2. évfolyam 2.
szám |
Az egyház szerepe a 18-19. századi társadalmi modernizációban a Pannon-térségben |
Az immár 31. éve, hagyományosan július első hetében
megrendezésre kerülő Mogersdorf Nemzetközi Kultúrtörténeti Szimpozion helyszíne ezúttal Magyarország, közelebbről
Kőszeg városa volt. A konferencia címében is szereplő Pannon térség
magyarországi tagja – és egyúttal a szimpozionok
hazai rendezője – Vas megye. A kezdetben osztrák, szlovén és magyar történészek
tanácskozásához az 1870-es években csatlakoztak előbb a horvát, majd a stájer
résztvevők. Ekkor vált teljessé az a régió, amelyre a valamikor nagy gonddal
meghatározott, és egyöntetűen jónak tartott Pannon-térség elnevezés
meghonosodott. A
rendezvények célja, hogy e soketnikumú, politikai határokkal szabdalt, mégis
sok tekintetben összefonódó térség közös történeti tudatát fenntartsa, ápolja,
rámutasson a hasonló, vagy olykor éppen ellentétes jelenségek történeti
hátterére, ezeket megvitassa, s az álláspontokat, lehetőség szerint, közös
irányvonal kialakítása felé terelje. Az egyes
ülésszakok témáját a térséget érintő társadalomtörténeti, kultúrtörténeti, mentalitástörténeti
kérdések alkotják, s az összevetés alapjául a korszakonként változó, történelmi
összekötő kapcsok szolgálnak (kereszténység, török elleni küzdelem, Monarchia,
stb.). A neves történészek előadásaiból és a hozzászólásaiból leszűrődő
végkövetkeztetések idővel beépülnek a nemzetközi kutatás eredményei közé, s ezáltal a regionális konferencia nemzetközi
történettudományi jelentőségre tesz szert. A 2001-es szimpozion tárgyköre szervesen illeszkedik az előző,
jubileumi évben megkezdett tanácskozásciklusba, mely címének első, átfogó
részével („Egyház, állam és társadalom a Pannon-térségben”) jelezte a több
lépcsős korszakolás szükségességét, míg második felével utalt a már
konkrétabban behatárolt, a középkortól a 17. századig terjedő történelmi
időszak választott témakörön belül érintett legfontosabb területeire („népi
vallásosság, oktatás és szociális gondozás”). A második, vagyis ez évi
ciklusban, mely az említett témakörben a 18-19. századi változásokat volt
hivatott feltárni, a figyelem a felvilágosult abszolutizmus és a 19. századi
polgárosodás következtében megváltozott
szerepkörbe kerülő egyház
vizsgálatára összpontosult. A 18-19.
században a felvilágosodás, majd az annak pozitív örökségét továbbfejlesztő liberalizmus
hatására olyan alapvető változások indultak meg (18. század), majd bontakoztak
ki (19. század) a társadalom, gazdaság, politika, kultúra, állam szinte
valamennyi szférájában, melyek napjainkig kisugároznak. Az új tendenciák hatása
alól az egyház sem vonhatta ki magát, a körülmények megkövetelték, hogy maga is
megfogalmazza viszonyát az említett változásokhoz, meghatározza helyét és
szerepét a formálódó új világban, ami, többek között saját belső viszonyainak
újragondolását is napirendre tűzte. A vázolt folyamatok szinte megkövetelték az
egyház új, mégpedig kétirányú öndefinícióját: viszonyát egyrészt egyetemes
környezetéhez, másrészt saját belső rendjéhez. A konferencia tulajdonképpen
az említett részkérdéseket fogalmazta meg, és egyben a választ is megadta arra,
hogy a végbemenő változások mit jelentenek magában a térségben, hogyan
illeszkednek a nagyobb egységek fejlődésébe, és esetleg milyen összeurópai
kisugárzással rendelkeznek. Vagyis az összkonferencia,
az elhangzott előadások és azok összegzésének rész-egész illeszkedése révén, egy olyan földrajzilag és
történetileg tagolt koordinátatengely mentén helyezhető el, melynek
meghatározott pontjait a hely, régió,
tartomány, királyság, Közép-Európa, és
Összeurópa képezik. A kőszegi
rendezvény Kamper Lajos grafikusművész kiállítás
megnyitójával vette kezdetét, majd a hivatalos köszöntők után Csorba László „Szabad egyházak szabad
államban?” című bevezető előadásából átfogó képet
kaphattunk annak a hatalomnak egyházpolitikájáról, mely korszakunkban a
Pannon-térséget politikai határaival is egybekapcsolta. Címválasztását –amelyet
egy a 19. századi anekdota-irodalomból származó Cavour idézetből merített -
azzal indokolta, hogy véleménye szerint a nagy
államférfinak tulajdonított kijelentés frappánsan összegzi azokat a
szempontokat, amelyekkel a Habsburg Monarchia valamennyi államának szembesülnie
kellett a 18-19. századi polgári átalakulás folyamán. E megközelítés legfőbb
elérendő célként harmonikus kapcsolat kialakítását jelölte meg a kereszténység
értékrendje és az emberi jogokra alapozott liberális társadalomelmélet között.
A magyar összefüggésekre áttérve, részletesen rekonstruálta azt a folyamatot,
melynek során a középkor óta folyamatosan kulcspozícióban lévő katolikus egyház
a 18. század végétől fokozatosan kiszorul a politikában addig tradicionálisan
betöltött helyekről, ugyanakkor az egyes ember egyéni életében továbbra is a
legnagyobb hatásfokkal van jelen. Az egyház számára ezért meglehetősen elgondolkodtatónak
bizonyult, hogy miközben egyre nyilvánvalóbbá kezdett válni a feudalizmusból
megőrzött vagyon és kiváltságok megtarthatatlansága, miképpen lehetséges
elfogadni a modern reformokat lelki örökségének érintetlen megőrzésével,
valamint anyagi helyzetének az új társadalmi méltányosság elvéhez illeszkedő
átalakításával. Ezt a hihetetlenül összetett feladatot – melyet Csorba László
az átmenet a „vallásszabadságból a vallás szabadságába” találó szófordulattal
jellemzett - vállalta föl a liberális katolicizmus, nagyrészt sikeresen. Barta János (Magyarország, Debrecen – „A Habsburgok
egyház- és valláspolitikája Magyarországon a 18. században”) előadásában a
katolikus Habsburg uralkodók kezdeti – személyes ambíciókon túlmutató –, a
modern abszolutista állam kiépítésére irányuló erőfeszítéseit mutatta be,
melyek egyik sarkalatos pontját a katolikus egyház kormányzati célokra történő
felhasználása jelentette. A reformáció terjedésével fellépő vallási
konfliktusokat a Habsburg uralkodók az örökös tartományokban már a 17.
században erős kézzel rendezték, ám Magyarországon a három részre szakadás és a
protestánsok Erdélyből érkező támogatása következtében nem sikerült hasonló
szigort gyakorolniuk. Az újraegyesítés után a nagy számban betelepülő
protestáns lakosság miatt a vallási kérdések törvényi szabályozása ugyancsak
problematikussá vált. Bár a korábban Erdéllyel kötött békék széleskörűen
garantálták a protestánsok szabad vallásgyakorlatát; a Habsburgok
megerősödésével a bécsi udvar engedékenysége ismét alábbhagyott, mígnem az
1705-ös szécsényi országgyűlés - a szembenállás hangsúlyozásaképpen – újra
megerősítette a protestánsok jogait. A vallási konfliktusok az 1711-es szatmári
békével háttérbe szorultak, mivel az új uralkodó, III. Károly mindenekelőtt a
nőági örökösödés megszavaztatásával volt elfoglalva. Az 1731. évi Carolina Resolutio rendelkezései
kedvezőtlen tendenciákat mutattak a protestánsokra nézve mind a közéletben,
mind a magánéletben. Tíz évvel később Mária Terézia még az osztrák örökösödési
háború legveszélyesebb időszakában (1741) is bírálta a protestánsokat. Hosszú
uralkodása alatt egy sor rendelettel biztosította a katolikus egyház hatalmát,
és ösztönözte a protestánsok katolikus hitre térését. Protestánsellenes
politikáját gyakran állítják szembe fiának, II. Józsefnek későbbi
toleranciájával. Az előadó azonban rámutatott arra, hogy ez a szembeállítás
csak részben jogos. Valójában Mária Terézia volt ugyanis az első olyan
uralkodó, aki felülemelkedve egyházpolitikája kifejezetten vallási szempontjain,
nem engedte, hogy egyháziak az állam szándékaival ellentétben működjenek. A
példák sorából Barta János kiemelte, hogy püspöki székek hosszú évekre betöltetlenül
maradtak, a nagy püspökségek területét földarabolták, az egyházi ünnepek számát
csökkentették, az 1773-ban föloszlatott jezsuita rend vagyonát oktatási célra
fordították. A felsorolt intézkedések jelentős mértékben szították a
konfliktust a katolikus egyházzal. Az előadó megállapítása szerint bár valóban
II. József türelmi rendelete biztosított a protestánsoknak törvényi
egyenlőséget, a már korábban is csupán csekély mértékű diszkrimináció szinte
automatikusan megszűnt. A vallási konfliktus egyértelműen háttérbe szorult a
magyar történelemben, amit az a tény is bizonyít, hogy nagyszámú protestáns
élte túl a rekatolizációs politikát. A 18. század
végére a lakosság Ľ-e protestáns maradt, a római katolikusok
száma nem tudta meghaladni a lakosságszám felét, míg 21 % ortodox, 6 % görög
katolikus, 1 % pedig zsidó vallású volt. Norbert Frank (Ausztria, Eisenstadt – „A jozefinizmus
hatása a Aloise Ruhri (Ausztria, Graz – „Az
egyházak a stájerországi társadalmi fejlődésben, a felvilágosodástól 1848-ig”)
állam és egyház viszonyát a történelmi előzményekig visszanyúlva vázolta fel.
Rámutatott, hogy a katolikus egyház Stájerországban a 17. század elején, a lutheranizmussal
folytatott küzdelemből vértelen győztesként került ki, amihez jelentős mértékben
hozzájárult az egyház belső megújulása. Az ellenreformáció sikerének
meghatározó okait azonban abban jelöli meg, hogy a világi politikai hatalom a
Habsburg tartományfejedelmek kezében volt. Stájerországban – éppúgy, mint más
örökös tartományokban - már Mária Terézia és II. József uralkodását megelőzően
létrejött az állam és az egyház szoros összefonódása, amelyet osztrák típusú
államegyháznak szokás nevezni. A Habsburg tartományfejedelmek védelmező uralma
a katolikus egyház fölött (Pietas Austriaca)
a barokk korban szellemi, kulturális és nem kevésbé vallásos virágkort tett
lehetővé, végső soron azonban sokoldalú megmerevedést is eredményezett. A
katolikus egyház – mintegy partnerségi ellenszolgáltatásként – hatalomtámogató
erőként működött a tartományfejedelem és a nemesség irányába. A felvilágosodás jelentős
fordulatot hozott a szerző által hangsúlyozott partneri viszonyban. Az állam
feladatait a társadalmi élet minden szférájában, így az egyházpolitika terén is
újra definiálták. Ruhri kiemelte, hogy a vallási életet érintő állami
beavatkozás okai nem annyira teológiai, hanem inkább gazdasági motívumokra
vezethetők vissza (korlátozások a búcsújárások és körmenetek rendjében,
tiltások a túláradó barokk rituálék vonatkozásában, stb.), s ezek az
intézkedések a nép körében kevés megértésre találtak. A lelki gondozás és vallásgyakorlás
is a közjónak lett alárendelve. Ugyanakkor a felvilágosodás fejlődést és haladást
célzó politikai gondolatai és ideái a stájer egyházban hatalmas
átrendeződéseket indítottak el, amelyek hatása máig érezhető. A
kolostorbezárások, egyházmegyei-egyházközségi szabályozások, egyetemi és
iskolai reformok, valamint a türelmi rendelet a stájer egyházi területnek
néhány évtizeden belül teljesen új arculatot adtak. Az evangélikus keresztények
először kaptak lehetőséget saját egyházszervezet kiépítésére, még ha kezdetben
meglehetősen töredékes formában is. A jozefinizmus alatt értendő
nagy reformmű élén természetesen Mária Terézia és fiai, József, valamint Lipót
álltak, a megvalósítás azonban nem kizárólag a hivatali apparátus keretei
között ment végbe. A reformoknak az egyházon belül is számos segítője akadt,
így például két seckaui püspök, Leopold Firmian (1739-1763) és Josef von Spaur
(1763-1779), illetve a stájer államegyház nagy alakja, Josef Adam Arco püspök (1780-1802). Ugyancsak a stájer
egyháztörténet kiemelkedő egyénisége volt Roman
Sebastian Zängerle püspök (1824-1848), akinek célzatos
intézkedései viszont már a jozefinizmus felszámolását célozták. (A papi
utánpótlás és képzés fejlesztése, népi missziók megindítása, rendi fíliák létrehozásának szorgalmazása, stb.) Ő bizonyult a
reformkorban a stájerországi katolikus restaurációs mozgalom legfőbb
mozgatórugójának. Iskra Iveljič (Horvátország, Zágráb – „A római katolikus
egyház Horvátországban a jozefinizmus korától a politikai katolicizmusig”)
áttekintését II. József radikális reformjaival indította, melyek következtében
a trón és az oltár szövetsége - az előbbi javára – megváltozott, az egyház a
világi hatalom szolgálóleánya lett. A bevezetett változtatások eredményeképpen
az állam az egyházi tevékenység valamennyi aspektusát ellenőrzése alá vonta – a
külföldi hatóságokkal folytatott levelezéstől a templomban égő gyertyák
számáig. Az előadó ugyancsak hangsúlyozta, hogy a jozefinizmus, mindenekelőtt
az alsópapság, de néhány nagyobb egyházi méltóság körében is befogadásra
talált, és a jelzett folyamatban elsősorban Maksimilijan
Vrhovac zágrábi püspök tevékenységét emelte ki. Rámutatott, hogy a modern
polgári társadalom létrejötte a katolikus egyházat is társadalmi szerepének
újragondolására késztette. Ebben a folyamatban jött létre két meghatározó
irányzat: a liberális és konzervatív platform. A liberális katolicizmus
megjelenését Horvátországban egyértelműen 1848-49-re teszi, elterjedését
azonban az 1860-as évektől datálja. Az irányzat hívei közül olyan fontos
méltóságokat emelt ki, mint például J. Juraj Strossmayer és Franjo Rački. Összegzésében
a szerző mégis arra a következtetésre jutott, hogy Horvátországban a liberális
katolicizmus meglehetősen gyenge volt, hiszen még maga Strossmayer
is az egyház őssztársadalomra gyakorolt döntő
befolyásának érdekében tevékenykedett. A gyenge liberális katolicizmussal
szembenálló konzervatív irányzat ugyanakkor hevesen szembehelyezkedett az
1870-es években elinduló modernizációval. A 19. század végén a konzervativizmus
jelentősen megerősödött, és létrejött a politikai katolicizmus. Stane Granda (Szlovénia, Ljubljana – „Lelkipásztorok vagy nemzetvezetők? A szlovén
egyháziak szerepe a Reformkorban”) előadásában megrajzolta azt az ívet,
amelynek mentén a szlovén alsóbb papság sokszor kényszerű, hétköznapi
tevékenységéből kibontakozott a szlovén nyelv és hagyományok megerősödése. E
folyamat felvezetéseként előadása első felében feltárta a szlovén területek
sajátos etnikai és társadalmi viszonyait. A 19. század kezdetén a szlovén
etnikai térségben a magasabb társadalmi rétegek a németet választották hétköznapi
nyelvükként, mint ahogy korábban a Tengermelléken az olasszal tették. A németet
használó területeken ugyan kialakult a nyelv túlzott dominancia-érzete, de
nacionalista intoleranciáról még nem lehetett beszélni. Egészen más volt a
helyzet az olasz uralta területeken, ahol a szlovén kulturális törekvésekhez
lekezelően viszonyultak. A szlovént a horváttól egyáltalán nem különböztették
meg, mindkét népcsoportot egyszerűen szlávként kezelték. A legnagyobb akadályt
az önálló nemzetté válás útjában mégis a tartományi megosztottság tudata
jelentette, amely legerősebben Karithiában,
legkevésbé Isztriában jelentkezett. A tartománytudat nem volt alapvetően
szlovén kultúra-ellenes. Ezzel szemben a minden szlovének összetartozás-tudata
(Allslowenentum), mely az országhatárokat negligálta,
akadályozó tényezőként lépett fel, aminek köszönhetően a nemesség – néhány
kivételtől eltekintve – nem vett részt a szlovén kulturális reneszánszban.
Polgári körökben több rokonszenv nyilvánult meg a szlovén kulturális
törekvésekkel szemben, de nem ez bizonyult meghatározónak. A parasztság
hétköznapi nyelve a szlovén volt, bár szükséges esetben a nem szlovén lakosság
nyelvén is kommunikálni tudott. Az egyháziak sem képviseltek koherens réteget,
hiszen sok múlott azon, hogy hol voltak hivatalban. A városokban inkább
teológiai és politikai kérdésekkel foglalkoztak, miközben a vidéki papság
szociális és gazdasági problémákkal küzdött. Ezek a többségi paraszti lakosságra
is jellemző kérdések kényszerítették az egyháziakat fokozottabb empátiára, ami
csak szlovén nyelven történhetett, s ami egyben további politikai aktivitásra
ösztönzött. A vidéken működő egyháziak mindennapi tevékenységükkel ezáltal sokban hozzájárultak a szlovén nemzeti tudat
elterjedéséhez, megszilárdulásához, melynek jellemző megnyilvánulásai az olyan
kifejezések, mint szlovén, Szlovénia,
szlovének egyre gyakoribb használata, valamint a szlovén irodalmi nyelv
egységesítése voltak. Szaporodott a szlovén helységnevek előfordulása
költeményekben és prózai művekben egyaránt. A hangsúly a filológiára
helyeződött, a politikai manifesztációk inkább kivételt jelentettek. Fontosnak
bizonyult továbbá a szláv népviselet elterjedése, mindenekelőtt azonban a szláv
dekorációk megjelenése az olyan jelentős egyházi eseményeken, mint például az
első mise (primicia) ünnepe. Granda kiemeli, hogy a szlovén
egyháziak azért folytathatták nemzeti hivatásukat, mert püspökeik nem
akadályozták őket, sőt néhányan maguk is részt vettek a szlovén nemzeti reneszánsz
felvirágoztatásában. Fazekas Csaba (Magyarország, Miskolc – „A politikai
katolicizmus kezdetei és a polgári átalakulás Magyarországon 1790 és 1848
között”) előadása elsősorban a politika modernizációjának kérdésével, és annak
a római katolikus egyház nyilvános szereplésére gyakorolt hatásával, vagyis
politikai stratégiájának megváltozásával foglalkozott. Tanulmánya első felében
a 19. század első évtizedeinek egyházpolitikai alternatíváit vázolta fel.
Kiindulópontként leszögezte, hogy a jozefinista egyházmodell, amelyet II.
József hozott létre, sokáig utódai alatt is változatlan formában fennmaradt. A
katolikus egyház ebben az időszakban számos kiváltság fölött diszponált,
egyidejűleg azonban az állam az egyház tevékenységét több területen ellenőrizte
(püspöki kinevezések, kapcsolattartás Rómával, stb.). Ilyen körülmények között
kényszerült a klérus a liberalizmus követeléseivel szembenézni. A katolikus
egyház a három reformországgyűlésen egyre nagyobb kudarcot volt kénytelen
elviselni, miközben fel kellett ismernie, hogy a vegyes házasságokban világra
jövő gyermekek nevelése kérdése körül kibontakozó egyházpolitikai vitában a
frontvonal már nem protestánsok és katolikusok, hanem a katolikus klérus és a
liberális ellenzék között húzódik. A legnagyobb megrázkódtatást számára az
1844/3. tc. jelentette, amelyben a protestánsok és
katolikusok közötti vita a polgári egyenlőség irányába mutató módon került
rendezésre. A katolikus egyház nem akart lemondani sem a protestánsokkal
szembeni privilégiumairól, sem feudális nagybirtokosi rangjáról, s ezért olyan
politikai mozgalom elindításával foglalkozott, mely képes hatékonyan képviselni
érdekeit a megyék nyilvánosságában és a rendi országgyűléseken is. Az előadó tanulmányának
második, a konferencia több résztvevőjében jelentős érdeklődést kiváltó és
vitát generáló része a politikai katolicizmus fogalmának a ’48 előtti magyar
politikára történő kiterjesztésére tett kísérletet. A magyar történetírás a
politikai katolicizmus fellépését szinte kizárólag az 1890-es évek
egyházpolitikai törvényeihez kapcsolja. Fazekas Csaba megfigyelései és
következtetései szerint viszont ez a tendencia már 1844-48 között felbukkan a
politikai közéletben, amikor is a katolikus egyház vezető
személyiségei a katolicizmus társadalmi súlyát a liberális egyházpolitikai
elképzelésekkel szemben immár pártszerű
keretek között próbálják növelni. A szerző úgy ítéli meg, hogy a Reformkor
egyházpolitikai vitáiban megfogalmazott érvek alapvető hasonlóságot mutatnak a
közvetlenül 1890 után elhangzottakkal. 1844 őszén a katolikus
egyházban valóban új típusú, a konzervatív párt önálló politikai platformjaként
funkcionáló mozgalom indult. Tanácskozásaik jegyzőkönyvei azt mutatják, hogy az
egyház az ellenzék liberális reformpolitikáját összességében és határozottan
visszautasította, mert abban a katolikus egyház megsemmisítésére vagy legalább
is háttérbe szorítására irányuló erősen antiklerikális tendenciákat vélt
felfedezni. A mozgalom felismeréseiből, követeléseiből
Fazekas Csaba az alábbiakat emelte ki: egyháziak fokozottabb részvétele a
közéletben, elsősorban a megyegyűléseken, a világi nemesség megnyerése
érdekében; bátor szembenézés a modernizálódó nyilvánosság kihívásaival; a sajtó
rendkívüli szerepének felismerése a közvélemény alakításában (döntés születik
az egyház álláspontját népszerűsítő napilapok, folyóiratok, röpiratok
terjesztéséről); a felnövekvő generáció megfelelő politikai nézeteinek
formálásához az oktatás katolikus jellegének és az egyházi intézmények
társadalmi súlyának erősítése; a káptalanok képviselőinek
1825-ben megszüntetett személyes szavazati jogának helyreállítása, s annak
összekapcsolása a szabad királyi városok szavazati jogának kérdésével. Michaela Kronthaler (Ausztria, Graz – „Harc a konkordátumért”)
tanulmánya az Ausztria és a Szentszék között 1855-ben létrejött, az egyházi
szabadság és az állami rend viszonyát katolikus elv szerint rendező
konkordátumot a 19. századi Habsburg Monarchia legjelentősebb egyházpolitikai
eseményének nevezi. Az előadás
első fele a konkordátumhoz vezető út előzményeit (az 1849-es bécsi püspöki konferencia;
az olmützi alkotmányhoz csatolt császári pátens, valamennyi keresztény egyház
önálló belső rendalkotási jogáról; az 1850-es áprilisi
rendeletek) vázolta fel, majd Othmar von Rauscher seckaui hercegérsek és
Friedrich Schwarzenberg salzburgi érsek személyében nevezte meg a folyamat
hangadóit. Megkülönböztetett hangsúllyal szólt J.E. Veith, a bécsi dóm olvasókanonokának szerepéről, aki az
egyház jövőjét a Habsburg szövetségben látó Rauscherrel
szemben a liberális katolicizmust képviselte, kinyilvánítva, hogy az egyház
erejét nem az állami protekció, hanem a saját erő, az önállóság és az aktivitás
garantálja. Az egyezmény cikkelyeinek részletes felsorolása és elemzése után
bemutatta a Konkordátum ellenzőit, és megrajzolta az ellenvélemények nemzetközi
egyházpolitikai hátterét. Ismertette továbbá az 1861, vagyis az osztrák
liberálisok vezető szerephez jutása után a Konkordátum megítélésében
bekövetkező változásokat, melyek eredményeként 1868-tól a kormány az egyoldalú
revízió útjára lépett (májusi törvények). A pápa kemény bírálatára reagálva az
osztrák konkordátum-pártiak hűségnyilatkozat gyűjtésbe kezdenek (140 ezer
aláírás) egy kemény kis ultramontán püspöki csoport pedig – különösképpen Franz
J. Rudigier, linzi püspök és J.B.
Zwerger, Seckau új
hercegérseke – antiliberális hecckampányt indít a
májusi törvényekkel szemben. Támadják a bécsi érseket is (Rauscher),
aki időközben a konszenzus híve lett, mi több, az ultramontanizmus
populista szárnyaként katolikus népmozgalmat indítanak. Kronthaler a Konkordátum megkötése következtében kialakult
differenciált kép sokoldalú, árnyalt megjelenítését a magyarországi megítélés
bemutatásával zárta. Méltatta az 1868-as, liberális elvekre épülő oktatási és
vallási törvényt, Eötvös liberális katolicizmusát, mely – a nevével fémjelzett,
ám progresszív jellege ellenére felfogásához képest számos tényszerű
kompromisszumot is magába foglaló törvényen túllépve – a protestánsokéhoz
hasonló katolikus autonómia megteremtésére irányult, valamint Simor János érsekprímás revízió melletti kiállását (Róma
vétója ellenére). Összegzésképpen rámutatott, hogy a neoabszolutizmus korában
fényes pozícióba kerülő konzervatív, patriarchális, ultramontán egyház kifelé
elzárkózott, és képzési központjaiban (Innsbruck, Bécs) az újskolasztika és az
újtomizmus irányzata érvényesült, ám ellenhatásaként kibontakozott egy
keresztény szellemű aktív közéletiség is, mely a liberalizmus alapértékeit
elfogadva, az új, felvilágosult, modern egyház megteremtéséért szállt síkra. Gorazd Staricha
(Szlovénia, Ljubljana – „Egyház, állam és társadalom Alsó-Stájerországban a
neoabszolutizmus korszakában”) előadásában azokat a konfliktusokat taglalta,
amelyekbe az egyház a Konkordátum megkötése kapcsán a társadalom és a politika különböző szegmentumaival, nevezetesen a
kormánnyal, a katonai és civil szervezetekkel, a lakossággal és saját belső
köreivel belekényszerült. A legtipikusabb konfliktusforrások sorában
megemlítette a katonatisztek arroganciáját, a csendőrség feljelentéseit,
amelyekkel a „hitvány és kapzsi” klérussal szemben kívánták a „szegény népet”
megvédeni; továbbá a polgári hatóságok és - másik oldalról az állam irányában -
az egyház, mint a földbirtokos és a jobbágyság eltörlése között feszülő
ellentmondást, valamint a krími háború költségeinek egyházi jóváhagyását. A
saját belső viszonyok tekintetében a papság viselkedésére vonatkozó valós
anomáliákat ugyancsak dokumentált bejelentések alapján ismertette. A
lakossághoz fűződő viszonyt tárgyalva kiemelte, hogy azok a szerepkörök,
amelyeket a Konkordátum az egyház illetékességébe utalt, valójában az egyezmény
megkötése előtt is oda tartoztak, hiszen a házasság, közerkölcs, oktatás és
nevelés kérdését az egyház mindig is magának tartotta fenn. Következésképpen, Staricha szerint a szlovén területeken az egyház és
társadalom viszonyát illetően aligha beszélhetünk nagy változásokról, hiszen
mindazt, amit az egyház az 1850-es években érdekszférájában
tartott vagy magának követelt, a Konkordátum csak megerősítette. Mindeközben,
dacára annak, hogy maga az egyház a Monarchia tartóoszlopa volt, számos konfliktus
felvállalására kényszerült a már említett állami és társadalmi szervek
ellenében. Külön kiemeli Staricha az egyezmény
iskolaügyre gyakorolt kifejezetten pozitív hatását (az új iskolák és az
iskolába járók száma jelentősen nőtt), és aláhúzza, hogy a szlovén nyelv
státusa sok tekintetben jobbnak volt mondható a Konkordátum idején, mint az
1860-as évek liberális oktatási reformját követően. Hans H. Piff (Ausztria, Pinkafeld – „A német
nyugat-magyarországi katolikus reneszánsz szálai a pinkafeldi
romantika-körök példája alapján”) érdekes kultúrtörténeti adalékkal szolgált
egy dél-burgenlandi kisváros, Pinkafeld 19. század
eleji pezsgő szellemi életének bemutatásával. Az előadás bevezetője izgalmas
képet rajzolt az osztrák nagyvárosok irodalmi szalonjairól, ahol a biedermeier
kezdetén divattá vált nemcsak művészetet és tudományt ápolni, hanem az akkori
idők számottevő kulturális és vallási irányzataival is alaposan megismerkedni,
azokról vitatkozni. Ezekben a körökben fejlődött ki – az összromantikán
belül – az egyházi romantika műfaja, mely a megbilincselt egyházi élet
felszabadításáért harcolt. A mozgalomra döntő befolyást gyakorolt Klemens Maria Hofbauer, redemptorista atya és Friedrich Schlegel
filozófus, történész és költő 1808 óta Bécsben formálódó barátsága, mely
meghatározó előfeltételévé vált a katolikus romantika és a katolikus
reformmozgalom mindkettőjük által szorgalmazott összekapcsolódásának. Széchényi
grófék palotája találkozóhelyül szolgált a Hofbauer
körül kialakuló magas szellemi társaság számára, Batthyány grófné, Széchényi
Franciska pedig, szülei bécsi házában töltve a téli hónapokat, társadalmi
kapcsolatokat ápolt a romantika valamennyi nagyságával, akiknek oda napi
bejárása volt. A grófnő ezeket a személyiségeket nyaranta pinkafeldi
kastélyába hívta meg, így a Ami nem
sikerült a császárságnak a felvilágosodás és jozefinizmus idején – véli Piff -,
nevezetesen: egy fénykörből minden irányba világító fáklyákat gyújtani a
hervadó katolicizmus újraélesztésére, azt küldetésszerűen véghezvitte a Bécs
mellett akkor magyar múzsakertként funkcionáló Pinkafeld. Mario Strecha
(Horvátország, Zágráb – „A római katolikus egyház
Horvátországban 1880- A
recenzióban ismertetett tanulmányok a Pannon-térség 18-19. századi történetének
igen fontos fejezetét tekintették át. Az egyház, politika és a társadalmi
változások viszonyának, egymásra hatásának birodalmi, regionális, tartományi,
valamint helyi szintjeit rekonstruálva, és különböző tendenciáit elemezve
számos közös és eltérő mozzanatra hívták fel a figyelmet. A konzerváló,
restaurációs, illetve progresszív elképzelések és erők versenyét - az elméleti
és a gyakorlati szempontokat kombinálva – konkrét megjelenési formákon
keresztül mutatták be. A modernizációs kihívásokra született válaszokban
fellelhető eltérő sajátosságok precíz felvillantása mellett is az összkép
domináns tendenciájának azonban a vizsgált régió fejlődésének közös vonásai
bizonyultak. A konferencia előadói a felvilágosult abszolutizmus, a jozefinizmus,
a keresztényliberalizmus, a liberális katolicizmus és a keresztényszocialista
törekvések különböző megjelenési formáinak sokoldalú ábrázolásával magas
színvonalon járultak hozzá a nemzetközi méretekben is fellendülő
egyházpolitikai kutatások európai összmunkájához. A 2002-ben
Horvátországban megrendezésre kerülő Mogersdorf
konferencia – a tavaly megkezdett közös munkálatok folytatásaként, és egyben
lezárásaként – az egyház, politika és társadalmi modernizáció Pannon-térségben
megvalósult, súlyos történelmi megrázkódtatásoktól sem mentes 20. századi történetét kívánja
megvizsgálni. (Bubnó Hedvig) | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |