1. évfolyam 2.
szám |
Rácz István: Protestáns patronátus - Debrecen város
kegyurasága. Debrecen, Kossuth Egyetemi Kiadó, 1997. |
A magyar történetírásban az utóbbi évtizedben egyre
erőteljesebben teret nyerő várostörténeti kutatások művelői számára hasznos
adatokat tartalmaz Rácz István kötete. A téma, egyház és város viszonya
voltaképpen nem új, de annál időszerűbb. Azt a kérdést tekintve, hogy miként
van jelen az egyház a város társadalmának életében, szintén sok a feltáratlan
és megoldatlan probléma. Mivel a kérdés még egy-egy
korszakra vonatkozóan is meglehetősen összetett, érdemes részeire bontva
vizsgálni, a részproblémákat feldolgozni. Ezekhez a kutatásokhoz nyújt
segítséget Rácz István könyve, amely úgy értekezik a patronátus, mégpedig a
protestáns patronátus problematikájáról, hogy elsősorban megmarad a kegyúri jog
jogtörténeti definíciója mellett. A kötet előszavában először a kegyúri jog
mibenlétét tisztázza, illetve arra mutat rá, hogy mennyire nehezen értelmezhető
az egyházjog kategóriái szerint az úgynevezett protestáns patronátus, hiszen a
patronátus az egyházjog értelmezésében egyértelműen a katolikus egyházzal függ
össze. Rácz István könyve éppen azt
kívánja bemutatni, hogy Debrecen esetében legalábbis a patronátus kérdésében
kontinuitás mutatható ki a reformáció idején is, azaz a város közössége marad a
város kegyura, és lesz az hosszú időn át, minthogy a város lakossága túlnyomó
többségét tekintve a 18. században is református maradt. A jogtörténeti
szemlélet mindvégig jellemzője marad a munkának, noha a szerző maga ismeri el, hogy még ha de jure nem is volt értelmezhető a protestáns
patronátus, de facto mégis erről kell
beszélnünk, hiszen a Rácz István által vizsgált Debrecen esetében világosan
kimutathatóak a kegyúri jogra jellemző elemek. A kérdés tárgyalását tovább
nehezíti az a tény, hogy, mint azt a szerző megállapítja, "a patronátusi
jogról, megszerzésének feltételeiről, gyakorlásának kritériumairól vagy éppen a
megszűnéséről, egyetlen írott törvény sem született. Mindvégig szokásjog
alapján gyakorolták, írott törvények legfeljebb az életben tartásáról
szóltak.".Így aztán sok esetben utólagos jogértelmezésekre hagyatkozhat
az, aki a jog álláspontjára kíváncsi. A könyvből azonban kiderül, hogy
akármiként is definiálta a későbbiekben a tételes jog mindazt, ami az egyházak
és fenntartóik kapcsolatában zajlott, mindez egészen 1945-ig beletartozott abba
a kérdéskörbe, amit kegyúri jogként tartunk számon, és a város mint közösség is
egyháza kegyurának tekintette magát, mint azt a kötetben nagy számú és jól
használható források közül több is megemlíti. Noha a kötet címe a Protestáns
patronátus, Rácz István könyve átfogó képet nyújt Debrecen városának az
egyházhoz illetve az egyházakhoz fűződő viszonyáról is. Ily módon belehelyezi a
protestáns patronátus problematikáját a város ás vallása kontextusába, és az
olvasó teljesebb képet kaphat Debrecen vallási viszonyairól és annak
alakulásáról is, nem csupán a reformáció korára vonatkozóan, hanem a 16.
századtól kezdődően egészen a 20. századig. A kegyúri jog bemutatása
után elsőként arra keres választ a szerző, hogy birtokosként, a város
vagyonának tulajdonosaként, azaz a kegyúri jog gyakorlójaként ki azonosítható
Debrecen városa esetében. Ezt követően a város
felekezeti arányainak bemutatásával Rácz István azt a toposzt igyekszik
eloszlatni, ami sommásan a „kálvinista Rómát” látja Debrecenben. Az általa
felsorakoztatott adatok világosan mutatják, hogy a város vallási élete már a
18. század végére sokszínűvé vált, még akkor is, ha megmaradt a reformátusság
dominanciája. A protestánsok által
gyakorolt patrónusi jog elemei, mint például a papmarasztás és a papválasztás
joga, valamint a kegyúri támogatás különféle formái azt mutatják, hogy a
debreceni reformátusság, ha protestáns sajátosságokkal is, de gyakorolta
patrónusi jogait egyházával szemben. A kötet utolsó fejezetei azt
a törekvést mutatják be, ahogyan az újra megjelenő katolikusság, maga a
katolikus egyház, és természetesen az Udvar is, éppen a kegyúri jog eredeti
megjelenési formájára és a katolikus egyházhoz való kötődésére hivatkozva
igyekeztek rábírni a város közönségét, hogy a katolikus egyházzal szemben is
patrónusként viselkedjék. Rövid összegzés zárja ezt a
hallatlanul izgalmas kérdést feldolgozó hiánypótló munkát. Mivel a szerzőnek a kötet
elején megfogalmazott célja az volt, hogy a kérdés jogtörténeti vonatkozásait
mutassa be, mégpedig minél teljesebb képet adva a probléma minden aspektusáról,
megállapítható, hogy ennek a céljának maradéktalanul eleget tett, és műve
nagyszerű segédeszköz a téma kutatói számára. Megállapításai nemcsak Debrecen,
de más protestáns mezővárosok vizsgálatakor is hasznosak, és új elemekkel gazdagítják
a hazai mezőváros-kutatást. Hasonló vizsgálatok elvégzése más városok esetében
képet adhatna a magyarországi protestáns patronátus történetéről. Csak
remélhetjük, hogy a jogtörténeti vonatkozások feltárása után vagy során mód
nyílik arra is, hogy mindezek társadalomtörténeti hatását is feldolgozza az
egyház- ás társadalomtörténet. (ism.: Balog
Judit) | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |