Nyugodtan
elmondhatjuk, hogy a Székesfehérvári Püspöki és Székeskáptalani
Levéltár vezetője, Mózessy Gergely a még nem kutatott
lelkipásztori jelentések közzétételével újat hozott az egyházmegye valamint a
helytörténet kutatásban. A mű Prohászka Ottokár születésének 150. évfordulójára
készült, ezért nem mellékes a püspökről nagy vonalakban beszélni. Prohászka
1905-tól 1927-ben bekövetkezett haláláig volt székesfehérvári püspök.
Munkássága úgy, mint eszmei megítélése a mai napig nem tisztázott, és országos
szintű viták kiváltója. A Köszöntőben Spányi Antal megyéspüspök méltatja a munka fontosságát. A
tanulmány új árnyalatot hoz a Prohászka-kutatásban, mind az egyházmegye
mindennapjaiban, mind pedig a papi gondolkodásmódban. A könyvet
helytörténészeknek, valamint olyanoknak ajánlja, akik a társadalomtörténet
különféle vetületeivel foglalkoznak. A kiadvány több szempontból is úttörő, tudjuk meg az Előszóból. A 20. század egyháztörténeti
forrásainak más, eddig még nem használt oldalát világítja meg. A szövegek a
hétköznapokba engednek bepillantást. Az új téma választása a kiadás kezdetekor
nehézségeket vetett fel, de a későbbiekben megtalálták a megfelelő forrásokat a
publikáláshoz. Az Előszó köszönetnyilvánítással
zárul. Mózessy mindazoknak megköszöni segítségét,
akik végig mellette álltak. A lelkipásztori jelentések hitéletről készült beszámolók,
statisztikák voltak, amelyekben a különféle egyházi szertartásokkal kapcsolatos
adatokat közölték csak. Székesfehérváron az egyházi levéltárban viszont nem
ezeket tekintették jelentéseknek. Az elmúlt több mint 80 esztendőben az első
1924. évi zsinat által hozott törvények alapján megírt beszámolókat tekintették
lelkipásztori jelentéseknek. A zsinaton Prohászka püspök elrendelte a
jelentések szöveges kiegészítését, amiben több szempontra ki kellett térnie a
plébánosoknak. A püspök a beérkezett jelentéseket bizalmasan kezelte,
személyesen válaszolt rájuk. A zsinat rendelete szerint a jelentéssel együtt
kellett elküldeni a „szokásos conspectus tabellarist”, amely az egyházi anyakönyvek adatainak
polgárival való kiegészítését jelentette. A sajtójelentéseket is ekkor kellett
beküldeni. A papok először nem igazán tudták, miként kezdjenek hozzá
jelentéseik megírásához, mivel semmiféle konkrétabb útmutatót nem kaptak. Ebből
kifolyólag eleinte rendkívül változatosak, ugyanakkor eléggé vázlatosak voltak. A püspök a beérkezett iratokból néhányat közzétett. Ezeket
semlegesítve és névtelenül közölte, a paptársak okulására. Prohászka jó szerkesztő
munkát végzett, célja a kiadással a tanításon túl az volt, hogy a jelentéseket,
mint műfajt írják a papok. Ennek hatására az 1925. évi jelentések már kevésbé
voltak sokszínűek, és egyre tartalmasabbá váltak. Vegyesre sikeredtek ismét az
1926-os jelentések és még ekkor is akadtak olyanok, akik berzenkedtek a
jelentések megírásától. Ez a fajta forrásegyüttes képet
ad az egész egyházmegye lelkipásztori életéről Prohászka Ottokár püspökségének
ideje alatt. Az 1926. évben megkezdődik egy felhígulás, valamint tartalmi
gyengülés, ami elég sokáig eltart. Újra narratívan csak 1940-től írják a papok
a jelentéseket. A bevezető tanulmányokat olvasva megtudjuk, hogy a
források megvilágítják a lelkipásztorok legfontosabb teendőit a misékkel, a hívek
lelkiéletével kapcsolatosan. Keveset említik viszont az utánpótlást. Kitérnek
még a különféle csoportok lelki vezetésének nehézségeire, az értelmiségi
elemekkel, vagy éppen a béresekkel kapcsolatos különféle problémákra. Képet
kapunk még a különböző felekezetek és azok vezetőinek viszonyáról, a közösségi
ünnepekről, az egyesületi életről, iskolák helyzetéről, a nemzetiségi
kérdésekről, valamint társadalomtörténeti érdekességekről is. A forrásközléskor a szerkesztő elsődleges céljának tartja
az eredeti szöveg minél pontosabb közlését, ugyanakkor nem ragaszkodott a betűhív
átíráshoz. Nyelvtani módosításokat eszközöl a
szerkesztő, viszont a helyneveket, idegen kifejezéseket rövidítéseket betűhíven
közli. A jelentéseket a plébániák szerinti ábécé sorrendben, azon
belül időrendi sorrendbe szedve olvashatjuk. A könyv külsőleg és tartalmilag is
igen igényes mű, és valóban sok újat hoz számos területen. A végén található Függelék nagyban segíti az olvasót, mind
a rövidítések, mind a tartalom egyes elemeinek megértésében. Az Életrajzi adattár a műben szereplő papok
és főpapok rövid életútját tartalmazza, ezzel is segítve jelentéseik
megértését. Vaskos mivolta ellenére könnyedén olvasható, és a
„hobbitörténészek” is élvezettel forgathatják. (ism.: Barta Gergely) | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |