9. évfolyam 2.
szám |
Bolvári-Takács
Gábor: Takács Béla rendőrségi legációja 1949-ben |
Takács Béla (1930-1997) református lelkész, múzeumigazgató, a néprajztudomány kandidátusa, a magyar
református egyházművészet kiemelkedő kutatója volt. Iskoláit 1941-1949 között a
Sárospataki Református Főiskola Gimnáziumában végezte, majd a Teológiára
iratkozott be. 1951-ig volt pataki teológus, az intézmény bezárása után
Debrecenben fejezte be tanulmányait, 1954-ben. Ezután a debreceni
Nagykönyvtárban segédlelkész, majd 1958-tól 1973-ig a sárospataki református
gyűjtemény múzeumigazgatója. 1973-1994-ig a Debreceni Református Kollégiumban
látta el ugyanezt a munkakört. Irathagyatékában maradt fenn az
alább közölt dokumentum, amely az 1949. évi karácsonyi legációjának sajátos
eseményeit tanúsítja. Történt ugyanis, hogy mint I. éves teológust, Karcsán a rendőrség, engedély nélküli kéregetés címén,
előállította, majd kihágási eljárás indult ellene, amelyről őt nem is
tájékoztatták. Az 1950. évi, a „felszabadulás” ötödik évfordulója alkalmából
meghirdetett közkegyelem alapján az eljárást megszüntették, és csupán ekkor, az
erről szóló értesítés kézhezvételekor szerzett tudomást az őt feljelentő
bodrogközi rendőr cselekedetéről. Takács Béla 1996-ban, a halála
előtti évben, rövid elbeszélés formájában papírra vetette az üggyel kapcsolatos
emlékeit. A kézirat A pataki diákvilág anekdotakincse című
kiadvány számára készült, de az anekdota-terjedelmet meghaladó hosszúsága miatt
végül a kötetbe nem került bele.[1]
Az eljárást megszüntető végzéssel együtt most e kéziratot is közzétesszük. A dokumentum és a visszaemlékezés
szemléletesen példázza az állami szervek egyházellenességének kibontakozását,
amely a kommunista párt hatalomra kerülése és a szovjet típusú államszervezeti
modell kialakulása után, az 1940-50-es évek fordulóján – Mindszenty
József 1949. februári elítélése, és az MDP Központi Vezetőségének 1950.
júniusi, a klerikális reakció elleni harcról szóló határozata közötti
időszakban – a magyar társadalmi-politikai közéletet jellemezte. Az iratot a korabeli helyesírás
szerint szöveghűen közöljük, a visszaemlékezésben is csupán a gépelési hibákat
javítottuk ki. A szükségesnek ítélt megjegyzéseket lábjegyzetben adjuk meg. DOKUMENTUMOK I. Végzés Takács
Béla rendőrhatósági ügyéről A rendőrség sátoraljaújhelyi városi és járási
kapitánysága, mint I. fokú rendőri büntetőbíróság.[2] Sátoraljaújhely, Dózsa György-u. 19. Telefon: 15.
Postafiók: 37. 1949. kih. 2288/1.
szám.[3] Tárgy: Takács Béla
Sárospatak Árpád u. 52-i lakos kihágási ügye. V é g z é s Takács Béla Sárospatak
Árpád u. 52-i lakos ellen eng nélküli kéregetés miatt fenti szám
alatt folyamatba tett kihágási eljárást a Rbsz.[4]
151.§. 2. pontja alapján megszüntetem. Elrendelem az eljárás folyamán lefoglalt … jogos tulajdonosának való visszaadását,
elkobzását, értékesítését a … sz.r. … §-a alapján, megsemmisítését a Btk.[5]
61. §-a alapján azzal, hogy az értékesítésből befolyó
összeg teljes egészében az államkincstárt illeti.[6] Sértettet kártérítési igényével a
9405/1950. B.M. sz. rendelet I. rész 7. bekezdése
alapján polgári perre utasítom. M e g o k o l á s Terhelt a vád tárgyává tett
kihágási cselekményt 1949. XII. 26
követte el, így az a felszabadulás ötödik évfordulója alkalmából gyakorolt közkegyelmi
rendelkezés[7]
11. §-a alapján kegyelem alá esik és mivel a Rbsz. 151. §. 2. pontja szerint a kegyelem az eljárás
folytatását kizárja, az eljárást meg kellett szüntetni. Miután a kegyelem az eljárás
során lefoglalt oly tárgyakra, melyeknek [...][8]
birtoklása, használata, terjesztése tiltva van – nem terjed ki, annak elkobzása,
értékesítése, megsemmisítése tárgyában intézkedni kell. Az érvényesített kártérítési
igény polgári perre utasítása a felhívott törvényhelyen alapszik.[9] Ezen végzésem ellen a
kézbesítéstől számított 15 napon belül az I. fokú rendőri büntetőbíróságnál
szóban, vagy írásban előterjesztendő I. fokú felfolyamodásnak van helye. Erről értesülnek: Takács Béla Sárospatak Sátoraljaújhely, 1950. 1950 ÁPR. 12. hó .. n[10] Rendőrség városi és járási kapitánysága Sátoraljaújhely (körbélyegző) Somos (?)[11] rendőri büntetőbíró II. Takács Béla
visszaemlékezése 1949 karácsonyán, mint I. éves pataki teológus, Karcsán és Pácinban voltam
legátus, vagyis ünnepi követ. Ezt a szép küldetést bennem két érzés határozta
meg: az idegesség és a félelem, amelyet az okozott, hogy a szolgálatomat a templomban
kezdtem ugyan, de a rendőrségen fejeztem be. Ami az idegességet illeti, ezt a pácini gyülekezet az ünnep első napján észrevehette, mert a
szószéken így olvastam fel az alapigét a Bibliából: „Mek…mek… megigazulván hit által, békességünk
van Istennel a mi Urunk Jézus Krisztusban”. A karzat alatt a nagyobb lányok
összesúgtak és kuncogtak. Ez azonban nem zavart, a fontos az volt, hogy a
prédikációt hiba nélkül mondtam el. A félelem ünnep másodnapján kezdődött, a karcsai parókián. Már indultunk a templomba, amikor
kopogtattak a lelkészi hivatal ajtaján: – Tessék! – szólt a
lelkipásztor, és őszinte meglepetésünkre egy rendőr nyitott be. – Jó napot – mondta, majd folytatta – Van itt valami
Pilátus? – Nem Pilátus – javította ki a rendőrt a lelkipásztor –
hanem legátus – és rám mutatott, hogy én vagyok az. – Mindegy, az a lényeg, hogy maga azonnal átjön velem Pácinba, a rendőrségre! – mondta a tizedes határozott
hangon. – De hát miért? – A kérdést
egyszerre tettük fel a lelkipásztorral. – Majd az őrmester elvtárs megmondja – válaszolt a
tizedes. Köszönt, és távozott. Nem tehettem mást, fogtam a táskámat, és elindultam Pácin felé, de egyedül, mert a tizedes kerékpárra ült, és
azt mondta: – Maga csak menjen, majd utolérem, más dolgom is van a
faluban. Pácinban előbb a parókiára mentem, hogy
tájékoztassam a lelkipásztort a történtekről, majd szorongó érzéssel
jelentkeztem a rendőrségen. – Na, itt van a másik jómadár
is! – kiáltotta az őrmester, arra utalva, hogy a mendikáns ott kucorgott egy
széken. – Miért járták maguk a falut szombaton a harangozóval? – kérdezte az
őrmester. – Adományokat gyűjtöttünk a presbiterektől. Már több
évszázados szokás, hogy a pataki Kollégium a karácsonyi, húsvéti, pünkösdi
ünnepekre szétküldi a teológusokat a falvakba, városokba. Az istentiszteleti
szolgálatért pénzt kapnak a diákok. A mendikáns alsóbb osztályú gimnazista, aki
az ünnep két napján minden református családot felkeres, verssel köszönti a
háznépet, és ő is kap pár forintot. – Maga mennyit gyűjtött össze? – kérdezte az őrmester. – Kétszáz, és valamennyi forintot, de még kapok majd
adományt a lelkészi hivatalban is – válaszoltam. – Ezt a pénzt azonnal adja át nekem! – utasított az
őrmester. – A pénz nincs nálam, a parókián
levő táskámban van, és önnek nincs joga ezt tőlem elvenni. Igazolványom van a
pataki Kollégiumtól, hogy szabályszerűen jártam el az adományok gyűjtésénél. – Ilyen igazolványt, pecsétet én is tudok készíteni –
szólt az őrmester, rövid pillantást vetve a papírra, majd így folytatta: – Maga
itt marad, a mendikáns elmehet, mert ő a gyűjtött pénzt átadta. (De ahogy a
mendikáns utóbb Patakon elmondta, az őrmester semmiféle nyugtát nem adott, a
pénzt zsebre vágta.) Motorkerékpár berregése hallatszott, az őrmester elindult
a körzetébe legátusvadászatra. Közben beszélgetésbe elegyedtünk az ügyeletes rendőrrel,
de ezt félbeszakította a küldöttség érkezése. Az egyházközségi gondnok,
presbitertársával bejött az őrszobára, és azt kérte a rendőrtől, hogy addig
engedjen ki, amíg elvégzem a templomi szolgálatot, majd visszatérve
folytathatom a „rabságot”. – Ezt csak az őrmester elvtárs engedheti meg, de ő most
nincs itt – mondta az ügyeletes. Déltájban megkérdezte a rendőr: – Mit fog ebédelni? – Biztosan hoznak majd ennivalót a parókiáról –
válaszoltam. Erre ugyan nem került sor. Végül az ügyeletes
intézkedett, hogy hozzanak ebédet a számomra attól a szakácsnőtől, aki a
rendőrök kosztjáról gondoskodik. Estefelé megjött az őrmester. Eléggé rosszkedvűen, mert a
vadászata eredménytelennek bizonyult. Legátusokat talált ugyan a környék református
falvaiban, de pénzt nem sikerült zsákmányolni. – Menjünk át a pénzért a parókiára – mondta az
ügyeletesnek és nekem az őrmester. A két rendőr megjelenése legalább olyan
hatást váltott ki a lelkipásztorban és a családjában, mint Karcsán
a rendőr látogatása. Hamarosan élénk vita, sőt parázs
veszekedés alakult ki a lelkipásztor és az őrmester között arról, hogy
elveheti-e tőlem a pénzt vagy nem? Az ingerült szóváltás végén a lelkipásztor
felesége és a gyerekek már sírtak. Az őrmester belátta, hogy a pénzt nem kobozhatja
el, bocsánatkéréssel távozott az ügyeletessel együtt, engem
pedig otthagytak. – Ez a gazember! – mérgelődött a lelkipásztor. Pácin, és a körzetébe tartozó falvak réme, a kulákok ádáz
ellensége, most már téged is elfogatott, a pénzedet is vitte volna ez a rabló! Vacsora után azt javasolta a lelkipásztor, hogy már ma
este gyalogoljak át Karcsára, mert biztos, hogy
kedden reggel a buszmegállónál ismét letartóztatnak. Elindultam tehát a
sötétben Karcsa felé. Nem tagadom, nagyon féltem. Ezt
a kellemetlen érzést betetőzte, hogy Karcsán a
parókián sötétség fogadott. Hiába zörgettem ajtón és ablakon, egyik sem nyílt ki.
Azt hittem, hogy a tornácon levő lócán töltöm az
éjszakát. Szerencsére enyhe idő volt, és szerencsére a lelkész és a felesége
nemsoká hazajött, János napot köszöntöttek, mondta a lelkész, majd folytatta: – Te hogy kerülsz ide? – Azt hallottuk, hogy az őrsön
alszol, és holnap kísérnek be az újhelyi parancsnokságra. – Igen, ez volt a terv, de szabadon engedtek –
válaszoltam, és azt is elmondtam, hogy miért jöttem át Pácinból
Karcsára éjnek évadján. Reggel már nyugodtabban
ébredtem, szálltam fel a Patakra induló autóbuszra. Pácinban hiába keresett az őrmester a megállónál. Már szinte elfelejtettem a karácsonyi legációm
kalandjait, amikor 1950 májusában, egy rosszul stencilezett, a pontozott
részeken tintaceruzával kitöltött szövegű levelet kaptam, amelyben a
sátoraljaújhelyi rendőrbíró közölte, hogy az ellenem „engedély nélküli
kéregetés” címmel indított eljárást megszüntette, mert a felszabadulás öt éves
jubileuma alkalmából kihirdetett amnesztiában részesültem. – Lám csak, személy szerint én
milyen hálás lehetek a felszabadulásnak, az amnesztiának – gondoltam magamban.
Mégis egyre jobban megerősödött bennem a gyanú: ha az őrmesternek sikerül tőlem
kicsikarni a pénzt, nem jelent fel, nem kerültem volna a rendőrbíró elé
koldulás vádjával. A mendikáns apját sem büntették meg azért, mert a kiskorú
fia velem együtt, engedély nélkül kéregetett, tőle az őrmester elkobozta a
pénzt, ezért nem jelentette fel törvénysértés miatt. Az őrmester rajtam úgy
állt bosszút, hogy ellenem megindult a rendőrbírósági eljárás, amiről nekem nem
volt tudomásom. A levelet ma is őrzöm, mintegy bizonyságául annak, hogy
nem vagyok büntetett előéletű. Később megtudtam: az őrmester élete csúfosan ért véget.
1956 őszén a motorkerékpárját egy reggel a pácini út
szélén találták meg; a holttestét, arcra borulva, az út menti árokban, amelyben
csak bokáig érő víz volt, de az őrmester belefulladt. A népítélet ismeretlen végrehajtói segítették át az
őrmester gonosz lelkét a másvilágra. Jegyzetek [1] A pataki diákvilág anekdotakincse. III. köt. Harsányi István gyűjtése alapján, Fekete Gyula közreműködésével. Szerk.: Benke István, Bolvári-Takács
Gábor, Egey Tibor, Király Zoltán, Lázár Oszkár, Szabó
Csaba. Sárospatak, 1996. A kötetben Takács Béla további négy anekdotája
közlésre került: 75-76., 109., 152-153. és 208. p. [2] A rendőri büntetőbíráskodást a 65.000/1909.BM. sz. rend. (RT 1909. 1728. sz.) vezette be. Az
intézményt a 320/1946. ME. sz. rendelet újraszabályozta.
Az 1949. évi 19. tvr. (1949. december 4.) szerint a járásbíróságok hatáskörébe
utalt kihágási eljárások - néhány kivételtől eltekintve - átkerültek a
rendőrbíróságok hatáskörébe. A rendőrségi bíráskodást, a Nagy Imre-kormány
hivatalba lépését követően, az 1953. évi 16. tvr. szüntette meg. Vö.: A magyar
állam szervei, 1944-1950. Főszerk.:
Boreczky Beatrix. Bp., 1985. 580-581. p.; A magyar állam szervei, 1950-1970. Központi szervek. főszerkesztő: Főszerk.: Boreczky Beatrix. Bp., 1993. 226-227. p. [3] A dőlt betűvel szedett szövegrészek a rendőrség
által kézzel, tintaceruzával beírt szavak, a géppel írt, stencilezett irat
kipontozott részeire. [4] Rendőri büntetőbíráskodás szabályai. [5] Büntető Törvénykönyv. [6] E bekezdés második mondata tintaceruzával át van
húzva. [7] Ekkor nyilvánították nemzeti ünneppé április
4-ét. (1950. évi 10. tvr.) [8] Itt kb. fél sor szöveg gépírással törölve. [9] Az előző és ez a bekezdés tintaceruzával át van
húzva. [10] A dőlt betűs rész dátumbélyegzővel van nyomtatva. [11] Kézzel írt aláírás. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |