12. évfolyam 3.
szám |
Busku Anita Andrea: Horváth Mihály és Lonovics József - párhuzamok és ellentétek |
A 19. századi magyar történelem időszerű figurái gyakran
keresztezték egymás életét, sokszor alakítottak, hozzátoldtak, netán
kurtítottak rajta. Ráeszmélhetünk, hogy bizonyos sorsok mintha szüntelenül
egybefonódnának. Hasonlóra figyelhetünk fel Horváth Mihály[1]
(1809–1878) és Lonovics József[2]
(1793–1867) esetében is. Párhuzamok már a származásuk
kapcsán is fellelhetőek. Horváth elszegényedett középnemesi család sarjaként
mintegy predesztinálva lett volna a
kutyabőrhöz ragaszkodó gondolkodásra, vagy legalábbis nehézséget okozhatott volna a saját osztályával szembeni meghasonlás,
azonban apja foglalkozása miatt polgárnak tekintették,[3]
ami megkönnyíthette a társadalom szélesebb rétegeivel kapcsolatban kibontakozó
szimpátiájának kialakulását. Eredetét ugyanakkor feltételezhetően előnyösnek
találta, hiszen a középnemességet tekintette a meghatározó erőnek, azon osztálynak,
„mely a legalis nemzet magkövét, az alkotmány hűséges őrét” képezte, szemben a
főnemesség legtöbbször hazafiatlan, nemzetietlen érzelmű tagjaival.[4]
Lonovics ugyanakkor – noha jómódú, mégis – polgári, „közrendü szülőket”
mutathatott fel,[5] s
bár igen fontosnak tartotta a szegény sorsú elemek támogatását, s nem tett
tanárként és püspökként sem különbséget a nemesek, polgárok és parasztok
között,[6]
joggal nevezhetjük arisztokratikus gondolkodásúnak, aki számára a nobilisek
előnnyel indulnak az életben. A legkomolyabb analógiát
természetesen az adja, hogy mindketten a papság kötelékébe tartoztak, sőt egy
ideig egyszerre foglalták el a csanádi püspöki pozíciót, pontosabban teljesen
jogszerűen egyikük sem töltötte be a prekonizáció késlekedése, majd elmaradása
miatt. 1848-ban ugyanis Horváth elnyerte a szóban forgó főpapi kinevezést,
azonban miután a felszentelés elmaradt, akárcsak Lonovics ezzel egyidejű egri
érsekké történő beiktatása; így Lonovics már
nem, utódja, Horváth pedig még nem
foglalhatta el székét. 1849. január 20-a, a katolikus
püspöki kar Windisch-Grätznek tett hűségtétele fordulópontot jelentett.
Lényegében már 1848. június 25-től ex lex állapotokról beszélhetünk, mivel
Horváthot a csanádi püspökség, Lonovicsot ugyanakkor az egri érsekség élére
helyezték, azonban a pápai megerősítés kiállítása késlekedett. Egyházjogi
értelemben az adott pozíciók betöltése valójában nem tekinthető hivatalosnak,
miután még csupán az uralkodói kinevezés történt meg, így januártól egy időben,
méghozzá lényegében politikai alapon, két püspöke volt a csanádi
egyházmegyének. Horváth, miután követte a magyar kormányt Debrecenbe, 1849.
május 1-től a Szemere-kormány minisztereként támogatta a polgárosodás és a
nemzeti ébredés politikáját. Mindeközben 1848 szeptemberétől, a szabadságharc
kezdetétől kezdve lényegében bekövetkezett az egyházmegye kettészakadása. A
magyar rész élére Lonovics makói központtal káptalani helynökként – a magyar
kormány támogatásával – kijelölte Róka Józsefet, az osztrák részhez pedig
temesvári székhellyel Fábry Ignácot; utóbbi lépést azonban a magyar kabinet
hazaárulásnak tekintette. Lonovics célja, úgy tűnik, az lehetett, hogy
akármerre forduljon is a politika, mindenképpen kedvezően alakuljon a megye és az
egyház – továbbá valószínűleg a saját – sorsa.[7]
Amikor úgy ítélte meg, hogy az osztrákok fölénybe kerültek, utasította Rókát a
Fábrynak történő hatalomátadásra. A magyar kormány e cselekedete miatt
konkrétan „honárulással” vádolta Lonovicsot és persze Fábryt is. Nem mellékes
körülmény, hogy Lonovics csanádi püspökként viselkedett ezen időszak alatt,
ugyanakkor Horváth szintén e jogkör törvényes használójának tekintette magát.[8] Lonovics konzervatív katolikus
habitusát egész életén át meghatározó jellemzőjének tekinthetjük, hiszen
1848-at megelőzően és azt követően egyaránt e tábor érdekeit védelmezte, akár
saját szempontjai ellenére is. A szabadságharcot követően az alsó-ausztriai
Melkre száműzte a példát statuálni akaró kormány az uralkodóhoz mindig lojális,
ugyanakkor bizonyos körülmények között megkérdőjelezhető közelmúlttal bíró
papot. Rendszerhűsége, életfelfogása azonban továbbra sem változott,
mellőzötten, a politika sodrából kikerülve is ugyanaz az arisztokratikus
felfogású, jellegzetesen reformkori konzervatív gondolkodó maradt. Sőt, az
emigrációban még inkább előtérbe került katolikus attitűdje: ekkor írta
legmaradandóbb művét, az Egyházi
archeológiát,[9]
továbbá az Angol türelem című munkáját,[10]
valamint konzervatív röpiratait.[11]
Horváth ellenben még kevésbé viselkedett katolikus főpapként, olyannyira nem
tekintette magát papnak, hogy megnősült, de általában sem jellemezték vallásos
tárgyú írások; illetőleg még inkább liberális, erről árulkodnak reformkor-
illetve szabadságharc-történeti monográfiái.[12]
Horváth házasságra lépésével kapcsolatban körvonalazható, hogyan vélekedhetett
Lonovics, miután a témával kapcsolatos elméleti álláspontja ismeretes:
ragaszkodott a cölibátus fenntartásához. Az ünnepélyes fogadalmat, melyet akkor
tesz valaki, amikor egyházi kötelékbe lép, a házassági akadályok közé sorolja:
„Ha valamely pap az ő fölszenteltetése […] után meg merne házasodni, házassága
érvénytelen s semminő lenne.”[13] Horváth megpróbált kihozni a
magyar hontól való kényszerű távollétből mindent, amit csak tudott:
levéltárakban kutatott, kapcsolatokat épített – Lonovics szintén megtartotta a
melki összeköttetéseit, s igyekezett emberileg és szakmailag a lehető legtöbbet
hasznosítani belőle. Erről tanúskodik többek között a Vasárnapi Ujság híre: „[Lonovics püspökségének 25. évfordulója] emlékét Bécsben sept. 14-én
zajtalan s külfényt nélkülöző, de azért magasztos egyházi ünnepélylyel ülte
meg. Az egyházi szertartás reggeli 10 órakor kezdődött a melki apátság bécsi
házának díszes kápolnájában.”[14] Elmondhatjuk, hogy mindketten
törekedtek a tacitusi „sine ira et studio” elv (mint Lonovics fogalmazott: a
„részrehajlatlan hisztoria” nevében való írás[15])
betartására, ez azonban teljesen egyiküknek sem sikerült, nem tudtak elszakadni
politikai elveiktől. Olyannyira, hogy Horváth a Lonovics-jellemzésében mint
hibát tette szóvá a konzervatív beállítódást. Tény, hogy Horváth köztudottan
nem az egyházért hozott áldozatos tevékenysége révén került – Eötvös József
ajánlására – a püspöki székbe, hanem irodalmi, történészi munkássága
elismeréseként,[16]
Lonovics ellenben 1834-ben egyértelműen egyházi érdemeiért, illetőleg ezen
túlmenően, a kor alapvető jellemzőjeként, politikai, országgyűlési tevékenysége
okán kapta meg – V. Ferdinándtól címezve, ugyancsak Eötvös József
előterjesztésére – érseki kinevezését. A Vasárnapi
Ujság többek között a következő szavakkal méltatta: „Horváth Mihály mint
közoktatási miniszter nem csak az 1849-i magyar kormánynak s a hazai kath.
klérusnak volt kitünö tagja; s keblünk részvétét nemcsak azáltal birja, hogy
hazájától elszakasztva, 12 év óta fájdalmas számkivetésben tölti napjait, –
hanem leginkább az teszi régóta tiszteletünk kiváló tárgyává, hogy benne a
magyar tudományosság egyik hivatott képviselőjét, ép oly tudós, mint hazafiui
érzésü történetbuvárt szemlélünk.”[17]
Majd a következőt olvashatjuk: „Nem emítjük itt számos egyházi beszédeit,
melyeket lelkészi hivatalánál fogva készített, sem azon kisebb műveit, melyek
egyházi folyóiratokban jelentek meg. Kedvencz tanulmányát, a történetírást,
kell mindenekfelett tekintetbe vennünk, melyben 1833-tól kezdve évről évre szebb
eredményeket mutatott fel.”[18] A Vasárnapi Újság Horváth arcképének bemutatását az elsők között
tekintette feladatának, közleményében – a száműzetéséből hazatért ember alakján
túl – ismét a történetírót méltatva elsősorban: „E diszes és jövedelmes állásban
[mármint a hatvani prépostságban] egészen a tudományok számára lett volna
biztositva élete s roppant munkássága, ha a bekövetkezett 1848/9-iki válságos
évek reá nézve is oly végzetessé nem válnak s őt a szaktudós és búvár csöndes
működési teréről előbb az állam-élet pályájára, azután a számüzetés úttalan
sivatagára nem ragadják.”[19]
E cikk, valamint az évekkel később, immár Horváth halála után megjelent méltatás
egyaránt kiemelte, hogy az emigráció időszakában kimagasló történelmi,
„irodalmi” munkákat alkotott: „Történetirói pályájának legfénylőbb korszaka
azonban még később, a függetlenségi harcz lezajlása után, a hontalanság s
számüzetés keserű éveiben kezdődött, s miként a biborcsiga drága nedvét kinja
szüli, az ő történetirói s magyar hazafias szelleme is legmaradandóbb értékü
alkotásait akkor hozta létre.”[20] Liberális látásmódjától a
felgyorsult események alatt és után sem igazán tudott szabadulni, viszont
komolyan törekedett az elfogulatlan ítéletalkotásra. A Hunfalvy Pál által
rögzített, 1849. június 25-i eset is – a személyes kapcsolatok protekciószerű
hasznosítása mellett – ezt volt hivatott bemutatni: „Horváth Mihály Toldyt
szeretné osztályfőnöknek kinevezni, de Kossuth nem akarja a kineveztetést
aláírni (ezért tartotta meg magának a főbb hivatalok betöltésénél a
befolyást!), mivel Toldy mindig változó jellemű és pecsovics volt. Akarná tehát
Horváth némi erkölcsi szorítással rábírni Kossuthot, s megkért, hogy az Esti
Lapokba »a szakértők alkalmazásáról« cikket írjak.”[21]
Emigránsként tovább képviselte azt az eszmét, amelyért egykor az életét is
feláldozta volna, s amelyet töretlenül, haláláig vallott, az idők távlatából
azonban némileg felülbírált. A „bő olvasottságu és terjedelmes encyklopaediai
ismerettömeggel biró”[22]
Pulszky Ferenc emigráció-jellemzése meglehetősen objektív, sőt modern alapokon
nyugszik, emellett remekül alkalmazható Horváth attitűdjének ábrázolására:
„Minden emigráczió azt hiszi, hogy ő képviseli legtisztábban a leigázott
nemzetet, hogy ő benne testesülnek meg a nemzet aspirátiói s hogy az ő szava a
nemzet szava”.[23] Szász Domokos Horváthtal
kapcsolatban – ismét a historikus múlhatatlan érdemeit kiemelendő – a következő
zárszót adta: „A nemzet, midőn a sir szélén a koporsóra hulló göröngyök tompa
zaját hallja, megérti a szót, mely e sir mélyéből felé hangzik és szivébe zárva
azt, hálás kegyelettel őrzi meg Horváth Mihály emlékezetét nemzedékről
nemzedékre, mig a magyar nemzetnek történetírása lesz.”[24]
Ezzel szemben Ipolyi Arnold az általa tartott Lonovics-emlékbeszéd végén
elsősorban a törvényhozó karakterét domborította ki: „Mig e nemzet nyelvén az
ország törvényt hoz; mig az hangzani fog az országházának szószékéről, és mig
hangzani fog Isten szent egyházának magas ívei alatt; – és mig e nyelven a
tudomány e házban beszél, – vagy a mig csak a nemzet irodalmának története
szólani fog, – addig Lonovics neve is feledhetetlen lesz!”[25] Lonovics egész életében papnak
tartotta magát, leginkább vidéki, sőt még inkább falusi plébános szeretett
(volna) lenni. (1825 és 1829 között volt Várkony – Sajóvárkony – plébánosa.) Az
Archeologiában olvashatjuk tőle a
következőket: „Hogy valaki az Isten egyházában tanithasson s szentségeket
szolgálhasson ki, szóval, hogy pásztori hivatalt viselhessen, nem elég, hogy
pap legyen, hanem mellőzhetlenül szükséges, hogy pásztori hivatala gyakorlására
felsőbb küldetéssel is bírjon.”[26]
Egy 1848. szeptemberi levelében megköszönte a kinevezésével kapcsolatos
gratulációt, s közben számot adott mély kötődéséről: „Nem lehetett ez előttem
nem különösen kedves azon kerűlet’ részéről, mellynek kebelében egykor mint
lelkész és esperest éltemnek legboldogabb szakát töltöttem.”[27]
Horváth ellenben történésznek tartotta magát, elsősorban anyagi okokból került
– és részben maradt – az egyház kötelékében, a nagyobb lehetőséggel kecsegtető
(fő)városba vágyott. Az emigrációban is a történetírással foglalkozott, míg
Lonovics a vallásos-politikai irodalom könyvtárát gazdagította. Érdemes
mindamellett megemlíteni, hogy az Archeologia
– a vallásos irodalom egyik alapvető etapja – jóllehet a katolikus
szokásrendszer gyűjtőhelye, ezen túlmenően azonban nem csupán liturgiai,
illetve egyháztörténeti adatokban gazdag, nem egyszerűen szentbeszédek
adattára, de igen sok néprajzi adalékot, korabeli viselkedésformát őrzött meg,
s a kora színvonalához meglehetősen méltó, szakszerű etimológiai kutatásokat is
felsorakoztatott. Vagyis tudományosságának alapját nem egyszerűen a sűrű
lábjegyzetek, a bibliai és egyházi írók hivatkozásai, valójában a – máig sem
kellően vizsgált – interdiszciplináris momentumok képezik. Egyházi pozíciójáról történő
lemondásáról és a melki éveiről visszatekintőleg az alábbi sorokat írta: „A mi
lemondásomat illeti, ez nekem épen semmi áldozatba sem került, s én, kit évekig
fárasztott a gondolat: nem volna e nyugalmam s üdvözségem érdekében jobb,
püspöki hivatalomtól megválttan, félrevonulnom? mondhatom, könyebb szívvel
tettem le azt, mint sem felválaltam, s leléptemet később sem volt okom
megbánni. Az emberek baja rendszerint az, hogy arasztnyi életpályájukon a világ
előtt igyekszenek kitűnni, s emberi természetes parányiságukat a hir s méltóságok
bolygófényével szeretik pótolni, halhatlanságot igérvén maguknak […] Ezen
mulékony, inkább párából mint fényből nekem is jutott valami, s áldottam a jó
Istent, hogy Melken azon házak egyikébe vezetett, hol azt az emberek megvetni
vagy felejteni tanulják.”[28]
Majd a csanádi püspöki székében őt követő Horváth Mihályra is vonatkoztatva így
folytatta: „Én magam is az enyimet [mármint a kinevezését] csak azért fogadtam
el, mert utódot nyervén, kineveztetésem el nem fogadásával ama nehéz időben nem
akartam a hatalomra vergődött párt főnökeinek irántami gyűlöletét még inkább
ingerelni s figyelmét annyiban is felébreszteni, hogy az országbóli kimenetel
iránt táplált szándokom eszközlésének utját állhassák. Ezt később, mihent
lehetett, eszközlöttem is.” Szavait mindenesetre
elgondolkodtatónak tarthatjuk, s bár a visszaemlékezések soha sem
függetleníthetőek az aktuális eseményektől[29]
(gondolhatunk itt a közelgő kiegyezésre, valamint az amnesztia-rendeletekre),
könnyen elképzelhető, hogy egykorú gondolatait hitelesen közvetítette a másfél
évtizeddel később kelt levél. Úgy tűnik, az arisztokratikus gondolkodású
egyházfő egyáltalán az uralkodó akaratától – esetleg hozzá közel álló kormányhű
politikusok szándékától – tette függővé emigrációja befejeződését; maga nem
tett jelentős előrelépéseket saját ügyében. Horváth ezzel szemben minden követ
megmozgatott, hogy hazatérhessen. Egészen másfajta munkásságukat jellemzi már
pusztán az a tény is, hogy Lonovics a Majláth György fölött tartott
emlékbeszéde kapcsán vált az Akadémia tagjává, Horváth pedig A magyar honvédelem történeti vázlata
című értekezésével választatott rendes taggá.[30] Politikai szerepvállalásuk
egyaránt jelentős nyomokat hagyott a 19. századi történelemben. Eltérő, gyakran
egyenesen szembenálló elveik s tetteik ellenére mindkettejüket száműzték, annak
dacára, hogy meglehetősen nyilvánvalóan különböző elképzeléseket támogattak, s
gyakorlatilag a forradalmi időszak alatt egymás küzdőfeleivé váltak. Horváth a
Szemere Bertalan által képviselt politika vallás- és közoktatásügyi
minisztereként a magyar kormány lényeges pozícióját foglalta el. A Horváth
által „heves, könnyen lángra gyúló, de egyenes lelkű, nyilt szivű és szilárd
jellemű” emberként aposztrofált[31]
Vukovics Sebő – Szilágyi ábrázolása szerint „az ellenség rokonvére”, kinek „a
forradalom és radicalismus a lehetö legmélyebben szürödött át lelkén”[32]
– a következő szavakkal írta le a liberális politikus kinevezésének
körülményeit: „Hogy Szemere belügy, Duschek pénzügy, te [mármint Vukovics]
igazságügy minisztere légy, az már a kombináció tételekor világos volt. De a
vallásügyről van még kérdés. Kettőről lehet szó, Perényiről és Horváthról.
Megjegyzem – úgymond –, hogy Horváthtal beszéltem, s ő legkevésbé sem fogja
neheztelni, ha a kormányba nem lép. Most mi hárman kezdénk a jelöltekről
értekezni. Én és Duschek feltétlenül Horváth mellett nyilatkozánk éppen azon
okból, mert katolikus püspök. Szemere emiatt ellenzé, mivel a protestánsokra
rossz hatást tenne. Mire megjegyzénk, hogy a kormány két főnöke, a
miniszterelnök és a kormányzó protestánsok lévén, a katolikusok iránti tekintet
méltányossá teszi, hogy egy püspök legyen a kormányban, mi Horváthtal annál
inkább történhetik, mert egyénisége is, mint hazafi és szabadelvű emberé,
teljes biztosítékot nyújt. Kérdezém Szemerét, hogy tehetségre nézve ad-é
Perényinek elsőbbséget, mire nemmel felele, Perényit igen munkátlan embernek
állítván. Volt azután még egy-két szóval említés Bezerédjről és Jósikáról, de
hamar lőn a megállapodás Horváth kinevezésében.”[33] A naplók és visszaemlékezések
természetesen mindig – bár különböző mértékben, mégis egyöntetűleg –
szubjektívek, így nem meglepő, hogy Horváth személye hol pozitívan, hol épp
ellenkezőleg minősíttetik az egyes dokumentumok oldalain. Degré Alajos azok
közé tartozott, akik kedvezően viszonyultak a frissen kinevezett miniszter
személyéhez, Horváthot oly névsorban említi visszaemlékezései lapjain, amelynek
tagjaival Kossuth szerencsés emberismeretét, a megfelelő posztokra megfelelő
szakembert választó képességét kívánta igazolni.[34]
Hentaller Lajos ellenben épphogy Kossuth gyenge emberismeretéről szólt, nyilván
nem függetlenül a kormányzót mentegető stílusától.[35]
Lonovics kanonokként, majd főpapként már 1830-tól részt vett a törvényhozásban,
amit a szabadságharcot követő emigrációja után élete utolsó éveiben folytatott,
s még betegen, megfáradtan, az 1861. évi országgyűlésen is szerepet vállalt –
értelemszerűen az ő megítélése is egészen különböző változatokban maradt fenn.[36] Horváth a katolikus egyház
megújítását szorgalmazta miniszterként, sőt már hatvani prépostként is hangot
adott ez irányú elképzeléseinek, elsősorban a szekularizációt, a cölibátus
eltörlését, a katolikus autonómiát kívánta kivívni – Lonovics ezzel
kapcsolatban elutasító, hiszen ő kifejezetten a változatlanság híve, egészen
addig, amíg nem fenyegeti az egyházat a teljes szekularizáció, sőt az állam
egyház fölötti hatalmának veszélye. Onnantól nem zárkózott el az autonómia
elől. Horváth több helyen is kifejtette elképzeléseit, amelyeknek megfelelően
járt el mind szak-, mind magánemberként. Az egyházi bajok forrásaként nevezte
meg többek között az „erőszakolt” nőtlenséget és „a kor szellemével,
előrehaladott felvilágosodásával meg nem férhető szerzetesrendek” létezését,
melyeknek miniszterként az eltörlésére érezte magát hivatottnak.[37]
Lonovics a szerzetesrendekről másként vélekedett, azok védelmét fontosnak
tartotta, az újkonzervatív retorikának megfelelően a látszólagosan liberális
gondolkodásból eredeztethető szabad működésre hivatkozva.[38]
Meglehetősen árulkodó tény, hogy Lonovics hazatéréséért igyekezett közbenjárni
Scitovszky János pécsi püspök,[39]
Horváth amnesztiáját – immár prímásként – ugyanakkor próbálta
megakadályoztatni, ahogy Viale Prelà bécsi nuncius is hasonlóan ítélte
meg a volt minisztert: „Horváth, sajnos tele van modern politikai nézetekkel.”[40]
A két püspök eltérő habitusa mutatkozik meg abban is, hogy a Fogarassy Mihály
által V. Ferdinánd számára átadni kívánt memorandum eredeti szerzője egyes
források szerint a kinevezett csanádi, a végső változat kiötlője azonban –
kevésbé agresszív hangvételét figyelembe véve elgondolkodtató e lehetőség valós
volta – a kinevezett egri érsek volt.[41] További lényeges differencia lehet
vizsgálatunk alanyai között, hogy míg Horváth fontosnak tartotta a főpapság
hatalmának csökkentését, Lonovics ezt nem látta olyan égető kérdésnek, nyilván
e különbség mögött is a liberális–konzervatív nézőpont eltérő volta rejlett.
Utóbbi hangsúlyozta, hogy „mivel megyéjében minden lelki hatalom kútforrása a
püspök, a lelkészek a többi papokkal együtt lelki hatalmukat […] a megye főpásztorától
veszik”.[42]
A lelkipásztor elengedhetetlen jellemzői között említette az érett kort
(minimum 25 év), a jámbor erkölcsöt, a tudományokban való jártasságot, illetve
a püspöknek és az egyháznak való engedelmességet.[43]
Horváth azonban egészen más képet festett az egyházi állapotokról: a püspököknek
a kormány iránti lojalitása és az alsópapsággal szembeni zsarnokoskodásának
kettősségét, illetve az ennek megváltoztatását a legsürgetőbb tennivalók közé
sorolta, melynek okát – vélekedése szerint – a politikai átalakulás adhatja.[44]
Hogy miniszteri pozíciójából adódóan a papság kötelékébe tartozván kellett
döntést hoznia a vallás ügyében, nem megvalósíthatatlan, inkább kedvező
momentumként értékelte: „A cultus és közoktatási miniszter maga is főpap lévén,
e reformokat egyházi állásánál fogva sokkal könnyebben végrehajthatná – írta
harmadik személyben önmagáról –, mint bármely világi egyén.”[45] A
reform egyik fontos pontjaként az egyházon belüli hierarchia vonatkozásában
hangot adott az autonómia szükségességének.[46]
A szabadságharc előtti időszakról szólván azt helyénvalónak tartotta, hogy a
katolikus egyház az állam fennhatósága alá esett, azonban azt, hogy a szolgája
volt, „gyámság alá volt vetve”, tarthatatlannak minősítette.[47]
A tárgyilagos előadásmódot még saját sorsának előadásában is igyekezett
megőrizni, ami nagyrészt sikerült is, még az érzelmileg megterhelő, saját
halálos ítéletének ecsetelése során is,[48]
azonban liberális felfogásának éreztetését láthatóan nem értékelte hibaként.
Lonovics egész más irányban gondolkodott, szerinte a jozefinizmus (és a
jozefinista egyházpolitika által befolyásolt időszak) alatt tartott a „gyámság”
ideje, mikor is a katolikus egyházat sérelem érte az ősi jogai gyakorlásában. Horváth Mihály a szekularizáció
szükségességét hangsúlyozta: „Azon anomal helyzetben, melyet az egyház, minek
csak a lelkiösmeretekre kellene hatalmát alapítani, az államban rendeltetése
ellenére foglal el, s mely szerint ebben, az erkölcsi hatalom mellett,
politikai hatalommal is fel van ruházva, alig lehet valami veszélyesebb a
státusra, mint ha a polgári hatalom viszályba bonyolódik az egyházival.”[49]
Érdekes, hogy bár több lapon át részletezte az 1840. évi, vegyes házassági
ribilliót és annak előzményeit (Lajcsák nagyváradi és Scitovszky rozsnyói
püspökök körleveleit[50]
szemléletesen, gyúlékony anyagra vetett égő üszökként jellemezte), Dessewffy
Aurél felszólalását, sőt részben a kérdés betetőződését, vagyis „egy püspök”
Rómába küldését is, azonban mindezt a szóban forgó Lonovics személyének
említése nélkül tette, aki mind a reverzálisok védelmében szolgáló érvelés fő
szónokaként, mind a pápai állásfoglalás kieszközlőjeként kiemelt szerepet
játszott az egyházpolitika alakulásában.[51]
Munkája második kötetében,[52]
az 1840 és ’43 közötti időszak, tehát a két diéta közötti intervallum kapcsán
azonban visszatért a kérdésre, s a klérus „karának fényes tehetségei
tekintetében legkitünőbb tagja, Lonovics József, csanádi püspök” szereplésével,
immár nevesítve részletezte a történteket. Azt azonban továbbra sem
hangsúlyozta, milyen komoly eredményeket ért el a püspök a pápánál, mennyi
kitartásába került, s hogy valóságos diplomáciai bravúrral ért fel a kiharcolt
eredmény,[53]
máshol pedig egyenesen kiemelte, hogy nem sikerült megoldania a helyzetet, nem
ejtvén szót a pápai döntés titkos jellegéről sem.[54]
A sorok között tehát negatívan értékelte Lonovics tevékenységét a vegyes
házassági ügyek kezelése tekintetében. Horváth a papok forradalmi
részvételét hazafiságként értelmezte, Lonovics ellenben elutasította, még
általánosságban, tehát elméletileg sem tudott azonosulni az egyházi személyek
bármilyen katonai szerepvállalásával – azon túlmenően, hogy az uralkodóval való
szembeszegülés érzete teljesen idegen volt tőle. A püspöki kar által a
kormánynak a klérus fegyveres szolgálata elleni tiltakozás tárgyában 1848.
július 9-én benyújtott folyamodványon szerepel „József csanádi püspök,
kinevezett egri érsek” szignója is. A szöveg szemléletesen festette le a
kialakult képtelen helyzetet: „Lelkünk borzad azon gondolattól, hogy a pap, ki
egyszersmind nemzetőr lévén a gonosztevők üldözésére is köteleztetnék, azon
haldoklót lássa el az örök ut szentségeivel, kit maga vagy rendőrtársa
leszuronyozott, és hogy a pap, ki ezen pillanatban tevé le mint őrálló a
fegyvert, csákót és blouset, azonnal az oltárhoz menendő, vegye föl az egyház
szent öltönyét, a vérnélküli áldozatot hivei előtt és a lelkek üdveért
bemutatandó.”[55]
Lonovics konkrét esetekben is ennek megfelelően járt el. Egy héttel későbbi
levelében például így nyilatkozott Bogcha Ferenc kerecsendi plébános kérvényére:
„Szóval oda utasíttatott, hogy miután abbeli szándokát, hogy pap s lelkész
létére ismét fegyvert viseljen, elegendően rosszalni nem lehet, s az, hogy
folyamodása következtében főhadnaggyá lett kineveztetését nem átallotta
elfogadni, méltán közbotrányt okozott. A hadügyi miniszternek legottan jelentse
ki, hogy tanácstalanul tett folyamodását visszavonván, érintett kineveztetését
el nem fogadhatja. Mit is ő egész készséggel teljesített.”[56]
Bogcha, mint láthatjuk, tartott Lonovics kedvezőtlen ítéletétől: „Azon esetre,
ha excellenciád parókiámat tőlem megtagadná, légyen oly kegyes, az Istenre
kérem, s tegye utódomnak Leporisz Károly öcsémet, az aldebrei lelkészt, ki
valóban méltó ajánlatom, egy férfiú, annyival is inkább, hogy itthon hagyott
jószágomat reá bízhassam, s ne legyek kénytelen azokat hirtelen elprédálni.”[57]
Nem volt ugyanakkor személyes – vagy legalábbis nem hagyott mély nyomot
Bogchában – feljebbvalója eljárása, erről tanúskodik, hogy a fentebb említett
jubileumi ünnepségen is részt vett. Érdemes kiemelni a július 16-ai levélen
szereplő aláírást: Lonovics József „k.[egyelmesen] kinev.[ezett] egri érsek”. Lonovics pesti levelében friss
egri főpásztorként „atyailag intve” felszólította Eger városát, hogy „siessen
visszatérni” I. Ferenc József iránti hűséges magatartásához: „Eger lévén honunk
magyar városainak egyik legnevezetesebbike, jobb elszánása és megtérése
másoknak is épületes például és ösztönül fogna szolgálni.”[58]
Ekkor tehát szintén egri érsekként intézkedett,[59]
de például a csanádi káptalannak üzenve csanádi püspökként is. (Pontosabban a szignó: „csanádi püspök és k. k. egri érsek”.[60])
A káptalan március 9-i levelében Lonovicsot „mint megyénk dicső főnökét”
szólították meg.[61]
Válaszában Lonovics egyértelmű jelét adta a papok fegyveres harcok alóli
mentesítési szándékának: „Szívből óhajtom, miszerint azon lelkészek, kik
félelemből nyájaikat elhagyták, ezekhez hová hamarább térjenek vissza.”[62] Ugyanekkor Oltványi Pál őrkanonok
és püspöki helynöknek hasonlóan nyilatkozott: „Amennyiben Bobik, Kőszeghy és
Kerényi káptalanok akár csupán csak tábori papi minőségben, de előleges
engedelem nélkül, akár pedig, mit hinni még nem akarok, fegyveres szolgálatban
távoztak volna el a honvédekkel, nem szükséges főt[isztele]tű uraságodat arra
felhívnom, miszerint ha ezek majdan visszatérednek, velök a sz.[ent] szék útján
az egyházi szabályok rendelete szerint bánjon.”[63]
Tudunk olyan német nyelvű levélvázlatról is, amelyet szeptember 10-én egyenesen
csanádi püspökként jegyzett.[64]
1865-ben vezető pozíciója kapcsán konkrét időtartamról szól: „azon tizennégy év
alatt, melyeknek folytán csanádmegyei főpásztor valék”.[65]
Ekkor már nyilván a tágabb környezete sem gondolta hivatalban lévő csanádi
püspöknek, „egykori csanádi püspöknek” címezte névnapi köszöntőjét Rozgonyi
Bertalan csongrádi főispáni helytartó,[66]
ugyanakkor akadt az 1860-as években is meglepő címzés.[67] A csanádi egyházmegye a leginkább
forradalmiak sorába tartozott, elsősorban Horváth kinevezett érsek, Róka József
püspöki helynök, de részben még Lonovics József még hivatalban lévő –
pontosabban új posztját még el nem foglaló – püspök miatt. Utóbbi, érdekes
módon, mind az osztrák, mind a forradalmi oldal szempontjából bűnösnek
nyilváníttatott bizonyos mértékig, amin inkább a megtorlók oldaláról nézve van
mit csodálkozni, hiszen a „magyarhoni kath. egyház főpásztorainak, a kath.
néphez intézett körlevele” – ahol ugyancsak az aláírók között szerepel „József
m. k. csanádi püspök, kinevezett egri érsek” – meglehetősen egyértelműen fogalmazott:
„»Féljétek az Istent, tiszteljétek a királyt,« (Pét. I. 2,17.) szeressétek a
hazát. Ha a közveszély órája ütne, tehetségtekben fekvő semmi áldozatot se
sokaljatok, mellyet a királyi szék-, a haza- és alkotmánynak megmentésére
tőletek polgári s keresztényi kötelességtek kiván.”[68] Az igazság azonban valahol a kettő
között lehet, vagyis a szabadságharcot elutasító, királypárti, ugyanakkor
országát támogatni kívánó hazafi képében. Erre utal többek között – a
hazaárulónak nyilvánított – Hám Jánosnak Lonoviccsal szembeni bizalmatlan
hangvétele is: „Lonovits úr is támogatta tanácsaimat és érveimet, – hogy
őszintén-e vagy csak úgy színleg, azt nem merem eldönteni.”[69]
Horváth meglehetősen egyetértőleg szólt a szabadságharc alatt kialakult,
tolmácsolásában mindenkire egyaránt érvényes érzületről: „Gyalázatnak tartatott
tétlen honmaradni, midőn a haza veszedelemben forog” – írta, s helyeslőleg
adott számot arról, hogy „még a papi növendékek közől is számosan fegyverrel
cserélték föl a szent könyveket”.[70]
Szilágyi Sándor a főpap forradalompártoló habitusát és magatartását érzékelteti,
mondván Horváth „püspökkorában megyéjében szóval tett a forradalomért”.[71] A tizedről való lemondás ismét
olyan pont a két pap-politikus biográfiájában, mely kiemelt helyet követel
magának. Az 1848. március 18-án tartott csonka főrendi ülésen, a szokásostól
eltérő módon, mindössze négy főpap volt jelen: Scitovszky János pécsi, Lonovics
József csanádi, Rudnyánszky József besztercebányai püspök és Rimely Mihály
pannonhalmi főapát. Az elsőnek felszólaló Scitovszky, illetve az utána szóló
Lonovics,[72]
majd a másik két főpap, sőt a válaszüzenet[73]
is úgy fogalmazott, hogy a maguk nevében lemondanak a dézsmáról (ez adott
alapot a későbbi felvetésnek, hogy valóban megtörtént-e a klérus nevében a
szimbolikus tett).[74]
Hám János az emlékiratában felhívta a figyelmet, hogy „a papságnak az a
nagylelkű lemondása a tizedekről, amelyet törvénybeiktattak, – holott a
papságnak sem joga nem volt lemondania, sem a valóságban le nem mondott róluk”,[75]
így nyilván illegitim. Horváth szóhasználata tanúskodik liberális
állásfoglalásáról: „A tized tekintetében, a főpapság is meghozta a haza
nyugalmáért a tőle igényelt áldozatot: Lonovics, Rudnyánszky s a többi püspökök
önként lemondtak az egyház által birt tized jogáról.”[76]
Könnyen elképzelhető, hogy éppen a historikus e népszerű műve szolgált elődje
részben téves státuszának alapjául. Lonovics 1848. évi egri érseki
kinevezéséhez Eötvös József – kinek a legnagyobb érdeme volt Horváth
amnesztiájának elintézésében – miniszterként gratulációját fejezte ki: az uralkodó
„hazáját oly férfiúval ajándékozá meg, ki fiatal szabadságunk s korunk
fejlődésének igényeit felfogva minden igyekezetét azon fontos érdekek buzgó
eszközlésében központosítandja, melyektől a haza s egyház felvirágzása egyaránt
feltételeztetnek”.[77]
Eötvös a – Horváth érdekében az uralkodóhoz írt – levelében nemcsak királya
„kegyes szívéhez, hanem tudományszeretetéhez is” folyamodott, kérve a „feledés
fátyolát vetve mindazokra, mik az említett Akademikust kegyelmes Ura kegyétől
megfosztották, őt a tudománynak s az Akademiának” visszaadni.[78] Mészáros Lázár emlékiratában[79]
alapvetően objektíven jellemezte: „Lonovics püspököt az egész papság értelmi
fejének ismerte, tisztelte és szerette, s mint embertől és főpaptól a hon
tiszteletét meg nem tagadhatta, habár ellene, mint politikai szereplő ellen (a
konservativokhoz tartozván azelőtt,) több kifogást tehetett.”[80]
Horváth pozitívan értékelte a hadügyminiszter személyét, a hazafi karakterét
kidomborítva, ami eleve feltételezi Mészáros liberális beállítódását: „Bár
régóta szolgált az alkotmányos szabadsággal egyenes ellentétben álló,
sajátságos szellemű osztrák seregben, ismert hazafisága mégis elég
biztositéknak tartatott arra, hogy a reményeknek, melyet e nemzet e fontos
tárcza körült táplált, lehetőleg megfelelend; a minthogy őszinteségében a
nemzet nem is csalatkozott.”[81]
Az elmondottak alapján talán megalapozottnak tekinthetjük az emlékirat
elfogulatlanságát a legmagasabb honi egyházi méltóság, vagyis a prímás kapcsán:
„Ha a magyar miniszterium okos, mérsékelt, Bécsre nézve úgy mint a papságra
befolyásos egyént szeretett volna az esztergomi széken, – Lonovics hazafiságában, – bár ő a
szabadelvű sebesebb röptet ellenzé s a római egyház jogait tán kelleténél
erősebben védelmezé, – kételkedni nem lehetett, a többiben pedig minden
vágytárson felülállott. – De a miniszterium bölcsesége s leginkább báró
Eötvösé, – nádszálként hajlongó egyént keresett, kit tán még eszköznek is
lehetende felhasználni. Ennélfogva a határozott jellemű tudós püspököt
elmellőzvén, az esztergomi érseki székbe a különben ájtatos, jótékony s
becsületes Hám János püspököt ültette.”[82]
Hám emlékirata a prímás személyének hallatán a császári-királyi udvarban kitörő
öröm ecsetelésével saját személyének fontosságát hangsúlyozta.[83]
Ipolyi talán épp Mészárosra utalt: „Mint mondják, és mint egy jól értesült
államférfiúnak, ki akkor a magyar kormány élén állók egyike volt, eddig
kiadatlan emlékirataiban is olvashattam, – ámbár a magyar kormány Lonovicsot
tűzte volt ki az ország primássága jelöltjeűl, mégis a döntő helyen ezt,
szabadelvű politikai nézetei gyanusitásával is érvényesitett ellenkező nézetek
és befolyások meghiusították. És hasonlón mondják, hogy midőn az előbbire
következett független magyar kormány alatt erre ujra szóba jött, ismét a
féltékenység akadályozta volna meg kinevezését.”[84]
Elképzelhető, mindenesetre azt olvashatjuk Hámtól, hogy különösen Scitovszky és
Lonovics szorgalmazta a prímási poszt betöltését, amiből Hám azt a
következtetést vonja le, hogy „úgy látszik, reményük volt a prímási méltóság
elnyerésére”.[85] Hogy végül Hám kapta e kinevezést,
állítólagosan nemhogy elragadtatással, hanem nyugtalansággal töltötte el,
illetve gyötrelmeinek alapja lett, mivel „ami benne félelmet és aggodalmat
támasztott, felköltötte egyesekben az irigységet, amely különböző áskálódásokat
idézett elő”.[86]
Feltűnő, hogy élete más szakaszában is a körülmények áldozataként tünteti fel a
magas polcra kapaszkodó főpap önmagát: „A testvérek irigysége és áskálódása
folytán, mialatt szünidőben távol voltam, igazságtalanul és szégyenletesen
elmozdítottak volt a tanulmányi felügyelői állástól.”[87]
Hasonlóan: „Ugy látszik, a minisztérium, (hogy mi okból és kiknek besugására?
nem tudom), rossz véleménnyel van rólam és kétségbevonja vagy gyanúsnak tartja
az én hűségemet az uralkodó ausztriai házzal szemben, a nélkül, hogy nekem egy
szót is szólana és ártatlanságom védelmére és bizonyítására módot és alkalmat
nyujtana.”[88]
Valójában a prímási szék lehetséges betöltőinek sorában három alkalmas személy
tűnt fel: Lonovicsot kívánta a magyar kormány, Scitovszkyt Bécs, végül pedig
kompromisszumos döntés született Hám személyében.[89] Oktatói munkájuk – nem függetlenül
hivatásuktól, valamint egyéni karakterüktől – ugyancsak jellemzi kettejük
eltérő életútját. Horváth házitanítóskodott gróf Keglevich Gábor, majd gróf
Erdődy Kajetán fiai mellett, illetve a bécsi Theresianumban oktatott magyar
nyelvet és irodalmat, ahol is a latinnal és a némettel szemben a magyar nyelv
tanításának fontosságát hangsúlyozta. Lonoviccsal kapcsolatban életrajzírója
kiemelte a csanádi püspök oktatói-nevelői tevékenységét: „Temesvárott lyceumot,
bölcsészeti és jogi tanfolyammal, az egrinek példájára, tetemes költséggel
alapitott, s épen ugy a tanyákon iskolákat elő állitott, kisdedovodákat emelt
és segélt, másfelé tanodákat s egyházakat épitett vagy rendezett.”[90]
Egyaránt fontosnak tartották a magyar nyelv ügyét, mely, érdekes módon, mind a
liberális, mind a konzervatív erők törekvéseinek magját képezte. Horváth a
korabeli magyar nyelv helyzetét elkeserítőnek találta: „Nemzeti nyelven e
század elején még alig létezett néhány könyv, melyből a közönség tudományt,
hasznos ismereteket meríthetett volna.”[91]
Hasonlóan fogalmazott Lonovics is a Majláth feletti emlékbeszédében: „mint a
spártaiak vas pénze, mely csak Lakonia szűk határin belűl bírt forgalommal”, a magyar nyelv
javításra, tevékeny fők, szakemberek felkarolására szorult.[92] Mint szó volt róla, mindketten
kihasználtak minden kínálkozó lehetőséget, hogy hangot adjanak politikai
beállítottságuknak, illetve hogy védelmezzék az általuk támogatni kívánt
közeget. Horváth 1848. január 23-án a „legmagyarabb Habsburg”, József nádor
felett tartott gyászbeszédet,[93]
amelyben a „der alte Rákóczi” néven aposztrofált palatinust a magyar reformtörekvések
pártfogójaként állította be, vagyis részben saját liberális elveit támogatta
meg.[94]
A „boldog emlékezetű”[95]
nádorról az egyes megemlékezések jobbára ezzel analóg szóltak.[96]
Évtizedek múltán sem csökkent a palatinus népszerűsége: „Közhit, hogy ámbár
egyes ember, legyen bármi nagy, az idő és események kerekeit meg nem
állithatja: ha ő él, 1848-diki átalakulásunk nem vesz oly erőszakos fordulatot,
s nem ful vérbe és lángba — mint igy...”[97]
Lonovics Klobusiczky József és Majláth György fölötti beszédében szintén a
saját politikai credóját adta.[98]
József nádor ugyanakkor a vizsgálatunk tárgyát képező mindkét gondolkodó számára
az a figura volt, akit alapvetően egyaránt elfogadtak, jóllehet különböző
megkötésekkel. Horváth a magyar-pártolását,[99]
a gesztusértékű cselekedeteit értékelte pozitívan, míg Lonovics azt emelte ki,
hogy nem radikális, nem liberális változásokat kívánt eszközölni – akár
Széchenyi. Más, szimbolikus személyiségek és
folyamatok kapcsán is a tőlük elvárható vélekedést tapasztalhatjuk az egykori
csanádi püspököktől. Mária Teréziáról egyaránt pozitívan nyilatkoznak: „kegyes
nőkirály”, ki „a nemzet tisztelete- és szeretetében halhatatlan maradt”;[100]
az a vallásos és erélyes uralkodónő, aki a magyar történelem kiemelkedő
uralkodójaként él az emlékezetben.[101]
II. Józsefről azonban már eltérő volt a felfogásuk. Horváth a „magas lelkű,
népei boldogításaért buzgó”, „világos fejű, magas szivű fejedelem” képében
ábrázolta,[102]
sőt Hunyadi Mátyás magaslatába emelte,[103]
ki „szép önmeggyőzéssel semmisítette meg a csak félig létesített s épen azért
jobb oldalaiban is félreismert, annyi erőnyilvánitással, annyi lelkesüléssel
ápolt művét.”[104]
Mentegette a „kalapos király” politikáját: „József tetteit nehéz megitélni; ő
reformatori pályájának közepette akasztatott meg munkálkodásában, mielőtt
tervének minden részleteit kifejtette, mindent tisztába hozott.”[105]
Lonovics – a saját szempontjából hangsúlyos figurát – a jozefinizmus atyját,
érthetően, nem szívlelte, ugyanakkor mint a Habsburg-dinasztia tagját
messzemenően elismerte. E kettősségből adódik a következő ítélete: „Minden
jeles tulajdoni mellett sem volt szerencsés fejedelem.”[106] „Halhatlan Széchenyinkről”[107]
ezzel szemben teljes az egyetértés közöttük: „Összes történelmünk legkitünőbb
hőseinek egyike, új korunk Mózese.”[108]
Egyes visszaemlékezések, illetve feldolgozások, érdekes módon, éppen a döblingi
remete bizonyos szempontból legnagyobb ellenlábasát, Kossuth Lajost nevezték a
„magyarok Mózesének”.[109]
Lonovics – különösen a szabadságharcot követő nehéz időszakban – a legfontosabb
támaszt nyújtotta a „legnagyobb magyarnak”. E híres barátságot kettejük között
a fennmaradt levelezés mellett[110]
eddig még alapvetően feldolgozatlan adalékok,[111]
illetőleg a szépirodalom is megörökítette.[112] A francia forradalom Horváth
Mihály számára a reformkori liberálisok esetében megfigyelhető – eltérő
megfontolásoktól sem mentes – poszton helyezkedik el. Látja a kedvező
vonatkozásait, vívmányait, de egyszersmind a káros következményeit is: „A
franczia forradalomnak, mely nemcsak a hűbériséget és kényuralmat, hanem
borzasztó túlcsapongásaiban magát a trónt és oltárt is felforgatá, s minden
történelmileg fenállót vérpatakokkal mosott el, iszonyu rombolásai s
mészárlásaitól megrettent udvar és kormány, önvédelmében a világot sarkaiból
kiforgató eszmék és elvek ellen, az ellenkező végletekbe rohant.”[113]
Mennyire közeli, ugyanakkor ellentétes Lonovics álláspontja a kérdésről: „Egy
nagy vajudásban szenvedett az emberiség, s a forradalom hősei, miután trónokat
forgattak fel, bűnös diadalérzetökben, mint új Titánok, az eget akarák
meghágni.”[114] Hasonló Horváthnak Napóleonhoz
való viszonyulása is, ami már az általa használt szószerkezetek alapján
teljesen nyilvánvaló: „a hadak e rendkivüli mestere”, „a diadalmas vezér”,
„rettenetes Bonaparte”, „győzedelmes Napoleon”, „győzedelem-ittas Napoleon”,
„rettentő kényur”, „a világ kényura”, „a harczok rettentő mestere”, „hatalmas
császár”, „büszke győző”, „a világ zsarnoka”. Úgy tűnik, mintha hadvezérként
nagyra tartaná, a szabadságjogok harcosaként messzemenően elismerte,
császárként, világuralomra törekvő akarnokként viszont kritizálta.[115]
Leginkább a következő mondatával festi le találóan: „Miután a szerencse e
hálátlan kedvenczéért mindent megtett, s őt a hatalom s dicsőség oly magas
fokára emelte, a milyenen előtte még egy halandó sem volt, a telhetetlen önmaga
könnyelműleg rontotta le nagyságának óriási épületét.”[116]
Lonovics a francia császárt illetően mindig éreztette a méltó ellenfélnek
kijáró tiszteletet – vagy még inkább hódolatot –, azonban soha nem mulasztotta
el hangsúlyozni elveik össze nem férhetőségét. Lonovics esetében ugyancsak
egyértelműsítik Napóleonnal szembeni hozzáállását az általa alkalmazott
szintagmák, például: a „szelídíthetetlen hódoltató”.[117] A régmúlt eseményei mindkettőjük
gondolkodásában a jelent meghatározó, sorsfordító jelentőséggel bírtak. Horváth
úgy vélte: „Az elvetett mag kisarjazott s az 1526-ki august. 29-dike elnyelte a
haza boldogságát. A diadalmas ozmán emésztő lávaként áradott el az ország nagy
részén, nem csak az ipar alkotmányait rombolva szét tűzzel vassal, hanem a
lakosokat is, pedig épen az iparűző néposztályból, százezrenként fűzve
rabbilincsre.”[118]
A visszafordíthatatlan csapás képét festette le a magyarok történetének
ecsetelése során: „A nemzeti élet minden jogi s erkölcsi kötelékei megszakadoztak:
és a nemzet és az ország nagy léte Mohácsnál sírba szállott.”[119]
Lonovics e témában a modern (később leginkább Ady Endréhez társítható)
gondolatot fogalmazta meg: „én magyar fajunk csaknem páratlan honszeretetének
okát hazánk sokszoros előnyei mellett különösen még egykori nagyságának s az őt
ért annyi inség és szenvedésnek bús emlékezetében is keresvén” stb.[120] Mohács ellenpólusaként jelent meg
az 1825. évi diéta bemutatása. „Ettől kezdődik az ország szebb életének
korszaka”[121]
– írta Horváth –, mert bár nem elégített ki minden óhajt, viszont megszüntette
a főbb sérelmeket.[122]
Lonovics a „nagy fontosságú de viharos országgyűlés” leírásánál nem mulasztotta
el a rendi politizálás bástyáit védelmezni, mivel – mint kiemelte – „az akkori
heves, s vádakban, panaszokban s követelésekben partatlanúl áradozott
vitatkozásokat mérsékelni, a szenvedélyeket csillapítani” sorsdöntő feladat volt.[123]
Érdemes megjegyezni, hogy Horváth az 1830-ban először „megpendített” vallási
kérdés, a vegyes házasságok, s az azokból született gyermekek vallásának ügye
kapcsán a katolikus papságot elmarasztalta[124]
– Lonovics viszont épp azok között volt, akikről szólt. A függetlenség eszméje iránt
értelemszerűen más-más viszonyulást mutattak. Horváth részt vett a Függetlenségi Nyilatkozat
elkészítésében,[125]
már pusztán e tény említése is feltételezi, hogy a hon szuverenitását elsődleges
fontosságúnak tartotta. Lonovics véleménye a kérdésről ismét csak eltérő:
„Miután Magyarország függetlensége magában csak egy szép fikció, de amelynek
hitében a nemzet boldog levén, ahhoz mindenkor forróan ragaszkodott, s miután
mindezen függetlenségi igény mellett is a monarchiának főfontosságú s -érdekű s
minden kérdésen s vitatáson túlfekvő egysége valamint a múltban biztosítva
volt, úgy a jövőre is célszerű törvények által még inkább biztosítva lehet.”[126]
Érdemes kitérni rá, hogy az olasz egység
kapcsán teljesen elutasítóan nyilatkozott az egész életét a Habsburg-dinasztia
szolgálatába állító főpap: „Szentséges Atyánkat, a római Pápát […] az
elvetemült gonoszság, mely miután őt több mint másfél ezer éves birtokától, az
egyház elidegeníthetlen örökségének legnagyobb részétől megfosztotta, nem
átalja gyalázatos rablását a hazugság arczátlanságával szépiteni, s a
legkiáltóbb jogtalanságot, árulást s erőszakot az olasz egység, a szabadság s a
hajdani dicsőség ábrándos s szemkápráztató czégje alatt a hitszegés, a
vallástalanság s a forradalmi rakonczátlanság legundorítóbb sophismáival
igazolni.” A küldetés értelmetlen voltát igyekezett kidomborítani, s az
eljelentéktelenedés billogát erőltette az olasz állam testére: „Nem lesz egyéb
[mármint Róma] mint egy birodalom nélküli főváros.”[127] Ehhez képest Pulszky egészen
eltérő álláspontra helyezkedett, hasonlóan a liberálisok általános
vélekedéséhez: „Az olasz államnak oly kiterjedésben való megalapítása, hogy
abban az egész félsziget Siciliával és Szárdiniával egyesűl, oly nagyszerű tény
az újabb kor történetében, hogy a civilizált világ általános rokonszenvét
költötte fel. Mindenki örűlt, hogy azon ország, mely az újkor civilizátiójának
bölcsője, az idegen uralom és befolyás alól felszabadúl s hogy azon nemzet,
mely eldarabolva a múltban oly nagy szerepet játszott, most ismét szabad
institutiók alatt versenyre léphet az európai nagy nemzetekkel s elfoglalhatja
azon állást, mely tehetségeit megilleti.”[128] Lonovics a pápaság intézményéről
eleve igencsak pozitívan nyilatkozott. (Pedig sokak szemében
összeegyeztethetőnek tűnt az Istennek és akár konkrétan Garibaldinak, akár
általában az olasz egységnek tett együttes hódolat.[129])
Pulszky – a könnyűstílű, villámgyors gondolkodású, vidor és elmés beszédű
zsurnaliszta[130]
– véleménye az itáliaiakról kedvező volt: „Miután az olasz nem oly rátartó,
mint az angol s igen könnyen barátkozik idegennel, kevés nap alatt sok ismerőst
szereztem.”[131]
Nem meglepő Lonovics elutasító véleménye, hiszen az olasz egység részben a
pápai állam ellen irányult – az államnak az egyház fölötti uralmát célozta meg
– és a magyar szabadságharcot idéző analógiával bírt, s mindkét eszme az emigrációja
végső éveit töltő, illetve abból felocsúdó főpap esküdt ellensége volt. Pulszky
Ferenc szavai a két nép – bizonyos vonatkozásban – hasonló helyzetére utalnak:
„Márcziusban Kossuth is megjött Turinba családjával együtt. — Azóta, hogy
Napóleonnal szövetkezett, állása Londonban egészen megváltozott; kényelmetlenül
érezte magát; a bankóper méginkább elkedvetlenítette s most végkép elhagyta
Angolországot annál könnyebben, mert Olaszországtól s Cavourtól várta még
mindig Magyarország felszabadítását.”[132]
Az olasz egység ügye az egyháznak az állam alá rendelését jelentette, másrészt
függetlenségi kérdés, így egészen nyilvánvaló Horváth szimpátiája (és Lonovics
elutasító magatartása) a téma iránt. Cavour halálára reagálva írta Pulszky:
„Kossuth tervei, melyeket Magyar- s Olaszország érdekeinek azonosságára
fektetett, ezen váratlan halál által végkép megfeneklettek, politikája más mederbe
téríttetett. A haza sorsát ezentúl a keleti kérdés megoldásával hozta
összeköttetésbe ő is, mint mi mindnyájan.”[133] Az egykori csanádi püspökök
egymásról vallott véleménye – az eddigiek után talán meglepően – meglehetősen
kedvező volt. Horváth alapvetően elismerően írt elődjéről: a „mély értelmű,
szellemdús egyéniség”[134]
géniuszát mély tisztelettel elismerte, a magyar klérus legjelesebb
egyéniségének nevezte, s a következőképp jellemezte: „A lángésznek minden
sajátságaival gazdagon föl volt ruházva: sebes, mély felfogás, érett, helyes
itélet, játszi elmésség, nagy emlékező tehetség ékesítették szellemét. Ehhez
járult széles olvasottsága, otthonossága az egyházi s világi tudományok legtöbb
ágaiban, európai míveltsége, publicistai készültsége, mivel ő társai közt
egyedül dicsekedhetett.”[135]
Az erkölcsi bátorságot, „a valódi nagyság alapját” viszont nem találta fényes
szellemi tulajdonságai közt.[136]
Horváth eredetileg így fogalmazott: „Ő benne mind ama fényes szellemi
tulajdonok mellett hiányzott az, mi őt valóban nagy emberré is tehette volna:
az erkölcsi bátorság, a kedély hatalma, mi főleg képezi a való nagyság
alapját.”[137] Az egyházi méltóságokra való
törekvést Horváth nem tudta elfelejteni, sőt megbocsátani: „Kétségtelennek
látszék, hogy az ő meggyőződései a szabadság földjében gyökereznek; de mivel
jelleme félénk volt, s vágyai egyházi fejedelemségen függtek: olyanná lett,
minőnek a püspököt az udvar s a hierarchia kivánta.” Ambíciója, mint írja,
„némi árnyat vetett az őt, tündöklő tehetségeiért, nagy tiszteletben tartó
szabadelvű párt előtt, Lonovicsnak különben szeretetre méltó, feddhetetlen
jellemére is”.[138]
Érdekes a következő kijelentése, tudván, hogy ő maga is ugyanezen posztra vált
érdemessé: „Az udvari pártnak s a hierarchiának tett szolgálatai, még az országgyülés
folytában, a csanádi püspökséggel jutalmaztattak.”[139] Lonovics – miként egyik levelében
fogalmazott[140]
– a „szerencsétlen H. úr” amnesztiájához minden jel szerint pozitívan
viszonyult: „Méltóztassék N[a]g[yság]od, kérem, a jó H.[orváth] Urnak ezek értelmében
szives üdvözletem jelentése mellett helyettem válaszolni s őt biztositani,
miszerint ügyében az illető uraknál teljes készséggel fogok eljárni.
Kérelmének, ugy hiszem, könyörületes szivű jó felséges Urunknál már eddig is
volt volna sikere, ha szegény H.[orváth] urnak ismeretes történelmi munkai
(sic!) közbe nem jönnek, ezek teszik, mint hallám, jelenleg is a főnehézséget.”[141]
Nem véletlen, hogy Toldyhoz írt leveleit idézzük, hiszen az irodalmár Horváth
egyik fő támasza, száműzetésében is igaz barátja volt. Kettejük emberi
vonzalmán túl szakmai tisztelet is rejlett a kölcsönös támogatás hátterében.[142]
Márki Sándor múlt század elején készített, ám ma is alapműnek számító
életrajzában kifejtette, hogy Lonovics a kancelláriában egyengette Horváth
amnesztiájának útját, igyekezett magas rangú politikusokat is megnyerni az
ügynek, s biztosra vette, hogy kitartással meg lehet valósítani e kényes
küldetést, mindazonáltal fontosnak tartotta, hogy Horváth ne az általános
amnesztiában részesüljön, hanem „erkölcsi
állása teljes rehabilitálása végett, külön kapjon amnestiát”. Ehhez Lonovics
nem győzte hangsúlyozni, hogy Horváthot mint Magyarország első számú
történetíróját mutassa be a közbenjárásra vállalkozó Toldy a királynénak,
kiemelve, hogy e kegyelemmel a nemzetet újabb hálára kötelezné. Az igazi
eredményt azonban az Akadémia elnökétől, Eötvös Józseftől várta – mint tudjuk,
joggal.[143] Horváth az 1839–1840. évi diéta
kapcsán nem mulasztotta el megemlíteni, hogy a „lángeszű s tömérdek tudományu
Lonovics József, kit az ellenzékiek is »arany szájunak« neveztek, minden
fontosabb kérdésben hallatta, a conservativek értelmében, nagy nyomatéku
ékesszollását”.[144]
Hasonlóan szólt a következő diéta kapcsán is: a „párt, sőt az egész tábla
legnagyobb szónoka most is a lángeszű csanádi püspök, Lonovics József, volt”.[145]
Igazolta Lonovics – dinasztia iránti – feddhetetlen hűségét, s ezáltal
makulátlan múltját – azét a Lonovicsét, ki a „magyar egyháznak gyöngye”, de
általában az egész katolikus egyház egyik legjelesebb főpapjaként volt
kénytelen elszenvedni a megtorlást, pedig „általában soha és semmiben részt nem
vett a forradalomban”, mégis megfosztatott érseki méltóságától.[146] Kinevezésüket, illetve posztjuk be
nem töltését Horváth a kényes történelmi helyzettel indokolta. A „haza egére
tornyosuló vihar” eloszlatására irányuló próbálkozás elmaradását, vagyis az
úgymond hazafias fellépést, részben jogos vádként értékelte a főpapság
vonatkozásában, részben azonban az ex lex helyzettel magyarázta, „mentségként”
említve, hogy „egyházi székeikben, melyekre a kineveztetést még juniusban
nyerték, a pápa által mind eddig nem lévén megerősítve, megyéikben még nem is
gyakorolhatták az egyházi hatóságot”. A kinevezett egri érseket ez alkalommal
is a püspöki kar legtekintélyesebb tagjának nevezte, ki „a kitünő tehetségei és
széles tudományossága miatt nem csak az országban nagyra becsűlt – mondja –,
hanem 1848 előtt az udvarral s különösen a tanácsait több ízben kikért
Metternich herczeggel is összeköttetésben állott”.[147]
Lonovics értékelésében a Windisch-Grätzhez indult küldöttség egy kényelmetlen
helyzet hasztalan megoldási törekvéseként jelenik meg: „Sorsunk úgy hozta magával,
hogy az ezen küldöttséghez kötött gyenge remény is eltűnjék, miként eltűnik a
szivárvány a viharban.”[148]
Horváth ugyanakkor ellentétes politikai véleményen állt, ahogy abból is
kiderül, ahogy a küldetés célját foglalja össze, mely nem más, olvashatjuk,
mint „a nemzet becsülete, törvényes szabadsága s jólléte alapjain és
biztositásával fegyvernyugvást és békekötést kieszközölni”.[149]
Ennek megfelelően maga a szituáció – az önnön uralkodója ellen lázadó; valamint
a kétségbeesett önvédelmi háború –, illetőleg a herceg megítélése is merőben
eltérő a két visszaemlékezőtől: „a nemzetünkhöz” méltányos személyiség
ellentétpárjaként a nemzetet politikai létének élet-halál harcára szorító
zsarnok, a hírhedt császári alteregó.[150] Önmeghatározásukról talán álneveik
tanúskodhatnak leginkább: Lonovics nem használt „fedőnevet”, azon írásait,
melyeket nem akart, vagy nem mert vállalni, anonim jelentette meg.[151]
Horváth viszont alkalmazta a titkos identitás módszerét, egy évtizeden
keresztül (a hatvani prépostsága ihlette) leginkább a „Hatvani Mihály” alakot
használta, Toldy rábeszélésének hatására cserélte fel a „Váthor” nevet erre,
illetőleg „Tinódi” néven írt az Ellenőr
című politikai zsebkönyvbe az 1802. évi országgyűlésről, 1854-ben pedig
„Charles du Roveray” néven levelezett.[152] Összegzésként elmondhatjuk, hogy
Horváth Mihály liberális és Lonovics József konzervatív beállítottsága
alapvetően két, egymáshoz csupán egyes ügyekben közelítő parton helyezkedett
el. Éppen ezért nem csodálkozhatunk azon, hogy a különleges történelmi
helyzetben egészen eltérő hozzáállást tanúsítottak életbevágó kérdésekről:
Horváth forradalompárti habitusából szinte egyértelműen következett, hogy a
fegyveres felkelés híveként az önvédelmi háború fenntartásáért, a nemzet
túléléséért küzdjön, Lonovics ugyanakkor békepárti magatartást tanúsított,
illetőleg ezzel (részben saját interpretációjában összeegyeztethető)
összefüggésben a felkelés megtorlójának szerepében tetszelgett. Különböző felfogásuk
vallási téren is megnyilvánult, hiszen Horváth támogatta a vallásszabadság eszméjét,
míg Lonovics nem, jóllehet erre a kérdésre utóbbi esetében sokrétűbb választ
adhatunk; Horváth a katolikus autonómiát pártolta, míg Lonovics csupán bizonyos
különleges történelmi helyzetekben. Érdekes momentum, hogy Horváth – bár
lehetősége meglehetősen ritkán nyílott rá – mindig Pestre vágyott, Lonovics
viszont vidéki, falusi plébános szeretett volna lenni, s talán elhihetjük neki,
hogy valóban tehernek érezte a politikusi karrierrel járó kényszerű
„nyüzsgést”. Jócskán lelhetünk azonban
párhuzamokra is: jó, sőt kiemelkedő tanulók voltak, akiknek maradandó életművük
egy pillanatra, még ifjúként sem volt bizonytalan, még ha a sors jelentősen
közbe is szólt különleges teljesítményük alakításába. 1848-ban mindkettejüket
kinevezték valaminek – csanádi püspöknek, illetőleg egri érseknek –, azonban
nem tölthették be azt az elmaradt pápai megerősítés miatt. Jellemzi a vizsgált
személyeket, hogy az érdemeiket leginkább bemutató posztra kerültek vagy
kerülhettek volna: Horváth miniszteri székbe, Lonovics pedig a prímási szék
közelébe. Történelmi és irodalmi jelentőségük ugyanakkor sosem volt kétséges,
1867 körül egyaránt elismertek, elsősorban – a kor jellegéből fakadóan: a magas
egyházi pozíció képviseletéből adódván egyházfőként– a politikában; ahonnan
egyaránt támogatták a kiegyezést. Az analógiák sorát gazdagíthatja végezetül a
haláluk körülménye: Horváth tüdőszélhűdésben halt meg, míg Lonovics torokbaj
következtében hunyt el, vagyis egyaránt természetes halál következtében. Annak
ellenére a természet keze végzett a két csanádi püspökkel, hogy mindkettő
esetében majdnem beavatkozott az emberi tényező, a forradalmi időket követő
megtorlás kapcsán. A gyászszertartást – utolsó, végső kapocsként – Horváth
esetében Ipolyi Arnold végezte, míg Lonovics felett ugyancsak a nagyváradi
püspök, a középkori magyar művelődéstörténet úttörő kutatója mondott emlékbeszédet.[153]
Jegyzetek [1] Életéhez ld. Márki
Sándor: Horváth Mihály,
1809–1878. Szerk.: Dézsi Lajos.
Bp., 1917. (Magyar Történeti Életrajzok) (Online: Magyar Elektronikus Könyvtár,
http://www.mek.oszk.hu/05700/05790/
– 2010. január.) (továbbiakban: Márki,
1917.) [2] A később említettek mellett ld.: Emlékülés Lonovics József püspök
születésének 200. évfordulóján. Makó, 1993. (A Makói Keresztény
Értelmiségi Szövetség Füzetei, 13.) [3] Szilágyi is a következő szavakkal kezdi a
forradalmi kormány miniszterének bemutatását: „Szegedi seborvos fia.” Szilágyi Sándor: A magyar forradalom férfijai 1848/9-ből. Pest, 1850.
(2. kiad.) (továbbiakban: Szilágyi,
1850.) 306. p. [4] Horváth
Mihály: Huszonöt év Magyarország
történelméből 1823-tól 1848-ig. Genf, 1864. (továbbiakban: Horváth, 1864.) I. 185. p. [5] Ld. Országgyülési emlékkönyv, 1866–1867. Szerk.: Farkas Albert. Pest, 1867. (továbbiakban: Farkas, 1867.) 598. p. [6] Ld. végrendelete tanulságait. Kalocsai
Főszékesegyházi Levéltár, Kalocsa. II. 1. c. 4. (= Hagyatéki iratok.) Vö. Farkas, 1867. 598-599. p. [7] Vö. pl. Almásy Pál 1861-es, „ingadozásáról” számot
adó magyarázkodását: „»a haza«, amely minden támogatást megad az emigrációnak,
»jól teszi, hogy a másik kilátást sem löki el magától. Két húron kell
hegedűlni. Felülni senkinek sem akarunk, […] 12 évi szenvedés után a nemzet
sokkal eszélyesebb és higgadtabb lőn, minthogy csak egy chancera [= esélyre]
tenné egész jövendőjét.”« Ld. Szabad
György: Miért halt meg Teleki
László? H.n. [Bp.], 1985. (Labirintus.) 69. p. [8] Horváth,
1864. II. 30. p. [9] Lonovics
József: Népszerü egyházi
archeológia, vagyis a katholikus ünnepek, szentségek, ünnepélyek s szertartások
értelmezése, és a különféle rendes s rendkivüli szószéki jelentések, részint
rendes szentbeszédekben, részint hirdetmény-alaku oktatásokban. I–III. köt.
Kiad.: Hopf János. Pest-Bécs, 1857. (továbbiakban: Lonovics, 1857.) Értékelésére: Ipolyi Arnold: Lonovics József érsek,
Magyar akademiai igazgató- és tiszt. tag emlékezete. Pest, 1868. (továbbiakban:
Ipolyi, 1868.) 47. p. Vö. Horváth, 1864. II. 44. p. (Utóbbi általában
is a legjelesebb egyházi irodalmi munkák közé sorolja.) [10] [Lonovics
József]: Az angol türelem. Bécs,
é.n. [1851] (továbbiakban: Lonovics,
1851/b.) [11] Lonovics
József]: A jozephinismus és az
egyházat illető legujabb császári rendelvény. Bécsben, 1851. (továbbiakban: Lonovics, 1851.); Lonovics József: Az 1855-i augusztus
18-ról kelt osztrák konkordátum magyar szempontból tekintve. [Bécs, 1855.]
Kézirat: Országos Széchényi Könyvtár Kézirattára (továbbiakban: OSzKKt.) Fol.
Hung. 1917. (= Lonovics József kisebb munkái) ff. 1-4. (továbbiakban:
Lonovics, 1855.) Kiad.: Busku Anita Andrea: Lonovics József a
jozefinizmusról és az 1855. évi konkordátumról. In: Egyháztörténeti Szemle, 2009. 3. sz. 83-102. p. [12] Horváth,
1864.; Horváth Mihály: Magyarország függetlenségi
harczának története 1848 és 1849-ben. I–III. köt. Genfben, 1865. (továbbiakban:
Horváth, 1865.) [13] Lonovics,
1857. II. 429., 444. p. [14] P. N.:
Lonovics József püspöksége 25-ik évét
tölte be. In: Vasárnapi Újság, 1859.
40. sz. 447. p. [15] Lonovics,
1851. 16. p. [16] Márki,
1917. 6. fejezet. [17] Horváth Mihály, volt csanádi püspök. In: Vasárnapi Újság, 1861. 32. sz. 373-374.
p. [18] Uo. 374. p. [19] Szász
Károly: Horváth Mihály. In: Vasárnapi Újság, 1867. 11. sz. 121-122.
p. [20] Szász
Domokos: Horváth Mihály. In: Vasárnapi Újság, 1878. 34. sz. 533-534.
p. (továbbiakban: Szász, 1878.) [21] Hunfalvy
Pál: Napló, 1848–1849. Szerk.: Urbán Aladár.
Bp., 1986. (Magyar Ritkaságok.) 273-274. p. [22] Horváth,
1864. I. 488. p. [23] Pulszky
Ferenc: Életem és korom.
Számkivetés alatt Olaszországban. IV. köt. Bp., 1884. (továbbiakban: Pulszky, 1884.) 180. p. Vö. A. Szabó Magda: Magyar utak, magyar
sorsok a 19. századi Franciaországban. In: Irodalomtörténeti
Közlemények, 2008. 5–6. sz. 533-581. p. [24] Szász,
1878. 534. p. [25] Ipolyi,
1868. 56. p. [26] Lonovics,
1857. III. 346. p. [27] Lonovics József levele Pók Józsefnek. Pest, 1848.
szeptember 20. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. (= Lonovics József iratai. Lonovics életére, pályájára, a vezetése alatt álló egyházmegyék
igazgatására vonatkozó iratok, 1793–1867.) II. f. 380. [28] Lonovics József levele Fogarassy Mihály püspöknek.
Pest, 1862. augusztus 30. OSzKKt. Fol. Hung. 1920. IV. f. 276. [29] Vö. K. Horváth
Zsolt: A lehetséges emlékezésektől a lehetséges történelmekig: Az
1848–49-es emlékezések történeti képe és olvasási dilemmái. In: Emlékezet,
kultusz, történelem: Tanulmányok az 1848/49-es forradalom és szabadságharc 150.
évfordulója alkalmából. Szerk.: Hudi
József – Tóth G. Péter. Veszprém, 1999. 7-17. p. [30] Horváth
Mihály: A magyar honvédelem
történeti vázlata. In: Évkönyvek, VI. 1842. 298-276. p. 1839-től levelező,
1841-től rendes tag; székfoglaló előadása 1842-ben volt. Lonovics tiszteletbeli
tag 1843-tól, igazgató 1863-tól. [31] Horváth,
1864. I. 488. p. [32] Szilágyi,
1850. 308-309. p. [33] Vukovics Sebő visszaemlékezései 1849-re. Szerk.: Katona Tamás. Bp., 1982. (Bibliotheca Historica.) 87. p. [34] Degré
Alajos: Visszaemlékezéseim.
Szerk.: Ugrin Aranka. Bp., 1983.
(Magyar Századok.) 78. p. [35] Hentaller
Lajos: Kossuth és kora. Bp.,
1894. (továbbiakban: Hentaller,
1894.) Előszó. VI. p. [36] Ld.: Plosszer Ferenc pápai káplán
naplója az 1848/49. év pápai eseményeiről. In: Naplók, versek, levelek a
szabadságharc korából. Szerk.: H. Szabó
Lajos. Pápa, 1998.; Szécsen Antal:
Az 1839–40-diki országgyűlésről.
In: Budapesti Szemle, 1882. XXXII.
71. sz. 255. p. [37] Horváth,
1865. III. 129. p. [38] Ld. Busku
Anita Andrea: Lonovics József
csanádi püspök a szerzetesrendekről 1839–40-ben. In: Egyháztörténeti Szemle, 2008. 3. sz. 56-70. p. [39] Egyházpolitikai szerepvállalásához, emberi
karakteréhez ld.: Pusztaszeri László:
Scitovszky János hercegprímás
politikai portréja. In: Magyar
egyháztörténeti vázlatok,
1989. 1. sz. 137-169. p. [40] Ld.: A haza, az egyház és a trón érdekében. A
magyar katolikus egyház 1848–1849-ben. Szerk.: Elmer István. Bp., 1999. (továbbiakban: Elmer, 1999.) 16. p. [41] Horváth saját teljesítményeként emlékezik róla,
kifejezetten cáfolva Lonovics szerzőségét. Horváth,
1865. II. 31-32. p. [42] Lonovics,
1857. III. 355. p. [43] Lonovics,
1857. III. küln. 357-365. p. [44] Horváth,
1865. III. 124-127. p. [45] Horváth,
1865. III. 128. p. [46] Horváth,
1865. III. 128. p. [47] Horváth, 1865. III. 123-124. p.; vö. Lonovics, [48] Horváth,
1865. III. 595. p. [49] Horváth,
1864. I. 613. p. [50] Ld. Busku
Anita Andrea: Lonovics József
csanádi püspök és a „váradi-rozsnyói vita” 1840-ben. In: Levéltári Szemle, 2009. 4. sz. 27-39. p. [51] Horváth,
1864. I. 609-618. p. [52] Horváth,
1864. II. 82. p. [53] Ld. Hermann
Egyed: Lonovics József római küldetésének (1840–41) belpolitikai és diplomáciai előkészítése. Bp., 1934. (A
Pázmány Tudományegyetem egyháztörténelmi szemináriumának kiadványa, 1.); Marczali Henrik: Lonovics küldetése Rómába: Adalék a vegyes
házasságok történetéhez. In: Budapesti
Szemle, 1890. 166. sz. 1-26. p.; Várady L. Árpád: Lonovics József római küldetése. Bp., 1934. [54] Horváth
Mihály: A magyarok története rövid előadásban. Pest, 1862. (3. kiad.)
(továbbiakban: Horváth, 1862.)
564-565. p. [55] Religio és
Nevelés, 13. sz. (1848. július 30.) 97-99. p.; Ld.: Elmer, 1999. 108. p. [56] Lonovics József levele Bogcha Ferencről
ismeretlennek. Pest, 1848. július 16. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. II. f. 299.,
külzet. [57] Bogcha Ferenc levele Lonovics Józsefnek.
Kerecsend, 1848. július 13. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. II. f. 299. [58] Lonovics József levele Eger városa közösségének.
Pest, 1849. február 8. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. III. f. 9. [59] Ugyancsak „Lonovics József s.[aját] k.[ezével]
k.[egyelmesen] k.[inevezett] egri érsek”-ként szignálja levelét, jóllehet
halványan kihallani a beiktatás előtti állapot hangját: „Azon gyengéded
viszonyok reményében, melyet egri főpásztorrá lett kegyelmes kineveztetésem
következtében, ha nagy Istenünk úgy akarja, köztem és a tisztelt városi közönség
közt létezni fognak (…).” Uo. [60] Lonovics József levele a csanádi káptalannak.
Pest, 1849. február 10. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. III. f. 11. [61] A csanádi káptalan levele Lonovics Józsefnek.
Temesvár, 1849. március 9. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. III. ff. 22-23. [62] Lonovics József levele a csanádi káptalannak.
Pest, 1849. március 10. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. III. f. 26. [63] Lonovics József levele Oltványi Pálnak. Pest,
1849. március 10. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. III. f. 27. [64] Lonovics József fogalmazványa. Pozsony, 1849.
szeptember 10. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. III. ff. 44-46. [65] Autográf, ceruzás Lonovics-fogalmazvány. Pest, 1865.
február 8. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. IV. f. 458. [66] Rozgonyi Bertalan levele Lonovics Józsefnek.
Szeged, 1865. március 18. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. IV. ff. 473-474. [67] Ismeretlen személy latin nyelvű levele Lonovics
Józsefnek. Bécs, 1866. augusztus 29. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. IV. ff.
704-707. Lonovics javításaival szerepel a szöveg, címzés: „a Csanádi
püspöknek”. [68] Religio és
Nevelés, 14. sz. (1848. augusztus 1.) 105-106. p. Ld.: Elmer, 1999. 111-113. p. [69] Scheffler
János: Hám János szatmári püspök emlékirata 1848–49-ből. Bp., 1928. Újra
közölte: Elmer, 1999. 137-158.
p.; 147. p. [70] Horváth,
1864. II. 578. p. [71] Szilágyi,
1850. 306. p. [72] „Tekintve a másik táblán történteket, s engedve a
t.[ekintetes] RR.[endek] hazafiúi felszólításának, én is részemről kész vagyok
a papi dézsmáról lemondani s ez áldozatot is a haza oltárára letenni” – szólt
Lonovics. Ld. Felséges Első Ferdinánd austriai császár, Magyar- és Csehországok
e néven ötödik apost. királya által Szabad Királyi Pozsony városába 1847-ik évi
november 7-ikére rendeltetett Magyar-országgyűlésen a mélt.[ósá]g[os] Fő
Rendeknél tartatott országos ülések naplója. Pozsonyban, 1848. 349. p. [73] „Ő cs. kir. főherczegsége s a mélt. főrendek rokon
hazafiui érzelemmel vették a tek. karoknak és rendeknek a papi tized iránt
átküldött izenetöket; mellynek folytában hasonló szives örömmel értesitik a t.
karok- és rendeket arról, miszerint a keblökben ülő egházi rendi tagok is
készek a papi tizedről, a mennyiben az ezen főpapokat illeti, lemondani.” Ld. Religio és Nevelés, 1848. március 26.
198-199. p., idézi: Elmer, 1999.
37. p. [74] A témához ld.: Fazekas
Csaba – Gyulai Éva: A katolikus egyház lemondása a tizedről 1848.
március 18-án. In: A miskolci Herman Ottó Múzeum Évkönyve, XXXIX. Szerk.: Veres László – Viga Gyula. Miskolc,
2000. 165-188. p. [75] Elmer,
1999. 142. p. [76] Horváth,
1864. II. 615. p. Az áprilisi törvények kapcsán kijelenti: „a papi tized
egyszerűen, eltörűltetik”. Ld. még: Horváth,
1862. 586. p. [77] Eötvös József levele Lonovics Józsefnek. Budapest,
1848. július 1. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. II. f. 284. [78] Eötvös József levele Ferenc
Józsefnek. Pest, 1866. augusztus 20. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. IV. ff.
708-709. [79] Mészáros Lázár emlékirata. (1848) Közreadja: Szokoly Viktor. Pest, 1867 (továbbiakban:
Mészáros-emlékirat, 1867.) [80] Mészáros-emlékirat, 1867. I. 279. p. (Kiemelések az eredetiben.) [81] Horváth,
1864. II. 636-637. p. [82] Mészáros-emlékirat, 1867. I. 279-280. p. (Kiemelések az eredetiben.) [83] Elmer,
1999. 143. p. [84] Ipolyi, 1868. 49. p. [85] Elmer,
1999. 142. p. [86] Elmer,
1999. 143., 147. p. [87] Elmer,
1999. 157. p. [88] Elmer,
1999. 158. p. [89] A kérdéshez ld.: Adriányi
Gábor: Püspökök kinevezése és elmozdítása 1848–49–ben. In: Vigilia, 1998. 10. sz. (Vigilia online: http://www.vigilia.hu/regihonlap/1998/10/9810adr.html
– 2010. január.) [90] Ipolyi,
1868. 21. p. Az Országgyűlési emlékkönyv
fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy ő volt „az
első, ki tanyai iskolákat állitott föl”. Farkas,
1867. 599. p. (Kiemelés az eredetiben.) [91] Horváth,
1864. I. 4. p. [92] Lonovics
József: Emlékbeszéd idősb. székhelyi Majláth György m. akad. igazgató
tag felett. Pesten, 1863. (MTA Évkönyvei, X. 11.) (továbbiakban: Lonovics, 1863.) 10. p. [93] Horváth
Mihály: Nádor-emlék. József cs. k. főherczeg, M. O félszázados nádorának
élete. Pest, 1865. Ld. még: Szilasy János: Gyászbeszéd József főherczeg nádor és királyi
helytartó felett. Buda, 1847.; Apostol
Pál: Gyászbeszéd József nádor emlékére. Miskolc, 1847. [94] Vö. Horváth,
1864. II. 420-424. p. [95] Lonovics,
1863. 9. p. [96] József cs.
k. főherczeg, Magyarország volt nádora. In: Vasárnapi Újság, 1866. 5. sz. 49. p. [97] –á–r–: József nádor. In: Vasárnapi Újság, 1876. 36. sz. 562. p. [98] Lonovics József:
Halotti orátió: Mellyet, azon alkalmatossággal, midőn Tekintetes Nemes Borsod
vármegyének státusai és rendei néhai nagy méltóságú Klobusiczky Jósef Úr Ő
Excellentiája […] halotti exequiáit tartották. Miskolcz, 1826. (továbbiakban: Lonovics, 1826.) Vö. Ipolyi, 1868. 12. p. [99] Nádori búcsúztatójában úgy jellemezte a
főherceget, hogy a Habsburg főnemes nemcsak szerette, de ismerte is a
magyarokat – már Márki Sándor szerint is emiatt történt „felfelé buktatása” –,
a jelenlévő liberálisok ugyanakkor nemtetszéssel fogadták szervilizmus-gyanús
kijelentését. [100] Horváth
Mihály: Az ipar és kereskedés
története Magyarországban, a három utólsó század alatt. Budán, 1840.
(továbbiakban: Horváth, 1840.)
197. p. [101] Lonovics,
1851. 14. p. Ld. még pl.: Lonovics,
1863. 8. p.: „halhatlan nevű királynénk” stb. [102] Horváth,
1840. 198., 220. p. [103] Horváth,
1862. 463. p. [104] Horváth,
1840. 199. p. [105] Horváth,
1840. 221. p. [106] Lonovics,
1851. 23. p. [107] Lonovics,
1863. 10. p. [108] Horváth,
1864. I. 43. p. [109] Kuné Gyula ’48-as honvédtiszt az amerikai
magyarság vélekedéséről ad számot: Kossuthot Washingtonhoz hasonlították
gyakorta, ezzel szemben ő a másik, gyakran felmerülő analógiát fogadta el,
miszerint Kossuth Lincolnnal állítható párhuzamba, hiszen előbbi nemzetet
alkotott, míg utóbbi naggyá tette azt. Nem mulasztja el azonban az „ujkori
Mózes” analógiáját alkalmazni Kossuthra. Ld. Kuné
Gyula: Egy szabadságharcos
emlékiratai. Ford.: Berák Pál.
Chicago, 1913. (továbbiakban: Kuné,
1913.) 6-7. p. Az ennél is kultikusabb figurát ábrázoló kortársi beszámoló az alábbi
szavakkal jellemzi az emigráns politikust: „aki több mint ember, aki az
Istennek második fia, mert ő Magyarország megváltója”. Somogyi Éva: Abszolutizmus és kiegyezés, 1849–1867. Bp.,
1981. (Magyar História) 83. p. [110] Többek között ld.: Széchenyi István levele
Lonovics Józsefhez. – OSzKKt., Levelestár. Nyomtatásban megjelent: Gróf Széchenyi István levelei. I., III.,
Bp., 1889-1891. [111] Lonovics szerepe a Széchenyi tiszteletére állított
szobor ügyében: OSzKKt. Fol. Hung. 1920. IV. f. 281. [112] Különösen: Németh
László: Széchenyi. In: Uő.:
Történelmi drámák. II. köt.
Bp., 1957. Elsősorban a 3. felvonásban történik sok említés az érsekről. Vö. Falk Miksa:
Széchenyi István gróf és kora. I. köt. Pest, 1868. 307-310. p. [113] Horváth,
1864. I. 6. p. Hasonlóan: „a népek iszonynyal fordúltak el a vérpata-kokkal
undokított forradalomtól”. Horváth,
1862. 499. p. [114] Lonovics,
1863. 12-13. p. [115] Ld. Horváth,
1862. 501-524. p. [116] Horváth,
1862. 523. p. [117] Lonovics,
1826, 11. p. [118] Horváth,
1840. 3. p. [119] Horváth,
1862. 300. p. Danielik e munkáról mondja, hogy „irodalmunkban egyetlen a maga
nemében”. Ferenczy Jakab – Danielik József: Magyar irók:
Életrajz-gyüjtemény. Pest, 1856. 206. p. Kuné Gyula a népszerű gondolatot fogalmazta
meg, mely szerint „a magyar nemzet szabadsága” veszett el 29-én. Kuné, 1913. 5. p. [120] Lonovics,
1863. 15. p. [121] Horváth,
1840. 369. p. [122] Horváth,
1864. I. 189. p. [123] Lonovics,
1863. 9. p. [124] Horváth,
1864. I. 245-246. p. [125] Horváth,
1865. II. 526. p. [126] Lonovics József levele Pálffy Móricnak. Pest,
1862. január 9. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. IV. ff. 236-242. [127] Lonovics József 1864 júliusában, Pesten, a Szent
László Társulatban elhangzott elnöki, megnyitó beszédének kézirata. OSzKKt.
Fol. Hung. 1920. IV. ff. 404–411. [128] Pulszky,
1884. 153. p. [129] Ld. pl. egy itáliai pap prédikációját: Pulszky, 1884. 287. p. [130] Szilágyi,
1850. 327-328. p. [131] Pulszky,
1884. 9. p. [132] Pulszky,
1884. 77. p. [133] Pulszky,
1884. 81. p. [134] Horváth,
1864. I. 327. p. [135] Horváth,
1864. I. 326. p. [136] Vö.: „Hiányzott benne a moralis bátorság s a
kedély hatalma, mond egy jellemrajzirója, mi a való nagyság alapját képezi.” Toldy István: Lonovics József. In: Uő: A magyar politikai szónoklat
kézikönyve a legrégibb időktől a jelenkorig, vagyis a kitünőbb politikai
szónokok életrajzi adatokban és jellemző mutatványokban feltüntetve. II. köt.
Pest. 1866, 3. p. [137] Horváth,
1864. I. 327. p. [138] Horváth,
1864. I. 328. p. [139] Horváth,
1864. I. 329. p. [140] Lonovics József levele Toldy Ferencnek. Bécs,
1866. augusztus 13. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. IV. ff. 702-703. [141] Lonovics József levele Toldy Ferencnek. Bécs,
1866. augusztus 18. – OSzKKt. Fol. Hung. 1920. IV. f. 703. [142] Ld. Horváth,
1864. II. 50-51. p. [143] Márki,
1917. 23. fejezet. [144] Horváth,
1864. I. 564. p. [145] Horváth,
1864. II. 188. p. Vö.: „A főrendek tábláján egyike volt a conservativ párt
vezéreinek.” Horváth, 1865. III. 576. p. [146] Horváth,
1865. III. 576. p. Az Emlékkönyv
részben hasonló, mégis más irányultságú álláspontot képviselt: „Bár a
forradalom eszméit soha magáévá nem tetté [sic!], hivebb hazafi volt, mintsem a
veszélyben forgó hazától megtagadta volna azon szolgálatot, mely neki – érseki
székében s öt évi, csaknem rabságnak tekinthető belebbezésbe került.” Ld. Farkas, 1867. 599. p. [147] Horváth,
1865. II. 30., III. 576. p. [148] Lonovics,
1863. 18. p. A küldetés leírását ld. pl.: Hentaller,
1894. 205-207. p. [149] Horváth,
1865. II. 212. p. [150] Lonovics,
1863. 17-18. p.; Horváth, 1865. II. 217. p. [151] Pl. Lonovics,
1851.; Lonovics, 1851/b. [152] Márki,
1917. 5. és 14. fejezet. [153] Életéhez ld.: Hoppál
Mihály: Ipolyi Arnold. Bp., 1980. (A múlt magyar tudósai.) | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |