8. évfolyam 2.
szám |
Sas Péter: Békefi Remig, a történelmi Magyarország utolsó zirci apátja |
Gimnáziumi latintanárom, az egykori zirci
szerzetes, Dr. Schweinkoffer Gyula emlékének. „Voltak századok, melyekből egy sor történetet, de talán egy
okmányt, egy levelet sem volnánk képesek néhol felmutatni, ha cellájában a
barát, vagy helyesebben mondva: a kolostor stuba scriptoriájában a leíró szerzetes,
a középkor ezen egyetlen múzsája, nem másolja vala le a múlt történeteit és
könyveit, s fel nem jegyezgeti vala a kor eseményeit a kolostor azon
krónikáiba, melyek azóta a világ krónikáivá lőnek!” (Ipolyi Arnold) Az idézet nyomán megfogalmazható a
kérdés, vajon ismernénk-e ennyire a magyarországi ciszterek szerzetének és
kolostorainak történetét, ha az újabb korszak leíró szerzetese, Békefi Remig
nem gyűjti egybe, s rendezi kötetté poros levéltárak adatait, vagy azok
hiányában nem vallatja meg az elszórtan heverő köveket. Saxa loquuntur, vagyis
a kövek beszélnek – vallották a bölcs rómaiak – csak értő fül kell
mondanivalójuk meghallásához. A
dualizmuskori magyar történetírás intézményrendszerének kialakulása sokat
lendített a tudományág fejlődésében. Hasonló módon nagyot léptek előre a
rokon-, társ- és társadalomtudományok művelése terén is. Az időszak
legjelentősebb alkotói – Hermann Ottó, Hunfalvy János, Vámbéry Ármin, Toldy
Ferenc, Alexander Bernát, Pulszky Ferenc, Fényes Elek, Goldziher Ignác – neve
mellé olyan egyházi személyiségeket is felsorolhatunk, akik szintén értékes
tudományos munkásságot fejtettek ki. A régész,
művészettörténész Rómer Flóris Benedek-rendi szerzetes, nagyváradi kanonok; a
folklorista, művészettörténész Ipolyi Arnold nagyváradi püspök; az
egyháztörténész Karcsú Antal Arzén Ferenc-rendi házfőnök; a történész Pór Antal
esztergomi kanonok; a történész Fraknói Vilmos c. püspök, a tízkötetes
„Milenáris Történet” egyik szerzője; a néprajzos Kandra Kabos Nyírlugos egykori
plébánosa, egyházi levéltáros, aki lemondott javadalmáról, hogy a tudományoknak
élhessen; a történész Ortvay Tivadar csanádi apát; a történész Karácsonyi János
nagyváradi c. püspök; az irodalomtörténész Erdélyi Károly piarista
pap-tanár; a művelődéstörténész Takáts Sándor piarista pap-tanár, a történetíró
Dedek Crescens Lajos esztergomi kanonok, főesperes, a történetíró Erdélyi László
bencés perjel; a történész Sörös Pongrác bencés pap-tanár, s még hosszasan
folytathatnánk a sort. A magyar tudós papok munkásságának nemesen ívelő
sorozatába helyezhető el az egyház- és oktatástörténész Békefi Remig ciszterci
apát tudományos tevékenysége is. Nagy utat
tett meg a zirci apáttá emelkedett egykori molnárivadék, amíg gimnáziumi tanárból
egyetemi professzorrá, majd akadémikussá válhatott. A veszprémi káptalan
Hajmáskér nevű birtokára telepített Bröckl nevű molnár családjában bőséges volt
a gyermekáldás. Az 1858. augusztus 3-án született József nevű gyermeke a
negyedik elemit és a gimnázium alsó, hat osztályát már a püspöki székhelyen,
Veszprémben járta ki. 1874.
szeptember 17-én, Rezutsek Antal apát idejében felvételi kérelmet nyújtott be a
zirci cisztereknél. Ezzel eldőlt jövője és sorsa: szerzetesi hivatás és tanári
pálya. A hetedik osztályt az újoncév alatt a zirci gimnáziumban magántanulóként
végezte el, a nyolcadikat az egri középiskolában fejezte be. Az akadémia
levelező tagjává választott tudós Szvorényi József igazgatása alatt álló
megyeszékhelyi szigorú katolikus főgimnázium 52 végzős növendékéből kilenc
választotta a papi hivatást. Ifjú szerzetesjelöltünk kitűnő eredménnyel letett
érettségi vizsgája után visszatért Zirce, ahol 1877. június 25-én egyszerű
fogadalmat tett. 1880-ban befejezett hittudományi tanulmányainak igazoló
okiratát már névmagyarosítási kérelmének engedélyezése után, Békefi József
Remig névre állították ki. Még abban az esztendőben, július 16-án – Kármelhegyi
Boldogasszony ünnepén – letette ünnepi fogadalmát. Fiatal kora miatt csak a
következő esztendőben, 1881. augusztus 7-én szentelték – korabeli kifejezéssel
– „áldozárrá”, áldozópappá. Az 1880/81.
tanévben Pécsre rendelte tanítani rendfőnöke, Supka Jeromos apát. Minden
bizonnyal a „légtünemény tannal” is kacérkodó Horváth Zsigmond matematikus és
természetrajz szakos egri tanára hatására érdeklődött a matematika iránt, de
miután rendjének történelem és földrajz szakos tanerőre volt szüksége, ezért az
utóbbi tárgyakat választotta. Sokat betegeskedett tüdővérzése, a hörgőkben
beállt érpattanás miatt. Emiatt tanítási szünetet kellett tartania, amit apátja
elhatározásából a szentgotthárdi kolostorban töltött. A zárda parkjában végzett
elmélkedések tették számára világossá a Gondviselés szándékát: meg kell írnia
rendje történetét, és össze kell gyűjtenie a magyar oktatásügy parlagon heverő
emlékeit. Életcélja ismeretében tette le sikeres tanári vizsgáját a budapesti
tudományegyetemen Kerékgyártó Árpád történelem- és Hunfalvy János földrajztanár
előtt. A frissen
végzett pedagógust az 1882/83. tanévben ismét Pécsre irányították. Egyetemi
tanára, Hunfalvy János bíztatására szánta rá magát a szombathelyi
egyházmegyében lévő Kethely nevű falu magyar lakói néprajzi hagyományainak
tanulmányozására. Kethely és környékének
néprajza (Bp. 1884) tulajdonképpen az első rendtörténettel kapcsolatos
munkája volt, hiszen Kethelynek a szentgotthárdi apátság volt a kegyura. Tanulmánya
ma is alapvető helytörténeti munka, fontos nyelvészeti és néprajzi
megfigyeléseket rejt, kulcs az ott élők lelki világának, múltjának megismeréséhez.
Munkája színvonalát minősíti, hogy megszerezte vele a bölcsészdoktori
tudományos fokozatot. Egészségi állapota még mindig nem tette lehetővé, hogy
visszamehessen tanítani a pécsi főgimnáziumba. Ezért Supka Jeromos apát a zirci
noviciátushoz osztotta be tanárnak és megtette apáti jegyzőnek. Az
együttmunkálkodás során váltak megismerhetővé mindazok az erények, amelyek
miatt apátsága idején végig támogatta rendfőnöke. A katolicizmus egyetemes
világnézete mellett hazájáért és nemzetéért lelkesedő fiatal szerzetes világlátása
és érzelemvilága igen közel állt rendi főnökéhez, az egykori 1848-as tüzérhez. 1891-ben
Pécsett, Supka Jeromos apát költségén jelent meg Békefi Remig első,
monografikus jellegű rendtörténeti munkája, a tervezett zirci, pilisi, pásztói
és szentgotthárdi ciszterci apátságok történetének első kötete: A pilisi apátság története 1184–1541.
Előszavában lélek-kitárulkozón vall
munkája okáról és céljáról. A történetírás feladatából – „kegyeletül az ősök
iránt, okulásul és lelkesítőül az utódok számára” – ki kell vennie részét a
magyarországi cisztercieknek is, „kik mint csont a
nemzet csontjából, s vér a nemzet véréből, mindenkor a nemzet jövőjének, az
ifjúságnak, valláserkölcsi és hazafias nevelésben, s így a nemzeti eszmék kultuszában
és szolgálatában keresik és találják dicső feladatukat”. Rendje
elkötelezettsége őt is kötelezi: „ily hazafias célzat – ami másrészről kötelesség
is – hozza létre hazai apátságaink történetét.” Előszavát azzal a fohásszal
zárja, hogy „váljék dicsőségére édes hazámnak és szeretett rendemnek!” A
könyvet Pór Antal pozsonyi kanonok, az akadémia levelező tagja szakmai
alapossággal ismertette, amelynek befejező mondata jeles osztályzatú summázata
az egész nagy munkának: „Sikerült a múltat mintegy a halottaiból annyira új
életre támasztania, hogy az olvasó előtt egy egész középkori ciszterci monostor
nemcsak, de alkotmányával maga a rend megelevenül.” A rendtörténeti
munka legfőbb jellemzőjének a minduntalan kicsendülő igazság szeretetét és a
hazafias szellemet tartotta. Az utóbbi megnyilvánulását – mely általános
jellemzője Békefi Remig hangvételének – örömmel fedezhette fel a katolicizmusba
szelídült volt 1848-as honvéd. A mai
régészek által Pilisszentkereszt-Klastromkert néven ismert rommező a középkori
Magyarország leggazdagabb és legbefolyásosabb királyi alapítású ciszterci
monostorának maradványait rejti. A lelőhely korábban ismert volt,
kőfaragványaival Rómer Flóris már 1869-ben foglalkozott. A régészeti
emlékeknek, a kőmaradványoknak a ciszterci kolostorral való kapcsolatba hozása
és bizonyítása Békefi Remig érdeme. A pilisi apátság története második
kötete 1541–1814 közötti időhatárral a következő esztendőben jelent meg. Kutatómunkájának fényes eredményeként
a szakmai elismerésen kívül megkapta a hittudományi kar Horváth-féle 300
forintos jutalmát is. Könyve nemcsak szakmai körökben keltett feltűnést,
rendtársai figyelmét is magára vonta. Mindez éppen Supka Jeromos apát
utódválasztásának időszakára esett. Rendi elismerését jelentette, hogy a
lehetséges szavazatok egyharmadát ő kapta. Másoktól eltérően azért imádkozott,
hogy ne rakják a rend vezetésének súlyos terhét gyönge vállaira. A Gondviselés
ismételt munkálkodása révén akkor a legmegfelelőbb megoldás született, egyetemi
katedrát kapott. Supka Jeromos 1891. április 2-án megválasztott utóda, a
királyi kegy által május 9-én megerősített és június 13-én apáttá avatott Vajda
Ödön Pál rendfőnök gróf Csáky Albin oktatási miniszternél szorgalmazta Békefi
Remig egyetemi magántanári kinevezését. Békefi Remig
1893. március 13-án Az Árpádkori magyar
történelem bölcselete címen tartotta meg székfoglaló előadását, mellyel
tulajdonképpen egykori professzora, Kerékgyártó Árpád katedrájára léphetett. Az
egyetemi magántanárság arra is alkalmas volt számára, hogy rendje hazai történetével
kapcsolatos és a magyar művelődéstörténet tárgykörébe tartozó adatokat
gyűjthessen. Pécsett, 1894-ben jelent meg a ciszterci apátságok feldolgozásának
következő része: A czikádori apátság
története. Eredeti elgondolását megváltoztatva – Pilis után Pásztó következett
volna – a cikádori apátságról írott művét jelentette meg. Kezdetben arra
gondolt, hogy a rend kezén levő apátságok történetét írja meg. A kegyelet a
felhagyott és letűnt rendi intézmények felkutatására
indította. Legfontosabb feladatának az egykori apátság helyének megállapítását
tekintette. Akkor az volt az általánosan elfogadott felfogás, hogy a Tolna
megyei Cikó falu közelében fennmaradt szentély annak idején Cikádorhoz
tartozott. Békefi Remig helyszíni ásatásokkal s az ott talált leletekkel bebizonyította,
hogy a régi templom maradványa az egykori Széplak nevű község plébániatemploma
volt és a felsőhévizi káptalanhoz tartozott. Cikádor helyiség másik elnevezése
Szék volt. Az egykori apátság helye tehát Bátaszék lehetett, amely körül a rend
birtokai feküdtek. A cikádori
apátság történetéről Dedek Crescens Lajos, később esztergomi prépost-kanonok
írt bírálatot. Alaptételként szögezte le, hogy az egyháztörténet ismerete
nélkül „a magyar történelem megalkotása a chimerikus törekvések országába
tartozik”. Az egyházmegyék feldolgozása megindult, de – teszi fel a szónoki
kérdést: „Hol késnek a szerzetesrendek?” Válaszában kifejti, hogy a ciszterci
rend „az előszó”, melyet ösztönöz „kegyeletes érzülete és hazafias törekvése”.
Békefi Remig teljesítményét így foglalta össze: „Újabb levél e mű azon
koszorúba, amelyet ifjú írónk buzgósága font rendjének, a hazafias ciszterci
rendnek dicsőségére”. A
millenniumi ünnepségek és megemlékezések hatalmas díszműveket szültek, az
ünneplők tiszteletük lerovása mellett igyekeztek megörökíteni azt is, milyen
szerepet töltöttek be az eltelt évszázadok alatt a magyar nemzet életében.
Ennek a kettős feladatnak igyekezett eleget tenni az Emlékkönyv, melyet Magyarország ezeréves fennállásának ünnepén
közrebocsát a hazai cziszterczi Rend (Bp. 1896) című
kötet, aminek a megszerkesztését az apát Békefi Remigre bízta. A szerkesztői
munkán kívül három részben megírta A cziszterczi rend
története Magyarországban című fejezeteket is. Munkáinak szakmai
elismertségét semmi sem példázza jobban annál, minthogy a Magyar Tudományos
Akadémia 1896. május 15-én a Bölcsészeti, Társadalmi és Történeti Tudományok
Osztálya Történettudományi Alosztályába levelező tagjai sorába választotta.
Egyszerre érte ez a megtiszteltetés – többek között – Karácsonyi Jánossal, a
nagyváradi szeminárium tanárával és Böhm Károllyal, a kolozsvári
tudományegyetem professzorával. Székfoglaló felolvasását október 2-án, A ciszterek középkori iskolázása Párizsban
címen tartotta meg. A
rendtörténeti kutatások terén újabb eredményeket ért el. A tervezett zirci,
pilisi, pásztói és szentgotthárdi ciszterci apátságok történetének következő,
harmadik részeként A pásztói apátság története I. kötet.
1190–1702. 1898-ban jelent meg Budapesten. (A második kötet 1702–1814, a
harmadik (oklevéltár) 1342–1812 közötti időhatárral, 1902-ben jelent meg.)
Szakmai teljesítményére két adat: másfél évtizedes kutatómunkával 50 köz- és
magánlevéltár anyagát kutatta és dolgozta fel munkájában. Világszemléletében,
meggyőződésében egymást ki nem záró módon ötvöződött a katolicizmus
egyetemlegessége és a hazafiság kizárólagossága: „A
magyar ember és a cziszterczi szerzetes nemes megnyugvása tölti el lelkemet
azon gondolatra, hogy jelen művemet éppen a cziszterczi Rend életének
nyolcszázados emlékünnepén tehetem le a magyar tudomány kincses házába. Legyen
ez is egyik tanúsága azon hűségnek, mellyel hazánkat és Rendünket szolgáljuk!”
A monográfia első lapjain olvashatjuk Szent Bernát jellemzését, amely egyik
nekrológírója szerint Békefi Remigre is nagyon ráillik. A rendalapító és egyháztanító iránti tisztelete indíthatott el
benne egy olyan lelki metamorfózist, melynek végén hasonlóságokat lehetett
felfedezni magyarországi követője lelkületében. Nagy ívű
monostortörténeti tervezete nem fejeződött be, a zirci és a szentgotthárdi
apátságok történetének megírása fontos egyetemi feladatai és az iskoláztatás
históriájának feldolgozása miatt elakadt. Szeretett rendjének történetét A ciszterci Rend múltja Magyarországon
című tanulmányában elevenítette fel, amelyben az időközben eltelt 800 évre
(1098–1898) kellett visszatekintenie. Láttató erővel elevenítette meg Szent Bernát
személyét és munkálkodását, kit halálakor már 343 rendi kolostorban gyászoltak.
Az eltelt évszázadok során alapítottak közül 25 szerzetesi és 4 apácakolostor
létezésére éppen Békefi Remig kutatásai nyomán derült fény. Az egyetemen
egyre nagyobb tisztelet és szeretet vette körül. A legkiválóbb és egyben
legszerencsésebb hallgatói alkották a művelődéstörténeti szemináriumok
hallgatóságát. Tanítványait munkatársainak tekintette, dolgozataikat is
megjelentette a Művelődéstörténeti
értekezések több mint hetven dolgozatot közreadó
sorozatában. Ilyen odaadó tanár-tanítvány viszonyra kevés példa akad. Ezek után
nem csodálkozni való, hogy diákjai szeretett professzorukat Fra Angelico néven
emlegették egymás között. A tanár
úrnak is sokat kellett tanulnia, legtöbbször önfejlesztés útján, amíg rátalált
a feldolgozás, a közlés, a történetfelfogás megfelelő módozatára.
Történetfilozófiai felfogásáról Pauler Gyuláról tartott emlékbeszédben
hallhatunk. Ebben taglalta Pauler Gyula és Auguste Comte, a pozitivizmus megalapítója
egymáshoz való viszonyulását. Kitetszenek Pauler és Békefi lelkületének rokon
vonásai: a katolikus világszemlélet és a középkor szeretete. Innen adódik
rokonszenve Comte pozitivizmusa iránt. „Állapítsa meg a történetíró az eseményt
biztosan és kétségbevonhatatlanul. Ilyenekből, vagyis tényekből induljon ki és
derítse ki a benső összefüggést és fejlődést. A történetíró feladata nem bírói,
hanem előadói, vagyis nem ítél az események fölött, hanem kapcsolatukban és
fejlődésükben előadja őket”. A pásztói és
pilisi apátság visszaállítása és az egri gimnázium rendi kézre való
visszajuttatásának 100. évfordulójára alkalmából írta meg a Hogyan lettek a ciszterciek tanítórenddé
Magyarországon? (Bp. 1902) című értekezését. Ezzel
kapcsolatban emlékeztetnünk kell, hogy az apátságtörténetek megírásának
félbemaradását Békefi Remig munkásságának egyik méltatója megsokasodott
egyetemi feladataival és az iskoláztatás feldolgozásának előtérbe kerülésével
magyarázza. Ugyanakkor megállapítható az is, több írásművében foglalkozott
rendje és az oktatás kapcsolatával. Iskola- és oktatástörténeti publikációit
felfoghatjuk rendtörténeti munkássága egyfajta folytatásaként, így tudott
összhangot találni szerzetesi és tanári elhivatottsága – s a figyelmen kívül
nem hagyható nemzeti elkötelezettsége – harmonikus megélésében.
Művelődéstörténeti jellegű munkálkodása mindenképpen nagy érték, melynek
jelentősebb eredményei kapcsán állapította meg Domanovszky Sándor, hogy „bennük
úgy szólva az egész középkori magyar oktatás története fel van dolgozva”. Az
oktatástörténet témakörében megjelent legfontosabb művei az akadémiai
pályatételül írt Népoktatás története
Magyarországon 1540-ig (Bp. 1906) és annak társkötete, A káptalani iskolák története Magyarországon 1540-ig (Bp. 1910). A
359 tételes oklevéltárat felvonultató népoktatás történetéről Imre Sándor, a
kolozsvári református gimnázium tanára, a későbbi művelődéspolitikus írt
könyvismertetést. Több kifogást is emelt a munkával kapcsolatban. Bírálatát
befolyásolhatta pedagógiai író foglalkozása és protestáns hite, vagyis szakmai
és felekezetközi elfogultsága. Békefi Remig kivételesen élt a válasz
lehetőségével. Hiányolta az elvárható igazságszeretetet és jóindulatot s
rámutatott, hogy „sorait felekezetieskedő elfogultság sugalmazta”. Imre Sándor
személyeskedő viszontválaszában kijelentette, hogy „jóakaratra
pedig a bírálatban csak annyira van szükség, hogy ne legyen rosszakarat”. Imre Sándor
bírálatával azért foglalkoztunk ilyen behatóan, hogy rávilágítsunk, Békefi
Remigtől távol állt felekezetközi viszálykodássá tenni egy tudományos jellegű
kérdést. Jó példa erre a kolozsvári református kollégium története tárgykörben
megjelent háromkötetes munkáról írt recenziója. Szakmája és tárgyköre iránti
példás elkötelezettségből feldolgozta és közreadta három református iskola,
illetve főiskola törvényeit. A káptalani iskolák történetéről, az
Oltványi-jutalommal kitüntetett pályaműről Erdélyi László egyetemi tanár írt
ismertetést. Rámutatott, hogy Békefi Remig „igazi művelődéstörténésszé
fejlődött”, aki „iskolát alapított” s ezért – fejezte be bírálatát – „ő maga
fogja fölépíteni az igazán tudományos nagy magyar művelődéstörténetet”. Szerzetesrendje
hazai történetének felelevenítésére és közreadására is lehetősége nyílott,
méghozzá két díszmű megjelentetése kapcsán. A Mátyás király emlékkönyv (Bp. 1903) lapjain Mátyás és a czisztercziek címen értekezett. Méltatta a kiemelkedő
reneszánsz uralkodó érdemeit rendje megerősítésében és újjászervezésében. A Katholikus Magyarország (Bp. 1902)
kétkötetes albumban A ciszterci-rend története Magyarországon
című összefoglaló tanulmánya olvasható. Ebben a második legrégebbi magyarországi
szerzetesrend mindennapjait mutatta be és rendre közölte az eltelt évszázadok
alatt bekövetkezett legfontosabb, renddel kapcsolatos történéseket. Az
elhivatottan végzett nagy forrásanyagot feltáró pozitivista módszerű munka, a
közép- és újkori magyar egyház- és oktatástörténet, a ciszterci rend és a
magyarok külföldi iskolázásának kutatásában elért tudományos eredmények
megérdemelten juttatták 1908. április 30-án a Magyar Tudományos Akadémia rendes
tagjai, a „halhatatlanok” közé. Székfoglaló előadása A pécsi egyetem címen hangzott el február 8-án. Az oktatás- és
intézménytörténeti munkáról Sufflay Milán, a zágrábi egyetem tanára közölt
ismertetést. Kiemelte, hogy a pécsi egyetem „a magyar művelődéstörténet
legfontosabb fejezeteinek egyike”, amely egyik meggyőző igazolása annak, hogy
„a magyar nemzet az európai fejlődéssel mindig lépést tartott”. Egy szinte
beteljesültnek mondható egyetemi életpálya bontakozik ki előttünk. A
tanárkollégák és a történész szakma részéről elismerés, a tanítványok felől
tisztelet és szeretet áramlik felé. Békefi Remig, a tanári habitusú szerzetes
ideálisnak mondható helyzetében ismét jelentkezett a Gondviselés, újabb fontos
megbízatást tartogatva számára. 20 évig
tartó kormányzás után 1911. július 11-én elhunyt Vajda Ödön Pál, a Boldogságos
Szűz Máriáról nevezett zirci, pilisi, pásztói és szentgotthárdi egyesült
apátságok apátja, a Szent István-rend vitéze, a Lipót-rend lovagja, a Szent
István Társulat alapító tagja, Zirc díszpolgára. A megüresedett apáti székben a
rend tagjainak túlnyomó többsége – az érintett minden elhárító igyekezete
ellenére – Békefi Remiget óhajtotta látni. Engednie kellett: „Személyi érdekemmel
szemben rendtársaim a rendi érdeket tolták előtérbe. S nekem ez előtt meg
kellett hajolnom. Én ebben Isten akaratát látom. Megyek tehát az általa
kijelölt úton, hogy szeretett rendemet, amely engem felnevelt, nagy
feladataiban előbbre vigyem és rendi testvéreim boldogságának növelésén közreműködjem” – írta egyik tanítványának. Az 1911.
szeptember 19-én lezajlott apátválasztás után két hónappal, november 21-én a
király kinevezte, majd 1912. január 6-án hornburgi gróf Hornig Károly veszprémi
püspök a 47. zirci apáttá avatta Békefi Remiget. Apáttá való kinevezés után
lemondott tanári állásáról. 1912. május 15-én mégis megkapta a nyilvános rendes
tanári címet és jelleget, hogy – Négyesy László búcsúbeszédében utalt rá –
„megtartásával napod leáldoztáig tagja maradj karunknak”. Növendékeitől abban a
hiszemben búcsúzott, hogy sírját majd remélhetően azzal a gondolattal fogják
körülállni, hogy abban egy igazságos és jó tanár nyugszik. Tanítványai emlékkönyvben
búcsúztak el tőle. A Dolgozatok Békefi
Remig egyetemi tanári működésének emlékére (Bp. 1912)
című kötetben rangos, lexikon-szócikké emelkedett szerzők írásai
olvashatóak: Hóman Bálint, Domanovszky Sándor, Bártfai Szabó László, Iványi
Béla, Miskolczy István és Dézsi Lajos. Békefi Remig tudományos munkásságának
hattyúdala egy 14 oldalas kis füzet volt, Orvosok,
betegségek és gyógyítás Magyarországon az Árpádok korában (Bp. 1912). Az első
világháborút lezáró, a magyarországi ciszterci rendet is érintő békeszerződés
mérlegét így vonta meg Békefi Remig: „A nemzet sorsának
mi ciszterciek is osztályosai vagyunk. […] Birtokainkból Hontszántón 1600 kat.
hold, Nyugat-Magyarországon 400 kat. hold veszett el”. Annak örvendhetett, hogy
Pécs és Baja városa a magyar határok között maradt, így a rendi egység nem
szenvedett csorbát. A magyarországi ciszterek határozott, meg nem alkuvó
állhatatossága XV. Kelemen pápát is elismerésre késztette, melynek 1919.
szeptember 12-én kiadott brévéjében adott hangot. A megváltozott történelmi
viszonyok arra ösztönözték Békefi Remiget, hogy olyan önálló rendi szervezet
kiépítésén munkálkodjon, mely csak a római generális apáttól függ. 1923. január
27-én, XI. Pius Exstat in Hungaria
kezdetű brévéjével került sor a Ciszterci Rend Zirci Kongregációjának
elismertetésére, melynek Békefi prézes apátja lett. A sok
küzdelem és munka felemésztette amúgy is törékeny alkatát, betegeskedésre
hajlamos szervezetét. 1924 tavaszán már betegen fogott hozzá a rendi kolostorok
és gimnáziumok meglátogatásához. A vizitációs körutat Egerben fejezte be, mely
átvitt értelemben is utolsó útja lett. Május 21-én hunyt el a történelmi
Magyarország utolsó zirci apátjaként. Egri ravatalánál Négyesy László
akadémikus, irodalomtörténész, zirci temetésén egykori tanítványa, gróf
Klebelsberg Kunó vallás- és közoktatásügyi miniszter búcsúztatta. A szónokok
nagyon találóan jellemezték, hagyták hátra emlékét: „megtestesült benne „a
cisztercita gondolat a legteljesebb történeti eszmeiséggel”. Olyan papi ember
sejlik fel szavaik nyomán, aki egyesítette magában a tudós, a tanár és a
szerzetes erényeit. Négyesy László költői tisztaságú búcsúszavaival fejezzük be
ezt a mostani kis megemlékezést: „mikor tiszta lelked szárnyaira kel és a
végtelenség kékjén át az örökkévalóság felé emelkedik, mégis, fájdalmunkban is,
úgy érezzük, hogy nem válsz el tőlünk most sem egészen, lényed nagy része, mint
tudomány és példa, mint termékenyítő erő itt marad közöttünk.” Munkáit
olvasva, így éljen a mi emlékezetünkben is. Felhasznált irodalom Bártfai Szabó László: Békefi
Remig emlékezete. Bp., 1934. Békefi Remig: A ciszterci Rend Múltja
Magyarországon. In: A ciszterci Rend pécsi kath. főgymnasiumának 1897/98-iki
iskolaévi Értesítője. Pécs, 1898. 1–24. p. Csánki Dezső: Békefi Remig. 1858. augusztus 3. –
1924. május 22. In: Századok, 1924.
832–833. p. Domanovszky Sándor: Békefi Remig
r. tag emlékezete. Bp., 1935. (A Magyar Tudományos Akadémia elhúnyt tagjai
fölött tartott emlékbeszédek. XII. köt. 11. sz.) Emlékkönyv, melyet Magyarország ezeréves fennállásának ünnepén közrebocsát
a hazai cziszterczi rend. Szerk.: Békefi
Remig. Bp., 1896. Halász Piusz: A ciszterci
lelkiség. In: Papi Lelkiség, 1942.
117–130. p. Horváth Konstantin: Zirc
története. Veszprém, 1930. Négyesy László r. tag
búcsúbeszéde Békefi Remig zirci apát, r. tag ravatalánál 1924. május 27-én. In:
Akadémiai Értesítő, 1924. 1-6. füzet.
111–113. p. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |