A katolikus egyház és a
kommunizmus Kelet-Közép-Európában: elvi állásfoglalás, stratégia, taktika
Róma, 2012. április 24.
{108}Kelet-Közép-Európa egyháztörténelmét a 20. század
második felében döntően meghatározta a kommunista rendszerrel való
szembenállás. Nem meglepő tehát, hogy az elmúlt évtizedekben egyre több
történész figyelme fordult az egyházak 20. századi történetének, illetve a
különböző felekezetek és az állam közötti kapcsolatok alakulásának kutatása
felé. Ráadásul a téma kutatásában az egykori szovjet blokk levéltárainak
fokozatos megnyitásával 1990 után új lehetőségek nyíltak. Az egyes országok
állami levéltárainak kutathatóvá válása ugyanakkor sajátos historiográfiai
helyzetet teremtett. A nemzetközi (nyugati) történetírás elsősorban visszaemlékezések,
nyugati külügyi források, valamint az események szereplői által összegyűjtött,
részben hozzáférhető dokumentumok – mint például AgostinoCasaroli bíboros irathagyatéka – alapján
rekonstruálja a történteket. A kelet-közép-európai történészek pedig
mindenekelőtt a pártállami szervek által nagy számban megőrzött levéltári
iratokra támaszkodnak.
A korszak egyháztörténetére
vonatkozó, jelenleg rendelkezésre álló források legfőbb sajátossága mindkét
esetben, hogy döntő többségük állami szerv vagy intézmény szemszögén
keresztül láttatja az egyház belső eseményeit. A kutatás ennek megfelelően
leggyakrabban politika-, kultúr- vagy társadalomtörténeti
megközelítésben foglalkozik az egyházakkal, és az elemzések során csak ritkán
kerülnek előtérbe a sajátosan belső egyházi/teológiai szempontok.
A rendelkezésre álló forrásokkal
összefüggő másik jelentős következmény, hogy a nyugati kutatásban az említett
kútfők alapján az eseményeknek a centrum szemszögéből történő elemzése, a
hosszabb távú folyamatok feltárása, a nagyobb összefüggések bemutatása és az
egyes országok sajátosságainak összehasonlító elemzése került a középpontba,
míg a posztszovjet államokban a nemzeti szempontú történetírást erősítette és
a résztémák mélyebb körüljárását segítette elő a nemzeti nyelven fellelhető
hatalmas forrásbázis. A térség nyelvi sokszínűsége miatt ugyanakkor a kutatók
Kelet-Közép-Európában is ritkán használták egymás eredményeit és más egykori
pártállamok egyháztörténetének forrásait, a nyugati szakirodalom számára
pedig csak kismértékben váltak ismertté a megnyíló levéltárakban fellelhető
iratok.
A tudományszervezésnek éppen
ezért változatlanul fontos feladata a két eltérő forrásbázison alapuló
kutatás eredményeinek ütköztetése, illetve annak lehetővé tétele, hogy a
kutatók mind teljesebb mértékben megismerhessék a nemzeti nyelveken
keletkezett legfontosabb dokumentumokat. Megfelelő fórumok létrehozásával így
tágabb összefüggésbe kerülnek a nemzeti történetírásokban felmerülő
szempontok, és lehetőséget nyújtanak további komparatív elemzésekre, a
„periféria” forrásai pedig pontosítják a „centrumban” lecsapódott
információkat, további kutatási irányokat jelölnek ki.
{109}A Római Magyar Akadémián 2012. április 24-én a
házigazda, Magyarország Szentszéki Nagykövetsége valamint a Pápai Magyar
Egyházi Intézet által rendezett nemzetközi konferencia valamennyi felvetett
szempontot igyekezett érvényre juttatni. A Pápai Gergely Egyetem, a Római
Lengyel Akadémia és a római Francia Intézet – Centre Saint-Louis együttműködésével
megvalósult konferencia előadói a katolikus egyház nézőpontjából vizsgálták
az egyház 1945 utáni helyzetét Magyarországon, Lengyelországban, Romániában, Csehszlovákiában
és Jugoszláviában. A felkért tudósok mindenekelőtt azt mutatták be, hogy a
kommunista ideológia határozott elítélésével egyidejűleg a helyi egyházak
milyen válaszokat adtak a diktatúra kihívásaira annak érdekében, hogy
sikerüljön megőrizni a térség katolikus közösségeit és a szentségek
kiszolgáltatásához elengedhetetlen egyházi struktúrákat. Az elhangzott
előadások és a hozzájuk kapcsolódó viták során pedig számos olyan új szempont
és módszertani probléma merült fel, amelyeket részben a nemzeti források
használata, részben pedig a vizsgált kérdések szélesebb kontextusba ágyazott
vizsgálata tett lehetővé.
Jan Mikrut, a Pápai Gergely Egyetem professzora bevezető előadásában a szovjet
blokk vértanúiról és hitvallóiról szólva a megalkuvás nélküli szembenállók
magatartását mutatta be. Előadásának egyik legjelentősebb tanulsága az volt,
hogy a II. János Pál pápa felhívása nyomán készülő modern kori martirologiumok mindenekelőtt azokat a személyeket
tartják nyilván, akiknek életútját megfelelő módon sikerült dokumentálni, és
akikről egyúttal valamely nagy európai nyelven is jelent meg fontosabb tanulmány.
A helyi szinten ismert és kutatott személyek a szélesebb (tudományos és
egyházi) közvélemény számára mindaddig ismeretlenek maradnak, amíg a róluk szóló
dokumentumok és publikációk csak nemzeti nyelven érhetőek el.
Molnár
Antal, a Római
Magyar Akadémia igazgatója a jezsuita rend 38. általános rendi gyűlésének
történéseit elemezte a hivatalos jegyzőkönyvek és dokumentumok, valamint az
egyik magyar delegátus, P. Bangha Béla SJ közelmúltban előkerült naplója
alapján. Előadása kitűnően megmutatta, hogy az új források bevonása és
egymással való összevetése milyen elemzési lehetőségeket kínál egy-egy kérdés
vizsgálatához. Lehetővé teszi többek között, hogy a kulisszák mögé tekintve
kövessük nyomon az általános rendi gyűlés egyik legnagyobb vitát kiváltó
pontjának sorsát, vagyis azt a kérdést, vajon a rend milyen stratégiákat
tartott célszerűnek a kommunizmussal szembeni harc során. Az aktív
antikommunista propaganda melletti álláspont egyik élharcosa a magyar P.
Bangha volt: részletesen kidolgozott javaslata szerint a jezsuitáknak a
modern tömegkommunikáció eszközeit maradéktalanul alkalmazó aktív propagandát
kellett kifejtenie, hogy az ateista ideológiával szemben a keresztény
értékrendet lehessen terjeszteni. Molnár Antal rámutatott, hogy a magyar
páter javaslataira épülő kommunizmus-ellenes dekrétum a gyűlésen
végső soron azért bukott el, mert a baloldali ideológia elleni harc burkoltan
a nácizmus elleni küzdelmet is magában foglalta, és az adott időpontban
(1938) az olaszországi és a német fennhatóság alatt élő egyházak – valamint a
rend működése – számára ez túlzottan sok kockázatot jelentett volna.
Hatos
Pál, a Balassi
Intézet főigazgatója előadásából a két világháború közötti katolikus
értelmiségi közélet meghatározó alakjának, Szekfű Gyula történésznek 1945
után a kommunizmussal szemben adandó egyházi vá{110}laszt illető álláspontját lehetett megismerni. Az előadó
a Szekfű által javasolt stratégiát a tudós szakmai életútjának, valamint a
korabeli magyar katolikus társadalom helyzetének összefüggésében vizsgálva,
figyelemre méltónak nevezte a neves történész „forradalom utáni” geopolitikai
viszonyokra és a magyar katolikus társadalom állapotára vonatkozó reális helyzetelemzését.
Egyúttal rámutatott: Szekfű kezdeményezése a Szovjetunióval való
együttműködésre morálisan ugyan kompromittálódott, a valóságban azonban
ugyanúgy hozzájárult a magyar egyházszervezet és egyházi közösség
fennmaradásához, mint amilyen fontos szerepet játszott a Mindszenty nevével
fémjelzett intranzigens álláspont szimbolikus ereje.
Fejérdy András, a Római Magyar Akadémia tudományos titkára a
magyarországi püspöki székek betöltésének, illetve kormányzásának 1945 és 1964
közötti gyakorlatát tekintette át. A rendelkezésre álló magyar és szentszéki
források alapján azt a következtetést vonta le, hogy a Szentszék egészen
1962-ig arra törekedett, hogy maradéktalanul érvényt szerezzen a pápa szabad
püspök-kinevezési jogának. Az erre irányuló kísérletek a magyarországi
rendszer merev ellenállása miatt rendre kudarccal jártak, így Róma, élve a
magyar kormány 1960-as évektől pragmatikusabbá váló politikája által kínált
lehetősséggel, végül a tárgyalások felvétele mellett döntött. A megbeszélések
eredményeként létrejött 1964-es részleges megállapodás ugyan hátrányos
kompromisszumot jelentett az egyház számára, a Szentszék mégis aláírta azt,
mert csak így látta biztosíthatónak, hogy Magyarországon mind állami, mind
egyházjogi szempontból törvényes hierarchia működjön. A lehetséges
alternatíva egy titkos hierarchia kiépítése lett volna, amelyet azonban túl
kockázatosnak ítéltek, és csak azokban az államokban kísérleteztek vele, ahol
elfogadható kompromisszumra nem volt kilátás.
Nicolas Bauquet, a római Francia Intézet igazgatója előadásával arra hívta fel a
figyelmet, hogy a sokszor túlontúl az intézmények, illetve a klérus szerepére
koncentráló történeti kutatások mellett nem kerülhető meg az egyház döntő többségét alkotó világi hívek magatartásának
vizsgálata sem. Rámutatott, hogy léteznek olyan források, amelyek alapján,
megfelelő módszertani eszközökkel, a hívek és a klérus, illetve az
államhatalom közötti viszonyrendszert elemezve, van lehetőségünk a laikusok
főbb magatartási formáinak megismerésére. Kutatásának eredményei szerint a
diktatúra egyfelől újfajta egyházi szerveződések, mindenekelőtt a
kisközösségek létrejöttét generálta, amelyekben a laikusok és papok
kapcsolata a népegyházban megszokott korábbi viszonynál közvetlenebbé vált, a
világi hívek elkötelezettebb módon vettek részt az egyház életében. A
diktatúra másik fontos következménye a laikusok szerepét illetően az volt,
hogy amikor a klérus már nem tudott, vagy nem akart a rendszerrel szemben
fellépni, gyakran a világi hívek adtak hangot a kritikus álláspontnak. Végül,
különösen a 60-as évektől a részben mesterséges szekularizáció érintette a
híveket, minek következtében mind többen fordítottak hátat az egyháznak.
Míg a világi hívek magatartása
vizsgálatának a kutatás eddig kevés figyelmet szentelt, nem mondható el
ugyanez a legfontosabb főpásztorok kommunizmussal szembeni működéséről.
Jóllehet legfontosabb képviselőikről már nagyszámú publikáció készült,
személyes életútjuknak, kommunizmussal folytatott küzdelmüknek tágabb
közép-európai kontextusban {111}történő vizsgálata mindig új szempontokkal
gazdagíthatja a korábbi eredményeket.
JozefWyszyński
lengyel prímás azok közé a közép-európai főpapok közé tartozik, akiknek
kommunizmussal szembeni eredményes fellépése viszonylag jól ismert. StanisławWilk
professzornak, a lublini II. János Pál
Katolikus Egyetem rektorának előadása ezt az életutat a lengyel egyházpolitikai
események tágabb összefüggésébe ágyazva mutatta be. Az egyház és a hit védelmében a közép-európai térségben viszonylag sikeresnek
tekinthető lengyel prímás tevékenységét vizsgálva azt a figyelemreméltó megállapítást
fogalmazta meg, hogy a bíboros fellépésének hatékonysága csak részben múlt
személyes habitusán és bátorságán. Végső soron az bizonyult döntőnek, hogy Wyszyński nem kizárólag hívei körében rendelkezett megkérdőjelezhetetlen
tekintéllyel, hanem az egész lengyel társadalomban. A széleskörű
támogatottságának köszönhetően olyan tárgyalópozícióval bírt az
államhatalommal szemben, amely bizonyos szükségszerű kompromisszumok meghozatala
mellett is lehetővé tette az egyház viszonylagos belső szabadságának
megőrzését, sőt az Ostpolitik időszakában azt is
meg tudta akadályozni, hogy a lengyel hatóságok az ő megkerülésével
egyezkedjenek Rómával a lengyel egyház ügyeiről.
Korábban a közép-európai
püspökök mozgásterének, lehetőségeinek és magatartásának összehasonlító
vizsgálatába nem vonták be Márton Áron erdélyi püspök személyét. StefanoBottoninak, az MTA
Bölcsészettudományi Kutatóközpontja Történettudományi Intézete kutatójának a
gyulafehérvári főpap életéről tartott előadása ennélfogva
önmagában is új távlatokat nyitott. Márton Áron a román államhatalom szemében nemcsak mint katolikus főpap, hanem mint az
erdélyi magyar közösség egyik legfontosabb kulcsfigurája is veszélyesnek számított
– ennek köszönhető a róla készült rekordmennyiségű, 175 kötetnyi román
állambiztonsági dokumentum. Azonban Wyszyńskihez
hasonlóan neki is sikerült kezében tartani egyházmegyéje tényleges
kormányzását. Személyes talentumain túl esetében is fontos szerepet
játszottak a helyi sajátosságok: különösképpen a kétszeres kisebbségi létben
élő magyar katolikus közösség viszonylag erős ellenálló képessége. Közös pont
a két főpap között továbbá, hogy mindketten az egyház belső hitéletének
erősítésével, a lelkipásztori munka fejlesztésével kívánták egyházukat a
külső fenyegetéssel szemben ellenállóvá tenni.
A két főpap életét bemutató
szekció megfelelően igazolta, hogy az összehasonlító elemzésekben ezen a
látszólag már alaposan vizsgált területen is vannak még lehetőségek. Közös
szempontrendszerrel történő analízissel verifikálható, mennyiben
tulajdonítható egy-egy egyházi vezető viszonylag sikeres ellenállása –
melynek gyümölcsei jellemzően az ötvenes évek második felében, a sztálinizmus
fokozatos felszámolása után jelentkeztek – személyes talentumainak, az általa
választott stratégiának, illetve milyen mértékben kell ezeket az eredményeket
inkább a helyi sajátosságokra visszavezetni.
Ugyancsak az egyedi helyzetek és
a térség országai között tapasztalható közös vonások viszonyának kérdése
miatt volt különösen érdekes MassimilianoValente, a római Európai Egyetem oktatójának
előadása. Az előadó a sok tekintetben önálló utat járó Jugoszláviában
vizsgálta a balkáni ország Szentszékhez fűződő kapcsolatának alakulását,
melynek során min{112}denekelőtt
a hivatalos szentszéki-jugoszláv kapcsolatfelvételhez vezető út főbb állomásait
tekintette át az 1960 és 1964 közötti periódusban. Bemutatta, hogy a
jugoszláviai püspökök által kezdeményezett egyeztetések a II. Vatikáni Zsinat
első ülésszakát követően, Casaroli csehszlovákiai
és magyarországi tárgyalásaival egy időben léptek újabb fázisba. A szentszéki-jugoszláv
informális találkozók folyamán, a reményekkel ellentétben a jugoszláv kormány
azonban kizárta egy konkordátum vagy „modus vivendi”
megkötésének, illetve a hivatalos diplomáciai kapcsolatok felvételének
lehetőségét, és csupán egy apostoli delegátus fogadását tekintette
elfogadhatónak. A jugoszláviai püspököknek – a lengyel Wyszyńskitől
eltérően – nem sikerült elérniük, hogy a tárgyalások folyamán az ő álláspontjuk
érvényre jusson, így a Szentszék 1966-ban a helyi egyház által túl
kedvezőtlennek tartott és nem javasolt egyezményt írt alá Jugoszláviával.
A konferencia végén kényes
témáról tartott előadást JozefHal’ko pozsonyi
segédpüspök, a pozsonyi egyetem tanára: a csehszlovákiai békepapi mozgalom
1968 utáni időszakáról. Megállapította, hogy az ateista rendszerek általános
szokása szerint Csehszlovákiában is sor került egy rendszerhű papi csoport
létrehozására, amelyet a hatalom a prágai tavasz rövid hónapjai után hamar
helyreállított. Hal’ko erkölcsi szempontból az
általánosság szintjén kétségkívül negatívnak ítélte meg a Paceminterris
működését, de felhívta a figyelmet arra, hogy az összképet komolyan árnyalja,
ha az egyes szereplők tevékenységét alaposabban megvizsgáljuk. A
csehszlovákiai helyzetet elemezve többek között rámutatott, hogy a rendszer
kiszolgálásából fakadó frusztráció sokszor arra indította a békepapokat, hogy
helyzetüket az egyház érdekében is kihasználják. Közép-európai
összehasonlításban külön figyelemre méltó továbbá az a Hal’ko
által említett tény, hogy a Szentszéknek az 1982. évi Quidamepiscopi kezdetű dekrétummal végül
gyakorlatilag sikerült a csehszlovák békemozgalmat jelentős mértékben visszaszorítani.
A konferencia zárásaként Várszegi Asztrik püspök-főapát és Zombori István, a METEM
főszerkesztőjének bevezetése után a Somorjai Ádám bencés szerzetes által legújabban publikált források
kapcsán Tóth Tamás, a Pápai
Magyar Egyházi Intézet rektora és HieronimFokciński jezsuita, az
Egyházi Tanulmányok Pápai Lengyel Intézetének rektora, a Szenttéavatási
Kongregáció munkatársa szólt a Mindszenty-kutatás jelen állásáról, hangsúlyozva,
hogy a magyar bíboros személyének és életszentségének egyértelmű megítéléséhez
további források feltárására és beható elemzésére van szükség.
Az egynapos tudományos ülés
számos témát, kutatási perspektívát, összehasonlító elemzésre alkalmas
kérdést vetett fel. Az elhangzott előadások módszertani szempontból is sok
olyan szakmai újdonsággal szolgáltak, amelyeket más kutatási területen is
haszonnal lehet majd alkalmazni. Az új eredmények bemutatása mellett tehát a
nemzetközi konferencia fő érdemét abban látjuk, hogy a szélesebb
összefüggésekben folytatandó, újabb területeket és szempontokat ötvöző
jövőbeli kutatás számára alkalmas kiindulópontot jelent, az olasz nyelven
megjelenő konferenciakötet megkerülhetetlen szakirodalmi alapművé válhat úgy
a nyugat-, mint a közép-kelet-európai kutatók számára.