10. évfolyam 4.
szám |
Borbély
Tamás: Alexandersohn Jonathán és a csabai rabbiper |
A jelen tanulmány alapját képező
szakdolgozatot 2009 júniusában védtem meg Egy zsidó hitközségi viszály a
reformkori Magyarországon címen a Károli Gáspár Református Egyetemen,
konzulensem dr. Vassányi Miklós
egyetemi adjunktus volt. A vonatkozó forrásanyagra dr. Tóth Péter, a Miskolci Egyetem BTK docense, volt
főlevéltáros hívta fel a figyelmemet. (Akkor még egyikünk sem tudta, hogy a
perirat szereplője a magyar-zsidó történetírás egy jeles alakja, akinek a per
után fontos műve jelent meg, amely a magyarországi zsidóság reformkori
viszonyainak érdekes adalékát szolgáltatja.) Mindkettőjük munkáját hálásan
köszönöm! (A Szerző) A szakirodalom általában úgy tekint Alexandersohn Jonathán hejőcsabai esetére, mint a reformokra törekvő
rabbi küzdelmére egy ortodox közösség ellenében. Ez a csabai rabbiról kialakult
kép sokat köszönhet a rabbi vándorlásainak, könyvének, aminek a segítségével a
közvélemény megismerte az eseményeket. Az Alexandersohnról kialakult képet a
köztudottan neológ történész,[1]
Kohn Sámuel az 1899-es Magyar–Zsidó Szemlében így mutatja be: „Pörét
egyuttal a fölvilágosodás küzdelmének tekintették a sötét zelotizmus ellen, a
nyugoti Európában már elfogadott modern vallásos irány ellentétének a középkori
fanatizmussal és durva műveletlenséggel.”[2] Sok kortárs, illetve az utókor számára egyaránt
Alexandersohn tehát egyértelműen felvilágosult, modern felfogású rabbiként
jelenik meg, aki komolyan összetűzött a még „elmaradott” ortodoxokkal. Ezt a
képet illusztrálja többek között Groszmann
Zsigmond történész 1916-ban megjelent történelmi tanulmányában:
„Alexandersohn Jónathánt, a Németországból hozzánk került modern felfogású
borsod-csabai rabbit pedig a szó szoros értelmében földönfutó bolyongóvá tették
üldözői”.[3]
Ugyancsak ezt erősíti meg az 1929-ben megjelent Zsidó Lexikon is, amelyben Alexandersohn Jonathán úgy szerepel,
mint akinek „valószínűleg reformtörekvései miatt nézeteltérése támadt hit
községével”.[4] A forrásanyagot és a Magyar–Zsidó
Szemle ide vonatkozó cikkeit olvasva azonban kételkedtünk azzal kapcsolatban, hogy itt elsősorban a reformer rabbi
és a hagyományokhoz ragaszkodó közösség ellentétéről van szó. Kohn Sámuel
kicsinyes bosszúnak tartja a rabbi elleni pert és heves gyűlöletet. Úgy mutatja
be, hogy a rabbi elűzésének érdekében a helyiek vallási színben igyekeztek
feltüntetni a csabai rabbi elleni ellenszenvüket, azért, hogy céljukat biztosan
elérjék. A per írásos anyagából is az összeállítók (a zsidó hitközség megbízott
képviselői) által a rabbi személyéről sugallt negatív kép bontakozik ki, kap
hangsúlyt. Meggyőződésünk szerint tehát a háttérben nem a vallási előírások
reformer szellemű megszegése, a hagyomány tudatos fellazítása áll a rabbi részéről,
hanem sokkal inkább a személyes ellentétek. Ez a kép azonban eltorzult a
későbbi ortodox-reformer szembenállásnak köszönhetően, ami leginkább a per
utóéletének és a korszak felfokozott vallási-poltikai hangulatának a következményeként
értékelhető. Jelen dolgozatban nem a csabai rabbi perének utóéletével kívánok részletesen
foglalkozni, hiszen vándorlása és később megjelent könyve már viszonylag jól
dokumentált történet. Ezekre csak utalásszerűen, röviden térek ki. Pusztán maga
a perirat, mint levéltári forrásanyag segítségével próbálom megvilágítani a
csabai rabbi perét, a rabbi ellen felhozott vádakat. Hitközségi viszályok Magyarországon
az 1830-as és 40-es években Magyarországon az 1830-as és 1840-es években a
különböző „hitközségi viszályok” szinte mindennaposak voltak, melyek közül több
országos visszhangot váltott ki. Büchler
Sándor a Magyar-Zsidó Szemle
1890-es számában a következőképpen jellemzi az 1830 és 1848 közötti zsidó
közösségek helyzetét: „Községeink állapota a 30-as és negyvenes években
szerfölött visszás volt, egyenetlenkedés és pörpatvar volt mindenütt
napirenden, amelynek előidézői rendszerint a megtelepült idegenek voltak. A
mindenfelől egybekerült elemek közt az eltérő szokások és különböző életmód
folytán bajos volt a békés megférés.”[5] A magyarországi zsidó hitközségi
viszályok egyik kiváltó oka – ahogyan arra az idézet is rámutat – tehát a
magyarországi zsidóság sokfélesége és az ekkoriban zajló keveredése. Ennek fő
előidézői a még ekkor is folyamatos galíciai bevándorlás és az 1840-es évektől
a falvakból a kisvárosokba, innen tovább a nagyvárosokba irányuló belső migráció.
Mindezek következtében „a közösségek sokáig az átalakulás állapotában voltak,
származásukban, műveltségükben, vallási hozzáállásukban, szociális helyzetükben
elkülönülő csoportokat találhatunk bennük, és a különböző csoportok vallási
ügyekkel kapcsolatosan kialakított viszonya eltérő vagy éppen ellenséges volt”.
Ez alapvető változás a hagyományos állapotokhoz képest, hiszen korábban a közösségek
jóval egységesebbek voltak és – eltekintve a szociális rétegződéstől – a
közösnek gondolt és vallott értékekhez kötődtek.[6] A rabbi kiléte, származása ugyancsak
fontos – ha nem az egyik legfontosabb – kiváltó oka lehetett egy kisebb-nagyobb
hitközségi viszálynak. Büchler Sándor megemlíti a már idézett cikkében, hogy
például a magyar és a német származású rabbik előnyben részesültek, míg az
egykori lengyel területekről származók ellen főleg a dunántúli vidékeken sokan
ellenszenvvel viseltettek.[7]
Az új rabbit sokszor már eleve ellenségesen fogadták a helyiek, ennek a kiváltó
okai pedig különbözőek lehettek. Büchler említ például olyan helyzeteket,
amikor a hitközség nem fizette ki a rabbi előre meghatározott bérét, de
előfordulhatott olyan is, hogy a „a községi tagok verekedő természetűek”
voltak. Így tehát a legjelentéktelenebbnek tűnő ügyekből is komoly harc generálódhatott,
mert több közösség is, „mely nem volt képes vagy már megunta volt a rabbit eltartani,
maga provokálta rabbiját a durva fellépésre, sok helyütt a rabbinak apró,
jelentéktelen tévedéseit ürügyül használták, hogy megrövidítsék fizetését, vagy
hogy elmozdítsák hivatalából”.[8] A korban viszálykodás terén igencsak
elhíresült közösség volt például a szécsényi, ahol a rabbi és a hitközség
között szüntelen volt a „hadiállapot”. Büchler is megemlíti ezt a problémás
hitközséget és a következőket írja róla: „egy emberöltő óta több rabbi fordult
meg Szécsényben, de egyik sem dicsekedhetett azzal, hogy a községi tagokkal
békességben élt volna”. A rabbik gyakran váltották egymást, a közösség pedig
vagy az éppen aktuális rabbi fizetését vonta meg, vagy egyszerűen elbocsátotta
őt. A Büchler által leírt példák azt a feltételezést erősítik, hogy a hitközségi
viszályok ebben az időszakban nem kizárólag a reformerek és az ortodoxia
kezdeti összecsapásainak felvonásai lehettek, sőt Büchler szerint „a legtöbb
községben jelentéktelen események forgatták fel a rendet”.[9]
Tény azonban az, hogy a különböző konfliktusok egy másik, jelentős csoportját
viszont valóban a reform és ortodoxia küzdelme inspirálta. A két irányzat összecsapásaira
számos példát találni, igaz azonban az is, hogy ezek nagyon gyakran nem úgy
jelentek meg, mint például egy tudatosan reform nézeteket valló közösség és az
ortodox rabbi küzdelme, netán a reformer rabbi és ortodox közösség harca.
Nagyon valószínű, hogy az ilyen összecsapások mögött gyakran inkább csak tudattalanul,
meg nem fogalmazottan húzódott meg a két szellemiség szembenállása. Ettől
függetlenül az utókor vagy éppen a kortársak sokszor kívülállóként felismerve a
konfliktus motívumait, azt a vallási irányzatok, eszmék nyílt összecsapásaként
magyarázták. A következőkben pár ilyen esetet ismertetek, közülük kiemelve
Alexandersohn Jonathán hejőcsabai esetét. Nathaniel Katzburg rámutat a két
irányzat közötti küzdelem közösségi szinten megjelenő összeütközéseire: „A két
tábor közötti vetélkedés lényegében a gyülekezeteken belül mint ellentétes
érdekű csoportok küzdelme zajlott, és mindenekelőtt a zsinagógai renddel és a
rabbisággal kapcsolatos újítási kísérletek miatt.”[10] A zsinagógai imarend megváltozása
sokat köszönhetett az 1828-ban Pesten – a bécsi reformzsinagóga mintájára –
felépülő új rítusú imaháznak. Az új rend többnyire külsőségeket érintett, ezek
nagyjából a következők voltak: a tóraolvasó szekrény a zsinagóga közepéről a
frigyszekrény mellé került, a kántor énekét kórus kísérte, németül prédikáltak,
nem sokkal később pedig már az orgona is bekerült a zsinagógába.[11]
Ez az új zsinagógai rend csakhamar sok vidéki hitközségben megjelent. Ebből
pedig nyilvánvalóan nagyon komoly konfliktusok születhettek és születtek is,
főleg az 1840-es évektől. Sok helyen az újonnan felépülő zsinagógában a
megreformált rendet vezették be, míg a régi zsinagógában tovább folyt az élet a
hagyományos vallási rend szerint. Katzburg említ olyan eseteket is, például a
bajait, ahol a két félnek 1844-ben sikerült megállapodnia, a nagy tekintélyű Kohn Schwerin Götz[12]
rabbinak köszönhetően, aki mindennél fontosabbnak tartotta a békességet.[13] A rabbi kiléte egyébként ezekben a
viszálykodásokban is központi szerepet játszott. Sok gyülekezet nem volt
megelégedve rabbijával, mert az nem követte a reformokat. Sokszor egyes
közösségek már nem elégedtek meg azzal, hogy rabbijuk csupán a talmudi tudományokban
jártas, hanem igényelték például a felvilágosultabb szellemiséget, a világi
műveltséget, esetenként pedig a német vagy néha a magyar prédikációt.[14]
Az ilyen összetűzésekre példa az óbudai közösség esete. Müntz Mózes[15]
halála után a hitközség a neves lengyelországi Talmud-tudóst, Hirsch Hellert választotta meg
rabbinak, akit azonban a reformokra törekvők nem fogadtak kitörő lelkesedéssel.
Hirsch Heller emiatt sokáig habozott is, mielőtt elfogadta az óbudaiak ajánlatát.[16]
Ezek a kisebb-nagyobb összecsapások már ekkoriban előrevetítették a későbbi,
1868–1869-es években bekövetkező ortodox–neológ szakadást. A hejőcsabai konfliktus Alexandersohn Jonathán hejőcsabai rabbi esete
egyike a már ismertetett, a korszakban igencsak gyakori zsidó hitközségi
viszályoknak. Alexandersohn azonban éppen ennek az ügynek a révén – kis
túlzással – világhírű lett. A rabbi elég makacs természetű lehetett, hiszen
addig nem nyugodott, amíg ügye a neki megfelelő módon a nyilvánosság előtt nem
rendeződik. Ez végül nem sikerült, de vándorlásai és könyve hatására Európa
szerte megismerték őt és a hejőcsabai konfliktust. Alexandersohn Jonathán útja
Hejőcsabáig Alexandersohn Jonathán magyarországi színrelépését
megelőző életéről elég kevés információ áll rendelkezésünkre. Az 1929-ben Újvári Péter szerkesztésében
megjelenő Zsidó Lexikon csak annyit tudósít erről a korszakáról, hogy
1831-ig a poseni Schwerinben működött mint rabbi. Alexandersohn, miután 1831-ben elhagyja a
németországi hitközségét, Kohn Schwerin Götz ott élő rokonai tanácsára
Magyarországra jön, és 1832 augusztusában Bajára érkezik, ahol a szintén porosz
származású Kohn Schwerin fogadja. A tekintélyes bajai rabbi nem akart vakon hitelt
adni bizonyítványainak, hanem önmaga szeretett volna megbizonyosodni
Alexandersohn tudománya és képességei felől, úgyhogy egy ideig, mint vendégét
szívesen látta Baján. Innen Alexandersohn Bonyhádra látogatott, ahol Hirsch Heller megürült helyére
pályázott. A helyieknek megtetszett Alexandersohn próbaelőadása és rabbijukká választották
volna, de a távozó Hirsch Heller ezt ellenezte, emiatt hiúsult meg
Alexandersohn megválasztása.[17]
A sikertelen próbálkozást követően visszatért Bajára, ahol hasonlóan kiváló
szónoklatot tartott. Ennek nyomán Kohn Schwerin már írt neki ajánlólevelet,
majd útra kelt, hogy más helyeken rabbi-székre pályázzon. Novemberben Pápán
jár, ahol Rapaport Wolf ad neki
ajánlólevelet, majd 1833 augusztusában Balassagyarmaton Asch Meier[18]
rabbi hasonlóképpen támogatja. Ezután érkezik meg Hejőcsabára, ahol rabbivá
választják. 1833. szeptember 25-én kelt alkalmazási okmánya, amelyben többek
között az szerepel, hogy heti három forint fizetésért dolgozik, és legalább 3
évig nem hagyhatja el a hitközséget. A viszálykodás azonban nem sokat várat
magára. Kohn Sámuel így jellemzi Alexandersohn rabbit: „Alexandersohn szónoki tehetséggel
biró és a legjobb szándéktól vezérelt, tanult, de önfejü, meggondolatlan és
heves indulatu ember volt, s mint ilyen, a legkevésbé alkalmas arra, hogy ura
legyen a kényes helyzetnek, a melybe jutott volt”.[19] A csabai hitközség ugyanis – mint írja – fiatal
közösség, „melyben vallási és ügykezelés dolgában kirívó visszaélések
harapództak el”. Ezeket a visszaéléseket a rabbi elhamarkodva, olykor
meggondolatlanul akarta megszüntetni, és így magára zúdította „mindazok
haragját, kik az eddigi rendezetlen viszonyok közt jól érezték magukat”.[20]
Ostorozta a közösséget többek között a kóserhús rendszabályozása vagy a sabbath
megszentségtelenítése miatt. Mindezek arra utalnak, hogy a csabai közösség nem
minden esetben tartotta be a vallási előírásokat, amit – a később ugyanezekkel
megvádolt – Alexandersohn szigorúan elítélt. Valószínű, hogy már a legelső
időktől kezdődően kiütközött a kulturális és a származásbeli különbség a
feltehetőleg galíciai eredetű helyiek, továbbá a porosz származású
Alexandersohn Jonathán között. A Magyar–Zsidó Szemlében megjelent cikk így foglalja össze
ezt a nyilvánvalóan éles különbséget: „Alexandersohn sem igen illett az
ottani emberekhez és viszonyokhoz. Talmudi tanulmányait Posenben, Boroszlóban
és Berlinben végezte, mely helyeken bizonyos modern müveltséget sajátitott el,
mely Csabán legkevésbé sem volt helyén. Az akkoriban mindenütt használt
zsargontól élesen elütő, meglehetősen tiszta német beszéde, továbbá a
környékbeli rabbik viseletétől eltérő »német« ruházata annál gyanusabb szinben
tüntették fel vallásosságát, mivel néhány ott fontos vallásos jelentőséggel
bíró külsőségről más véleményt táplált és nyilvánított is.”[21] Emellett pedig nem szabad
elfelejteni, hogy „a közvetlen közelében elharapódzott cha-szidizmust és annak
képviselőit nyilvánosan a legkeményebb szavakkal elítélte”. Ez nyilvánvalóan
nagyon komoly vétségnek számított a magyarországi haszidizmus[22]
centrumának szomszédságában, amelynek messze földön híres vezetőjét, Teitelbaum Mózest Alexandersohn
nyilvánosan szidalmazta.[23] A nyílt konfliktus
végül egy válási ügy révén robbant ki. Alexandersohn – mivel korábban
Hejőcsabán még nem volt rituális válás – három rabbi véleményét kérte ki az üggyel kapcsolatban: ezek Lőw Eleázár (abaúj)szántói rabbi, Rottenberger Júda Dávid[24]
szentpéteri és Oppenheim Hirsch[25]
temesvári rabbik voltak. A három megkérdezett rabbi közül kettő megengedhetőnek
nyilvánította a válást, míg Lőw Eleázár nem. Alexandersohn a két támogató
vélemény hatására elválasztotta a
házasfeleket, majd utána rögtön még egy válólevelet is kiállított, ami Lőw
Eleázár rabbi nyilvánvaló nem tetszését váltotta ki.[26] A viszálykodás végül odáig fajult, hogy a rabbi
1834. január 12-én az elöljáróságtól kapott egy átiratot, melyben az állt, hogy
kifizetik neki 3-4 havi fizetését végkielégítésként, csak minél hamarabb
távozzon. Ezt a rabbi elutasította, aminek a révén kitört a nyílt háború. A hejőcsabai rabbi első
egyházi pere Alexandersohn megválasztása Hejőcsabán és a belső
konfliktus kibontakozása Az
új rabbit a forrás tanúsága szerint bizalommal fogadta a közösség. Mint arról
már szó volt, Alexandersohn Hejőcsabára érkezését megelőzően is voltak
nézeteltérések vagy viták a közösségen belül. Ezt a Magyar–Zsidó Szemle és a levéltári forrás is megerősíti. Erre utal
például az a megjegyzés, miszerint a helyi zsidók remélték, hogy az újonnan
megválasztott rabbi nem csak a zsidó vallás „szertartásait önmaga illő becsben
tartandja ’s mások által is szorosan megtartatandja”, hanem emellett a közösség
„minden egyes tagjait a’ valódi erény útján szelíd oktatással ’s kímélettel
vezérelvén, a’ közbéke ’s egyetértés áldásteli magvait hintendi szívökbe”.[27] A rabbi és a hitközség között fennálló, eredetileg
reményteljes kapcsolat azonban hamar megromlott. A közösség a forrás szerint
„csalatkozott” az új rabbit illetően, mert az többek között a vallási
szertartásokat, „mihez minden igaz zsidó elejétől fogva olly buzgón ragaszkodik,
egykedvűleg, sőt gúnyolólag” mellőzte. Emellett az „egyházi szelídség és alázat
helyett mindenkivel zsarnoki keménységet és fellengezést” éreztetett és
állítólag „magát az egész község ’s annak minden tagján felül emelkedettnek álmodván,
mindenkor ’s mindenkitől határtalan engedelmességet követelt”.[28] A közösség tehát alapjaiban megbotránkozott a
porosz rabbi viselkedésén, valláshoz való viszonyulásán. Úgy gondolták, hogy ez
az „epicureusi” gondolkodásmód – amelyet több helyen is említ a peranyag –
alapelveiben megrázkódtatja a „vallás parancsolta erkölcsiséget”. Úgy
gondoljuk, hogy a rabbi és a hejőcsabai zsidó hitközség között feszülő ellentét
egyik lehetséges alapját képező kulturális távolságot: a porosz származású
rabbi egészen nyugatias életmódját, viselkedését, valláshoz való viszonyulását
nevezhették talán a csabaiak „epicureusi” gondolkodásmódnak. A kifejezést
egyébként az első per vezetője, Lőw
Eleázár használja levelében, feltételezhető tehát, hogy a közösség tőle
veszi át ezt a „minősítést”. A rabbi és a hitközség között lévő távolság
csakhamar komoly ellenszenvvé fokozódott. A két fél közötti viszony odáig
fajult, hogy azt már csak bírói közbenjárással lehetett megoldani. A helyzetet
így mutatja be a forrás: „a’ darab ideig hamu alatt lappangott szikrácska élénk
lángra lobbanván, eloltásához bírói segedelem nélkül remény sem lehete”.[29] Az első egyházi eljárás A
zsidó hitközség ezek után saját vallásának elvei és gyakorlata szerint
igyekezett az ügyet a bíróság előtt megoldani: „Ennek következtében tehát
legelsőbben is Elizer nevű szántói főrabbinushoz folyamodtunk, ki is a’
megnevezett Alexandersohn Jonathán ellen a’ csabai község részéről feladott
panasz kinyomozására vallásunk elvei szerint három papot, úgymint löki és szikszói
rabbinusokat és szántói kispapot küldvén ki.”[30] Érdemes
megemlíteni azt, hogy ilyen bíróságot korábban, a helyzet elmérgesedésének
kezdetén már Alexandersohn is igyekezett összehívni, ám akkor még az üggyel
érdemben nem foglalkoztak.[31]
A rabbi által korábban összehívandó testület nem egyoldalúan választott lett volna,
hanem az idevágó zsidó szabályok szerint összeállított: a felek mindegyike
egy-egy rabbit választ, a harmadikat pedig a már megválasztott kettő.[32]
Feltételezhető, hogy az eredetileg kinevezett verpeléti és (mező)csáti rabbi
azért nem vállalta a testületben való részvételt, mert ezt a szabályt a bírák
kinevezése során nem tartották be. Az ez ügyben folytatott tárgyalások két
hónapig húzódtak, végül 1834. szeptember 11-én érkezett Csabára a Löw Eleázár
által kinevezett bírói testület, amely a szikszói és (tisza)löki rabbikból és
a(z) (abaúj)szántói rabbi helyettesből állt.[33] Az összeülő bíróság kétszer is próbálta
Alexandersohnt elhívni, hogy legyen jelen a tanúmeghallgatásoknál. A rabbi
azonban nem volt hajlandó megjelenni bírái előtt, és azt üzente az érte
küldöttel, hogy „a’ Szántai Rabinus neki nem parantsol és az illy papoknak [ti.
akik meghívták] meg nem jelen”.[34]
Löw vélhetőleg előre sejthette, hogy Alexandersohn nem fog részt venni a
meghallgatáson, mivel egy bizalmi embere sincs az általa kinevezett
testületben, így annak kinevezése nem volt szabályszerű. Alexandersohn előbb
idézett levele is erre utal. Löw feltehetőleg éppen emiatt direkt meghagyta:
„ha Alexandersohn vonakodnék előttük megjelenni, annak távollétében is
kihallgassák a tanukat”.[35] Alexandersohn valóban nem volt
hajlandó megjelenni a bírók előtt. Levelében, amelyet feltehetően a bíróknak
írt, a következő ellenvetései vannak: „Tudtokra adom, hogy azon Csabaiak Tanú
vallások ki se halgattasson, mivel hogy ők azon okon gyűlölőim, hogy őket
Isteni félelemre dorgálom.” A felek ezek szerint lényegében tehát ugyanazzal
vádolják egymást. A hejőcsabai zsidó közösség aggódik, mert Alexandersohn
Jonathán rabbi szerintük vallásuk „gyökeres kiirtására szándékozik”.[36]
Ezzel szemben Alexandersohn azt állítja, hogy a helyiek éppen azért
„panaszolták” be, mert a hitközség tagjait istenfélelemre próbálta nevelni, és
egyébként is elég komoly szabálytalanságok fordultak elő a hitközség vallási életében.[37] Az első egyházi eljárás tanúvallomásai A peranyag pontosan ismerteti a tanúk vallomásait,
amelyek alapján az első per végén elítélték Alexandersohnt. A következőkben
bemutatjuk, mely vallási szokások, hagyományok állítólagos elhagyásával, megtagadásával
vádolták a csabaiak megválasztott rabbijukat. Több tanú
együttesen azt vallja, hogy Alexandersohn egyik szombaton az esti imádság előtt
azt mondta Kun Mózesnek, hogy
tegye az égő gyertyát az asztalra. Az ezt értetlenkedve fogadó zsidók előtt kijelentette,
hogy igenis szabad szombaton az esti imádság előtt megfogni gyertyát. A tanúk
nem térnek ki arra, hogy a rabbi pontosan mivel indokolta véleményét, ha
egyáltalán indokolta. A vallomások szerint a rabbi elfogadta és megengedhetőnek
tartotta azt, hogy szombati napon szabad a gyertyához nyúlni. Két tanú vallomása a következőt
állítja: a rabbi „az sachterság tárgyában”[38]
valamely kérdésben könnyelműen azt nyilatkozta, hogy ő keveset foglalkozik
ilyen kérdésekkel, és ha „az Könyvben tsak egy kőnnyítést” is talál, akkor ő ahhoz
tartja magát. A két tanú vallomása megegyezik abban, hogy egyszer a rabbi a
kezére és a fejére helyezett imaszíjak felvétele közben beszélt, ami elvileg
tilos a zsidó hagyományok szerint.[39] A nyolcadik tanú nagyjából ugyanezt
ismétli el, viszont kiegészíti még azzal, hogy ráadásul a rabbi, miközben a
szíjakat felhelyezte, nemcsak hogy beszélt, hanem többek között szó szerint azt
mondta: „basszom a Lelkedet”.[40]
A rabbinak ez a megnyilvánulása többször is megjelenik még a peranyagban, ami
nem véletlen, hiszen elég komoly vétségről van szó. Igaz viszont, hogy ez a
kifejezés mindig csak kontextusából kiragadva jelenik meg. A tanú ugyanis
pontosan azt vallja, hogy a rabbi éppen azért mondott ilyet, mert valakit
idézett, aki ténylegesen ezt mondta, amit ő (ti. Alexandersohn) elítélt. Kohn
Sámuel elgondolkodtatónak tartja azt, hogy mennyire elfogadható az a
tanúvallomás, amely szerint egy német nyelvű rabbi magyarul káromkodik.[41] A rabbi elleni tanúvallomások egy
másik jelentős csoportját képezték azok, amelyek Alexandersohnnak a kóserhúshoz
való viszonyulását támadták. Már egy korábbi tanú is vallotta, hogy
Alexandersohn, ha lehetett, a sachterság
kérdésében (is) a könnyebb megoldásokat választotta. Ezt több tanú is
megerősíti azáltal, hogy azt vallják: a rabbi igen könnyedén, komolyabb
vizsgálat nélkül kósernak titulált különböző húsokat. Egy esetben például egy
láthatóan rothadt húst fogadott el kósernak, amit aztán később a zsidó közösség
el is fogyasztott. Az ilyen vétségek nagyon súlyosnak számítanak, hiszen aki
nem követi pontosan a törvényeket, az a hagyományos felfogás szerint a zsidóság
szent és misztikus egységéből zárja ki önmagát.[42]
Ezért a rabbi pontatlansága nyomán a közösség elé kerülő kétes tisztaságú
ételeknek nagyon komoly következményei lehettek mindnyájukra nézve. A leggyakrabban említett
tanúvallomások a rabbinak azokat a cselekedeteit emelik ki, hogy például
mosdatlanul étkezett, felkelés után nem mosdott, hajadon fővel feküdt le.
Ugyancsak említik még, hogy szombaton egy keresztény lánnyal befűtette
kályháját kávéfőzés miatt, vagy imádság után pálinkát ivott. Az Alexandersohn ellen felhozott
vádak közül mindenképpen a legsúlyosabb vétségként jelenik meg, hogy: „a’ szó ’s beszéd között elől jött
az gazdag halála felől, hogy a’ midőn a’ gazdag meg hal, ’s az szegénynél
semmivel sem különb, és hóltok után tsak egyformák, […] arra az Rabbinus felelvén,
én arról keveset hiszek a’ ki meg hal az meg vagyon halva, a’ más világon sem
jutalom sem büntetés nintsen.”[43] Ez
a vallomás, mely állítólag Alexandersohn véleményét tükrözi, teljes mértékben
szemben áll a hellenizmus utáni zsidóság hagyományaival.[44] Az első egyházi eljárás
ítélete A
csabai rabbi per első felvonása után a három rabbiból álló bírói testület
kimondta, hogy „az előbbiekből tisztán és világosan kitünik, hogy ő
[Alexandersohn] éppenséggel istentagadó és nem egy törvénytudónak, hanem egy
azzal ellentétes embernek tulajdonságaival bir”.[45] A hejőcsabai közösség számára tehát megfelelő
döntés született. Az Alexandersohn ellen felhozott vádak és vallomások
elegendőnek bizonyultak az ítélet meghozásához. A leginkább elhíresült vád a
csabai rabbi ellen a lélek halandóságának hirdetése, amely teljesen ellentmond
a középkori-koraújkori zsidó vallási felfogásnak. A forrásban még azt is
kiemelik, hogy „a’ halhatatlanság ’s a’ jövendő életbeni jutalom vagy kárhozat
megtagadása által minden józan vallás alapelvei ellen”[46]
is vétkezett a porosz rabbi. Ezek után nem csoda, hogy a kor neves
magyarországi rabbijai egytől-egyig határozottan elítélték az eretnek tanokat
hirdető Alexandersohnt. Löw Eleázár abaújszántói rabbi korábban személyes
konfliktusba is került a csabai rabbival és a bírói tisztet betöltött rabbikat
is ő nevezte ki. Mint általában mindenki, ő is megemlíti Alexandersohn szónoki
tehetségét, amit ő „hizelkedő” beszédnek tart, és már-már mint sátáni jelet
említ. A rabbiban – mint mondja – „semmi Isten félelem benne nintsen,” és
gonoszságában másokat is igyekezik letéríteni az isteni útról. Alexandersohnt a
megszületett döntés után tilos „rabbinusnak” vagy oktatónak nevezni, ehelyett
inkább a „tisztátalan” titulus használandó. Az abaújszántói rabbi is külön
kiemeli a lélek halhatatlanságának megkérdőjelezését, hiszen a rabbi – mint
írja – lényegében „az egész Szent Írást ez által meg tagadja nyakassan és
ingerlö képen”. Lőw Eleázár levele a következő felszólítással végződik, ami
mutatja a rabbi elleni érzések mélységét: mint gonosz csábítót „gyűlőljék ezek
a Teremtő ditsőségére”. A balassagyarmati Asch Meier hasonlóan élesen vélekedik Alexandersohnról az ítélet
után. A rabbi sajnálatát fejezi ki azért, mert korábban ajánlólevelet adott ki
a bűnösnek, igaz, akkor még nem is sejthette azt, hogy valójában „nem érdemes
hogy Rabbi hivatalt viselhessen”. A balassagyarmati rabbi – akit
Szófér Mózes legkiválóbb tanítványai között tartanak számon – szintén a lélek
halandóságának hirdetését emeli ki, mint a hejőcsabai rabbi legfőbb vétkét.
Hirsch Heller ugyancsak igen elítélő hangon írja le véleményét. A neves Talmud-tudós,
amikor Bonyhádról távozni készült, akkor
pályázott Alexandersohn ott az ő megüresedő helyére. A rabbit Bonyhádon
majdnem meg is választották, Hirsch Heller állta ennek útját, miután
megparancsolta a helybélieknek, hogy addig ne merészeljék a rabbit
megválasztani, amíg az a megfelelő okmányait be nem mutatja. Hirsch Heller azt
is leírja, amikor közte és Alexandersohn között ez az eset lezajlott, a porosz
rabbi már „több hazug és hallatlan kinyilatkozásokkal” is előállt.[47] Teitelbaum Mózes,[48]
a magyarországi haszidok kiemelkedő vezéregyénisége és Szófér Mózes is
hasonlóan kemény szavakkal ítéli el Alexandersohnt. Teitelbaum és a többi rabbi
leveleiben nem úgy tűnik, hogy a rabbik Alexandersohnt esetleges reformer
nézetei miatt ítélnék el. Az ellene felhozott vádak ugyanis jóval túlmutatnak a
reformer álláspontokon. A lélek halhatatlanságának tagadása például erőteljesen
szemben áll minden zsidó tanítással, akár a hászkálá[49]
hatása alatt áll, akár nem. Úgy gondoljuk, hogy ennek jegyében a felsorolt
rabbik nem Alexandersohn vélt vagy valós reformnézetei ellen emelték fel a hangjukat,
hanem a bárminemű zsidó tanítással gyökeresen szemben álló nézetei miatt,
amelyeket a tanúvallomások által ismertek meg. Érdemes megemlíteni, hogy Teitelbaum Mózes és
Szófér Mózes személyesen nem ismerték a rabbit, vele korábban soha nem találkoztak.
A hejőcsabai esetet és ennek révén Alexandersohn rabbi tanítását, nézeteit és
cselekedeteit kizárólag a tanúvallomások alapján ismerték. A tanúvallomásokból
kirajzolódó kép feltehetőleg annyira súlyosnak mutatkozott, hogy Szófér Mózes
teljesen elégedett volt az elítélő határozattal, emiatt egyáltalán nem is
foglalkozott azzal a sarkalatos kérdéssel, hogy a rabbit nem teljesen szabályos
keretek között ítélték el. A hejőcsabai hitközség tehát megfosztotta
hivatalától Alexandersohn Jonathánt. A helyiek a következőképpen fogadták az
ítéletet: „És így a’ panaszos ügynek nem
önkényesen, hanem vallásunk elvei szerint országbeli főpapjaink által
törvényesen lett elintézése után többször nevezett Alexandersohn Jonathánt,
mint a’ papi próbatételt ki sem állott és így avatatlan, ’s emellett hivatalától
törvényesen is megfosztott papot a’ csabai zsidó község papjának ösmérni ’s
annak szolgálatával élni megszűnt.”[50] Az első eljárásban láthatóan komoly
szabálytalanságok fordultak elő, elsősorban a bírói kinevezések és a
tanúkihallgatások során. Érthető, hogy a forrásanyagom, amely elsősorban a
csabaiak szemszögéből mutatja be az ügyet, átsiklik a szabálytalanságok felett.
A forrásból egyértelműen kitűnik, hogy a helyi zsidó közösség a környék vezető
rabbijaival karöltve, minél előbb meg akart szabadulni a csabai rabbitól. A
„szent cél” érdekében pedig hajlandóak voltak szemet hunyni a nyilvánvaló
szabálysértések felett. A máskor oly szigorú Szófér Mózes – bár döntését
alaposan megindokolta[51]
– ugyancsak eltekintett a szigorú vallási szabályoktól. Szófér ugyanis félt,
hogy egy Chorin Áronhoz[52]
hasonló maszkil[53]
rabbi jelent meg Hejőcsabán, akit mielőbb félre kell állítani. „Ma így beszél
[ti. Alexandersohn] holnap meg úgy és ádáz gyümölcsöket termelhet, mint az
aradi [ti. Chorin]” – írja Szófér egy későbbi levelében, majd a hejőcsabai
hitközségi tagokat is megfeddi, „amiért porosz vagy lengyel származású rabbit
választottak, daczára annak, hogy van elég jámbor talmudista hazánkban, kik oly
szegények, hogy rászorulnak a rabbiságra és emellett nem oly alakoskodók, mint
a külföldről bevándoroltak”.[54] A második egyházi eljárás Alexandersohn küzdelme a második
egyházi eljárás megindításáért Alexandersohn
nem hagyta annyiban az ügyet és segítőtársakat keresett, hogy mielőbb szabályos eljárás keretei között fény
derüljön az igazságára. A rabbi 1835 áprilisában Pestre utazott, hogy a
pesti zsidó hitközségtől kérjen segítséget. A pesti hitközségben elsősorban Rosenthal Salamon[55] – a neves rabbi, Rosenthal Naftali[56]
fia – segítségére számíthatott, aki meghallgatva a rabbi álláspontját és
megtekintve a rabbi által bemutatott dokumentumokat az üggyel kapcsolatban teljesen
felháborodott az eljárási szabálytalanságokon és minden segítséget megígért az
ügy tisztázására. Az inkább reformokra hajló,
nyugatiasabb szemléletű pesti hitközség[57]
és az Alexandersohn segítségére sietők hamarosan elérték Szófér Mózesnál
a „per újrafelvételét”, bár Szófér ezt egyáltalán nem tartotta szükségesnek.[58] A pesti hitközség elöljárósága hét rabbit
terjesztett elő Szóférnak, akik közül sorsolás útján három rabbit választottak
ki az újbóli vizsgálathoz és a végleges ítélethozatalhoz. A három rabbiból álló
bírói testület: Wiener Simon
lovasberényi, Lévi Gedálja
pásztói és Hirschfeld Hirsch
aszódi rabbik. Márkus Márton a hejőcsabai hitközség ez ügyben
eljáró képviselője bízva igazukban és az első eljárás szabályszerűségében az
alábbi kételyekkel és felháborodással fogadta az új eljárást: „Alexandersohn Jonathán, aki jól
tudta, hogy az elvesztett csabai községet nem egyhamar találandja ismét fel,
nem annyira a’ szégyentől ’s megtört fennhéjazástól, mint a’ bitangolt keresetmódja
elvesztéséből előre ellátott szigorú következményeknek sajnos érzetétől
ostromoltatva, a’ főpapok iránt tartozó tisztelet és köteles függés korlátait
szétrontván, a’ pesti zsidó községhez folyamodott pártfogásért, mellynek
közbenjárása által – jóllehet tisztelettel légyen megemlítve, ügyünkbe lett
bírói beavatkozású jogát egészen felfogni képesek nem vagyunk –, miután a’ pozsonyi
főrabbinus útján nevezett Alexandersohn Jonathán azt, hogy ügye bővebb
nyomozása végett újobban három pap küldessék ki, csakugyan kieszközlötte,”[59] Alexandersohn
az új eljárás megindításával párhuzamosan a világi hatóságokhoz is fordult, ami
egyházi belső ügyben szokatlannak tűnhetett a konfliktus résztvevői számára. A Helytartótanácsnak 1835. május
17-én írt levelében saját szemszögéből összefoglalta a már lezajlott
eseményeket, és kifogást emelt a csabai Márkus Márton tevékenysége miatt. A
rabbi bepanaszolta a csabaiakat, főleg a Hejőcsabán tehetős embernek számító
Márkust, aki szerinte másokat megvesztegetett és izgatott ellene. Márkusék vádjai
szerint viszont ő vétkezett az egységes rituálé ellen és eltért a mózesi
törvényektől. Az ügyben egyházi vizsgálat történt – írja Alexandersohn – de őt
nem hallgatták meg, és követőit is megfélemlítették. Alexandersohn még azt is
állítja, hogy a zsinagógában megverték a vizsgálat ideje alatt. Kéri a Helytartótanácsot,
hogy Borsod vármegyét bízza meg ebben az ügyben, hogy segítsen az új
vizsgálatban a pesti egyházközséggel és Szófér Mózessel karöltve. Egyben kéri a
korábbi vizsgálat és a kihallgatások iratainak átadását – sűrítve ezek voltak
az Alexandersohn által a Helytartótanácsnak benyújtott kérelem fontosabb pontjai.[60] Az újonnan kinevezett egyházi testületnek 1835.
június 16-án Miskolcon kellett összeülnie, ahol az előbb ismertetett,
Alexandersohn által benyújtott a kérelem nyomán a Helytartótanácsi rendelet
megelőzte őket. A Helytartótanács rendelete az Alexandersohn által benyújtott
kérvény értelmében felszólította Borsod vármegyét, hogy az ügy megvizsgálására
alkalmas tanúkat és okmányokat szükség esetén hatósági közbenjárással állítsák
elő, bocsássák a kiküldött rabbik rendelkezésére.[61] A csabai hitközség képviselői érzékelték az erős
világi és egyházi nyomást, amely kétségbe vonta első eljárásuk jóhiszeműségét,
alapvető tisztességét. Hivatkoznak az első eljárás szabályosságára és egyházi
ügyeik autonóm mivoltára: „’s a’ hazai törvények oltalmában
vetett erős bizodalmunknál fogva, melly szerint szegény nemzetségünk az
országban mind ekkoráig eltűretett, biztosan reményljük, hogy valamint eddig,
úgy ennek utána is egyházi dolgainknak saját vallásunk elvei szerint leendő
elintézhetésében a’ felsőbb királyi kormányszékek által is fel fogunk tartatni
’s azok iránt semminémű világi bírósághoz nem utasíttatandunk,”[62] A tanúk második meghallgatása A tanúk másodszori meghallgatása a csabai hitközség
számára tehát teljesen megalapozatlan volt, mert miután az első eljárást
teljesen hitelesnek tekintették, így a másodikban egyáltalán nem lettek volna
kénytelenek részt venni. A másodszori eljárás már csak azért is különleges és a
zsidó hagyományoktól eltérő volt, mert elvileg egy Bész din[63]
ítélete megfellebbezhetetlen.[64] A hejőcsabai zsidók a hagyományok
ellenére történő újbóli tanúmeghallgatásokat vállalták, igaz viszont, hogy nem
mindenkit sikerült elérni az első eljárás tanúi közül. Az újabb
tanúmeghallgatásoknál már Alexandersohn is megjelent, így helyben reagálhatott
az ellene felhozott vádakra. Emellett újabb tanúk is jelentkeztek, akik a
csabai rabbi védelmében vallottak, és akik korábban – a rabbi szerint – azért
sem mertek vallani, mert megfélemlítették őket. Itt már egyértelműen árnyaltabban
megmutatkoztak a vallomások. Az első eljárásban is részt vevő
tanúk vallomásai többnyire megegyeznek az előzőekkel, csak néhány esetben
módosították a korábbi állításaikat. Ezeknek a vallomásoknak a nagy részét a
jelenlévő Alexandersohn következetesen tagadja, vagy pedig pontosítja, ami arra
utal, hogy elképzelhető: az első meghallgatásnál – ami a rabbi jelenléte nélkül
zajlott – komoly csúsztatások is előfordulhattak a tanúk részéről. Arra a kérdésre például, hogy
szombaton szabad-e a gyertyához nyúlni, megegyezett a tanúk vallomása az
előzőekkel, csupán jobban kidomborították, hogy Alexandersohn rabbi csak a
gyertyához nyúlást hagyta jóvá, és nem annak áthelyezését. Másodszor már az is
elhangzik, hogy az esti imádság után a rabbi a kibontakozó vita közben
bevallotta: tévedett. A tanúk azt is állítják, hogy a vita során az újhelyi
rabbit (Teitelbaum Mózest) Alexandersohn csalárdnak nevezte. Ezt a vádat a
hejőcsabai rabbi el is ismerte a bírók előtt.[65] A kóserság kérdésében a már korábban
tárgyalt marhahús esetében – amelyben az első meghallgatás szerint rothadt húst
találtak, amit a rabbi felületesen vizsgált meg, ám mégis kósernak titulált – a
rabbi tagadott. Alexandersohn azzal védekezik, hogy a húsnak semmi hibája nem
volt, miután a rothadt részeket lehámozták róla. Ez az eljárás azonban nem
szabályos, hiszen a hagyomány szerint „ha valamit használhatatlannak
nyilvánítanak [ti. a rituális vizsgálat során], az az állatnak nem csupán arra
a részére vonatkozik, amely veszélyes eltérést mutat”.[66]
Ha ugyanis valamit „t’réfá”-nak találnak, akkor az azt jelenti, hogy rituális
szemszögből nézve az egész állat emberi táplálkozásra alkalmatlan. Azt a vádat, amely szerint a csabai
rabbi a t’filin felhelyezése közben feleslegesen beszélt, Alexandersohn
határozottan tagadja. A két tanú közül egyébként – akik ezt állították – a második
meghallgatásnál csak az egyik volt jelen. Ezért nem derülhetett fény arra, hogy
a rabbi mit reagált volna a „basszom a lelkit” kifejezésre, ami állítólag – a
távol maradt tanú vallomása szerint – tőle származik. Talán a legsúlyosabb és leginkább
elhíresült vád, amely szerint a csabai rabbi a lélek halandóságát tanította, a
második tanú meghallgatásoknál megingott. Az újabb vallomás szerint az a két
tanú, akik állították, hogy hallották a rabbit így beszélni, most különbözően
emlékeznek vissza az ügy részleteire. Az egyik tanú (Gombkötő Farkas) például úgy emlékszik az eset karácsony után
volt, és senkinek nem beszélt róla, míg a másik tanú (a Kántor) szerint pedig
lehet, hogy karácsony előtt volt, és ő azt is állítja, hogy nem titkolták az esetet,
hanem azonnal elárulták Kun Mózesnak.
Ezek az apró részletek ha nem is cáfolják azt, hogy az ügy megtörtént volna, de
legalábbis kérdésessé tehetik a lélek halandóságát tárgyaló tanúvallomás
hitelességét. A második egyházi eljárás ítélete Miután
a második eljárás bírái elvégezték feladatukat, kiegyezést akartak kieszközölni
a két fél között, mert feltehetőleg féltek formális ítéletet hozni. A rabbik
vélhetően nem szerettek volna a szigorú és mélyen tisztelt Szófér Mózesnak
ellent mondani.[67] Ezt
a feladatot végül csak akkor merték felvállalni, amikor Kohn Schwerin Götz elvállalta
az elnökséget. Kohn Schwerin maga is országosan ismert rabbi volt, aki már
többször ellent mert mondani Szófér Mózesnak. A lefolytatott vizsgálatok alapos áttanulmányozása
után végül Kohn Schwerin Götz a következő eredményre jutott: „kimutatta, hogy még az esetben
is, ha azok [ti. a tanúvallomások] igazak lennének, a zsidó vallásos szabványok
értelmében nem szolgáltatnak jogalapot a hozott ítéletre. Alexandersohn a
kérdéses esetekben vagy szigorúan a vallásos intézkedések szerint, vagy pedig
azoknak enyhébb, de azért megengedett fölfogása szerint és úgy járt el, hogy
csak az előítélet találhatott azokban gáncsolni valót.”[68] Ezzel
együtt azt is kimondták, hogy az első eljárás rabbijai, akiknek feladatuk
pusztán a tanúvallomások felvétele volt; részrehajlónak mutatkoztak és
túlléptek hatáskörükön, amiért a jegyzőkönyv végén elmarasztaló ítéletet
hoztak. Nem sokkal később Kohn Schwerin már további,
egyértelmű bizonyítékot is talált. Baján két tanú kereste fel, akik hajlandóak
voltak tanúskodni Alexandersohn ártatlansága mellet. Emellett Krieshaber paksi rabbi egyik fia is
jelentkezett, hogy az ő nevében a csabaiak hamis vádakat terjesztettek
Alexandersohnról. Miután az új tanúkat is szabályszerűen kihallgatták, Kohn
Schwerin levélben értesítette Rosenthal
Salamont és Ullmann Gábrielt,
a pesti hitközség elöljáróját. Ez a két előkelő ember megbízta Kohn Schwerint
egy újabban összehívandó rabbi-testület elnökének, aki ezt elfogadta, majd a
három eddigi ítélethozataltól tartózkodó rabbi is beleegyezett az újabb
részvételbe. Még egy rabbira szükség volt ahhoz, hogy páratlanul legyenek, ezt
a tisztet végül Oppenheimer Simon
pesti hitközségi ülnök töltötte be.[69] Miután az újabb tanácskozások az elöljáróság színe
előtt rendben lefolytak, kimondták az Alexandersohnt rehabilitáló ítéletet,
amely a valamennyi ellene felhozott vádat hamisnak és alaptalannak mondott ki,
őt pedig alkalmasnak nyilvánított arra, hogy a rabbi-hivatalt betöltse.
Alexandersohnt csupán azért fedték meg, mert néha izgatottságában illetlen volt
országos hírű, tekintélyes rabbikkal szemben. Arra is kötelezték a porosz
rabbit, hogy ha lehetséges, rituális kérdésekben csak akkor használja az
enyhébb gyakorlatot, ha az az általánosan elfogadott gyakorlatnak és nem pedig
egyes rabbinikus tekintély nézetének felel meg.[70] A per utóélete Alexandersohnt
tehát rehabilitálták, ám önfejűsége és makacssága tovább nehezítette helyzetét.
Mindenáron csabai rabbi akart maradni, ezért a számára elégtételként kirótt 800
forintot sem volt hajlandó elfogadni, csak és kizárólag a csabai rabbi-szék
újbóli elfoglalását tartotta megfelelő elégtételnek. Emiatt nem is írta alá az
eléje terjesztett ítéletet, így a rabbi-kollégium eredmény nélkül oszlott fel. A Helytartótanácsnál megsürgette a Borsod megyei
hatóságnál indított perét, amelyet a csabai hitközség ellen indított, azután
Berlinbe, majd Frankfurtba, a reform központjába utazott, hogy támogatókat
szerezzen. Ausztria és Németország tekintélyes rabbijai, sőt a berlini
rabbinátus is kiállt mellette és felszólította Szófért, hogy Alexandersohnnal
szembeni eljárását magyarázza meg.[71] Alexandersohn tehát családját hátrahagyva több mint
tíz évig vándorolt és a Habsburg Birodalmon, valamint a német területeken kívül
Dániában, Itáliában, Franciaországban, Angliában és Hollandiában is megfordult.
Utazásai során ajánlóleveleket, véleményeket gyűjtött rabbiknál és tudósoknál,
jogigényének támogatására, valamint azért, hogy a különböző zsidó
hitközségeknél pénzt gyűjthessen. Emellett előfizetéseket gyűjtött a könyvére,[72]
amelyben a hitközség elleni küzdelmének, perének dokumentumait és a segítőitől
kapott támogató leveleket gyűjtötte egybe. Alexandersohn esetét több
előfizetője is kommentálta. Leopold
Zunz, a korszak egyik legnevesebb zsidó hittudósa szerint például a
könyvben „a fanatizmus ártatlan áldozata mutatja be életét”.[73]
Egy másik véleményező, Julius Fürst
azért támogatta a könyv megjelenését, mert ezzel igyekezett elősegíteni a „régi
rabbik fanatikus mesterkedéseinek leleplezését”.[74] Alexandersohn könyvét legelőször 1846-ban Dessauban
sikerült kiadnia, ám ebből még csak kevés példányt tudott kinyomtatni, a
könyvkiadó ugyanis becsapta. A következő évben, 1847-ben már elegendőt
nyomtattak ahhoz, hogy minden előfizetőjének jusson, Alexandriától
Manchesterig, Pozsonytól Eperjesig. Olyan híres nevek tűnnek fel előfizetőinek
névsorában, mint például Eötvös József
vagy Sztankovits János püspök,
ami a magyarországi elit bizonyos rokonszenvéről tanúskodik.[75]
A könyvben megtalálható előfizetői jegyzék többek között kiválóan dokumentálja
azt is, hogy a korabeli Magyar Királyság városaiban kik voltak azok a reformer
szellemű zsidó és nem zsidó polgárok, akik hajlandóak voltak pénzt áldozni a
könyvért, bizonyítva ezzel a maguk érdeklődését. Alexandersohn a könyvében csak
az ügyére vonatkozó dokumentumok szerepeltek saját kommentárjaival ellátva.
Szenvedéseinek részletes előadására és annak könyvbe foglalására már nem maradt
elegendő pénze.[76]
Alexandersohn pere a világi hatóságoknál –
bár többször is sürgette – fennakadt, mivel a világi törvénykezés nem
hozhatott semmilyen ítéletet ügyében, amelyet folyamatosan egy „felsőbb
rabbinikus bíróság” elé küldték, ami nem létezett. Az idő előrehaladásával Alexandersohn és az ügy
kikerült a figyelem középpontjából, Alexandersohn végleg magára maradt és
teljesen elszegényedett. Magyarországon időközben ellenfelei már azt is elhíresztelték
róla, hogy kikeresztelkedett. A csabai rabbi 1869. november 24-én
koldusszegényen halt meg az óbudai zsidó kórházban.[77] Alexandersohn Jonathán magyarországi műkődése,
perei, vándorlása a későbbi irodalomban és történetírásban úgy jelentkeznek,
mint a reform szellemiségben élő rabbi összeütközése az elmaradott fanatikusokkal.
Főleg a kortárs nyugati és hazai reformer zsidók, majd a későbbi neológ történetírás – mint például a már említett
Groszmann Zsigmond – látja úgy Alexandersohnt, mint a korán jött
reformert, aki szabályosan koldusbotra jutott a fejlődés érdekében vívott
kilátástalan küzdelmében. Később ez a kép jelenik meg a Zsidó Lexikonban illetve a későbbi szakirodalomban
is. Fentebbiekben arra próbáltunk rámutatni, hogy ez a
kép nem igazán helytálló. A viszály indító oka sokkal inkább a személyes
érdekek összeütközése volt, és az, hogy a rabbi tényleg nem illett a hejőcsabai
közösségbe. Alexandersohn és pártfogói állítása szerint – amelyet aztán Kohn
Schwerin Götz által lefolytatott eljárás igaznak is ítélt – a hejőcsabai hitközség
azért igyekezett a rabbi ellen felhozott vádakat vallási színben feltüntetni,
mivel így biztosak lehettek abban, hogy a korábban a csabai rabbival szintén
összeütközésbe került Lőw Eleázár által összehívott testület megfosztja majd a
rabbi-széktől. Ez is azt mutatja, hogy a korszak felfokozott vallási-politikai
hangulatában a rabbi és a hitközség között fennálló, gyakran személyeskedésbe
torkolló viszályokat egyszerűbb volt vallási konfliktusként feltüntetni, még ha
az az ügy alapjában más jellegű is volt. Az általunk megismert források szerint
Hejőcsabán is erről volt szó. A dolgozat korábbi részében már tárgyalt
hitközségi viszályok két típusa szerint ez az ügy sokkal inkább abba a
csoportba tartozik, amelyek többségében a kiváltó ok nem vallási, inkább
személyes és kulturális távolságon alapuló volt. Sokkal kevésbé sorolható a
másik kategóriába: a reform és ortodoxia közötti hitközségen belüli konfliktusok
közé. Az hogy Alexandersohn igazi mártírrá vált, sokkal
inkább köszönhető az ügy utóéletének és a rabbi pártfogóinak. A rabbit a
nyugatias szemléletű, reformer zsidók vették védelmükbe, akik nem azért látták
mártírnak, mert a csabai közösség túlzottan „maradi” volt és nem értett egyet
az ő vallási újításaival – sőt inkább ő ostorozta a hitközséget, mert visszaélések
voltak –s ezért meghurcolták. Alexandersohnt azért látták mártírnak, ahogyan a
környék – túlnyomórészt konzervatívabb – rabbijai és Szófér Mózes „elbántak”
vele. Ez az eljárás volt az, amin a közvélemény felháborodott, és inkább ezt
tartották elmaradottnak és középkorinak. Úgy vélem, hogy ez az a részlet, amit
a szakirodalom nem igazán szokott hangsúlyozni. Jegyzetek [1] Vö. Gyurgyák János: A zsidókérdés Magyarországon. Bp., 2001. 225-229. p. [2] Kohn Sámuel: Kohn Schwerin Götz. Élet és korrajz, 1760-1850. In:
Magyar-Zsidó Szemle, 1898-1899. (továbbiakban: Kohn, 1898-1899.) 27. p. [3] Groszmann Zsigmond: A magyar zsidók V. Ferdinánd alatt
(1835-1848). Bp., 1916. 37. p. [4] Zsidó Lexikon. Szerk.: Újvári Péter. Bp., 1929. (továbbiakban: MZsL.
1929.) 25. p. [5] Büchler Sándor: Adalékok
a hazai zsidó községek történetéhez, 1830-1848. In: Magyar-Zsidó Szemle, 1890. (továbbiakban: Büchler, 1890.) 470. p. [6] Katzburg, Nathaniel: Fejezetek az újkori zsidó történelemből Magyarországon. Bp.,
1999. (továbbiakban: Katzburg,
1999.) 66. p. [7] Büchler, 1890. 470. p. [8] Uo. 472-473. p. [9] Uo. 475-476. [10] Katzburg, 1999. 64. p. [11] Uo. [12] Kohn Schwerin Götz: a
pozsonyi és prágai világhírű jesivákban tanult és 1796-ban költözött
Magyarországra, ahol előbb Szabadkán, majd 1815-től kezdve Baján volt rabbi.
1827-ben a magyar hitközségek egy része megválasztotta az egész ország
főrabbijának, azzal a jogkörrel, hogy vallási ügyekben dönthessen, s a feleket
viszály esetén megjelenésre kényszeríthesse, továbbá
beleegyezése nélkül az országban senkit se lehessen rabbinak vagy más rituális
funkcióra alkalmazni. Ő maga nem állt távol bizonyos reformoktól, így
megengedte és maga is gyakorolta a prédikálást ünnepi istentiszteletek
alkalmával, és hitszónoklataiban nem szorítkozott kizárólag bibliai
magyarázatra. [13] Katzburg, 1999. 64. p. [14] Uo. [15] Müntz Mózes (1750
k.-1831): egy ideig Brodyban működött, ahol híres jesivát tartott fenn.
1790-ben Ezekiel Landau ajánlotta óbudai főrabbinak. Bizonyos reformokat
támogatott, ezt mutatja, hogy az ő előszavával jelenik meg Chorin Áron Emek
Ha-Sóvé c. műve, amely később vitákat váltott ki. [16] Katzburg. 1999. 64. p. [17] Vö. Kohn, 1898-1899. 316-317. p. [18] Eisenstädter Majer/Asch
Meier: a hasonnevű jókai rabbi unokája, Sasváron született. Kismartonban és
Pozsonyban tanult Szófér Mózesnál, akinek kedvelt tanítványaihoz tartozott.
Előbb Baján, majd Balassagyarmaton működött, 1833-tól pedig Ungváron. A
köztudottan ortodox rabbi első találkozása során szimpatizált Alexandersohnnal,
mivel ajánlólevelet adott neki. Ez arra enged következtetni, hogy a későbbi
csabai rabit nem találta vallási újítónak. [19] Kohn, 1898-1899. 316-317. p. [20] Uo. 317-318. p. (Kohn a
csabai közösséget láthatóan úgy mutatja be, amely a hagyományokat nem mindig
tartotta be.) [21] Kohn, 1898-1899. 318. p. [22] Haszidizmus: 18.
században Kelet-Európában születő, főleg a Kabbalán alapuló zsidó miszticizmus,
kegyességi mozgalom. [23] Kohn a tanulmányában
említ egy konfliktust Alexandersohn és az egyik hitközségi tag között. A hitközségi
tag a konfliktust követően bepanaszolta a rabbit Teitelbaumnál, hogy ti.
Alexandersohn egyszer azt mondta a haszid vezetőre, hogy „üzletét jól értő
kereskedő”. [24] Rottemberger Dávid
(1783-1857): előbb a tállyai, később a szentpéteri hitközség rabbija volt. Szerzője a Tehilo Ledovid c.
templomi szónoklatgyűjteménynek. Később Alexandersohn apósa. [25] Oppenheim Hirsch
(1794-1859): a temesvári hitközség Németországból származó, ortodox
irányultságú rabbija. [26] Vö. Kohn, 1898-1899. 320-321. p. [27] Uo. [28] Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Levéltár (továbbiakban: B-A-Z.M.Lt.) IV.
501/e. (= Borsod vármegye nemesi közgyűlésének iratai.) 2555/1838. sz. [29] Uo. [30] Uo. [31] 1834. április 20-án a
Miskolcon ülésező Borsod megyei községek elöljáróihoz fordult, akik közölték
vele, hogy ügyével nem érnek rá foglalkozni. Ezután saját községe elöljáróinál
sürgette egy rabbi-testület összehívását, de itt is elutasító választ kapott,
mert a közösségnek – mint mondták – nincs pénze hozzá. [32] Kohn, 1898-1899. 324. p. [33] Uo. [34] Uo. [35] KOHN, 1898-1899. 324. p. [36] B-A-Z.M.Lt. IV. 501/e. 2555/1838. sz. [37] Vö. Kohn, 1898-1899. 317-318. p. [38] B-A-Z.M.Lt. IV. 501/e. 2555/1838. sz. [39] Ez a szíj a t’fillin, amit a hétköznapi reggeli
ima idején a homlokra és a karra kell illeszteni. Ennek eredete az 5Móz 6, [40] B-A-Z.M.Lt. IV. 501/e. 2555/1838. sz. [41] Kohn, 1898-1899. 325.p. [42] Rékai Miklós: A munkácsi zsidók „terített asztala”. Bp.,
1997. 69. p. [43] B-A-Z.M.Lt. IV. 501/e. 2555/1838. sz. [44] Szigeti Jenő: Az Ószövetség felfogása a halál utáni életről.
In: Lélek, halál, túlvilág. Szerk.: Pócs
Éva. Bp., 2001. 76-79. p. [45] Kohn, 1898-1899. 325. p. [46] B-A-Z.M.Lt. IV. 501/e. 2555/1838. sz. [47] Uo. [48] Teitelbaum Mózes
(1759-1841): a magyarországi haszidizmus vezető személyisége, a
Teitelbaum-család feje, amely később valóságos haszid dinasztia lett.
Sátoraljaújhelyen látogatott jesivát tartott fenn s körülbelül 33 évig tanított.
Tudásának és aszkétikus vallásosságának híre messze vidékekre is elterjedt. [49] Hászkálá: a zsidó
felvilágosodás mozgalma, amely a 18. sz. második felében indul Berlinből. [50]
B-A-Z.M.Lt. IV. 501/e. 2555/1838. sz. [51] Vö. Kohn, 1898-1899. 17. p. Szófér azzal
indokolta döntését, hogy a rabbinak hivatalos minőségében elkövetett hibái
miatt eddigi hitközségét el kell hagynia, de amiért engedélyezte a válólevél
kiállítását a szántói rabbi véleménye ellenére és más rabbik megkérdezése
nélkül, így egyáltalában nem méltó a rabbiságra. [52] Chorin Áron: Ezekiel
Landau tanítványa. Később kerül Aradra, ahol főrabbi lesz. Magyarországon az
első reformerek között van, az 1803-ban kiadott Emek ha Sóve c. művében
már nyíltan reformernek is vallja magát. [53] Maszkil: a zsidó
felvilágosodás híve, képviselője. [54] Büchler, 1890. 473. p. [55] Rosenthal Salamon (1764-1845): korának több mérsékelten
felvilágosult tudósával kapcsolatban állt. Ő fordította le héberre Mendelssohn Phaedon című munkáját és egyéb műveit.
(Ezek kéziratban maradtak). [56] Rosenthal Naftali (1727-1798): fiatal korában Fränkel Dávid
berlini jesivájában tanult, ahol barátságot kötött Moses Mendelssohnnal. Innen
Prágába került. Később Móron telepedett le, ahol jesivát is vezetett. Országszerte
ismert rabbi, aki többször közbenjárt a felsőbb hatóságoknál a magyarországi
zsidóság ügyeiben. [57] Büchler Sándor: A zsidók története Budapesten a legrégibb
időktől 1867-ig. Bp., 1901. 398-401. p. [58] Vö. Kohn, 1898-1899. 17-20. p. [59] B-A-Z.M.Lt. IV. 501/e. 2555/1838. sz. [60] Uo. [61] Vö. Kohn, 1898-1899. 20. p. [62] B-A-Z.M.Lt. IV. 501/e. 2555/1838. sz. [63] Bész din: „az ítélet
háza”, a rabbinikus bíróság neve. [64] MZsL. 1929. 113. p. [65] Ez véleményünk szerint
azt is mutathatja, hogy a rabbi nem
kategorikusan mindent tagadott, hanem
amit valóban elkövetett azt – legalábbis ez a reakció arra utal – beismerte. [66] De Vries, Simon Philip: Zsidó rítusok és jelképek. Bp., 2000.
176-178. p. [67] Kohn, 1898-1899. 20-21. p. [68] Uo. 21. p. [69] Uo. 22-23. p. [70] Uo. 23. p. [71] Uo. 25-27. p. [72] Alexandersohn, Jonathan:
Ehrenrettung und auf Dokumente gestützte Widerlegung aller gegen mich
vorgebrachten Beschuldigungen und Verunglimpfungen. Meine durch öffentliche
Blätter einigermaßen schon bekannte Verfolgungsgeschichte, Dessau, 1846. (továbbiakban: Alexanderssohn,
1846.) [73] Miskolczy Ambrus: Horn Ede. Máriabesenyő–Gödöllő, 2007.
(továbbiakban: Miskolczy, 2007.)
18. p. [74] Alexanderssohn, 1846. 146. p. [74] Miskolczy, 2007. 17. p. [75] Uo 18. p. [76] Kohn, 1898-1899. 28. p. [77] Uo. 28. p. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |