8. évfolyam 1.
szám |
Lonovics József csanádi püspök a szólásszabadságról |
Lonovics József[1] e témában
elhangzott beszéde tökéletes rálátást nyújt előadója habitusára, a folytonosan
középutat kereső – ugyanakkor a konzervatív egyházi felfogást tükröző –
nézőpontra. Persze Lonovics, ha szükségesnek ítélte,
karakán, határozott álláspontra helyezkedett. Mindössze arról van szó, hogy az
egyes személyek, illetve érdekcsoportok véleményét igyekezett mindig a legjobb
tudása szerint összeegyeztetni, miként saját vívódásain is folytonosan úrrá
lenni. Lonovics polgári származása ellenére
főpapi méltóságba emelkedett, a katolikus egyház (haladó, modernizációs,
szekularizációs törekvésekkel kapcsolatos) csatáit sokszor egymaga vívta meg.
Talán elmondható, hogy mindkét – a megreformálni kívánó, illetőleg a megőrizni
óhajtó – oldal lényegét ismerte, közelről nyílt mindkettőre rálátása. Ezért
törekedett mindig, s legtöbbször sikerrel, megőrizni objektivitását, s bár a
katolikus, konzervatív érdekek szem előtt tartásával, azonban soha nem a liberálisok
szempontjainak figyelembe vétele nélkül. 1839-ben a szólásszabadság lett a
politikai ellentáborok közötti legfontosabb ütközőpont. Az ellentétes
törekvések ennek kapcsán rajzolódtak ki talán a legtisztábban, hiszen a cenzúra
bármely formája az emberi jogok csorbítása árán történhet, viszont a kollektív
érdekekkel szembehelyezkedve az individualitás jelentősége eltörpülhet. Az egy A/4
oldalnyi felszólalás minden bizonnyal szándékosan ilyen rövid terjedelmű. A
kurtaság oka egyrészt az első bekezdésben megfogalmazott, szokásosnak mondható
szabadkozáson kívül – amely minden hasonlóan agyonbeszélt téma esetében, minden
előadó beszédének nyitányaként tekinthető[2]
– az a tény, miszerint Lonovics valójában
felrázásnak szánta mondandóját: a Tekintetes Karok és Rendek ébresztőjének, a
saját maguk, valamint a korszellem által teremtett álomvilágból való
kizökkentés eszközének. Miféle álomvilágról van szó? A reformok és
szabadságjogok korábban elnyomott, s most minden addiginál nagyobb erővel
felszínre törni akaró rendszeréről, melyben az emberek már szinte bábuk, s nem
önálló erővel, szándékkal rendelkező individuumok. Az idők és jelszavak
sodrában gyakran megesett ugyanis egy-egy buzgó követtel, tollforgatóval,
csoportosulással vagy egyéb jellegű alakzatba rendeződött embertömeggel, hogy a
szabadelvű reformok legteljesebb realizálódását sürgették – függetlenül attól,
hogy a valóság talajától mennyire elrugaszkodott fennen hirdetett követelésük. Érdemes ebből a szempontból
megvizsgálni Lonovics szövegét! Már a címből
egyértelműen megtudhatjuk: a szólásszabadságról lesz szó. A sokat emlegetett
szabadságjogról, mely – tegyük hozzá: szerencsére – a liberálisok
vesszőparipájává vált ebben az időszakban, vagyis a harmincas évek
forgatagában. Az ezen – vagyis az 1839-40. évi – országgyűlés legfontosabb
feladata az emberi jogok (igaz, még teljességgel ki nem vívott) alapjának
mindenáron való megvédése volt. Olyannyira ragaszkodtak a liberális
beállítottságú törvényhozók a sérelem kiküszöböléséhez, hogy a kormányzat végül
kénytelen-kelletlen engedményekre kényszerült az alapvető és fő vádlottak
ügyében. Kik vádoltattak? Nem akárkik: Kossuth Lajost, Lovassy
Lászlót és Wesselényi Miklóst (illetve másokat) fogták hűtlenségi és
felségsértési perekbe. A kompromisszumok országgyűlése több ponton is
meggyengítette a feudális maradványok repedező, mégis meglehetősen erős falait:
megszületett a váltótörvény, lehetővé vált a gyáralapítás, a gazdasági
társaságok szabad működtetése, becikkelyezték a jobbágyok örökösödési jogát,
ismét bővítették a magyar nyelv használati körét, a
vallás tárgyában már törvényjavaslat is született (ami, tekintettel az
előzményekre, hatalmas eredmény), sőt legalizálták az örökváltság önkéntes
formáját. Összesen 55 törvénycikkely született a diéta működése alatt; azonban
csak azután térhettek rá a törvényhozók más kérdésekre, miután rendezték a
szólásjog helyzetét.[3] Az említett vádlottak[4] ügyében
rendkívüli – mennyiségben és minőségben egyaránt – felszólalások történtek,
nyilván pro és kontra. Lonovics beszéde valójában a
kettő közé helyezhető, hisz nem támogatta az alsó tábla álláspontját, azonban
logikai gondolatmenete igazolni látszott őt, s ezáltal a felső
táblát is. Valójában a szabadság érvényesítésének pozitív szerepét
alátámasztó érvei mellett lényegében dacossá, követelőzővé válik. A beszéd felépítése a szokásos:
bevezetés, érvek kifejtése, végül befejezés. Vajon ki tudott-e hozni a szónoki
képességeiről híres[5] főpap az
ezerszer körbejárt témából valami igazán jelentőset, ráadásul ilyen valóban
rövid terjedelemben? A bevezető részben visszautalást
alkalmaz a korábban elhangzott felszólalásokra, hiszen már évek teltek el a
perbefogások óta. A „múlt” és „jelen” országgyűlés tehát az 1832-36., illetőleg az 1839-40. évi diétára vonatkozik.
Természetszerű, hogy felesleges, sőt terhes a korábban több oldalról körbejárt
kérdésekre ugyanazon válaszokat emlegetni, Lonovics
pedig kínosan ügyelt a felesleges szócséplés elkerülésére. Éppen ezért biztosak
lehetünk benne, hogy valami más módon fogja megközelíteni a lehetetlennek tűnő
megoldást. Műveltségének csillogtatására mindig, ám azzal való kérkedésére
sosem bukkanhatunk diétai beszédeiben, tiszteletben tartva a szék fontosságát,
amelyben ült. Ebből adódik közéleti és irodalmi működésének kontrasztja,
ugyanis az országgyűlés berkein kívül épp oly sok idézetet használt, épp oly
színes, izgalmas stílusban nyilvánult meg, amit a törvényhozói falakon belül a
lehető legszükségesebbre kívánt redukálni.[6] Teljesen nyilván
nem kerülhette el, hiszen mégiscsak a 19. századról beszélünk, mégiscsak egy
főpapról, és nem utolsó sorban olyan álláspont védelmét kellett legtöbbször
ellátnia, amellyel szemben a legkifinomultabb stílusérzékkel bíró szónokok
tömege vette fel a kesztyűt. Akárcsak ebben az esetben. Most azonban nem egy
konzerváló hatást kívánt elérni, és ez egész beszédének lényege; egyszerűen a
képviselők logikai érzékét kívánta helyrebillenteni. Az általa citált „Romai
mondás: dixisti aliquid insique, recens, indictum ore alio” Horatiustól származik.[7] Szabadkozását, ha
komolyan vesszük, nem számíthatunk semmi újra a nap alatt, azonban Lonovics nem emelkedik szólásra, amennyiben nincs
mondandója. Most sem. Ezzel rá is tér a következő
egységre, vagyis a tulajdonképpeni felvilágosításra. Megtudjuk, hogy a főpap
álláspontja cseppet sem változott a probléma felmerülése óta, s valójában a gondok
abból adódnak, hogy nem helyesen közelítik meg eleve a kérdést. A vádlottak
ellen ugyanis felségsértési, illetőleg hűtlenségi perek indultak: ez a
kiindulópont. A probléma az értelmezés különbözőségéből adódik. A
szabadságjogok harcosai a sérelmi ügyet sértettségi ügyként kezelik, így az
élőszó és a sajtó mindenkori szabad és függetlenné kikiáltását kreálják az
esetekből; ezzel nyilvánvalóan ellehetetlenítve azokat. A törvénytelen eljárás
nem pusztán az említett vádlottakat avatná gyakorlatilag mártírrá, de a
korábbi, valóban mártírok eseteit is felülvizsgálná, ezzel „az így elítélt s
kivégzett férjfiak maradékinak jussuk volna a pörök
új revisióját, a rehabilitátiót
sürgetni”. Vagyis a Martinovics-per törvénytelen voltát is kívánják a követek
kimondatlanul elismertetni – ami ugye a jelenlegi ügyhöz képest (még inkább)
nagy horderejű. A püspök arra hívja fel a figyelmet, hogy a „jobb ma egy veréb,
mint holnap egy túzok” elvet alkalmazva mód nyílhatna megnyerni az aktuális
ügyet, ellenkező esetben viszont kiszámíthatatlanok – vagy inkább negatív
előjelűek – a következmények. Nem hagyja ám kétségek között hallgatóit a
pap-politikus, megadja a megoldást is, hogyan kellene eljárni a kényes
helyzetben. A jelenleg érvényes – hűtlenségre, illetve felségsértésre vonatkozó
– hiányos, elavult vagy homályos törvényeket kellene megváltoztatni, az új
társadalmi, átalakult gondolkodási normákhoz igazítani. Ebben az esetben
megoldódna a probléma, hiszen sokkal tágabb keretekben válna lehetővé a
megnyilatkozás, valamint biztos talajt kaphatna az egyre növekvő jelentőséggel
bíró sajtó, vagyis a múlt bolygatása nélkül megoldódhatna a jelen és a jövő
szólásszabadságának helyzete. Lonovics nem fricskát
kívánt alkalmazni, mindössze a nyomatékosítás volt a célja a többszöri múltbeli
cselekvés hangsúlyozásával: „Én ez érdemben kezdet óta kettőt óhajtottam.” A csanádi
püspök szerint tehát két fontos lépést kellett volna az első pillanattól
tenniük a Tekintetes Karok és Rendek tagjainak. Az egyik: amit nem tettek,
konkrétan törvénymódosítást kellett volna kezdeményezniük. Hiába várják ugyanis
a perek ellenzői, hogy érvényes törvények alapján kimondassék
bárkiről is bűntelensége, ha a törvény szövege másként szól. Nem vonja tehát
kétségbe, hogy igazuk lenne – igaz, nem is állítja, de azt érezteti –
egyszerűen legális és járható utat javasol. A főpap másik meglátása arra
vonatkozik, mit nem szabadna tennie az alsó táblának: a szóban forgó ítéletek
törvénytelenné nyilvánításához való ragaszkodást, mivel az a múltra nézve
sérelmes lenne, feltépné a régi sebeket, és „a pörök új revisióját,
a rehabilitátiót” sürgetné. A „törvénytelen”
kifejezést a nyomaték kedvéért aláhúzással is kiemelte a sorok írója,
feltételezhetően élőszóban a hangsúly megfelelő használata szolgálta a
figyelemfelkeltést. Egyébként tiszta gondolatmenet, hasonlóan tiszta íráskép
jellemzi a forrást, csupán némi módosítással (föléírás és áthúzás)
találkozhatunk, ezek többnyire a pontosítás érdekében szerepelnek – például „s
a mennyiben [már talán] nem korszerűek”, „egyebeket mellőzve <csupán>
nem lehet nem említenem”. Láthatóan egy lélegzetvétellel született az írás,
nagy vonalaiban előre elgondolva, részleteiben rögtönözve, miként több más
esetben is így tett a szerző.[8] A szöveg három bekezdésre tagolt,
ami kissé váratlan megoldás. Az első részt a mentegetőzés adja, a következőt az
első „óhajtás” alkotja, a harmadik pedig a második
észrevételre épül, ezért szinte várnánk a lezárás elkülönítését, amely azonban
nem történik meg. Amennyiben elfogadjuk, hogy nem tagolási hibával van dolgunk
(márpedig inkább efelé hajlunk), úgy valamilyen szándékot kell ezen megoldás mögött sejtenünk. Mi lehet az? Az utolsó
mondatok a jelenlegi szituáció összefoglalását adják: a Tekintetes Karok és
Rendek álláspontja nem közeledik a főrendekhez, és vice versa.
Ezen a ponton érezhetően az alsó táblát hibáztatja Lonovics
a kialakult helyzetért (hisz lehet, hogy nekik van igazuk, azonban szabadelvű
beállítottságuk révén vállalkozhatnának más módszerre is, nem
pedig csökönyösen az egyetlen megoldást kellene hirdetniük), ezért a lényeg,
vagyis a szavazata a felső tábla álláspontját képviseli, azt támogatja. A
katarzis így – úgy tűnik – elmarad, azonban nincs is rá szükség, hiszen egy
hosszabb ideje fennálló, a nyilvánvaló megoldást figyelmen kívül hagyó helyzet
orvoslása nehéz, ha nincs jelen a beteg, az orvos és a segédeszközök is.
Márpedig az alsó tábla rendei, bár a gyógyulást
sürgetik, a beavatkozást lehetővé tévő eszközöket elzárják. Ez által mégiscsak
létrejön a katarzis. Lonovics ezen
beszédében kerüli a bibliai példázatokat, még a szónoki túlzás eszközét is, sőt
nem találkozhatunk fiktív párbeszéddel vagy párhuzamba állítással sem. A
tipikus egyházi érvrendszer elemei sem tűnnek fel a sorok között, hiszen ez
esetben nem volt rá szükség; a gúny eszköze viszont igen enyhe és rejtett
formában, azonban mégis megjelenik (az alsó tábla hibáztatásában). Stílusát
tekintve ismertető és érvelő, ami a meggyőzést leginkább elősegítheti. Még ha
nem is igazán bízik érvei hatásában (érthető, hisz nem ez a legelső alkalom,
hogy valaki hozzászólt a témához), erre utal utolsó mondatában: „allig lehet többé az egyesűléshez
reménység”. Lonovics József szerepe meglehetősen
hálátlan volt az 1839-40. évi diétán, amely a reformkor fontos állomásaként a
polgári átalakulás ügyét szolgálta. Főpapként, katolikusként komoly
konfliktusokba keveredett, azonban középútkeresése mindig kivívta még
ellenfeleinek elismerését is. A közreadott forrás nagyszerűen érzékelteti,
miért volt olyannyira népszerű a kortársak körében. DOKUMENTUM[9] Szóllásszabadság Azok után, a mik e tárgy iránt a
múlt s e jelen Országgyűlésen mondattak s írattak,
részemről nem merném ígérni, hogy tudhassak olly
valamit felhozni, a mire reá illjék ama Romai mondás: „dixisti
aliquid insique, recens, indictum ore alio”.
Azért véleményem előadásában rövid lészek, s ennek
támogatásában is allig lész
valami, a mit vagy már magam máskor fel nem hoztam, vagy ma több nagyérdemü Szónokok nem érintettek volna. Én ez érdemben
kezdet óta kettőt óhajtottam: 1-ször hogy a Tekintetes Karok és Rendek olly Törvényjavallatot méltóztassanak indítványozni, melly a Felségsértést s hűtelenséget
illető fenálló Törvényeinket a mennyiben homályosak,
felvilágosítsa, a mennyiben hiányosak, kiegészítse, s a mennyiben [már talán]
nem korszerűek, Századunk szolídabb szelleméhez
alkalmaztassa, egyszersmind pedig [egy részröl] ugyan
a korlátlan kicsapongásokat fékezze, más részröl
pedig a szollás [törvényes] szabadságát kellően biztosítsa. Csak így lehetett volna
jövendőre minden félelmet elenyészteni, minden
panaszt megelőzni. Most miután ez nem történt, mivel a
Törvényt se nem az egyik se nem a két Tábla, hanem csak az Országos Rendek Ő Felségével együtt
magyarázhatják, a Fő Méltóságú Curia a Tekintetes
Karok és Rendeknek rosszalló ítélete által nem fogja magát hagyni
megtántoríttatni, hanem a fenálló régi törvényeket
úgy fogja <érteni> érteni mint eddig értette, azon a nyomon fog s köteles
is járni, mellyen eddig járt, s minden illy esetekben
csak úgy fog ítélni, mint eddig ítélt. E szerint a jövendő bizonytalan
marad, s hosszas vitatkozásink által is csak annyit
nyertünk, hogy ezen panasz ezentúl az Országgyűlési
tanácskozásoknál állandó rubrica légyen. Miután tehát a Tekintetes Karok
és Rendek illy Törvényjavallat készítésére nem hajóltak, a Nagyméltóságú Fő Rendek többségével az<t> [volt] óhajtásom, hogy
a Tekintetes Karok és Rendek a Felírási javallatot olly
alakba öntsék, mellyhez a Nagyméltóságú Fő Rendek
kijelentett elveik feláldozása nélkül járulhassanak. Ezt most is óhajtanám;
azonban nem akarnak a Tekintetes Karok és Rendek attól elállani, hogy a Fő
Méltóságú Curiának szóban lévő Itéletei
törvényteleneknek ne neveztessenek. Egyebeket mellőzve <csupán> nem lehet
nem említenem azon borzasztó következéseket, mellyek
eme törvénytelenségi nyilatkozásbol erednének. Tudniillik mivel a Fő Méltóságú Curia
mióta az 1791-ki 56 Törvényczik az illy nemű pöröket bírósága alá adta, mind eddig állandóul a
Királyi parancsolat által szabott módon járt el az illy
pörökben, <s miu> s miután ezen procedura azóta a Nemzet tudtával gyakoroltatott, s noha az
ellen 1807-ben az Országos Rendek postulátumként felszóllaltak, de a leérkezett Királyi Resolutióban
megnyugodtak: ha ezen procedura miatt törvénytelenek
a szóba vett Itéletek, <tö>
következne, hogy törvénytelenek mind azon Itéletek, mellyek illy formák szerint
hozattak s mellyeknek következésében a vérpadon is többen
adóztak; <eme Jól> eme igazságtalan mert
törvénytelen Itéletekre nézve Complicitásban
volna az egész Nemzet, s az így elítélt s kivégzett férjfiak
maradékinak jussuk volna a pörök új revisióját, a rehabilitátiót sürgetni. Ezek volnának a törvénytelen
szónak közvetetlen következései. Miután tehát a
Tekintetes Karok és Rendek a Nagyméltóságú Fő Rendeknek minapi, egy valóban rendkivüli javallatához sem akartak járulni, allig lehet többé az egyesűléshez
reménység, még azonban annak tanúsításául, mennyire szívökön
fekszik a Nagyméltóságú Fö Rendeknek az egyesülés, ujjonnan <habár talán utolj>
sikeretlenül, habár talán utóljára
is a Tekintetes Karok és Rendek s e végett szavazatomat Méltóságos B. (*)
Méltóságos Ur véleményéhez kapcsolom. (közli: Busku Anita Andrea) Jegyzetek [1] Lonovics József (1793-1867) csanádi püspök, kinevezett egri, majd kalocsai érsek; a katolikus egyháztörténet kiemelkedő alakja. A 19. századi, erősen vallásos jellegű – vagy inkább annak hagyományaira épülő – magyar politikai élet meghatározó jelenségeként páratlan helyet vívott ki magának a kortársak emlékezetében. Többek között Vachot Imrét említhetjük, aki szerint a főpap „közepes úton járó politikájával mindig kiegyenlítésre törekedett”. VACHOT IMRE: Országgyűlési emlék. Politikai, történeti és szépirodalmi almanach. Bp., 1848. 47. p. Az utókor azonban mostohán bánt a miskolci születésű, nagy érdemeket elért egyházfővel. Csupán legismertebb tettét említve: 1840/41-ben a Habsburg-birodalom diplomatájaként tárgyalt a rendkívül kedélyeket borzoló vegyes házasságok ügyének rendezése érdekében Rómában XVI. Gergely pápával. A korabeli vélekedést nem igazolták az eltelt esztendők – Ipolyi Arnold ugyanis 1868-ban még úgy vélte: „míg e nemzet nyelvén az ország törvényt hoz […], addig Lonovics neve is feledhetetlen lesz”. Ipolyi Arnold: Lonovics József érsek, magy. akademiai igazgató- és tiszt. tag emlékezete. Melléklet az „Idők Tanú”-jához. Pest, 1868. (továbbiakban: Ipolyi, 1868.) 56. p. [2] Lonovicstól származik például a következő, gyakorinak tekinthető mentegetőzés: „Mély tisztelettel bocsánatért esdeklek cs. kir. Főherczegséged és a’ Nagymélt. Fő-Rendek előtt, hogy másodszor is felkelvén, tanácskozásaikat tartóztatni bátorkodom”. Az […] 1843dik évi Magyar Ország gyűlésen a Méltóságos Főrendeknél tartatott országos ülések Naplója. I. köt. Pozsony, 1843. 50. p. [3] Az 1839-40. évi diéta eseményeihez irodalom: 19. századi magyar történelem 1790-1918. Szerk.: Gergely András. Bp., 1998. 217-221. p.; Magyar alkotmánytörténet. Szerk.: Mezey Barna. Bp., 2003. (5. kiadás); Szécsen Antal: Az 1839-40-diki országgyűlésről. In: Budapesti Szemle, 1882. 32. köt. 71. sz.; 1840-dik évi országgyűlés. Közli: Konkoly Thege Pál. I-II. köt. Pest, 1847. [4] Ne felejtsük el, hogy más vádlottak is eljárás alá kerültek az egyre terebélyesedő ügy során, mindössze a terjedelmi és súlyponti korlátok kényszerítik e sorok íróját az egyszerűsítésre. [5] Várady L. Árpád idézi a kortárs, Horváth Mihály által adott jellemzést: „Ő – ugymond – a lángésznek minden sajátságaival gazdagon föl volt ruházva; sebes és mély felfogás, érett, helyes itélet, játszi elmésség, nagy emlékezőtehetség ékesítették jellemét. (...) És mindezek mellett fényes szónoki tehetség, hatalmas rögtönző erő, mely mindig kész volt a beszédre és soha zavarba nem esett, őt ragyogó parlamenti szónokká avatták.” Várady L. Árpád: Lonovics József római küldetése. Bp., 1924. 39. p. Lonovicshoz lásd az említett írások mellett: Marczali Henrik: Lonovics küldetése Rómába. Adalék a vegyes házasságok történetéhez. In: Budapesti Szemle, 64. köt. 1890. CLXVI. sz. 1-26. p.; Hopf János: Krivinai Lonovics József kalocsai s bácsi érsek emlékéül. Kalocsa, 1867.; Hermann Egyed: Lonovics József diplomáciai küldetésének (1840-41) belpolitikai és diplomáciai előkészítése. Bp., 1934.; Emlékülés Lonovics József püspök születésének 200. évfordulóján. Makó, 1993. [6] Lonovics stílusának ezen jellemzőit először megállapította: Ipolyi, 1868. 25. p. [7] Az eredeti forma szerint „Dicam insigne, recens, adhuc / Indictum ore alio”. Mezei Balázs fordításában így hangzik: „Hallatlant dalolok, dicsőt, / frissen felfakadót” (Quintus Horatius Flaccus: Ódák. Bp., 1985., Bacchushoz, 149. p.); Csengery János pedig a következő szavakkal adja vissza a 25. óda sorait: „Zengj, dalom, újat, zengj te magasztost” (Horatius költeményei: Ódák és eposzok. Szerk.: Bálint István János. Bp., 1997., Dithyrambus, 140. p.) [8] Lásd például: OSZK Kézirattára, Fol. Hung. 1920. II., 93 r.-94 v. [9] Országos Széchényi Könyvtár Kézirattára, Fol. Hung. 1920. II. 101r. Jelölések: [] = átírva vagy föléírva; <> = kihúzva; * = olvashatatlan kifejezés; = aláhúzva; (*) = bizonytalan olvasat; /n r/ = közreadott forrás rectója. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |