9. évfolyam 2.
szám |
Kovács Eszter: Egy cseh nemes írása a törökök vallásáról a 17. századból |
Václav Budovec z Budova az 1618-as rendi felkelés egyik
vezéralakja, és az Óvárosi téren 1621-ben kivégzett protestáns cseh nemesek
egyikeként vált ismertté. Politikai pályafutása közismert, de nem csak mint
politikus tarthat igényt az utókor emlékezetére, hanem mint a 16. századi cseh
próza egyik legjelesebb képviselője is. Életének fő műve az Antialkorán volt, ami 1614-ben jelent
meg először Prágában. 1984-ben Noemi Rejchrtová átfogó monográfiát jelentetett
meg Budovecről és jegyzetekkel ellátva újra kiadta az Antialkoránt. Munkámhoz az ő kiadását használtam fel. Václav Budovec z Budova 1551.
augusztus 28-án született, egy Janovičky na Čáslavsku nevű faluban, protestáns
nemesi családban. Édesapja, Adam Budovec fiatal korában a wittenbergi egyetemre
járt, és személyesen is ismerte Luther Mártont. Később katonai pályára lépett,
és a törökök elleni harcokban szerzett érdemeket. Fiát is a wittenbergi
egyetemre küldte, de Václav nem itt fejezte be tanulmányait, Genfbe, Itáliába,
Franciaországba, majd végül Londonba utazott. Genfben jó barátságot kötött
Theodor Bezával, Rostockban David Cythareussal.[1]
David Cythareus volt az, aki érdeklődését először a keleti, elsősorban a török
fennhatóság alatt élő keresztények problémái felé fordította.[2]
Ekkor Budovec még nem tudhatta, hogy nemsokára lehetősége nyílik ezt a kérdést
közvetlen közelről tanulmányozni. Londonból 1577-ben tért haza. 1577 őszén Jáchym ze Sizendorf
császári követ kíséretében Konstantinápolyba utazott. Itt ismerte meg a
mohamedán vallást, ekkor sajátította el az arab és a török nyelv alapjait.
Mikor 1584-ben visszatért Prágába, már jelentős mennyiségű anyagot hozott
magával, melyekből később összeállította legfontosabb munkáját, az Antialkoránt. Ugyanebben az évben
kiadott egy kisebb könyvet, Krátkej spis
o zlatém budoucím a jíž nástavajícím věku (Rövid írás az arany jövőről és a
már közelgő korról) címmel.[3] 1586-ban feleségül vette Anna
Vartenberkát, majd nem sokkal később megszülettek gyermekei, 1587-ben fia,
Adam, 1591-ben pedig lánya, Magdalena.[4]
Ebben az időben Budovec figyelme egyre inkább a politika felé fordult.
Konstantinápolyi követsége óta érdeklődése központjában a török veszély állt,
amit egyre inkább fenyegetőnek érzett az egész keresztény Európa és különösen
Csehország számára. A másik fontos kérdés, ami foglalkoztatta, a protestánsok
csehországi helyzete. Korának politikai eseményeit
ebből a két szempontból ítélte meg. A Bocskai-felkelést kitörő lelkesedéssel
fogadta, mert a protestantizmus diadalútját látta benne, a bécsi béke azonban
aggodalommal töltötte el, mert úgy gondolta, hogy a törökökkel szemben nincs
helye a békés politikának, hanem a keresztény államoknak minden lehetséges
eszközzel küzdeni kell azért, hogy a törökök minél hamarabb kiszoruljanak
Európából.[5]
Bár fontosnak tartotta a protestánsok sérelmeinek orvoslását, nem tartotta
elfogadhatónak, hogy bárminemű erőszakot alkalmazzanak céljaik elérése
érdekében. Például 1609-ben, mikor II. Rudolf ismételt kérésükre is megtagadta
követeléseik teljesítését, a felbőszült tömeg a prágai jezsuitákat azzal
vádolta, hogy ők befolyásolták az uralkodót döntésében, s mikor a jezsuita
rendházat fenyegették, Budovec védte meg a jezsuitákat a tömegtől.[6] A vallásszabadság védelme miatt
lett vezetője annak a követségnek, amely 1618-ban a protestánsokat ért sérelmek
orvoslására akarta rávenni a két császári helytartót, Vilém Slavatát és
Jaroslav Martinicet. Követeléseiket nem akarták teljesíteni, ezért egy hirtelen
rendezett rövid bírósági eljárás után a két helytartót és írnokukat kidobták az
ablakon. Mint tudjuk, ez az esemény vezetett a rendi felkelés kirobbanásához,
és a harmincéves háború kitöréséhez. A fehérhegyi csata elvesztése és a rendek
által választott király, Pfalzi Frigyes menekülése jelentette a felkelés
bukását. Ezt követte a megtorlás és az Óváros-téren a felkelés vezetőinek
kivégzése, ekkor fejezték le Václav Budovecet is. A kivégzés helyszínén ma 16
fehér kereszt látható a kövezeten és a közeli ház falán egy márványtábla a
kivégzettek neveivel. Václav Budovec politikai
érdeklődését tehát két dolog határozta meg, az egyik a protestáns vallások
helyzete a Habsburg Birodalomban, a másik a török kérdés. Legfontosabb
munkájában mind a két vonal megtalálható, bár a mű jellegénél fogva ez utóbbi
problémakör foglalja el a vezető szerepet. Csehország számára a török kérdés
már 1526-tól égető, aktuális veszélynek számított. A magyarországi események
visszhangja a 16-17. század folyamán végig nyomon követhető a cseh irodalomban.
Az így keletkezett művekben gyakran nem csak a törökök számbeli fölénye és
pusztításai miatt való elkeseredettség szólal meg, hanem komoly félelem amiatt,
hogy a keresztény Európában új vallás jelenik meg: az iszlám. Ez a vallás
korábban alig volt ismert még a műveltebb cseh körök számára is, csak külföldi
latin nyelvű írásokból ismerhették. Az első cseh nyelvű Korán-cáfolat
1542-ben jelent meg, szerzője Bartoloměj Dvorský utrakvista teológus volt.[7]
Ekkorra már a török birodalom határai fenyegetően közel kerültek a Cseh Korona
országainak határaihoz, sőt, mivel a török támadások a cseh tartományokat is
magában foglaló Habsburg Birodalmat érték, a cseheknek is ki kellett venni
részüket a török elleni védekezésből. Bartoloměj Dvorský különösen azért
aggódott, hogy a törökök vallása esetleg veszélyezteti majd a keresztény hit tisztaságát,
és lesznek, akiket a félelem vagy a felemelkedés vágya eltántorít a keresztény
hittől. Ezért különösen fontosnak tartotta, hogy közérthető cseh nyelven
figyelmeztesse a cseheket az iszlám vallás veszélyeire. Összehasonlította a
Koránt és a Bibliát, hogy bebizonyítsa: a köztük lévő hasonlóságok csak
látszólagosak, valójában a két könyv tartalma teljesen ellentétben áll
egymással. Dvorský szerint azok az értékek, melyek az iszlámban megvannak (pl.
özvegyek és árvák védelme) csak az „ördög csábításai” melyekkel elfedi tanítása
gonosz és veszélyes voltát.[8]
Dvorský munkájának felépítése, gondolatvilága és főleg munkamódszere
hasonlóságot mutat Budovec Antialkoránjával.
Itt is megjelennek ugyanazok a motívumok, mint Budovecnél, mindenekelőtt a
kevés „szent maradék” harca a gonoszság ellen. Alapvető különbség viszont, hogy
a huszita teológus szerint a pápaság ugyanolyan veszélyes ellenség, mint a
török birodalom,[9]
míg Budovec arra biztat, hogy tegyék félre a felekezeti ellentéteket és a közös
ellenség, az iszlám ellen harcoljanak. Egyedül a Szentháromság-tagadókat zárja
ki „Isten népe” köréből, és a törökökkel egyenlő kategóriába sorolja őket. Václav Budovec konstantinápolyi
útja előtt komoly kutatómunkát végzett. Érdeklődése központjában a törökök
vallása állt. Könyvekből szerzett alapos tudását kiegészítette konstantinápolyi
tapasztalataival, ahol alkalma nyílt beszélgetni, sőt vitatkozni törökökkel, és
muzulmán hitre tért keresztényekkel egyaránt. Ezekből a forrásokból írta meg az
Antialkorán első változatát 1593-ban,
de a cenzúra miatt csak 1614-ben jelenhetett meg az átdolgozott változat. Fő
forrásként munkájához Theodor Bibliander latin nyelvű Korán-kiadását használta.[10]
Másik legfontosabb forrása természetesen a Biblia, melyet nagyon jól ismert, és
szinte minden oldalon idézett belőle. A Biblia jelentette számára az abszolút
tekintélyt, érveit csak az innen vett részletekkel igazolta. Ha valamely
teológus (például Luther Márton) munkájára hivatkozott, akkor is alátámasztotta
gondolatát bibliai idézetekkel. Munkájának legnagyobb része abból áll, hogy a
két vallás szent könyveit, a Koránt és a Bibliát hasonlította össze. Nagyon
fontosnak tartotta, hogy rámutasson a köztük lévő ellentétekre, nehogy a Korán
Bibliával való hasonlóságai vonzóvá tegyék a török vallást azok szemében, akik
valahogy kapcsolatba kerülnek vele. A hasonlóságokat a „csalás álarcának”
nevezte, amivel a törökök megpróbálták befedni vallásuk gonoszságát, mint
amikor a farkas báránybőrbe bújik.[11]
A báránybőrbe bújt farkas képe egyébként grafikusan is gyakran megjelenik a
könyv illusztrációi közt. Az Antialkorán megírásának körülményeit figyelembe véve Budovec
munkája egy nagyon aktuális kérdést vetett fel: Jelent-e fenyegetést a török
birodalom a cseh tartományokra nézve, és ha igen, milyen formában? Budovec
szerint a fegyveres fenyegetés nem olyan ijesztő, mint az a lehetőség, hogy az
iszlám megjelenik Európa keresztény népei közt, sőt esetleg a Cseh Korona
országaiban is. Könyvében szinte biztosra vette, hogy a törökök katonai
támadásait Európa vissza tudja verni, és a török birodalom nem tud hosszú távon
itt megtelepedni. Nagyobb aggodalommal töltötte el az a veszély, hogy az iszlám
esetleg teret hódít a keresztény Európában. Ezért az Antialkorán legfontosabb célja, hogy útmutatást nyújtson a
keresztény vitézeknek, akik a törökök ellen harcolnak, hogy hogyan küzdjenek az
ellenség ellen úgy, hogy közben a saját lelkük üdvösségét el ne veszítsék.[12] A könyvben többször megjelent az
a gondolat, hogy a keresztény lovagnak hogyan kell harcolni olyan ellenségek
ellen, melyeket nem lehet kard által legyőzni. Ezeket az ellenségeket egy képen
illusztrálta, amelyet A keresztény
lovagról című fejezet elé tett.[13]
A képen a keresztény lovagot hét ellenség veszi célba, Góg, Magóg, az
Eretnekség, a Halál, az Ördög, a Világ és a Test. De a lovagot segíti a
napfény, ami Isten kegyelmét jelenti, és a mennyből felé nyújtott fáklya, amely
a Szentírás világossága. Ezek nélkül azonban a felsorolt ellenségek prédájává
lenne. Egy másik képet is mutat, amit már korábban is felhasznált
illusztrációként a könyvben. Ezen a képen egy báránybőrbe bújt farkas látható,
turbánnal a fején, bundája alatt egy karddal. Egyik oldalán egy papi ruhába
öltözött férfi áll, egyik kezében a Szentírást tartja, a másik kezében kardot,
amivel fenyegeti a farkast, felette felirat: „lelki kard, Szentírás”. A másik
oldalon egy páncélos alak áll, amely szintén kardot tart a kezében és éppen
lesújt a farkasra. Az ő feje felett is felirat látható: „vaskard, keresztény
fölény”.[14] Konstantinápolyban sok olyan
emberrel találkozott, akik elhagyták hitüket és áttértek az iszlámra. Budovec
elsődleges céljaként el akarta kerülni azt a lehetőséget, hogy a keresztény
cseh lovagok is így járjanak, és az iszlám esetleg cseh területeken is
megjelenjen. Ezért írja csehül a művét, hogy minél szélesebb rétegekhez
eljuthasson.[15] Van egy másik veszély is, amitől
Budovec igyekszik megóvni olvasóit, a Szentháromságot tagadó irányzatok
elterjedése, ami elsősorban Morvaországban volt jellemző. Budovec nagyon
fontosnak találta, hogy a keresztények fogjanak össze a törökök ellen, és
tegyenek félre minden felekezeti ellenségeskedést, de a
Szentháromság-tagadókkal elképzelhetetlennek tartott mindenféle együttműködést,
sőt őket egyértelműen a törökök szövetségeseinek nevezte. Szerinte a Korán
megírásánál is az ariánusok segítettek Mohamednek, és Konstantinápoly
ostrománál a törökök mellett harcoltak a keresztények ellen. Budovec szerint
veszélyesebbek, mint a mohamedánok, mert rólunk legalább mindenki tudja, hogy
pogányok, míg az antitrinitáriusok kereszténynek mondják magukat, és
szokásaikban is a keresztény szokásokat követik. Legnagyobb bajnak azt
tartotta, hogy ez az irányzat már megjelent a cseh tartományokban is.[16] Budovec írása azonban nemcsak az
aktuális politikai helyzetre reagált. A török birodalom terjeszkedésében a
végidők jeleit vélte felfedezni. Ennek egyik jele volt sajátos kifejezésmódja,
amely az apokaliptikus irodalom szimbolikájával mutatott hasonlóságot. A cseh
irodalomban a 14. századtól kezdve jelen volt egy olyan irányzat, amely szerint
a jelen eseményei a végidő és az ítélet közeli eljövetelére utalnak. Ennek első
képviselője Jan Milič z Kroměříže volt, majd később a huszita irodalomban vált
jelentőssé ez a műfaj. A huszita irodalomban főként arra került a hangsúly,
hogy a romlott világban egy kis közösség, a „szent maradék” felveszi a harcot –
a római pápasággal és Zsigmonddal azonosított – Antikrisztussal, majd miután
győzelmet arattak, új, romlatlan világot alakítanak ki, ahol tökéletesen
megvalósul Isten uralma. Harcukat a választott népnek az Ószövetségben leírt
harcaihoz hasonlították, magukat Isten népének, vagy „Isten katonáinak”
tartották, akiknek feladata, hogy legyőzze a bűnt, és megvalósítsa Krisztus
uralmát. A huszita irodalom kifejezésmódja az Ószövetség prófétai könyveivel és
a Jelenések könyvével mutat hasonlóságot. Szimbolikáját és választottságon
alapuló gondolatait egyértelműen innen merítette.[17] Budovec Antialkoránja ehhez a hagyományhoz kapcsolódik, nála azonban a
török birodalom az a veszedelmes ellenség, ami ellen küzdeni kell. A törökökre
leggyakrabban a Góg és Magóg népe kifejezést használja, amit a Jelenések
könyvéből kölcsönöz: „Amikor pedig letelik az ezer
esztendő, a Sátán elbocsáttatik börtönéből, és elmegy, hogy megtévessze a
népeket a föld négy sarkán, Gógot és Magógot is; hogy összegyűjtse háborúra
azokat, akiknek annyi a száma, mint a tenger fövenye. És felvonulnak a
fennsíkra, és bekerítették a szentek táborát, és a szeretett várost, de tűz
szállott alá az égből és elpusztította őket. Az ördög pedig, aki megtévesztette
őket, a tüzes és kénes tóba vettetett, ahol a fenevad és a hamis próféta is
van, és gyötrődnek éjjel és nappal örökkön-örökké.” (Jel. 20, 7-10)[18] Az Antialkorán szerint Mohamed az a hamis próféta, akinek el kell buknia
az utolsó napon, a nép, akit megtévesztett, Góg és Magóg népe, a törökök és a
többi mohamedán nép, valamint társaik, az antitrinitáriusok. A megtévesztett
nép szintén bukásra van ítélve. Az Ószövetségből ezzel kapcsolatban két helyre
szokott hivatkozni, az egyik Ezékiel próféta könyvének 38. fejezete, melyben a
próféta Góg népének pusztulásáról ír. Ezékiel könyvében Góg népe Izrael ellen
támadt, és ezért meg kell semmisülnie, hiszen a választott népet Isten próbára
teszi, de nem hagyja el, ellenségeit megsemmisíti, és Góg népe a többi Izrael
ellen harcoló néppel együtt bukásra van ítélve.[19]
A másik hely Izajás próféta könyvének 10. fejezete, mely Asszíria bukásáról és
a választott nép szabadulásáról szól. Budovec Asszíria sorsát a török birodalom
sorsához hasonlítja. Ezékiel próféta jövendölése Babilon pusztulására és a
fogságból való szabadulásra utal, Izajásé Asszíria bukására. Budovec a török
birodalom ószövetségi előképének tartotta ezt a két birodalmat, és Európa
keresztény népeinek sorsát a választott nép sorsával állította párhuzamba.
Központi gondolata az Isten népével szembeszálló népek bukása mellett a hűséges
„maradék” megmenekülése.[20]
Ugyanezeken a helyeken jelenik meg az „Új Jeruzsálem” végidőkben esedékes
eljövetele, mikor megsemmisülnek Isten népének ellenségei, megvalósul Isten
uralma.[21] Nem mondja ki pontosan, hogy
mennyire látja közelinek a végidők eljövetelét, de érződik, hogy saját korának
eseményeiben már felfedezni vélte annak előjeleit. A könyv gondolatmenetéből az
is világosan látszik, hogy Budovec meg volt győződve arról, hogy a török
nagyhatalom megsemmisülése elkerülhetetlen, és a közeli jövőben feltétlenül be
fog következni. Bukása egybeesik majd a végítélettel, és a hűséges maradék
megdicsőülésével. Az Antialkorán
célja, hogy kitartásra, és a keresztény hit éber őrzésére figyelmeztesse a
törökök ellen harcoló katonákat, bíztassa őket, Isten nem hagyja el a benne
bízókat, ellenségei sorsa szükségszerűen a bukás. Az Antialkorán Budovec által írt bevezetővel kezdődik, majd három nagy
részre, azokon belül alfejezetekre tagolódik, utóbbiak közt akadnak olyanok,
melyek magukban is kerek egészet alkotnak, és olyanok is, melyek szorosan
kapcsolódnak egymáshoz. Az első fejezet a török vallásról
ad átfogó ismertetőt. Először annak egyes tételeit sorolja fel egyelőre csak
röviden, majd magát a Koránt mutatja be. Minden egyes szúra tartalmát egyenként
leírja, némelyiket részletesen, némelyiket csak pár szóval jellemzi. A
következő részben ugyanígy bemutatja a Koránhoz kapcsolódó kiegészítéseket,
végül a török vallásról való általános tudnivalókat foglalja össze. Ezek nem a
saját gondolatai, egy 1550-ben Luther Márton előszavával megjelent latin
Korán-kiadás és kritika fejezeteit kivonatolta.[22]
Ennek a könyvnek a hatása erősen érződik később Budovec saját koráncáfolatán
is. Az első fejezetben tehát még nem foglal állást, csak bemutatja a
forrásokat, amiből dolgozik, és egy átfogó képet ad a török vallás lényegéről. Ez a fejezet készíti elő a
másodikat, ami ténylegesen Budovec gondolatait tartalmazza. Ez az Antialkorán legfontosabb része. A
fejezet elején bibliai idézetekkel bizonyítja, hogy az iszlám mennyire
ellentétes az isteni kinyilatkoztatással,[23]
majd arról ír, hogy miért veszélyes Mohamed tanítása. Első érvként hozza fel,
hogy maguk a mohamedánok sem ismerik eléggé a Koránt, mert nem engedik az
eredeti óarab nyelvről törökre fordítani. Az óarab nyelvet pedig kevesen
ismerik. Budovec szerint ez nem véletlen, így akarják elrejteni az emberek
elől, hogy a benne lévő tanítás hamis voltára ne derüljön fény.[24]
Ezért az egyszerű emberek csak kivonatokat ismernek a Koránból, vallásosságuk
szertartások és jámbor szokások elvégzéséből áll.[25]
Budovec emellett leginkább azt rója fel Mohamednek, hogy tanítása erkölcsi
téren szabadosságra ad lehetőséget. A vád gyakran visszatér más fejezetekben
is, leginkább akkor, amikor a mohamedán és a keresztény mennyország
elképzeléseket hasonlítja össze.[26]
A keresztény vallás igazságát jelzik a vértanúk, a csodás események, amikről a
Szentírás beszámol, valamint a bibliai alakok, akikről nem csak a jót, hanem az
emberi gyengeségeiket is lejegyezték, épp ez bizonyítja, hogy a Biblia szerzői
hamisítás nélkül őrizték meg az eseményeket és Isten szavát.[27] Itt felvet egy eléggé különös
érvet a Biblia igazsága mellett. A törökök azzal vádolták a kereszténységet,
hogy ha igaz vallás lenne, nem lenne benne ennyi megosztottság, eltérő
irányzat. Budovec szerint csak akkor nem alakulnak ki véleménykülönbségek, ha
az adott vallás hívei nem törekednek Isten megismerésére, hanem vakon
elfogadják tekintélyesnek tartott vezetőik véleményét, ami épp az iszlámra
jellemző. A kereszténység ezzel szemben az Istent kereső emberek vallása. „Végül leginkább azt emlegetik fel nekünk
a mohamedánok, hogy ha a mi Szentírásunk az Istentől való lenne, akkor nem
lenne róla annyi perlekedés, nem értelmeznék olyan furcsán. Erre én azt a
választ adtam, hogy mi keresztények (kivéve a közömbös keresztényeket és az
ateistákat) nem a Szentírás bizonytalan volta miatt vitatkozunk, hanem egyszerűen
azon igyekszünk, hogy az Isten által sugalmazott Írás Ó- és Újszövetsége, az ő
egyedüli hatalma által, romlatlanul megmaradjon. Így tehát azért, mert mi
keresztények egyesek buzgóbban, mások hanyagabbul keressük benne az Istent, és
az ő akaratát, kérdem én, azért már bizonytalan volna? […] hasonlóan, mint
mikor az aranyhegyeket különböző emberek bányásszák, egyesek szorgalmasabban és
ügyesebben kutatnak, és csak magát a tiszta aranyat viszik el, mások – nagyobb
munkával – a földdel együtt viszik el az ércet, amely föld ércben néha
gazdagabb, néha szegényebb. De ha az ércben csak valami nagyon kevés arany vagy
ezüst van, még mindig jobb, mintha csak sár lenne.” (Václav Budovec:
Antialkorán 2. fejezet, 15. bekezdés) A harmadik fejezet egy rajzzal
illetve annak magyarázatával kezdődik. Budovec szívesen alkalmazta ezt a
módszert, a másik két fejezetet is rajzokkal vezette be, melyeken keresztül
könnyebben tudja szemléltetni mondanivalóját. A harmadik fejezet elejére
helyezett kép arra emlékeztet, hogy Isten a történelem ura és irányítója.
Ezután egy lista következik, melyben felsorolta a fejezeteket, majd röviden
összefoglalta tartalmukat. A harmadik fejezet szerkezetét tekintve olyan
alfejezetekből áll, melyek bár magukban is megállnák a helyüket, tematikailag illeszkednek
egymáshoz, és egységes kompozícióvá állnak össze. Az első egység egy négy
részből álló horológium. Témája egyrészt az emberiség története, másrészt a
Szentírás. Az első rész címe: Horologium
Lunare, vagyis holdóra, melyben tizenkét órára osztja fel az emberiség
történetét Jézus születéséig, forrása az Ószövetség. Kr. e. 3970-ben kezdi az
elbeszélését, mert szerinte ebben az évben teremtette Isten a világot. Az első
óra Ádám haláláig tart. A bibliai beszámoló mellett leírja a Koránban szereplő
teremtéstörténetet is, de természetesen a bibliai változatot fogadja el
hitelesnek. A második óra Enoch mennybeviteléig, a harmadik Ábrahám elhívásáig
tartott. A negyedik a pátriárkák, az ötödik a választott nép egyiptomi
fogságának kora. A hatodik óra a pusztai vándorlás ideje, a hetedik órában
történt a Sínai hegyi szövetségkötés, a nyolcadik óra a honfoglalástól az Omri
dinasztia idejéig tartott. A kilencedik óra a próféták kora a babiloni
fogságig, a tizedik a babiloni fogságtól egészen Palesztina római fennhatóság
alá kerüléséig tart. A tizenegyedik óra készíti elő Jézus születését, majd a
tizenkettedik órában születik a Messiás. Ez az esemény a történelem
csúcspontja. Mint láttuk az egyes órák különböző hosszúságú időszakoknak
felelnek meg, Budovec az általa legfontosabbnak tartott eseményeket tette meg
határpontnak. Az események felsorolásánál két kritériumot emel ki, az egyik,
hogy abban a korban milyen előjelei voltak a Messiás eljövetelének, a másik,
hogy milyen utalásokat tartalmaz az Antikrisztussal kapcsolatban, akit
Mohameddel azonosít. Ehhez szorosan kapcsolódik a következő rész, melynek címe:
Mózesből és a prófétákból való tükör.
Itt sorba veszi az egyes prófétákat, és azokat a bibliai alakokat, akiknek
valamely bibliai könyvet tulajdonítják, összefoglalja tartalmukat, szintén a
messsiási jövendölésekre és a választott nép ellenségeiről mondott fenyegető
próféciákra helyezve a hangsúlyt. A harmadik rész az első
folytatása, felépítésük és műfajuk teljesen azonos. Címe is hasonló, Horologium Solare, vagyis napóra. Itt is tizenkét részre osztja a
történelmet a nappal tizenkét órájának megfelelően. Az első óra Jézus ideje, a
második az apostoli kor, a harmadik a vértanúk kora, negyedik Nagy Konstantiné.
Az ötödik óra Julianus apostata ideje, a hatodik Valentinianus és Theodosius
kora, a hetedik óra a népvándorlás korát jelenti, a nyolcadik Justinianus
idejét. A kilencedik órában „Isten jóslatainak megfelelően megtestesült Góg és
Magóg”,[28]
megszületett Mohamed. Ennek az időszaknak is van egy nagy alakja, Nagy Szent
Gergely pápa.[29]
A tizedik óra Nagy Károly kora, a tizenegyedik óra a Nagy Károlytól tartó
időszak, míg végül a tizenkettedik órában Jézus újra el fog jönni és ítéletet
mond a világ felett. Ekkor elbuknak azok, akik Isten ellen lázadtak, „Góg és Magóg
népe” is megsemmisül. Akik viszont hűségesek maradtak Istenhez és törvényeihez,
elnyerik jutalmukat. Nem illeszti bele az időkeretbe az eljövendő kort,
elkülöníti a történelmi eseményektől, hiszen ez már egy teljesen új világot fog
jelenteni. Az új és örök idők leírásában központi szerepet kap az Új Jeruzsálem
gondolata, hogy Isten az ő népe közt fog lakni, és megvalósul Isten uralma,
aminek soha nem lesz vége.[30]
Az egyes történelmi események leírásánál azt is bemutatja, hogy az ószövetségi
jövendölések Isten népével és az Antikrisztussal kapcsolatban hogyan
teljesedtek be a történelemben. Hasonlóan az első két fejezethez
a harmadik és a negyedik fejezet is szorosan összekapcsolódik. A negyedik, Tükör az Újszövetségből címet viselő
fejezet nem csupán bemutatja az Újszövetség könyveit, hanem a keresztény
tanítások bibliai eredetét is igazolja.
A könyv ajánlásában azt tűzi ki maga elé célul, hogy az Újszövetség
alapján bebizonyítsa a kereszténység egyetlen igaz vallás voltát.[31]
Azt próbálja bemutatni, hogy bár a Korán ír Jézusról, a mohamedán vallás
tanításai nem igazolhatók az Újszövetségből. Különösen fontosnak tartja a
Szentháromságtan bizonyítását, hiszen a Szentírás tekintélyét az
antitrinitáriusok is hangsúlyozták. A Szentháromságtan bizonyítása mellett még
három fontos témával foglalkozik ebben a részben, mégpedig, hogy hogyan lehet
megkülönböztetni az igaz és a félrevezető egyházakat, miben áll a keresztény
etika, az igazi erények és az igaz bölcsesség, valamint Krisztusnak és
apostolainak jövendölései az Egyház jövőjéről illetve a világban bekövetkező
változásokról.[32]
Ezeken kívül azonban még más témákkal is foglakozik, mint például a szabad
akarat kérdésével, a jó tettek fontosságával, a szentségekkel stb. A kérdésekre
nem fogalmazza meg a választ, hanem csak összegyűjti a megfelelő bibliai
részeket, azok végiggondolását az olvasóra bízza. Ezután egy rövid fejezet
következik, amiben összegyűjti a megígért Messiásra és az Antikrisztusra
vonatkozó jövendöléseket, ezekkel próbálja bizonyítani, hogy Jézus a megígért
Messiás, míg Mohamed az Antikrisztus. Az ezt követő fejezet, ami a Harmónia címet viseli, azt akarja
bemutatni, hogy a mohamedánok vádjaival ellentétben a Szentírás Ó- és
Újszövetsége közt nincs ellentmondás, sőt az Ószövetség szerves folytatása az
Újszövetség, mert az előbbi ígéretei az utóbbiban teljesednek be. Az eddigi fejezetek lényegében
egy egységes kompozícióvá álltak össze. Az ezeket követő fejezetek azonban
inkább rövidebb, epizódszerű kiegészítések. Az első ezek közül Az igaz Istenről címet viseli, ezt is
egy rajz vezeti be, melyen egy állva imádkozó alak látható, feje felett sugárzó
háromszöggel, összekulcsolt kezeit a háromszög felé tartja. Budovec
megmagyarázza a képet: a háromszög a Szentháromságot jelképezi, mivel három
csúcsa van, de mégis egyetlen alakzat. Az igaz Istenről írva mindenek előtt azt
hangsúlyozza, hogy egy, de benne három személy van. Aztán beszél az Atyáról,
akit úgy jellemez, mint Teremtőt, és szerető apát, akiben minden erény
tökéletes formában van jelen. A Fiúval kapcsolatban azt emeli ki, hogy
valóságos Isten és valóságos ember, „Theantroposz” Az Atyával és a Fiúval
egylényegű a Szentlélek. A fejezetet rövid hitvallás zárja a Szentháromságról,
majd kijelenti, hogy a Szentháromságot tagadók, a mohamedánok és az ariánusok
istenkáromlók, mert Isten lényegét tagadják. Érvelésében természetesen most is
csak a Szentírásra hivatkozik. Ez a fejezet jellegéből adódóan inkább az
antitrinitáriusok, mint a mohamedánok ellen íródott. A következő fejezet a világban
végbemenő változások miértjére keresi a választ. Itt egy új szimbólumot vezet
be, mikor az emberiség történelmét és az egyes emberek sorsát a színházhoz
hasonlítja. A bevezetőben utal arra, hogy Isten választottai számára az élet
színjátéka mindig jól végződik, míg az Isten szavát megvetők, és az Istent
tagadók sorsa végül nem lehet boldog. Akik az Isten szavai szerint élnek, azok
számára komédia, akik őt megvetik azoknak tragédia lesz ez a színdarab.[33]
A világ változásai csak ideiglenesek, mert aki a megpróbáltatások ellenére is
hűséges marad az igaz Istenhez, arra az örök és változatlan égi királyság vár.
Ebben a fejezetben is fontos helyet kap az ítélet motívuma, Góg és Magóg
népének és a bűnös Babilonnak bukása, és a hűséges maradék megdicsőülése.[34]
A fejezetet azzal a gondolattal zárja, hogy azokra akiket Isten kiválaszt, új
ég és új föld vár, de ezt még kiegészíti a test feltámadásának és
megdicsőülésének gondolatával. Ezután egy hosszabb fejezet
következik, amely a keresztény hitet elhagyókról szól. Ennek az elején is képet
találunk. A kép központi figurája egy férfialak, aki a kép bal sarkában lévő
nőalakot figyeli, aki a világot szimbolizálja. Közben a Halál megszemélyesített
figurája már a nyakára tette a kötelet, az égből pedig két kéz nyúlik ki,
egyikben koronát tartva, a másikban igát. A központi alak egy elutasító
kézmozdulattal elhárítja mind a kettőt, és elfordul tőlük. Budovec
megmagyarázza a rajzot, ami a hitelhagyás fokozatait mutatja be. Az „apostata”
először megismeri Mohamed nézeteit, majd kételkedni kezd a Szentírás
igazságában, és átadja magát a testi örömöknek, amikre a Korán csábítja.
Elutasítja Jézus könnyű igáját, az erényes életet, és elveszíti a
halhatatlanság koronáját. A Világhoz fordul, amit a nőalak személyesít meg, és
aki földi gazdagságot és dicsőséget ad neki, de ez csak rövid ideig tart, bűnei
zsoldja a halál.[35]
Konstantinápolyban sok olyan mohamedánnal találkozott, akik előtte keresztények
voltak, de elhagyták hitüket. Budovec gyakran hangsúlyozza, hogy semmi nem
lehet ok a hit elhagyására, hiszen aki ezt teszi „Góg és Magóg” népe mellé áll,
és ez a nép biztos bukásra van ítélve. Ezen a helyen tér ki a szabad
akarat kérdésére. Hivatkozásaiból látszik, hogy jól ismerte Rotterdami Erasmus
és Luther Márton vitáját, s utóbbi véleményét tartja elfogadhatónak. Luthernek
a De servo arbitrio című munkájáról
azt írja, hogy ez a könyv nyújtott neki biztonságot és erőt Konstantinápolyban.[36]
Budovec gyakran használja az Isten választottai kifejezést azokra, akik az Új
Jeruzsálem örökösei lesznek, hiszen csak Isten kegyelme által tud az ember jót
tenni, egyedül a hitre sem képes, a hit Isten ajándéka.[37]
Az Antialkorán többi fejezetében is
hangsúlyozta a helyes emberi magatartás kialakításának fontosságát, ami azonban
csak Isten kegyelméből történhet, tehát nem az ember érdeme. A helytelen
magatartás kialakulásában azonban az emberé a felelősség, és az Istentől való
elfordulás ítéletet von maga után. A szabad akarat kérdését végül
nem fejti ki részletesen, feltételezve, hogy olvasója ismeri Luther ide vonatkozó
munkáját, amire hivatkozik is. Ezután felsorolja azokat a vádakat, amiket a
keresztény hit ellen felhoznak, és ami elfordítja a kereszténységtől az
embereket. Vagyis: Honnan tudjuk, hogy a Szentírás Isten szava és nem a Korán?
Ha a kereszténység az igaz vallás, miért van annyi felekezet? Végül a harmadik
ok, hogy a kereszténység tanítása szerint senki sem lehet teljesen biztos a
saját üdvösségében, ellenben Mohamed szerint, aki betartja a Koránban
írottakat, az üdvözül, tehát több biztonságot ad a mohamedán vallás. Budovec
válaszol a vádakra. A Korán sugalmazottsága ellen legfontosabb érve, hogy
nagyon zavaros, nem időrendben hozza az eseményeket, és sokkal később is
keletkezett, mint a Biblia. A felekezetek sokfélesége abból adódik, hogy minden
ember másként közelíti meg ugyanazt az egy és örök igazságot. Az üdvösség
kérdésével kapcsolatban kigúnyolja a mohamedán paradicsom-elképzeléseket.
Ezekre a kérdéseke már megadta ugyanezeket a válaszokat a második fejezetben.
Újból megismétli azt a vádat, miszerint Mohamed azért nem engedte lefordítani
arab nyelvről törökre a Koránt, mert félt, hogy akkor kiderülnek annak gyenge
pontjai. Ezután még különféle elrettentő példákkal illusztrálja, hogy mennyire
óvatosnak kell lenni, nehogy a hitetlenség csapdájába essünk. A fejezet végén
figyelmeztet minden keresztényt, hogy ne felejtsen el hálát adni Istennek, hogy
ismerheti az ő szavát és választottai közé tartozhat. Az utolsó fejezet címe: A keresztény lovagról. Ennek megírása
előtt valószínűleg alaposan tanulmányozta Rotterdami Erasmus hasonló című
munkáját.[38]
A fejezetet két, már ismert képpel kezdi. Az egyiken a keresztény lovag
ellenségeit ábrázolja (Gógot, Magógot, az Eretnekséget, a Halált, az Ördögöt, a
Világot és a Testet), a másik képpel azt illusztrálja, hogy a törökök ellen két
karddal kell harcolni, az egyik a vaskard, a másik a lelki kard. Budovec
szerint a legnagyobb veszély, ami a keresztény lovagokra leselkedik, hogy a
test vágyai miatt elfordulnak a hitüktől, és a mohamedán hitre térnek, ami
Budovec szerint megengedi az erkölcsi léhaságot. Ezért a lovag ellensége a
saját teste és a világ is, mert a mohamedán hit felé terelik.[39]
Bibliai példákkal mutatta be, hogy a bűn következménye szükségszerűen a
bűnhődés, míg azt, aki állhatatos marad, megjutalmazzák. Hosszasan ecsetelte a
bűnöket, amik megkísértik a keresztény lovagot, és figyelmeztet arra, hogy
Isten kegyelme nélkül nem lehet nekik ellenállni. Ezért gyakori imádságra és a
Szentírás rendszeres olvasására buzdít, hogy ezekből erőt merítve a keresztény
ember hűséges tudjon maradni Istenhez. A fejezetet természetesen most is a
végidőbeli ítélet képével fejezte be, amikor a jó keresztények elnyerik
jutalmukat, Isten ellenségei pedig megsemmisülnek. Ezután kérte Istent, hogy
adjon minden keresztény lovagnak állhatatos szívet, ami megóvja őket a
kísértésektől. Szent Pál Timóteushoz írt második levele alapján buzdítja a
keresztény lovagokat olyan harcra, hogy haláluk napján az apostollal
elmondhassák: „Ama nemes harcot megharcoltam,
futásomat elvégeztem, a hitet megtartottam, végezetre eltétetett nekem az
igazság koronája, amelyet megad nekem az Úr, az igaz bíró ama napon; de nem
csak nekem, hanem mindazoknak, akik várva várják az ő megjelenését.”[40] Budovec könyve végére két bibliai
idézetet helyez kommentár nélkül, melyek összefoglalják könyve egész tanítását,
és nem is szorulnak magyarázatra. Az első Józsue könyvéből való, amiben az
idős, és halálra készülő Józsue arra tanítja az Ígéret földjére eljutott népet,
hogy ha megtartja Isten törvényét, hosszú életű és boldog lesz ezen a földön,
mert Isten beteljesíti ígéretét, amit népének tett. Ha azonban a nép letér
Isten útjáról, elveszíti az Ígéret Földjét, és szigorú ítélet után kemény
büntetésben lesz része.[41]
A másik idézet Izajás próféta könyvéből való, és az eljövendő üdvösség
ígéretével vígasztal a nehéz idők ellenére is. „Ezen a hegyen leveszi a leplet,
mely ráborul minden népre, és a takarót, amely betakart minden nemzetet. Véget
vet a halálnak örökre! Az én Uram, az Úr letörli a könnyet minden arcról.
Leveszi népéről a gyalázatot az egész földön. – Ezt ígérte az Úr!”[42] Václav Budovec ismeretei a
mohamedán vallásról meglehetősen felületesek. Bár nem kétséges, hogy olvasta a Koránt,
hiszen kivonatokban közli is a tartalmát, az értelmezéssel komoly problémái
voltak. Könyvének nem is az a célja, hogy tudományos ismereteket közöljön a
török vallással kapcsolatban, hanem hogy felhívja a figyelmet annak
veszélyeire, a törökökkel kapcsolatba kerülő keresztény katonákat kívánta
felvértezni a törökök szokásaival szemben, hitük tisztaságának megőrzéséért.
Tudatosítani akarta bennük, hogy mennyire fontos megvédeni a keresztény Európát
a töröktől, de arra is figyelmeztetett, hogy a harcok közben mindig maradjanak
erkölcsileg tiszták, őrizzék a hitet, és akkor méltók lesznek arra a jutalomra,
amit Isten készít választottainak. Jegyzetek [1] Rejchrtová,
Noemi: Václav Budovec z Budova. Praha, 1984. (továbbiakban: Rejchrtová, 1984.) 9-16. p. (A könyvre
Dobrovits Mihály hívta fel a figyelmemet, ezért szeretnék érte köszönetet
mondani. – A Szerző.) Az Antialkorán-ra
továbbiakban ld.: Budovec. Jelen
munka a PPKE Doktori Iskolájában, a Korán 16-17. századi kelet-közép-európai
recepciójával kapcsolatban, Őze Sándor vezetésével folyó program részeként
született. [2] Rejchrtová,
Noemi: Rytíř v Božské komedii. In: Rejchrtová,
1984. 8. p. [3] Rejchrtová,
1984. 23. p. [4] Rejchrtová,
1984. 25. p. [5] Rejchrtová,
1984. 56-58. p. [6] Bílek,
Václav Tomáš: Dějiny Tovaryšstva Ježíšová a působení jeho vůbec v zemích
království českého zvláště. Praha, 1896. 395. p. [7] Kaňák,
Miloslav: Husitský předchůdce Budovcova Antialkoránu. In: Náboženská revue, 1957. (továbbiakban: Kaňák 1957.) 250. p. [8] Kaňák,
1957. 252. p. [9] Kaňák,
1957. 255. p. [10] Rejchrtová,
1984. 10. p. [11] Budovec, 48.
p. [12] Budovec, 47.
p. [13] Budovec, 324.
p. [14] Budovec, 524.,
127. p. [15] Budovec, 50-52.
p. [16] Budovec, 43-46.,
134. p. [17] Leggyakrabban felhasznált bibliai helyek: Iz 11,
1-9.; Iz 9,1-6.; Iz 10.; Ez 38-39., Jel 20-21. [18] A fordítást a Magyarországi Református Egyház
Kálvin János kiadója által 1994-ben Budapesten kiadott Biblia-fordításból
idéztem. [19] Ezékiel, 38. [20] Budovec, 201-206.,
267-268. p. [21] Vö. Zak 13-14; Jel 21-22. [22] Budovec, 104.
p. [23] „Hiába tisztelnek, ha emberi
tudományt és parancsokat tanítanak.” (Iz 29,13) „Aki elfordítja a fülét és nem
hallgat a tanításra, annak még a tanítása is utálatos.” (Péld 28,9) „Aki a
Szentlelket káromolja, nem nyer bocsánatot.” (Mt 12,31) „Mivel nem akarták Isten
igazságát szeretni, ezért szolgáltatja ki őket Isten a tévelygés hatalmának,
hogy higgyenek a hazugságnak, és ne üdvözüljenek.” (2. Tessz 2, 10-11) „Akár
egy mennyből való angyal hirdetne is nektek más evangéliumot azon kívül, amit
mi hirdetünk, átkozott legyen!” (Gal 1,8) Budovec,
126. p. [24] Ehhez is csatol illusztrációt, egy Koránt, amin
lakat van, nehogy napvilágra kerüljön tartalma, de Isten szavának, a
Szentírásnak kulcsával ki lehet nyitni a lakatot, meg lehet fejteni a Korán
„titkát” [25] Budovec, 128-129.
p. [26] Budovec, 129.
p. [27] Budovec, 142.
p. (9. bekezdés) [28] Budovec, 198.
p. [29] Budovec cseh testvér evangélikus vallású lévén,
elvetette a szentek tiszteletét, de mégis gyakran hivatkozik szentek
tekintélyére, ilyenkor viszont nem teszi ki a „szent” jelzőt. Nagy Szent
Gergely esetében is a szövegben csak mint Nagy Gergely szerepel. (A „szent”
jelzőt én tettem hozzá az egyértelműség kedvéért.) [30] Budovec, 205-6. p. [31] Budovec, 207.
p. [32] Budovec, 207.
p. [33] Budovec, 286.
p. [34] Budovec, 298.;
300.p. [35] Budovec, 304-305.
p. [36] Budovec, 307.
p. [37] Budovec, 307.
p. [38] Rejchrtová,
28. p. [39] Budovec, 328.
p. [40] Budovec, 352.
p.; 2Tim. 7-8. [41] Józs 23,14-16. [42] Iz 25,7-8. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |