11. évfolyam 2.
szám |
Bolf Barbara: A Nagykanizsai Piarista Gimnázium és Rendház államosítása, 1948-1950 |
1948 júniusában fogadta el a parlament az egyházi iskolák
államosításáról szóló törvényt, majd a koncepciós perek, internálások,
zaklatások hatására 1950-ben megszületett az állam és a katolikus egyház
közötti megállapodás. Ezután csak nyolc iskolában taníthattak ismét a szerzetesek,
de a négy megmaradt renden kívül a többitől megvonták a működési engedélyt, és
az egyházat szoros állami függésbe vonták. A piaristák nagykanizsai
gimnáziumában a többi egyházi iskolához hasonlóan, de némileg „szelídebb”
körülmények között zajlottak le az események. Itt is végrehajtották az államosítási
törvényt, illetve olyan területeket is állami tulajdonba vettek – sok más
iskolához hasonlóan –, amelyek nem tartoztak a törvény hatálya alá. Támadások
érték a hittanárokat, 1950-ben államosították a rendházat, majd az elsők között
internálták a szerzeteseket, akik a megegyezés megszületése után szabadon
távozhattak. Kanizsán azonban nem került sor olyan durva atrocitásokra, mint
sok más helyen. Még sokan vannak köztünk –
elsősorban öregdiákok –, akik átélték ezt a nehéz időszakot, és akiknek a
beszámolói által közelebb kerülhetünk a korszak és az események megismeréséhez. A Nagykanizsai Piarista Gimnázium államosítása A nagykanizsai intézmény nagy múltra tekint vissza.
1765-ös alapításától kezdve színvonalas oktatást biztosított a térség fiataljai
számára, és számos később híressé váló diákkal – mint például Deák Ferenc,
Tandor Ottó, Wlassics Gyula, Kaán Károly – büszkélkedhet. A 20. század közepének eseményei
természetesen hatással voltak az iskola életére is. A tanítást miniszteri
rendelet következtében 1944. október 29-én átmeneti jelleggel megszüntették.[1]
1944. szeptember 9-én a németek lefoglalták a gimnáziumot tábori kórház
céljaira, majd később az oroszok tették ugyanezt. A tanítás a diákotthon
épületében zajlott ezután. A gimnáziumot 1945. szeptember 10-én vehették ismét
birtokba a piaristák.[2] Az 1945/1946-os tanévben került
sor az általános iskola bevezetésére, amely a következő tanévben igazgatásilag
elkülönült a gimnáziumtól, piarista tanári vezetéssel. Botár Csaba igazgató
támogatta az általános iskola megszervezését, mert ebben a kalazanciusi hagyományokhoz
való visszanyúlást látta.[3]
Az igazolóbizottságok részéről a kanizsai piaristákat is érték atrocitások:
1946 májusában Bojt Lajos és Neuberger József ellen népügyészségi eljárás indult
„fasiszta és demokráciaellenes tanításukért”. Az ügyet októberben zárták le
bizonyítékok hiányában.[4]
Az 1945/1946-os tanévben a tanulólétszám 529 fő volt 91 általános iskolással és
438 gimnazistával.[5] Az államosítást a nagykanizsai
gimnázium sem kerülhette el. Dénes Ferenc piarista öregdiák szerint már az
1947/1948-as tanév vége felé érezni lehetett az államosítás előszelét. Kanizsán
az államosítás az országos és Zala megyei államosításoknál szelídebb
körülmények között történt. Ehhez az is hozzájárulhatott, hogy a város a
kezelésében álló elemi és polgári iskolákat már 1900-ban átadta az államnak,
így az államosítás 1948-ban csak a piarista fiú- és a Notre Dame Leánygimnáziumot
érintette.[6] Nagykanizsán az államosítást
támogató első komolyabb megnyilvánulásra 1948. május 22-én került sor az új
polgármestert – Nagy Józsefet – beiktató közgyűlésen. Az államosítást kimondó
törvény után már az érdekelte az embereket, hogy mi lesz a szerzetestanárokkal.
Az iskola igazgatóját, Lukács Józsefet kérdezte erről a Zala című lap főszerkesztője, de ő ekkor még nem foglalhatott
állást a kérdésben, hisz eddig a püspöki konferencia sem tette meg ezt.[7] A nagykanizsai rendház historia
domusa részletesen leírja az eseményeket.[8]
Ebből kiderül, hogy miniszteri rendelkezés szólt a tanév június 15-i
befejezéséről. Másnap, 16-án került sor a hálaadó szentmisére, a Te Deumra
illetve a bizonyítványok kiosztására,[9]
de ekkor ünnepelték az új iskolába való átköltözés 25. évfordulóját is. Mégis –
interjú-alanyom elmondása szerint – ez az évzáró ünnepség eltért a
megszokottól, nagy szomorúsággal búcsúztatták a tanévet mind a tanárok, mind a
diákok és azok szülei. A politikai helyzetből adódóan ugyanis számítani
lehetett arra, hogy az iskolát hamarosan államosítják. (Épp ezen a napon történt
meg a szavazás a parlamentben az egyházi iskolákról.) Lukács József igazgató
beszéde eltért a korábbiaktól. Nem a nyári szünet eltöltéséről beszélt, hanem a
helyzetre való tekintettel a diákok további életére vonatkozóan adott hasznos
tanácsokat, útmutatást. Amikor pedig arról szólt, hogy mit adott eddig diákjainak
az Alma Mater, milyen szellemben nevelte őket, a jelenlevők zokogásban törtek
ki. A diákok nehéz szívvel gondoltak tanáraik, iskolájuk várható elvesztésére.[10] Június 20-án jelent meg a tankerületi
főigazgatóság képviselője azzal a szándékkal, hogy az összes tanárt állami
alkalmazásba vegye, de ezt a paptanárok visszautasították. Így a gimnázium
ideiglenes vezetésével Deák János testnevelő tanárt bízták meg, az általános
iskola és a diákotthon irányítása pedig Buvári András világi tanár kezébe
került. „Sok szép emléket, fáradságos munkát, nemes ambíciókat és színes
terveket kellett otthagynunk e szívünkhöz nőtt intézetek elhagyásával” – írta a
historia domus krónikása, Szűcs Imre házfőnök.[11]
Majd így folytatta: „Mivel a megegyezés a nyár folyamán nem történt meg, rendtagjainknak
elhelyezkedés után kellett nézniök: Az egyházi hatóságok és a tanítórendek
közötti megállapodás szerint az elfoglaltság nélkül maradt szerzetestanárokat
(e jellegük megőrzése mellett) átveszik az egyházmegyék lelkipásztori munkára.
Hosszas és bonyodalmas tárgyalások, levelezések, telefon- és táviratváltások,
személyes utánajárások között teltek a nyári hónapok. A rendháznak és a
rendtagok elhelyezkedésének szövevényes ügyeit rendfőnökünk tartotta kezében,
és bonyolította le fáradságot nem ismerő áldozatos lelkülettel és atyai gondoskodással.” A rendtagok megdöbbenéssel vették
tudomásul egy rendtársuk, a 64 éves Grujber József rendből való kilépését és
állami szolgálatba állását. „Igaz, hogy különc egyénisége eddig is csak
kritikára adott okot, de eltávozása most azért volt különösképpen fájdalmas,
mert kb. 20 éves nagykanizsai tanárkodása alatt úgyszólván mindenki megismerte,
és így tanítványai és a hívő társadalom körében nagy botránkozást váltott ki
aposztaziája.”[12]
A krónika pontosan beszámol a szerzetesek helyzetének változásáról.[13]
Többeket kisebb településekre, falvakba helyeztek kápláni szolgálatra, másokat
nyugdíjaztak. Voltak, akik még egy ideig hitoktatással vagy magántanítással
foglalkoztak, hogy keresethez jussanak. A gimnázium új megbízott
igazgatója Csernay László lett, aki Zalaegerszegről augusztus 28-án érkezett
Nagykanizsára. Az iskola általános iskolai részét teljesen megszüntették, a
„gimn.-i épületben csak a gimn. 6 megnyitott osztálya kapott helyet és a volt
polgári fiuiskolából alakult ált. iskola alsó tagozata 5 osztályban.”[14] Hamarosan megkezdődött az iskola
területének felmérése, majd – elvileg a törvény szerint – az állami és rendi
tulajdon meghatározása: „Az államosítási törvény
értelmében bizottságok határolják el a volt egyházi, ill. szerzetesiskoláknál
az állam tulajdonába átmenő épület- és területrészeket a szerzetestestületek
kezében maradó rendházi részektől, és a bizottság[15]
augusztus 31-én jelent meg nálunk, s a határt közös megállapodással úgy húztuk
meg, hogy a szorosan vett rendház (utcai) épület és gyümölcsös, ill. díszkert
teljes egészében a rendnek való meghagyása mellett a határvonal egy méterrel a
gimnáziumi (középső) épület fala mellett húzódik […]. A gimnázium keleti
sarkától egyenes irányban meg tovább a konviktus kert kerítéséig, innen a kert
belső (keleti) oldalán húzódik a konviktus épület sarkáig, és fordul megint
keletre a kőfalig. A rendházé marad tehát a Sugár u. 11–13. számú
épületen (lakóház és konyha, ebédlő-épület) kívül az istálló előterével a mosó
és a vasalóhelyiség, a sertésólak, a konviktus kertből a füves (déli rész) a
botanikus kerttel, a két rendházi konyhakert (az északihoz bejárat mint
szolgalom a konviktus kertjén át). – Az északi oldalon a kápolna környékével
úgy, hogy a volt zeneiskola (Királyi Pál u. 2) nyugati sarkától a rendház
kertjéig vont egyenes képezi a határt. Egyetlen
vitapont a Királyi Pál u. 2 számú épület körül volt. Ugyanis ezt az épületet
1938-ban a rend megvette a várostól 139 000 Ft-ért rendi teológia, vagy más
rendi célra. Mikor az általános iskolát ki kellett bővíteni és hirtelen az
egyik napról a másikra fel kellett állítanunk az alsó tagozatot (régi elemi
osztályok), nem lévén máshol hely, ide helyeztük el ezeket az osztályokat. Ezen
az alapon (mivel az utóbbi két évben iskolai célt szolgált) a bizottság kimondta
az állami tulajdonbavételt. Mi viszont hivatkoztunk a végrehajtási utasítás
86.4 pontjára[?], mely szerint »
a vallási
közoktatásügyi miniszter esetenként dönti el, hogy használatba kell-e venni az
iskola épületét, vagy helyiséget abban az esetben, ha az épületet nem iskola
céljára létesítették, hanem csupán szükségmegoldásként, vagy átmenetileg
szolgál iskola céljára.« Ezt az
álláspontunkat a megosztási jegyzőkönyvben részletesen kifejtettük, majd
okmányokkal (igazodva a volt polgármester nyilatkozatának melléklésével, a
rendfőnök úr levelével, hogy az épületet most plébániai laknak, egyházközségi
helyiségnek kívánjuk használni) nagy felterjesztést tettünk a VKM-hez.
Időközben itt járt az V. i. o.[?] főnöke, aki […] megértette és magáévá
tette érvelésünket.”[16] Tehát látjuk, hogy nem ment zökkenőmentesen a területek
elhatárolása, mivel olyan területeket is állami tulajdonba vettek, amik nem is
tartoztak valójában a törvény hatálya alá. Így a rend jogosan tiltakozott: „A nagykanizsai volt piarista
gimnázium és rendház szétválasztása alkalmával, augusztus hó 31-én, a Királyi
Pál u. 4. sz. épületet állami iskolai internátus részére jelölték ki. A
jegyzőkönyvben épp az 1948. évi XXXIII. tc. intézkedéseire hivatkozva ez ellen
óvást jelentettünk be, mivel kétséget kizárólag rendi (és teológiai) célokra
szerezte az épületet a magyar kegyestanítórend, eredetileg sem iskolai célokra
létesítették (Végrehajt. Út. 8§. 3–4.), s csak az utolsó két tanévben
engedte meg a rend átmenetileg, szükségképp, hogy oda az általános iskola alsó
tagozatának néhány osztályát elhelyezzék, elsősorban azon a címen, hogy az
iskola rendi szervezésben indult meg s így kötelességünknek éreztük e rendi
épülettel kisegíteni. [...] Ugyanezen a telken már rendelkezésre bocsátottunk
az államosítás alapján egy kétemeletes konviktust, melyet rendünk nagy
áldozatok árán rendezett be, hozott rendbe a háború után és tartott fenn.[...]”[17] De „november 5-én megérkezett az
országos államosító bizottság döntése, hogy a megosztási jegyzőkönyvet
jóváhagyja, a rend kívánságát azonban elutasítja. Egyúttal utasítja a tanügyi
és közigazgatási hatóságokat, hogy az épületet áll. általános iskolai otthon céljaira
vegye át.”[18] A rend ezt nem hagyta ennyiben és ismét tiltakozott, amit
újabb bizottságok felállítása követett. Újabb jegyzőkönyvek, javaslatok
születtek, és a tárgyalások egészen 1950-ig elhúzódtak. Ekkor azonban
feloszlatták a rendházat is, így a további tárgyalásoknak már nem volt értelme.[19]
Az alábbi idézetekben jól nyomon követhető a folyamat: „A piarista gimnáziumnak az
1948:XXXIII.t.c. alapján történt államosításával kapcsolatban eljáró bizottság
a város tulajdonát képező rendházat hagyta meg rendi célokra, viszont a rendi
felülépítmény jogú volt általános iskolai épületet államosította. A bizottság javasolja ennek
megváltoztatását a jegyzőkönyvhöz csatolt vázrajz alapján úgy, hogy a pirossal
vonalkázott területek engedtessenek át a Rendnek véglegesen elválasztva a
gimnáziumok területétől azzal, hogy a jelenleg rendházat magában foglaló
épületnek a jelenlegi teljesen kifogástalan állapotban való átengedése
ellenében a kincstár magára vállalná a rendház területének a gimnáziumok
területétől való elválasztását és a leendő rendház céljaira szolgáló épületnek
a célnak megfelelő átalakítását. A rendház által átengedendő épületnek sűrűbben
vonalkázott földszinti része az épülettől elfalazva plébánia céljait szolgálná
továbbra is. [...] A kegyestanítórend magyar rendtartományának főnöke, a
bizottság döntését a fenti feltételek alapján a maga részéről is elfogadja és
kéri, hogy Miniszter Úr a részletek megbeszélésére a Rend képviselőjét is vonja
be.”[20] ,,[...] A bizottság megállapítja,
hogy 1948. augusztus 31-én a rendi célokat és iskolai célokat szolgáló épületek
megosztása tárgyában felvett jegyzőkönyv ellen a rend által beterjesztett
észrevételeket és a rend kérését a Központi Államosítási Bizottság 1948.
október 13-án hozott 413.sz. határozatával elutasította. [...] A bizottság a
felsorolt összes épületet, kivéve a helyszínrajzon I jelzett templomot állami
tulajdonba venni javasolja, úgyszintén állami tulajdonba venni javasolja az
oktatási célul szolgált ingóságokat is, tekintet nélkül arra, hogy az
államosítás után leltárba vétettek-e, vagy sem. [...] A rend képviselői
kijelentik, hogy észrevételeiket a jogorvoslati határidőn belül írásban teszik
meg, jelen jegyzőkönyv aláírását nem tartják szükségesnek, mivel abban a rend
észrevételei nem szerepelnek.”[21] ,,[...] legyen szabad megtennem
arra észrevételeimet és olyan megoldást hozni javaslatba, amely az államosítás
céljait teljesen megvalósítja és nem teszi lehetetlenné a plébánia működését és
a rendtagok szerzetesi életét. [...] Az 1950. május hó 17-én a rendház
épületébe helyezendő ipari középiskola létesítésére kiküldött VKM bizottság
vezetője, Kádár István kijelentése szerint az ipari iskolának nincs szüksége a
rendház déli részén fekvő, s mellékelt vázlaton F,G,H-val jelzett konyha,
istálló, mosókonyha épületekre. Ezek meghagyását legyen szabad tehát kérnem.
Ezek kellőképpen átalakítva lakásokul szolgálhatnának a rendtagoknak [...]”[22] A szeptemberi tanévkezdéshez
közeledve a közvéleményt egyre inkább foglalkoztatták a gimnáziumban leendően
folyó munka körülményei. Felröppent az a hír is, hogy be fogják zárni az
iskolát. A Zalában ezért megjelent
egy cikk, ami részletes tájékoztatást adott, és igyekezett megnyugtatni az
aggódó szülőket. 1948. szeptember 1-jén szülői értekezletre került sor, ahol
bemutatkozott az új, állandó igazgató, Csernay László, és ígéretet tett arra,
hogy az általános iskola továbbra is működni fog. Ígéretét csak egy tanév
erejéig sikerült teljesítenie.[23] Az iskolába több új tanár
érkezett, majd a tanítás 235 tanulóval indult el. Új osztályozási rendszert
alakítottak ki: az eddig négyfokozatú helyett – melyben az egyes volt a legjobb
– hétfokozatút vezettek be (ebben a hetes volt a legjobb). Egy új tantárgy is
bevezetésre került „mindennapi kérdések órája” címmel Fülöp Ernő vezetésével,
ahol a diákok gondolkodását marxista szellemben igyekeztek átalakítani. Diákszövetség
is alakult a Magyar Ifjúság Népi Szövetségének keretein belül.[24]
Az iskola könyvtárának nagy részét és a tablókat az iskola udvarán elégették. Az iskola
államosítását követő időszak, a nagykanizsai Piarista Rendház államosítása Az új, 1948/1949-es tanév szeptember 4-én kezdődött az
immár államosított iskolában. Ezen a napon különös levelek jelentek meg az iskola
és a templom falain, valamint a klauzúra ajtaján: „Ki érti Isten titkos terveit, miért ríkatja meg kedvenceit? Az új tanév küszöbén hálás és
köszönő szívvel gondoljunk azokra a volt tanárainkra, akik éveken át a
katolikus világnézet örökérvényű alapjait szívünkbe oltották, hogy azt majd
mint a legnagyobb kincset az életbe magunkkal vigyük. Bizonyos okok miatt volt tanáraink
nem taníthatnak tovább bennünket. Az iskolaév nyitányának első akkordja
hozzájuk száll, köszönetünk és szeretetünk bizonyítékaként. Köszönjük azt a világnézeti
megalapozottságot, mely minket a katolikus szellemiség hordozóivá tett. Köszönjük azt a tanítást, melynek
értéke és magas színvonala minden kritikát elbír, és minden bíráló szemében elismerést
vált ki. Köszönjük – egyszóval – a piarista
nevelést, a piarista tanítást! De köszönjük azt a legnagyobb
erejű nevelést, melyet életük példájával erősítenek: elveink mellett mindig,
minden körülmények között tartsanak ki, még akkor is, ha hivatásunkat, esetleg
megélhetésünket is kell feláldoznunk azokért. Kész tiszteletadással fogadjuk
példaadó tanításukat s köszönjük. Hálánk jeléül csak annyit tehetünk,
hogy megígérjük: imáinkkal kísérjük őket azon az úton, ahová új beosztásuk állította
őket. Hálás köszönetünk régi tanáraink
felé – tiszteletteljes várakozás az újak felé; ez az év első perceinek első
impressziója.”[25] A diákság ezekkel a levelekkel akarta volt tanárai
tudomására hozni, hogy megbecsülte eddigi munkájukat, és hálás a sok fáradozásért.
A szöveg szerzőjének kilétére nem derült fény, de ez nem is fontos. Az egykori
piarista diákok kedves gesztusa volt ez tanáraik felé. „Nagy feltűnést keltett,
könnyes szemekkel olvasták és olvastuk, s egy példányt sikerült a falról ilyen
állapotban emlékül leválasztanunk” – írta a házfőnök. Az iskola új vezetése még
egy hétig meghagyta a falakon ezeket a leveleket, amelyeknek nyomai még később
is láthatóak voltak.[26] A Kalazanci Szent József
megdicsőülésének 300. évfordulója alkalmából készített tervezet a rendházi
programokról – az államosítás miatt – nem valósulhatott meg. A piaristák működése
az államosítás után lényegében a plébániai szolgálatra korlátozódott, de a
teológiai akadémia még működött körülbelül fél évig. Szeptember 1-jén alakult meg az új
– de már 1944 óta tervezett – Szent Imre plébánia a kápolna körül. Ezután
püspöki rendelkezésre a város egyharmada – közel 5000 ember – a piarista
plébánia alá került. Plébánossá Szűcs Imrét nevezték ki.[27] A rend elleni támadások
folytatódtak. Ennek jó példája Juhász Miklós hittanár esete: „A lelkes és népszerű fiatal
hittanár, dr. Juhász Miklós, apostoli buzgalommal látta el iskolai munkája
mellett a diákpasztorációt, de e mellett minden munkára vállalkozott Isten
ügyének szolgálatában. Félév körül a Mindszenty hercegprímás elleni nyilatkozat
aláírásának megtagadása következtében hírlapi támadások indultak meg ellene,
állandó kihallgatásokkal igyekeztek a leány és fiútanulóktól megtudni, hogy a
kongregációs élet és a hittanórák alatt nem követett-e el valami
demokráciaellenes –„gesztus”-t-[?]. Helyzete mérlegelése folytán
(minthogy iskolai tanítása már úgyis lehetetlenné vált) jobbnak látszott
áthelyezése. A veszprémi püspökség kikérte őt, és az egyházmegyei teológiára
helyezte dogmatika tanárnak. Meg kell örökítenünk szerteágazó érdemeit. Munkaerejét
és kiváló szónoki képességeit új plébániánk javára is gyümölcsöztette.
Búcsúztatásakor emlékére egyik legértékesebb munkaterületét „Juhász Miklós
teológiai akadémiának” neveztük el.”[28] A piarista rend – kérésére – 1949
nyarán megkapta a homokkomáromi plébániát, és annak vezetését Horváth Istvánra
bízta. Ő azonban nem bírt egyedül a feladattal, így a rend Molnár Istvánt
küldte segítségül, aki átvette tőle a hitoktatást. A plébánia gondozása azonban
továbbra is nagy nehézséget jelentett Horváth István számára, így – 1950 nyarán
– lemondott tisztségéről. Helyére ismét egyházmegyei pap került, de Horváth
István továbbra is Homokkomáromban maradt kántorként.[29] A rendházban – a megváltozott
körülmények hatására – újabb változások történtek. A rendfőnök arra törekedett,
hogy minél többeket áthelyezzen a kanizsai rendházból, ezzel is csökkentve a
rendtagok kiszolgáltatottságát: „A nagykanizsai rendház
tehermentesítése érdekében 1949 márciusában rendfőnökünk Nagy Lajost Mernyére,
Lengyel Jánost pedig Mosonmagyaróvárra helyezte át. Bár megértettük a rendfőnöki
intenciót, mert nem saját épületben lakván bármely percben ki lehetünk téve
felmondásnak s ez esetben kívánatosabb, hogy minél kevesebb rendtagot érjen a
bizonytalan sors, mégis nagyon sajnáltuk őket, hiszen több évtizedes itt
tartózkodásuk alapján igazi ős[?] tagjai voltak rendházunknak, akiknek
alakja szinte elválaszthatatlanul összenőtt […] városunkkal és házunkkal. Lukács József Pacsán lett káplán,
és ismét Nagykanizsára került a rendházba. Neuberger Józsefet Galambokra
helyezték át. Dallos István Kámonra került, ahol jelentős szerepet vállalt a
templom felépítésében. Bojt Lajos néhány hónapig magántanítással foglalkozott,
majd a nagykanizsai Jézus Szíve plébániára nyert beosztást. Botár Csabának
hónapokig nem volt állása, majd egyházközségi irodavezető lett Szomolányi
József nyugdíjazása után. Schmidt Mihály angol órákat adott, amelyek keresettek
voltak. „Mikor minden rendtag részéről biztosítva volt az ellátás fedezése,
amihez még az egyházközség támogatása és némi (havi 2–300 Ft)
stólajövedelem járult, szerény körülmények közt (előző évi átlagos havi Az államosítás nemcsak diákjaitól és iskolájától fosztotta
meg a rendtagokat, de tanári fizetésétől – tehát anyagi biztonságától,
megélhetésének alapjától – is. Ezt még tetézték azzal, hogy váratlan kiadásokra
kötelezték a rendet:[31] „Megnyugvásunkra szolgált, hogy
mire a tanári fizetésektől és konviktusi jövedelmektől elestünk, már nem is
nagyon volt szükségünk u n. dologi kiadásokra, mert az előző években rendházunkat
a szükséges felszereléssel elláttuk és a tatarozásokat elvégeztük. Egész váratlanul ütött be a
veszedelem, hogy az államosítás következtében gázvezetékeinket is
függetlenítenünk kell az iskoláktól és a külön vezetéke mellett külön árammérő
órákat felszerelnünk. A rendházunkat minden ügyében támogató Szántó Lajos vár.
műszaki tiszt számítása szerint ez minimum Ekkor, a teljes kilátástalanság
pontján, deus ex machinaként jelent meg a segítség. Szokol József kiskanizsai
(Zsigárdi köz 7.) bérlőnk azzal a kéréssel állt elő, hogy a már évtizedek óta
bérelt kis darab kiskanizsai […] szántót és rétet adjuk el neki, hogy azt fiára
hagyhassa hozományként. Házfőnökünk egyéb indokoktól (e külön kis földbirtok
elvesztésének lehetősége) is vezérelve megcsinálta az egyezséget, amire a A bevételkiesést a piaristák
igyekeztek pótolni, elsősorban úgy, hogy megpróbáltak önellátásra berendezkedni
és gazdaságukat fellendíteni. A mezőgazdasági termelés sikeres volt, kenyérgabonából
és szálastakarmányból sikerült elegendő mennyiséget termelni, valamint a
szőlőtőkék számát és az állatállományt gyarapítani. A kötelező beszolgáltatást
babbal teljesítették. A gazdálkodás haszonnal járt, a sertéshúst és a borjút jó
áron el tudták adni. Az állatok árának csökkenésekor azonban – mivel a kiadások
ugyanolyan szinten maradtak – már ráfizetésessé vált az állattartás. A rendnek
juttatott 12 holdnyi rét művelése is veszteséget jelentett, így jobbnak látta a
vezetés visszaadni azt. Hardi István volt a gazdaság felügyelője, akinek
egészsége a kemény munka miatt megromlott. A gyümölcsfák hozamát ugyanakkor
sikeresen gyarapították.[32] Az állam nem elégedett meg az
eddig kisajátított területekkel. 1949. június 10-én egy miniszterközi bizottság
jelent meg a piaristáknál, és a rendház épületét kérte leánygimnázium – később
a keszthelyi gazdasági középiskola – céljára. Cserébe felajánlották a volt
zeneiskolai, illetve általános iskolai – Királyi Pál u. 2. – épületet, valamint
az ebédlői, konyhai, gazdasági épületek és a kert egy részének meghagyását
azzal az ígérettel, hogy az átalakítás költségeit az állam vállalja. A házfőnök
ezt a tervezetet elfogadta azzal a kikötéssel, hogy a plébániai folyosórész és
a kert is a rendé maradhasson. Később még kérte azt is, hogy legyen kerti
„összeköttetés” biztosítva a két épületrész között. A minisztérium elfogadta
ezeket a kéréseket. Az átköltözés azonban mégsem valósult meg „részben a
költségek miatt, részben azért, mert a keszthelyi iskola tanárai és a tanulók
szülei kérték az iskola ottmaradását.” Már a felszerelések egy része is
megérkezett, és meghirdették Kanizsán a beiratkozást, de végül mégis maradhattak
eddigi épületükben a szerzetesek.[33] A rendtagok azonban nem érezhették
magukat sokáig biztonságban, és nem kerülhették el a rendház államosítását. A
krónika erről így számol be: „1950. májusban értesítést
kaptunk, hogy újabb kéttagú államosítási bizottság fog megjelenni a kétévi
elkülönítés felülvizsgálására. Ettől kezdve állandóan jártak helyi és
megyeszékhelyi, valamint miniszteri bizottságok más és más céllal és
igényekkel. Végre a hivatalos (két tanító) bizottság is megérkezett, és egy
heti időközzel két ízben ültünk össze tárgyalásra a gimn. irodában a polgármester
és a pártküldött jelenlétében. A rendkormányzatot Szűcs János asszisztens
képviselte. Részletes tájékoztatatásunk, beadványunk, bemutatott okmányokkal
támogatott igényeink előterjesztése után a határozat úgy szólt, hogy az egész
területet az összes épületekkel állami tulajdonba venni javasolják, kivételképp
meghagyva a templomot elfalazandó keskeny környezetével. Ezt a javaslatot a mi
ellenjavaslataink (legalább a volt zeneiskola rendi tulajdona meghagyása, vagy
az ebédlő konyhai részlete) elvetésével a VKM is jóváhagyta 1950. júl. 10.-én.”[34] Az államosításra május 20-án
került sor. A rendet Szűcs Imre házfőnök és Szűcs János tartományfőnöki
asszisztens képviselte ennek lezajlásakor, ők azonban az államosítási jegyzőkönyvet
nem írták alá, mert abban nem vették figyelembe javaslataikat. A szerzetesek a
vallás- és közoktatásügyi miniszterhez fordultak, amelyben azt kérték, hogy az
egykori épületben legalább a rendháznak legyen helye. Sík Sándor rendfőnök is
megpróbált segíteni, és kiállt – a vallás- és közoktatásügyi miniszterhez írott
levelében – a kanizsai rendtagok mellett. Úgy látta, hogy ebben a helyzetben
nem lehet rendesen ellátni a plébániát és szerzetesi életet élni. A minisztérium
azonban elutasította a rend fellebbezését.[35] A hittanárok ellen eközben tovább
folyt az agitáció. Ahogy 1948-ban Juhász Miklós ellen, úgy 1950-ben Szűcs Imre
házfőnök ellen indult támadás.[36]
Szűcs házfőnöki és plébánosi tevékenysége mellett a fiú- és lánygimnáziumban is
tanított hittant. 1950 januárjában már javasolta Sík Sándornak nyugdíjazását,
mert úgy gondolta, hogy így legfeljebb eltiltják a tanítástól, de fegyelmi
eljárást – ami teljes fizetésmegvonással járhatott volna – nem indíthatnak
ellene.[37]
Március 22-én azonban sikerült olyan indokot találniuk az állami hatóságoknak,
amivel felmondhattak Szűcsnek. Szűcs Imre Sík Sándorhoz írott levelében[38]
leírja, hogy az igazgató a diákoknak szervezett lelkigyakorlat miatt
feljelentette, és eltiltotta a tanítástól. Ő fellebbezést nyújtott be a
főigazgatósághoz. A levélben beszámolt működésének körülményeiről is: „Én plébánosi működésem miatt is
erős megfigyelés alatt állok, sőt e téren is gyanús, megbízhatatlan, akit
állandóan figyelnek és figyeltetnek, keresve, hol köthetnek belém: kivel
érintkezem, mikor mit csinálok, kik járnak a házba, sőt: mit olvasok, ekkor és
ekkor mi volt a nagyebédlőben, mi van a templomban stb.” Nyolc nappal később kiderült, hogy mégis folytathatja a
tanítást a főigazgató engedélyével. Azonban a békeívekkel kapcsolatban olyan
helyzetbe hozták a házfőnököt, hogy be kellett adnia lemondását a leánygimnáziumban.
Ugyanis aláírásgyűjtés indult ellene, ő pedig nem akarta nehéz helyzetbe hozni
tanítványait.[39]
Sík Sándorhoz írott levélfogalmazványából[40]
aztán kiderül, hogy a fiúgimnázium tanári kara nem volt hajlandó vele együtt dolgozni,
„aki a nép ellenségévé süllyedt le, és az ellenséges hatalmak szolgálatába
szegődött”, mivel nem írta alá a békeívet. Ezek után kinyilvánította szándékát,
hogy – amennyiben elöljárói beleegyeznek – önként szeretne visszavonulni. A békeívek aláírására azonban
lehetőségük sem volt a piaristáknak, ugyanis az ívek meg sem érkeztek a
szerzetesekhez. Szintén Szűcs Imre előbbi piszkozatából értesülünk a történtekről.
Eszerint annak ellenére, hogy ő és Molnár István hittanár jelezte, hogy nem
jutottak el hozzájuk az ívek, még aznap délután levelet kaptak, amelyből megtudták,
hogy nem taníthatnak hittant, mert nem írták alá az íveket.[41] 1950 nyarán sor került a rendtagok
internálására is. A piarista rend tizenegy rendháza közül ekkor hatnak a lakóit
szállították internálótáborba. Először – a június 10-ére virradó éjszaka – a
nagykanizsai és a szegedi piaristáknak kellett elhagyniuk eddigi lakóhelyeiket.[42]
A nagykanizsai historia domusban Szűcs Imre részletesen számol be az
eseményekről. Révai József beszéde után – mely a hazai szerzetesség
felszámolását célozta – előkészületek történtek a rendházból való kiköltözésre.
Homokkomáromba és Rigyácra költözhettek volna az otthon nélkül maradt
szerzetesek. Az elhurcolás körülményeiről a következőket tudjuk meg: „Június 10-én éjjel ½ 2
órakor kopogtatnak a házfőnök ajtaján azzal, hogy a belügyminisztériumból
vannak itt. Majd benn a szobában két polgári ruhás úr előadta, hogy a kézbesítendő
véghatározat szerint a mi Nagykanizsán tartózkodásunk a közrend és közbiztonság
szempontjából aggályos, azért kényszertartózkodási helyre szállítanak
mindnyájunkat. Vegyük magunkhoz legszükségesebb holminkat, imakönyveinket és
kegyszereinket és 15 percen belül legyünk kinn a várakozó gépkocsinál. A
házfőnök kötelességévé tették, hogy mindezt a rendtagokkal közölje és
végrehajtsa, s őt tették felelőssé azért, hogy ellenállás ne legyen. Majd
titkos rádióleadó, lőszerek és géppisztolyok után tudakozódtak, és az épületet
átvizsgálták. A folyosókon és udvaron fegyveres rendőrök őrködtek.
Biztosították, hogy az itthagyott holmik leltározva megmaradnak.”[43] A rendtagokat tévedésből először a váci rendházba
szállították, ahol befogadták a kanizsai piaristákat. A szegedieket szállító
sofőr azonban tudta, hogy a váci püspöki palotába kell vinni a szerzeteseket,
mert itt volt az internálótábor. Egy hét múlva a nagykanizsai és váci rendtagokat
is ide szállították át. (A váciakat csak azért, mert a hatóságok ekkor már nem
tudták szétválogatni a kanizsaiakat és a váciakat.) A szerzetesek rabokká
váltak, hivatalosan nem hagyhatták el a püspöki palotát. Ennek ellenére sor
kerülhetett látogatók fogadására és a palotából való kilépésre, mert a palota
kapujában csak egy őr állt, és ő sem kért iratokat a távozóktól, a palotában
pedig egyáltalán nem voltak rendőrök létszámhiány miatt.[44] A nagykanizsai, szegedi és váci
rendfőnökök létrehozták a házfőnökök tanácsát, Szűcs Imre pedig – Nagykanizsai Kürt címmel – faliújságot
indított. A szerzetesek a padláson aludtak matracokon, misén pedig a palota
kápolnájában vettek részt. Az élelmiszert a hívektől kapták. Azért, hogy
elfoglalják magukat, angoltanfolyamot indítottak, Kalazancius-ünnepélyen vettek
részt, kugliztak, a nővérek énekkart szerveztek. A baloldali munkások
néhányszor tüntettek a palota előtt, de különösebb atrocitásokra nem került
sor.[45]
Szűcs Imre távollétében is igyekezett gondoskodni arról, hogy Kanizsán a
rendház javaiban ne keletkezzen kár, és a folyamatban lévő ügyek el legyenek
intézve. Ezért részletes megbízást adott egy ügyvédnek a helyzet rendezésére.[46] A szerzetesrendek feloszlatásáról
szóló rendelet megszületése után a „kényszertartózkodási helyeket”
megszüntették, a váci püspöki palotát egy hét alatt kiürítették. Mielőtt elhagyták
volna a kanizsai rendtagok a püspöki palotát, szeptember 4-én este összegyűltek
a püspöki magánkápolnában, ahol Szűcs Imre szívhez szóló búcsúbeszédet intézett
rendtársaihoz.[47]
A rendtagok a rendházba nem mehettek vissza. Az állam és az egyház közötti
megállapodás megszületése után a szerzeteseknek új lakásbejelentőt kellett
írniuk a rendőrségen, majd szabadon elmehettek.[48]
A rendtagok további sorsa különbözőképpen alakult, de mindenkinek megoldódott
az elhelyezése.[49] A gimnázium államosításának hatása
és következményei a volt piarista diákságra[50] A II. világháború és az azt követő időszak, a szovjet
megszállás és az egyházi iskolák államosítása – a 77. életévében járó
interjú-alanyom, Dénes Ferenc kanizsai piarista öregdiák szerint, aki öt évet
töltött el a Nagykanizsai Piarista Gimnáziumban – megterhelte és megviselte az
akkori diákságot. A háború közelsége és a fokozódó
légitámadások, a front közeledése és a sűrűsödő légiriadók zavarták az iskola
rendjét. A német megszállás azzal a következménnyel is járt, hogy az iskola egy
részét a megszálló katonák elfoglalták. A front előtti hetekben, a város
ostroma alatt és az azt követő hetekben a tanítás természetesen szünetelt. A
felsős osztályok tanulói között voltak, akik nyugatra kényszerültek, közülük
néhányan az egész családjukkal együtt. Voltak, akik nem is tértek vissza. Egy
piarista tanár, Gerencsér István – aki 1943-tól 1945-ig a Nagykanizsán tanított
– szintén nyugatra sodródott, és végül Amerikában kötött ki. Tagja volt a
Denverben létesített piarista iskola tanári közösségének. A háborút követően folytatódott a
tanítás, a tanári kar igyekezett a nyugalmat fenntartani, a politikai helyzet
változásaitól a diákságot megkímélni. A szovjet megszállást követően, a diktatúra
éveiben és az egyházi iskolák államosításával – az 1948/49-es tanévtől
kezdődően – „új” tanárok tanítottak, új szokások és új eszmék jelentek meg az
államosított gimnáziumban. A tanárok néhány kivételtől eltekintve már nyugdíjas
állományúak voltak. Az iskola igazgatója arra törekedett, hogy megfeleljen az
akkori rendszer követelményeinek, és átnevelje a kalazanci szellemiségben élő
diákságot. A vallásos megnyilvánulásokat korlátok közé szorította, a hittanórák
számát és a hittanra járó diákságot korlátozta, a fiatalokat politikai
rendezvényekre „vezényelte”. Interjú-alanyom szerint mindent megtett a diákság
világnézetének átformálása érdekében. Nem voltak eredménytelenek próbálkozásai,
néhány diák hallgatott rá, de ezek az átállások csak a könnyebb érvényesülés
érdekében történtek. A
tanítás és a nevelés színvonala sokat esett a korábbiakhoz képest. A piarista
ballagást és hagyományokat korlátozták. Mozgalmi dalokat kellett énekelni,
politikai megmozdulásokon kellett megjelenni, a pártot kellett éltetni.
Jellemző, hogy az igazgató – a hagyományoktól eltérően – még érettségi tablót
sem engedett készíttetni, mert kispolgári csökevénynek minősítette. Csak tíz év
elteltével, a tízéves érettségi találkozó alkalmával készült tabló az 1951-ben
érettségizett Dénes Ferenc osztályáról. A
60 éves múltra visszatekintve megállapítható, hogy a piarista szellemiség
néhány kivételtől eltekintve fennmaradt az egykori diákok szívében. Az 1951-ben
érettségizett 48 diák közül mindössze két osztálytárs távolodott el a
közösségtől. A piarista szellemiség fennmaradt, és ma is él a már 70 és 80 éven
felüli piarista öregdiákokban. Jellemző, hogy ma már nemcsak 5 évenként
rendeznek érettségi találkozókat, hanem évenként, sőt egyes osztályok
öregdiákjai az 1970-es évektől kezdődően negyedévenként is. Kezdetben, amikor
még éltek az államosítás előtti piarista tanárok, rendszeresen jelen voltak az
osztályfőnökök is. Az
öregdiákok nagyobb része tagja a Magyar Piarista Diákszövetségnek, és a Tagozat
keretében támogatja a piarista iskolát, részt vesz az iskolai ünnepségekben és
rendezvényeken. A Nagykanizsai Tagozat 1990-ben alakult Takács János vezetésével.
Takács János 1950-ben érettségizett, és 1951-ben – ma sem tudja, miért –
kitelepítették szüleivel együtt a Hortobágyra. Szüleinek egyszerű falusi boltja
volt, így kuláknak, osztályidegennek számítottak az ötvenes évek elején. Takács
János 18 éven keresztül vezette a tagozatot. Jelentős szerepe volt a
Nagykanizsai Piarista Iskola 1992/93-as iskolai évének beindításában. Jelenits
István akkori rendfőnök irányításával sokat dolgozott az iskola
újjáalakulásáért és a tagozat működéséért. A
Nagykanizsai Piarista Gimnáziumban államosítás előtt végzett diákok közül ma
már egyre kevesebben élnek. Néhányukról beszélt nekem Dénes Ferenc: Az
1908-ban született és nemrég (2007-ben) meghalt Fejtő (Fischl) Ferenc politikus
és író 1927-ben érettségizett a nagykanizsai piaristáknál, 1938-ban pedig
Franciaországba (Párizsba) vándorolt ki. Több nyilvános fórumon, így újságban,
könyvében (Budapesttől Párizsig) is kiemelte, hogy szerinte a Nagykanizsai
Piarista Gimnázium az ország legjobb középiskoláinak egyike. Interjú-alanyom
közeli ismerőse és osztálytársa volt Rédei (Radanovics) Károly akadémikus, aki
1932-ben született, 1943-tól 1948-ig volt a kanizsai gimnázium diákja, majd az
államosított gimnáziumban érettségizett 1951-ben. Rédei professzor 2003-ban
előadást tartott szülővárosában, Nagykanizsán, ahol Dénes Ferenc mutatta be őt.
Rédei Károly számára „a nyelvtudomány magaslataira, a magasba ívelő nyelvészeti
pályára vezető szerpentinút a szülővárosban, a Nagykanizsai Piarista
Gimnáziumban kezdődött” – mondta akkor az iskolatárs. A nyelvészprofesszor egy
alkalommal így írt: „Nyelvésznek nem születik az
ember, hanem élete első szakaszában […] válik azzá érdeklődése és tanulmányai
révén. […] A piarista gimnázium humánumra, az emberi értékek megbecsülésére
nevelt. […] Igényességével ez az iskola ébresztette fel bennem a tudatosságot,
az ismeretek megszerzésének az örömét. […] Az államosítás nehéz éveket hozott
magával […]. […] a gimnáziumi évek adták meg a lehetőségét annak, hogy majdan
nyelvész váljék belőlem.” [51] Interjú-alanyom
piarista öregdiák ismerősei közé tartozott Fülöp András (1928-2008)
MALÉV-főpilóta és repülési igazgató is, aki 1938-tól 1946-ig járt a
Nagykanizsai Piarista Gimnáziumba. A nyugalmazott főpilóta 2007 novemberében –
szülővárosi előadás keretében – mutatta be életpályáját ismertető könyvét
Nagykanizsán. Az öregdiákot Dénes Ferenc mutatta be telt ház előtt a Polgári
Olvasókörben. Fülöp Andrást a magyar légiközlekedés kiemelkedő pilótái között
tartják számon. A Ki kicsoda a magyar
repülésben c. könyv szerint pedig a 25 ezer feletti repülési órával és a
közel 25 ezer fel- és leszállással a magyar repülési rekordot tartja. A Szarvasbikák, gépmadarak c. könyvében és
az interjú kapcsán a nyugalmazott főpilóta így nyilatkozott: „[…] a szülői
háznál és a piaristáknál kapott nevelés alakította bennem azt az értékrendet és
személyiségjegyeket (szorgalom, jellem, kötelesség- és felelősségtudat…),
amelyek alakuló életemnek jó indítást és irányt adtak, majd a légiközlekedésben
is végigkísértek.”[52] Befejezésképpen
még kiemelem az iskola 2001/2002. évi tanévnyitóját, amikor az öregdiákok
megtisztelték az érseki és püspöki szentmisét, és köszöntötték a 400 éves
kegyes iskolájukat. Az utóbbi évtizedekben pedig a tanár- és diáktársak
temetési szertartásainak szervezésében és gyászbeszédek megtartásában
tevékenykednek leginkább az egykori diákok. Epilógus A rendszerváltás után sorra
nyíltak meg az egyházi iskolák, az egyház visszakapta ingatlanai, vagyona jó
részét, és képes volt ismét talpra állni. Így sor kerülhetett arra is, hogy a
piarista rend ismét megnyissa elveszített iskoláit, és újjáélessze rendházait. Jelenits István tartományfőnök
1992-ben alapította újjá a nagykanizsai intézményt, amely az 1992/1993-as
tanévben nyílt meg, de nem a Sugár úti épületben, hanem egy volt önkormányzati
bölcsőde épületében. Egy osztállyal, 16 gyermekkel indult el a tanítás 44 év szünet
után Uzsoki Lászlóné igazgatósága alatt. 1993 nyarán új helyre került az
iskola, majd 1995-ben települt vissza a Sugár útra. 1996-tól Perendy László,
1999-től pedig Vereb Zsolt piaristák vezetése alatt állt, illetve áll az
intézmény. A Piarista Rendház három taggal 2003-ban éledt újjá, melynek
házfőnöke Dósai Attila lett. Az egykor rendi tulajdonban álló épületeket csak
lassan, fokozatosan kapták vissza a piaristák, mára azonban már teljessé vált
az átvétel.[53] Az intézmény azóta is bővül,
fejlődik és szépül. Az iskola épületeinek felújítása, felszerelésének bővítése
folyamatos a beköltözés óta, és a tanulólétszám is egyre gyarapszik. Ma a nagykanizsai
Piarista Általános Iskola, Gimnázium, Diákotthon és Boldog Donáti Celesztina
Óvoda több mint 500 diák lelki és szellemi épülését szolgálja. DOKUMENTUMOK 1. Szűcs Imre: A nagykanizsai piarista rendház története 1949/1950-ben.
(Részlet a Historia domusból, 1950.)[54] Beilleszkedés
az új helyzetbe […] Rendi áthelyezést tkp. csak egy
rendtagunk kapott: Lukács József volt igazgató, aki mernyei káplán (és
vicerektor) lett. A kápláni beosztást példátadó szerzetesi lelkülettel vette és
vállalta. Segédlelkészi beosztást kaptak a
környéken: Neuberger József Zalamerenyén, Horváth István Berzencén, Román Béla
pedig a távollevő plébános helyettesítését vállalta Homokkomáromban. Ezek a rendtársak
továbbra is házunk tagjai maradtak, s időnkint pár napi vagy órai tartózkodásra
megjelentek közöttünk. Dallos István félévi szabadságot kapott beteg édesapja
gondozására. Babos Dezső, Nyári István, majd
Lengyel János és Nagy Lajos megkapták az itthoni nyugdíjukat, ami havi 450- Rendfőnöki intézkedés folytán
minden rendtagnak (a nyugalmazottak és betegek kivételével) 400 Ft-ot meg kell
keresniök, amiből 100 Ft-ot visszakapnak havi személyi kiadásokon. Kereseti
források: hitoktatás, magántanítás, vagy bármi más paphoz illő foglalkozás
vállalata. Néhány hónapig hitoktatást is végeztek Szita Imre, Bojt Lajos,
Szikrai Ferenc, Botár Csaba rendtársak, de később az az intézkedés érkezett,
hogy az államosítást el nem fogadók (vagyis akik az elmúlt évben nem voltak
hittanárok és hitoktatók) nem végezhetnek hitoktatást. Ennek hátrányát nemcsak
a helybeli rendtársak látták, hanem a plébánián kinn működők is, mert ezen a
téren lehettek a plébánosok segítségére. – Egy ideig Lengyel János rendtársunk
is működött a pasztorációban […] hazájában […] mint önálló helyi lelkész, de
nyugdíja elnyerése után egész régi okokért lemondott róla. – A házfőnök mint
gimn. hittanár fizetését tovább is kapta, de egy félévi betegszabadságot kért
tisztiorvosi bizonyítvány alapján. Óráit Juhász Miklós hittanár vette át, ami annál
könnyebben ment, mert eddigi általános iskolánkat föloszlatták, csak a gimnáziumi
osztályok (V-VIII.) maradtak meg, abból is az V. VI. osztály létszáma nem tette
szükségessé a párhuzamosítást. Később állami helyhiány miatt gimnáziumi
épületünk fogadta be a régi polgári iskola alsó (általános iskolai I-IV.)
fokozatának osztályait. A gimnázium igazgatója zalaegerszegi áll. tanár lett, a
tanári testület részben nyugalmazottak behívásával, részben fiatal tanerők
alkalmazásával és más intézetből való idehelyezéssel (köztük két tanárnő)
alakult meg. Schmidt Mihály és Reisz György magán (főleg idegen nyelv)
tanítással keresték meg az előírt összeget. Bojt Lajosnak is voltak
tanítványai, időnkint másoknak is. 2. Szűcs Imre: A nagykanizsai piarista rendház története 1949/1950-ben.
(Részlet a Historia domusból, 1950.)[55] A tábor feloszlása A szerzetesrendek működésének
megszüntetéséről szóló rendelet megjelenése után e gyűjtőtáborok ill. kényszertartózkodási
helyek (Vácon kívül még Újhatvanban voltak piaristák, a tatai és mosonmagyaróvári
rendház tagjai) automatikusan feloszlattak és egy hét leforgása alatt kiürült a
püspöki palota, hogy helyet adjon az odaköltöző szemináriumi részlegnek. A szétszéledés előtt rendházunk
tagjai összegyűltek szeptember 4-én este a püspöki magánkápolnába, ahol a
házfőnök a következő búcsúszavakat intézte hozzájuk: „Ha egy rendtárs eltávozik a
házból, el szoktuk búcsúztatni. A diákok 8 évi együttlét után ballagást
rendeznek s betérnek a templomba is. Úgy érzem, 185 éves fennállás után
feloszlatott és megszűnt rendházunkból sem szabad szó nélkül szétszélednünk.
Bizonyára a házalapítók első útja is a templomba vezetett a veni sanctéra. Mi,
a feloszló ház is otthon utolsó akkordként a kápolnába gyűltünk volna össze Te
Deumra. Most ez a kis kápolna helyettesítse az otthonit. Van-e okunk Te Deumra? Bizonyára.
A 185 éve lerakott alapokból gyönyörű palota épült, az akkor elvetett mag
terebélyes fává nőtt. Minden a kifejlettség tetőpontján állt, mikor a villám
agyonsújtotta. Nemcsak a terület és épületek ritka tökéletességére értem ezt,
de a belső értékekre is. Teljesen kiépült két iskolánk 17 osztállyal szerényen
szólva minden tekintetben versenyképes volt országos viszonylatban is. Konviktusunk
berendezése, szellemi kiváló összetétele, vallásos élete és a lelkiekben való
haladása az eszményi papi internátusok színvonalára jutott, amit megmutatott
konviktoraink viselkedése a következő években is. Gazdaságunk virágzása szembeszökő,
és kezelőjének 5 évi következetes, áldozatos munkája által a környék eszményi
mintagazdaságává fejlődött. Állatállományunk tökéletesedett. A szőlő
telepítésével is éppen elértük volna már idén célunkat. Házi kertjeink
rendszeres gondozásával évről-évre többet ígértek. Rendházunk csinossága,
kényelme, lakályossága, sőt berendezése tekintetében is másoktól megirigyelt. S
mindennek betetőzéseképp ott állott a szép kis templom virágzó egyházközségi
élettel és versenyképes plébániával, mely minden sorsfordulón létalapot
biztosított volna. Mint utolsó „mentsvárat”, a homokkomáromi plébániát szereztük
meg és rendeztük be. Mindezért Te Deum jár és hála mindazoknak, akik ezekért dolgoztak. S most mind ennek vége! Búcsúzunk
iskolánktól, háztól, kerttől, Látóhegytől, talán még a templomtól és a
plébániától is; temetői sírbolttól és benne nyugvó testvérektől; hűséges barátainktól
a városban és drága, áldozatkész híveinktől, kiknek ragaszkodó szeretete fogságunkig
elért. Íme, nem veszett kárba a befektetett tőke! Milyen jó, hogy épp e
napokban Jób könyvét olvassuk a breviáriumban, mely felsorolja Jób nagy
gazdagsását, boldog családi életét és mindennek pusztulását. Épp mára esnek e
szavak: „Az Úr adta, az Úr elvette, legyen áldott az Ő neve!” S mivel így
viselte Jób a csapásokat és nem ingott meg hitében, akárhogy is piszkálták,
rágalmazták, Isten százszorosan visszaadott mindent neki. És most búcsúzzunk el egymástól is
szeretettel. Sajnos, a közösségi életnek a „O quam bonum…” jelige mellett
megvan a súrlódási, idegesítő hatása is, de most minden hibát és ellentétet
elfelejtve, egymás szívére borulva, a szentmise „pax”-ával vegyünk búcsút
egymástól. És szeretném, ha lélekben együtt maradnánk, és szimbolikusan
fenntartanánk a házat. Mikor a had elvonul (Toldi), porfelhő jelzi útját. Egy
rendház sem vonulhat el egy kisvárosból, hogy nagy port ne verjen fel.
Reméljük, hogy nem hagyunk rossz emléket. És áldott legyen mindazok emléke és
keze, akik diákjaink között, mint jó pedagógusok, akik a ház körüli munkával, a
szerzetesi fogadalmak példás megtartásával, kifogástalan papi életükkel, a
világtól való elvonuló szerzetesi jellegükkel, a templom körüli
szorgoskodásukkal és nem utolsó sorban a külső pasztorációban való mintaszerű
működésükkel megbecsültetésünket előmozdították. És köszönet mindazoknak, akik
itt a fogságban növelték a piaristák hírét munkával, tanítással, szerepléssel,
szentbeszédekkel. De mindez szinte csak noviciátus,
próbaidő volt, az apostoli munka most következik: hogyan keressük és szolgáljuk
új helyünkön, vagy jövő bizonytalanságunkban Isten akaratát. Ez az „egy
szükséges”. Ehhez „procedamus in pace”! Ezután az itinerarium elimádkozása
és szentségi áldás után a rendtagok egymást megölelve búcsúztak el egymástól. 3. A nagykanizsai
rendház kényszertartózkodásra szállított tagjai a váci püspöki palotában, 1950.[56] Felső sor: Reisz György (lat.
ném.) hazautazott szüleihez Elekre. Folyamodott állami iskolai állásra (sz.
1912.) Lukács József ifj.
(sz. 1901. fiz. menny. v. kanizsai igazgató) visszatért káplánnak Pacsára (Zala
m.) dr. Botár Csaba
(sz. 1912. földr. term.) tanár lett a kecskeméti rendi gimnáziumban Szikrai Ferenc (sz.
1910 lat. magy.) káplán lett Búcsúszentlászlón Molnár István (sz.
1924. lat. tört.) káplán lett Kisgörbőn (zala m.) Szita Imre (sz.
1908. fiz. mennyiségt.) káplán lett Andocson (Somogy m.) Neuberger József
(sz. 1895. lat. tört.) visszatért káplánnak Galambokra (Zala m.) dr. Bojt Lajos (sz.
1910. lat. tört.) káplán lett Gelsén (Zala m.) Hardi István (sz.
1910. lat. francia) elöljáró lett a kecskeméti rendi konviktusban Alsó sor: Nyári István (sz.
1886. lat. gör.) beteg, hazatért nővéréhez Sárvárra (Vas m.) Széchenyi u. 45. Pintér Ferenc (sz.
1878. lat. ném.) nyug. Veszprémbe vonult vissza, egyelőre a ferenceseknél
jelentkezett öregházba Babos Dezső (sz.
1885. lat. magy.) nővéréhez vonult Baracskára (Fejér m.) dr. Szűcs Imre (sz.
1897. hittan) hf., nyugalmazott tanár, Budapesten telepedett le (VIII. József
krt. 6.) Kiss Béla (sz.
1877. lat. magy.) rokonaihoz vonult Jánosházára (Vas m.) Szomolányi József
(sz. 1892. lat. magy.) tanár lett a kecskeméti rendi gimnáziumban Schmidt Mihály (sz.
1893. lat. ném. angol) tanár lett Budapesten a rendi gimnáziumban Rendházunkhoz tartoztak még: Horváth István lelkész
Homokkomáromban, és dr. Dallos István káplán (Kámon, Vas m.), akiket, minthogy
nem a nagykanizsai rendházhoz voltak már bejelentve, nem hozták el. Schmidt
Mihályt, Neuberger Józsefet és Lukács Józsefet vidéki tartózkodási helyükről
szállították Vácra. Jegyzetek [1] Dénes
Ferenc: Megemlékezés a
Nagykanizsai Piarista Gimnázium fennállásának 240. évfordulójáról. In: Piarista Diák, 2006. (továbbiakban: Dénes, 2006.) 14. p. [2] Koltai
András: Három korszak határán
(1945–1948). A magyarországi piarista iskolák az államosítás előtti években.
In: Az egyházi iskolák államosítása Magyarországon, 1948.
Szerk.: Szabó Csaba – Szigeti László. Bp.,
2008. (A Lénárd Ödön Közhasznú Alapítvány évkönyve.) (továbbiakban: Koltai, 2008.) 225. p. [3] Koltai,
2008. 228. p. [4] Koltai,
2008. 235. p. [5] Dénes,
2006. 14. p. [6] Kotnyek
István: A nagykanizsai piarista
gimnázium története 1920-tól 1948-ig. In: Emlékkönyv a nagykanizsai
Batthyány Lajos Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola fennállásának 230.
évfordulójára. (1765–1995) Szerk.: Balogh
László – Soós Sándor.
Nagykanizsa, 1995. (továbbiakban: Kotnyek,
1995.) 48. p. [7] Kotnyek,
1995. 48–49. p. [8] Magyar Piarista Rendtartomány
Központi Levéltára (továbbiakban: MPRKL.) N 679/10. (= Nagykanizsai Rendház
levéltára. Historia domus, 1851/52–1949/50.; továbbiakban: HDNk, II.) 216–219.
p. [9] A Nagykanizsai Kegyesrendi Római Katolikus Gimnázium évkönyve az
1947/48. iskolai évről. Szerk.: Lukács
József. Nagykanizsa, 1948. 40. p. [10] Dénes Ferenc közlése. [11] MPRKL. HDNk, II. 216. p. A
szövegeket a korabeli helyesírás szerint hozom. [12] MPRKL. HDNk, II. 217. p. [13] Ld. 1. sz. dokumentum. [14] Piarista Hírek, 1948. szeptember 30. 5. p. (Gépelt hírlevél.
MPRKL.) [15] A felmérést minisztériumi
megbízásból Karácsonyi Imre zalaegerszegi tanfelügyelő és Vandra Jenő helyi
általános iskolai igazgató végezte el a házfőnök és volt két piarista igazgató
jelenlétében. Piarista Hírek, 1948.
szeptember 30. 5. p. (Gépelt hírlevél. MPRKL.) [16] MPRKL. HDNk, II. 219. p. [17] Levél a VKM-hez, 1948. szeptember
1. MPRKL. 1115/1948, N892. Idézi: Draskovits
Imre: Államosítás és újrakezdés
- piarista rend és iskolák 1948-1950. [Szakdolgozat. Bp., 1998. – A
szegedi piaristák honlapja: http://www.szepi.hu – 2008. március 24.]
(továbbiakban: Draskovits, 1998.) [18] MPRKL. HDNk, II. 219. p. [19] Draskovits,
1998. [20] A VKM és a miniszterközi bizottság
1949. június 11-én Nagykanizsán felvett jegyzőkönyve, említi: Sík Sándor
levele, 1949. június 14. MPRKL. 580/1949, N907. Idézi: Draskovits, 1998. [21] A kéttagú államosítási bizottság
jegyzőkönyvének másolata, 1950. május 20. (Melléklet.) MPRKL. 407/1950, N906.
Idézi: Draskovits, 1998. [22] Levél a VKM-hez, 1950. május 22.
MPRKL. 407/1950, N906. Idézi: Draskovits,
1998. [23] Kotnyek,
1995. 49–50. p. [24] Kotnyek,
1995. 50. p. [25] MPRKL. HDNk, II. 220. p. [26] MPRKL. HDNk, II. 220. p. [27] Piarista Hírek, 1948. szeptember 30. 5. p. (Gépelt hírlevél.
MPRKL.) [28] MPRKL. HDNk, II. 222. p. [29] MPRKL. HDNk, II. 222–224.
p. [30] MPRKL. HDNk, II. 223. p. [31] MPRKL. HDNk, II. 224. p. [32] MPRKL. HDNk, II. 224–225.
p. [33] MPRKL. HDNk, II. 226–227.
p. [34] MPRKL. HDNk, II. 228. p. [35] Böszörményi
Géza: A magyar piaristák
1950-ben: Szétszóratás és újrakezdés. Bp., 2007. (Magyarország piarista
múltjából, 2.) (továbbiakban: Böszörményi,
2007.) 37. p. [36] Böszörményi,
2007. 41. p. [37] Tartományfőnöki levelezés
(továbbiakban: Tart. lev.) 1950/Nagykanizsa/110, Szűcs Imre Sík Sándornak,
Nagykanizsa, 1950. jan. 31. Idézi: Böszörményi,
2007. 41. p. [38] Tart. lev. 1950/Nagykanizsa/260,
Szűcs Imre Sík Sándornak, Nagykanizsa, 1950. márc. 22. Idézi: Böszörményi, 2007. 41-42. p. [39] Böszörményi,
2007. 42. p. [40] Tart. lev. 1950/iktatatlan, Szűcs
Imre Sík Sándornak, fogalmazvány, dátum nélk. Idézi: Böszörményi, 2007. 42. p. [41] Böszörményi,
2007. 43. p. [42] Böszörményi,
2007. 51. p. [43] MPRKL. HDNk, II. 228. p. [44] Böszörményi,
2007. 53. p. [45] Böszörményi,
2007. 53. p. [46] Böszörményi,
2007. 54. p. [47] Ld. 2. sz. dokumentum. [48] Böszörményi,
2007. 53. p. [49] Ld. 3. sz. dokumentum. [50] A fejezet megírásánál Dr. Dénes
Ferenc beszámolójára hagyatkoztam. [51] Dénes
Ferenc: Dr. Rédei (Radanovics)
Károly nyelvészprofesszor szülőföldi köszöntése és életútjának ismertetése. A
magyarság eredete és nemzeti azonosságtudata c. előadás alkalmából a Polgári
Olvasókörben. [Kézirat. Nagykanizsa 2003. március 7.] [52] Dénes
Ferenc: Nyílt levél a szülőföld
képviselőihez és Dr. Fülöp Andráshoz. [Kézirat. Nagykanizsa/Budapest,
2007. november 23.] [53] A nagykanizsai Piarista Általános
Iskola, Gimnázium, Diákotthon és Boldog Donáti Celesztina Óvoda honlapja.
[http://szerver1.nk-piar.sulinet.hu – 2008. március 28.] [54] MPRKL. HDNk, II. 217–218.
p. [55] MPRKL. HDNk, II. 230–231.
p. [56] MPRKL. HDNk, II. 231. p. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |