Majd húsz esztendős kutatómunka eredményeit gyűjti
össze Tóth István György 2002-ben megjelent („Misszionáriusok levelei
Magyarországról és Erdélyről, 1572- Amint azonban azt szintén a
bevezetésből tudjuk, minthogy az úgynevezett missziós püspökök és jelentős
pápai felhatalmazással tevékenykedő misszionáriusok gyakorta szembekerültek a
helyi katolikus hierarchiával, a magyar királyság hajdani területei közül is
ott volt a legnagyobb mozgási szabadsága a misszionáriusoknak, ahol a török
jelenléte miatt nem tartózkodtak katolikus püspökök, vagyis a hódoltsági
területeken. Éppen 1622 után Pázmány Péter, az magyar egyház legtehetségesebb
vezetője átfogó tervvel rendelkezett ugyan a probléma, tehát a reformáció
valamint a török pusztítás következményeinek a kezelésére, ez azonban nyilván
csupán egyetlen nézőpontnak tűnt a Propaganda bíborosai számára, és koránt sem
a legjárhatóbbnak. Pázmány ugyanis elsősorban pénzt kért a magyarországi
papképzés fejlesztésére, hiszen úgy vélte, hogy a jól képzett és a helyi
viszonyokat jól ismerő hazai papság megerősödése révén nem csupán a nyugati és
az erdélyi területeken nagymértékben elterjedt protestáns tanítás szorítható
vissza, hanem arra is lesz elegendő és képzett ember, hogy a török által
elfoglalt területekre misszióba küldjék őket. Bár Pázmány Péter terveit nem
vetette el a Propaganda, a Hódoltság valamint Erdély rekatolizálásának a
munkája ezekben az esztendőkben mégsem a magyar katolikusságból indult ki,
hanem sokkal inkább a délvidéki, boszniai, stb. missziós területekről. A
Propaganda és a magyar viszonyokat jól ismerő Pázmány elképzelései ugyanis
koránt sem egyeztek
meg abban a tekintetben, hogy vajon milyen módon kellene segíteni
a katolicizmus újra elterjedését illetve megerősödését azokon a területeken,
ahol különösen is nagy a paphiány, vagy ahol nincsen iskola, illetékes egyházi
hatóság, amely rezideálna. A leveleket olvasva az embernek az a benyomása
támad, hogy a római illetékeseknek a legtöbb esetben viszonylag kevés közvetlen
ismerete volt a magyar viszonyokról, sőt, bizonyos szempontból ugyanilyen kevés
ismeretről tanúskodik néhány közölt levél is. A levelek egy jelentős része
ugyanis boszniai, délvidéki püspökök, vikáriusok, szerzetesek vagy világi papok
írásai, akiknek a látóköre déli irányból általában Temesvár körzetéig terjedt,
vagy Pécs környékéig. Mivel az ő tevékenységük elsősorban nem a magyarlakta
területeket érintette, nem voltak „otthon” a helyi viszonyokat illetően.
Leveleikben sok a toposz, a sommás megállapítás, az eretnekségek és szektás
elhajlásokat illetően. Nagy nehézséget jelent a számukra az is, hogy nem
ismerik a nyelvet, és szükségük van olyan kísérőre, aki tolmácsolhat
valamint tájékoztathat a viszonyokról. Az ő jelentéseik java része inkább a
misszióban dolgozók egyfajta szubkultúrájáról, egymás közötti kapcsolataikról
ad jó képet. Néhány egészen téves értesülés is jelen van ezek között a
jelentések között például Bethlen Gábor erdélyi fejedelemmel kapcsolatban. Az
általuk írott levelek főképpen a belső ellentétekről számolnak be, a hatalmi
harcokról és az illetékességi körökkel kapcsolatos differenciákról. A helyi
viszonyokat valamint a törököket is jól ismerő obszerváns ferencesek némi
helyzeti előnyben voltak a később a hódoltságba érkezett világi papokkal, egyéb
misszionáriusokkal szemben. A közöttük létezett villongásokról és
nézeteltérésekről, gyakorta kölcsönös kiátkozástól sem mentes egymás mellett
élésről szólnak, remek képet adva a kor hangulatáról, a hódoltságban
tevékenykedőkről, az egyházi hierarchia működési mechanizmusairól. A leveleknek
ez a csoportja, habár csupán érintőlegesen számol be a valós magyar
viszonyokról, mégis nagyon sok olyan momentumot tartalmaz, ami jellemzőnek
tekinthető a misszionáriusok gondolkodásmódjára, arra, hogy miket tekintettek
fontosnak egy-egy vizitáció során, hogy mire figyeltek, és mi alapján döntötték
el azt, hogy vajon mennyire tartotta meg az illető közösség a katolikus hitét.
A sokszor egymásnak felrótt bűnök, mint például a szerzetesek világi ruhában
járása ugyanakkor rávilágítanak azokra a túlélési stratégiákra, amik által a hódoltsági
területen igyekeztek megmaradni a helyi körülményeket már alaposan ismerő
ferencesek. A hódoltsági túlélési
stratégiák egyike volta missziónak az a sajátos módja is, ahogyan a török
hivatali apparátust és katonaságot igyekezett a híradások szerint kihasználni
és a maga javára fordítani a protestáns-katolikus ellentétben a két fél
ugyanúgy, mint a katolikus misszión belüli vitákban a szembekerült
misszionáriusok. A lenézett és pogánynak tartott törököket mindenki igyekezett
lefizetni és ilyen módon a segítségükkel elűzni az ellenfelet a vita tárgyát
képező falu templomából. Ezek a viselkedési minták és túlélési stratégiák
minden bizonnyal hasonlóan játszódtak le a hódoltsági területek legnagyobb
részén, így a magyarok lakta vidékeken is. Ugyanez mondható el arról a levélről
is, ami egy öreg szerzetes tollából származik a forrás kiadója szerint, és bár
elsősorban a bosnyák ferencesek viselt dolgait taglalja, a kritika jó része
minden bizonnyal elmondható lett volna néhány magyar területen lévő kolostorról
is. A levelek másik fele már
elsősorban olyanoktól származik, akik több időt töltöttek a magyarországi
egyházi közegben, megismerték a társadalmi, kulturális körülményeket is. A
legnagyobb számú levelet ezek között bizonyos Bonaventura de Genova
konventuális ferences szerzetes írta, aki Pázmány Péter környezetében
tartózkodva meglehetősen alapos ismeretekre tehetett
szert a magyar egyházi és társadalmi közállapotokat illetően. Bár a Rómába
küldött írások egy része megemlíti Pázmány nem túl barátságos érzületét a
külhoni misszionáriusokkal szemben, mi több, néhányan egyenesen azt teszik
szóvá, hogy ellenséges volt velük, szinte fogadni sem akarta őket, nemhogy
támogatni, a hosszabb időt itt töltők véleménye mintha jobban hasonlítana az
esztergomi érsek véleményéhez, amikor elégtelennek tartják az obszervánsok
műveltségét és erkölcseit, vagy amikor magyarul tudó szerzetesek és papok
képzését sürgetik. Jelentéseik számos hasznos információval szolgálnak a kor
kutatói számára, akár a társadalomtörténet, akár az egyháztörténet kutatásáról
legyen szó. A sajátos hiedelemvilág a reformáció és katolicizmus megújulása
között is rendkívül érdekes és tanulságos, a mindennapok emberének
gondolkodásmódjára is következtethetünk a levelekben szereplő
állításokból, még akkor is, ha valószínűsíthetjük, némely esetekben
pedig egyenesen bizonyosra vehetjük az illető levélíró túlzásait, a valóság
jelentős elferdítését. Tóth István György kötete
összesen 242 levelet tartalmaz, amelyek többsége 1630 és 1636 között íródott,
tehát viszonylag rövid időszakot fog át, ezért különösen is izgalmas képet ad,
hiszen több nézőpontot is közöl szinte ugyanazokról az évekről. A
legszorgalmasabb levélírók az itt közölt levelek között bizonyos Alberto
Rengjich obszerváns ferences majd szendrői püspök volt, valamint Simone
Matkovich bosnyák világi pap, akik saját személyükkel és az őket ért
sérelmekkel legalább annyit foglalkoztak, mint a rájuk bízott területek
helyzetével. A magyar egyházat mélyebben ismerő levélírók közül a már említett
konventuális, Bonaventura de Genova jeleskedett a jelentések írásában, ám
megtalálhatjuk néhány katolikus magyar nemes leveleit is, mint például Homonnai
Drugeth Jánosét, Melith Györgyét, Tholdalaghi Mihályét vagy Haller Istvánét is.
A levelek különösen értékesek Erdély vallási térképének és helyzetének az
alakulása szempontjából, jól tükrözik azt a folyamatot, ahogyan a nagyon is
megritkult székelyföldi ferencesség felkarolásával a zömében katolikus erdélyi,
főképpen székely nemesség sok esetben a magyar egyházi hierarchiánál sokkal
erőteljesebben igyekezett tenni azért, hogy vallása és felekezete megmaradjon
azon a területen. A levelek sok hasznos információval szolgálnak az erre
irányuló kísérletek hátterének a megértése szempontjából is. A kötet jól áttekinthető, nagyon hasznos segédanyag mindazok számára, akik érdeklődnek a korszak bármely szelete iránt. Tóth István György igyekezett segítséget adni történésznek és diáknak, érdeklődő laikusnak egyaránt. A bevezetésben röviden, de minden lényeges információt felsorolva szintén a kutatót és az olvasót segíti azzal, hogy a hátteret mutatja meg, az elemzés, kutatás lehetőségét pedig éppen a források közlésével teremti meg. Azok számára is rendkívül hasznos tehát, akik nem kifejezetten a hódoltsági katolikus missziók történetét kutatják, csupán a korszakot, hogy éppen abba a szeletébe nyerjenek bepillantást a kornak, amiről sajnos viszonylag kevés forrásunk van, hogy a falvak, mezővárosok lakosai hogyan fogadták a vallásváltásokat, mennyiben érintette mindennapjaikat, szokásaikat, gondolkodásmódjukat. A rendkívül alapos és részletes jegyzetek szintén nagy segítséget jelentenek a nevek és egyéb adatok azonosítása szempontjából. (ism.: Balogh Judit)
| ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |