8. évfolyam 2.
szám |
Edelény templomai és egyházközségei. Szerk.: Laki-Lukács László. Edelény, Borsodi Földvár Kulturális Alapítvány, 2005. (Borsodi Téka, 1.) 160 p. |
A Borsodi Téka könyvsorozat első, mindeddig
egyetlen darabjaként megjelent írás a lokálpatrióta szemüvegén keresztül
láttatja lakhelyének vallási keresztmetszetét. A szemet gyönyörködtető képek és
illusztrációk válogatott tárháza az inkább ismeretterjesztő, mintsem – persze
ez korántsem jelent kevesebb vagy jelentéktelenebb színvonalat, mindössze más
célközönséget – tudományos igénnyel összeállított szöveg segítségével olvasóbarát,
tetszetős külsejű, érdekes összeállítást eredményez. Már a bevezetőből felmérheti a –
nyilván elsősorban laikus – érdeklődő, hogy mire számíthat a következő párszáz
oldalon. A környék első lakott településeinek említése, mely „az újkőkori ember
hitvilágába enged bepillantást”, tökéletesen megfér a legutóbbi népszámlálás
adatainak felvillantásával, mintegy keretbe foglalva az általuk alkotott
intervallumban élők vallási megoszlását vizsgáló szeletet. A legelső részben a középkori
templomok általános bemutatására kerül sor. Alapvetően régészeti adatokra
támaszkodva bizonyítja Borsod, Cseb, Edelény, Finke, Lánci és Sáp
vallástörténetének korai alakulását, elsősorban a laikus érdeklődőt lekötni
kívánó igénnyel. A hat fejezetre tagolt főszöveg
felekezetek szerinti bontása meglehetősen ésszerűnek tűnik, különösen, ha ezt a
rendezői elvet az egyes felekezetek jelenlegi – mármint az érvényes
népszámlálási adatokra alapozott – lélekszámának nagyságrendi sorrendjére
vonatkoztatva kísérhetjük figyelemmel. Ez a követelmény alapvetően meg is
valósul. Alapvetően, hiszen a messze legmagasabb, kétszeres „erőfölénnyel”
rendelkező római katolikus templomok vizsgálatát megelőzi a református
vonatkozások részletezése, ráadásul a terjedelem tökéletesen érzékelteti a
szerző feltételezhető fontossági sorrendjét, mivel a reformátusokkal foglalkozó
fejezet 50, míg a római katolikusokra vonatkozó rész mindössze 30 oldalra rúg.
A szerző az előbbi, tehát a második egységben a bevezető után, érezhető
elfogultsággal beszél a református egyházközség történetének alakulásáról. Egy
néhány évvel korábbi, vihar okozta káresemény kapcsán például megjegyzi:
„Istennek hála, s az áldott segítő kezeknek, két héten belül az új tető a
helyén volt”, vagy másik szöveghelyen: „Ma örömmel, bátran mondhatjuk templomunkról és egyházközségünkről a papköltő szavaival: Múlandóság
nincs fölötte / Él az Isten mindörökre!” (Kiemelés tőlem.) A másik eset
érzékeltetésére – vagyis az objektív nézőpont alkalmazására – álljon itt az
evangélikusokkal foglalkozó részből egyetlen mondat: „Templomuk azonban sohasem volt.” (Kiemelés
tőlem.) A két fejezet (egymáshoz, de a többi részhez is) hasonló felépítéssel
rendelkezik, elsősorban a kronológia alapján követik egymást az adatok,
idézetek, összesítések. Megtudhatjuk, kinek a nevéhez köthető a vidék
templomépítése, szentelése, díszítése, fenntartása. Képeslapok, alaprajzok,
újságcikkek, folyamodványok és más források segítik a tájékozódni kívánókat az
edelényi egyházak megismerésében. Az egyházközségek tagjai, például plébánosok,
tanítók minden esetben, valószínűleg a rendelkezésre álló adatoknak megfelelő
mennyiségi mutatóval az egyes alfejezetek végén, vagyis mintegy összegzésként,
„nekik köszönhetjük” felhanggal szerepelnek. A templomokat és egyházközségeket
bemutató egység negyedik részében a görög katolikusok kerülnek górcső alá. Akárcsak
a korábban megismerhetett felekezetek alkalmával, ez esetben is gazdagodhatunk
művészettörténeti adalékokkal, valamint helytörténeti érdekességekkel, sokszor
aktualitását, generalitását érzékeltetve egy-egy fontosabb tényezőnek, például:
„Ő a tervezője a Máriapócsi Zarándokháznak 1996-ban, és Vatikán állam budapesti
nagykövetsége épületének”. Az evangélikusok
helyzetértékelése mindössze hat (képek nélkül négy, névlista nélkül három)
oldalon történik, pedig a következőképpen kezdődik a fejezet: „Edelényben a
XVIII. századtól élnek evangélikusok. Van időszak, a XIX. század harmadik
harmada, amikor jelentős a számuk.” Igen erőteljes személyes hangnem hatja át
ezt a részt, amely még a korábbi, alapvetően egy, ráadásul erősen, több
szempontból is érintett ember látásmódjához képest is feltűnő. Az alábbi idézet
talán érzékelteti szavaim helytállóságát: „A régi idők evangélikus egyházi
lapjainak néhány számát olvasgatva a mi edelényi kicsiny gyülekezetünket is érintő hírekre bukkanok. A szó
elhangzik, az írás azonban marad, ezért leírom most a hírekkel kapcsolatos
gondolataimat.” (Kiemelés tőlem.) A reformátusoknál feltűnő közösségvállalás e
helyen ismét megjelenik: „Ilyen ígéretes a múltunk”, „jelenlegi lelkészünk”
stb. (Kiemelések tőlem.) Legalábbis ilyen véleménye lehetne az olvasónak, aki a
124. oldalig eljutván joggal gondolhatja egy addig meglehetős
következetességgel jellemezhető rendszer további alkalmazását szükségesnek. A
szerző azonban e ponton nem az addig alkalmazott módot választja a források és
saját megfogalmazásainak elkülönítésére, így a felületes szemlélő tekintete
könnyen összegabalyodhat. Az utolsó, hatodik fejezet az
izraelitákkal foglalkozik, amely a korábbi eseteket tekintve kevesebb, mint
három oldal terjedelemmel kellene, hogy rendelkezzen. Jelenleg (mármint a
2000-es adatokra vonatkoztatva) nincs zsidó felekezetű lakos Edelényben, így az
evangélikusokat követő vizsgálat teljességgel helyénvalónak tűnik, azonban a
másik szempont, vagyis a csökkenő tendenciájú lapszámi jellemző, ez esetben nem
valósul meg, hiszen az izraelitákról tizennyolc oldalon keresztül
gazdagodhatnak ismereteink. A többes szám harmadik személy következetessége
ebben a fejezetben is feltűnő: „ezt temetői sírkőállományuk is bizonyítja”
(kiemelés tőlem), a kívülállásnak azonban helyenként oly szintje érvényesül, amely már nem egyszerűen objektivitásként,
sokkal inkább távolságtartásként hat. Az izraeliták elkülönülése a helyiek
közösségétől, úgy tűnik, ma is jellemző lehet a vidéken, még elméleti szinten
is, hiszen, mint említettük, napjainkban nem regisztráltak az említett
felekezethez tartozókat. A szerző egyes mondatai azonban már valóban túlzásnak
minősülnek, például a következő: „Edelényben a zsidóság és a lakosság
kapcsolata általában rendes volt.” Talán helyénvalóbb lenne a zsidóság és a
lakosság egyéb felekezeteihez tartozók kapcsolatáról beszélni. Ezen utolsó
egyházközség-történet megnövelt terjedelme valószínűleg a keresztényekétől
eltérő sorsból adódhat, hiszen a holokauszt egészen más következménnyel járt az
izraeliták életútjára, történelmére vonatkozóan, mint keresztény kortársaikéra. Laki-Lukács László könyvének
záróakkordjaként a borsodi, különösen edelényi vonatkozású szakirodalom
válogatott jegyzékével ismerkedhetünk meg, az egyháztörténet, helytörténet,
nyelvtörténet, régészet, művészettörténet – hogy csupán néhány területet
emeljünk ki – tárgyköréből. A Borsodi Téka sorozat további,
tervezett kötetcímeit vizsgálgatva elmondható, hogy értékes ismeretekkel,
feltételezhetően hasonló, tetszetős külsőbe csomagolván, fontos részét képeznék
a vonatkozó megye történetének. Remélhetőleg hamarosan meg is valósul mindez. ( | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |