„A 16. század óta első ízben
tettek közös hitvallást a reformáció lutheránus, református és egyesült egyházai.”(Wilhelm
Niesel) A L’Harmattan Kiadó gondozásában megjelent Demokrácia és diktatúra Németországban,
1918-1945[1]
könyv második kötete tartalmazza a Harmadik Birodalomra vonatkozó legfontosabb
dokumentumokat. A bevezető rész 70-72. lapjain ismerteti a szerző a német
egyháztörténet legfontosabb eseményeit, amelyhez három forrás tartozik.[2]
Sem a történeti ismertetőben, sem a források között nincs utalás a Barmeni
Teológiai Nyilatkozatra, pedig ez bizonyult a legfontosabb elvi állásfoglalásnak
a Deutsche Christen mozgalommal kapcsolatosan, mely létrehozta az egységes
német protestáns egyházkormányzatot, és amely a III. Birodalom támasztékának
tekinthető. A Deutsche Christen mozgalommal és a diktatúrával szembeni kiállás
lehetőségének dokumentuma a Barmeni Hitvallás, melynek 75. évfordulójára
megjelent kötet a magyar olvasók számára még értékesebbnek bizonyul, hiszen
eddig csak cikkek és tanulmányok jelentek meg annak hatásáról és magyarországi
visszhangjáról. Marc Bloch történetelméleti
könyvében számtalan példán keresztül mutatta be a történelemtudomány feladatát,
vizsgálódási körét és összetettségét. Ezek közül az egyik a Zwin-öböl
természeti környezetének változásairól szóló rövid elemzése, hogyan építettek
gátat, ami a terület elmocsarasodását, feltöltődését segítette elő. A földrajzi
környezet változásait Bruges városának történetén keresztül szemléltette, ami a
település felemelkedéséhez „mutandis mutandis saját kora Londonává vagy New Yorkjává”
fejlődéséhez vezetett.[3]
Rávilágított a szerző arra, hogy nem csupán az eseménytörténetre kell figyelni,
hanem az előzményekre, következményre és a mozgatórúgók feltárására.
Következtetésként megállapítja, hogy a történelem – természet, környezet, ember
–összefüggéseit egyszerre kell feltárni. Néhány lappal később az egyháztörténet
tárgyát vizsgálva leírja, hogy „azt kell megértenünk, miért hisz annyi ember
körülöttünk a Keresztrefeszítésben és a Feltámadásban. A hithez való hűség
nyilvánvalóan csak egyik aspektusa azon csoport tágabb életének, akiknél ez a
vonás megjelenik. Olyan csomópont, ahol sok széttartó vonás kapcsolódik egybe:
a társadalmi szerkezet és a mentalitás sajátosságai.”[4] E csomópontok tehát, amelyekre Marc
Bloch utal, éppolyan összetettek, mint az első példa, ahol a helyes következtetések
levonásához szükséges és elégséges feltétel a különböző tudományágak közös
(team vagy projekt) munkája. Egymásnak tehát segédtudományaivá válnak a közös
cél, a történelem és a benne élő ember megismerésének útján. Igaz ez az
egyháztörténet tárgykörére is, ami olyan „csomópont”, ahol több tudományág
közös munkája szükséges a kívánt cél eléréséhez. Az egyháztörténet sokáig csak
az egyház-állam közötti kapcsolat feltárására korlátozódott, és elmaradt az
egyháznak az átlagos mindennapokra gyakorolt hatásának vizsgálata. Az összetett
kutatások esetében már a teológusi és történészi munkamódszerek mellett, az
újabb társadalomtudományok (például szociológia, művelődéstörténet, néprajz)
eredményeit és módszereit is fel kell használni. A 20. század második felében a
volt szovjet blokk országaiban még mindig különös szabadságharcot folytatnak a
keresztyén teológia képviselői, hiszen még az ún. történeti segédtudományi tankönyvbe
sem került bele az egyháztörténet, csak áttételesen.[5]
Bár a levéltárakban őrzött (egyházi, családi, állami) források és dokumentumok,
mondhatni, soha sem látott mértékben kerültek elő, és ezzel az események, intézmények,
nemzetközi kapcsolatok történetének a datálása illetve összefüggéseinek
feltárása még könnyebben lehetséges,[6]
mégis mintha valami különös óvatossággal tartanák magukat távol a történészek a
20. században keletkezett, a rendszeres teológia tárgykörébe tartozó hitvallási
és dogmatikai iratok bemutatásától, azoknak saját szakterületükre vonatkoztatásával.
Korábbi évszázadok forrásainál már nem ennyire „körültekintőek, figyelmesek” a
kutatók – hogy miért van ez a távolságtartás, nem tudni. Az 1989-es
rendszerváltást követően elkezdődött az egyháztörténeti kutatások integrálása a
felsőoktatásba. Megindult az egyháztörténettel foglalkozó oktatók úttörő munkája,
amit bizonyítanak az OTDK-s dolgozatok és doktori disszertációk
témaválasztásai. Az elmúlt két évtized alatt azonban nem merült fel a
legfontosabb bevezetéstani kérdés újragondolása: Mi az egyháztörténet és annak
feladata? Sajnálatos módon a rendszerváltoztatás óta erre a kérdésre csak
elvétve válaszoltak tudományos megalapozottsággal magyar kutatók.[7] Nyugat-Európában egy újabb
egyháztörténetírási modell honosodott meg. Az újabb bevezetéstani tankönyvek az
egyháztörténetet már két fő részre osztják, úgymint egyház- (intézmény-) és
dogma- vagy teológiatörténet (szellemtörténet, filozófiatörténet).
Természetesen e két főrész még további alrészekre tagolódik, de kitételként
szerepel mindenütt a szervezeti és a szellemi résznek a kutatásba való
bevonása.[8] A
dogmatikatörténet Magyarországon, annak felekezeti kötöttsége miatt szinte
érintetlen területként maradt meg a teológusoknak, pedig ezen keresztül a
történelem- és társadalomtörténészek sokkal pontosabb képet alkothatnának egyes
csoportok valós mozgatórugóiról és céljairól. Ezáltal differenciáltabb képet
kaphatnának az elért vagy csak óhajtott eredmények értékeléséről, esetlegesen
az egyes csoportellentétek okainak feltárását segíthetné. Sajnos hiányoznak
azok az alapkutatások, amelyekből nyilvánvalóvá válthatna, miként érték el a
magyar történelmi felekezeteket a kívülről érkező teológiai hatások és azokat
hogyan alkalmazták saját egyházuk és azon keresztül a magyar társadalom
formálására, hasznára.[9] Az újabb német szakirodalomban már
előkerül a társadalomtörténet és az egyháztörténet módszertanának és
eredményeinek egymás mellé illesztése, ami újabb, részletgazdagabb társadalmi
kutatásokhoz vezet. Ezek közé tartoznak az ún. kegyességtörténeti kutatások.[10]
Amikor a vallásosság kérdése kerül előtérbe, akkor hirtelen olyan sztereotípiák,
klisék kerülnek elő, mint a buzgó vallásosság és templomba járás, a tiszta
életvitel stb. – de hogy mit jelentenek ezek pontosan, korról korra, már nem
kerül meghatározásra. Ezeken a kliséken keresztül nem lehetséges sem a
társadalom, sem a felekezetek történetének feltárása. Elengedhetetlen a
kortörténet (politika- és művelődéstörténet) ismerete és kutatása ahhoz, hogy
érthetővé váljanak az adott korszak kihívásaira adott egyházi válaszok, amint
ezt a római császárkorban a földberajzolt hal jelképezett, majd az ún.
ökumenikus zsinatokon keresztül, a reformáción át a Barmeni Hitvallásig vezető
úton mindenütt megvizsgálható. Tehát a társadalomtörténet, mely tele van
számtalan „csomóponttal”, még inkább arra kényszerül, hogy a tisztánlátáshoz
segítségül hívja a rendszeres teológiát is. A hitvallási iratok között első
helyen a Nicea-Konstantinápolyi (325) zsinat és annak végzései állnak. Ezt követően
több hitvallás is készült, de csak a 16. században keletkeztek újra olyan
jelentős iratok, melyek teljesen új alapra helyezték a nyugati keresztyénséget.
A 20. században azonban a korábbi évszázadtól eltérő hatások érték az egyházat
és tagjait, ami arra késztette a lelkészeket és híveiket, hogy újra
megfogalmazzák hitvallásukat. Ez nem jelenti a korábbi korok tanításainak semmisségét,
csupán aktualizálást. A hiányt és az előremutatást lehet ezen írások mögött
felfedezni. A teológiai útkeresésnek a
dokumentumai közé tartozik Fekete Károlynak a Barmeni Teológiai Nyilatkozat
történetéről írott összefoglalója. A kötet 160 lap terjedelmű, de a szerző
dogmatikai, szellemtörténeti áttekintése miatt megkerülhetetlenné teszi a
fentebbi korszakok iránt érdeklődő kutatók számára. A kötetben – E. J. Hobsbawn
szóhasználataival élve – részben feleletet kaphatunk arra, hogy a „rövid 20.
században” virágba bomló, majd elmúló „a szélsőségek korának” is nevezhető
Európában hogyan adtak különvéleményüknek hangot protestáns egyházi irányzatok.
Fontos tudni, hogy ezeknek a különvéleményeknek minden esetben ára volt:
meghurcoltatás, ellehetetlenítés és esetenként fizikai elpusztítás is. Így ezen
dokumentumok által az olvasók képet kaphatnak a német és a magyar protestánsoknak
az adott diktatúrával szembeni helytállásának elvi alapjairól. A kötet felépítése tiszta és
rendezett. Lényegében három nagy egységre osztható. Az első fő rész a
bevezetést (9-13. p.) és a Barmeni Hitvalló Zsinat történetének az áttekintését
(13-25. p.) tartalmazza. A második egység két részre osztható, így magának a
teológiai nyilatkozat szövegének a közreadására (25-31. p.), majd annak
felépítésére, elemzésére és magyarázatára (31-126. p.) került sor. A harmadik
részében a kötet a „Barmeni Teológiai Nyilatkozat magyarországi recepciójához”
szolgáltat adalékokat (127-143. p.). A tartalmi rész első felében
található maga a forrás, a Barmeni Teológiai Nyilatkozat fordítása, amelyet a
szerző felhasznált: „Török [István] professzor kéziratában fennmaradt írása a
Barmeni Teológiai Nyilatkozat közzétételének 20. évfordulójára készült, amely
1954-ben nem jelenhetett meg a hazai egyházi sajtóban. Keltezése: Debrecen,
1954. május A Barmeni tételek szerkezeti
felosztásának kérdése kapcsán a Fekete Károly bemutatta mind a
szerző(k)-szerkesztő(k) céljait és az újabb felosztási lehetőséget egyaránt.
(39-40. p.) Eredetileg a hat tételt két nagy egységre osztották. Az I-II. tétel
a krisztológiai érveket mutatta be, melyeket a III-VI. tételek ekklésiológiai
tanítása követ. Újabb felosztási lehetőség Rudolf Werth nevéhez fűződik, aki a
III. tételt, vagyis az „egyház a testvérek gyülekezete, akiknek tanúskodniuk
kell Krisztusról” címűt a krisztológiai tételek közé sorolja inkább. A Barmeni Teológiai Nyilatkozat
felépítése, elemzése és magyarázata (a könyv java része) kapcsán világos, a
legfontosabb dogmatikai kérdések bemutatására és magyarázatára szorítkozott a
szerző; ezzel a felépítéssel a teológiát nem végzettek számára is segítséget
nyújt a dokumentum megértéséhez. Az alapvetően a rendszeres teológia feladatkörébe
tartozó hitvallási irat bemutatásán túlmenően Fekete Károly arra törekedett,
hogy rávilágítson a dekrétum és a 16. századi hitvallási iratok közötti elvi és
szemléletbeli hasonlóságokra. A tételek bemutatásánál fontos szerepet kapnak a
dogmatörténeti, biblikai teológiai és gyakorlati teológiai szempontok is a
szigorúan vett dogmatikai és etikai üzenetek kibontása mellett. A Barmeni
Teológiai Nyilatkozat mind a hat pontja ugyanazon hármas felépítést követi,
amely minden esetben bibliai alapvetéssel
kezdődik, majd ezt teológiai érvelés
követi és végül visszautasítás zár. A
dekrétum harmadik része minden esetben egy elutasító forma, céljuk ezzel a III.
Birodalom egyházi és politikai ideológiájában rejlő elhajlásokra való
figyelemfelhívás és döntéshozatalra késztetés volt, így például az I. tételben
„Barth vezetésével nemet mond a természeti teológiára” (52. p.), a IV. tétel a
világi vezérelv egyházi bevezetését utasítja vissza. (86. p.) A hitvallási irat záradékát
(123-125. p.) elemezve bemutatásra került, hogy miként egykor Speyerben (1529.
április 20-án), úgy Barmen-ben is a regnáló hatalommal szembeni ellenállásra
utal az irat végén található rövidítés: „V. D. M. I. Ae – Verbum Dei manet in
aeternum. A protestáns fejedelmek szálláshelyén is megjelent ez a betűsor, sőt
Állhatatos János és Hesseni Fülöp fejedelmek apródjaik kabátujjára is
ráhímezték ezt a feliratot. A végső hitigazságok tévedhetetlen
kinyilatkoztatója nem az egyház, a véges intézmény, hanem egyes egyedül Isten
örökkévaló Igéje” (124. p.). A szöveg elemzése a hitvallási
irat hármas egységéhez kapcsolódik, majd annak értékelését is adja Fekete
Károly, ami a következetések alcím
alatt találhatóak. A Barmeni Teológiai Nyilatkozat pontjainak értékelése olyan
szempontokat tartalmaz az olvasók számára, melyeken keresztül újra átgondolható
az egyház feladatának és benne a gyülekezet tagjainak (akik lehetnek munkások,
bolti eladók, tanárok, kutatók, politikusok, akadémikusok stb.) a jelenkori
kihívásokra adott és adható válaszait. (Például egyház-állam kapcsolata,
politika és egyház kapcsolata, bioetika, társadalomban betöltött feladat és
funkció, fenntarthatóság kérdése, élet védelme, szélsőséges szellemi irányzatok
és más aktuális kérdések kapcsán.) A Barmeni Teológiai Nyilatkozat V. tételéhez
(„helyes munkamegosztás egyház és állam között”) még egy külön megjegyzést is
fűzött a szerző, melynek a Néhány
megjegyzés igehirdetőknek és igehallgatóknak a „politika, nemzet,
nemzetpolitika a szószéken” témakörhöz önmagáért beszélő címet adta.
(107-110. p.) Ebben a fejezetben a témával kapcsolatos részletes és a
legújabbak közé tartozó német homiletikai szempontrendszerek kerültek
bemutatásra. Ennek a fejezetnek a summáját a szerző az első mondatban foglalta
össze: „A közélet eseményeire, jelenségeire szükséges reflektálni az Ige fényében,
csupán ennek a fordítottja nem következhet be” (107. p.). A kötet utolsó része a Barmeni
Teológiai Nyilatkozat magyarországi hatásáról ad rövid ismertetést, elsősorban
a debreceni teológiai tanárok és diákjaik kapcsán, és különösképpen kiemeli
ifjabb dr. Varga Zsigmond (1919-1945) mártírhalálát, akit magyar Bonhoeffernek
is nevez Fekete Károly. A dekrétum utóéletéhez tartozik a magyarországi
lelkészek és világiak által 1955-ben megfogalmazott Hitvalló Nyilatkozat, amelyet németre Ritoók Zsigmond fordított le.
A Hitvalló Nyilatkozat jelentőségét
mutatja, hogy a legújabb német nyelven megjelent, a magyarországi protestantizmus
történetét bemutató egyetemi tankönyvben is szerepel e dokumentumra való
hivatkozás, melynek alapját a Barmeni Teológiai Nyilatkozat adta.[16]
A Hitvalló Nyilatkozat megszerkesztése
különösen fontos jelentőségű annak ismeretében, hogy 1956. július-augusztusában
az Egyházak Világtanácsának Központi Bizottsága a hermetikusan elzárt
Galyatetőn ülésezett, és ezen keresztül juthatott el a dokumentum
Nyugat-Európába. Az 1955 és 1958 közötti időben a Hitvalló Nyilatkozat mellett több más fontos írás is készült.[17]
Ezen dokumentumok az 1989-es változásokig meghatározóak voltak, amire a
hivatalos egyházi vezetők állandóan reflektáltak.[18] A tárgyalt kötettel közel azonos
időben megjelent legújabb német nyelvű kiadványok szerkesztői törekedtek arra,
hogy az ismeretterjesztő kötetek mellett, szép számmal legyenek tudományos
igényű elemző és szövegkritikai szakmunkák is.[19] A kötet legnagyobb hiányosságai a
bevezető részében találhatóak. Talán szerencsés lett volna bővebb kortörténeti
ismertetést adni a dokumentum születésének körülményeiről. Szinte csak az
egyházi életet érintő eseményeket említ a szerző. A III. Birodalomban
1933-1934-ben végbement események ismeretét magától értetődőnek tekinti. Az általános
történelmi ismeretek közül mégis érdemes lett volna bővebben ismertetni Adolf
Hitler hatalomra jutása és hatalma megszilárdításának, valamint az ellenzékével
való leszámolásának legfontosabb mozzanatait. A forrás megszületése után
következett a „hosszú kések éjszakája” 1934. június 29-30-án, amikor Adolf
Hitler kinyilvánította, hogy nem tűr el semmiféle politikai ellenzéket, és
teljes lojalitást vár el az országában lakóktól. A Barmeni Teológiai Nyilatkozat
e véres, brutális leszámolás előtt egy hónappal keletkezett. Az utalásszerűen megemlítésre
került dokumentumok a III. Birodalom kezdeti időszakába engednek bepillantást,
így a „Német Keresztyének tíz tézise, 1933. május 6.,[20]
a »Jung-Reformatorische Bewegung« 11 tézise, 1933. május 12. és az ún.
Düsseldofi Tételek 14 pontban, 1933. május A bevezetésben helyet kaphatott
volna továbbá annak bemutatása, hogy
honnan kapta a forrás elnevezését. A hitvallási iratok általában a keletkezés
helyéről kapják elnevezésüket, így van ez ebben az esetben is. A szóban forgó
forrás és annak elemzése az 1934. május 29. és 31. között Barmenben ülésezett
zsinat után kapta a nevét. Barmen önálló város volt a Ruhr vidéken egészen
1930-ig, amikor Wuppertal váro-sához csatolták. Éppen ezért ritkábban, de
előfordul a szakirodalomban, hogy „Wuppertal-Barmen Teológiai
Nyilatkozat/Hitvallás” néven említik. A hitvallási iratok
tanulmányozásánál hasonlóan fontos, mint más történeti forrásoknál a szerzőség
kérdésének a felvetése. Ha egy személyes hitvallási iratról van szó, akkor
viszonylag egyszerű helyzet áll fenn. Olyan esetben viszont, ahol 138 küldött
fogadott el dokumentumot – mindenki azt sajátjának érezve –, mindez viszonylag
nehéz feladat. Itt bizonyosan tudható, hogy a Nyilatkozat tételei már korábban
is megjelentek, azokról vita folyt az 1930-as évek elejétől. A nyilatkozat
összeállításban fontos szerep jutott a 20. század egyik meghatározó protestáns
teológusának, Karl Barthnak, rajta kívül még Hans Asmussennek (1898-1968),
akinek a szerepéről sajnos alig található adat a kortörténeti bevezetőben. A
Barmeni Teológiai Nyilatkozat elfogadásához vezető úton nagyon fontos szerep
jutott Asmussennek, akinek az előadása döntő hatásúnak bizonyult 1934. május
31-én a dekrétum elfogadásában, ez a forrás azonban magyarul nem elérhető, arra
hivatkozás nem történt. Asmussen elmondta, hogy a zsinat elé terjesztett
hitvallás elfogadásával nem egy új egyházat szeretnének létrehozni, hanem az
1933-1934. évben történt eseményekre (az egyház szervezetét érintő és az állami
törvényeket szintén erősen átalakító nemzetiszocialista ideológiára) kívánnak
válaszolni.[22] A magyar protestáns lelkészek
Hitvalló Nyilatkozata német szövegének közlési helye és a legfontosabb idegen
nyelvű hivatkozások összeállítása sajnálatosan elmaradt. Eddigi kutatásaim
szerint erre a dokumentumra találhatóak hivatkozások, de magának a forrásnak
kiadása idegen nyelven eddig még elmaradt. Néhány személyes beszélgetésre
alapozva gyanítható, hogy a Hitvalló Nyilatkozatnak német fordítása Martin
Niemöller hagyatékában megtalálható. Ez további kutatásokat igényelne német
levéltárakban. Ugyanakkor a galyatetői találkozó résztvevőinek nyomtatásban
megjelent beszámolói között erre a dokumentumra utalás nem történik.[23] A jövő kutatói számára hagy
további kutatási lehetőségeket a Barmeni Teológiai Nyilatkozat magyarországi
visszhangjának és továbbélésének részletes felderítése. Van már olyan
tanulmány, melyben a szerző elsősorban a családi forrásanyagokat felhasználva
mutatta be a hitvalló egyház hatását a német-magyar partneregyházi kapcsolatokon
keresztül.[24]
Ezen tanulmány elvi útmutatásait figyelembe véve kivételesen értékes
eredményekhez vezethet majd a két világháború közötti református teológusok
peregrináció-történetének vizsgálata. Egyik célállomása volt a két világháború
közötti teológusoknak Halle városa, ahol kivételesen sok hallgató lakott a
Reformiertes Convikt-ben, melynek könyvtára szerencsére majdnem teljes
egészében megmaradt. A Di3I jelzett alatt találhatók meg a Barmeni Teológiai
Nyilatkozatra vonatkozó források és zsinatok beszámolói.[25]
Így tehát feltérképezhető, hogy a peregrinusok mit olvashattak. Feltételezhető,
hogy ezen iratokról mint kordokumentumokról intenzív vitát folytattak a
kollégium lakói. Valószínűsíthető, hogy több hallei magyar teológushallgatón
keresztül is fontos beszámolók és kordokumentumok jutottak el az 1930-as évek
második felében Magyarországra a Barmeni Teológiai Nyilatkozat utóéletéről és következményeiről.
Fontos részkérdésnek bizonyulhatnak az ösztöndíjas beszámolók elemzései,
amennyiben ezek a források levéltárakban megtalálhatók, vagy a korabeli
sajtóban megjelentek. Összegzésképpen megállapítható,
hogy a Hitvalló Egyház 1934. május
31-én elfogadott nyilatkozatáról eddig ilyen részletes magyar nyelvű
összefoglaló, elemző tanulmány nem született.[26]
A diktatúrák, mint a 20. századi különös államformái által támasztott új
kihívásaira való válaszkeresésnek a vizsgálatát nem kerülhetik meg a
társadalomtörténettel foglalkozó kutatók sem. Ez a tanulmánykötet tehát
segítségül szolgálhat azon kutatásoknak az elvi megalapozásához, melyben a
német illetve magyar protestáns egyházak hivatalos és nem hivatalos egyházi
köreinek vizsgálatára tesznek kísérletet a korszakkal foglalkozó
szaktörténészek. Fontos segítséget nyújt e kötet a személyes életutak vizsgálatánál
is, ahol a személyes kiállás, a confessorságot vállaló ember belső
tartalékainak a feltárására figyelnek. Más tudományágak számára is rejt a kötet
érdekességet a benne lévő etikai utalásokra tekintettel. (ismerteti: Molnár Sándor Károly) Jegyzetek [1] Németh István: Demokrácia
és diktatúra Németországban, 1918-1945. 1. köt. Az 1918. novemberi forradalom
és a weimari köztársaság. 2. köt. A „Harmadik Birodalom”. (1933-1945) Összegzés
és dokumentumok. Bp., 2007.
[2] A fejezet címe „Egyházpolitika (1933)” 269-283. p.
A források a követezőek: A német evangélikus egyház alkotmánya (1933. július
11.); A német evangélikus egyház alkotmányáról szóló törvény (1933. július
14.); Konkordátum a Szentszék és a Német Birodalom között (1933. július 20.) [3] Bloch,
Marc: A történész mestersége. Bp., 1996. 23-25. p. [4] Uo. 30. p. [5] A történelem segédtudományai. Szerk.: Bertényi Iván. Bp., 1998. (A későbbi
kiadásokban sem történt kiegészítés.) [6] A teljesség igénye nélkül a 20.
századi magyar református egyháztörténetre vonatkozó forráskiadványok, melyek
az utóbbi néhány évben jelentek meg: Kovács
J. István: Egy élet prédikációja. Önéletrajz. H.n., é.n.; Bodoky Richárd: Jövevények és vándorok,
1-2., 3. (Égi Sziget), 4. (Kerengő), 5. (Aranyhíd) Bp., 1996-2001,; Adalékok a Magyarországi Református Egyházban az
1956–1957-es esztendőben
történtekhez. Dokumentumok a Református Megújulási Mozgalom
és az Országos Intézőbizottság tevékenysége,
valamint a megtorlások történetéből.
Szerk.: Ladányi Sándor. Bp.,
2006.; A Debreceni Református Kollégium
Gimnáziuma és az 1956-os forradalmi események. Dokumentumgyűjtemény
és visszaemlékezések az 1956/57-es tanév történetéhez. Sajtó alá rend.: Győri L. János. Debrecen, 2006.; Megújulás, visszarendeződés. Dokumentumok a Magyarországi
Református Egyház Zsinati Levéltárában az 1956–1957-es esztendők
történetének kutatásához. Szerk.:
Horváth Erzsébet. Bp., 2007. [7] A 20. században csak két „elméleti” kötet készült
a protestáns egyháztörténetírásról: Révész
Imre: A tudományos egyháztörténetírás. Kolozsvár, 1913. (A szerző
bölcsészdoktori értekezése.); Csohány
János: A történeti kutatás és feldolgozás módszere. Debrecen, 1995. Több
cikkben, tanulmányban utaltak már rá, hogy szükség lenne ennek a kérdésnek az
újragondolására, a legújabb történetelméleti kutatásoknak egyháztörténetre
gyakorolt hatásának a bemutatása mellett, de ez eddig elmaradt. [8] Markschies, Christoph:
Arbeitsbuch Kirchengeschichte. Tübingen, 1995. 7. p. [9] Fontos kutatási téma például a jogtörténet és a
dogmatika egymásra hatása. Az egyházak jogtörténeti előadásai megegyeznek a
következő hármas jogforrási felosztásban: Szentírás, Zsinatok döntései (I-VIII.
ún. ökumenikus zsinat) és/vagy hitvallási iratok, valamint az általános
jogforrások. Az újabb doktori disszertációk közé tartozik az a munka, melyben a protestáns hitvallási
iratoknak az európai jogra való hatását mutatta ki: Büning, Markus B.: Bekenntnis und Kirchenverfassung,
Europäische Hochschulschriften. Reihe II. Rechtwissenschaft, Bd. 3371.
Frankfurt am Main – Berlin – Bern – Bruxelles – New York – Oxford – Wien, 2002. [10] Gleixner,
Ulricke: Pietizmus und
Bürgertum. Eine historische Anthropologie der Frömmigkeit Württemberg 17-19.
Jahrhundert. Mit 32 Abbildungen. Göttingen, 2005. [11] A Barmeni Teológiai Nyilatkozat tanulmányozásához
szükséges legfontosabb dokumentumok megtalálhatóak Nicolaisen, Carsten: Der
Weg nach Barmen, Die Entstehungsgeschichte der Theologischen Erklärung von
1934. Neukirchen-Vluyn, 1985. Ebben a kötetben a dekrétum mind a nyolc olvasata
megtalálható. Az 1934 májusában ez ügyben váltott legfontosabb leveleknek a
közreadása mellett több, a dokumentum megszületésében fontos szerepet játszó
beszédnek a teljes vagy rövidített formájú közreadása is szerepel. [12] Die Bekenntnisse und grundsätzlichen Außerungen
zur Kirchenfrage. Band 1.: Das Jahr 1933, Gesammelt und eingeleitet von Kurt, D. – Schmidt, Dietrich. Göttingen, 1934. Band 2.: Das
Jahr 1935.; Band 3.: Das Jahr 1936. [13] Theologische Erklärung zur Gegenwärtigen Lage der
Deutschen Evangelischen Kirche. In: Bekenntnisschriften
und Kirchenordnungen der nach Gottes Wort reformierten Kirche Im Auftrag des
Reformierten Bundes und des Reformierten Konventes der Bekenntnissynode der
Deutschen Evangelischen Kirche unter Mitarbeitern und hrsg. von Niesel, Wilhelm. Zürich, 1938. (2.
Aufl.) 333-337. p. [14] Barmer Theologische Erklärung. Die theologische
Erklärung der Bekenntnissynode von Barmen vom 29. bis 31. Mai 1934. –
Evangelische Kirche in Deutschland. Online:
http://www.ekd.de/bekenntnisse/142.html
– 2010. február. [15] Hitvalló nyilatkozat. In: Confessio, 1989. 2. sz. 118-121. p. [16] Fitschen,
Klaus: Protestantische Minderheitenkirchen in Europa im 19. und 20.
Jahrhundert. Kirchengeschichte in Einzeldarstellungen, IV/4. Leipzig, 2008.
129. p. [17] Vályi Nagy
Ervin: Isten vagy történelem; Ravasz László 1956 nyári Memoranduma; A
Magyar Református Egyház útja. [18] A legfontosabb teológiai kérdések vizsgálata során
ezt részletesen bemutatja: Bogárdi Szabó
István: Egyházvezetés és teológia a Magyarországi Református Egyházban
1948 és 1989 között. Debrecen, 1995. (Societas et ecclesia 3.) [19] 75 Jahre Barmer Theologiesche
Erklärung. Eine Arbeitshilfe zum 31. Mai 2009. Bad Münder, é.n. (Online:
http://www.ekd.de/download/EKDBarmen.pdf
– 2010. február.); Weber, Friedrich: Kirche zwischen Staat und Bekenntnis. 75
Jahre Barmer Theologische Erklärung. Wolfenbüttel, 2009.; Die Barmer
Theologische Erklärung. Einführung und Dokumentation. Hrsg.: Heimbucher, Martin – Weth, Rudolf. Neukirchen,
2009.; Begründete Freiheit. Die Aktualität der Barmer Theologischen Erklärung.
Hrsg.: Heimbucher, Martin. (Evangelische
Impulse, Band 1.); Krötke, Wolf: Barmen – Barth – Bonhoeffer.
Beiträge zu einer zeitgemäßen christozentrischen Theologie. Bielefeld, 2009.
(Unio und confessio. Bd. 26.) [20] A fordításnál felhasznált szöveg megjelent: Niederdeutesche Kirchenzeitung, 1933. május 4. 182-183. p.; átvette: Bekenntnisschriften des Jahres
1933. 144-145. p. „A Német Keresztyének
hitmozgalmának alapvonásai. 1 , »Lutheri elveken nyugvó
Evangélikus Birodalmi Egyházat (Evangelische Reichskirche)« akarunk a
református gyülekezetek részvételével, amelyeknek garantáljuk önállóságukat. 2.,
Nem akarunk államegyházat (Staatskirche), de nem akarunk olyan egyházat sem,
amely állam az államban, hanem egy Evangélikus Birodalmi Egyházat
(Reichskirche), amely elismeri a nemzetiszocialista állam elsőségét hitéletben
és az evangéliumot a III. Birodalomban hirdeti. 3.,
Az Evangélikus Birodalmi Egyház a német keresztyének (Deutsche Christen)
egyháza, ez azt jelenti, hogy az árja keresztyéneké. Az elkövetkezendő időkben
a német keresztyének (DC) a külföldön élő németekkel is kapcsolatot tartanak.
Az idegen fajúak között az evangélium hirdetésének lehetősége a külmisszió
feladatkörébe tartozik. 4.,
Az így létrejött Birodalmi Egyház nem lehet sem a reakció, sem a demokratikus-parlamentáris
zsinat melegágya. 5.,
Az Evangélikus Birodalmi Egyház a nép bizalmából jön létre, és azt a birodalmi
püspök (Reichsbischof) vezeti. 6.,
Az Evangélikus Birodalmi Egyház ne tagolódjon többre, mint 10 egyháztartományra
(Kirchenland), amelyeknek az élén egy-egy tartományi püspök (Landesbischof)
áll. 7.,
A birodalmi püspök – mivel a hívek túlnyomó része lutheránus – maga is az.
Segítségére egy református birodalmi vikárius álljon. (Reichsvikar). 8.,
A birodalmi püspök (Reichsbischof) székhelye Luther városa, Wittenberg legyen.
A vártemplom legyen a gyülekezete. 9.,
A fentebbi irányvonal figyelembevétele mellett a Birodalmi Egyház a birodalmi
püspököt az összes evangélikus gyülekezeti tagság (Kirchenvolk) bevonásával
választja meg urnás választással 1933. október 31-én. A választásra azok
jogosultak, akik az állami választásra is jogosultak. A
választáson azok a keresztyének, akik nem árja származásúak, nem vehetnek
részt. 10.,
A birodalmi püspök az Evangélikus Birodalmi Egyház kiépítését a fentebbi
alapelvek szerint hajtja végre.” [21] Mindegyik szöveg megtalálható a Bekenntnisschriften des Jahres dokumentumgyűjteményekben. [22] Barmer Theologische Erklärung. Einbringungsreferat Hans
Asmussens. In: Union Evangelischer Kirchen. Theologie. Barmen 2009. Online:
http://www.uek-online.de/barmen/62162.html
– 2010.
február. [23] Pl.: Boegner,
Marc: Ein Leben für die
Ökumene. Erinnerungen und Ausblicke. Frankfurt am Main – Stuttgart, 1970.
268-270. p. [24] Kósa,
László: Studentenaustausch zwischen Elberfeld und Debrecen. Ein Kapitel
aus der Geschichte der Beziehungen zwischen der Bekennenden Kirche in
Deutschland und der Reformierten Kirche Ungarns. In: Kirchliche Zeitgeschichte.
Internationale Halbjahresschrift für Theologie und Geschichtswissenschaft, 17.
Jahrgang, Heft 2. 2004. 459-499. p. [25] Bekenntnissynode der Deutschen Evangelischen
Kirche Barmen 1934. Vorträge und Entschlissungen, kommissionsverlag Emil
Müller, Wuppertal-Barmen, Hans Asmussen: Wer zu uns, wer dem Herrn angehört!,
Hrsg.: der Bruderrat der Evangelischen Kirche der altpreußischen Union,
Berlin-Dahlem, ohne Jarhreszahl, Freie reformierte Synode 1934, Barmen-Gemarke
am 3. und 4. Januar 1934, Vorträge, Verhandlungen, Entschließung, Im Auftrag
des Coetus reformierter Prediger Deutschlands Hrsg. von Karl Immer,
Wuppertal-Barmen, ohne Jz., Erwin Reisner: Aufgaben und Grenzen des kirchlichen
Handelns in der Welt, Als Manuskript gedruckt überreicht mit der Bitte um
Stellungnahme, Wilhelm Richter, Deutsches Christentum, Erscheint im selbswerlage
des Verfassers Gedruckt in den Pfeifferschen Anchalten Magdeburg-Cracau, ohne
Jz., Wilhelm Richter: Aufgabe und Ordnung einer christlichen
Volkskirche, Erscheint im selbswerlage des Verfassers Gedruckt in den
Pfeifferschen Anchalten Magdeburg-Cracau, ohne Jz., Handreichung zur Abwehr
gegenwärtiger Irrlehren in der evangelischen Kirche von Pastor Lic. Dr.
Beckmann, Düsseldorf, 1934, Bekenntnissinode der Deutschen Evangelischen
Kirche, Dritte Tagung in Augsburg vom 4-6. Juni 1935, Verhandlungen, Reden und
Beschlüsse, Im Auftage des Bruderrats Hrsg. von Karl Immer, Wuppertal-Eberfeld,
ohne J.z., Vierte Bekenntnissynode der Deutschen Evangelischen Kirche Bad
Deynhausen 17-22. Februar 1936, Im Auftage des Bruderrats Hrsg. von Karl Immer,
Wuppertal-Eberfeld, ohne J.z., Martin Niemöller; Die Staatskirche ist da!,
Belin-Dahlem, 1936, Fünfte Bekenntnis-Synode der Evangelischen Kirche der
Altreußischen Union, Lippstadt, vom 21. bis 27. August 1937, Hrsg. von der
Bekenntnissynode der Evangelischen Kirche der Altpreußischen Union, Beschlüsse,
Spandauer Synode, Erste Synode der Bekennenden Kirche von Berlin nach dem Krieg
vom 29. bis 31. Juli 1945, Beschlüsse und Ansprachen, Herausgegeben im Auftrag
des Bruderrates der Bekennenden Kirche von Berlin von Propst Dr. Böhm,
Berlin-Zehlendorf, Kurtz, A.: Bekennende Kirche, Verlag Haus und Schule, Berlin
1946, Andler, Erich: Barmen heute, Eine schlichte Auslegung der Barmer
Theologischen Erklärung, Berlin-Steglitz, 1946, Bekenntnissydone der Mark
Bradnenburg vom 22. bis 24. Oktober [26] A német nyelvű szakirodalom viszont nagyon
bőséges, elsősorban természetesen az ünnepi évfordulókhoz kapcsolódóan jelentek
meg a kiadványok. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |