
kontrolálta ezt a folyamatot,[24]
és nem csupán a hitélet megújítására alkalmas, hanem a saját erkölcsi és politikai
értékrendjének megfelelő lelkészek kiválasztását fogadta el. Ily módon a kegyúr
egykori joga a falusi közösség lelki életének felügyeletére a két világháború
között sem szűnt meg maradéktalanul. „A besnyői Szűz Mária örömünknek
oka” Hasonlóan éles konfliktusok jellemezték a koronauradalom
és a máriabesnyői kapucinus zárda két világháború közötti kapcsolatát, melynek
meghatározása is vitákhoz vezetett. A birtok és a minisztérium szerint
kegyuraságról nincs szó, mivel az alapító Grassalkovich (I.) Antal csupán a
templom fenntartására vállalt kötelezettséget, s az ezen felüli, a jogutódok
által nyújtott támogatások „magasabb erkölcsi szempontokat” követő kivételes
kegyadománynak és nem kötelezettségnek minősülnek. A zárda számára viszont
természetes volt a kegyúri jogviszony, amit az 1763-as alapítólevél
szabályozott, s a Besnyőre telepített szerzeteseknek emelt templom és kápolna
(amely a patrónus végső nyughelyét adta és Mária-zarándokhellyé vált) szimbolikusan
is megerősített.[25] A kötelezettségek eltérő
megítélése az 1920-as évek közepén nyílt konfrontációkat váltott ki. 1925
júniusában szentelték fel a kegytemplom új harangját (a régit a háború alatt
„elrekvirálták”), az ünnepségre a zárda a kőkerítés helyreállítását kérte. Az
uradalom ezt megtagadta, ám a földművelésügyi miniszter a javítást haladéktalanul
elrendelte, mivel a „kegyúri jótevőt a botránkoztatás ódiumának” (amit a megjelenő
„egyházi és világi funkcionáriusok, valamint a hívő közösség erkölcsi érzetében
a zárdafront és a kerítés állapota” okozna) kitenni nem szabad.[26]
Cserébe viszont a zárdát 3 aranykorona fizetésére kötelezte, annak szimbolikus
elismeréséül, hogy a helyreállítás nem a birtok kötelessége. Az ünnepi harangszentelés
nyilvánossága, valamint a koronauradalom és a minisztérium tekintélyének
megóvása ezt az ellentétet elsimította, ám a konfliktusokat nem szüntette meg.
1925. május elején Schweighardt Veremund zárdafőnök memorandumot intézett a földművelésügyi
miniszterhez, mivel a birtok az alapítólevélbe foglalt és 150 éves jogszokás
által megerősített feladatait nem teljesíti. Nem hajlandó a zárda hasábfa-,
gabona- és borjárandóságát[27]
az uradalmi béresekkel, a gabonát a saját zsákjaiban behordatni, holott ezt a
jogszokáson kívül, az egykori zárdafőnökök – akik „kijelentéseit erre
vonatkozólag hagyományként bírjuk” – továbbá a 35-40 évvel korábban alkalmazott
cselédek is tanúsítják.[28]
A jószágigazgató ezzel szemben a saját, kevésbé „pontos” és „koherens”
emlékezetére hivatkozhatott. A miniszternek írt levelében arról számol be, hogy
a bordeputátumot hol az uradalom, hol a zárda fuvarozta (annak megfelelően,
hogy a szerzeteseknek volt-e fogata), a fajárandóság szállítása viszont „hallomásunk
szerint nem képezte a gazdasági ágazat terhét”.[29] A legélesebb konfliktust a
kegytemplom körüli, 5 holdnyi terület birtoklása váltotta ki. A zárdafőnök
memorandumában elismeri, hogy ez a koronauradalom tulajdona, ám a templom alapításától
a búcsúsok, illetve a zárda haszonélvezetét képezi („búcsúsok rétje”),
fásításáról a szerzetesek gondoskodnak, a búcsújárási napok kivételével pedig
„kevés állatocskáink” legelőjéül szolgál. 1925-ben azonban a jószágigazgató
a fákat kivágatta, és a szerzeteseket a legeltetéstől eltiltotta.[30]
Erre a rendház pert indított, s a gödöllői járásbíróság 1926 februárjában a
vitatott területet, mivel azt a kegytemplom céljaira „emberemlékezet óta a
zárda használja”, a kapucinusoknak adta vissza. Az uradalom a fellebbezést is
elvesztette, ám az ügy ezzel nem zárult le. A szerzetesek a területet újrafásították,
sőt a dombos terepen, a birtok beleegyezése nélkül, 13 stációval és kapucinus
kereszttel kálváriát építettek, amit a hercegprímás 1930-ban szentelt fel. Ezt
követően, 1931 tavaszán az uradalom képviselője, a kincstári jogügyi
igazgatóság indított pert a kálvária lebontása és az ingatlan visszaadása
reményében, a járásbíróság viszont ismét a zárdának adott igazat. Végül a
minisztérium a fellebbezés visszavonására és a további pereskedés befejezésére
utasította a birtokot.[31] E néhány esemény aligha világítja
meg az uradalom és a rendház szembenállásának minden részletét, ám a
kegyurasághoz mint kulturális hagyományrendszerhez fűződő attitűdjeiket
szemléletesen kifejezi. Ezúttal a patrónus jogait és kötelezettségeit rögzítő
canonica visitatiok hiányoznak, így a zárda a szerzetesi közösség 18. századi
alapításáig visszanyúló, generációról generációra öröklődő emlékezeti hagyományra
támaszkodott, ami a két világháború közötti gyakorlatot is legalizálja.[32]
(Ezáltal az eredettörténet tevékenyen van jelen a szerzetesek mindennapjaiban.)
Az államhatalom e lokális tradíció és emlékezetátadás felszámolására, valamint
a jogviszony bürokratikus szabályozásával egy új normarend kialakítására
törekedett. Számára a bor-, fa- és terményjárandóság s annak szállítása nem
kegyúri kötelesség, hanem az alá- és fölérendeltséget kifejező adomány, miként
az 1923-ban műemlékké nyilvánított templom- és kolostorépület fenntartása sem
több, mint kötelező és a birtok presztízsének megóvásához szükséges hivatali szerepvállalás. De nem csupán a lokális hagyomány
birtokbavétele, hanem, ezzel összefüggésben, a zárda körüli tér használata is
összeütközésekhez vezetett. Az emlékezet, jól tudjuk, térbeliesítésre hajlamos,[33]
s a zárda eredetmítosza, melyben valós és legendás elemek természetes módon
fonódtak össze, valamint a kialakuló Mária-kultusz és zarándokhely a múltat s
vele együtt a kegytemplom terét szakrális tartalommal telítette. Ennek
folytonos erősítését szolgálták a Szűzanya csodás gyógyításai és egyéb
jótéteményei,[34]
továbbá a zarándoklatok ismétlődő rítusrendje. Amiben az egészen ünnepélyes
alkalmak (a zárda 100, majd 150 éves jubileumán, pünkösdkor, valamint
Nagyboldogasszony és Kisasszony napján rendezett zarándoklatok), az 1903-tól
minden év májusában egy-egy püspök által vezetett, szentmisével és „magas
színvonalú” előadásokkal kiegészített férfizarándoklatok, továbbá a két
világháború között már csaknem valamennyi nyári vasárnap tartott kötetlenebb
búcsúk és a vallási rítusok szigorát ugyancsak feloldó, a szabadidő eltöltését
célzó kirándulások egyaránt helyet kaptak. (A diákcsoportok, miután
ájtatosságukat elvégezték, a kegyhely nevezetességeit nézik meg, majd „a nap
hátralevő részét a templom körüli fák árnyékában vidám játékokkal töltik”.)[35]
A térhasználat tehát, miközben Máriabesnyő a világháború után az ország első számú
és egyre nagyobb tömeget vonzó kegyhelyévé vált,[36]
némiképp átalakult és differenciálódott, ám birtoklására a zárda, a szerzetesi
csoport és a tér „szimbolikus lényegközössége” alapján, továbbra is jogot
formált. A kormánynak és a
koronauradalomnak azonban más szempontjai voltak. Előbbi a kegyhelyet és a
vallásgyakorlást saját hatalmi-politikai érdekei szerint ítélte meg, amit a
földművelésügyi minisztérium államtitkára 1924-ben világosan megfogalmazott: a
búcsújáró hely „bezárására, bármi történjen is, nem szabad gondolni, nemcsak
vallási, hanem politikai szempontból sem. Nem lehetne a kegyeletében sértett néppel
elhitetni, hogy az intézkedés nem vallásellenes céllal történt.” A birtok
vezetése viszont a szerzetesek állatainak legeltetését és a mind nagyobb számú
búcsúárus jelenlétét kifogásolta,[37]
ráadásul az 1920-as évekre a zarándokhelyen „kegyeletsértő és közegészségügyi
szempontból is tarthatatlan állapotok” alakultak ki, melynek megszüntetése (a
zarándokok vízellátása, illemhelyek felállítása) az uradalom költségvetését
terhelte. Ezért kívánta a terület felett a tulajdonosi jogát érvényesíteni,
amire a zárda a kálvária és a kapucinus kereszt megépítésével, azaz a tér immár
látványban is kifejeződő ismételt birtokbavételével és szakrális helyként való
szimbolikus újraerősítésével válaszolt.[38] Az uradalom vagy az egyház
szegényei Endre Lászlóné, a Magyar Asszonyok Nemzeti Szövetsége
gödöllői fiókjának elnöke 1930-ban átiratot küldött a koronauradalom igazgatójának,
melyben a szegények háza átengedését
kérte. Legutóbbi gyűlésükön ugyanis a nyomorban és ínségben élő öregek
támogatásáról határoztak, amit a „Grassalkovich időkből” fennálló intézmény
életre hívásával, illetve az uradalom segítségével kívántak megvalósítani.
Gödöllő „elaggott szegényeiről való gondoskodást – érvelt Endréné –
méltóztassék feleleveníteni oly formán, ahogy azt Grassalkovich Antal herceg
szándékolta”. Czitó Győző a minisztérium érveit
hangoztatva a kérést egyértelműen elutasította. Az 1842-ben épült szegényház a
kiegyezés évében a birtokkal együtt a királyi kincstár tulajdonába került, és –
ahogy már korábban is – elaggott szegődményesek elhelyezésére szolgált.
Jelenleg (1930-ban) Szvoboda Dénes tanító, valamint uradalmi iparos családok
lakják, a volt cselédekről pedig az igazgatóság más módon (kegydíjakkal,
segélyekkel) gondoskodik, és a hozzátartozóiknál helyezi el őket. A szegényház körüli
konfliktusoknak ekkor már több évtizedes, különböző résztvevőkkel zajló
története volt, amiről a minisztérium iratai tájékoztatnak. Sőt, miként látni
fogjuk, a szereplők múltinterpretációi az alapítást megelőző évtizedekig
nyúlnak vissza. 1870-ben, miután a kincstár az
ingatlan tulajdonjogát átvette, a pénzügyminiszter úgy határozott,[39]
hogy a szegénysegélyezés a koronauradalom számára a továbbiakban nem kötelező.
Mégis folytatódott, s központi szabályozása 1894-ben történt meg: mivel a szegényház
az uradalom egykori cselédjeit látja el, felvételük, elbocsátásuk, valamint a
felügyeleti és az ellenőrzési jog a jószágigazgatót illeti. Ezért – a rendelet
szerint – az uradalom a szegényházat a plébániától átveszi, és a kerületi ispán
„gondozásába” adja. A 12 nincstelen a segélyeket (napi 7 krajcár) ezt követően
a birtok pénztárában veheti fel, már csak azért is, hogy „teljes tudatával bírjanak,
tulajdonképpen ki segélyezi és tartja fenn őket”. Gödöllő lelkésze, Odrobenyák
Nepomuk János viszont az eddigi gyakorlat fenntartását kérte (fél évszázad óta
ő, illetve az elődjei osztják „zsoldot”), mivel annak megváltoztatása a
„plébános tekintélyét csorbítaná”, s kérése a vallás- és közoktatásügyi
miniszter személyében pártfogóra talált. Az 1895 januárjában kinevezett
Wlassics Gyula egy olyan kezelési szabályzat kidolgozását javasolta a
kegyúrnak, mely a jószágigazgató által felvett szegények ellenőrzését és az
uradalom által nyújtott segély kiosztását továbbra is a plébánosnak biztosítaná. Ez a kezdeményezés nem valósult
meg, ám a századfordulós években sem az egyház által fenntartani kívánt
szokásjog, sem a földművelésügyi tárca szabályozása nem érvényesült
maradéktalanul. Az uradalom szerint a szegényház egy részét a volt harangozó
özvegye és gyermekei használják, 1909-ben viszont „több gödöllői polgár” (névtelenül)
azt panaszolta a belügyminiszternek, hogy a 4 szobából álló menedékház egyik
helyiségét Szvoboda Ignác tanító foglalja el,[40]
és a kertet ugyancsak ő műveli. (Ráadásul a szegényház kápolnáját az építészeti
intéző számára lakássá alakították át.) Ezzel a központi igazgatás újabb
szereplője, a Belügyminisztérium is az ügy részesévé vált, s mint alapítványi
főfelügyelet arra kérte a földművelésügyi tárcát, hogy a szegényház alapító
akaratának megfelelő kezelésére utasítsa az uradalmat. A tanító azonban az épületben
maradt, amit a birtok vezetése a rend és a tisztaság, valamint a lakók közötti
„egyetértés és béke” ellenőrzésével indokolt. A kápolnát sem állították vissza
(mivel abban „istentiszteletet nem tartanak”),[41]
ám a segélyezés hagyománya tovább élt: a „zsoldon” és az évi Utóbbit s az épület
csecsemővédelmi otthonná alakítását a Stefánia Szövetség 1922-ben megalakult
gödöllői fiókja kezdeményezte, a szerződést ’23-ban írták alá,[43]
ami az egyház heves tiltakozását váltotta ki. Hanauer püspök a népjóléti
miniszternek írt levelében, mondandója nyomatékosítására, a szegényház hosszú
történetét foglalja össze: „eszméje” Grassalkovich (II.) Antaltól származik,
aki az 1770-ben kelt végrendeletében 12 szegény gondozását határozta el.[44]
S bár a szegényház ekkor nem épült meg, az uradalom a járandóságaikat folytonosan fizette, miként azt az 1838-as canonica
visitatio igazolja. A herceg fia, (III.) Antal 1841-ben halt meg, a
szegényházat egy évvel később özvegye, Esterházy Leopoldina építtette (ezáltal
„teljessé téve apósának végrendeletét”). Egyébként pedig sem a végrendeletben,
sem az egyházlátogatási jegyzőkönyvben nincs nyoma, hogy a szegényház az uradalom
munkaképtelenné vált cselédjei számára szolgál, s ezt a „jelenlegi és az előbbi
plébánosok is tanúsítják”. Mindezek alapján – szögezi le Hanauer – „tény, hogy
az épület 1842 óta a gödöllői plébános felügyelete alatt álló, az uradalom
által fenntartott katolikus szegényház volt”, melybe a lelkész vette fel a 12
ápoltat. A püspök végül a bérleti szerződés felbontását és az alapítók
szándékának érvényesítését kérte, már csak azért is, mert „nem nézhetem szó
nélkül, hogy egy katolikus intézmény ebből a jellegéből egészen
kivetkőztessék”. A kegyúr álláspontját, az 1890-es
évek eleji rendeletre utalva, a jogügyi igazgatóság foglalta össze. A
menedékház özv. Grassalkovich (III.) Antalné szóbeli rendelkezésére, nem
alapítványi, hanem a birtok céljait szolgáló intézményként épült (az 1771-es
végrendelettel kapcsolatba nem hozható), azt az igazgatóság felügyeli. Ezért,
ha a rendeltetését a „kor igényeinek megfelelően” betölteni nem tudja, a
minisztérium bármikor megszüntetheti. Az 1838-as canonica visitatio szerint az
uradalom valóban 12 koldust látott el ruházattal és „zsolddal” (ezt a lelkész
osztotta ki), amiért cserében a templomot takarították, és a bejáratánál
könyöradományokat gyűjthettek. A segélyezés szokása azonban az új tulajdonos (a
kincstár) számára nem kötelező, azt legfeljebb kegyelemből és ideiglenesen
folytatta tovább. A váci püspök akarata ezúttal nem
érvényesült, az épületet néhány évig a Stefánia használta, majd 1929-ben,
miután a járási egészségházba költözött, a bérletet felmondta. A Magyar
Asszonyok Nemzeti Szövetsége, miként említettük, kísérletet tett a
szegénygondozás újjáélesztésére, ezt azonban az uradalom elutasította.[45] Ezek az események a szegényellátás
másfél évszázados helyi történetének néhány mozzanatát jelzik. Az 1771-ben 12
koldus segélyezéséről végrendelkező Grassalkovich (II.) Antalt, miként az
1842-ben szegényházat alapító, gyermektelen, így a család kihaltával szembesülő
Esterházy Leopoldinát feltehetően a lelki üdvösséget biztosító keresztényi
könyörületesség, az arisztokrácia soraiba feltűnő gyorsasággal felemelkedő
Grassalkovichok hírnevének megörökítése, valamint a jobbágyokért felelős, nekik
védelmet és menedéket nyújtó földesúr erkölcsi kötelezettsége egyaránt
motiválta. Idővel azonban hangsúlyossá vált a szegények felügyeletének és morális
nevelésének igénye. Miközben a segélyeket rendszeresen, mintegy járadékként
(angária) élvezték, és ellenőrzött módon (a templom kapujában)
könyöradományokat gyűjthettek, a szegényházban, a településen és a templomban
is dolgozniuk kellett, továbbá imádkozni az alapító és az éppen aktuális kegyúr
lelki üdvéért.[46]
(Az 1870-es évektől a tanító felügyelte őket.) A szociális kontrollal és a
hatalmi versengéssel függ össze az egyház és az uradalom hosszan tartó
konfliktusa. A segélyezettek kiválasztásában (a jogosultság megállapításában),
a szegényházi felvételben, valamint az autoritást szimbolikusan kifejező gabona
és pénzsegély osztásában a plébánosnak kezdettől szerepe volt, ami utóbb a
jótékonyság, illetve a felügyelet első számú gyakorlójává avatta. A „lelkész 12
szegényt az uradalom terhére állandó segélyben részesített” – fogalmazott
Hanauer püspök 1924-ben, és a szegényházat, a ’20-as évek egyházi missziójának
részeként, katolikussá minősítette, mely nem az uradalmat, hanem a „közérdeket
szolgálta”.[47]
Ám a felügyeletre a birtok bürokratizálódó igazgatása is jogot formált. A
Grassalkovich család emlékezetéhez kötődő karitász hagyományát a
koronauradalomnak folytatnia kellett,[48]
amit igyekezett a volt alkalmazottaira terjedő „üzemi” gondoskodással/gyámkodással
összekötni. A kortárs beszámolók szerint a szegényházban a 19. század végén az
elaggott szegődményesek kaptak helyet, és 1894-ben (épp az egyházpolitikai
küzdelmek időszakában) került sor a miniszteri rendelettel történő
birtokbavételére.[49] Az uradalomnak azonban a
szegénygondozás intézményi változásait és a modernizációjára irányuló állami
szándékokat is adaptálnia kellett. Gödöllő község „1842 óta történt fejlődése
mellett, és a szegényügynek kormányzati feladattá, illetve községi közfeladattá
tétele óta[50]
e cél kegyképp való szolgálata az amúgy is kegyúri szolgáltatásokkal túlterhelt
birtoknak feladata nem lehet” – írta a világháború után a ménesbirtokok
ügyosztályának tisztviselője, az egykori gazdatiszt, Vattay Dezső. Emellett a
szegényház lakóinak összetétele is megváltozott. A 19. század utolsó harmadáig
rendszeres munkát végeznek, ezáltal hozzájárulnak önmaguk ellátásához, és mód
nyílhat a helyi társadalomba való integrálásukra. Ezt követően, majd a
világháború után viszont a jószágigazgatók jelentései a „végelgyengülés és
egyéb betegségek” miatt magatehetetlen, teljesen vagyontalan emberekről
szólnak, akiknek immár a szegénygondozástól elkülönülő kórházi ápolásra lenne
szüksége. Az átalakításra azonban – ebben a minisztérium és a vezető gazdatisztek
egyetértettek – az uradalom nem kötelezhető, és „túlterheltsége” miatt képtelen
is, ezért a szegények háza a gödöllői Stefánia Szövetség használatába ment át.
Ennek társelnöke egyébként Endre László főszolgabíró volt, ami az egyház
akaratával és a hagyománnyal szemben, minden bizonnyal kellő politikai
nyomatékot jelentett. Jegyzetek [1] A tanulmány egy készülő munka
egyik fejezete, mely a gödöllői uradalom két világháború közötti történetét
vizsgálja. [2] Bővebben: Csizmadia Andor: A magyar állam és az egyházak jogi kapcsolatainak
kialakulása és gyakorlata a Horthy-korszakban. Bp., 1966. 354-382. p. [3] 1871/34036. sz. királyi rendelet. [4] A felújításokra a koronauradalom
versenytárgyalást hirdetett, amiről a minisztérium a jószágigazgatók
javaslatának figyelembevételével határozott. Magyar Országos Levéltár
(továbbiakban: MOL.) K 184. (= Földművelésügyi Minisztérium iratai.) 2787. cs.
5. t. 12411/1925.; 3028. cs. 5. t. 70394/1927. [5] 1925-ben pl. bírói ítélet
kötelezte az uradalmat a mácsai plébánia kerítésének helyreállítására. [6] MOL. K 184. 3159. cs. 5. t.
90158/1928.; 3489. cs. 5. t. 46080/1930. [7] MOL. K 184. 3028. cs. 5. t.
70394/1927. [8] MOL. K 184. 3159. cs. 5. t.
90158/1928. [9] Az uradalom számítása szerint a
naturáliák összértéke 1654 pengő. [10] MOL. K 184. 3028. cs. 5. t.
70394/1927.; 3321. cs. 5. t. 14057/1929.; 3491. cs. 5. t. 47250/1930.,
47625/1930.; 4750. cs. 5. t. 24480/1938. [11] „Hazafias magatartására nézve,
amire e nemzetiség [szlovákok – Cs.T] lakta községben nagy súlyt kell helyezni,
elég garancia a neve és magyar volta.” [12] A főszolgabíró jelentése szerint
Rovnyánt a „zavargó tömeg kirabolta, és lakását szétzúzva menekülésre késztette.” [13] MOL. K 184. 3028. cs. 5. t.
70394/1927.; 3159. cs. 5. t. 70394/1927.; 5465. cs. 5. t. 36638/1933. [14] 1925-ben pl. a kegyúri kiadások
(400 millió korona) az összkiadás 6 %-át tették ki, 1937-ben pedig Kelemen Imre
szerint a kegyúri épületek kijavítása és tatarozása, ami állaguk
„veszélyeztetése nélkül tovább nem halasztható”, 60-65 ezer pengőt igényel.
MOL. K 184. 3321. cs. 5. t. 50796/1926.; 4750. cs. 5. t. 24480/1938. [15] Hogy a múltban a templomnak önálló
bevétele nem lehetett, azt Czitó az első plébános, Odrobenyák Nepomuk János
1884-ben elhangzott (?), irodalmi értékű szavaival erősíti meg: „Kéregetés
által a királyi trónusok dicsfénye a porba rántatnék.” [16] MOL. K 184. 3159. cs. 5. t.
90158/1928.; 3321. cs. 5. t. 14057/1929. [17] MOL. K 184. 3321. cs. 5. t.
14057/1929. [18] A lelkész csaknem 400 ezer pengőt
kért, a pénzügyminiszter azonban a kisebb összeghez sem járult hozzá. [19] MOL. K 184. 3489. cs. 5. t.
46080/1930. [20] Utóbbiakra pl.: Balogh Margit: A KALOT és a katolikus
társadalompolitika, 1935-1946. Bp., 1998.; Spannenberger
Norbert: Die katolische Kirche in Ungarn, 1918-1939. Stuttgart, 2006.
112-136. p. [21] Vö. Péter László: Az állam és az egyház viszonya és a civil
társadalom Magyarországon: történeti áttekintés. In: Péter László: Az Elbától keletre. Tanulmányok a magyar és
kelet-európai történelemből. Bp., 1998. 355-378. p., 356-357. p. [22] Ezt erősítette a helyi sajtó, mely
a kegyúri kötelességek elmulasztása miatt szokatlanul éles kritikát engedett
meg magának. A Gödöllő és Vidéke
1931-ben azt kifogásolja, hogy a patrónus évek óta nem hajlandó a templom bejáratát
egy csapóajtóval vagy legalább a híveket a hidegtől megvédő szőnyeggel ellátni.
Ezért „segítsünk a szegény koronauradalmon, nehogy tönkremenjen a nagy
áldozathozatalán, és utána a mi szívünk repedjen meg érte.” Jellemző továbbá,
hogy a kegyuraságról folytatott diskurzust a katolikus egyház sérelmei uralják,
míg más felekezet a minisztérium két világháború közötti irataiban csupán
egyszer jelenik meg. A gödöllői lelkipásztor 1944-ben panaszolja, hogy miközben
a katolikus plébánia tekintélyes támogatást kap az uradalomtól, a református
parókia a terménysegélyen kívül (a lelkésznek és a kántornak évi 5-5 q búza és
rozs), más juttatásban nem részesül. MOL. K 184. 7219. cs. 5. t. 231758/1944.; Gödöllő és Vidéke, 1931. szeptember 27. [23] A szentszéki tanácsosi címmel
rendelkező Schlager Árpád esperes, apátplébános Czitó Győzőnek címzett levele,
melyben a benefíciumnak járó jogokat követeli, teljes önállóságról, sőt némi
távolságtartó fölényről tanúskodik: „Tekintetes Koronauradalmi Igazgatónak!
Szíveskednék sürgősen intézkedni, hogy úgy a magam, mint az összes egyházi
személyek készpénzjárandósága valorizálva kiutaltassanak, és a jövőben minden
halogatás nélkül előlegesen fölvehetők legyenek.” MOL. K 184. 3028. cs. 5. t.
70394/1927. [24] Hanauer Árpád az 1933 márciusában
tartott püspökkari értekezleten tette szóvá a „püspöki tekintélyre sérelmes”
gyakorlatot, és azt javasolta, hogy a földművelésügyi tárca a lelkészekről, ha
kíván, a püspöknél vagy a vallás- és közoktatásügyi miniszternél tájékozódjon.
A magyar katolikus püspökkari tanácskozások története és jegyzőkönyvei,
1919-1944. Szerk.: Beke Margit.
I-II. köt. München-Bp, 1992. I. 487. p. [25] A lokális történeti hagyományban,
melynek ápolói a kapucinus szerzetesek, a település 18. századi újraalapítása,
a Grassalkovich család felemelkedése és a kegyhely kialakulása összefonódott,
és mitikus eredetet nyert. 1759-ben, midőn a 300 éves templomrom helyén
elkezdődött az új templom építése, az egyik kőművessegéd álmot látott, melyben
a következők hangoztak el: „Ha a templom romjai közt ásni fogsz, valami szép
tárgyat találsz.” S valóban, a segéd hamarosan a Mária-kegyszoborra bukkant. P. Bartal Ince: Máriabesnyő története.
Esztergom, 1929. (továbbiakban: Bartal,
1929.) 38-40. p. (Bartal Ince kapucinus áldozópap a máriabesnyői
Historia Domusokat használta.) Bővebben: Kerényi
Eszter: A katolikus egyház története 1867-ig. In: Gödöllő története. I.
A kezdetektől 1867-ig. Szerk.: Horváth
Lajos. Gödöllő, 2007. 303-319. p. [26] Az ünnepségen többek között Horthy
Miklós, Mayer János földművelésügyi miniszter, Gossmann Ferenc váci segédpüspök
és Csák Endre kapucinus exprovinciális vett részt. A haranganyai tisztséget a
kormányzóné töltötte be. (A Szent Imre évben, mivel akkor ugyancsak sok
„előkelő” vendéget vártak Máriabesnyőre, az uradalom a zárda teljes tatarozását
végezte el.) MOL. K 184. 3321. cs. 5. t. 14054/1929.; Gödöllő és Vidéke, 1925. június 7. [27] A koronauradalom 1927 és ’37
között a szerzeteseknek évi átlagban 74 q rozsot, 20 q árpát, [28] Schweighardt a memorandumhoz
néhány szegődményes „nyilatkozatát” csatolta. Pl. Tatár Mihály: „…apám, Tatár
János a babati pusztán béresgazda volt 40 évig, engem 10-12 éves koromban
kisbéresnek alkalmazott. Nem egy ízben hallottam tőle, hogy a koronauradalom
tartozik evvel a fával, és köteles azt a zárda udvarába szállítani.” MOL. K
184. 3028. cs. 5. t. 70394/1927. [29] Uo. [30] A birtokfoglalást erőszakos
esemény kísérte. A Gödöllő és Vidéke
arról számol be, hogy az uradalom csősze a rendház egyik emberét, mivel „nem akarta
a területet elhagyni, véresre verte”. Gödöllő
és Vidéke, 1931. november 29. [31] MOL. K 184. 2787. cs. 5. t.
34605/1925.; 3028. cs. 5. t. 70394/1927.; 3773. cs. 5. t. 58123/1932.; Gödöllő és Vidéke, 1931. augusztus 2.; november
29. [32] A jószágigazgató ezzel szemben
legfeljebb a „szóbeszédre” hagyatkozhatott. Vö. Vansina, Jan: Oral Tradition. A Study in Historical
Methodology. New Brunswick, 2006. 19-24. p. [33] Assmann,
Jan: A kulturális emlékezet. Bp., 1999. 40. p. [34] Ezeket rögzíti: Bartal, 1929. 82-85. p. [35] Bartal,
1929. 76-80. p. [36] Pünkösdkor vagy Nagyboldogasszony
ünnepén 4-5 ezren látogattak Besnyőre, az 1925-ös harangszentelésen 20 ezren
vettek részt. Bartal, 1929. 78.
p. [37] A zárda a helypénzszedési jogot a
saját, az engedélyt kiadó kereskedelmi miniszter az uradalom részére kívánta
biztosítani. MOL. K 184. 3028. cs. 5. t. 70394/1927.; 3321. cs. 5. t.
14054/1929. [38] A minisztérium iratai arról
keveset árulnak el, hogy e deperszonalizált konfliktusok a személyes
interakciókban miként jelentkeztek. A zárdafőnök memorandumában említi, hogy a
birtok alkalmazottai részéről „többszöri ízetlenségek fordultak elő, melyek sem
az uradalom, sem a zárda előnyére nem válnak”, sőt a szembenállás, miként a
rendház emberét megverő csősz példája mutatta, heves és erőszakos indulatokban
törhetett ki. MOL. K 184. 3028. cs. 5. t. 70394/1927. [39] A földművelésügyi tárca
önállósulásáig a birtokot a pénzügyminisztérium felügyelte. [40] A [41] A szegényházban egyébként szigorú
rendszabályok voltak érvényben. Azok, akiknek a testi ereje megengedte, a
településen kisebb munkákat végeznek, a többiek tollfosztással, varrással
töltik az idejüket. Az egészségesek kötelesek naponta a templomban megjelenni
(a takarítását is ők végzik), továbbá esténként valamennyien közösen imádkozni
a „kegyes alapító és fenntartó kegyúrért”. [42] Schlager Árpád plébános viszont
azt kifogásolja, hogy a Grassalkovich Antal végrendeletében szereplő gabona- és
ruhajárandóságukat a birtok évek óta nem biztosítja. [43] Eszerint az uradalom évi 10 korona
bérleti díjat kap, a szegények gondozása vagy községi ápolásának megszervezése
a Stefánia kötelessége. Czitó Győző emellett azt javasolta, hogy a csecsemővédő
otthonba elsősorban a cselédeket vagy azok hozzátartozóit vegyék fel. [44] A püspök ennek szövegét is idézi:
„Gödöllőn 12 koldusnak évente [45] MOL. K 184. 3489. cs. 5. t.
46028/1930. [46] A birtok tulajdonosai
Grassalkovich (III.) Antal halála után a leányági örökös, Viczay Károly,
1851-től Sina György és fia, majd ’64-től egy belga pénzintézet, a Société
Belgique du Credit Froncier et Industriel de Bruxelles. Ld. Farkas József: A gödöllői uradalom
története. In: Gödöllő története. I. A kezdetektől 1867-ig. Szerk.: Horváth Lajos. Gödöllő, 2007. 161-223.
p., 173-179. p. [47] MOL. K 184. 3489. cs. 5. t.
46028/1930. [48] E hagyomány ápolásában és a
közvélemény eszerinti formálásában a helyi sajtó fontos szerepet vállalt. A Gödöllő és Vidéke a ’30-as évek elején
arról tudósít, hogy a szegényházat „feloszlatták, lakóit elküldték, helyiségeit
a Stefániának adták át. Márpedig Grassalkovich alapítólevele imperatíve szegényház
céljára rendelte az épületet, így nem volt joga onnan a szegényeket
kitelepíteni senkinek.” (A MANSz gödöllői fiókjának elnöke, amikor a szegénysegélyezés
felelevenítését kéri, szintén a „Grassalkovich
időkre” hivatkozik.) Gödöllő és Vidéke,
1931. szeptember 27. [49] A hatalmi versengés a
múltértelmezéseket ugyancsak meghatározta. A plébánia a szegényház eredetét
Grassalkovich Antal 70 évvel korábbi végrendeletéhez köti, az uradalom a kettőt
határozottan elválasztja, és a menedékházat alapításától a birtok tulajdonának
tekinti. (A sajtóban, mint láttuk, a végrendelet és a felettébb kétséges
alapítólevél összekeveredik. Vö. előző jegyzet.) Fontos tehát szem előtt
tartanunk, hogy a szegényház története az egyházi és világi hatalom központi és
lokális szereplőinek egymáshoz kapcsolódó újra- és újrainterpretálásában tárul
elénk, anélkül, hogy az általuk tanúként emlegetett forrásokat valójában
ismernénk. S nem lehetünk abban sem biztosak, hogy az ily módon kirajzolódó
konfrontáció adná a szegénygondozás egyetlen kontextusát. [50] Az 1871/18. tc. és az 1886/22. tc.
úgy rendelkezett, hogy az önmagukat fenntartani nem képes szegényekről a
községek kötelesek gondoskodni. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |