10. évfolyam 3.
szám |
Busku Anita Andrea: Lonovics József a jozefinizmusról és az 1855. évi konkordátumról |
1855.
augusztus 18-án konkordátum kötésére került sor a Habsburg Birodalom és a
Szentszék között,[1]
amely a pápa, IX. Pius által 1855. november 3-án, a Deus humanae salutis auctor kezdetű bullában, világi törvényként
pedig 5-én került kihirdetésre. A Vasárnapi Újság
a következő szavakkal szólt a paktum kapcsán: „a nagy birodalom egyetemes kath.
főpapjai a székvárosban egybe-gyülve IX-dik Pius pápa ő szentsége, és felséges Uralkodónk közt kötött
concordatum fonalán, az egyház és világi hatalomnak körvonalai megalapitásán
tanácskoznak.”[2] A
vonatkozó egyezmény az osztrák birodalom egészére vonatkozott. Az uralkodó
ezzel az intézkedéssel végképp fel kívánta számolni a – már elnevezésében is
nyilvánvalóan egyértelműen a „kalapos királyhoz” kötődő – jozefinista
egyházpolitikát. A magyar püspöki kar, élén Scitovszky esztergomi érsekkel,[3]
részben üdvözölte a számára kedvező változtatás igényét, ugyanis reményeinek
megfelelően történt az egyházpolitika ilyetén irányú alakulása, ugyanakkor
elsődlegesen mégsem támogatta az uralkodó törekvéseit, mivel a konkordátum
megvalósulása esetén a magyar püspöki kar nem különült volna el az osztrák
püspökségektől, s így – a magyarországi katolikus egyház vonatkozásában – a
birodalmon belüli önállóság elve került volna veszélybe. Nem beszélve a prímási
jogokon esett csorbáról. Lonovics József[4]
hosszú cikksorozatot tervezett a politikai és vallási kérdéseket egyaránt
érintő témáról, azonban mindössze az első rész egy töredékével készült el[5]
(a textus gondolat közepén ér véget), amelyben a téma történeti áttekintését
adja. Alábbiakban e töredék közlése mellett Lonovicsnak a kor egyházpolitikai
fordulataival kapcsolatos véleményét tekintjük át. A kérdésről – pontosabban a jozefinista egyházpolitikáról
– vallott véleményét ugyanis pontosan felvázolhatjuk egy 1851-ben megjelent
röpirat révén,[6]
hiszen bár névtelenül íródott és jelent meg a szöveg, már a kortársak is
pontosan ismerhették a szerző kilétét. Lonovics József hagyatékában meg is
őrződött az eredeti szöveg vázlata.[7] A
szabadságharc után, 1850-ben I. Ferenc József több rendeletet adott ki,
amelyekkel a jozefinizmust kívánta felszámolni; a szóban forgó röpirat e
politikai irányváltás kommentálása. Lonovics a kézirat elkészítésekor a melki
apátságban töltötte száműzetését,[8]
ami különösen érdekessé teszi a – több ponton is kirajzolódó – császárhű
hozzáállását. A két szöveg összevetése jó alkalmat teremt annak
vizsgálatára, hogyan viszonyult a Habsburg Birodalomhoz, különösen annak
egyházpolitikájához egy belső emigrációba kényszerült magyar főpap. A magyarországi katolikus egyház vitatta a konkordátum
érvényességét. Legfontosabb érvüket a politikai helyzetből adódó körülményekkel
indokolták, hiszen az egyezményt nem a Szent Koronával megkoronázott uralkodó
kötötte, s így az alkotmányellenes módon jött létre. Az osztrák uralom ideje
alatt a Habsburg-politika nem kérdőjelezte meg a szerződés érvényességét,
legalábbis az uralkodó jogosultságát illetően, idővel azonban egyre
kényelmetlenebbé vált a paktum, mivel az állam kénytelen volt figyelembe venni
egyházpolitikájának alakításakor. A politikai helyzet későbbi változásával a
konkordátum aktualitását felülbírálta a honi püspöki kar, 1867-ben formálisan
elismerte létjogosultságát. Vagyis a kiegyezéskor az ausztriai birodalomfél a
politikai és gazdasági egyezmény mellett látszólagos vallási kompromisszumot is
kötött,[9]
illetve egy korábban kedvezőtlennek ítélt helyzetet a magyar katolikus egyház a
megváltozott viszonyok mellett átértékelt, s immár elfogadhatónak ítélt (bár
sem a kormány, sem az országgyűlés nem ismerte el a kiegyezést követően, a
püspöki kar pedig nem tartotta be a rendelkezéseit). Adriányi Gábort idézve: „A
konkordátum múló vihar volt a magyar katolikus egyház életében.”[10]
Mégis jelképes maga az egyezmény léte, így fontossága sem vitatható. Hermann
Egyed szavaival élve az adott helyzetben megvolt a jelentősége, „mert a
jozefinista rendszer sokszor kicsinyes, de az Egyház szabad fejlődését mégis
mindig gátló béklyóit széttörte s ezeket a béklyókat a liberális állam a
kiegyezés után sem tudta már olyan mértékben az Egyházra visszarakni, mint a
jozefinizmus alatt.”[11]
Végső hatályon kívül helyezésére
1874. május 7-én került sor, bár már 1870-től érvénytelennek tekintette a
birodalmi politika, elsősorban a vatikáni zsinaton kinyilvánított pápai
csalatkozhatatlansági dogma következményeként.[12] Gyakorlatilag a Habsburg-kormányzat a központosító
neoabszo-lutista politika egyik igen fontos eszközének tekintette a vonatkozó
egyezményt, az egységes birodalom alapkövének számító (legalábbis a katolikusok
vonatkozásában) egységes egyház zálogának, míg a magyar püspöki kar a
jozefinizmussal való leszámolás lehetőségének, a szekularizáció és a vallási
egyenlőség folyamatainak visszafordításának vagy legalábbis feltartóztatásának
útjaként értelmezte. Lonovics – hasonlóan más egyházi személyekhez – különféle
fórumokon fejtette ki véleményét, mely írások, előadások közös nevezője a
protestantizmus, a francia felvilágosodás és a jozefinizmus elítélése,
illetőleg a katolicizmus mindenek feletti pártolása volt. Erről tanúskodik
élete több, eltérő szakaszaiban keletkezett gyászbeszéde,[13]
valamint végrendelet-töredéke és levelezése is, de említhetnénk egyházi beszédei
mellett korábbi országgyűlési felszólalásait is. Lonovics A
jozephinismus… című röpiratában sokat emlegette a febronianizmust mint
veszélyes elméletet. Ez érthető, hiszen Feb-ronius[14]
elvei a jozefinizmus kialakulásához is jelentősen hozzájárultak, s azt a magyar
főpap eleve elutasította. A febroniusi irányzatot Lonovics a „nyilvános
üldözésnél” is sokkal veszélyesebbnek tartotta,[15]
hasonlóan későbbi életrajzírójához, Ipolyi Arnoldhoz.[16]
Azt olvashatjuk Lonovics írásában: „a mi Febronianismus volt, ez az ő [mármint
II. József] nevét ölté magára s mind e mai napig világszerte »Josephinismusnak«
hivatik.”[17]
Máshol: „nem sokára Európában egyes kivételekkel az egyházi közjog nem egyéb
volt, mint »Josephinis-mus«.”[18]
A konkordátumot vizsgáló szövegében hasonlóan elítélően ír a pápai hatalmat
aláásó elméletekről: „a büszke gallikanizmus igényteljes tanai”, „a mogorva
janzenizmus sötét szofizmái”, „a kacérkodó febronianizmus arcátlan követelései”
a – szerinte – hibásan értelmezett liberális eszmékhez, (csupán látszólagosan)
az emberek kedvezőbb életkörülményeihez járultak hozzá.[19]
Ezek a tanok az ún. szekularizációs elméletek közé tartoznak, tehát
leszögezhetjük, hogy Lonovics magát a szekularizáció gondolatát, az egyházi
javaknak az állam által és számára történő kisajátítását utasította el
alapvetően.[20]
A 18-19. századi, felvilágosodás eszmerendszerének nyomán érvényesülő állami
beavatkozás a tisztán egyházi ügyekbe, ezen magatartást nevezhetjük
leegyszerűsítve Franciaországban gallikanizmusnak, Ausztriában és Magyarországban
jozefinizmusnak, Németországban febronianizmusnak vagy episzkopalizmusnak. A címben is szereplő császári rendelvényt az előszóban a
következőképpen jellemzi a volt egri érsek: „Úgy tünik föl e részben előttünk a
birodalom égövén ama császári rendelvény mint egy szivárvány, melly kettős
jelentőségében egy nagyszerű világesemény tanusága s egyszersmind egy jobb
remény biztos záloga.”[21]
Feltűnő a vihart követő napsütés képének használata, mivel 1850-ben
birodalomról beszélni eleve legfeljebb elborult, villámló égbolthoz hasonlítva
lehetett volna ildomos (bár nem éppen tanácsos). A birodalmi rendeletet néhány
lappal később a jozefinizmus felszámolásaként értelmezi, gyakorlatilag a
katolicizmus régi fényének visszaállításaként, tágabban pedig a felvilágosodás,
sőt a reformáció előtti állapot helyreállításaként.[22] Érdekes az első bekezdés, amelyben Lonovics egy forradalom
és szabadságharc utáni időszakban, ráadásul száműzetésben írva veti papírra a
következőket: „a bilincsek, mellyeket önhittségében a bureaucratia örökké
tartandóknak vélt, összetörtek, s az ő hetven éves fogságából menekült egyháza
a roppant osztrák birodalomnak ma már szabadon lélekzhetik s tartalék nélkül
emelheti feloldott kezeit Istenéhez, s intő, oktató, vigasztaló szózatát
hiveihez.”[23]
Máshol is a – jozefinizmus végrehajtójaként értelmezett – hivatali apparátust
kárhoztatja: „ujabb időkben nem volt annak már más támasza, mint a
bureaucraták”.[24]
Vagyis leginkább a rossz értelemben vett, felesleges hagyományok, berögződések
támogatták az elavult, ám eleve elkorcsosult rendszert – a szerző
interpretálásában. A konkordátumról írt töredékében ugyancsak hangot ad azon
véleményének, hogy a polgári hatalom „hivatalnokinak egy kis jóakarata mellett”
lehetséges jó viszonyt fenntartani az egyházzal.[25]
Egészen más azonban e négy évvel későbbi szövegben a hivatalrendszerről vallott
véleménye. Azt írja szerzőnk, hogy „az őt nyűgöző rabbilincsekből kibontakozott
egyház”[26]
sokkal inkább megbízhatóbb szövetségese lehet a kormányzatnak, mint egy
elnyomott, irányított szervezet – ebben az elemben az abszolutista
Habsburg-apparátussal kapcsolatos vélemény-változását érhetjük tetten. Ebben a megfogalmazásban – hasonlóan a korábbi szöveghez –
a rabláncon való sínylődés szintén nem a politikai helyzetre vonatkozik, nem a
szabadságharc bilincseire utal, sem az azt követő megtorlásokra. Nézőpontja
szerint éppen hogy eddig tartott a rabság, a „gyámság” ideje,[27]
hiszen a jozefinizmus alatt a katolikus egyház ősi jogaiban szenvedett
korlátozást, immár azonban szabadsága régi fényében pompázhat.[28]
Felülbírálatra ad okot Lonovics véleménye, hiszen ha ő, akit lemondásra, és
országa elhagyására kényszerítettek, rövid idővel a történtek után ennyire
kedvező színben tünteti fel azt a rendszert, amely az ő személyes sorsának alakulásáért
(legalábbis részben) felelős, okot adhat a gyanúra, hogy más olvasata is lehet
a – látszólag egyértelmű – adatoknak. A szabadságharc során tanúsított
magatartásáért meghurcolták Bémer László nagyváradi, Rudnyánszky József
besztercebányai püspököt, Horváth Mihály kinevezett csanádi püspököt pedig in
effigie halálra is ítélték. Leginkább azonban az alsópapság szenvedte meg a
megtorlást – ennek hátterében e réteg jelentős forradalompártolása, a fegyveres
harc támogatása, míg a püspöki kar meghasonlása, eltérő megoldási kísérletei
állnak. 1848-1854 között végrehajtott 114 halálos ítélet közül hét érintett
katolikus papot, a bebörtönzések és meghurcoltatások száma több százra rúg.[29]
Ugyanakkor az 1848 előtti püspöki karból többen elvállalták az újrakezdésben
nekik szánt birodalmi szerepet, például 1849. július 29-én Scitovszky Jánost
prímásnak jelölte az udvar. Az elkövetkező években sokat tett a kiegyezés
megvalósíthatóságáért. Nem kívánunk itt hosszabban kitérni a korabeli magyar
főpapság megítélését máig meghatározó „hazafi / hazaáruló” kérdéskörre, de
érdekességképp megjegyezzük, hogy Lonovics 1860-as évekbeli szerepvállalásáról
ugyanez mondható el. Maga sem gondolta, hogy oly sok évig nélkülöznie kell
egyházmegyéjét, barátait és anyanyelvét. Plosszer Ferenc a következő szavakkal
emlékezett meg naplójában Lonovicsról: „April 27-én ismét egy másik főpaphoz
vala szerencsénk. Lonovics József kinevezett egri érsek Santhó kiséretében
utazott itt keresztül. Szónoki tehetsége, éles belátása, helyes felfogása őt az
előbbi diaeták legünnepeltebb férfiává tették. Izmos teste, közép termete,
hosszu kövér arcza, ép vonásai és haja alig 45 évesnek gyanitatták őt, ki
főpapságában már ekkor 15 évet töltött. Feszes magatartása azonban nem
lekötelező. Tán nem is gyanitá, hogy önkényt megy a verembe, mely őt hazájától
elválasztja.”[30] Lonovics – saját megfogalmazása szerint – a
„részrehajlatlan hisztoria” nevében ír,[31]
azonban egyértelműen kiérezhetők soraiból szubjekív tényezők, például
gyöngeségnek bélyegzi II. Frigyes porosz uralkodó elveinek követését. Leginkább
úgy fogalmazhatunk, hogy törekszik objektív maradni, azonban az ezzel
kapcsolatos kihívásoknak nem tud és talán nem is akar mindig ellenállni. Ebből
a viszonylagos önellentmondásból fakad, hogy a katolicizmus primátusát hirdető
gondolataival tökéletesen megfér az is, miszerint igyekszik tőle telhetően a
vallási egyenlőség eszméjét pártolni; „ugyanazon alkotmány által biztosítvák s
egyiránt sérthetlenek” nemcsak a katolikusok, de más vallású alattvalók is:[32]
ezt véli a jó uralkodó ismérvének. A vallási egyenlőség elvét ugyanakkor más
vonatkozásban nem tartja elfogadhatónak, hiszen a protestantizmust éppúgy,
ahogy a zsidókat (és történeti érvelésben az izmaelitákat) is elutasítja,
ugyanakkor üldözésnek tartja a katolikusokon esett, olykor csak vélelmezett
jogsértéseket. A zsidókkal szembeni ellenérzésének jeleit már országgyűlési
beszédeiben is kimutathatjuk,[33]
a protestánsokról vallott véleménye azonban mintha szigorodott volna, hiszen az
1830–1840-es években tett felszólalásaiban több alkalommal feltűnően
összefogást sürgetett a protestánsokkal a zsidók ellenében (a bevett keresztény
vallások védszövetségét preferálva a „pogánysággal” szemben).[34]
Úgy tűnik, a jozefinista irányvonal megszüntetése a keresztény felekezetekre
nézve – legalábbis Lonovics felfogásában – távolodást váltott ki. A zsidók
(polgári) emancipációját célzó kezdeményezések sem az ellenérzések leküzdéséhez
vezettek nála. A házassági pátenst tartja II. József „legfontosabb,
legéletbevágóbb” intézkedésének.[35]
Ez nem túl meglepő, hiszen 1790-től kezdve a teljes reformkori időszakon át és
még utána is a házasságügy (a vegyes házasságok, az esketés körülményei, a
válás, a gyerekek nevelése), s ezen keresztül a felekezeti pártharcok, a
liberálisok és konzervatívok küzdelmei, valamint a szekularizáció kérdése
uralta a szónokok beszédeinek jelentős hányadát a diéták alsó- és
felsőtábláján.[36]
A kárhoztatott uralkodó egyházi tárgyú rendeleteit eleve nem ítéli el, mivel
azt írja, hogy bizonyos intézkedésekre szükség volt. Úgy véli, megfelelően járt
el a császár, azonban a probléma magából a jogszerűtlenségből adódik, hiszen
beavatkozott az egyház belső életébe. Mária Teréziát azonban nagyon pozitívan
értékeli, aki hasonló esetben nem uralkodói jogkörben járt el, hanem „az
apostoli székhez folyamodott”.[37] II. József politikai szempontú értékelése ugyancsak
elmarasztaló, intézkedéseiről e szempontból úgy véli, hatásuk „csak nem
nyomtala-núl eltünt”.[38]
Leginkább azzal magyarázza a főpap a rendkívüli veszteséget, hogy tekintélyt
provokáló rendeletei a pápák bizalmát, s ezáltal pont a császári tekintélyt
ásták alá.[39]
Konkrétan azonban nem tudja vagy akarja bizonyítani, miért vagy hogyan vált
kárára az uralkodónak, illetőleg országának ezen irányzat követése. A jozefinizmust eleve bukásra ítéltetettnek láttatja,
például úgy véli, „kezdet óta magában hordta az enyészet magvát”.[40]
A sors szerepe több helyen is felbukkan, a romlás virágaként magában hordozva a
szükségszerűséget. Például II. József személyének jellemzése során, akinek elismerte
tehetségét, ugyanakkor hangsúlyozta „nem szerencsés” voltát (ld. alább), sőt a
jozefinizmust sem aposztrofálja másként, mint „szerencsétlen rendszer”-t.[41]
Vagyis aki és ami Isten és ez által az egyház ellen cselekszik, eleve bukásra
ítéltetett, így csupán idő kérdése kudarcának megvalósulása. Különböző mértékben vagy szempontból, de végül is minden
esetlegesen érintett Habsburg uralkodót felment. A rendszer „életbe léptetésére
czélzó egyes kisérletek Mária Therézia vallásosságán s erélyes voltán meghiusultak”,[42]
II. József viszont „minden jeles tulajdoni mellett sem volt szerencsés
fejedelem”.[43]
A konkordátum kapcsán ugyancsak felmenti az egyébként elmarasztalt uralkodót:
„minden tévedései s balfogásai mellett istenfélő keresztény, fáradhatatlan s
népei boldogításáért minden áldozatra kész fejedelem volt, ki az egyház ellen
irányzott fonák intézkedéseiben is csak annak javát kereste”.[44]
II. Lipót két évét nem tartja érdemlegesnek a tárgyalásra „rövid uralkodása
miatt”.[45]
I. Ferencet viszont az „istenfélő fejedelem”-ként írja le,[46]
aki „főbb vonásaiban ugyan föntartotta” a jozefinizmus rendszerét, de „sok
határozatit visszavonta vagy enyitőleg modosította,”[47]
sőt a „haldokló ájtatos császár végső kivánata”[48]
a régi-új egyházpolitikai irány megvalósítása volt. V. Ferdinánd pedig
olvasatában a „jó császár”, aki „mind saját buzgalma sugallatának mind XVI.
Gergely sürgetésének engedve, ismét felfogta ez ügyet”.[49]
(Véleményében Lonovicsot nyilván befolyásolta, hogy 1840–1841-ben V. Ferdinánd
támogatásával utazott a pápához.) Végül az aktuális uralkodó, I. Ferenc József,
akiről érthetően a legelismerőbb véleményt alakította ki, mondván, „az ifjú
fejedelmet” maga Isten választott ki arra, „hogy e redevolutiót s ebben
nagyatyja végohajtását, nagybátyja ájtatos szándokát eszközölje, s midőn egy
kézzel az anarchiát legyőzé, a másikkal az egyház hetvenéves lánczait törje
szét”.[50] Ez az a pont, ahol elértünk a jelenhez, hiszen eddig a
múltról volt szó, Ferenc József ellenben az éppen regnáló, a forradalom és a
szabadságharc következményeiért leginkább felelős uralkodó. Éppen ezért
érdekesek a forradalomban való részvétellel vádolt, érseki pozíciójáról
lemondatott, letartóztatott, majd emigrációba kényszerített, sőt éppen
száműzetése helyszínén alkotó szerzőnek a munkájában konkrét és átvitt
értelemben (vagyis a katolikus egyház és általában az állam szempontjából) is
„egy jobb jövő hajnalát” dicsőítő[51]
sorai. A szójáték eszközét is segítségül hívja véleményének alátámasztásához,
mikor azt írja: „A megtévedt emberek a revolutió útján reménylenek haladni,
feledve, hogy a ki szelet vet, csak szélvészt arathat; ellenben az elnyomott
egyház menekülése a redevolutióban fekszik.”[52]
Tehát a forradalom nem más, mint anarchia, amit megszüntetett Isten
kiválasztottja, mind polgári, mind vallási vonatkozásában. Szintén Ferenc József javára írja a saját szempontjából
eszményi imperátor erősen vallásos mivoltát: „nemeslelküsége érdemét még inkább
emeli,” hogy akkor hozott határozatokat a katolikus egyház érdekében, „midőn a
birodalmat még nem rég feloszlatással fenyegető forradalom már tökéletesen le
volt győzve”.[53]
Nyilván azt érti ez alatt a szerző, hogy győzelmi pozíciójában az uralkodó már
nem volt ráutalva az egyház támogatására, szövetséges keresésére, éppen
ellenkezőleg, diktálhatta volna a számára előnyös feltételeket. Nem így
történt, s ez joggal veti fel a mély belső meggyőződés feltételezését a császár
szándékaiban. Hogy mennyire alárendelte Lonovics saját személyes
sorsának alakulását a birodalmi érdekeknek (legalábbis a múltat illetően, hiszen
a jelen írása révén a jövőjéről gondoskodik), leginkább az alábbi sorok teszik
egyértelművé: „A mit a császár magának világosan fentart, egyedül az, miszerint
kormánya az egyház által az iránt biztosíttassék, hogy olly papok, kik a
polgári rendet s nyugalmat veszélyeztethetnék, az egyházi hivatalok s
javadalmaktól távol tartassanak.”[54]
A forradalomban ugyanis több egyházi személy kompromittálódott, részt vettek a
szabadságharcban tábori lelkészi vagy egyéb pozícióban.[55]
Felelősségre vonásuk nyilván nem maradhatott el az önkényuralom időszaka alatt,
ahogy ez történt Lonoviccsal is, aki bár egyértelműen elhatárolódott a
birodalommal való szembefordulástól, azonban egyes cselekedetei – elsősorban a
püspöki kar 1848. októberi felirata, valamint az év végén a Windisch-Grätz
főhadiszállására küldött, Batthyány Lajos vezette békekövetségben vállalt
szerepe[56]
– politikailag elmarasztalhatóvá tették. Radikális megtorlástól nem kellett
ugyan tartania, azonban hosszú évekre kénytelen volt távol maradni szűkebb hazájától
s a főpapi méltóság nyújtotta előnyöktől. Ferenc József a neoabszolutizmus első szakaszában
igyekezett jó viszonyt kiépíteni a katolikus egyházzal, részben ezért hozott
1850-ben több, az egyház szempontjából kedvező rendelkezést. Elsősorban a II.
József 1781. március 26-i intézkedésével életbe léptetett placetum regium
pátens eltörlésére gondolhatunk, illetőleg a püspökök pápával történő szabad
érintkezésére („a római szent székkeli szabad közlekedés”), valamint az
egyházkormányzat állami ellenőrzésének megszüntetésére („az egyházi
büntetéseket illető püspöki jog elismerése”).[57]
A királyi tetszvényt Lonovics előleges cenzúraként értelmezte, így annak
megszüntetése a liberalizmus alapkövének tekinthető szabadságjogért való
küzdelemnek tűnt.[58]
Ezt a retorikai eljárást rendszeresen alkalmazta már országgyűlési beszédei
során is, amikor a liberális érvrendszer elemeinek hasznosításával fogalmazta
meg saját gondolatait – megróva az azt általában használókat, miként itt is
láthatjuk. Az is feltűnő, hogy V. Ferdinándot csupán Ferdinándként
említi, pedig minden más uralkodóra az uralkodási sorszámnevével együtt
hivatkozik. A címkérdés lehet a háttérben, amely éppen a magyar függetlenség
egyik szimbolikus jelképe lett az 1830., majd az 1832-36. évi országgyűlésen,
felvetve a kérdést, hogy Magyarország önálló királyság, vagy egyszerűen a
birodalom egy részének tekinthető-e. (Osztrák császárként ugyanis I., magyar
királyként azonban már V. Ferdinánd volt az uralkodó hivatalos neve.) Ezzel is
kerülni próbálhatta Lonovics a konfliktusforrásokat, különösen a magyar
önállóság, illetve osztrák uralom vonatkozásában. Metternich alakját is pozitívan ábrázolja, akit a haldokló
I. Ferenc a „legjobb barátjának” nevez,[59]
ami egy olyan közegben, ahol a legnagyobb érdem a monarchia támogatása, illetve
a monarcha általi támogatottság, a legnagyobb elismerést jelenti. Másfél
évtizeddel később Lonovics Majláth György (konzervatív elveiben osztozó
elvbarátja) felett tartott emlékbeszédében ugyancsak kedvezően értékeli a
herceg személyét: „a nagy nevű s tekintélyű országlár honunk irányában szorosan
az alkotmány terén állott”.[60]
Kölcsönösnek tekinthetjük a nagyrabecsülést, ahogy Várady L. Árpád idézi
Metternich véleményét Lonovicsról: „a magyar püspöki karban kiváló helyet
foglal el, nagy tekintélynek örvend a felső táblán, állásának valóságos dísze”.[61]
A konkordátum birodalmi támogatottságát érzékelteti, hogy a szerződés
létrejöttében Metternich „harmincéves fáradozásának gyümölcsét” látta, de
rendkívüli jelentőséget tulajdonított hozzá hasonlóan Bach (aki szerint „az
olasz és magyar kérdések megoldását volt hivatva szolgálni, valamennyi
politikai és nemzeti előítéletet leküzdeni”), akárcsak Leopold Thun.[62] Thun birodalmi vallásügyi miniszterről – név nélkül –
szintén pozitívan ír. „A miniszteri előterjesztvény legkissebb érdeme azon
nyelvszabatosság s gondolattömöttség, mellyet abban találunk, s melly a
fogalmazó miniszterben egy az irodalmi pályán is kedvezőleg ismert férfira
mutat.”[63]
Az írói érdem hangsúlyozása túlzottnak tűnik Thun esetében.[64]
Az iskolaügy helyzetének javítása fontos részt képezett Lonovics mindenkori
törekvéseiben, részben pragmatikus szempontból, tanítói, oktatásszervezői
tevékenységéből adódóan, részben dogmatikai oldalról tekintve a kérdést. Ezen
írásában úgy véli – alapvetően korábbi álláspontjával megegyezően –, hogy
„egyedül az iskolaügy igénylendi a kormány pénzsegélyét és pedig nem a felsőbb
tanodákra, [...] hanem az elemi iskolákra nézve”.[65]
Az egyetlen pont tehát, ahol a polgári kormány befolyással kell és lehet az
oktatásra, az alapvetően vallási, tehát felekezeti ügyre, az az alapfokú
oktatás területe. Mária Terézia felfogásával (miszerint az iskolaügy
politikum), sőt a jozefinista intézkedésekkel szemben fogalmazza meg
álláspontját. Joggal gondolhatunk a szerzetesrendek feloszlatására irányuló
rendeletekre, amelynek következményei hosszú időn keresztül hatással voltak a
kor oktatáspolitikájára is, mindamellett, hogy az oktató- és betegápoló
rendeket nem szüntette meg. Lonovics korábban is felszólalt a rendeket támadó
intézkedések ellen,[66]
mindamellett határozott szerepet vállalt a nevelésügy fejlesztésében.[67] A nacionalizmus Lonovics gondolkodására is hatással volt,
az akkori közelmúlt eseményei azonban nyilván felülbírálták több ponton
véleményét. Minden korábbinál erősebb meggyőződéssel fogalmazhatta meg a hit
mindent és mindenkit összekötő kohéziós szerepét, amely a „szabadság,
egyenlőség s testvériség nagy neveit, ezek legnemesb értelmében valósítván,
őket egy közös érdekű nagy családdá olvassza.”[68]
Nem a francia felvilágosodás eszméiben keresendőek tehát a megoldási utak az
emberek közötti nyilvánvaló (faji, nyelvi, földrajzi) távolság leküzdésében,
nem a tudomány jelenti a kérdésre adott megfelelő választ, sokkal inkább a
hitbeli egyesülés. Későbbi emlékbeszéde ugyanakkor sokkal erőteljesebb hazafias
nézetekről árulkodik.[69] Fejtegetéseiben a katolikus autonómia gondolatának
felvetésére is bukkanhatunk, amely nem csupán 1848, hanem 1867 és 1895 után is
– vagyis minden fontosabb közjogi átrendeződés alkalmával – újra és újra
problémaként merült föl, a katolikus egyház és a polgári állam viszonyának
lehetséges rendezési módjaként.[70]
„A melly ország lakói több vallásbeli felekezetekre oszlanak, közöttük a békét
s egyetértést csak úgy tarthatni fen, ha minden felekezet saját vagyonának
háborítlan birtokában biztositva, egyházi szükségeiről önmaga gondoskodik.”[71]
Megemlíti az 1848. évi „posonyi országgyülésen”[72]
történt főpásztori kívánalmat, miszerint „a kath. alapitványok kezelésében
részt vehessenek az egyháziakon kivül a közbizodalom által arra megyénként
kijelenlendő nehány világiak is.”[73] Sérelmesnek tartja a közelmúlt eseményeire emlékezvén,
hogy „a mártziusi napok után a régi törvények által egyébként is biztositott
katholikus jogok érdekében a clerus s hivek részéről beadott szerény petitiót a
pozsonyi országgyülés még tárgyalásra sem méltatván, gúnyosan félredobta”.[74]
Az 1848. április 6-án a diéta elé benyújtott petícióban (törvénymódosító
indítványként másnap került az alsótábla elé) a püspöki kar az egyház ügyeit
kívánta függetleníteni a polgári törvényhozástól és ügyviteltől, mind az
iskolafenntartás, mind az alapítványok vagy akár a zsinatok terén. Mindennek
leginkább a március 20-i, uralkodónak felterjesztett petíció kedvező
fogadtatása volt az alapja, aminek következtében V. Ferdinánd elfogadta a
főkegyúri jog kötelező miniszteri ellenjegyzéshez kötött gyakorlását. Lonovics
interpretációjában a diéta során – nyilván liberális, esetleg protestáns
nyomásgyakorlás következtében – tárgyalásra sem méltatták a beadványt. Ez a
véleménye jellemző a kortárs egyházi közvélemény megítélésére,[75]
a polgári átalakulás kormányzásra készülő hívei (elsősorban az ügyben
határozott álláspontot képviselő Deák Ferenc) a beadvány tárgyalását időhiányra
hivatkozva utasították el.[76] Lonovicsnak a konkordátumhoz fűződő viszonya már az
1855-ös írás címéből is meglehetősen egyértelmű, az „osztrák” minősítő jelző
révén nyilvánvaló. A „magyar szempontból tekintve” kifejezés értelme a hazai
törvényi előzmények áttekintésének igényét jelenti. Már innen sejthető – bár
eléggé különös –, hogy elsősorban birodalmi és nem nemzeti ügynek tekinti a
konkordátum megkötését. I. István, II. András, IV. László és végül II. József
nevéhez fűződő rendeletek, törvények kapcsán fejti ki gondolatait, majd ez
utóbbinál hirtelen vége szakad a gondolatmenetnek, sejthetően a jozefinizmus
fordulópontként való megítélése kapcsán. Láthatóan fontosnak tartja a konkordátum fogalmának pontos
meghatározását. A legfontosabb, kormányok között kötött ünnepélyes
„szerződvénynek” tekinti, amely lényeges jellemzője, hogy nem egyszerűen anyagi
tárgyak körül forog, s éppen ezért nem is azonos előnyökre tesz szert a két
szerződő fél, mert az egyház – álláspontja szerint – nagyobb lemondást kell,
hogy hozzon. A konkordátumnál tehát „a nyertes fél mindig a polgári hatalom”.[77]
Ebből a meghökkentő meghatározásból is látszik a főpap azon felfogásának
háttere, miszerint az egyházat, a vallást előtérbe helyezi a világi dolgokkal
szemben. Ebből adódik, hogy a 19. század liberális gondolkodói az 1850-es
éveket a megtorlás, az elnyomás időszakaként értelmezték, míg az egyházzal
szövetséges konzervatívok új lehetőségként. (Persze a liberális és konzervatív
álláspont alapvetően változott az 1848 előttihez képest.) Nyilvánvalóan a
konkordátumot nem privilégiumként értelmezi a szerző, tehát olyan
kiváltságként, amit a pápa saját jószántából ad, ennek megfelelően bármikor
vissza is vehet (hiszen a mindenkori császár szándékait erősen meghatározónak
ábrázolja az állam-egyház viszony alakulásában); de nem is állami törvényként.
Felfogása a konkordátumnak két egyenjogú fél által kötött szerződéseként való
értelmezéséhez áll a legközelebb, azonban érezhetően ezt engedményként teszi,
lemondásként.[78]
Ez a felfogás a legreálisabb, hiszen a polgári hatalom rá volt utalva a –
sokkal inkább a világméretű, mint a nemzeti – katolikus egyház támogatására
hatalmának megerősítéséhez, ugyanakkor „a Szentszék konkordátumok megkötésével
igyekezett biztosítani az egyház szabadságát és befolyását az új Európában” az
1815 utáni közgondolkodásban.[79] Látható, hogy az 1855-ös szövegben Lonovics több évszámot,
adatot hiányosan használt, nyilván utólagos pontosítást kívánt alkalmazni. Nem
nagyon valószínű, hogy ne álltak volna rendelkezésére a megfelelő információkat
tartalmazó magyar törvénykönyvek (hivatkozásai is erre utalnak), inkább arról
van szó, hogy elsődleges, improvizatív írásművel van dolgunk, a későbbi
szövegfázist jelentette volna az adatok pontosítása. A történelem alakulásának felvázolása Lonovicsnál nem
kérdéses: a kezdeti tökéletes együttműködés az állam és az egyház között egyre
inkább deformálódott, István és László király kapcsán „szent” voltukat
hangsúlyozza, akiket a hanyatlás időszaka, az „erélytelen” II. András kormánya,
sőt „a vásottság fertelmeibe merült” IV. László, illetve a tétlen dermedtségébe
süllyedt II. Ulászló követ. A leggyászosabban azonban II. Józsefet festi le.
Fejtegetéseiben talán rá is vonatkoztatható, mikor így jellemzi egyik
királyunkat: „a történelem híven őrzi emlékezetét azon fejedelmeknek is, kik
balul tanácsolva, édes anyjuk, leghűségesebb szövetségesök elnyomásában,
trónjok legszilárdabb alapjának támoszlopának elerőtlenítésében vélték hatalmuk
gyarapodását feltalálhatni”.[80] DOKUMENTUM[81] Az 1855-i
augusztus 18-ról kelt osztrák konkordátum magyar szempontból tekintve[82] I. „La
politique et la foi ne se rencontrèrent jamais sous la médiation d’un
prince et d’un apôtre, sans que la civilisation fit un pas.”[83]
De Falloux[84]
Histoire de st. Pie V. T. I. p. 26.[85] A különféle kormányok által egymás közt köttetni szokott
állami ünnepélyes szerződvények közt kétségtelenül legnevezetesb s legfontosabb
az, mely azoktóli megkülönböztetés végett konkordátumnak címeztetik.
Amazok egyedül anyagi tárgyak körül forognak, emezek pedig midőn az egyháznak s
a polgári hatalomnak egymás iránti viszonyait s jogkörét határozottan
kijelelik, a társadalom legfőbb, leglényegesb érdekeivel foglalkoznak. Az
elsőkben a kikötött előnyök a szerződő felekre nézve többnyire ugyanazon
becsűek s kölcsönösek, az utóbbiakban pedig az egyház rendszerint többet ad,
mint vesz, s minden nyeresége abban áll, hogy midőn tagadhatatlan jogaiból
némelyekről lemond, vagy azokat a polgári hatalomra átruházza, ezzel magának a
többiek háborítlan birtokát s akadálytalan gyakorlatát, úgyszinte saját
szabadságát s nyugalmát biztosítja. Ily áldozatoktól az egyház soha sem volt
idegen, ha azok árán magasztos rendeltetésének teljesítésére utait
egyengetheté, s valamint tanaiban s elveiben örökké hajhatatlan marad, s ezekre
nézve bármily veszély fenyegesse, bármennyi veszteség érje, alkudoznia nem
szabad, úgy valahányszor azt magasb tekintetek igénylék, a jogtéren híveinek
lelki javáért s békeszeretetből engedékenynek szokta magát mutatni. Eszerint a konkordátumnál a nyertes fél mindig a polgári
hatalom, miután az egyház által oly jogokkal ruháztatik fel, melyek őt
rendeltetésénél fogva s közvetlenül nem illetik. Legfőbb nyeresége azonban abban áll, hogy az egyházzal
karöltve járván, hivatalnokinak egy kis jóakarata mellett kikerülheti azon
összeütközéseket, melyek a két egyiránt független hatalomnak folytonos
érintkezésénél fogva köztök szükségképpen támadnak, s reá s tekintélyére nézve
a nyomukban sorjadozó rossz szenvedélyek mindig igen kártékonyak, egyszersmind
pedig az őt nyűgöző rabbilincsekből kibontakozott egyház midőn egyedül
küldetésének öntudatában oktatja, inti, feddi a híveket, sokkal készebb hitel[86]
s engedelmességre számíthat náluk, s ekként az államnak sokkal szilárdabb s
hatályasb istápul szolgálhat, mint míg gyámsági sorsának idején azon gúnyos
gyanú súlya alatt állt, hogy miként egykor a zsidók merék követelni az Úr
látnokaitól: „Loquimini nobis placentia.”[87]
(Is. 30,10.), az egyház szolgái is, amit az Úr szent nevében hirdetnek, azt
tulajdonképp a polgári hatalom érdekében, csak ennek sugallatából s parancsára
hirdetik. Míg Európa nemzeteinél az alkotmány többnyire a papság
műve, a törvényhozás főleg a papság feladata s ekként a polgári intézmények
alapja s zsinórmértéke az Isten és az egyház törvénye volt, s míg a római
Szentszék szava a polgári téren is elég súllyal bírt minden jogsérelmet az
egyháztól távoztatni, vagy ha megtörtént, orvoslani, addig az ily nemű
alkukötések szüksége kevésbé volt érezhető. Így, hogy név szerint hazánkról
szóljunk, a Sz. István király II. dekrétumának két első fejezete a 847-i mainzi
zsinat[88]
6. és 7. kánonjaival, kivéve egy pár kifejezést, szóról szóra megegyez, így az
1[…]-i [89]
zabolchi zsinat határozatai mint az országos törvények a Sz. László […]-ik[90]
dekrétumába egy betűig felvétettek. S ha II. András erélytelen kormánya alatt a
papi dézsmát sokan meg merik tagadni, III. Honorius pápa 1223-ban a királyhoz s
külön még az ország világi nagyjai s nemeseihez is intézett apostoli levelei
által annak azontúli pontos megadását feddőleg sürgeti.*
Ha a vásottság fertelmeibe merült IV. László kicsapongásai az ország polgári s
egyházi állását megrendítik, III. Miklós pápa Fülöp püspököt legatus a latere
minőségben[91] kiküldi
azon felhatalmazással, hogy „inter regem et inter ecclesiasticos et mundanos
viros et alios cujuscunque conditionis, praeminentiis, sive status agere,
studeat, quo ad cultum Dei, Apostolico Sedis honorem observatniam canonica
sanctionis, redintegrationem ecclesiasticae libertatis, robur status regii,
honestatis cultum, reformationem pacis, relevationem pacefectum animarum
salutem et tranquillitatem corporum pertinebunt”* Vagy ha a II. Ulászló
tétlen dermettségével visszaélt nemesség az egyházi javakat szerte büntetlenül
pusztítja, s az egyházi rendet sarcolja s zaklatja, II. Gyula pápa a védtelen
magyar papság oltalmára siet, s egy szavával ama rakoncátlanságot
visszarettenti.** Nem szándokunk itt, miután célunkhoz úgysem tartoznék, a
hajdani s az újabb konkordátumok keletkezte, tartalma s viszontagságiról
szólni, azt azonban méltónak véltük felemlíteni, hogy azon szerződmények közé,
melyek szorosb vagy tágasb értelemben konkordátumnak hívatnak, teljes joggal
besorozható azon ünnepélyes alkukötés, melyre II. András király Jakab pronestei
püspökkel, mint IX. Gergely pápának a hazánkban lábra kapott viszályok
elintézése, jogsérelmek kiegyenlítése s visszaélések kiirtása végett megbízott
követével 1233. augusztus 12-én az annak megtartásáért esküjökkel kezeskedett
országnagyok aláírása mellett azon oknál fogva lépett, hogy miután, miként ő
maga mondja, uralkodása alatt „quodam dicebantur committi, quo in dero-gationem
fidei Christiana, et contra sanctos ecclesia libertates fieri videbantur.”* [92] Ezen alkukötés fő pontjai voltak, hogy a zsidók és
izmaeliták**
közhivatalokra többé nem fognak alkalmaztatni, s
keresztény cselédek tartása nekik szigorúan meg fog tiltatni, hogy a székes
zárdai egyházaknak az ő sóbeli illetményök a kir. kincstár által hiánytalanul ki
fog szolgáltatni, hogy a papi személyek kiváltságai sértetlenül meg fognak
tartatni s ezek ellen reájok semmi szokatlan teher nem fog szabatni, végre
pedig hogy, miről még alább is fogunk szólni, a házassági ügyek, úgyszinte a
papi személyek minden peres ügyei az ő és az egyházak földbirtokait illetők
kivételével, az egyházi bíróságok elébe fognak kizárólag tartozni. A törekvés az egyházat leigázni, s a polgári
hatalom szolgálójává lealacsonyítani éppen nem új, s a történelem híven őrzi
emlékezetét azon fejedelmeknek is, kik balul tanácsolva, édes anyjuk,
leghűségesebb szövetségesök elnyomásában, trónjok legszilárdabb alapjának
támoszlopának elerőtlenítésében vélték hatalmuk gyarapodását feltalálhatni, úgy
azon pápákét és főpásztorokét is, kik minden ebbeli merénynek ellenszegülve, az
egyház szabadságáért s jogaiért csüggedhetlen buzgalommal s olykor a vértanúk
bajnokságáig s koszorújáig emelkedett bátorsággal vívtak. Ami e részben az előtt egyes fejedelmek többé
vagy kevésbé sikerült kísérlete volt, azt azon borzasztó elv felállításával
„cujus regio, illius est religio” s a fejedelmekre ruházott episzkopális
jogokkal a protestantizmus rendszeressé tette, s könnyű megfognunk, miért nem
tudnak protestáns fejedelmek a katolika egyház függetlenségével megbarátkozni,
miután hitsorsosik őket saját egyházuk élére állíták. Ezen példa majd a büszke gallikanizmus[93]
igényteljes tanai, majd a mogorva janzenizmus[94]
sötét szofizmái, majd a kacérkodó febronia-nizmus[95]
arcátlan követelései által támogatva s azon csalékony reménnyel párosulva,
miszerint az egyház elleni hadban nyerendő minden jogmartalék a kormány
hatalmát s az állampolgárok jólétét növelendi, a katolikus fejedelmekre is igen
csábítóan hatott. Elkezdődött tehát a múlt század közepe táján s azóta
Európa-szerte lankadhatlan hévvel s vaskövetkezetességgel folytattatott az
egyházi reform azon óriási munkája, azon különbséggel, hogy midőn e törekvésben
a protestáns kormányok leplezetlenül csak az egyház elnyomását keresték, a
katolikus fejedelmeket többnyire az imént érintett hiú remény mellett a
katolika egyház javának habár ferde, de magában mégis dicséretes óhajtása
vezeté. Így volt ez II. József császárnál is, ki
minden tévedései s balfogásai mellett istenfélő keresztény, fáradhatatlan s
népei boldogításáért minden áldozatra kész fejedelem volt, ki az egyház ellen
irányzott fonák intézkedéseiben is csak annak javát kereste, s kinek
hitbuzgalmát s a katolika egyházhozi hű ragaszkodását egyéb szó- s írásbeli
számtalan bizonyságok közt az maga eléggé tanúsítja, hogy midőn a türelmi
ediktum kibocsátása után hazánkban némelyek azon véleményt terjeszték, mintha
őfelsége előtt kedves leendne, ha a katolikusok a protestáns vallásra térnének
át, e merényt 178[…]-i[96]
legfelsőbb rendelvényében szigorúan rosszallta, nem kételkedett országszerte
körözött leiratában kijelenti,[97]
miszerint ő a római katolika egyházat egyedül igaznak s egyedül üdvözítőnek
hiszi, de mivel a lélekismeret kényszert nem tűr, s a hitre erőltetni senkit se
lehet, az ország különféle vallású lakosai közti béke s egyetértés biztosítása
végett is ama rendelvényének kiadását szükségesnek tartá. Egyébiránt az egyház ellen intézett újítások
kezdete a József császár uralkodásának idejét jóval megelőzte. Jegyzetek [1] A téma irodalmához ld.: Hussarek, Max: Die Verhandlung des Konkordates vom 18. August 1855.
Wien, 1922; Weinzierl-Fischer, Erika: Die ös-terreichischen Konkordate
von 1855 und 1933. Wien, 1960.; Adriányi,
Gabriel: Die Stellung der ungarischen Kirche zum österreichischen
Konkordat von 1855. Roma, 1963.; Uő:
Az 1855-ös osztrák konkordátum magyar vonatkozásai. In: Világtörténet, 1993. ősz-tél. 45-51. p. (továbbiakban: Adriányi, 1993.); Uő: A magyar egyház és a Vatikán
(1848-1918). In: Magyarország és a Szentszék kapcsolatának 1000 éve. Szerk.: Zombori István. Bp., 1996. 211-255. p.
(továbbiakban: Adriányi, 1996.) 213-217.
p. stb. A konkordátum szövegének kiadására pl.: Magyarország története a 19. században. Szöveggyűjtemény. Szerk.: Pajkossy Gábor. Bp., 2003. (Osiris
tankönyvek) [2] Scitovszky Keresztelő János,
bibornok, ország herczegprimása, esztergomi érsek. In: Vasárnapi Újság, 1856. 18. sz. (május 4.) [Online: Elektronikus
Periodika Archívum, http://www.epa.oszk.hu
– 2009. március.] A konkordátummal kapcsolatos egykorú irodalom feldolgozása
további érdekes kutatási irányt jelenthet, ld. pl.: Az egykorú és közel egykorú
irodalomból ld. pl.: Az 1855.
augusztus 18-i ausztriai concordatum fölvilágosítása. Németből forditva
és a concordatum deák és magyar hivatalos szövegével. Pest, 1856.; Ballagi Mór: A protestantizmus harca az
ultramontanismus ellen. Pest, 1867. stb. [3] Scitovszky János (1785-1866)
rozsnyói, majd pécsi püspök, később esztergomi érsek, prímás, bíboros.
Egyházpolitikai tevékenységéhez ld.: Pusztaszeri
László: Scitovszky János hercegprímás politikai portréja. In: Magyar egyháztörténeti vázlatok, 1989.
1. sz. 137-169. p. [4] Lonovics József (1793-1867)
csanádi püspök, címzetes amasiai, majd egri, végül kalocsai érsek. 1841-ben
elérte XVI. Gergely pápánál a passzív asszisztencia alkalmazását a vegyes
házasság kötésénél, valamint a protestáns lelkész előtt kötött házasság
érvényesnek való elismerését. Életére ld. Ipolyi
Arnold: Lonovics József érsek,
magy. akademiai igazgató- és tiszt. tag emlékezete: Melléklet az „Idők
Tanú”-jához. Pest, 1868 (továbbiakban: Ipolyi,
1868.); Emlékülés Lonovics József
püspök születésének 200. évfordulóján. Makó, 1993. (A Makói Keresztény
Értelmiségi Szövetség Füzetei, 13.) (továbbiakban Emlékülés, 1993.) [5] Ld. a közölt dokumentumot: Lonovics József: Az 1855-i augusztus
18-ról kelt osztrák konkordátum magyar szempontból tekintve. [Bécs, 1855] Az
Országos Széchényi Könyvtár Kézirattára (továbbiakban: OSzKKt.) Fol. Hung.
1917. (= Lonovics József kisebb munkái.) 1r-4v (továbbiakban: Lonovics, 1855.) [6] [Lonovics
József:] A jozephinismus és az
egyházat illető legujabb császári rendelvény. Bécsben, 1851. (továbbiakban: Lonovics, 1851.) A szöveg még 1850-ben
készült. [7] OSzKKt. Fol. Hung. 1917. ff.
41-96. [8] Száműzetése helyszínét saját maga
választhatta meg. A lenyűgöző könyvtári háttér miatt döntött a melki apátság
mellett. „Magasan a Duna felett, régi római telep helyén áll a benedekieknek
ezen nagyszerű fejedelmi palotához inkább, mintsem zárdához hasonló monostora,
dús tudományos és műkincseket foglalva könyvtára, museumai és képtára termeibe”
– jellemzi a művelődéstörténet iránt elkötelezett Ipolyi a melki környezetet. Ipolyi, 1868. 51. p. 1853-tól Bécsben
folytatódott emigrációja. [9] Látszólagos, hiszen a konkordátum
„öt cikkelye rosszabbította az egyház helyzetét Magyarországon, 22 nem
változtatta”. Ld. Adriányi, 1993.
49. p. Említést érdemel a tény, hogy bár a szerződést nem ekkor kötötte az
állam, csupán érvényben hagyta, azonban vissza is vonhatta volna éppen – ahogy
később meg is tette. [10] Adriányi,
1996. 215. p. [11] Hermann
Egyed: A katolikus egyház története Magyarországon 1914-ig. München,
1973. (Dissertationes Hungaricae ex historia Ecclesiae, 1.) (továbbiakban: Hermann, 1973.) 435. p. [12] Ld. erről például: Fazekas Csaba: Egyházak, egyházpolitika
és politikai eszmék az Osztrák-Magyar Monarchiában. Miskolc, 2008.
(Műhelytanulmányok, 4.) 10-11. p. [13] Vö. Lonovics József: Halotti
oratio, mellyet azon alkalmatossággal, midőn tekintetes nemes Borsod
vármegyének státusai és rendei néhai nagy méltóságú klobusiczi Klobusiczky
Jó'sef úr ő extellentiája [...] Borsod vármegyének fő-ispánja halotti exequiáit
tartották [...] elmondott ¾ [...] Miskólczon, 1826.; Uő: Emlékbeszéd idősb. székhelyi Majláth György m. akad. igazgató tag
felett. Pesten, 1863. (MTA Évkönyvei, X. köt., XI. sz.) (továbbiakban: Lonovics, 1863.) [14] Ld. a 95. sz. jegyz. [15] Lonovics,
1851. 3. p. [16] Ipolyi,
1868. 47. p. Akadémiai tagtársára emlékezve Ipolyi a következő magyarázatot
adta a „számkivetésében” keletkező mű íródásának hátterére: „Keletkezésére
legközelebbi okot azon tanulmányai szolgáltathattak, melyekkel ujabb római
küldetésére a birodalom részéről kijelölve készült volt.” [17] Lonovics,
1851. 16. p. [18] Lonovics,
1851. 25. p. [19] Lonovics,
1855. 4v. f. Az irányzatok magyarázatához ld. 94-95. sz. jegyz. [20] A szekularizációs folyamatok
francia eseményeinek és hatásainak taglalásához ld. Mézes Zsolt László: Állam és egyház viszonyának változásai
Franciaországban. Bp., 2007. (EÖKIK Műhelytanulmány, 7.) 5-53. p. Ld. még: Huber, Wolfgang: Az egyház korszakváltás idején. Bp., 2002. 37. p. [21] Lonovics,
1851. VII. p. [22] Lonovics,
1851. 1. p. [23] Lonovics,
1851. 1. p. [24] Lonovics,
1851. 34. p. [25] Lonovics,
1855. 1r. f. [26] Lonovics,
1855. 1r. f. [27] Lonovics,
1855. 1r. f. [28] Ld. részletesen: Meszlényi Antal: A jozefinizmus kora
Magyarországon (1780-1846). Bp., 1934. [29] Adriányi,
1996. 213. p. [30] Plosszer Ferenc pápai káplán
naplója az 1848/49. év pápai eseményeiről. In: Naplók, versek, levelek a
szabadságharc korából. Szerk.: H. Szabó
Lajos. Pápa, 1998. [Online: Magyar Elektronikus Könyvtár,
http://mek.oszk.hu – 2009. március.] [31] Lonovics,
1851. 16. p. [32] Lonovics,
1851. 30. p. [33] Ld. pl. országgyűlési
felszólalásának kéziratát, melyben a kitett gyerekek vallási nevelésének kérdéséről
foglalt állást, ebben egyértelműen megnyilvánul zsidóellenessége: OSzKKt. Fol.
Hung. 1920. (= Lonovics József iratai.) II. 100v. [34] Ugyanebben az említett szövegben
figyelemmel kísérhetjük gondolatszövését: a „katholikus” jelzőt a „keresztény”
kifejezésre cseréli a „Szülőknek magzatjai” birtokos szerkezet kapcsán, ezzel
is érzékeltetve a kereszténység (ez esetben nem széthúzó, hanem) összetartó
jellegét. [35] Lonovics,
1851. 19. p. [36] Lonovics legfontosabb e tárgyú
felszólalásai megtalálhatóak a főrendi naplókban, pl.: Magyar országgyűlésen a’
Méltóságos fő-rendeknél 1840. februarius 25-kétől május 12-ig tartatott
országos ülések naplója. Pozsonyban, é. n. [1840.] stb. [37] Lonovics,
1851. 28-29. p. [38] Lonovics,
1851. 23. p. [39] Lonovics,
1851. 29. p. [40] Lonovics,
1851. 32. p. Már az előszóban megfogalmazta ugyanezt: „enyészetéhez közelít.” Lonovics,
1851. V. p. [41] Lonovics,
1851. 25. p. [42] Lonovics,
1851. 14. p. Pedig már a császárnő rálépett az abszolutista útra, Kaunitz
tanácsait követve. „Theresianizmus” néven később önállóan is interpretálták
sajátos politikai gyakorlatát, amellyel „az osztrák államegyház alapjait
vetette meg, és valamennyi jogot »circa sacra« magának követelt”. Ld. Adriányi Gábor: Az egyháztörténet
kézikönyve. Bp., 2001. (Szent István Kézikönyvek, 5.) (továbbiakban: Adriányi, 2001.) 338. p. [43] Lonovics, 1851. 23. p. [44] Lonovics,
1855. 4v. f. [45] Lonovics,
1851. 32. p. [46] Lonovics,
1851. 33. p. [47] Lonovics,
1851. 32. p. [48] Lonovics,
1851. 33. p. [49] Lonovics,
1851. 33. p. Egyes méltatói kiemelik, hogy „az ő V. Ferdinánd által aláirt
oklevele az egyetlen magyar nyelven készült érseki kinevezés”. Zilahy Károly:
Lonovics József volt csanádi püspök. In: Vasárnapi
Újság, 1860. 22. sz. (május 27.) [Online: Elektronikus Periodika Archívum, http://www.epa.oszk.hu – 2009. március.] [50] Lonovics,
1851. 34-35. p. [51] Lonovics,
1851. 35. p. [52] Lonovics,
1851. 34. p. [53] Lonovics,
1851. 38. p. [54] Lonovics,
1851. 37. p. Az egyháziak megosztottságára egy példa: Bardócz János a
„hazaáruló, gaz” főpapok becsületes hazafiakkal való felváltását követelte, míg
Horváth János mindvégig kitartott a szabadságharc eszméje mellett. Ld. pl.: Zakar Péter: A forradalom és
szabadságharc liberális egyházi megközelítései. In: Századvég, 2001. nyár. [Századvég Online: http://www.szazadveg.hu/kiado – 2009.
március.] [55] Vö.: Zakar Péter: A
magyar hadsereg tábori lelkészei 1848-49-ben. Bp., 1999. (METEM könyvek, 23.); Hermann, 1973. 427-432. p. [56] A küldöttségről ld. pl.: Hunfalvy Pál: Napló, 1848-1849. Sajtó
alá rend.: Urbán Aladár. Bp.,
1986. (Magyar Ritkaságok) 137. p. [57] Lonovics,
1851. 43. p. [58] Lonovics,
1851. 43-48. p. [59] Lonovics,
1851. 33. p. [60] Lonovics,
1863. [61] Várady
L. Árpád: Lonovics József római
küldetése. Bp., 1924. 79. p. [62] Adriányi,
1993. 45 p. Leo Thun-Hohenstein gróf (1811-1888) legfontosabb érdeme hazánk
szempontjából az általa előterjesztett, Franz Exner és Hermann Bonitz által
kidolgozott Organisationsentwurf
bevezetése az oktatásban. A nevelésügy modernizációja során több pozitív
intézkedés is született (például az érettségi vizsga bevezetése), az erős
központosító, illetőleg németesítési törekvések azonban ellenszenvessé tették a
Bach-korszak kultuszminiszterét. [63] Lonovics,
1851. 36. p. [64] Jogi végzettsége mellett
irodalommal is foglalkozott, ld. Über den gegenwärtigen Stand der böhmischen
Litteratur. Prága, 1842.; Die Stellung der Slowaken in Ungarn beleuchtet.
Prága, 1843. Kevésbé nevezetes azonban az irodalom berkein belül végzett
munkássága, így Lonovics megjegyzését egyszerű frázisként értelmezhetjük. [65] Lonovics,
1851. 60. p. [66] Lonovics e kérdéssel foglalkozó
egyik beszédével kapcsolatban ld.: Busku
Anita Andrea: Lonovics József csanádi püspök a szerzetesrendekről
1839-40-ben. In: Egyháztörténeti Szemle,
2008. 3. sz. 56-70. p. [67] Temesvárott líceumot, óvodát
állított, Szegeden a tanyaiskola-hálózat kiépítéséhez járult hozzá, 1838-tól a
nagyváradi tankerület főigazgatója volt. [68] Lonovics,
1851. 41. p. [69] A magyar nemzetet piedesztálra
helyezi, a „világ legszabadabb népe”-ként aposztrofálja. Lényeges feladatnak
láttatja „a többi nemzetiségek jogainak teljes méltánylása mellett igazoltaknak
mutatni ki fajunk igényeit”. Lonovics,
1863. [70] Sarnyai
Csaba Máté: A katolikus autonómia
megközelítési lehetőségei Magyarországon 1848-tól a századfordulóig. In: Századvég, 2001. nyár. [Századvég
Online: http://www.szazadveg.hu – 2009.
március.]; Uő: A püspöki kar
által támogatott autonómia-elképzelés 1848-ban. In: Állam és egyház a polgári átalakulás korában Magyarországon
(1848-1918). Szerk.: Sarnyai Csaba Máté. Bp.,
2001. (METEM Könyvek.) 63-88. p. (továbbiakban: Sarnyai, 2001.) [71] Lonovics,
1851. 60. p. [72] Lonovics,
1851. 46. p. Megjegyezzük, a korábbiak során „1843-iki magyar hongyülésen”
megfogalmazást használt, talán ez esetben nem véletlenül hangsúlyozta a diéta
helyszínét illetve a rendi törvényhozás „nemzeti” jellegét. Bebörtönzésének,
később száműzésének egyik fontos okaként azt hozta fel az egyházi személyeket
erősen kritizáló Bach, hogy még akkor is jelen volt a (Pesten összehívott)
országgyűlésen, miután az uralkodó feloszlatta azt. Ld. Lotz Antal: Juhász Kálmán tudományos gyűjtése Lonovics püspök
kormányzásáról. In: Emlékülés, 1993. 4-20. p., küln. 16. p. [73] Lonovics, 1851. 59. p. [74] Lonovics,
1851. 61. p. Sarnyai, 2001.; Sarnyai
Csaba Máté: Deák Ferenc és a katolikus önkormányzat megvalósításának
nehézségei. In: Egyháztörténeti Szemle,
2008. 3. sz. 22-45. p. [75] Ld. pl. [Fogarassy Mihály:]
Emlékirat az 1847/48. országgyűlés alatt tartott püspöki tanácskozmányokról:
Egy résztvevőtől. Pest, 1848. 63. p.; Csorba
László: Katolikus önkormányzat és polgári forradalom. In: Világosság, 1989. 4. sz. 220-221. p. [76] Ld. pl. Sarnyai, 2001. [77] Lonovics,
1855, 1r. f. [78] A konkordátumok típusaihoz ld.
pl.: Konkordátum. In: Pallas nagy lexikona. Bp., 1893-1897. X. köt. [Online: http://www.pallaslexikon.hu – 2009.
március.] [79] Szántó
Konrád: A katolikus egyház története. Bp., 1988. II. köt. 406-407. p.; Szkárosi Niké: A liberális katolicizmus
kiemelkedő gondolkodói Franciaországban és Itáliában. In: Studia Caroliensia, 2007. 3. sz. 117-141. p., 117. p. [80] Lonovics,
1855. 4r. f. Megjegyezzük, korabeli vélekedés szerint a konkordátum
megkötésében komoly szerepe volt Ferenc József édesanyjának, Zsófia
főhercegnőnek. Erre és általában a konkordátumra ld.: Marczali Henrik: Korunk állami és társadalmi alkotásai. Bp.,
1905. (Nagy Képes Világtörténet, XII. köt.) [Magyar Elektronikus Könyvtár: http://www.mek.oszk.hu – 2009. március.] II.
r. XII. fej. [81] Ld. 5. sz. jegyz. [82] A címzés mellett: „+ Bécs.”
Ceruzával ráírva: „Töredéke egy megkezdett, de abban hagyott cikksorozatnak az
osztrák konkordátumról.” [83] Az idézet jelentése nagyjából a
következő: A politika és a hit sosem találkozna egy uralkodó (herceg) és egy
apostol közvetítése alatt anélkül, hogy a civilizáció utat ne nyitna ehhez. [84] Alfred Frédéric Pierre Falloux
gróf (1811-1886) kiemelkedő legitimista gondolkodó, ezért is kapott 1830-ban
grófi rangot. Neve leginkább az 1850. évi Falloux-törvény által maradt fenn
(Lavisse szerint „a 19. század döntő eseménye volt” – idézi: Lukacs, John: A vallástörténet
problémái. In: Vigilia, 1996. május.
Online: http://www.vigilia.hu – 2009.
március), amely „jogot adott minden papnak, még ha valamely nem engedélyezett
szerzetesrend tagja is volt, arra, hogy tanítson vagy iskolát alapítson,
kiszolgáltatta az elemi és középoktatást a klérusnak.” Kunfi Zsigmond: A franczia kultúrharcz. I. r. In: Huszadik Század, 1905. szeptember.
185-206. p., 202. p. [85] Első megjelenése: Párizs, 1844.
Lonovics feltehetően ezt a kiadást használta. [86] Valószínűleg: „hitre”, esetleg:
„hittel”. [87] „Beszéljetek tetszetős dolgokat!”
(Károli Gáspár fordításában: „beszéljetek kedvünk szerint valókat.”) [88] A mainzi zsinathoz: Závodszky László:
A Szent István, Szent László és Kálmán korabeli törvények és zsinati
határozatok forrásai. (Függelék: a törvények szövege.) Bp., 1904. 15-20. p. [89] Hiányos az évszám meghatározása.
(Az I. László által összehívott szabolcsi zsinatra 1092. május 20-án került
sor.) [90] Hiányos a törvény meghatározása, a
szabolcsi zsinat határozatai egyébként I. László dekrétumainak első könyvébe
kerültek bele, amit a törvény bevezető 1. §-a konkrétan is megemlít. Magyar
Törvénytár. 1000–1526. évi törvényczikkek. Szerk.: Márkus Dezső. Bp., 1896. [Online: 1000 év magyar
törvényei, 1000-2003: http://www.1000ev.hu
– 2009. március.] * Lonovics eredeti jegyzete: „Fejér, Cod. Diplom. T. III.
Vol. I. p. 407 et [91] Pápai bíbornok nagykövet, akit
csak különösen fontos ügyben szokás küldeni („a latere” szó szerint „oldaluk
mellől” küldöttet jelent). Más néven apostoli oldalkövet. * Lonovics eredeti jegyzete: „Péterffy, Concilia Hung. T.
I. p. ** Lonovics eredeti jegyzete: „Breve Julii II. de 23. Aug.
1505. op. Fejér, Jur. ac. Libert. Rel.
et Eccl. Hung. Codicill. Diplom. p. 27. Mennyire terjedt a baj, eléggé
kitetszik onnan, hogy a pápa panasza a „Proceres, Barones ac demum omnis fere
laicorum multitudo istius Regni” ellen van intézve.” A hivatkozás forrása:
Jurium ac libertatum religionis et ecclesiae catholicae in regno Hungariae
partibusque adnexis codicillus diplomaticus. Ed.: Fejér, Georgius. Budae, 1847. * Lonovics eredeti jegyzete: „Pray Hierarch. Hung. T. II.
p. [92] A (helyesen) Pecorari Jakab
bíboros, pápai legátus illetve II. András magyar király által (helyesen) 1233.
augusztus 20-án, a beregi erdőben megkötött egyezményről van szó. Az
egyezményről ld. pl.: Pauler Gyula: A magyar nemzet története az Árpádházi királyok
alatt. I. köt. Bp., 1899. (2. kiadás) 391. p. stb. ** Lonovics eredeti jegyzete: „A Volga vidékein lakott s
Taksony idejében nálunk letelepedett muhamedán izmaelitákról l. Jerneynek e
című értekezését: „A magyarországi izmaelitákról, mint volgai bulgárok és
magyar nyelvű népfelekezetről. Budán, [93] A gallikanizmus: Franciaországból
induló, alapjaiban a középkortól létező ideológia (pontosabban Szép Fülöp
egyházpolitikájában, a konciliarizmus-ban és a bourges-i pragmatika szankcióban
gyökerező), lényege a pápaság központosító törekvéseivel szemben az állam
jogainak hangsúlyozása. A nemzeti egyház kiépülését támogató irányzat, „az
ultramontanizmus ellenfele”. Az első vatikáni zsinat egyik tulajdonképpeni
szándéka a gallikanizmus elítélése volt. Ld. Adriányi,
2001. 328-330. p.; Pottmeyer,
Hermann J.: A pápai primátus az
I. Vatikánumtól XVI. Benedekig. In: Vigilia,
2008. 3. sz. [Online: http://www.vigilia.hu
– 2009. március] [94] A janzenizmus: Cornelius Jansenius
(1585-1638) leuveni teológiai professzor nevéhez fűződő, a 17. században
erőteljes katolikus megújulási mozgalom. Az eredetileg ágostonista felfogás a
18. század folyamán a felvilágosodás vallásos változataként, jozefinista
egyházreform képében jelentkezett. Ld. Berecz
Ágnes: A janzenizmus hatása Magyarországon Ráday Gedeon könyvtárának
teológiai állománya tükrében. In: A Ráday Gyűjtemény Évkönyve X. Bp., 2002.
105-132. p. stb. Leginkább a jezsuitákkal való nézetkülönbségek vezettek az
irányzat elvetéséhez. Európa-szerte divatos kegyelemtan volt még a 19. század
során is, még magas egyházi körökben is, sokan Kopácsy József esztergomi
érseket is ide sorolták. Ld. Adriányi,
2001. 331-333. p. [95] A febronianizmus a nevét
kidolgozója, Johann Nikolaus von Hontheim (1701-1790), álnevén Justinius
Febronius után kapta. Az episzkopalizmus (mely „a középkori konciliarizmusból
és az újkori gallikanizusból táplálkozva a centralizáló római pápai hatalom
ellensúlyozására a püspöki tekintély növelését tűzte ki célul”) irányzatának
rendszerbefoglalója. Adriányi, 2001. 336-337.
p. [96] Hiányos
az évszám meghatározása, 1782-ről van szó. [97] Sic! Valószínűleg: „kijelenteni”. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |