A Debrecenben lakó, de nagyon is Európában élő Csohány
János talán mindent tud Debrecenről és a magyarországi kálvinizmusról. A
2004-ben megjelent könyvéről csupán periférikus lapokban olvashattunk, noha
bőven megérdemelte volna, hogy a rádióban és a tévében méltassák, beszéljenek
róla és közismertté tegyék. A szerző a művében foglalt
huszonnyolc tanulmányát, amelyek közül ötöt németül írt, egyháztörténeti
tanulmányoknak nevezi, holott sokkal többek annál, semhogy kizárólag csak a
Magyarországi Református Egyház belső ügyeiről szólnának, mert a bennük foglalt
megállapítások túlnőnek az egyház keretein, és általában az egész magyar
művelődéstörténetre és politikatörténetre vonatkoznak. Azt persze Csohány is
tudja, hogy az egyháztörténeti és az általános történeti események „egymással
kölcsönhatásban vannak”, tehát egyik a másikra nagyon is kihatással van. S
különösen érvényes ez a megállapítás Debrecenre vonatkoztatva, amelyet nem ok
nélkül neveztek, s neveznek még ma is Kálvinista Rómának, hiszen mint Csohány
János könyvében olvassuk: „1913 táján Debrecen 110 ezret meghaladó lakosságából
jóval több mint 70 ezer, 1938-ban pedig kerek számban 83 ezer volt református.
Az ország e legnagyobb református egyházközségének vezető testülete a 141 tagú
presbitérium, melynek lelkészi elnöke a tiszántúli egyházkerület mindenkori
püspöke (aki egyben debreceni lelkipásztor is), világi elnöke a főgondnok,
rendszerint a város hivatalban lévő polgármestere volt. A debreceni református
egyházközség összes gazdasági és személyi ügyének előadója és felelős intézője,
az egyházközségi hivatali apparátus közvetlen elöljárója az egyházi főjegyző.” Nem véletlen, hogy történelmünk
folyamán Debrecen kétszer is volt országunk fővárosa, éspedig igen jelentős,
mondhatni sorsfordító időkben. Ami tehát Debrecenben történt, az kihatással
volt az egész Magyarországra. Az eseményeket persze személyek viszik véghez,
nem csak úgy maguktól történnek, éppen ezért tökéletesen érthető, ha Csohány
János ebben a könyvében néhány igen jelentős, illetve ahogy ő írja: „nevezetes debreceni
egyházi személyek”-ről is részletes pályaképet rajzol. Hosszan tárgyalja Kun
Bélát – de nem a hírhedt kommunista vezért! –, hanem „a tudós egyházjogász”-t
és „sokoldalú szervező”-t, továbbá Juhász Nagy Sándort, az egykori politikust
és egyházi főgondnokot, Csohány János könyve részben a
rendszerváltás előtt, részben pedig már az után keletkezett, s ez meglátszik a
tanulmányokon is. Természetes dolog, hogy azokról az egyházi személyekről, akik
a kommunista diktatúrát kiszolgálták, nem írhatta meg ezt 1990 előtt, hiszen a
hatalom kegyeltjei voltak. Az ifjabb Természetesen voltak a debreceni
református egyházkerületnek pozitív alakjai is, akik közül Csohány különösen
kettővel foglalkozik részletesen: Baltazár Dezső nagyhírű püspökkel és Juhász Csohány János, mint
egyháztörténész mindent tud a magyarországi református egyházról, és sok
olyasmit felszínre is hoz, amit ma már csak nagyon kevesek tudnak. Az általa
feltárt dokumentumok közül a legfontosabb alighanem az az Alapszabály amelyet az 1907-ben megalakult Országos Református
Lelkészegyesület fogadott el 1918-ban, de kihirdetésre már nem volt lehetőség,
mert kitört a forradalom, és „a kommunisták… szervezeteik elhelyezésére
hatalmukba ejtették a konventi épületet is, s az ’Egységes program’ összes ott
talált példányait megsemmisítették. Az egész műből csak pár korrektúra példány
maradt meg az ORLE levéltárában.” 1925-ben azonban a Lelkészegyesület
közgyűlést tartott Kecskeméten, és a programot, amelyet Baltazár Dezső egy
előszóban lelkesen támogatott, elfogadta. A megszövegezés egyébként attól a
Csikesz Sándor csányoszrói lelkésztől származott, aki Kodolányi Jánost a
katolikus egyháztól a református hitre térítette, és a későbbi évtizedekben az
egyik legjelentősebb református személyiséggé vált. Ha ez az Alapszabály pusztán csak hitbéli kérdésekkel foglalkozott volna,
akkor mindössze egyházi belügy lenne, ámde az akkori lelkészek kimondták, hogy:
„a szociális, kulturális, politikai és gazdasági kérdések megoldására egységes
munkaterv megállapítása szükséges.” Csohány Jánosnak óriási érdeme, hogy ezt az
Alapszabályt felfedezte és újra
kiadta, mert ha most elolvassuk, akkor korszerű és máig aktuális feladatokat
találunk benne, és megértjük, hogy a magyar reformátusság miért tudott
létszámát jóval meghaladó, fontos szerepet betölteni a Horthy-korszakban.
Hiszen, mint Baltazár Dezső, a nagyhatású püspök, megfogalmazta: „Minden
felvetődő közkérdésben [!] meg kell találniuk az állásfoglalás keresztyéni és
magyar nemzeti kritériumát. Ezek a kritériumok sokkal magasabb régió álló
csillagai, semmint fényükre a pártpolitikai különbség a legkisebb módosító
árnyat is vonhatná… Nem politizálás ez, hanem a keresztyén kálvinista
életelvnek a gyakorlat kazuisztikájára való alkalmazása.” És mikkel foglalkozott ez az Alapszabály? Többek között az állami
adminisztrációval, az óvodákkal, az általános iskolákkal és az egyetemekkel.
Csohány János is kiemeli, hogy ez a program foglalkozott a református
valláserkölcsi neveléssel is, és előírta, hogy „A történelem emelje ki, hogy a
kálvinizmus érdeke mindig egy volt a magyar nemzet érdekével és viszont.”
Fantasztikus, hogy ez a munkaterv mennyire gyakorlatias és hasznos volt.
Csohány János összefoglalásában írja, hogy a terv szerint „a kiképzés legyen
körültekintő és rendkívül gyakorlatias, fejlessze a tanuló öntevékenységét. Az
iskolai könyvtár és a jutalomkönyvek a nép jó könyvekkel ellátását szolgálja. A
református tanító vállalja a községi mintakert, faiskola, zöldségüzem
vezetését.” Az Alapszabály továbbá
azt is előírta, hogy „a tanítóképzést lehetőség szerint ingyenessé kell tenni.
[…] Egyetlen tehetséges, magát képezni vágyó kálvinista fiúnak sem szabad
letörnie szegénysége miatt.” A régi református lelkészek feladatuknak
tekintették, hogy a református tanárképzőkben a szegény diákoknak kétharmadát ingyenes helyekkel kell
oktatásban részesíteni (és ez 1925-ben Debrecenben meg is valósult!), továbbá
minden állampolgárnak biztosítani kell a gondolat-, sajtó- és egyesületi
szabadságot. Tehát nem csak felekezeti jogokért harcoltak, hanem olyanokért is,
amelyek az összmagyarság számára is fontosak voltak. Külön kell szólnunk a szociális
programról, a földkérdésről, a kisiparról és a munkásvédelemről. Csohány János
az Alapszabály-hoz írt
előtanulmányában mindezt részletesen is ismerteti, s éppen ezért külön érdeme,
hogy hangsúlyozza az egykori ref. lelkészek szociális érzékenységét. Kiemeli az
Alapszabály-ból az „ingyenes orvosi
kezelés az igazolt szegényeknek, modern anya- és csecsemővédelem, lelenc- és
árvaügy” fontosságát, továbbá azt, hogy az „az aggok, betegek gondozását
kötelező állami munkásbiztosítással, menhelyek létesítésével tartja
megoldhatónak, ide értve a hadirokkantak gondozását is. […] Cél az, hogy
kálvinista koldus ne legyen”. Csohány tanulmányából idéznem kell még azt a
részt, amelyben az egykori lelkészek szociális követeléseit ismerteti:
„Táplálék, lakás, ruházat, munka, szórakozás, pihenés, az egyén jogainak
védelme, népegészségügy, népesedéspolitika kap beható és modern megvilágítást.
Az államtól a rászorulóknak ingyenes jogszolgáltatást, gyógykezelést követel, a
koldulás általános eltörlését, hogy ne kényszerüljön arra senki. A nemzetiségi
polgártársaknak pedig olyan szociális politikát, amely közelebb hozza őket a
közös hazánkhoz.” Hangsúlyozni kell, hogy mindezeket a célokat a lelkészek a
református egyház legfőbb vezetőjével, Baltazár Dezső püspökkel egyetértésben
kívánták megvalósítani. Ennek ellenére még mindig akadnak olyan történészek,
nemcsak a református egyházban, hanem a világiak között is, akik Baltazárról
negatív jelzők kíséretével beszélnek. Lehet, hogy egyben s másban talán igazuk
van, de egészében véve Baltazár Dezső munkásságát feltétlenül pozitívan kell
megítélnünk. Körültekintő tárgyilagossággal is azt kell róla mondanunk, hogy a
református egyház egyik legnagyobb püspöke volt! Nincs rá terünk, hogy részletesen
ismertessük a Lelkészegyesület földkérdésre, kisiparra és munkásvédelemre
vonatkozó céljait is, de mégis utalnunk kell arra, amit Csohány János is
hangsúlyoz: „Földdel való ellátást követel a földművelőknek, progresszív
adózást, kisajátítást, telepítést, adják kishaszonbérletbe a református egyházi
földek egy részét. A hitbizományokat korlátozzák. Szakoktatással,
szövetkezetekkel, kölcsönökkel. Utakkal, gépekkel, csatornázással segítsék a
mezőgazdaságot. Létesüljenek munkástelepek kedvezményes lakásokkal. […] Az
ipari munkásság szervezkedésének jogosságát elismeri az irat, és támogatásáról
biztosítja.” Mindezek olyan követelések, illetve tervek, amelyek ma is
időtállóak és megvalósítandó célok. Természetesen nem szabad elfelejtenünk,
hogy mindezekben a reformátusság mindenütt előnyben részesítendő: kissé
mosolygunk például azon, hogy kálvinista koldus ne legyen. Na és katolikus
lehet? Persze hogy nem lehet, de erről – gondolták a református lelkészek –
gondoskodjon a katolikus egyház. Mindenütt tetten érhető a református lakosság
érdekeinek előtérbe állítása. De ezt Csohány János sem hallgatja el, s az
előszavában utal is rá: „A kereskedelem és a tőke szerepét a biztonság és
népboldogítás szemszögéből vizsgálja. A reformátusság kellő arányban
részesüljön a kereskedelemben. […] A kisemberek hitelhez juttatását,
takarékoskodásának előmozdítását ajánlja községi és egyházi takarékpénztárak
által.” Felvetődik bennünk a kérdés, hogy
mindebből mi valósult meg? Illetve, hogy mi valósulhatott meg? Csohány János tanulmányából erre is megkapjuk a
választ: „1925 után is nyomon lehet követni azt, hogy a reformátusság
munkálkodott annak megvalósításán és számos pontját meg is valósította. A
trianoni Magyarország lakosságának 21 %-át kitevő reformátusság viszont nem
volt abban a helyzetben, hogy minden kitűzött programpontját megvalósíthatta
volna. A II. világháború után pedig hamarosan olyan időszak következett,
amelyben a hatalom birtokosai ezt a programot veszélyesnek ítélték és 1949-ben
magát az ORLE-t is feloszlatták.” Csohány Jánosnak elévülhetetlen
érdeme, hogy ezt a hajdani programot napfényre hozta, mintegy azt bizonyítva
ezzel, hogy mi mindenre lenne képes az egyház, ha lehetőséghez jutna. Aktív
korában Csohány egyháztörténetet tanított a Debreceni Református Hittudományi
Egyetemen és módfelett sajnálnunk kell, hogy időnap előtt nyugdíjba helyezték.
Nem hisszük ugyanis, hogy a református egyház akkora bőségében lenne a kitűnő
tudósoknak, hogy Csohány János tudásáról és tudományáról lemondhasson. Csohány
nem is hagyta abba a munkát, hiszen mint a Református Egyház Doktorok
Kollégiuma Egyháztörténeti Szekciója vezetőjeként rendszeresen szervez egyrészt
előadássorozatot, másrészt pedig folyamatosan publikál, éspedig nemcsak egyházi
folyóiratokban, hanem világi lapokban is. Őszintén kívánjuk, hogy őrizze meg a
munkakedvét, és továbbra is tanítson bennünket. Ráadásul élvezetes és
lendületes stílusban ír. (Beke Albert) | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |