11. évfolyam 3.
szám |
Bartucz
Mariann: "Minek a pap az ország gyűlésében?" Antiklerikális iratok az 1790/91-es országgyűlésen |
Közleményemben a katolikus klérus helyzetét vizsgálom az
1790/91-es diétán, méghozzá az akkor igen nagy számban elterjedt magyar nyelvű
pasquillusok, röpiratok szemszögéből. A kérdés több szempontból is érdekes. A
diétán kialakult helyzet az elmúlt évtizedekben többször is kutatások tárgyát
képezte, ám ezek inkább levelezéseken, követjelentéseken, feljegyzéseken
alapultak, kevésbé röpiratokon és pamfleteken. Természetesen nem mondhatjuk azt,
hogy az utóbbiakkal eddig egyáltalán nem foglalkoztak. Ballagi Géza volt az
első, aki még a 19. században kísérletet tett arra, hogy alaposabban összegyűjtse
és rendszerezze a magyar, német és latin nyelvű gúnyiratokat, röpiratokat
1825-ig, és könyvében részletesebben is foglalkozott az egyháziak és világiak
között lévő ellentétekkel.[1]
Marczali Henrik Az 1790/91-diki
országgyűlés című kétkötetes könyvében az egyházi viszonyok tárgyalásánál
szintén pár oldalban kitér ezekre az irodalmi csatározásokra, és be is mutat néhány
pamfletet.[2]
Varga Imre már részletesebben is foglalkozott ezekkel az iratokkal, bár A nemesi verses pasquillus című,
1963-ban megjelent tanulmányában inkább a 17. századra helyezte a hangsúlyt,
azon belül is Szentpáli Ferenc munkásságára.[3]
Róbert Zsófia Az 1790-91-i országgyűlés
pasquillus irodalmához című, 1974-ben publikált dolgozatában már az általam
vizsgált korszakot mutatja be, a kutatása során összegyűjtött verseket azonban
elsődlegesen irodalomtörténeti szempontból tárgyalja.[4]
Lőkös István szintén jelentős kutatást végzett e téren, a 17-18. századból
egyaránt. Az összegyűjtött verseket egy kötetben ki is adta.[5]
De ugyanúgy megemlíthetjük Téglás J. Bélát is, aki a 17. századtól a 19.
századig nyújt betekintést a pasquillusok körébe, egészen I. Ferenc koráig,
kitérve az országgyűlési gúnyversekre is.[6]
Szintén a korszakunkat érintő pasquillusokat dolgoz fel a Hatvanhat csúfos gajd című kötet, amely Hargittay Emil szerkesztésében
jelent meg, bár elsősorban nem a jelenleg minket érdeklő, hanem a világi, mindennapi
élet témáit gúnyoló verseket, úgymint leány-, asszony-, vénleány- és
vénasszonycsúfolókat tartalmaz.[7] Látható, hogy az általam vizsgált
korszakkal és tematikával már többen is foglalkoztak, ám sokan inkább csak
irodalomtörténeti és nem történelmi ― azon belül is egyháztörténeti
― szempontból. A kérdés azonban több szempontból is érdekes. Ha csupán az
egyház országgyűlési szerepére térünk ki, már akkor is látható, hogy az
erőviszony a klerikusok és világiak között átrendeződött. A katolikus egyház szerepe,
súlya a felvilágosodás eszméinek és a szabadkőműves páholyok számának jelentős
növekedése miatt tovább csökkent. Az egyenlőség elve, amely a páholyok egyik
alapeszméje volt, nem tett különbséget katolikus és protestáns között, a tagok
felekezettől függetlenül mindenkit befogadtak, így lassan megkezdődött a
korábban meglévő korlátok eltűnése.[8]
De nem hagyhatjuk figyelmen kívül II. József egyházzal kapcsolatos
rendelkezéseit sem, amelyek szintén jelentős előrelépést jelentettek a vallási
korlátok ledöntésében – még ha sokszor csak elvben is. Természetesen mindezt
nem szabad úgy felfogni, hogy az új eszmék hatására hirtelen minden akadály
megszűnt nemesek és nem nemesek, katolikusok és protestánsok között, és ezáltal
a klérus uralkodó jellege teljesen háttérbe szorult, a katolikus egyház már
amúgy sem volt olyan domináns szerepben, mint 200 évvel ezelőtt. Inkább arról van szó, hogy egyre
többen vették észre azt, hogy bizonyos változtatásokra szükség van Magyarországon,
amelyet nem lehet úgy elérni, ha a vallás kérdése megosztja a lakosságot.
Mindez leginkább II. József rendelkezései nyomán tudatosult az emberekben,
ugyanis az uralkodó olyan kiváltságokhoz is hozzá akart nyúlni, amelyekkel a
nemesség évszázadok óta rendelkezett hazánkban. A rendeletek – bár halála előtt
II. József visszavonta őket három kivételével, amiből kettő az egyházat
érintett – olyan nagy ellenérzéseket váltottak ki, főleg a nemesek köréből,
hogy ahhoz, hogy valamilyen eredményt el tudjanak érni az új uralkodóval
szemben, szükség volt a tényleges összefogásra. A pasquillusok, röpiratok ekkor
hatalmas mennyiségben jelentek meg hazánkban, buzdítva az uralkodó, illetve az
„idegenek” elleni összefogásra, mind kézzel írott, mind pedig nyomtatott
formában, hála a nemrégiben megjelent új nyomdáknak.[9]
Sok vers született az idegenutánzás, a német nyelv és a német ruházat ellen. Az
Egy némelly Magyarnak leg elsőben Fejére
akasztot új Barokájárúl című névtelen költemény például a parókaviselés
ellen szólt, amelyet az író szerint a németektől vettünk át: „ostromollyák
ígyen magyar ékességet, palástollyák
büszke német kevélységet. Fa
Jankó tök fejét fejekhez szabattyák, Fejek
döglött bőrét arra felakasztják.”[10] Az egyre inkább kiforrott
egyetértés, a kompromisszumokra való készség tükröződött az 1790-es diéta
megnyitásakor is, ám hamarosan olyan ellentétek léptek fel, amelyek a
látszólagos egységet megbontották.[11]
Tulajdonképpen ettől kezdve beszélhetünk arról, hogy a pasquillusok fő célpontjai
az egyháziak, azon belül is inkább a főpapok lettek. Az ügy, ami kapcsán az ellentét
kirobbant – és amely már megosztottságot eredményezett magán a kléruson belül
is, hiszen nem szabad úgy tekintenünk az egész egyházra, mint a maradiság
híveire –, az úgynevezett eskü kérdése volt. Ennek lényege pedig a következő
volt: az azt letevőknek meg kellett fogadniuk, hogy olyan törvényeket hoznak,
amelyek a szabad és független ország jogát és felségét fenntartják, illetve,
hogy a rendek tudta és beleegyezése nélkül tisztet, méltóságot vagy ajándékot
nem fogadnak el.[12]
Mindezt a katolikus papok nagy része, a megyéspüspökök és Batthyány prímás
megtagadták, gyanússá és ellenszenvessé válva ezzel a többiek előtt, míg Almási
Pál főispán és Piller címzetes püspök az eskü mellett voltak. Mindez a huzakodás
késleltette annak a diplomának a kidolgozását, amely Ócsai Balogh Péter
javaslata alapján formálódott, és amely kikötéseket tartalmazott volna a leendő
uralkodóval szemben. Pedig az ügy elrendezése egyre sürgetőbbé vált. A konzervatív egyháziak, hogy
eltereljék az esküről a figyelmet, Zsolnay Dávid veszprémi kanonok vezetésével
abba kötöttek bele, hogy Pest megyének miért van három követe, és ebből kettő
miért protestáns. Mindennek gróf Fekete János vetett véget június 18-i
felszólalásával: „Ha ilyetén apró vetélkedéseket elevenítünk fel, melyek miatt
egy hétig nem foghatunk nagyobb dolgokhoz, mert ugyanis a szokás ellen levő
Pest vármegyei követek majd azt fogják mondani, hogy ha közülök egyiknek ki kellett
is a gyűlésből menni, menjenek ki azon pap urak is, kik csak titularis káptalan
papok, mivel ezek itt törvényünk, nem csupán szokásunk ellen ülnek.” Keresztesi
a következő reakciót jegyezte le a beszéd hatásáról: „Ekkor csak elbámulának
mind a papok, mind mások és a papok is csendesebb hangon kezdvén beszélni, a
dolog ennyiben marada.”[13]
Galántai gróf Fekete János volt az, aki az egyik fő figurája lett az
egyházellenes harcnak, köré csoportosultak az antiklerikálisok, illetve ő volt
a konzervatív egyháziak fő támadási célpontja is. Ez irányú munkásságáról az Országos
Széchényi Könyvtár Kézirattárában szép számmal találhatók általa írt, illetve
vele foglalkozó gúnyiratok mind latin, mind pedig magyar nyelven. (Az alábbiakban
csak az utóbbiakkal foglalkozom.) Fekete grófra, akit
II. József halálhíre hívott haza Itáliából, és aki Arad megye követeként
volt jelen a diétán, a többség mindig úgy tekintett, mint a haladás egyik vezéralakjára.
Mindvégig örömmel látta a részleges szabadság-törekvést, amelyet pártja, a
tiszáninneni és tiszántúli köznemesség, a kálvinisták, illetve az ellenzéki
megyék egy része képviselt. A diétán folytatott szerepe rövid volt, ám annál
célravezetőbb. Végig keményen ostorozta a papságot, a maradiakat és az udvart.
Harcai során, bár sok ellenséget szerzett magának, támogatói is szép számmal
akadtak.[14]
Nevüket egyik verséből tudhatjuk meg: Batthyány Alajos, Abafi, Podmanitzky,
Bezerédy Ignác, Skerlecz, Gvadányi József, Vay Miklós stb. Ők így írtak róla: „Fekete
amit szól néki megbotsattyuk, Mert
Rátonyi vétkes azt minnyájan láttyuk, Minden
beszédjinek tsak ő a vezére, Hallgatok
most, s többit hagyom idejére.”[15] Az esetet, amely népszerűségét meghozta, egy névtelen
gúnyirat is megörökítette úgy, hogy a történteket az esküt nem tett személyek nevében
meséli el, úgy, mint Erdődy gróf, Forgách Miklós és a püspökök többsége,
kifigurázva őket, olyan szavakat adva a szájukba, amelyek ironikusan
fejtegetik, miért is vannak az ellen. „Hogy
esküdjem én egy olyan Hazának Hűségére
s eskü mentére javának Melly
iránt hűséges soha nem is voltam Mellette
soha sem de ellene szóltam. […] Hát
már én lemondjak minden jutalmakról Nemzetemért
s ne is álmodjak azokról.”[16] Majd jön
a válasz is, szintén az író részéről: „Csak
lármáztok hogy jó s hív Magyarok legyünk De
ha nem lehetünk mondjátok, mit tegyünk Hát
nem elég, hogy Magyar köntösünk is Miért
kívánod hogy légyen a szívünk is Tudd
meg ha nem tudtad ki mondom egészen Soha
a kutyából szalonna nem lészen.”[17] Tulajdonképpen ekkor indult meg Fekete János klérus elleni
pasquillusainak folyamata, mivel az esetből világosan látta, hogy az
országgyűlésen az egyház sok esetben inkább visszahúzó tényezőként működik. Ilyen hangulatban ültek neki a
diétán a hitlevél kidolgozásához a klerikusok és a világiak. A diplomába a
vallás kérdését is be akarták venni, úgyhogy valamilyen módon ismét egyezségre
kellett jutni. Ám ez közel sem volt egyszerű, a harc nemcsak a főurakat,
polgárokat osztotta meg, hanem magukat a klerikusokat is. A fő kérdés az volt,
hogy az egység érdekében mennyire lehet feladni a katolikus vallás
dominanciáját, mennyire adhatnak utat olyan követeléseknek, amelyek ezt az
elsőséget aláásnák.[18]
A huzakodás hónapokig eltartott, az engedmények, követelések jöttek-mentek, és
emiatt nem tudtak egyéb, olyan fontos kérdésekben előbbre lépni, amelyek
szintén meghatározóak lettek volna Magyarország jövőjét illetően. A dolog
lassan odáig fajult, hogy a protestánsok kijelentették: semmi máshoz nem
hajlandók fogni, amíg a vallásügy nincs elrendezve. A papok ugyanígy
vélekedtek: ha nem hallgatják meg őket, hazamennek az országgyűlésről.[19]
A kialakult helyzettől egyre többen idegenkedtek, és hamarosan odáig jutottak,
hogy mind a protestáns elégedetlenkedőket, mind pedig a katolikus papokat
inkább kizárták volna az országgyűlésről, semmint továbbra is akadályozzák a
tárgyalások rendes menetét.[20] A világiak elégedetlenkedése leginkább a pasquillusokban, röpira-tokban
mutatkozott meg. Ezeket kézirattárakból, régi lapokból összegyűjtve és elemezve
választ kaphatunk arra a kérdésre, miért is gondolták fontosnak azt, hogy a
klérust teljes mértékben kizárják a világi irányításból. Egyértelmű, hogy nem
csak az országgyűlésen okozott zavar miatt tartották jelenlétüket
nemkívánatosnak a diétán, a világi életben, az mindössze csak kirobbantotta a
már amúgy is felgyűlt ellenszenvet. Egyéb, korábbi századokra visszanyúló
sérelmek is fellelhetők, amelyek bár eddig tudottak voltak, nyíltan ritkán
nyertek megfogalmazást. Ilyen például a katolikus egyháznak a más felekezeteket
üldöző tevékenysége: „De midőn pompával tellyes házatokból Mint a felfújt kígyók mérges barlangjokból Büszkén ki rohantok a másként Hívőkre, […] Kik ha hibáztak is Magyar keresztyének, Rokonink vereink és nem Idegenek.”[21] Sokszor felmerült az a kérdés is, hogy ha valóban Isten nevében
járnak el, miért ölnek meg másokat? Egyáltalán mi jogosítja fel őket arra, hogy
Isten helyett cselekedjenek? Talán ő személyesen bízta meg őket az ítélkezés
jogával?[22] Batthyány Alajos Ad amicam aurem című, három kötetes munkájában,
amelyből kettő 1790-ben jelent meg, jól rávilágít az egyházzal kapcsolatos
fenntartásokra, tulajdonképpen az összes problémát sorra veszi. Úgy gondolja,
hogy nincs különbség felekezetek között, mindenki egy Istenben hisz, és ez a
lényeg. A pápa hatalma látszólagos, ugyanis az egyház egyedüli feje Krisztus. A
katolikus egyház pedig azért hanyatlott le ilyen mértékben, mert túlnyomórészt
olyan személyek választanak papi pályát, akik inkább anyagi előnyöket várnak,
semmint lelki támogatás nyújtanának. Pedig ez utóbbi az ő feladatuk, pont ezért
nincs keresnivalójuk az országgyűlésen.[23]
Ezt az álláspontot tükrözik túlnyomórészt azok az antiklerikális pamfletek is,
amelyek az diétához kapcsolódnak. De vajon honnan is származik maga
a pasquillus irodalom, miben más, mint egy röpirat? Egy korabeli gúnyvers
szerint nem 18. századi jelenségről van szó, hanem már az ókorban is ismert
volt, a Rómában élt Pasquinus nevéhez kötődik, aki tollával folyamatosan másokat
rágalmazott. „Midőn
még a pogány Róma virágzott, Idegen
Istennek a mikor áldozott Akkor
Pasquinusnak benne volt lakása, Kinek
irtóztató volt rágalmazása.”[24] Halála után Pasquinusnak a vers szerint szobrot emeltek,
ahová olyan verseket lehetett szegezni, amelyek a halottat gúnyolták, remélve,
hogy ez által visszaszállnak rá a földön okozott sérelmek. Később már egyéb
személyeket rágalmazó verseket is ráhelyeztek a szoborra, így terjedve el ez a
„műfaj” világszerte.[25]
Ám egyik másik forrás szerint Pasquino – ő így nevezi – nem élt annyira régen.
Eszerint a szobor, amely ezt a nevet viseli – és amely ma a Piazza di Pasquinon
található meg Rómában – Menelaoszt ábrázolja, aki Patroklosz testét tartja a
kezében. Az alkotás valóban az ókorra, Kr.e. 3. századra datálható, ám sokáig
nem a gúnyversek céltáblája volt. Állítólag Oliviero Carafa kardinális volt az,
aki 1501. április 25-én, Szent Márk napján, miután
a Palazzo Braschi – ma Orsini palota –
oldalán felállíttatta, egy olyan ünnepséget szervezett, amelynek során a
szobrot tógába öltöztették, és latin epigrammákat szegeztek rá. Hamarosan a
szoborra már olyan élcelődő írásokat is rátettek, amelyek a pápa, illetve annak
udvara ellen irányultak. De ki is volt Pasquino, akiről a szobor a nevét kapta?
Állítólag egy 16. század közepén élt szabó, aki arról volt nevezetes, hogy éles
nyelvével folyamatosan szidta elsősorban az egyháziakat, a pápai udvart.
Bármilyen antiklerikális szóbeszéd keringett, azt mindig neki tulajdonították.
A szobor, amely nevét viseli halála előtt nem sokkal került a térre, és amikor
meghalt – mivel az alkotás a műhelyétől nem messze állt –, azt végül róla
nevezték el, a környék lakói pedig saját, névtelen és szatirikus írásaikat
függesztették a szobor mellkasára az éj leple alatt. A fentiek alapján kissé nehézkes
megállapítani, hogy maga a pasquillus elnevezés honnan is származik, egy
azonban elég valószínű, méghozzá az, hogy ilyen jellegű írásokat már évszázadok
óta ismertek. Magyarországon az első olyan mű, amelyet ténylegesen
pasquillusnak és nem gúnyos versnek neveztek, 1616-ban jelent meg, a második
1621-ben. Ez Bethlen Gábor és udvara ellen íródott már magyar nyelven.
Tartalmilag ekkor még inkább kollektív jellegűek voltak, csak később váltak
személyeskedővé.[26]
Ezen írások sajátosságaihoz tartozik az alkalomszerűség, illetve valamilyen
érzelmi telítettség, amely inkább negatív indulatot jelent, nemhiába nevezzük
őket gúnyverseknek. Íróik
túlnyomórészt névtelenségbe burkolóztak, bár a 18. század végén egyre több
olyan esettel találkozhatunk, ahol nyomon követhető a szerző, sőt néha még a
nyomdász is. A röpirat és pasquillus közötti fő különbség abban fedezhető fel,
hogy amíg az utóbbiak kizárólag verses formában íródtak, a röpiratok inkább
egy-egy hosszabb eszmefuttatást vittek végig gyakran gúnyos, de nem verssorokra
tagolt formában. Az 1790/91. évi országgyűlés
bővelkedett efféle művekben, és természetesen nem csupán vallási vonatkozású
pamfletek terjedtek el. Ugyanúgy találhatunk követeket, kiemelkedő személyeket,
az uralkodót vagy az idegenutánzást csúfoló írásokat is, az utóbbiak, amint
olvashattuk, olykor elég megmosolyogtatóak. Ezek a versek nem csak gúnyolódnak,
hanem olykor javaslatokat is tartalmaznak, több kérdésre is megoldást keresve:
hogyan lehet az államélet szinte minden szintjébe beavatkozó klerikusokat, de
elsősorban a titokban még mindig tevékenykedő jezsuitákat visszaszorítani?
Hogyan lehet a papságot az országgyűlésről kizárni? Mi a teendő az egyházi
vagyonnal? Hogyan lehet a klerikusok kezéből teljesen kivenni az oktatást? Kutatásaim során összesen négy
személy pasquillusait, röpiratait vizsgáltam meg részletesebben, ebből három a
katolikus klérus ellen támadt – a már említett gróf Fekete János, Trenk
Frigyes, Laczkovics János –, a negyedikben viszont Szaitz Leó, pap lévén ezekre
a sérelmekre adott válaszokat például a Trenk
mérő serpenyőjének öszvetörése című munkájában.”[27]
Ezek mellett több olyan névtelen iratot is sikerült összegyűjteni, amelyek
tartalma, koncepciója szinte ugyanaz, mint a többieké.[28]
(Ilyen A Magyar papságnak című vers, az In Clérum vagy az Eröss bizodalom stb.) Ugyanide tartozik az Igaz katholikus magyar című írás is, amely a protestánsok mellett
foglal állást, és megkérdőjelezi a katolikus vallás elsőségét.[29] Ezt azért is fontos
kiemelni, mert Szaitz erre a műre is reagált a Barátságos válasz az igaz katholikus magyar
nevezete alatt, a' Magyar Danielnek rövid meg-jegyzéseire adatott feleletre
című írásával. Ezeken kívül szép számmal találhatók világi témájú versek is,
mind magyar, mind pedig német és latin nyelven. A Magyar dall,[30]
az Egy némelly Magyarnak leg elsőben
Fejére akasztot új Barókájárúl, a Nemesi
karhoz vagy az Emlékezet oszlop[31]
című pasquillusok mind ebbe a csoportba tartoznak. A pamfleteknek sokszor több
verziója is született, néha csak az első sort írták át, de előfordult, hogy
egész versszakokat is. Találkozhatunk olyan példával is, ahol újabb részeket
fűztek hozzá, attól függően, ki mit tartott lényegesnek kihangsúlyozni, vagy
éppen elhallgatni. Például egy Fekete Jánost pártfogoló verset Lőkös István Pro eodem C. Fekete címmel talált meg,[32]
míg én 1790-edik esztendei Diétai játék
címmel.[33]
Az indítás mindkettőnél ugyanaz, de a 10-13. sort teljesen átírták, illetve
vannak még bizonyos szavak, részek, amiket kihagytak vagy éppen más szavakkal
helyettesítettek. A kézirattári anyagok, illetve az
Országos Levéltárban átvizsgált levelezések segítségével remélhetőleg még alaposabban
meg lehet állapítani a versek keletkezésének, hatásának történetét, jobban fel
lehet fedni az akkori bonyolult kapcsolatrendszereket. Sok esetben nem egyértelmű,
hogy az illető milyen indíttatásból írta a verseket. Saját meggyőződésből, vagy
pedig megfizették azért a szolgálatáért, hogy az egyházat élesen támadja?
Valakit az udvar, valakit magánszemély bízott meg az írással, más pedig
önszántából tette azt, mivel aktívan részt akart venni a már amúgy is forrongó
politikai életben. Amennyiben az udvar volt a megbízó, feltételezhető, hogy a
megrendelt műveket annak a „propaganda- hadjáratnak” a szolgálatába állították,
amelyet II. Lipót indított a reformmozgalom elfojtására, és amelynek
lényege az alsóbb néprétegek megnyerése volt úgy, hogy azokat a nemesek ellen
hangolják.[34]
Amennyiben magánszemély volt a megbízó – egyes feltételezések szerint gróf
Forgách Miklós is ezek közé tartozott – elsősorban a hazai érdekeket tartották
szem előtt, és a cél az ország rendjének olyan módon történő helyreállítása
volt, amely már túllépett a Mária Terézia korabeli kereteken. Ilyen megbízásra
dolgozott az általam kutatott egyik személy, Trenk Firgyes is, akinek egyik
legismertebb műve, a Mérőserpenyő, a
következő sorokkal indít: „Végy
el a papságtól minden nyereséget. Meg-tagad
azonnal, minden Istenséget. Templomot
és Oltárt és minden Szentséget Le-ront,
és falba rúg, minden kegyességet.”[35] Hogy
pontosan ki is fizetett neki írásaiért, azt csak találgatni lehet. A kalandos
életű „poéta” saját maga által írt életrajza bővelkedik túlzó és kitalált
elemekben, így nem feltétlen adhatunk hitelt neki.[36] Saját állítása szerint Lipót személyesen bízta
meg, ezt támasztja alá Wix Györgyné kutatása is. Ő megvizsgálta Trenk első
kiadójának, Strohmayernek a levelezését, és az alapján jutott erre a következtetésre.[37] Eckhardt Sándor álláspontja – amelyet levéltári
adatok támasztanak alá – azonban más. Szerinte megbízója
gróf Forgách Miklós, a nemesi ellenállás egyik vezéralakja volt, és Trenket,
mint ismert antiklerikális publicistát hívta meg Magyarországra azzal a céllal,
hogy a diéta idején írásaival a klérus ellen lázítson.[38] Összevetve a sokféle véleményt és
álláspontot arra is következtehetünk, hogy mielőtt az uralkodó megbízta őt,
magyar felkérések érkeztek hozzá, tehát lelkesen fogadták volna nálunk. Majd
miután Lipóttól feladatot kapott és ténylegesen hazánkba érkezett, a megbízó
urak elfordultak tőle, sejtvén vagy tudván az uralkodói befolyást, és e kapcsán
népszerűségéből is veszített. Ám voltak, akikkel végig tartotta a kapcsolatot,
ilyen volt Laczkovics János is, akivel az országgyűlés alatt ismerkedett meg,
és végig segített neki abban, hogy megjelent műveire minél több előfizetőt
toborozzon.[39] A feltételezésektől függetlenül
két dolog bizonyos. Élete tele volt viszontagságokkal, mindenhol csak a pénzt
és az előrelépés lehetőségét kereste, illetve élete végéig gyűlölte a klérust.
Sikertelenségéért mindig az egyházat okolta, a papokat, akik az udvarnál hatalmas
befolyással rendelkeznek. Mindezt többször is írásba foglalta. 1790-ben 41-féle
Trenk-kiadvány került sajtó alá, amelyek között alig van nem hazai nyomtatvány.[40]
Ballagi Géza szerint Magyarországon 1790–91-ben körülbelül 500 politikai irat
jelent meg.[41]
Ebből tehát láthatjuk, hogy Trenk szép számmal írt, és ehhez nincsenek
hozzászámolva azok az írásai, amelyek csak kéziratos formában terjedtek.
Szintén kiemelkedő műve volt a Bilanx,
amelynek példányait megjelenése után Batthyány prímás igyekezett összegyűjtetni,
nehogy világiak kezébe kerülhessen. Erről szintén fennmaradt egy pasquillus: „Trenk
egy munkácskát írt, Bilanx neki neve, Melyet
könyvpiacra, áruba kiteve Olyan
jó szándékkal, hogy minden olvassa, Kinek
keze között vagyon tíz garasa. […] De
a ki egy szálat belőle megenne, Csodatételt
fogna tapasztalni benne, Mert
eloszlik ettől ez a hályog neme, Mellyel
befellegzett a buzgóság szeme, S
úgy kiköszörüli a látásnak élét, Hogy
az ember általnézi a pap bélét.”[42] Az írók harmadik csoportját azok
alkotják, akik maguk ragadtak tollat, hogy elképzeléseiket (névvel vagy
anélkül) kifejthessék. Ilyen személy volt Batthyány Alajos, Hajnóczy József,
Laczkovics János, Fekete János stb. Ők őszintén tenni akartak, és hittek abban,
hogy kellő munkával kiküszöbölhetik a problémákat. A pamfletjeiket olvasva
azonban nem vonhatunk le olyan törvényszerűségeket, hogy a kormányzati
rendszert megújítani kívánók feltétlen Habsburg-ellenesek volnának, hiszen
sokan a változtatásokat az osztrák uralkodó megtartásával kívánták elérni; vagy
hogy az antiklerikális versírók ateisták voltak, és a katolikus egyház teljes
eltörlését kívánták volna. Fekete Jánosnak például több pap
barátja is volt. Természetesen mindkét esetben akadtak radikálisok is, például
Laczkovics János, ám a többséget nem ez jellemezte. Olyan változásokat
óhajtottak, amelyek bizonyos reformokat hoznak. Végső céljuk az volt, hogy a
leendő uralkodót – aki ugyanúgy Habsburg – az országgyűlésen rábírják bizonyos
engedményekre, illetve az egyházat, ha lehet, a fenti okok miatt kiszorítsák a
politika területéről. Az antiklerikális versek sokszor
meglehetősen durva hangvétellel íródtak, ám ezeket olvasva nem szabad abba a
hibába esni, hogy csupán a világiak részéről vizsgáljuk a kérdést. Szem előtt
kell tartani, hogy a vádak nem az egész papságra voltak érvényesek, hiszen szép
számmal voltak olyanok is, akik látták a hibákat, és ők maguk is harcoltak ezek
kiküszöböléséért. Maga Batthyány József prímás is hajlandó volt bizonyos
engedményekre, az persze megint más kérdés, hogy egy bizonyos határon túl nem
akart engedni, és az így kialakult „állóharc” miatt sokak szemében ő is
ellenszenvessé vált. Az írók olykor dogmatikai dolgokba
is belekötöttek, amelyek joggal válthattak ki megbotránkozást mind a papságból,
mind pedig a hívőkből (Például Laczkovics János gúnyirata[43]
esetén). Felmerülnek olyan részletekbe menő kérdések, mint például miért kell a
templom, hiszen az Istent nem lehet négy fal közé zárni, vagy hogyan képes a
pap a bort és az ostyát „átváltoztatni Istenné”, hiszen életet teremteni
egyedül Isten tud[44]
stb. De hogyan reagált minderre a
klérus? Voltak olyanok, akik látták a változtatás szükségét, és beálltak az
újítani kívánók közé, úgymint például Verseghy Ferenc, Révai Miklós vagy Koppi
Károly, aki már az 1770-ben az egyháziak számának csökkentését javasolta. Akik
viszont teljes mértékben elzárkóztak minden reform elől, azok Szaitz Leó
szervita rendi szerzetessel, az egri hittudományi akadémia tanárával az élen
felvették a harcot az „aufklärungsz-fantasztákkal” szemben. Ő a katolikus
érdekeket a legjobban a felvilágosodástól, az annak szolgálatában álló szabadkőművesektől,
az újmódi filozófusoktól és a protestánsoktól féltette. Nagy harcosa volt a
hazánk nemzeti jellegéért küzdő mozgalmaknak, de amennyiben az már katolikus
érdekekbe is ütközött, felhagyott vele. Kijelentette, hogy ha az akkor tervben
lévő magyar tudós társaság „szabadkőművesek bandája találna lenni”, ő minden
újítás elől elzárkózik. A protestánsokat egy kategóriába helyezte a
szabadkőművesekkel, a reformációt a köznép tudatlanságának tulajdonította,
amely „abban az időben mind a világiak között, mind a papok között is mód
nélkül elhatalmazott vala, s melyre igen nagy szabadságot adott vala az új
reformáczió kivált a papoknak és a nagy uraknak, a papoknak a fajtalan életre,
a nagy uraknak erre is és egyszersmind az egyházi jószágoknak elfoglalására
is.”[45]
Ő reagált Battyhány Alajos műveire, polemizált Trenkkel, sőt még saját
paptársaival is. Sokszor olyan módon adott feleletet, hogy azt bizonygatta, a
protestánsok sem „jobbak” a katolikusoknál. Az 1790/91. évi diétán folyó, a
publicisztika változatos eszköztárát is felvonultató hosszú harc a két
konfesszió között végül a protestánsok, illetve az őket támogató világiak
javára dőlt el, bár még korántsem ért véget. Bár a klerikusok, Battyhány
prímással és Kollonich László kalocsai érsekkel az élen többször is próbálkoztak
az uralkodónál, hogy a döntést megmásítsák, nem értek el sikereket. A protestánsok
megerősödésével a katolikus egyház, bár megtarthatta domináns szerepét, sokat
veszített „egyeduralmából”, amihez nagyban hozzájárult a felvilágosult
katolikus főurak közreműködése is, akik ekkor már rájöttek arra, hogy amíg
Magyarországot a vallási kérdés megosztja, nem lehet egyéb, szintén fontos
dolgokban egységesen fellépni. Ők támogatták a vallási tolerancia irányába tett
lépéseket, II. József türelmi rendeletének rendi kodifikációját. Ezen
személyek közé sorolhatjuk Batthyány Alajost, gróf Széchényi Ferencet, Forgách
Miklóst vagy Zichy Károlyt is. Alábbiakban négy olyan szöveg közlésével mutatom be
a korszakra vonatkozó pasquillusok atmoszféráját, amelyek az Országos Széchényi
Könyvtár Kézirattárában találhatók. Az első vers híven mutatja be a világiak
azon véleményét, amely szerint a papok teljes mértékben elfordultak az eredeti
tanítástól, hiszen Jézus nem rendelt el sem üldözést, sem világi dolgokban való
irányítást. A második egy címtelen és névtelen pasquillus, amely gróf Fekete
Jánost védelmezi a papokkal szemben, a harmadik pedig ugyancsak egy papok ellen
buzdító rövid vers. A negyedik szintén a klerikusok világias életére,
képmutatására hívja fel az olvasó figyelmét. DOKUMENTUMOK 1. A magyar papságnak[46] Jesus tanítványi, haragos Papjai, Irigylő méreggel tölt Apostolai, Hogyan reménylitek hogy szent Mesterteknek Tessen keménysége a ti szíveteknek. Midőn a mammonért nyájját üldözitek, Pokolt magatoknak azzal keresitek. Nem kívánta tudjuk senki üldözését, Hanem a tévelygő példás megtérését. Terittsétek tehát a jó példátokkal, Szent Irásból szerzett legnyomosb pontokkal, Ama tévelygőket igaz hitetekre, Így terjedjen áldás a ti fejetekre. De midőn pompával tellyes hazatokból, Mint a felfújt kígyók mérges barlangjokból, Büszkén ki rohantok a másként hívőkre, Kiket a Hős isten meg szenyved örökre, Kiket mi Törvényünk bé vett Polgárságra, Kik véreket önték a Hős igazságra, Kik ha hibáztak is Magyar keresztyének, Rokonink vereink és nem idegenek. Valyon mit gondoljak illyen dühösségről, Ezen veszedelmes Hazánk vesztéséről? Tudom Meny Országban vagyon a Hazátok, Rómában háromszor koronált királytok, De magyar jószágot, magyar reménységet Bírtok ti is, s abból vesztek Dicsőséget, Hogy gátolhattyátok hazánk fel állását, Szenvedtek ti is szörnyű le nyomását. Ébreggyünk álmunkból ne rintsuk magunkat, Ha fel építettük szegény országunkat. Tudom, hogy néktek is lesz résztek a jóban, Hadd maradjon ki ki az igazságában. Igy de bizony tsak igy Jesus Papjainak Ismérünk titeket Apsotolainak, Mert azon jó Isten tűrést prédikállott, Senkinek erővel úttyában nem állott. 2. [Cím nélküli vers][47] Már te reád fordúl Országunknak fénye Gróff Fekete! Grófúnk s hazánk nagy reménye Te igaz Neptunus jöjj ki a Tengerre Csendesittd a habot a Clérus emberre Ne hajts: Oroszlány vagy de ők csak szamarak vagy Minerva fija, ők pedig Agarak. Soha meny
Országba túdod eb úgatás Nem hallik nints ollyan eb fog csikorgatás Caston és a fallud a maga fényével A hámykodó Tengert szép szövet… Meg győzi parancsol nézi s csendesit A Hajokazokat képen segíti Gróff Fekjete most légy igaz Pollux s Castor Az igasság nyájat hiven örzö pásztor Meny ki a hámykodó Clérus tengerére oktasd, tanitsd őket beszéld az eszére Zabolát szájókba vess, úgy os kövérek A keverés mia meg fűrődőtt vérek Nem úsznak redtél úgy folytasd az útat Ugy tudom a haza jó szerentsét mútat. 3. [Cím nélküli vers][48] Meg engedj Clerússág Ördögök tábora Hogy edíg nem tísztelt verseimnek sora De dólgaím vóltak nem igen írkeztem Üresseget nyervén vers íráshoz kezdtem Aról is meg engedj hogy keveset irtam De boszúságomban a pennát nem birtam Ki meg botránkozík köztetek versemben Essen bé Pokoltban a tüzessveremben. 4. Akinek vagynak fülei a hallásra halja[49] Sok igaz Magyar lattyuk keservesen, Bolond gombát ettek mind közönségesen, Ostoba szamarak de miért károgtok, Veszni indultatok azért kiabáltok. Vakít ajándékkal a papság titeket, Lám bilincsbe kerít azzal ezreket. Sírva emlékezik meg maradékitok, Mely sok álnokságot … most látok. Almásy, Zabrátzky is egy húron pengtek, Sorba bőven mammon fizet Istenetek. Rohat szátok sokszor valamerre fordul, Ha igazság néki … erre fordul. Berzeviczy, Kárász a diseordrának, Megveszett fajzati a bűbájosságnak. Templomot épittek bő fizetésekért, Meg fizettek ti is e huntzutságtokért. Számot kér az Isten mindenekrül egyszer, El vesztek, de addig rémültök ezerszer. Nem motskol ez írás, nem sért benneteket, Tsak az Igazságot festi, s int titeket. Jobbuljatok vagy ha érzéketlenekké, Lettetek, égjetek, vesszetek örökké. Ki sül az Igazság nálatok nélkül is, Példa lesz Zsolnai s több álnok ember is. Mind ördögi fajzat, ki ember társának Veszedelmét ássa, el éri magának. Borzadj hát halandó, ne légy rab szolgája, A papi faetiok, Lucifer mátkája. Ha nevetve hallgatsz utálatos féreg, El romlott szíved csupa méreg. Gondold tsak melly vétek az ártatlant nyomni, Meg jobbulsz azonnal el mégy meg gyohonni. Nézd az igaz szívű Horváth, Lubi, s mások, Gróff Fekete, Zoltán, s a több uraságok. Egyenesen szólnak nem sértnek senkit is, Így illik, így méltó, így kéne nektek is. Mint az igazságnál gazdagabb portéka, Az ezt szeretőké az ég ajándéka. Jegyzetek [1] Ballagi
Géza: A politikai irodalom Magyarországon 1825-ig. Bp., 1888. (továbbiakban:
Ballagi, 1888.) [2] Marczali
Henrik: Az 1790/91-diki országgyűlés. II. köt. Bp., 1907. (továbbiakban:
Marczali, 1907.) [3] Róbert
Zsófia: Az 1790–91-i országgyűlés pasquillus irodalmához. In: Irodalom és felvilágosodás.
Tanulmányok. Szerk.: Szauder József –
Tarnai Andor. Bp., 1974. 781-822. p. [4] Varga Imre:
A nemesi verses pasquillus. (Szentpáli Ferenc.) In: Irodalomtörténeti
közlemények, 1963. 3. sz. 287-302. p. (továbbiakban: Varga, 1963.) [5] Lőkös
István: Külömb-külömb féle jó és rossz szagú virágokkal tellyes kert.
Pasquillusok a XVII-XVIII. századból. Bp., 1989. (továbbiakban: Lőkös, 1989.) [6] Téglás J.
Béla: A történeti pasquillus a magyar irodalomban. Szeged, 1928. [7] Hatvanhat csúfos gajd. XVI-XVIII. századi magyar
csúfolók és gúnyversek. Szerk.: Hargittay
Emil. Bp., 1983. [8] H. Balázs
Éva: Bécs és Pest-Buda a régi századvégen. Bp., 1987. 43. p. [9] Sziklay
László: Pest-Buda szellemi élete a 18-19. század fordulóján. Bp., 1991. [10] Országos Széchényi Könyvtár Kézirattára
(továbbiakban: OSzKKt.) Fol. Hung. 1257. [11] Marczali,
1907. 222-223. p. [12] Morvay
Győző: Galánthai gróf Fekete János. In: Magyar történeti életrajzok.
Szerk.: Schönherr Gyula. Bp.,
1903. (továbbiakban: Morvay, 1903.) 158.
p. [13] Morvay,
1903. 159. p. [14] Morvay,
1903. 156-158. p. [15] OSzKKt. Quart. Hung. 3172. [16] OSzKKt. Fol. Hung. 1895. [17] Uo. [18] Marczali,
1907. 222-233. p. [19] Marczali,
1907. 239. p. [20]. Minek a pap az ország gyűlésében? A Magyar
országi papi-rendnek az Ország Gyűlésében helyének lenni nem kellene. In: „Tépjétek le a sötétség bilincseit”. XVIII.
századi röpiratok a feudális egyházról. Szerk.: Kató István. Bp., 1950. 37-44. p. [21] OSzKKt. Fol. Hung. 1895. [22] Laczkovics
János: A keresztény vallásban magát oktattatni vágyódó utazó ember. In: A magyar jakobinus mozgalom iratai. Szerk.: Benda Kálmán.
Bp., 1957. (továbbiakban: Benda, 1957.) 396. p. [23] Pruzsinszky
Sándor: Természetjog és politika a XVIII. századi Magyarországon. Bp.,
2001. 23-26. p. [24] Curiosa Metamorphosis Statud Pasquini. OSzKKt.
Quart. Hung. 3172. [25] Uo. [26] Varga,
1963. 290-291. p. [27] Trenk mérő serpenyőjének öszvetörése. Pest, 1791. [28] OSzKKt. Fol. Hung. 1895. [29] Az Igaz katholikus magyar a’ ki magyar Danielnek
rövid megjegyzéseire az ország törvénnyeiből meg-felel. H.n., 1791. [30] Magyar dall. H.n., 1790. [31] Utóbbiakat ld.: OszKKt. Fol. Hung. 1257. [32] Lőkös,
1989. 269. p. [33] OszKKt. Fol. Hung. 1895. [34] Benda
Kálmán: Emberbarát vagy hazafi? Tanulmányok a felvilágosodás korának
magyarországi történetéből. Bp., 1978. 97-101. p. [35] Mérő serpenyő, mellyel a fejedelem és a papság
hatalmát öszve-mérte Trenck ezer-hét-száz kilentzvendik esztendőben Julius Havában.
H.n., 1790. [36] Trenck Frigyes báró emlékezetes élettörténete.
Vál., ford.: Zsigmond Gyula. Bp.,
1989. [37] DR. WIX GYÖRGYNÉ: Trenk Frigyes 1790. évi
röpiratai. In: Az Országos Széchényi Könyvtár évkönyve, 1976-1977. Bp., 1979.
121-163. p. [38] Eckhardt
Sándor: A francia forradalom eszméi Magyarországon. Bp., 1952. 86. p. [39] Benda, 1957. 508. p. [40] Uo. [41] Ballagi,
1888. 283. p. [42] Hazánk.
Történelmi közlöny. Szerk.: Abafi
Lajos. IV. köt. Bp., 1885. 637-638. p. [43] A keresztény vallásban magát oktattatni vágyódó
utazó ember. In: Benda, 1957. 396. p. [44] Uo. [45] Ballagi,
1888. 649. p. [46] OSzKKt. Quart. Hung. 3172. [47] OSzKKt. Fol. Hung. 1257. [48] OSzKKt. Fol. Hung. 1257. [49] OSzKKt. Quart. Hung. 3172. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |