9. évfolyam 2.
szám |
Baráth Béla
Levente: Adalékok az Ecsedi Báthoriak 16. századi patrónusi tevékenységéhez és Nyírbátor reformációjához |
Az Ecsedi Báthori
család és Nyírbátor 15-16. századi történetéhez kapcsolódó kutatások az utóbbi
években örömteli módon felélénkültek és fontos
eredményekhez vezettek.[1]
Így amíg – a tanulmány témája miatt a bennünket most jobban érdeklő – a mohácsi
csatát követő időszakkal kapcsolatban 1995-ben
publikált gondolatébresztő tanulmányában Szakály
Ferenc még találóan jellemezte a helyzetet úgy, hogy a Báthori
család levéltárainak szinte maradéktalan megsemmisülése miatt a település korabeli
története is „már-már nyomasztóan forráshiányos”[2],
álláspontja újabban már aligha tartható fenn. Hiszen Rajcsányi
Ádám levéltáros által a 18. század közepén a Báthori
család legfontosabb iratairól készített nyilvántartó lista megtalálása és az
ennek alapján a család birtokaira vonatkozó forrásfeltáró és feldolgozó munka
elindulása alapvetően új helyzetet teremtett.[3]
Joggal reménykedhetünk abban, hogy a megkezdett munka folytatása során a Mohács
utáni időszak helytörténete és a család ecsedi ága
korabeli tagjainak működése jobb megvilágításba kerül és olyan adatok is
rendelkezésünkre állnak, melyek a város korabeli egyházi életének és a
birtokosainak patrónusi tevékenységét alaposabban rekonstruálhatóvá teszik. A jelen tanulmány arra
vállalkozik, hogy a térség reformációjának tükrében az aktuálisan
rendelkezésünkre álló adatok alapján áttekintse az Ecsedi
Báthori család tagjainak az Észak-Tiszántúl egyházi
életének átformálódásában betöltött, kétségtelenül meghatározó szerepét,
illetve Nyírbátor reformációjának a korábbiaknál alaposabb képét adja.[4] A
már jelenleg rendelkezésünkre álló források elemzése lehetőséget ad arra is,
hogy a település lelkészeiről és lakosainak egyházi kapcsolatairól alaposabb
képet adjunk. Nyírbátor reformációját
leghelyesebb az erdélyi püspökség területén végbement reformációs folyamatok
tükrében szemlélnünk, hiszen a rendelkezésünkre álló adatok szerint a bátori plébánia a 14. század elején történt első említése
óta a reformáció koráig nem a földrajzilag közelebb eső váradi
vagy egri, hanem a gyulafehérvári püspökség szatmári főesperességébe tagolódott
be. A térség reformációja A kora újkor hajnalán a válság
számos jelét felmutató nyugati egyház megújítását több irányból is
kezdeményezték. A reformerek egy része a humanizmus eszméi nyomán, más részük
egy bensőségesebb kegyesség keresése jegyében sürgetett elmélyültebb keresztyén
hitet és hitelesebb egyházi életet. Luther Márton és reformátortársai fellépése
ezekben a törekvésekben mutattak határozott új irányt. A Magyar Királyság
területén kezdetben a németajkú polgárság és Habsburg Mária királyné budai udvari
körén túl általában nagyfokú bizalmatlansággal fogadták a lutheri mozgalmat. Ez
a helyzet a mohácsi csata utáni évtizedekben radikálisan változott meg. A két
ellenkirály párthívei között kialakuló polgárháborús viszonyok és a török
megszállási övezet folyamatos kiterjedése az ország lakossága számára merőben
új – folyamatos létbizonytalansággal együtt járó – helyzetet hozott magával. Ez pedig alapvetően formálta át a magyar ajkú lakosság
világlátását, cselekvésének motivációit és hitvilágát is. A Szentírásra, mint az Isten
akaratát egyedül hitelesen közvetítő tekintélyre hivatkozó reformátorok
teológiai üzenetét felerősítette az általuk vallott történetszemlélet,
helyesebben fogalmazva saját koruk történéseinek magyarázata is. Azt hirdették,
hogy koruk tragikus eseményeit az üdvtörténet folyamatában lehet értelmezni: a
megmaradás és az üdvösség útja ebben a helyzetben az egyén és a közösség számára
csak az őszinte bűnbánaton, a megtérésen, a Krisztus-hit elmélyült megélésén, a
szigorú erkölcsi normák következetes betartásán keresztül vezet. Az erdélyi római katolikus
püspökség gyulafehérvári püspöki székhelyétől legtávolabb eső főesperességekben a szatmáriban és a krasznaiban
az 1520-as évek végén már működtek olyan klerikusok, akik öntudatos követői
voltak a lutheri reformációnak.[5]
Az általuk képviselt nézetek, a Mohács utáni helyzetben nem csak az egyszerű
emberek, hanem a helyi nemesség körében is hamarosan visszhangra és gyorsan bővülő
támogatói körre találtak.[6]
Az ország 1523/25-ben hozott lutheránus-ellenes törvényei, Szapolyai
János és Habsburg Ferdinánd, de a gyulafehérvári püspök részéről is kezdettől
fogva megnyilvánuló ellenállás miatt a – patrónusi jog keretén belül maradó –
egyházi élet átalakítása nehezen lett volna elképzelhető befolyásos főúri támogatók
nélkül. Jelentőségüket azonban nem szabad túlbecsülnünk.[7] A
reformáció első helyi patrónusai közül gazdagságával és befolyásával
kiemelkedett a mohácsi csatában elesett országbíró fia, Kraszna
és Közép-Szolnok vármegye főispánja Drágfi Gáspár. Birtokközpontjában Erdődön –
protestáns lelkészek képzését célzó – iskolát is alapított, melynek vezetésével
1542-ben a neves reformátor-tanítót, Kopácsi Istvánt bízta meg. Rajta kívül
olyan reformátorokat is pártfogásába vett, amilyen Derecskei
Demeter a Szilágyság reformátora, vagy Batizi András
az ének és kátészerző reformátor volt. A Szászföld reformációja kapcsán
kialakult helyzet ösztönzően hatott az erdélyi
püspökség északi területein, az akkor éppen I. Habsburg Ferdinánd király
fennhatósága alatt élő reformpárti papság és vármegyei nemesség körében is. A
szászokhoz hasonlóan ők is kísérletet tettek a régi egyházszervezettől
elkülönülő, lutheránus szellemben átalakított istentiszteleti élet és egyházi
rendtartás kialakítására. Ezt mutatja, hogy a reformátori tanok által a
leginkább érintett szatmári és szilágysági területen a Drágfi
Gáspár birtokközpontjának számító Erdődre
zsinatot hívtak össze. Erre 1545-ben, a főúr halála miatt azonban már özvegye,
somlyói Báthori Anna védnöksége mellett került sor. A régió egyházi életét
radikálisan átalakító események ezután gyorsan peregtek:[8] 1550-ben a tordai országgyűlésen egyenjogúsították a
lutheri irányt, az ennek alapján újjászerveződő egyházaknak saját püspök választását
írták elő, így 1551-ben valószínűleg Hevesi Mihály szatmári lelkész lett az
itteni lutheránusok első vezetője. Ebben az időszakban már a törökök által
leginkább veszélyeztetett területek felől a lutheri tanok mellett rohamosan
terjedtek a helvét irányú reformáció radikálisabb reformeszméi is. Ez az
irányzat egyszerű külsőségeivel és elmélyült biblikus kegyességével tűnt ki. A
református reformációt támogató lelkészek 1552-ben Beregszászon két zsinatot is
tartottak. 1554-ben az óvári zsinaton a gyulafehérvári püspökség északi területeinek
protestáns lelkészei – immár 88-an összegyűlve – Thordai
Demeter óvári lelkipásztort, Ecsedi Báthori II. György udvari lelkészét választották
püspökükké. Thordai az őt püspökké választó
óvári zsinat határozata ellenére – röviddel megválasztása után – az óvári
templomból önhatalmúlag eltávolíttatta az oltárt, amivel maga is radikálisan zwingliánus meggyőződésről tett tanúbizonyságot. 1555-ben a II. erdődi
zsinaton helyette a következetes lutheránusként ismert Károlyi Boldi Sebestyén nyírbélteki lelkészt
választották meg. Ezzel azonban nem sikerült megakadályozni a Tiszántúlon a helvét irány rohamos térnyerését. 1557-ben
az erőszakoskodásairól elhíresült váradi római
katolikus püspök Zabardi Mátyás halála után a váradi és a szatmárvidéki
protestáns lelkészek Kálmáncsehi Sánta Mártont
választották vezetőjüknek. Hagyományosan innen számítjuk a helvét irányú
reformáció alapján álló Tiszántúli Egyházkerület fennállását. Ennek hatására a
lutheránus egyházszervezet gyors erózión ment keresztül. Károlyi Boldi
Sebestyén eltávozott a térségből és kolozsvári lutheránus lelkész lett. A Melius
Juhász Péter vezetése alatt újjászerveződő helvét irány a helyi sajátosságoknak
megfelelő hitvallásokat és egyházi életet alakított ki. 1564-ben Erdélyben is recipiálták a helvét irányt, de
az ottani reformációs mozgalom tovább radikalizálódott. A fejedelem teológia
iránt érdeklődő udvari orvosa Blandrata György és
Dávid Ferenc kolozsvári lelkész nevével fémjelzett Szentháromság-tagadó
mozgalom János Zsigmond támogatását is elnyerte. Melius
vezetésével azonban heves Szentháromság-tagadók elleni polémia bontakozott ki
Erdélyben és a részben újra Habsburg fennhatóság alatt lévő Tiszántúlon. Éles
hangú hitviták sora következett. A
hitviták következményeként 1567-ben a debreceni zsinaton a tiszántúli, tiszáninneni és erdélyi képviselők határozottan
elkötelezték magukat a helvét irányú reformáció mellett. A II. Helvét Hitvallás
és Melius hitvallásainak elfogadásával következetesen
elhatárolták magukat a Szentháromság-tagadó törekvésektől és más irányzatoktól
is. 1568-ban,
miután Erdélyben megtörtént az unitárius hit recipiálása,
a Tiszántúlon
felerősödtek a reformátusok és az antitrinitáriusok
közötti hitviták. Ezekben az években
már ecsedi Báthori II.
Miklós országbíró, szabolcsi és szatmári főispán volt a hitvallási irány fő
támogatója. A reformátusság megerősödése szempontjából lényeges esemény
volt: az 1570-es csengeri,
majd az 1571-es nyírbátori zsinat. Ezek hatására a református egyház
helyzete fokozatosan stabilizálódott a térségben. 1572-ben meghalt Melius, a püspökségben utódja
a 30 éves Károlyi Péter váradi lelkész lett. A
Tiszántúlon a Melius és munkatársai által kialakított
református reformációnak sajátosan helyi formája ellenében, részben a
következetesen érvényesített egyházfegyelem gyakorlása miatt sem tudtak újabb
irányzatok gyökeret verni. Az egyházi helyzet konszolidációját mutatta, hogy az
1570-es évektől a térség immár református egyházhoz tartozó lelkészei is
megkapták az egyházi tizedből rájuk eső részt. 1576-ban Károlyi Péter korai
halála után Gönci Fabricius György debreceni lelkész
lett a kerület püspöke. Vele az eddig kialakult keretek között, a református
egyház belső építkezésre koncentráló korszak vette kezdetét és a térségben
gyakorlatilag lezáródott a reformáció kora. Bátor lakóinak és a helyi egyház
kegyurainak viszonya a reformációhoz Bátor, ez a 15. században a Báthori
családdal együtt felemelkedő mezőváros a reformáció kezdetekor a család ecsedi ágának Szabolcs vármegye jelentős részét kitevő birtokainak
központja volt.[9] A
helyi egyház kegyurai tehát az Ecsedi Báthoriak voltak, akik 1520 utáni birtokszerzéseikkel és –
a kisebb kilengésektől eltekintve – következetes Habsburg-párti politizálásukkal
a királyi országrészben tovább növelték vagyonukat és politikai befolyásukat.
Tagjai a 17. század elejéig, a Báthori család ecsedi ágának kihalásáig a Habsburg országrész legmagasabb
közjogi méltóságait töltötték be. A település ebben az időszakban –
a Szakály Ferenc által 1500 főre tett lakosával –
Szabolcs és Szatmár megye legnépesebb települései
közé tartozott.[10]
Polgársága elég tehetős volt ahhoz, hogy több lelkész mellett a városban lévő
koldulórendi kolostor lakóit[11]
legalábbis jelentős részben eltartsa. A nevek elemzéséből arra lehet
következtetni, hogy a magyarok mellett kis számban élhettek itt német és
szlovák eredetű családok is, de nincs arra utaló jel, hogy a lakosok között
görögkeleti vallásúak lettek volna. Ez azt is jelenti, hogy a település
lakossága egy felekezeti közösséget alkotott.[12]
A 15. században bárói rangra emelkedő Ecsedi Báthoriak számára presztízskérdés volt, hogy a család
történetében olyan fontos szerepet betöltő Bátor egyháza méltóan reprezentálja
patrónusainak magas társadalmi pozícióját. Az Ecsedi Bátoriak egyháziasságára utal, hogy a templomépítést
megkezdő erdélyi vajda testvére Ecsedi Báthori I. Miklós (†1506) a korszak egyik legkiemelkedőbb
magyar püspöke volt. A család egymást követő
generációiban továbbélő lelkesült patrónusi igyekezetet az évtizedekig tartó
nagyvonalú egyházi építkezések mutatják. A város plébániatemplomát a mai
templom megépítése előtt többször is átépítették[13]
és az obszerváns kolostort – mely
feltételezhetően 1488-ra épült fel – szintén ők alapították. A család három
generációján keresztülhúzódó nagy templomépítési munkával párhuzamosan
átépítésre került a család udvarháza is. Ezeknek a nagyvonalú és reprezentációs
célokat is szolgáló építkezéseknek[14]
az eredményeként, a fénykorában lévő mezőváros a 16. században így több
országos szinten is jelentősnek mondható politikai és egyházi esemény helyszíne
volt.[15] A reformáció terjedése elől az
egyre kiterjedtebb kelet-magyarországi birtokokkal rendelkező és ebből
kifolyólag a térség legjelentősebb kegyurai közé számító család és a város
lakosai sem tudták, s nyílván nem is kívánták távol tartani magukat. Azt, hogy
magában Nyírbátorban legkésőbb az 1530-as évek végén már az egyszerűbb embereknek
is találkoznia kellett a reformáció tanaival azt olyan Drágfi
birtokok mint Nyírbéltek és
Gebe – a mai Nyírkáta – közvetlen közelsége mellett a
város térségi piacközpont szerepe is nyilvánvalóvá teszi. A lakosságnak a
reformációhoz való kapcsolatában ennek a kereskedelmi központ jellegnek ezen
túl is jelentősége volt. Hiszen ez azt is jelentette, hogy a bátori kereskedők – a város lakosságának ez a szűk, de
annál meghatározóbb része –, amint azt Szakály Ferenc
tanulmánya részletekbe menően bemutatta Buda török kézre kerülése után az
Alföld más kereskedő kolóniáihoz hasonlóan intenzíven
kapcsolódtak be a távolsági kereskedelembe is. Ez a változás azt is magával
hozta, hogy a város lakosságának szemléletmódjára nem csak a közelebbi, hanem a
nagy földrajzi távolságban lévő egyházi változások és reformációs központok is
közvetlen hatást gyakorolhattak.[16] Ennek a helyi reformációval
kapcsolatban korábban alig említett szempontnak a hangsúlyozása azért fontos,
mert a reformáció hazai terjedése kapcsán már többen is rámutattak arra, hogy
eszméinek terjesztésében döntő szerepe volt az „áros népnek”[17].
A vásárok a hitviták közkedvelt helyszínei voltak. A
különböző vallási irányzatok képviselői tudatosan törekedtek a kereskedők
megnyerésére, hiszen a tanaik iránt fogékony és a továbbterjesztésükben és
támogatásukban fontos szerepet játszó társadalmi csoportot találtak bennük.
Nyírbátor esetében ezt a reformációs mozgalom iránti fogékonyságot konkrétan
igazolja Nyírbátori Somogyi Péter, a kereskedelmi tevékenysége nyomán
meggazdagodó helyi parasztpolgár, és veje a szintén bátori
kereskedő Lökös Bálint részletesebben ismert példája. Az oppidum
lakossága javarészt az udvar kiszolgálását ellátó jobbágyrendű, jelentős
részben iparos és kereskedelmi tevékenységet folytató lakosság mellett a
birtokos család familiárisai közül került ki, akik közül többen szolgálati
helyükön a Báthoriak e fontos birtokközpontjában telepedtek
le. A település élete lassú, de évszázadokig töretlennek mondható fejlődése
mögött meghatározóan a Báthori család sikerei álltak.
Ez az előnyök mellett azt is jelentette, hogy az önkormányzatiság foka elmaradt
az Alföld más hasonló méretű korabeli mezővárosaitól.[18]
A bátori egyházi élet formális átalakulása
szempontjából tehát nem a község, hanem az egyház kegyurainak viszonyulása
töltött be döntő szerepet. Nyírbátor város reformációja kapcsán elkerülhetetlen
tehát, hogy a birtokos család érintett generációjának tagjait külön-külön is
szemügyre vegyük különös tekintettel patrónusi tevékenységükre. Itt is több
korábban kevésbé, vagy alig hangsúlyozott szempontra mutathatunk rá. Az Ecsedi
Báthoriak[19]
hagyományos egyházi formákhoz kötődését érzékelteti, hogy a család első
protestánsokat patronáló tagjának II. Györgynek a testvérei hitvallási
kérdésekben – más környékbeli nemesekhez viszonyítva is – meglehetősen későn
reagáltak és visszafogottabb magatartást tanúsítottak, bár mint látni fogjuk
ezt pusztán társadalmi pozíciójuk miatt ők sem
kerülhették el. Ahhoz képest is feltűnő ez a késői reakció, hogy a családnak
nem csak a szatmári és szabolcsi birtokai feküdtek a reformációs mozgalom korai
központjai mellett, de a török megszállás alá kerülő dunántúli, így pl. Somogy
vármegyei babócsai uradalma is. A korszak kezdetéről a bátori egyház patrónusai közül kiemelkedik az 1490-től
1534-ig élt Ecsedi Báthori
II. András, akinek a reformátori mozgalommal kapcsolatos állásfoglalásáról nem
rendelkezünk értékelhető adattal. Ő volt az a családtag, akiben a Báthori
István által megkezdett nagyléptékű építkezések befejezőjét tisztelhetjük. A szatmári
főispáni és kinevezett belgrádi báni tisztséget betöltő főúr 1526-ban jelen
volt a mohácsi ütközetben. Bátyjával, Ecsedi Báthori III. István nádorral együtt, aki Szapolyai János legnagyobb ellenlábasa volt, kulcsszerepet
játszott Habsburg Ferdinánd magyar királlyá koronázásában és hatalmának kezdeti
stabilizálásában. 1527-ben az új uralkodó II. Andrást tárnokmesterévé nevezte
ki. Gyermektelen fivérei miatt a 30-35 éves kora körül Rozgonyi
Katalinnal kötött házassága révén nemcsak családja fennmaradását biztosította,
de a fiúágon magvaszakadt Rozgonyiak Zemplén, Abaúj, Borsod és Pest megyében fekvő tekintélyes birtokai
megszerzésével jelentősen növelte az Ecsedi Báthoriak birtoktestét.[20]
Ezek a szerzemények később a török miatt elvesző dunántúli várbirtokaik helyett
nagy jelentőségre tettek szert a család gazdálkodásában. Két házasságából hét
gyermek, hat fiú és egy leány született. A gyermekek közül három fia András,
György és Miklós, valamint lánya Klára élte meg a felnőtt kort. Előttük
vagyonuk és felmenőik Habsburg dinasztiához fűződő kapcsolatai miatt, az ország
zűrzavaros viszonyai ellenére is nyitva állt az út a közéleti érvényesülés
előtt. Nem csoda, hogy II. András mindhárom életben maradt fia jelentékeny
szerepet játszott az ország korabeli politikai életében.[21] Ecsedi Báthori
III. András (Bonaventúra),[22]
hadvezéri képességei mellett higgadt közéleti szereplésével és
műveltségével tűnt ki a korszak magyar mágnásai közül. Apja nyomdokain járva
Ferdinánd és Miksa idejében is következetesen kitartott a Habsburgok pártján.[23]
Politikai pályafutása során volt – több tisztséget apjától és nagybátyjaitól
átvéve – Somogy, Szabolcs és Szatmár vármegye
főispánja és tárnokmester, de a király hadainak főkapitánya[24],
kinevezett erdélyi vajda és országbíró is. 1542-ben
parancsnoki beosztásban részt vett a Buda töröktől való felszabadítását célzó
sikertelen katonai akcióban. 1549-ben a Habsburg- és a Szapolyai-párt
összebékítésén fáradozott, melynek sikeres voltát mutatja a nyírbátori
egyezmény. 1551. augusztus 11-én testvérével, Miklóssal együtt abban a
megtiszteltetésben részesült, hogy a magyar királyi koronát Tokajba szállítsa.
1551-ben Ferdinánd akaratából Fráter Györggyel együtt neki kellett volna
átvennie Erdély kormányzását, de ebben egyre elhatalmasodó köszvénye
megakadályozta. 1554-ben Nádasdy Tamással szemben
alul maradt a nádorválasztáson.[25]
1561-ben sikerült meggyőznie testvérét II. Miklóst, hogy a Szapolyai-ház
helyett mégis inkább a Habsburgokat támogassa. 1565-ben Schwendi
Lázárral együtt a török ellen felvonuló sereg főparancsnoka volt. Ebben az
évben jelen volt másik testvére II. György által védett Erdőd ostrománál is. Az
1566-os hadjáratokban is részt kellett volna vennie, de erre betegsége miatt
már nem kerülhetett sor. Még ugyanennek az évnek októberében a királytól nyert
birtokán Dévényben halt meg.[26]
Első felesége Thurzó Anna, a második Mindszenti
Katalin volt, de gyermeke egyik házasságból sem születetett. Patrónusi tevékenységével
kapcsolatban leggyakrabban egy konkrétan Bátorhoz kötődő dokumentumra
hivatkoztak.[27]
Ez az 1549. június 9-én keltezett, Nágocsi Gáspár váradi ferences gvardián által
írott levél arról értesítette Andrást, hogy kiküldte a bátori
kolostor javítási munkálatainak végzésére kért a bognárokat. A levél őt
kifejezetten a rend patrónusának titulálja. Egy másik ferences rendhez kötődő forrásból pedig arról értesülünk, hogy 1544-ben és 1546-ban
is egy Nádasdi Bálint nevű bátori
ferences barát volt az udvari prédikátora.[28]
A rendi elöljárók és András bizalmi viszonyára utal,
hogy a török támadások és a reformáció terjedése miatt megszűnő ferences
kolostorok összegyűjtött értéktárgyait az erdélyi szekularizációs rendeletek
elől úgy igyekezetek menteni, hogy azokat az ötvenes évek közepén az ő
oltalmába, Ecsedre menekítették. Számos korabeli
oklevél tanúsítja, hogy főkapitányi és országbírói tisztéből adódóan is számos
egyházi vonatkozású ügyet intézett.[29]
Ezek többsége az egyházi birtokügyekkel kapcsolatos per volt, melyek a török
elleni védekezés anyagi hátterének biztosításához, vagy egyes birtokosok
önkényeskedéseihez kapcsolódtak. Mindez azonban nem jelentette azt, hogy ellenségesen
lépett volna fel a Habsburg országrészben is egyre rohamosabban terjedő
reformációs mozgalommal. Melius Juhász Péter ifjú éveit rekonstuálni kívánó munkájában Botta
István hívta fel a figyelmet arra, hogy 1555-ben országbíróként Oláh Miklós
esztergomi érsekkel szemben ő állt ki Somogyi Péter mellett és határozott
fellépésével kiszabadította őt az ellenreformáció börtönéből. Konkrét
fellépésében nem a reformáció tanainak támogatását kell látnunk, hanem a
reformátori tanok terjesztéséért bebörtönzött vágsellyei
tanító nemesi jogainak védelmét.[30] Botta feltételezte azt is, hogy a fiatal reformátor éppen Ecsedi Báthori III. András
közvetítésével került 1556-ban az Ecsedi Báthoriak Izabella országrészében lévő szatmári birtokaira,
hogy ott ne csak menedéket, hanem – a reformáció támogatását olyan öntudatosan
vállaló Ecsedi Báthori
György és Somlyói Báthori Anna személyében –
támogatókat is találjon wittenbergi tanulmányaihoz.[31] A következő családtag Ecsedi Báthori II. György, aki ecsedi helyett előszeretettel titulálta magát bátori Báthorinak. II. András
fiai közül az ő politikai pályafutása volt a legkacskaringósabb. 1552-ben
Ferdinánd híveként az egri vár védelmében csapatokat küldött. Tehát 1552-ben
még Habsburg párti volt, de az ezt követő évek valamelyikében a Szapolyai- ház pártjára szegődött. 1556-ban azonban már
János Zsigmond híveként fellépve Husztot ostromolta.[32]
Ennek következtében hűtlenségi pert indítottak ellene. Az Izabella által uralt
keleti országrészben azonban fontos pozíciókat töltött be. 1556 nyarán
szatmári, szabolcsi főispáni cím mellett a krasznai
és közép-szolnoki főispán tisztet is viselte.[33]
1560-1565 között továbbra is János Zsigmond híveként lépett fel. Báthori György Szapolyai-párti
állásfoglalása más határkörzetben fekvő családi birtokok mellett Bátort is
állandó háborús célponttá tette ezekben az években. A település területi
hovatartozása 1556-1565 között állandó vita tárgya volt. Amíg András, majd
Miklós is a Habsburg oldalon állt, addig Báthori
György Izabella és János Zsigmond fennhatóságát ismerte el. 1562-ben Balassi
Menyhért katonai akciója a Habsburg országrészhez csatolta a várost és a Bátoriak udvarházát, 1564-ben azonban János Zsigmond
visszafoglalta azt. 1565-ben végül Schwendi Lázár
hadjárata hosszú távon stabilizálta helyzetét a Habsburg országrészben.[34]
Ugyanebben az évben történt, hogy Erdőd várában a királyi országrész csapatai
magát Györgyöt is bekerítették és ostrom alá vették.
Az ostromlókat Schwendi mellett fivére Báthori András irányította. Györgynek végül is komoly
anyagi áldozatok árán sikerült alkut kötnie az ostromlókkal, de kénytelen volt
a határszéli birtokokat elhagyva a család Miksa országrészében lévő csicsvári birtokára átköltözni.[35]
1565 után az 1570 februárja után bekövetkezett haláláig a Tiszáninnenen
lakott és ott is temették el Varannóban.[36] Ecsedi Báthori
Györggyel kapcsolatban tette azt a – felekezetileg elfogult történetírással
szembeni hadüzenetként is felfogható – szellemes megjegyzést a híres debreceni
irodalomtörténész Bán Imre, hogy „róla a protestáns egyháztörténet csupa jót, a
kor legnagyobb íróprédikátora Bornemissza Péter viszont elég sok rosszat mond”[37],
hiszen György az „Ördögi Kísértetek” lapjain a közismerten fösvény és
jobbágynyúzó nagyúr mintapéldájaként jelenik meg. Igyekezve magunkat távol
tartani mind az idealizáló, mind a lehúzó értelmezésektől lássuk, mit tudunk
II. Ecsedi Báthori György
patrónusi munkálkodásáról. 1550-ben kötött házasságot a reformációt a birtokain érvényre juttató
főnemes Bélteki Drágfi
Gáspár özvegyével a szintén öntudatos evangéliumi hitéről ismert Somlyai Báthori Annával. Az
asszony Drágfival kötött házasságából két gyermeket
hozott magával, akik azonban korán meghaltak és így az Ecsedi
Báthoriak bejelenthették igényüket a Drágfi család birtokaira, amit királyi szentesítéssel el is
nyertek.[38]
Az így megvalósuló birtokkoncentráció a történelmi Szatmár,
Közép-Szolnok és Kraszna vármegyék területének
jelentős részét lefedte, de a birtokjogok érvényesítése a határok állandó
mozgása miatt elég nehézkesnek bizonyult. Nyilvánvaló, hogy az így
kialakult helyzetben nemcsak – a romantikusnak tűnő magyarázat szerint –
felesége,[39]
hanem a reformációt támogató ekkor már elég széles társadalmi háttér is
elvárta Györgytől, hogy mint a térség leggazdagabb birtokosa vállalja fel az
erdélyi országgyűlés által immár saját egyházszervezet kiépítésére kötelezett
lutheránus egyház támogatását. Személyes meggyőződése mellett, tehát vagyoni
helyzete és politikai befolyása is nyilvánvaló oka volt annak, hogy a magyar
ajkú lakosság körében létrejövő első protestáns egyházszervezet kiépítésével
foglalatoskodó zsinatok végzései sorra őt nevezték meg patrónusukként. Az
ötvenes évek közepének nevezetes zsinatai az 1554-es óvári és az 1555-ös II. erdődi zsinat így ülésezett az ő – akkor éppen Izabella
fennhatósága alá eső – birtokain. Személyes egyházi befolyását mutatja, hogy a
„Szatmárvidéki Lutheránus Egyházkerület” egyházkormányzói
– akik egyben az első magyar ajkú protestáns egyházkormányzóknak is tekinthetők
– az ő és felesége udvari lelkészei voltak.[40]
A házaspár egyháztámogató tevékenysége megmutatkozott abban is, hogy az 1550-es
és 60-as években számos tiszántúli fiatalembert – de mint Botta
István feltételezte akár magát Meliust is – az ő
támogatásuk jutathatta el a wittenbergi egyetemre.[41] A reformációs mozgalom belső
viszonyait alapvetően átalakította, amikor az 1550-es évektől a lutheri mellett
ebben az országrészben is megjelentek a radikálisabb követelésekkel fellépő
helvét vagy református reformáció tanai. Ennek terjedését a lutheránus
reformáció patrónusai kezdeti igyekezetük ellenére sem tudták megfékezni.
1556-ig – mint Thordai Demeter esete és a II. erdődi zsinat döntései mutatják – Báthori
György is ragaszkodott a lutheri tanokhoz, de miután Petrovics
Péter a Kálmáncsehi Sánta Márton által képviselt
radikálisabb helvét reformáció támogatójává vált ő is ennek pártfogója lett.[42]
A térség egyházi életének alakításában játszott kulcsszerepét a Szapolyai-párti politikájának 1565-ös kudarcáig ő
betöltötte be. A 19. századi reformációtörténeti feldolgozások konkrétabb adat
hiányában a zsinattartás helyszínéből kiindulva azt állították, hogy az 1570-es
csengeri zsinatnak is ő a lehetett támogatója.[43]
Élete utolsó szakaszának eseményei, abaúji és
zempléni tartózkodási helyei és korlátozott politikai mozgástere azonban erre
aligha adtak lehetőséget számára. A Nyírbátor reformációjával
foglalkozó szegényes irodalom általános állítása, hogy 1550 körül Báthori György adta a plébánia templomot a „reformált”
egyház birtokába. Az évszámot konkrétabb adatok hiányában nem áll módunkban
pontosítani. A település felekezeti viszonyainak erőszakos megváltoztatásának
mindenestre ellentmond, hogy erről a nyilvánvalóan érzékeny kérdésről semmilyen
forrás nem emlékezik meg, illetve, hogy az obszerváns
kolostor és templom – György testvéreinek a támogatása mellett –, ha egyre
elszigeteltebben is, de ezután még másfél évtizedig működött. A hagyományos és
evangéliumi szellemben megújított istentisztelet együttélése a településen akár
már évekkel 1550 előtt is megvalósulhatott.[44]
A korabeli letisztulatlan egyházi viszonyok között még arra is volt példa, hogy
ugyanaz a lelkész ugyanabban a templomban egyszerre katolikus és lutheránus
módon, tehát egy és két szín alatt is kiszolgáltatta a híveknek az
eukarisztiát.[45] Az a Bátorban legalább másfél
évtizedig fennálló helyzet, hogy egy településen egymás mellett párhuzamosan
létezett a hagyományos és az evangéliumi szellemben megújított – immár magyar
nyelvű – istentiszteleti közösség is, tehát a korban egyáltalán nem volt szokatlan.[46]
Ez azonban a hívek nélkül maradt utolsó ferences barátok távozásával 1566-ban,[47]
egy másik kevésbé valószínű adat szerint 1587-ben megszűnt. A 18. század
elejéig még katolikus ekkléziola működéséről sem tudunk. A római katolikus egyháznak az
egész térségben elszenvedett rohamos térvesztését számos adattal lehet
igazolni. Újabban Szabolcs megye dikajegyzékeinek vizsgálata
során Németh István mutatta ki, hogy a római katolikus egyházi szervek kezelésében
lévő birtokállomány mérete a 16. század második felében milyen drasztikus
csökkenést mutatott.[48]
A század végi helyzetet jól jellemzi, hogy a megyében már csak két helyen Várdán és Kállóban működött
katolikus pap, akik ott sem a helyiek, hanem a várbéli katonaság lelkigondozását látták el.[49] II. András három fia
közül az előadás témája szempontjából talán legérdekesebbhez Ecsedi Báthori
II. Miklóshoz érkeztünk el. Ő 1520 körül született és az ecsedi
várban halt meg 1584. december 17-én. Férfikorának
delén, meglehetősen későn házasodott meg, felesége a
nála jóval fiatalabb Losonczi Anna volt – aki később
Balassi Bálint jóvoltából – „a magyar irodalom első múzsájaként” vonult be az
irodalmi köztudatba. Miklós politikai
pályája inkább III. Andráséhoz, mint II. Györgyéhez hasonlítható, bár az ő
Habsburg pártisága korántsem volt olyan magától
értetődő. Hiszen az ötvenes évek második felében hosszabb ideig a Szapolyai-ház híve volt, majd 1570-ben is gyanúsították a Dobó-Balassa-féle mozgalomban
való részvétellel. Bátyjaihoz hasonlóan ő is volt Szabolcs, Szatmár és Somogy vármegyék főispánja, ezeken kívül sokáig
országbíró is. Magas társadalmi rangjának
megfelelő műveltségét a kor más közép-kelet-magyarországi
arisztokratáihoz hasonlóan szerezte. Egy újabban közölt 1551-ből származó levéltári
adat szerint évekig a bécsi udvarban nevelkedett, majd 1552-ben
Genovában is járt.[50]
Első országosan ismertté vált közéleti fellépésére 1551-ben
került sor, amikor bátyjával Andrással együtt átvette
Izabellától a koronát és Tokaj várába szállította. Ugyanebben az évben – későbbi
apósával – Losonczi
Istvánnal együtt harcolt a török ellen a Tisza alsó folyásánál fekvő Torontál megyei Becse alatt.[51]
Itáliából való hazatérése után egy ideig fivérével
Györggyel együtt Izabellához pártolt, de 1561-ben másik testvére András
rábeszélésére mégis visszatért Habsburg Ferdinánd pártjára. 1563-ban így
lehetett jelen Pozsonyban Miksa magyar királlyá koronázásán, sőt a ceremónián ő
vitte István király kardját.[52]
1562-ben az ecsedi várban ostrom alá vette a Szapolyai-ház híveként fellépő későbbi fejedelem és lengyel
király, Somlyói Báthori István. Miklósnak azonban
politikai ügyességével sikerült a királyi országrészben tartania ezt a fontos
erősséget. Nyilvánvalónak tűnik, hogy miután Györgynek el kellett hagynia a
Tiszántúlt az ő feladatává vált a család szabolcsi és szatmári birtokügyeinek
az intézése. András 1566-ban bekövetkezett halála, szabolcsi és szatmári
főispáni tiszte és az ecsedi vár
katonai jelentőségéből adódó katonai feladatok a keleti országrész meghatározó
közéleti szereplőjévé tették. Személyéhez több szálon is
kötődött a román karizmatikus parasztpróféta Karácsony György 1569 nyarától
1570 késő tavaszáig tartó mozgalma. Ennek alapvető mozgatórugója a közeli
végítélet hitében élők vallási rajongása volt.[53]
A Szilágyság és a Felső-Tiszavidék irányából Debrecen felé vonuló és létszámát
folyamatosan növelő „szent had” a magát isteni szabadítónak hirdető népvezér
személyéhez kötődött. Karácsony György a zsarnokoskodó török megszállók ellen
hirdetett népfelkelést. A Debrecen mellett letáborozó, az ország távoli
részéből gyülekező „szent had” tagjai között a jobbágyok mellett sok nemes és
főleg az egri várból érkezett katona is volt. Karácsony György egy darabig
bírta Báthori Miklós és a szatmári kapitány bizalmát
is.[54]
1570. április 16. után azonban, amikor egy jóslat következében több száz önként
jelentkező ember vonult fegyver nélkül a törökök balaszentmiklósi
(ma: törökszentmiklósi) palánkvára ellen, akiknek java részét lemészárolta az ellenfél
alapvetően megváltozott a helyzet. A tragikus eset után tovább radikalizálódó
és egyre kezelhetetlenebbé váló mozgalom vezérét egy erőszakos debreceni
fellépése során meggyilkolták. A Tiszántúl Habsburg fennhatóság alatt álló
részének védelméért felelős katonai irányítók is szembefordultak a „szent haddal”.
A legmegbízhatóbb tudósítás szerint végül is II. Ecsedi
Báthori Miklós kergette szét a fékevesztett
csapatokat. Sikeres katonai ténykedését mutatja, hogy 1570-ben ő kezdte el
kiépíttetni a később hivatalosan is végvárrá nyilvánított kállói
várat. Egyháztámogató tevékenysége
testvéreiéhez hasonlóan jelentős volt. Bár ha a katolikus és a protestáns
egyháztörténeti irodalmat olvassuk meglehetősen eltérő eredményre
juthatunk. Karácsonyi János úgy mutatja be, mint a bátori
ferences barátok utolsó mentsvárát, akinek ecsedi udvarában
majd 1583 után is működött egy ferences atya.[55]
Ellenben a protestáns egyháztörténeti munkákban a Melius
által képviselt helvét irányzat kiemelkedő patrónusaként jelenik meg.[56] Botta István és Szakály Ferenc pedig Nyírbátori Somogyi Péter végrendelete alapján
arra figyelt fel, hogy közvetlen környezetében korábban közismerten
Szentháromság-tagadó(k) is élt(ek).[57]
Hogyan lehetséges ez egyszerre? Mivel magyarázható ez a szokatlannak tetsző
felekezeti két, vagy még inkább háromarcúság? Botta István „látens sztoicizmust” lát
Miklós talányos magatartásában,[58] Szakály Ferenc pedig a vallási
toleranciának a korban meglehetősen szokatlannak tetsző megnyilvánulásaként
tekint rá. Véleménye szerint az 1570-es nyírbátori zsinat megrendezésének helyszíne
azzal magyarázható, hogy „Melius
püspök, úgy látszik, elsősorban Báthori Miklóst
kívánta meggyőzni a maga és hittársai igazáról, a Szentháromság-tagadók
eretnekségéről, mert 1571. november 5-ére éppen Nyírbátorba hívta össze a
lelkésztársa, Somogyi Máté elítélésére hivatott közzsinatot. (1571. október 6-i
vádemelése ellenfelei előzetes megfélemlítését célozhatta.) Ebből alkalmasint
arra következtetnénk, hogy Báthori – aki, mint
láthattuk a ferenceseket is megtűrte – nem zárkózott el a Szentháromság-tagadó
tanítások meghallgatása elől sem.”[59] Anélkül, hogy ennek az érdekes problémának a
végleges megoldását kívánnánk adni, egy másik – most előkerült korabeli
dokumentumok alapján – jobban igazolható magyarázatára hívhatjuk fel a
figyelmet. Erre egy a kutatómunka során előkerült korábban gyakorlatilag ismeretlen
1570-es debreceni nyomtatvány előszava ad lehetőséget.[60]
Mely korabeli forrás Ecsedi Báthori
II. Miklós patrónusi tevékenységéről eddig legbővebben tudósít bennünket.
Károlyi Péter nem tud felekezeti sokarcúságról, sőt nagyon egyértelműen úgy
nyilatkozik, hogy Miklós „ez mostan tamadot dögletes tudomant felette igen gyulöli” s
fő világi támogatóként ő áll a Szentháromság-tagadók elleni küzdelem élén.
Tekintettel arra, hogy a kötet megjelenése utáni években Báthori
közvetlen fennhatósága alatt lévő területeken folynak le[61]
– a Melius által kezdeményezett és Károlyi
Péter aktív részvételével zajló – az antrinitatizmus
végleges kiszorítását célzó református zsinatok. Illetve, hogy Bátori Miklós csak református szerzők művének kiadása során
vállalt fautori szerepet, aligha valószínűsítheti,
hogy őt Meliusnak győzködnie kellett volna. Érdemes
szövegszerűen is bemutatnunk forrásunkat,[62]
Károlyi Péter „Az eg igaz Istenreol
es az Iesvs Christusnak eoreok istensegereol es fivsagarol valo praedicatiok, az szent irasbol szedetettek Caroli Peter varadi
paztor altal” címmel kiadott könyvének korábban
ismeretlen előszavából a Báthori Miklósra vonatkozó részeket: „Hoġ
penig en ez könyuecczket az Nagsagod neue alat boczattam
ki, az oka ez volt, melliet hoġ
Nagsagod kegielmesen es io vegre
magiarazzon felette igen kerem.
Hallottak mindniaian es naponkent halliuk naġ lelki örömmel, hoġ minekutanna Nagsagodat az Vr Isten az ö esmeretire hozta, es az sötetsegböl ki hoszta kegielmesen, az Vrnak igeienek szeretöie es oltalmazoia,
es az Isten szolgainak taplaloia
volt. Söt mind az igaz tudoma[n]nak örizeseben, mind az kereztieni eletben Nagisagodat immar az Isten az mi orszagonkban valo Vraknak ugy
mint peldaul es tyköröl atta. Ertem
esztis, hoġ Nagisagod ez mostan tamadot dögleletes
tudomant felette igen gyulöli,
es az igaz Istennek esmeretiben
mind vegig meg akar maradni: es
az Samson rokait oltalmazni
semmikeppen nem akaria.
Ezen mi nekönk naġ örömönk vagion, es halakat adonk az Vrnak, hogy Nagisagodat az vilagossagra es az ö igaz esmeretire hozta, es keriuk naponkent ö Felseget, hogy te Nagisagodat
mind vegig az igaz tudomanban
meg tartczia. Ennek hoġ
valami bizonsagat es iegiet mutatnam enis az töb keresztienek
közöt, ez kis könyueczket
az Nagsagod neue alat akaram kiboczatania.
Nagsagodnak köniörgök alazatoson hoġ ez kiczin munkat vegie
en tölem io neuen, es
legien Nagsagod az Isten tisztessegenek oltalmazoia. Ha nagsagod
ezt io neuen veszi, ez vtan ha ISTen eltet
böuebben ezen dologrol akarok
irnom: noha Nag[isagod] az ö iambor
es tudos Praedicatoratol az Kallai Mihaltol giakorta hal erröl. Az Vr Isten Nag[isagod]: tarcza meg, es eltesse az ö neuenek tisztessegere minden Vduara nepevel egitemebe.” A rendelkezésünkre álló adatok
alapján a következőképpen rekonstruálhatjuk Báthori
Miklós patrónusi tevékenységét. Ez egymástól időben elkülöníthető két fő
szakaszra osztható. Az 1560-as évek közepéig egyértelműen a római katolikusokat
támogatta. Ez a család hagyományainak megfelelően elsősorban a bátori minoritákhoz kötődött. 1559-ben és 1561-ben is a
helyi barátok közül rendeltek ki a számára udvari lelkészt.[63]
A bátori kolostort azonban az 1565-ös obszerváns közgyűlési jegyzőkönyv már nem is említi.
Kérdéses az a magyarázat is, hogy a bátori ferences
kolostort Báthori Miklós udvartartásának 1565-ös Ecsedre helyezésével lehetne magyarázni. Valószínűleg
inkább arról lehet szó, hogy a hatvanas évek második felében maga Báthori Miklós is a református reformáció támogatójává vált
és a ferences barátok működését birtokain a későbbiekben inkább csak elfogadta,
mint támogatta volna.[64]
Ne feledjük a Tiszántúl reformációja ekkor még nem zárult le, sőt éppen ebben
az időszakban fokozott hevességű vallási polémia bontakozott ki a Szentháromság-tagadó
tanok miatt. 1569/70-re pedig a Karácsony György mozgalmában
kicsúcsosodó vallási rajongás a társadalmi rendet is fenyegető helyzetet
idéztek elő. Ebben a szélsőségességig radikalizálódó vallási közegben lépett
fel Báthori Miklós egyre erőteljesebben a Melius és Károlyi Péter által irányított Szentháromság-védő
reformátori irány mellett és tegyük hozzá – a politikai ellentábor feje – János
Zsigmond támogatásában részesülő antitritáriusokkal
szemben. Miklós megtérésének a korban
nyilvánvalóan nagy híre volt, amint arra Károlyi Péter beszámolója is utal: „Hallottak
mindaniaian es naponkent halliuk naġ lelki örömmel, hoġ minekutanna Nagsagodat az Vr Isten az ö esmeretire hozta es az sötetsegböl ki hoszta kegielmesen, az Vrnak igeinek szeretöie es oltalmazoia, es az Isten szolgainak taplaloia
volt.” Még udvari lelkészének „a jámbor és tudós” Kállai Mihálynak a nevét is
tudjuk most már. Magát a nevet korábban is ismerte szakirodalom anélkül, hogy
Kállai működéséről bármi közelebbit tudott volna. Márpedig, hogy a helvét irány
tekintélyes képviselőjének kellett lennie korábban is sejthető volt, hiszen a
Somogyi Kis Máté debreceni lelkész antitrintárius
nézeteinek az elítélésére 1571. november 5-re összehívott nyírbátori zsinat
Szentháromság-tagadók elleni – feltűnően éles hangú[65]
– vitatételeit aláíró számos lelkész közül csak négynek a nevét
tartották fontosnak a nyomtatott változatára is rávezetni: Meliusét,
Károlyi Péterét, Tatár Istvánét és Kállai Mihályét.[66]
A zsinat tehát nem Báthori Miklós megnyerése érdekében,
hanem az ő oltalma és támogatása alatt és udvari lelkészének aktív
részvételével került összehívásra. A Meliussal
– 1572-ben bekövetkezett haláláig – fenntartott szoros kapcsolatára további
adatok is utalnak. Melius az 1570-ben
Debrecenben nyomdába kerülő egyik könyvének előszavában[67]
– mely március 1-jével van keltezve – Enyingi Török Ferenc hunyadi főispán és
dunántúli főkapitány mellett, Báthori Miklóst és Mágócsi Gáspárt nevezi legfőbb patrónusának és kéri anyagi
támogatását az erdélyi Szentháromság-tagadók elleni küzdelemhez. Az, hogy Melius – vélhetőleg éppen Báthorin
keresztül – jó kapcsolatokat ápolt a Habsburg országrész más katonai irányítóival
is mutatja, hogy a csengeri zsinatra Melius menlevelet szerzett az antitrinitárius
résztvevőknek a németek szatmári főkapitányától.[68]
Joggal vethető fel annak kérdése is, hogy Báthori
György helyett inkább ne benne kellene-e látnunk az 1570. júliusi csengeri zsinat patrónusát is.[69] Melius
halála után is megmaradó patrónusi igyekezetét mutatja a református tanár majd
lelkész Szegedi Lőrinc által fordított és 1575-ben
Debrecenben megjelentetett iskoladrámájának neki és feleségének szóló ajánlása.[70] Ami az ő esetében az Szentháromság-tagadók
iránti nyitottságnak tűnhet úgy is magyarázható, hogy a tanaikat egyébként
visszavonó antitrinitáriusokat továbbra is „szem
előtt kívánta tartani”. Politikai megfontolás is eredményezhette azt, hogy
erőszakos fellépésre a hitviták kiélezett retorikája ellenére sem került sor,
hiszen János Zsigmond halála után Erdélyben is kezdett visszaszorulni ez az
irányzat. Azt, hogy a vallási kérdéseket a kor politikai irányítói lehetőség
szerint erőszakmentesen igyekeztek kezelni, korábban Báthori
András Somogyi Péterrel kapcsolatos fellépése is mutatta. Ebből a szempontból Ecsedi Báthori Miklós sem
jelentett valamiféle különleges kivételt.[71]
Azt, hogy a helvét irányú egyházat támogató patrónusi tevékenysége ellenére
élete végéig sem vált unokaöccséhez hasonló ortodox reformátussá, mutatja a
Gergely naptár bevezetése kapcsán elfoglalt magatartása is. Zoványi
Jenő hívta fel arra a figyelmet, hogy Miklós országbíróként a kérdés körül
kibontakozó felekezeti polémia ellenére – a király rendeletének megfelelően már
1584-ben alkalmazta a Gergely naptárt – addig az országbírói tisztében őt követő
unokaöccse egészen 1602-ig az „ónaptárt” használta.[72] Báthori Miklós unokaöccse volt Ecsedi Báthori V. István, akinek
patrónusi és irodalmi tevékenysége valójában már a reformáció térségbeli lezáródása
után kezdődött. Mivel a kegyességi irodalomnak maga is művelője volt, a
református egyházat támogató Ecsedi Báthoriak közül róla tudunk a legtöbbet. Vele ebben a
dolgozatunkban már nem foglalkozunk külön.[73] Bátor első protestáns lelkészei
és egyháztámogató polgárai Kutatásaim során
sikerült kiegészíteni a bátori lelkészek eddig igen
hiányos névsorát is a 16. század második feléből. Így egy[74]
helyett immár négy olyan református lelkészről tudunk, hogy 1570 és 1597
között itt illetve itt is működtek. Igyekezetünket az ösztönözte, hogy a forrásaink
hiányos volta[75]
ellenére is nehéz volt elfogadni, hogy a térség reformációjában ilyen
kulcsszerepet játszó Ecsedi Báthoriak
és a távolsági kereskedelembe bekapcsolódó és gazdagodó bátori
polgárok éppen a település egyházi életét hanyagolták volna el. Éppen azt
feltételezhetjük, hogy a patrónus család és polgárság pusztán presztízs okokból
is odafigyelt a város egyházi életének színvonalára. Ez az igényesség
pedig a református egyház igehirdetés-központú istentisztelete miatt elsősorban
a magasabban képzett lelkészek alkalmazásában nyilvánulhatott meg. Mielőtt áttérünk a már
igazolhatóan protestáns lelkészek tárgyalására érdemes pár gondolat erejéig
elidőznünk egy 1548-as bátori lelkipásztor neve
mellett. A debreceni magisztrátus jegyzőkönyvében található vele kapcsolatos
bejegyzéseket többen is közölték. Ezek közül a bővebb így szól: „Balázs presbiter (áldozó) bátori (de Bator) parochus tiltja Gyenge (Gyenghe)
Máté özvegyének minden javait és örökségeit, ezen felül háza telkét négy forint
híján 100 forintig mindenki más előtt.”[76] A korabeli helyi és általános
egyházi viszonyok ismeretében a rá vonatkozó megjegyzésből annak megállapításán
kívül, hogy a reformáció korában volt egy ilyen nevű papja a városnak, nem
lehet messzemenő következtetéseket levonni Balázs parókus
hitvallási alapállásával kapcsolatban. Csohány János
találóan állapította meg, hogy a bejegyzés alapján „lehetett katolikus
áldozópap, de vallhatott reformált hitet, mivel a reformáltak is használták
ezeket a hagyományos egyházi elnevezéseket”[77].
Az 1545-ös erdődi zsinaton 29 feltehetően szatmári és
szilágysági lelkész vett részt, akiknek névsora szintén ránk maradt.[78]
Közöttük két Balázs nevű is volt, de róluk keresztnevükön túl alig tudunk
közelebbit, ahogy a bátori Balázs parókusról
sem. Nem vagyunk sokkal könnyebb helyzetben egy 25 évvel későbbi lelkipásztorral kapcsolatban, a „jámbor és
tudós” Kállai Mihállyal sem. Neve, mint láttuk a helvét irányú
reformációhoz kötődő két korabeli nyomtatványban is
szerepel. Báthori Miklós udvari lelkészeként
ha nem is állandó jelleggel, de nyilvánvalóan Bátorban is végzett lelkészi
szolgálatokat.[79] A harmadik 16. századi bátori
lelkész nevét a szakirodalom figyelmes olvasói immár évtizedek óta ismerhetik. Ő
az a Czégényi Miklós, aki Nyírbátori Somogyi Péter
végrendeletét 1587-ben papírra vetette. Személyével – mivel konkrétabb kutatási
témájuk kapcsán mellékvágány lett volna – a végrendeletet részletekbe menően
tárgyaló Botta István és Szakály
Ferenc nem foglakozott. Bár kiemelték a bátori
kereskedő végrendeletének igényes – nyílván Czégényi
Miklós munkáját dicsérő – Báthori István végrendeltét
idéző magyar nyelvezetét. Botta István, abból, hogy a
Szatmár megyei Cégény – a
mai Cégénydányád – az ecsedi
Bátoriak uradalmához tartozott azt feltételezte, hogy
Czégényi Miklós valószínűleg ecsedi
Báthori István patronáltja lehetett. Róla
szerencsésen sikerült többet is kideríteni, mert neve megtalálható a
wittenbergi magyar bursa anyakönyvében. 1577-ben
iratkozott be a bursa tagjai közé Nicolaus
Czegeni néven.[80]
Bár Bottával szemben a beiratkozás évszáma alapján
inkább arra
gondolhatunk, hogy tanulmányait még Báthori
István nagybátyja Miklós támogathatta. A bejegyzések wittenbergi tanulmányainak
néhány egyéb részletét is feltárják.[81] Ugyanennek a forrásnak a felhasználásával sikerült
még tovább lépni. A magyar diákközösség jegyzőkönyvének 1589. március 8-i
bejegyzése szerint: „senatus Bathoriensis amplissimus, ad petitionem domini Johannis Danocii, pastoris eiusdem loci, missit ex
sua munificentia, coetui nostro talleros
6.”[82] Ez a bejegyzés két szempontból is becses a számunkra. Egyrészt egy újabb bátori lelkész nevét tudhatjuk meg belőle, másrészt egy
újabb adalékot jelent a 16. századi bátori polgárság
egyháztámogató szerepvállalására vonatkozóan. A korábban elmondottak alapján szinte már nem is
találjuk meglepőnek, hogy Danóci János nem véletlenül
igyekezett meggyőzni gyülekezetének tagjait a wittenbergi egyetem magyar bursájának támogatásáról, hiszen pár évvel korábban
diákként maga is élvezhette annak jótéteményeit. A neve alapján bizonytalan származási
helyű[83]
ifjú 1585. január 22-én – a később még említésre kerülő – feltehetően nyírgyulaji származású Gyulai Búza Mátyással és Budai
Jánossal együtt iratkozott be a Bursa tagjai közé Johannes L. Danocius néven.[84]
Diáktársai közötti népszerűségét és tiszteletét mutatja, hogy 1586-ban
hazaindulása alkalmából diáktársai egy üdvözlő verseket
tartalmazó kötetet jelentettek meg a tiszteletére.[85]
Nevét egy 1593-as bejegyzésben később is megtalálhatjuk, ekkor 5 tallért[86]
küldött a deákok segítésére, szolgálati helye azonban már nincs
konkrétan megnevezve. Lelkésznévsorunk utolsó tagja Pály[87] (Pályi) nagytiszteletű úr, akinek
keresztnevét nem ismerjük. Nevével a Szabolcsi egyházmegye gyülekezeteinek –
ahova a református egyházszervezeten belül Bátor be lett tagolva – 1597-ben
készített és az egyházmegye korabeli iratai egyedüliként szerencsésen ránk
maradt lelkészi bérjegyzékben találkozunk. A forrás betűhív átírása a következő: „Bathor Az elōt
sok eßtendöktūl fogva
adtak summat flor 160. de
eletet nem adtak. Változvan pedigh
a’ praedicatorsagh Paly
uram ugi ßerzödött megh hogi adnak [...] rost avagi buzat az kinek buzaja léßen. Ez mellet flor 130. az 30 forint senior hirével és engedelmével [...] az eletert.
Item vagion harom [...] két két föld, maga szántatja, vetteti a praedicator
hanemha jo akarat szerént
szántja valaki. Vagion a praedicatorsaghoz
kaßalo rét is. Halott felett praedicalastúl
flor 1. kereszteléstől tyúk, kenyér. Elegendő fa.
Szolga legénytől ha megesketik [...] 40.”[88] Ez a díjlevél azon kívül, hogy egy korábban már többek
által is említett lelkésznevet tartalmaz, annak az érdekes kérdésnek a
felvetésére is lehetőséget adhat, hogy a Szabolcsi egyházmegye más korabeli
lelkészeihez viszonyítva milyen jövedelemmel rendelkezett a bátori
lelkész. A tételes összehasonlítást azonban több tényező is nehezíti. Az egyes
települések lakosságának pontos száma, a lelkészi földek méretének, és egyéb
jövedelmi forrásainak ismerete nélkül valójában csak találgatás szintjén maradna.
Annyi azonban szembetűnő, hogy a bátori lelkész az egyetlen[89],
akinek javadalmát nem természetbeni juttatásokban, hanem szinte teljes
egészében készpénzben állapították meg. A tanulmány végén röviden érdekes
újra visszatérnünk a korábban gyakran idézett Nyírbátori Somogyi Péter féle végrendelet helyi egyháztörténeti vonatkozásaira is. Botta István és Szakály Ferenc
megállapította, hogy a végrendelkező bátori kereskedő
és sógora Lökös Bálint is a református egyház
öntudatos mecénásaként lépett fel. Somogyi Péter egymaga finanszírozta Félegyházi Tamás debreceni lelkipásztor „Az kereztieni igaz hitnek rezeiröl valo tanitas…” című munkájának
tetemes kiadási költségeit.[90]
A mű utószava őt „kegyes és nemes férfiúnak” nevezi. Lökös
Bálinttal kapcsolatban – aki élete utolsó időszakában Nyírbátorból Kassára
költözött – pedig a házában és a boltjában őrzött könyveinek szerencsésen ránk
maradt jegyzéke tanúskodik szellemi igényességéről és református hitbeli
meggyőződéséről.[91] A végrendelet kapcsán elvégzett
elemzéseik eredményeit néhány újabbal is alá tudjuk támasztani. A
továbblépéshez érdemes idéznünk a végrendelet egyházi vonatkozású részeit: „Matthias Deak ha ki jü Witebergabol hagiok neki ruhazattyara tizenöt forintoth.”[92] Mátyás
deákról az említett szerzők feltételezték, hogy azonos a wittenbegi
egyetemen ekkor tanuló Gyulai (Julanus) Búza
Mátyással, akit Somogyi Péter részben vagy teljesen a saját költségén taníttathatott.
Ezt erősíti meg a Tiszántúli Református Egyházkerület közgyűlési
jegyzőkönyveinek egyik első bejegyzése. Ez arról tudósít, hogy 1584. november
23-án Gyulai Mátyás teológus ifjú Somogyi Péter bátori
nemes embertől, jelentős összeget – száz aranyat – kapott wittenbergi
tanulmányaihoz.[93] A következő megjegyzés is
figyelemfelkeltő: „Papnak Deakoknak hagiok tiz forintoth.
Az szegenieknek es sirasoknak hagiok niolcz forintoth es egj hordo
bort, koporso czilanonak harom forintoth.”[94] Hiszen
– valószínűleg a temetésen éneklő – deákok említése arra utal, hogy a Szabolcsi
egyházmegye legtöbb gyülekezetéhez hasonlóan Bátorban is folyt iskolai oktatás.
A bátori iskolai oktatásra utaló, ettől konkrétabb
adatot eddig csak a 17. század második feléből találtam.[95] Debrecen városi jegyzőkönyvek
újabban nyomtatásban is kiadott részei alapján
Nyírbátori Somogyi Péter halála időpontjának korábban bizonytalan datálását is pontosíthatjuk.[96]
Korábban annyit sikerült megállapítani, hogy 1594/95-ben már nem élt. A halála
kapcsán Debrecenben lefolytatott örökösödési perek alapján állítható, hogy a
kegyes bátori kereskedő már 1591-ben elment a minden
élők útján. Az, hogy Nyírbátori Somogyi Péter
végrendelete nem merült el a feledés homályában és rajta keresztül két 16.
századi bátori polgár egyháztámogató tevékenységére is felfigyelt a magyar történeti szakirodalom részben a
véletlenek szerencsés összjátékának is tekinthető. Azt, hogy kettőjük példája a
maga korában saját szűkebb pátriájukban sem volt egyedülálló illetve, hogy a
patrónusok és a lelkészek mellett a kor hétköznapi emberei egyházi
kapcsolatainak kutatása is további eredményekhez vezethet, a bátori szenátus által Wittenbergbe küldött adomány korábban
idézett példája is igazolja. Jegyzetek [1] Ld. H.
Németh István: Szabolcs megye
birtokviszonyai a 16. század második felében a dikajegyzékek
tükrében. In: Szabolcs-Szatmár
Beregi Szemle, 2006. 31-37.
p. (továbbiakban: Németh, 2006.);
Draskóczy István: Nyírbátor és Sopron.
Árumegállító jog és a só a 14-15. századi Magyarországon. Szabolcs-Szatmár Beregi Szemle, 2006. 251-265. p.; C. Tóth
Norbert: A Bátori család ecsedi
ága az 1440-es években. In: Szabolcs-Szatmár
Beregi Szemle, 2006. 266-289. p. (továbbiakban: C.Tóth,
2006.); Neumann Tibor: Verbőci István 1520. évi utazásai Szatmár megyében.
In: Szabolcs-Szatmár Beregi Szemle, 1996.
290-304. p.; Horváth Richárd: Az ecsedi Bátoriak várbirtokai a
kései középkorban. In: Szabolcs-Szatmár
Beregi Szemle, 1996. 305-326. p. (továbbiakban: Horváth, 1996.); Horváth
Richárd – Neumann Tibor – C. Tóth Norbert: Oklevelek a Bátori
család történetéhez. Szabolcs-Szatmár
Beregi Szemle, 1996. 326-368. p.
(továbbiakban: Horváth-Neumann-C.Tóth, 1996.) Ezeken kívül: Ecsedi Báthory István végrendelete, 1603. Közread.: Vadász Veronika.
Szeged, 2002. (Fiatal Filológusok Füzetei Korai Újkor, 1.); Uő: Ecsedi
Báthory István bibliájáról. In: Magyar
Könyvszemle, 2003. 211-217. p.; Papp Szilárd: A
királyi udvar építkezései Magyarországon, 1480–1515. Bp., 2005. 67–75., 194–200. p.; Virágos
Gábor: A nyírbátori Báthori rezidencia. In: Castrum, 2006. 1. sz. 102-105. p.; Báthory
Miklós váci püspök (1474-1506) élete és kora. Szerk.: Horváth Alice. Vác, 2006. (A Váci
Egyházmegyei Gyűjtemény kiállításán bemutatott tárgyak és dokumentumok
katalógusa); Szabadi István: Ecsedi Báthori István, a mecénás
főúr. In: A Báthori család és Európa. (Megjelent a 2006.
augusztus 18-án Nyírbátorban tartott nemzetközi történésztalálkozó konferenciakötetében.
Ezúton köszönöm meg Szabadi Istvánnak, hogy jelen tanulmányom lektorálta. – A szerző.) A könyvészeti anyag összegyűjtéséhez
felhasználtam: Régi Magyarországi Nyomtatványok, 1473-1600. Bp., 1971. és az
Országos Széchenyi Könyvtár interneten elérhető
adatbázisát: http://www.arcanum.hu/oszk/ [2] Szakály Ferenc:
Egy XVI. századi szponzor gazdasági hátországa. Nyírbátori Somogyi Péter
és lakóhelye. In: Uő: Mezőváros és reformáció. Tanulmányok
a korai polgárosodás kérdéséhez. Bp., 1995. (Humanizmus és reformáció 23.)
(továbbiakban: Szakály,
1995.) 394.;
399. p. [3] Ezzel kapcsolatban ld. C.Tóth, 2006. 266-267. p.; Horváth, 1996. 305-306 p. Az elenchusra vonatkozó adatokat Horváth Richárd közli. Vö. Magyar
Országos Levéltár (továbbiakban: MOL), I 22. (= Bécsi levéltárakból kiszolgáltatott
iratok) „Extractus litterarum
familiae Bátory de Bathor Anno 1741 diebus mensium Aprilis et Maii per Adamum
Rajcsány de eadem ad hanc inclytam Cameram
Regiam constitutum archivarium in hunc ordinem redactarum”
c. kötet. A középkori iratok kivonatait tartalmazó részek: 1–18. Szintén ő utal
arra is, hogy az ecsedi Báthoriak
egy mai napig elkülönítve őrzött fontos levéltártöredéke került a Zichy család
ún. zsélyi levéltárába: MOL P 707. (= Zichy család levéltára.)
Fasc. 1. (= Az ecsedi
várban birtokos Báthory család iratai) Nr. 1–136. [4] A
nyírbátori gyülekezet 14. századi történetére vonatkozóan a források hiányában
az egyháztörténeti munkák inkább apróbb adalékok közlésére és ezek ismétlésére
szorítkoztak. Keletkezésük kronológiai rendje szerint ld.: Széll Farkas: Magyar református lelkészek a
16-17. században. In: Debreceni Protestáns
Lap, 1897. (továbbiakban: Széll, 1897.) 44.
p.; Görömbei Péter: Az ev. reformált egyház Szabolcs vármegyében. In: Szabolcs
vármegye. Szerk.: Borovszki Samu. Bp., 1900. 144., 353-360. p. A nyírbátori templomról és annak történeti nevezetességeiről:
Budai Ézsaiás és Peleskei Miklós a Tiszántúli Református
Egyházkerület konzisztóriuma számára készített helyzetfelmérő jelentése
1811-ből. Közli: Soltész Elemér. In:
Debreceni Protestáns Lap, 1913.
498-502. p.; A Tiszántúli Református Egyházkerület
története. II. köt. Egyházközségek adattára. Szerk.: Nagy Károly. Debrecen, 1939. 167. p.; Csohány János: A reformáció elterjedése a Nyírségben. In: Tanulmányok
Nyírbátor és a Báthori család történetéhez. Szerk.: Dám László. Nyírbátor, 1986. 71-79. p.
(továbbiakban: Csohány,
1986.); Kozma János – Csiha Szegedi István: Nyírbátor. Nyírbátor, 2000. A
gyülekezettörténeti adatgyűjtések során a 20. század elején készült el Szabó
Lajos nyírbátori református lelkipásztor gyülekezettörténeti dolgozata, mely
megtalálható a Tiszántúli Református Egyházkerület Levéltárában (továbbiakban: TtREL) I. 8. c. 16. jelzet alatt. A gyülekezet történetének
16-18. századi időszakával ez a munka is alig foglalkozik, arra hivatkozva,
hogy a gyülekezet régi irattára egy 1818-as tűzeset során megsemmisült. [5] Kiss
Kálmán: A szatmári református egyházmegye története. Kecskemét, 1878.
(továbbiakban: Kiss, 1878.); Soltész János: A nagybányai református
egyházmegye története. Nagybánya, 1902. 74-79. p.; Sinay Miklós: A magyar- és erdélyországi reformáció története
1664-ig. Sajtó alá rend., ford.: Herpay Gábor. Debrecen, 1911. (továbbiakban: Sinay, 1911.) 239-242. p. [6] A reformációt Szatmár
vármegyében támogató nemesi családok bő névsorát közli: Kiss, 1878. 79-84.; ill.: Széles András: A szatmári tiszt. tractus ekklésiainak historiaja. Bevez.: Balogh Géza.
Nagyvárad, 2007. [7] A kegyurak magyarországi reformációban játszott
szerepéről legújabban ld. Péter Katalin:
Kényszer vagy választás. Bp., 2004. (továbbiakban: Péter, 2004.) 90-117. p. [8] A térség reformációja kronológiai vázának
összeállításához a következő egyháztörténeti összefoglalásokat használtam fel: Sinay, 1911.; Kiss, 1878.; Barcsa János:
A Tiszántúli Református Egyházkerület történelme. Debrecen, I. köt.
1906. (Barcsa, 1906.); Pokoly József: Az erdélyi református egyház
története. I. köt. Bp., 1904.; S. Szabó József: A helvét irányú ref. elterjedése
Magyarországon és Erdélyben. In: Loesche György:
Kálvin hatása és a kálvinizmus Európa keleti országaiban. Debrecen,
1912. 111-195. p.; Révész Imre: A magyarországi
protestantizmus története. Bp., 1925.; Zoványi Jenő: A reformáció Magyarországon 1565-ig.
Bp., 1922.; Uő: A magyarországi protestantizmus
1565-től 1600-ig. Bp., 1977. (Humanizmus és Reformáció 6.) (továbbiakban: Zoványi,
1977.); Horváth
János: A reformáció
jegyében. A Mohács utáni félszázad magyar irodalomtörténete. Bp., 1957.; A második Helvét Hitvallás Magyarországon és Mélius életműve. Szerk.: Bartha Tibor. Bp., 1967. (Studia et Acta Ecclesiastica
II.) (továbbiakban: StAE. II.); Bucsay Mihály: A protestantizmus története Magyarországon,
1521-1945. Bp., 1985.; Buzogány Dezső: Harc a tiszta evangéliumért. Kolozsvár, 2006. [9] Werbőczi István 1520-as
feljegyzése szerint a család bátori uradalmához a következő
településen lévő 480 telek tartozott: „Bathor cum pertinentiis: Waswary Abramfalwa Kenez Naghletha Lwgas Kysletha Polch Nyregyhaz Kyraltheleke Zenthmyhal Rakomaz”. Ld. Horváth-Neumann-C.Tóth, 1996.
365. p. (A jelenlegi településnevek
szerint: Nyírvasvári, Nyírábrány,
Újkenéz, Nagyléta, Nyírlugos,
Kisléta, Máriapócs,
Nyíregyháza, Nyírtelek, Tiszavasvári, Rakamaz) A telekszámra
vonatkozó adatot ld. C.Tóth, 2006. 288. p. [10] Szakály, 1995. 399-400. p. [11] A nagybányai custodiához
tartozó kolostorban 1535-ben 14 pap (köztük egy
orgonista), 5 testvér és 1 növendék lakott. Ld. Nyírbátor. In: Magyar Katolikus
Lexikon. IX. köt. Bp., 2004. 882-883. p. 1563-ban már csak 4 lakója volt a kolostornak.
Karácsonyi János: Szent Ferencz rendjének története
Magyarországon 1711-ig. II. köt. Bp., 1922. (továbbiakban: Karácsonyi,
1922.) 126. p. [12] Szakály, 1995. 395. p. [13] Szabolcs-Szatmár megye műemlékei II. Szerk.: Entz Géza. Bp., 1987. (Magyarország
műemléki topográfiája XI.) (továbbiakban: Entz, 1987.) 141. p. [14] Ld. Papp Szilárd: A
királyi udvar építkezései Magyarországon, 1480–1515. Bp., 2006. 67–75., 194–200. p. [15] 1520. Werbőczi István
birtokrendező útjai során többször tartózkodott itt. – 1521. Báthori István nádor esküvője Mazóviai
Zsófiával. – 1549. A Habsburg és Szapolyai párt
között az ország egyesítésére irányuló tárgyalások és a nyírbátori egyezmény
megkötése. – 1551. Sigmund Herberstein
és Nádasdy Tamás 23 napos vendégeskedése. – 1556-1565
között az oppidum többször is gazdát cserélt a
Habsburgok és Szapolyaik által uralt területek
között. – 1570. Itt tartották a Tiszántúli Református Egyházkerület zsinatát. [16] Érdekes adalék, hogy a wittenbergi egyetemre
1548. október 9-én beiratkozott egy neve alapján nyírbátori származású hallgató
Bátori Imre. Révész
Imre: Magyar tanulók Wittenbergben Melanchthon
haláláig. In: Magyar Történelmi Tár. VI. köt. Pest, 1859. (továbbiakban: Révész, 1859.) 221. p. [17] Újabban Szakály Ferenc többször idézett tanulmánya mellett ld. Uő: Szegedi
Kis István és Skarica Máté életéhez és működéséhez. In:
Uő: Mezőváros és reformáció. Tanulmányok
a korai polgárosodás kérdéséhez. Bp., 1995. (Humanizmus és reformáció 23.) 92-171.
p.; és Uő: Szegedi diaszpórák a XVI. századi
Magyarországon. In: Uo. 172-218. p. [18] Szakály, 1995. 398. p. [19] A Báthori
család korabeli tagjaihoz és rokoni kapcsolataihoz a Báthori
család ecsedi ágára vonatkozóan felhasználtam: Nagy Iván: Magyarország családai czimerekkel és nemzedékrendi
táblákkal. I. köt. Pest, 1857. (Reprint: Bp., 1987.) (továbbiakban: Nagy, 1859.) 226-232. p.; Wertner Mór: A Báthoryak családi történetéhez (Egy genealógiai
táblával.) In: Turul, 1900. 6-29. p.
(továbbiakban: Wertner, 1900.) Ahol
indokoltnak láttam ezektől eltérő adatok felhasználását
külön utalok rá. [20] Wertner, 1900. 14. p. [21] Bán Imre: A
Báthoriak a régi magyar irodalomban. In: Tanulmányok
Nyírbátor és a Báthori család történetéhez. Szerk.: Dám László. Nyírbátor, 1986. (továbbiakban:
Bán, 1986.) 59. p. (Nyilvánvalóan összetéveszti
II. és III. Andrást.) A Magyar Nemzeti Galériában
őrzött Madonna domborművet II. András készítethette. [22] Névhasználatával kapcsolatban a Sigmund Herberstein által leírtak
– más magyarázatokhoz viszonyítva – valószínűbbnek tűnnek, ő magára Báthorira hivatkozva azt állította, hogy az apja iránti
tiszteletből használta az András nevet. Ld. Tardy Lajos: Véres Nyírségi mulatság 1551-ben. In: Uő: Régi hírünk a világban. Bp., 1979.
73. p. [23] Wertner,
1900. 14. p. [24] Báthori
Andrásnak a Habsburg országrész katonai irányításában betöltött pozícióit
pontosította: Pálffy Géza: Kerületi és végvidéki
főkapitányok és főkapitány-helyettesek Magyarországon a 16–17. században. Minta
egy készülő főkapitányi archontológiai és „életrajzi
lexikonból” In: Történelmi Szemle, 1997.
2. sz. Eszerint 1542 márciusa és decembere között „a Dunántúl ország hadnagya/kapitánya”
(supremus capitaneus partium regni Hungariae
Transdanubianarum; Kreisoberst
jenseits der Donau), 1542–1552 „dunáninneni”
országos főkapitány, 1553-1556 Tiszántúli főkapitány volt. [25] Bán,
1986. 59. p. [26] Egyes adatok szerint Kanizsa török ostromakor
esett el. Ld. Báthori András. In: Magyar Nagylexikon.
Bp., 1994. III. köt. 354. p. [27] Karácsonyi János – Kollányi Frigyes – Lukcsics
József: Egyháztörténeti emlékek a magyarországi hitújítás korából. V. Bp.,
1912. (továbbiakban: Karácsonyi-Kollányi-Lukcsics, 1912.) 170-171. p. [28] A magyarországi Szalvatoriánus
Szent Ferenc rendiek közgyűléseinek jegyzőkönyvei 1531-1567. évekből. In: Bunyitai Vince – Rapaics Raymund – Karácsonyi János: Egyháztörténeti emlékek
a magyarországi hitújítás korából. II. köt. II. sz. függelék. Bp., 1904. (továbbiakban:
Bunyitay-Rapaics-Karácsonyi, 1904.) 502.,
506. p. Báthori András a következő években párizsi tanulmányútra
küldte a később a rend egyik történetírójaként is ismert Nádasdit,
akit majd Szudon és Déván is udvari prédikátoraként
alkalmazott. Karácsonyi, 1922. II. köt. 580-581. p. [29] Karácsonyi
János – Kollányi Frigyes: Egyháztörténeti
emlékek a magyarországi hitújítás korából. IV. köt. Bp., 1909. (továbbiakban: Karácsonyi-Kollányi, 1909.); Karácsonyi-Kollányi-Lukcsics,
1912. Konkrétan a reformációs mozgalom elleni fellépéssel kapcsolatban –
ezek között – egy Habsburg Ferdinánd és Oláh Miklós által szignált, 1544. február 12-én keltezett levélben olvashatunk arról,
hogy országos főkapitányként az ő feladata lett volna Drágfi
Gáspár és Dévai Bíró Mátyás „megfékezése”. Ennek érdekében tett lépéseiről
azonban semmi közelebbit nem tudunk meg. Karácsonyi-Kollányi, 1909. 340. p. [30] Botta István: Melius Péter ifjúsága. A magyarországi reformáció lutheri
és helvét irányai elkülönülésének kezdete. Bp., 1978. (Humanizmus és reformáció
7.) (továbbiakban: Botta,
1978.) 88-89. p. [31] Uo. [32] Wertner,
1900. 15. p. [33] Wertner,
1900. 15. p. [34] Entz, 1987. 133.
p. [35] Wertner,
1900. 15. p. [36] Wertner,
1900. 15. p. [37] Bán,
1986. 59-60. p. [38] Botta, 1978. 90. p. Az örökségi per okleveles
anyagának általa közölt jelzete: MOL E 21. (= Magyar Kamara Archívuma) Ben. Res. Reg.
Mf. 15727. d. 1555-1556. passim.
A Szapolyai országrészben a birtokok öröklésével
kapcsolatos 1556-os oklevelet ld.: A Nagykárolyi gróf Károlyi család oklevéltára.
Sajtó alá rend.: Géresi Kálmán. III. köt. 1491-1600. Bp., 1885. 288-290. p. [39] Annak a közkézen forgó magyarázatnak a
hitelességét, hogy György a Báthori Anna kezének
elnyerése és a Drágfi birtokok megszerzése miatti
számításból vált volna a reformációs mozgalom hívévé alapvetően
kérdőjelezi meg, hogy nevét már 1542-ben ott találjuk a reformációs mozgalmak
támogató Felső-Tiszavidéki főurak között: ld. a 44. jegyzetpont alatt leírtakat. [40] 1551-ben a gyulafehérvári
püspökség északi területeinek protestáns lelkészei Hevesi Mihály szatmári
lelkészt választották vezetőjüknek. Őt követte az 1554-es óvári zsinaton 88
lelkész által megválasztott Thordai Demeter óvári lelkipásztor
Báthori György udvari lelkésze. Kiss Áron: XVI. században tartott
magyar református zsinatok végzései. Bp., 1881. (továbbiakban: Kiss, 1881.) 27-28. p. [41] A 16. századi névhasználati szokások alapján
következtethetünk a wittenbergi egyetem magyar hallgatóinak származási helyére,
akik között a vizsgált időszakban sokan voltak a bennünket most jobban érdeklő
térségből érkezők. Ld. Révész,
1859.; A wittenbergi akadémián járt magyar tanulók
társaságának anyakönyve. Szerk.: Thury Etele. Pápa,
1908. (Iskolatörténeti adattár II.) (továbbiakban: Thury, 1908.) 5-20. p. [42] Zoványi Jenő: A
Tiszántúli Református Egyházkerület története. Debrecen, 1939. (továbbiakban: Zoványi, 1939.)
12. p. [43] Kiss,
1881. 656. p. Benne vélték felfedezni, bár erre azon kívül, hogy Csengert – mely valójában javarészt a Károlyi-Csaholyi
családé volt – az ő birtokának tudták, egyéb konkrét adatot nem hoztak fel. [44] Báthori György mellett Perényi Péter, Bebek Ferenc, Drágfi Gáspár, Roski István és
Gábor, Homonnai Drugeth
Antal, Homonnai Drugeth
Imre és valószínűleg Szaniszlófi Báthori
András is aláírta azt az 1542. február 14-én Sárospatakon
kötött egyezményt, melyben a reformációs mozgalmat támogató felső-tiszavidéki
főurak szövetségre léptek egymás kölcsönös védelme érdekében. Ld. Karácsonyi-Kollányi, 1909. 6. p. [45] Péter,
2004. 80-86. p. [46] Ld. Péter
Katalin: A református gyülekezet első száz éve Sárospatakon. In: Egyháztörténeti Szemle, 2006 2. sz. 50-61.
p. [47] Ez az adat csak arra vonatkozik, hogy a 60-as
évekig tudták tartani magukat. Ld. Karácsonyi,
1922. I. köt. 387.,
418., II. köt. 125-126. p. [48] Németh,
2006. 36. p. Az adatok alapján úgy tűnik, hogy a korábban az egri és a váradi káptalan birtokállományához tartozó porták
tulajdonjoga az államkincstáré lett. Elsődleges funkciójuk a térségben állomásozó
végvári katonaság ellátásának a biztosítása lett. [49] Kandra Kabos: A római kath.
egyház Szabolcs vármegyében. In: Szabolcs vármegye. Szerk.: Borovszki Samu. Bp., 1900. 339-340. p. [50] Fazekas István: Adalékok az ifjú Bocskai István bécsi
udvarban eltöltött éveihez. In: Studia Caroliensia, 2006. 1. sz. 73. p. A
Fazekas István által hivatkozott levéltári anyag: ÖStA
HHStA Obersthofmeisteramtsakten
Sonderreihe Kt. 182. Nr. 30. Hofstaat König Ferdinand I. 1551 fol. 42v. Genovai útját említi: Nagy, 1859. Ezt közelebbi adatok említése nélkül –
feltételezhetően Nagy Iván alapján – többen átvettek. A tanulmány megírásáig
nem sikerült pontosítanom ennek az érdekes életrajzi adatnak a részleteit,
itáliai tartózkodásának jellegét. [51] Wertner,
1900. 15. p. [52] Wertner,
1900. 15. p. [53] Révész Imre a szellemtörténeti irányzat
képviselőjeként igyekezett kimutatni e mozgalom – egyébként kézenfekvőnek tűnő
kapcsolatát – a reformáció korának egyéb rajongó és militáns
anabaptisa megnyilvánulásaival. Egy ilyen egyháztörténeti
vizsgálathoz a rendelkezésünkre álló kevés és ellentmondásos korabeli beszámoló
azonban nem ad biztos alapot. Révész kísérletét számos jogos bírálat érte. Ld. Révész Imre: Debrecen lelki válsága,
1561-1571. In: Értekezések a történeti tudományok köréből, XXV/6. Bp., 1936.
(továbbiakban: Révész, 1936.);
ill. Zoványi,
1939. 19-21. p.; Zoványi,
1939.; Kathona Géza: Karácsony
György „szent hada” 1569-1570. In: Egyháztörténet,
1958. 265-280. p. A Karácsony-féle
mozgalom egyháztörténeti értékelésével kapcsolatban meg kell elégednünk
annyival, hogy nem lehet közvetlen
kapcsolatát kimutatni, sem a Tiszántúlon éppen ekkor zenitjére érő Szentháromság-ellenes,
sem a reformáció militáns anabaptista mozgalmaival.
Érzelmi hátterét és céljait a széles körökben elterjedté vált 1570-re szóló
apokaliptikus-eszkatológikus időpont és a magát isteni küldöttként bejelentő
„fekete ember” fellépésének együttes hatása adta és spontán módon bontakoztatta
ki. Mozgósító erejét mindenekelőtt a tetterős, de többnyire nyomasztó
egzisztenciális viszonyok között élő jobbágyság és végvári katonaság körében
fejtette ki. [54] A szatmári és tiszántúli német várkapitány 1568-1570-ig
Jakob Raminger,
1570–1579-ig Christoph von Teuffenbach
zu Mairhofen volt. Ld. Kerületi
és végvidéki főkapitányok és főkapitány-helyettesek Magyarországon a 16-17.
században. I-II. In: Bethlen Gábor Hagyományőrség
Egyesület Online: http://www.bethlenhagyomanyorseg.hu
– 2008. június. (Pálffy Géza adatai alapján, vö. 25.
sz. jegyz.) [55] Karácsonyi,
1922. II. köt. 126. p. A szerző megfogalmazásából azon kívül, hogy Mágócsi János barát Báthori
Miklós haláláig az ecsedi udvarban tartózkodott, nem
derül ki egyértelműen feladatköre és a várúrhoz fűződő kapcsolata. Az sem
magától értetődő, hogy Báthori Miklós 1566-ban
áttette volna székhelyét Ecsedre, sem hogy ebből
következően meg kellett volna szűnnie a bátori obszerváns kolostornak, hiszen a településen a kegyúri
jogokat továbbra is ő gyakorolta. [56] Révész,
1936. 64. p.; ill. a rá vonatkozó értékelő megjegyzéseket: StAE. II. [57] Az csak feltételezés, hogy ő fogadta be
birtokaira Somogyi Kis Mátét. Patkó Mihály alkalmazása okkal vethető föl
Nyírbátori Somogyi Péter végrendelete alapján, bár ezzel kapcsolatban is
felmerülhet, hogy nem pusztán a név rossz olvasatáról-e van szó. Hogy ez előfordulhatott mutatja, hogy 1575-ben a debreceni
magisztrátusi jegyzőkönyvek két esetben is említenek egy Parkó
Mihály nevű nyírbátori polgárt. Ld. Debrecen város magisztrátusának
jegyzőkönyvei, 1575. Szerk.: Rácz István. Debrecen,
1994. (A Hajdú-Bihar megyei levéltár forráskiadványai 24.) 520/5., 590/2. sz. [58] Botta, 1978. 46. p. [59] Szakály, 1995. 404-405. p. [60] RMNy
277. Károlyi Péter 1570-es kötetét részletekbe menően ismertette Nagy Kálozi Balázs (StAE. II. 498–500. p.), de a mű fellelhető példányaként egy
a Tiszántúli Református Egyházkerület Nagykönyvtárában található kéziratos
másolatot adta meg (jelzete: R 534). Szintén itt értesülünk arról, hogy a kötet
egyetlen ismert nyomtatott példánya – melyről a debreceni másolat is készült –
a sárospataki Nagykönyvtárból a II. világháború alatt eltűnt. Azt a
feltételezést, hogy a debreceni másolat hiányos a múlt évben Oroszországból Sárospatakra
visszaadott kötetek egyikének segítségével sikerült igazolni. Az átmásolt
címlap alapján már korábban is tudható volt, hogy a kötet Báthori
Miklósnak lett ajánlva. A dolgozat szövegének lezárása után kaptam meg Fekete
Csabától, a Tiszántúli Református Egyházkerület Nagykönyvtárának munkatársától Bánfi Szilvia: „Újabb adatok az 1570-es
esztendő református és unitárius sajtópolémiájához” című megjelenés előtt álló
tanulmányát. Ebben a szerző Károlyi Péter művének eddig ismeretlen részleteit az
előszón túl is alapos elemzés alá veszi, és teljes szövegközlésüket is adja.
Segítségét ezúton is köszönöm. (A Szerző.) [61] 1570-ben Csengerben és 1571-ben Nyírbátorban. [62] Köszönöm ennek a kötetnek a felhasználásához
nyújtott segítségét Dienes Dénesnek, a Tiszáninneni Református Egyházkerület Tudományos Gyűjteményei
igazgatójának. (A Szerző.) [63] 1559-ben Kolozsvári Lőrinc, 1561-ben
pedig Illyevölgyi János személyében. Ld. Bunyitay-Rapaics-Karácsonyi, 1904. 525.,
527. p. [64] Péter,
2004. 86-89. p. [65] StAE. II. 280. p. [66] A szöveget nyomtatásban is közreadta Révész, 1936. 81-93. p. [67] Melius Juhász
Péter: Az egez Szent Irásból valo igaz tvdoman. Debrecen,
1570. (RMNy 279) [68] A szatmári és tiszántúli német várkapitány
személyére vonatkozóan ld. a 45. sz. jegyzetben közölteket. A püspök és a
főispán között fennálló intenzív kapcsolatokra egyéb adatok is utalnak.
Birtokügyeikkel kapcsolatban ld. St.AE.
II. 183. p. [69] Ld. Báthori György 1565
utáni helyzetével kapcsolatban leírtakat. A Csengeri
Hitvallás ismertetésekor tévesen nevezi Báthori
Györgyöt országbírónak: StAE. II. Ezt a tisztséget
1570-ben tudtunkkal Báthori Miklós töltötte be. [70] Károlyi
Péter: Teophania, az az
isteni meg ielenes. Wy es igen szép comoedia a mi elsö atyainknac allapattyárol es az emberi tiszteknec rendeleseröl auagy gradiczarol. Debrecen, 1575. (RMNy.
359.) [71] Ezzel kapcsolatban ld. Péter Katalin: Tolerancia és intolerancia a 16. századi
Magyarországon. In: Egyháztörténeti Szemle,
2006. 2. sz. 73-83. p. [72] Zoványi, 1977. 290., 294. p. [73] A vonatkozó irodalomra ld.: Ecsedi
Báthori István. In: Közép- és Koraújkori Magyar
Művelődéstörténeti Lexikon. II. köt. (Nehezen érthető, hogy nevét nem a B
betűnél a lexikonban tárgyalásra kerülő többi Báthori
mellett, hanem az E betűnél közölték.) [74] TtREL I. 8 c. 16.; Barcsa, 1906. 307-308.
p. [75] A dikajegyzékek
hasznosíthatóságával kapcsolatban Bátor esetében ld. Szakály, 1995. 394. p. [76] Először utalt rá: Széll, 1897. 44. p. A bejegyzés latin szövegét közölte: Karácsonyi-Kollányi-Lukcsics, 1912. 113. p. Magyar fordítását a
vele kapcsolatos második bejegyzéssel együtt ld.: Debrecen város
magisztrátusának jegyzőkönyvei, 1548. Szerk.: Szendrey István. Debrecen, 1981. (A Hajdú-Bihar megyei levéltár
forráskiadványai 2.) 26., 55. p. [77] Csohány, 1986. 76. p. [78] A zsinati döntéseket aláírók neveit Debreceni
Ember Pál örökítette ránk. Ld. Lampe: Historia Ecclasiae Reformatae in Hungaria
et Transylvania. Utrecht, 1728. I. köt. 93. p. [79] A wittenbergi egyetemre az 1536/37-ben
beiratkozott magyarok között találunk egy „Michael de
Ea Kalo” nevű magyar
hallgatót, de személyével kapcsolatban ezen kívül egyebet nem tudunk. Révész, 1859. 218. p. [80] Thury,
1908. 22. p. [81] 1576-ban 1 arany tallért kapott a Bursától. (Toronyai Máté nagyobb összegű adományából) Thury, 1908. 57.
p. Ugyanebben az évben öt társával együtt Nicolaum Cegenium: „qui etiam ubi disputantis
primo munere erunt perfuncti, talleros binos debebunt”. Thury, 1908. 58.
p. 1577-es bejegyzés „Ipsi enim
Szenasio post ipsius a nobis discessum Cassovia missi fuerant per Michaelem Carolinum tres aurei ungarici,
quorum unum dedi ipsi Nicolao
Cegino, cui Zenasius debuit gross 12. Cegenius vero restituit mihi tallerum unum,
ita út iam essent duo aurei
ungarici et tallerus unus. Cum autem Zenasius
nullos haberet praeter Cegenium creditores, sed tantum coetui
pro disputatione deberet talleros duos. Ego ex consensu
dominorum popularium duos illos aureos
Joannis Zenasi et tallerum unum,
in usum coetus
nostri converti et reliquiae summae
adieci. Summa itaque meo tempore redactae
pecuniae est tall. 27. et aur. 21.” Thury, 1908. 60. p. „In covivum domino Paulo Szegedio, Andreae Szalaio et Nocolao Cegino
in patriam redituris exhibitum, insumtus tall. 1” Thury, 1908. 61.
p. [82] Thury, 1908. 41. p. [83] A legvalószínűbbnek a szatmári Fülpösdarócot vagy Darnót
tarthatjuk. [84] Thury, 1908. 24. p. [85] Carmina
propemptica in honorem… Iohannis L. Danoczii… ex Witebergensium
academia in patriam Ungariam redituri scripta… ab amicis. Wittenberg, 1586. (RMK III. 753) [86] „Debitum popularium,
per legatum Emericum Uyfalvium remissum (…) Johannes Danoczi, tall. 5.” Thury, 1908. 44. p. [87] Barcsa,
1906. 121. p. [88] A 16. század eleji lelkészi javadalom jegyzéket,
mely a környező gyülekezetek lelkészi javadalmait is tartalmazza ld. TtREL I. 37. a) 1/a. [89] A kállói lelkész
javadalmát nem tartalmazza a forrásunk. [90] RMNy 454 [91] Szakály, 1995. 412. p. [92] Botta, 1978. 185. p. [93] Tóth
Sámuel: Adalékok a Tiszántúli Ev. Ref. Egyházkerület történetéhez.
Debrecen, 1894. 5. p. [94] Botta, 1978. 185. p. [95] Ami szerint 1666-ban, 1668-ban és 1669-ben a
debreceni Kollégium tógás diákjai közül küldtek ide tanítókat. Thury, 1908. 135., 139. p. [96] Botta, 1978. 45. p. A halála
kapcsán lefolytatott örökösödési perekre vonatkozó bejegyzéseket ld. Debrecen
város magisztrátusának jegyzőkönyvei 1591/92. Szerk.: Radics Kálmán István. Debrecen, 1998. (A Hajdú-Bihar megyei
levéltár forráskiadványai, 30.) 26.; 55. p.; 1591.
273/7., 282/1.; 1592. 311/4.,
311/9., 312/5., 320/2. sz. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |