2. évfolyam 2.
szám |
Csepregi Zoltán: A reformáció kezdetei Brandenburgi György gyulai és vajdahunyadi uradalmaiban, 1520-1530 |
Hazai
egyháztörténészeink nagy kedvence, Brandenburgi György őrgróf, II. Ulászló
király unokaöccse, II. Lajos gyermekkirály gyámja, a brandenburgi választófejedelem
és a búcsúüzletbe keveredett Albrecht mainzi érsek unokatestvére (1484-1543) 20
évig élt Magyarországon. Uralkodó nagybátyja kezére játszotta a kor legnagyobb
örökségét, a Hunyady-Frangepán vagyont, e módon honosságot és főispáni széket, ám
ezzel együtt irigyeket és ellenségeket is szerzett neki. György kezdettől fogva
arra törekedett, hogy magyarországi jószágait csere vagy adásvétel útján
sziléziai birtokokra változtassa, megvalósítva ezzel családja régi álmát, az
Odera völgyében való terjeszkedést, ezen igyekezetét Nándorfehérvár eleste
(1521) és a török fenyegetés még inkább ösztökélte. Amikor 1525-ben budai
rezidenciájáról végleg Felső-Sziléziába, a jägerndorfi hercegségbe költözött,
Gyula és Vajdahunyad kivételével már mindenén sikerült túladnia. Noha továbbra
is e két uradalomból folyt be jövedelmének jelentős része, mintegy évi tízezer
arany,[1]
többé ott nem fordult meg, míg végül 1530-ban és 1532-ben Szapolyai János
csapatai elfoglalták őket tőle. György őrgróf 1522-ben már bizonyíthatóan a lutheri
reformáció híve volt, s 1523-tól kezdve állt levelezésben a wittenbergi
reformátorral, jóllehet a titkos találkozójukról szóló történet legendának
tekinthető. Levéltári források dokumentálják, milyen fontos szerepet játszott
Brandenburgi György abban, hogy a reformátori mozgalom megerősödött Boroszlóban
és Szilézia nagy részén. A budai és a bányavárosi reformáció eseményeit is
általában kapcsolatba szokták hozni személyével, bár konkrét adataink erről
nincsenek. A Körös-Maros vidékének reformációjával Szegedi Kis
István életraja ürügyén a Dunamelléki Egyházkerület krónikása, Földváry László
foglalkozott.[2]
Márki Sándor ötletére építve[3]
két oklevélszöveg összehasonlításából arra a következtetésre jutott, hogy
Brandenburgi György 1525-ben fogadhatta el és vezethette be gyulai uradalmában
a reformáció tanítását (Földváry számára ez Kis István gyermekkora és
iskoláztatása vonatkozásában érdekes). Gyulai Gyúri András diák 1523-ban írt a
simándi plébánia átvételekor kötelezvényt a patrónusi jogokkal rendelkező
őrgrófnak, ebben többek között a szokásban lévő istentiszteleti kötelezettségek
megtartását ígérte:[4]
„Én, gyulai György [Gyúri] András deák, fenséges fejedelmemnek, György
brandenburgi őrgrófnak stb. titkára, lelkiösmeretemre vallom és fogadom jelen
levelem rendében, hogy a mennyiben mondott legkegyelmesebb uram Simánd nevű
mezővárosának plébániáját bőkezűségénél és kegyelménél fogva nekem adta és rám
ruházta, a míg csak élek, említett legkegyelmesebb uram jobbágyait, akárminő
ügy kívánná is, addig, míg Gyula várának ítéletre kiküldött várnagya és
tiszttartója, vagy egyéb tisztviselői őket ki nem hallgatják és el nem ítélik,
semmi szín alatt sem fogom a szentszék elé idézni, s megígérem, hogy senkit sem
állítok egyenesen a szentszék bírósága elé, hanem előbb mindég a mondott
Gyulavár várnagyától, tiszttartójától és tisztviselőitől kívánok ítéletet.
Továbbá, a mennyire tőlem telik, nemcsak nem pocsékolom a nevezett egyház
javait, hanem inkább azok gyarapítására dolgozom, és az istentiszteletet és a többi
szertartásokat mindég az azon egyházban régtől fogva szokott módon fogom
végezni és végeztetni, ezen levelem erejénél és bizonyságánál fogva.” Mikor András deák két év múltán az aradi
olvasókanonokságba távozott, utódja, Kenderesi János lényegében megismételte a
simándi plébániára vonatkozó, a világi bíróságoktól való mentességről lemondó
kötelezvényt, csak a hagyományos istentiszteletek megtartásának formuláját
mellőzte:[5]
„Én, Kenderesi János pap, vallom ezen levelem által, hogy a mikor és a hányszor
valamely pör, viszály vagy egyenetlenség támad köztem s legkegyelmesebb
uramnak, az őrgrófnak jobbágyai közt: az efféle ügyeket nem a szentszék, hanem
Gyulavár tiszttartója, várnagyai és tisztjei, vagy pedig Simánd mezőváros
bírája és polgárai előtt akarom tárgyaltatni, és senkit sem szándékozom az
egyházi jog alapján háborgatni avagy zavarni, hanem abban a plébániában, melyet
kegyelmes uram, az őrgróf András mesternek, az aradi egyház olvasó-kanonokjának
és a nevezett Simánd mezőváros plébánosának lemondása következtében reám
ruházni méltóztatott, mint jó pásztor, békében megmaradok, sajátkezűleg írt
jelen levelem erejéhez és bizonyságához képest.” Ez a hiányjel elég is volt Márki Sándornak és Földváry
Lászlónak, hogy Kenderesit kiáltsák ki a Körös-vidék első reformátori
prédikátorának, annak ellenére, hogy működéséről semmit nem tudni, s a
reformáció itteni terjedéséről csak az 1530-as évekből rendelkezünk bővebb
adatokkal (Ozorai Imre működése Békésen). Márpedig a fenti elegáns hipotézissel
szemben két komoly ellenérv is felhozható. Az egyik mechanikusan adódik a
gyulai uradalom hasonló kötelezvényeinek kronologikus átvizsgálásából: Az istentiszteletek megtartását gerlai Ábránffy János gyulai
plébános 1520-as kötelezvényében[6]
még NEM EMLÍTI, kamarási Fodor András
eperjesi plébános szintén 1520-as kötelezvényében[7]
NEM EMLÍTI, gyulai Gyúri András simándi
plébános 1523. június 25-i kötelezvényében viszont EMLÍTI, fehérvári Becsevölgyi Antal
bánhegyesi plébános kötelezvényében[8]
ugyancsak EMLÍTI, de scardonai Sadobrics Péter
vári plébános szintén 1523-as kötelezvényében[9]
NEM EMLÍTI, budai Ferber János békési
plébános 1524-es kötelezvényében[10]
megint EMLÍTI, végül Kenderesi János simándi
plébános 1525. június 1-jei kötelezvényében NEM EMLÍTI. Időrendi összefüggés tehát
nem, inkább esetlegesség fedezhető föl. A másik ellenérv már sokkal inkább lényegbe vágó.
Ahogy az egész országra, úgy Brandenburgi György uradalmaira is jellemző volt
az egyházi és világi értelmiség végletes és végzetes összeolvadása. Akár az
volt ennek az állapotnak az oka, hogy világi hivatalnokokat egyházi
javadalmakkal fizettek, akár az, hogy közigazgatási feladatokkal mások
hiányában klerikusokat bíztak meg, az eredmény ugyanaz: üres plébániák, kongó
káptalanok, paphiány, ellátatlan lelkipásztori feladatok. Országosan kirívó
esetek a vizsgált korszakból a csak 1525-ben pappá szentelt Szalkay László
kancellár (†1526) esztergomi érseksége és a szintén laikus Cibak Imre temesi
főispán (†1534) nagyváradi püspöksége. A gyulai uradalomban sem volt más a gyakorlat: -
Gyúri András
őrgrófi titkár (secretarius) a
simándi plébániát kapja (később aradi olvasókanonok lesz)[11] -
Becsevölgyi Antal
őrgrófi sáfár (dispensator) a
bánhegyesi plébániát kapja[12] -
Sadobrics Péter
gyulai várnagy (castellanus), majd
udvarbíró (provisor) felszentelt pap
(presbiter), Vári község plébánosa,
Gyulavár káplánja, a gyulai ispotály és a békési Mária-kápolna igazgatója,
nagyváradi kanonok, pápai főjegyző (prothonotarius
apostolicus), kanonikátusa
elvesztével kárpótlásul a gyulai és a pülyi plébániát kapja[13] -
Ferber János
őrgrófi titkár és káplán (a sacris et
secretis) Békés mezőváros plébánosa, akiről pontosan tudni, hogy évekig meg
sem fordult itt, csak a javadalmat húzta[14] -
nem Gyulával
kapcsolatos adat, de jellemző, hogy István folti plébános, vajdahunyadi káplán
(sacellanus, capellanus, presbyter)
várnagyi tisztet is kapott (1530-1534)[15] Az uradalomhoz tartozó legtöbb egyház kegyúri jogaival
az őrgróf rendelkezett, így nem okozott számára gondot ezek javadalmait
hivatalnokainak juttatni. Ugyan a gyulai és vajdahunyadi várnagyok nem
távozhattak messzire egyházi hivataluktól, mégsem hihető, hogy egyéb
elfoglaltságuk közepette személyesen gondoskodtak volna ezekről, pedig a
fentiek közül egyedül ők voltak felszentelve (presbyter). Ami a titkárokat illeti, ezek vagy György budai
kancelláriáján, vagy sokat utazó uruk kíséretében tartózkodtak, így jó esetben
helyetteseik révén látták el plébániájukat. Lehet, hogy voltak köztük hívei a
reformációnak (Ferber János mindenképp az volt), plébániájuk népe azonban ebből
mit sem tapasztalhatott. A fenti jelenség arra figyelmeztet, hogy óvakodjunk
messzemenő következtetéseket levonni olyan személyek plébánosi működéséből,
akik nevük mellett a deák (literatus)
címet viselik, azaz jogban járatos hivatalnoknak hirdetik magukat[16]
(a felsoroltak mind ilyenek). Az 1528-as javadalomcserék világosan érzékeltetik,
hogy a plébániák osztogatásában elsősorban politikai szempontok játszottak
szerepet, s a jelöltek esetleges viszonya a reformációhoz sem előnyt, sem
hátrányt nem jelentett. A János-párti Cibak Imre megfosztotta a Ferdinánd-párti
Sadobrics Péter várnagyot nagyváradi kanonikátusától, s ezt a pülyi plébánosnak
adta, aki ágyúmesternek állt be hozzá. Sadobrics kárpótlásul megkapta az
őrgróftól a pülyi plébániát. Mikor kitudódott, hogy Ábránffy János gyulai
plébános (a békési főispán testvére) is Szapolyai híve, a várbeliek lefoglalták
jövedelmét (János király őt ezért szintén váradi kanonoksággal kárpótolta),
mely később szintén Sadobricsé lett.[17]
Ha valaki ezekből az eseményekből azt olvasná ki, hogy Ábránffyval szemben
Sadobrics reformátori igehirdető lett volna, súlyosan téved. A folytatás
magáért beszél: a várat feladó várnagy 1530-ban visszakapja a nagyváradi
püspöktől korábban elvett kanonoki jövedelmét, és altarista lesz Gyulán.[18] A vajdahunyadi uradalomban is volt olyan esemény,
melyben az egyháztörténetírás a reformáció kezdeteit fedezte fel, s hátterét, a
földesúr, Brandenburgi György reformátori meggyőződésében látta.[19]
1526 őszén ugyanis Gosztonyi János erdélyi püspök eretneknyomozást rendelt el
Stoltz György hunyadi várnagy ellen.[20]
Jóllehet a vizsgálat a vádakat megalapozottnak találta, az őrgróf nem váltotta
le várnagyát, hanem meghagyta tisztségében annak haláláig (1530), még az
egyházi átok veszélyét is vállalva. Nézzük részleteiben e nem mindennapi
történetet! Stoltz (†1530) felső-sziléziai nemes volt,
aranysarkantyús lovag, az őrgróf jägerndorfi udvarának tagja, 1526 tavaszán
vállalta el a hunyadi várnagyságot.[21]
Súlyos testi sértés miatt kellett hazájából melegebb tájakra költöznie.[22]
Megbecsülést itt sem talált, várnagytársa, Szentimrei András deák (†1530),[23]
a vármegye nemesei,[24]
a mezőváros polgárai[25]
folyamatosan panaszkodtak rá, gazdája mégis makacsul kitartott mellette. Jobban
bízott messziről jött kedvencében, mint régi, kipróbált, a viszonyokkal ismerős
helyi embereiben (Szentimrei már 1516-tól viselte a várnagyi hivatalt). Két
kérdést nem szabad a következők során szem elől tévesztenünk: 1.
Valós alapja
volt-e a vallási vádaknak, vagy csak a féltékenység és irigység diktálta őket? 2.
Evangéliumi
meggyőződéséért védte-e Stoltzot az őrgróf, vagy személyes elfogultságból? 1526. szeptember 24-én a gyulafehérvári püspök
felszólította egyházmegyéjének három plébánosát (köztük Imre hunyadi
plébánost), hogy kezdjenek vizsgálatot az újonnan érkezett vajdahunyadi várnagy
lutheránus tévelygéseiről. Gosztonyi János 12 kérdést sorol fel az ügyben
eljárók számára.[26]
A három plébános október 13-án teszi meg részletes jelentését a püspöknek a
lutheránus eretnek Stoltz György életmódjáról, erkölcseiről és nézeteiről.[27]
A delikvenst ismerő klerikusok (köztük Imre hunyadi plébános és István
hunyadvári káplán) hallották, hogy Stoltz Antikrisztusnak nevezte a pápát,
tagadta, hogy az áldozópapok képesek Krisztus testévé változtatni az
oltáriszentséget, mivel paráznák, s hirdette a papok nősülését. Továbbá szóban
és tettleg törte meg a böjtöt, együtt evett húst a románokkal, és dicsérte
vallásukat (sectam valachalem),
megkérdőjelezte a gyónás szentírási megalapozottságát, azt állította, hogy
mindenki pap, ezért keresztelhet, feleslegesnek nevezte az egyházat, s a kézzel
épített templomot. Keresztelő Szent János ünnepén eltaszította a felé nyújtott
keresztet, s nevetett, mikor mások megcsókolták. A szenteket embereknek,
latroknak hirdette, ereklyéiket ócskaságoknak. Szent Gergely pápa képét
részegségében fejszével verte szét. Hasonlóan gyalázta a Szent Szűz ünnepeit.
Kinevette a búcsút, az egyházi átkot, a szenteltvizet, a halotti misét, a
reggeli és esti Ave Mariát, tagadta a purgatóriumot, s azt állította, hogy
Isten Fián kívül senki sem mehet a mennybe. A papok fenti vallomását
megerősítette Szentimrei András deák, s a vár többi tisztjei is. Ők azt is
hallották, hogy Stoltz számon kérte Kapisztrán Szent Jánoson és a magyar
szenteken, valamint a bátai csodatévő szent véren,[28]
hogy átengedték Budát, s az országot a töröknek. A vizsgálat lefolytatói kérték
végül a püspököt, tartsa személyüket titokban, mert közülük ketten is, a
hunyadi plébános és a hunyadi várkáplán Stoltznak patrónusi joghatósága alatt
állnak, aki kegyuruk, Brandenburgi György képviselője. Feltűnő, hogy az új várnagy, aki legkorábban június
elején érkezhetett meg szolgálati helyére, már Szent Iván napján botránkozást
kelt (további tettei július 25-höz, augusztus 15-höz és szeptember 8-hoz
kapcsolódnak). A hitelesnek tűnő vallomásokból egy meggyőződéses eretnek
következetes, nyíltan egyházkritikus magatartása tárul elénk. Stoltz botrányos
szavainak és tüntető cselekedeteinek többsége elhelyezhető a lutheri tanítás
hátterén. Igaz, a megbotránkoztatást és az erőszakot nem helyeselték a
wittenbergiek, Stoltz azonban nem is velük, hanem náluk radikálisabb sziléziai
tanítványaikkal állhatott személyes kapcsolatban. A várnagy nézeteinek
némelyike azonban egyértelműen túllép a lutheri felfogáson, így a szentek
szidalmazása, az egyház, a templomok elvetése, s az oltáriszentség
megkérdőjelezése a nőtlen papok paráznasága alapján. Zoványi Jenő szerint „az
ezekre vonatkozó tanuvallomásokat aligha lehet készpénz gyanánt venni. Az akkori
papok és világiak rendszerinti theologiai jártasságának szinvonalán igen
könnyen félre is érthették egyes nyilatkozatait, de főleg némi idő elteltével
nehezen emlékezhettek rájok pontosan. A […] vizsgáló-bizottság egyébként sem
tartotta szükségesnek a panaszlottat magát is kihallgatni […] Igy aztán, míg
egyfelől elhihető, hogy [Stoltz] a pápa és a püspökök, a papok és a szerzetesek
ellen kemény szavakkal kelt ki, […] addig másfelől nehezen fogadható el való
tényül, hogy a keresztséget elvetette, az egyházat fölöslegesnek mondta és a
templomokat Isten előtt semmit érőknek mondta volna. Ez ugyanis már mind olyan
radikális gondolkozásmódról tett volna bizonyságot, ami jóval tulment volna
akár a lutherismuson, akár a zwinglianismuson, sőt túl bizonyos irányban az
anabaptismuson is, mely ekkor még nagyon kevéssé lehetett Erdélyben ismeretes.”[29] A szóban forgó gondolatokban leginkább Kaspar
Schwenckfeld von Ossig hatása ismerhető fel. Zoványi szkepticizmusát az
magyarázza, hogy nem tudott Stoltz sziléziai származásáról. Schwenckfeld György
őrgróf sógorának, Frigyes liegnitzi hercegnek volt udvari tanácsosa, s a
Jägerndorfban marsallként szolgáló Stoltz nemcsak személyesen ismerhette őt,
hanem a két udvar rokoni, baráti, vallási és politikai kapcsolatai miatt
egyenesen ismernie kellett. Hogy mennyire hű tolmácsolója és hirdetője volt
Erdélyben ezeknek a különc teológiai nézeteknek, az már kérdéses. Semmiképp nem
követte Schwenckfeld szigorú moralizmusát. Ha hihetünk Szentimrei András
deáknak, akkor „minden üdvösségét most egy szajhára tette, odahagyta érte a
becsületét, minden héten két-három éjszakát tölt nála a piacon, s ami pénzt
tőlem kap, mind rákölti”.[30] Az eretneknyomozás következményeiről szintén
Szentimrei András számolt be az őrgrófnak 1527 elején: „Stoltzot kiragasztották
a káptalanban, valamint sok kolostor és templom ajtajára, kihirdették nagy
dicséretét […]. Stoltz nagy megbecsülést élvez fejedelmi kegyelmed egész
tartományában, aki korábban nem ismerte, most jól ismeri. Hazamehet
tisztességgel. A kiátkozást tekintettel fejedelmi kegyelmedre sikerült a
vikáriusnál elhárítanom, de aggódom, hogy állja-e a szavát.”[31]
Stoltz csak annyiban kommentálta leveleiben az ügyet, hogy kérte urát, ne adjon
hitelt rágalmazóinak és az eretnekség vádjának.[32]
András deák vádaskodó és mentegetőző levelei további tanulsággal is szolgálnak:
tisztában van vele, hogy az őrgróf inkább hallgat Stoltzra, mint őrá, ezért meg
sem próbálja leeretnekezni riválisát. A püspöki vizsgálat során tett vallomása
arra enged következtetni, hogy nem azért kerüli ezt a tromfot, mert ő is osztja
a sziléziai nemes nézeteit, hanem mert urát Stoltz elvbarátjának tekinti. Kétségtelen, hogy Stoltz számára védelmet jelentett
Brandenburgi György lutheránus híre, de még mindig nem világos, miért tartott
ki a földesúr sokakkal konfrontálódó tisztje mellett. Nem hiszem, hogy missziós
szándékból. Zoványi sem számol azzal, hogy Stoltz nézetei követőkre találtak
volna itt.[33]
Az őrgróf ugyan Frankföldön és Sziléziában is következetesen evangélikus
helytartókat alkalmazott, ott azonban ez tudatos eleme volt az egyházi javak
szekularizációjának, Magyarországon ilyen szándékot nem feltételezhetünk. Az
elszámolások alapján az a benyomásom, hogy Stoltz megpróbálta magasabbra
srófolni ura bevételeit, s ez is hozzájárult hunyadi népszerűtlenségéhez és ura
bizalmához. Politikailag is megbízhatóbbnak tűnt, mint az erdélyiek, akik
bármikor átállhattak Szapolyai oldalára (ezt meg is tették a gyulai várnagyok
1530-ban). Gyulára is Jägerndorfban toborzott őrséget küldött az őrgróf, mely
nemcsak olcsóbb volt a hazainál,[34]
hanem kifejezetten veszélyes volt számára az ellenséggel való összejátszás. A
vár feladásakor a jägerndorfi Jacob Tischler (magister Jachel de Carnovia) mind az ostromló Cibak Imrével, mind
az áruló Sadobrics Péter és Simay Mátyás várnagyokkal igazoltatja ura iránti
hűségét.[35]
György egyetlen Stoltznak írott levelében sem találunk elmarasztalást, annál
inkább a Szentimreihez címzettekben, s ez a módszer be is vált. Paradox módon
addig volt csak a gyűlölt eretnek biztonságban, míg fő ellenlábasa, a magyar
várnagy élt. Mihelyt András deák meghalt, a várbeli emberek Stoltzot nyomban
agyonverték.[36]
Két korábbi kérdésemre visszatérve megállapítható: Stoltz György reformátori
meggyőződése nemcsak rágalom, hanem dokumentálható tény, Brandenburgi György
azonban nem ezért, hanem másokkal szembeni bizalmatlanságból tartotta meg
állásában sokat szidott tisztjét. Az erdélyi püspök egyházi átkát sikerült ugyan
kivédeni, de a következő évben a gyulai uradalomnak az egri püspöktől jött exkommunikációval
kellett szembesülnie. A gyulai uradalmat, s magát Gyula városát is a
Fehér-Körös által képezett közigazgatási határ vágta ketté, így északi része
Békés megyébe, s a váradi egyházmegyébe esett, míg déli fele főleg Zaránd
megyéhez, azaz az egri püspökhöz tartozott (kisebb részt Csanád és Arad
megyéhez is). Szapolyai János 1526-ban mindkét egyházmegyét párthíveinek
juttatta, Váradot Cibak Imrének, Egert pedig Erdődi Simon zágrábi püspöknek
(1489-1543). Ferdinánd megválasztása után Brandenburgi György régi ellensége,
Szapolyai ellen fordult, s a gyulai vár tisztjei 1527-ben a háború ürügyén
lefoglalták a vár számára az uradalom Zaránd megyei részéről az egri püspöknek
járó tizedeket. (Ugyanezzel a logikával Cibak Imrét is megrövidíthették volna, de
részben tartottak tőle, részben tudták, hogy a váradi püspök, János király
legjobb hadvezére éppen Ferdinánddal folytat tárgyalásokat átpártolásáról.[37])
Erdődi Simon tizedszedői 1528 elején egyházi tilalmat rendeltek el az érintett
falvakban,[38]
ezzel az ottani templomokban megszűnt a nyilvános istentisztelet (s rosszul
járt, aki éppen akkoriban halt meg). János szinai veresége (március 8.) után a
Ferdinánd által kinevezett egri püspök, Szalaházy Tamás (†1539) 1528
márciusában magának követelte az előző évi tizedet,[39]
és e mintegy 600 forintos számla[40]
rendezéséig fenntartotta az egyházi átkot. A húsvét közeledte miatt az őrgróf
hajlandó volt vele az összeg felében kiegyezni.[41]
Szalaházy virágvasárnap (április 5.) előtt felfüggesztette ugyan a tilalmat,[42]
de Ahorn János udvarbíró végül csak Szentivánkor fizetett ki a püspöknek 440
forintot.[43]
A megegyezés arra is kiterjedt, hogy Brandenburgi György Vajdahunyadon
várnagyként vagy udvarbíróként alkalmazza Szalaházy Tamás öccsét,[44]
erre azonban nem került sor. Világos, hogy a dézsmaügy mögött is tisztán politikai
és financiális motívumok húzódtak, s az egri püspökök átkainak semmi köze nem
volt reformátori tanok terjedéséhez. A Brandenburgi György és Szalaházy Tamás
közötti személyes viszony ráadásul kimondottan jó volt. Szembetűnő a másik
oldalon az is, hogy a gyulai uradalomban komolyan vették az egyházi tilalmat,
meg sem próbálták megtörni, s még annak is súlya volt, amikor a laikus
nagyváradi püspök, Cibak Imre fenyegette meg őket kiközösítéssel a gyulai
plébániához tartozó malom lefoglalása miatt.[45]
A hagyományos egyház struktúrán még nem tűnnek föl a repedések. Mondanivalómat azzal summázhatom: úgy tűnik, György
őrgróf meg sem próbált reformátori igehirdetőket komoly egyházi pozíciókba
juttatni, evangéliumi tartományi egyházat kiépíteni, pedig minden körülmény
kedvezett volna ehhez: ő rendelkezett a templomok kegyúri jogaival, s a
megyéspüspökök nem voltak olyan helyzetben, hogy döntéseibe beleszóljanak.
Ilyen szándéknak azonban nyoma sincs, amit az magyarázhat, hogy Brandenburgi
György folyamatosan tárgyalásokat folytatott magyarországi birtokainak
eladásáról, tehát nem volt érdekében változatni az egyházi viszonyokon.
Patrónusi magatartása szemernyit sem különbözött más – katolikus –
mágnásokétól. Személyének azonban mint a speyeri protestálónak, s az Ágostai
Hitvallás aláírójának minden egyháztörténész számára varázsa van, így sehogy
sem akaródzik elfogadni, hogy nem az ő, hanem éppen az óhitű Cibak Imre és
Szapolyai János birtoklása idején 1530 után harapóztak volna el Gyula környékén
a reformátori tanok.[46] Márpedig ebbe bele kell törődnünk! [1]
Staatsarchiv Nürnberg, Brandenburger Literalien (továbbiakban: BL) 1056, idézi:
Veress Endre (szerk.): Gyula város oklevéltára (1313-1800). Bp., 1938. (továbbiakban: Veress, 1938.) 87-91. p. (nr. 119.); Pataki,
Iosif: Domeniul Hunedoara la inceputul secolului al XVI-lea. Studiu si documente.
Bucuresti, 1973. (Biblioteca istorica, 39.) (továbbiakban: Pataki, 1973.) 321. p.; Borsa Iván: A Hunyady család levéltárának története. In:
Levéltári Közlemények, 1964. 21-54. p. [2]
Földváry László: Szegedi Kis
István élete s a Tisza-Duna mellékeinek reformácziója. Bp., 1894.
(továbbiakban: Földváry, 1894.)
7. skk. [3]
Márki Sándor: Aradvármegye és
Arad szabad királyi város monográfiája. 2. köt. Aradvármegye és Arad szabad
királyi város története. 1. rész. A legrégibb időktől a török hódításig. Arad,
1892. (továbbiakban: Márki,
1892.) 515. p. [4]
Buda, 1523. június 25. Magyar Országos Levéltár, Diplomatikai Levéltár
(továbbiakban: MOL. DL.) 38074. Regeszta: Veress, 1938. 82. p. (nr. 108.). Márki Sándor
fordítása: Márki, 1892. 515. p.; Földváry, 1894. 7. p. [5]
Buda, 1525. június 1. MOL. DL. 38091. Regeszta: Bónis György: Szentszéki regeszták. Iratok az egyházi bíráskodás történetéhez a
középkori Magyarországon. Bp., 1997. (Jogtörténeti
Tár I/1.) (továbbiakban: Bónis, 1997.) 616. p. (nr. 4358.). Márki Sándor
fordítása: Márki, 1892. 515. p.; Földváry, 1894. 7k. [6]
Gyula, 1520. december 6. MOL. DL. 38062. Közli: Veress, 1938. 80. skk (nr. 106.) [7]
„1520.” MOL. DL. 38068. Regeszta: Bónis, 1997. 601. p. (nr. 4279.) [8]
Buda, 1523. június 29. MOL. DL. 38075. [9]
Pozsony, 1523. november 21. MOL. DL. 38078. Közli: Veress, 1938. 82skk (nr. 109.) [10]
Buda, 1524. szeptember 25. MOL. DL. 38085. Közli: Bunyitay Vince – Rapaics Raymund – Karácsonyi
János (szerk.): Egyháztörténeti
emlékek a magyarországi hitújítás korából. 1. köt. Bp., 1902. (továbbiakban: ETE.)
154. p. (nr. 158.); regeszta: Veress, 1938. 83. p. (nr. 110.) [11]
MOL. DL. 38074; 38091. [12]
MOL. DL. 38075. [13]
MOL. DL. 38078; BL 1044:10; BL 1128:4; BL 1226:12, 22, 29; BL 1242:2. Közlések,
regeszták: Veress,
1938. 82. skk. (nr. 109.); 109. p. (nr. 129.); 123. p. (nr. 140.); 141.
p. (nr. 159.); 148. p. (nr. 170.) [14]
MOL. DL. 38085; BL 1127:4, közli: Pataki, 1973. 199. p. (nr.
64. p.); BL 1226:12-13, vö. Veress, 1938. 109. p. (nr. 129.) [15]
BL 1127:62, közli: Pataki, 1973. 232. p. (nr. 80.); BL
1043:8-9, közli: Pataki, 1973. 242-246. p. (nr. 91-92.);
ETE. 285. p. (nr. 277.) [16]
Ld. „Georgius litteratus capellanus Warasdiensis”: Geheimer Staatsarchiv
Preußischer Kulturbesitz Brandenburg-Preußisches Hausarchiv (továbbiakban: BPH)
Rep. 41,4. E 1:4. Vö. MOL. DL. 38094. [17]
BL 1226:29, regeszta: Veress,
1938. 123. p. (nr. 140.); BL 1044:10, regeszta: Veress, 1938. 141. p. (nr. 159.); BL 1044:3, regeszta: Veress, 1938. 142. p. (nr. 161.); BL
1127:16, közli: Veress, 1938.
142-144. p. (nr. 162.); BL 1242:2, regeszta: Veress,
1938. 145. p. (nr. 164.), idézi: Iványi Béla: München
levéltárai magyar szempontból. In: Levéltári Közlemények, 1934. 50-110. p.
(továbbiakban: Iványi, 1934.) 96.
p. [18]
Marckhart Koncz (Konrád) jelentései. BL 1036:9, közli: Békésvármegyei Évkönyv,
17. H.n., 1893. 19-32. p.; BL 10 36:10, regeszta: Veress, 1938. 160. p. (nr. 199.) [19]
Zoványi Jenő: A reformáczió
Magyarországon 1565-ig. Bp., é..n. [1922.] (továbbiakban: Zoványi, 1922.) 83k. [20]
ETE. 283-288. p. (nr. 276-277.) [21]
Kötelezvénye: Oderberg / Bohumín, 1526. május 23. MOL. DL. 38093, közli: Pataki, 1973. 185-187. p. (nr. 53.) [22]
BL 989. [23]
1527 eleje. BL 1227:4-6; Jägerndorf, 1528. február 9. BPH Rep. 41,4. E
1:106-107. [24]
Bácsi, 1528. június 9. BL 1225:2, közli: Pataki, 1973. 201k
(nr. 66.) A vármegye „krémje” („maior ac pocior pars”) viszont Stoltz mellett
és András deák ellenében foglal állást: Bácsi, 1528. május 19. BL 1073:5,
közli: Pataki, 1973. 200k (nr. 65.) [25]
Hunyad, 1528. január 4. BL 1225:3, közli: Pataki, 1973.
189-192. p. (nr. 57.), idézi: Iványi, 1934. 95. p. [26]
ETE. 284k (nr. 276.) [27]
ETE. 285-288. p. (nr. 277.) [28]
A bátai bencés apátság Szent Vér ereklyéje. 1415-ben észlelik a vért az
oltáriszentségen, IV. Jenő 1434-ben kanonizálja a búcsújáró-helyet, a
Hunyadiak az 1441-es bátaszéki győzelem után különösen tisztelik,
II. Lajos is meglátogatja a mohácsi csata előtt, a törökök elől
Pannonhalmára menekítik. Ld. Csalog J. –
Dercsényi Dezső: A bátai apátság és Krisztus vére ereklyéje. Pécs, 1940. [29]
Zoványi, 1922. 83k. [30]
Jägerndorf, 1528. február 9. BPH Rep. 41,4. E 1:106r. A részegeskedés vádja
ezen kívül rendszeresen ismétlődik. [31]
BL 1227:5v. [32]
Hunyad, 1527. november 5. BL 1225:1. [33]
Zoványi, 1922. 84. p. [34]
BL 1127:40, közli: Veress, 1938.
146k (nr. 167.) [35]
BL 1036: 22, 29, 32, 34-35, két pontatlan regeszta: Veress, 1938. 157. p. (nr. 194.); 159. (nr. 197.) [36]
Armbruster Mátyás szebeni bíró Brandenburgi Györgynek. Szeben, 1530. augusztus
5. BL 1043:8. Közli: Pataki, 1973. 242k (nr. 91.) [37]
BL 1226:26, regeszta: Veress,
1938. 113. p. (nr. 134.); ETE. 371. p. (nr. 378.); BL 1226:29, regeszta: Veress, 1938. 123. p. (nr. 140.) [38]
„Item, decimatores pristini provisoris Agriensis, a quibus decimas in bonis
Vrae G. occupaveramus, cum litteris credentialibus eiusdem provisoris ad
repetendum venerant, nos restituere noluimus, usque salvam informationem Vrae
G., qui iam colonos et subditos Vrae G. interdicto ecclesiastico molestant.” Ahorn
János Brandenburgi Györgynek. Gyula, 1528. január 4. BL 1226:20, közli: Veress, 1938. 107k (nr. 128.) Téves
(Szalaházyra utaló) regeszta: ETE. 359. p. (nr. 366.). Sadobrics Péter Ferber
Jánosnak. Gyula, 1528. január 7. BL 1226:12, regeszták: Veress, 1938. 109. p. (nr. 129.); ETE. 359. p. (nr. 366.)
Sadobrics Péter Brandenburgi Györgynek. Gyula, 1528. január 7. BL 1226:17. [39]
Szalaházy Tamás Brandenburgi Györgynek. Buda, 1528. március 21. BL 1226:22.
Sadobrics Péter Brandenburgi Györgynek. Buda, 1528 március 23. BL 1226:26,
regeszták: Veress, 1938. 113. p.
(nr. 134.); ETE. 371. p. (nr. 378.); idézi: Pataki, 1973.
197-199. p. (nr. 63.) [40]
Sadobrics adata alapján (Bécs, 1528. március 17. MOL NRA 1530:35) az őrgrófi
biztosok utasítása 1000 forintra becsüli: [Plassenburg, 1528] BL 1065:7, közli:
Veress, 1938. 110-113. p. (nr.
133.). Ahorn János számadáskönyve 575 forint 50 dénárként könyveli: BL 1056:24,
közli: Veress, 1938. 116-121. p.
(nr. 138.) Lötz János őrgrófi biztos a püspöki tizedszedővel egyeztetve ezt jóváhagyja:
Lötz jelentése az őrgrófnak. BL 1127:16, közli: Veress, 1938. 142-144. p. (nr. 162.) [41]
Sadobrics Péter Brandenburgi Györgynek. Buda, 1528. március 24. BL 1226:23,
regeszta: ETE. 359k (nr. 366.) [42]
Sadobrics Péter Brandenburgi Györgynek. Buda, 1528. április 11. BL 1226:28,
kivonat: Veress, 1938. 122k (nr.
139.) [43]
Gyulai számadáskönyv. BL 1056:40, közli Veress,
1938. 124-127. p. (nr. 142.) [44]
Az őrgrófi biztosok utasítása. [Plassenburg, 1528] BL 1127:26, közli Pataki, 1973. 205-209. p. (nr. 69). [45]
BL 1127:16, közli: Veress, 1938.
142-144. p. (nr. 162.) Az őrlésért még a ferencesektől is vámot kértek, ami
korábban nem fordult elő. Csanádi János gvárdián Brandenburgi Györgynek. Gyula,
1528. október 18. BL 1044:9, közli: Veress,
1938. 138k (nr. 153.) [46]
„[Cibak] Lutterianos valde redarguebat.” Szerémi
György: Magyarország romlásáról. Pest, 1857. (MHHS 1.) 165. p. (L.
fejezet). | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |