9. évfolyam 3.
szám |
Balázs Győző: Jó utána
lenni... A szöveget gondozta és jegyzetekkel ellátta: Molnár Sándor
Károly. Miskolc, Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon, 2007. |
Válságba jutott iskolai életünk rémisztő hírei hallatán jó
egy igazi tanár – tegyük hozzá, vallástanár – emlékiratát olvasni, ami az
ideális tanár-diák kapcsolat példáját adja. Kölcsönös tisztelet és szeretet
határozza meg a szerző visszaemlékezéseiben a tanár-diák, általában a felnőttek
és fiatalok kapcsolatát. Lám úgy is lehetett és lehetne ismét. Idejében ásta
elő a kézirattárból Molnár Sándor Károly Balázs Győző munkáját, és készítette
el tudományos igényű kiadvánnyá, bő jegyzetanyaggal ellátva. Úgy tette mindezt,
hogy a nagyközönség számára letehetetlen olvasmány maradt. Molnár Sándor Károly
a Károli Gáspár Egyetem Református Hittudományi Karának elvégzése után az ELTE
Bölcsészettudományi Karán történelem szakon tanul,
jelenleg éppen Lipcsében ösztöndíjas, ugyanakkor doktori fokozat megszerzésére
készül és e könyvével is tanújelét adta történészi, egyháztörténészi
tehetségének, elhivatottságának. Balázs Győző (1893-1973)
gimnáziumi tanár emlékirata születésével, gyermekkorával kezdődik és az
1918-19-es tanév kezdetével ér véget, amikor a Debreceni Tudományegyetem Református
Hittudományi Karának 1917 nyarán történt elvégzése után második tanévét kezdhette
a Debreceni Református Kollégium Főgimnáziumának segédtanáraként. Ez akkori
élete sikerének csúcsát jelentette. Egyelőre megmenekült attól, hogy pappá kelljen
válnia és már második tanévét kezdhette azon a pályán, ami vágyai netovábbja volt, és amire egész addigi élete során titokban
készült. Ez az ember tanárnak született, és az lehetett élete legaktívabb
szakaszában több mint három évtizeden keresztül. Ebben a kötetben nincs még szó
arról, hogy volt gimnáziumában, a Miskolci Református Lévay József Gimnáziumban
eltöltött sikeres vallástanári működését az egyházi iskolák államosítása törte
derékba. Vallástanárra az állami iskolákban az államosítást követő tanévben még
szükség volt, mert akkor még kötelező tantárgy maradt a hittan, de az
1949-50-es tanév elejére már fakultatívvá, gyakorlatilag nem kívánatossá,
felszámolandóvá vált. Fel is számolták a legtöbb iskolában, a középiskolákban
pedig maradéktalanul. A könyv igazi emlékirat, aminek a
középpontjában maga az író áll. Saját sorsának alakulását, lelkének finom
rezdüléseit veti papírra mindenek előtt. Van mit
írnia. Finom a lelke, költői, mondhatni mimóza lélek. Bámulatos gyermeki
tisztaság, érzékenység maradt meg habitusában, valami félben maradt felnőtté
válás jellemezte. Ez nem eredményezett azonban infantilisságot, hanem költői
tehetséget, beállítottságot takart és megindokolja, hogy miért volt
ifjúságpárti tanár. A mai olvasók egy részét talán zavarja a sok
túlérzékenykedés, a sok sírás – nem csupán átvitt értelemben – ami minduntalan
előbukkan önvallomásában. Szerintem ez az őszinteség jele. Bizalommal tárja fel
az olvasónak lelkét és nem csupán a vele történt eseményeket, hanem mintegy
beavatja őt élete történései mellett lelke rezdüléseibe is. És ez a lélek sokat
rezdül. Elanyagiasodott világunkban üdítővé tud lenni egy ilyen bensőséges
olvasmány. Nem maradt ki azért a környezet, a
kor bemutatása sem Balázs Győző írásából. Nyitott szemmel járt ő a világban
annyira, amennyire kellett. Elboldogult a világban, sokoldalúan praktikus
tudott lenni. Ezért is volt kiváló cserkésztiszt. Néprajzos számára is fontos
adalékokat szolgáltatnak pontos megfigyelései, amiket a családja körében, a
faluban, aztán miskolci kosztos diákként, majd az iskola konviktusának
családoknál elszállásolt ún. externátusában eltöltött
nyolc éve, vagy hittanhallgatóként debreceni albérlete egy esztendeje alatt
gyűjtött. Árgus szemmel figyelte diáktársait, tanárait, általában a
felnőtteket. Gondos és részletes megfigyelése éles elméjű elemzéssel párosult.
Megírta, hogy milyennek kell lennie tanárnak, diáknak. Ő maga igyekezett olyan
lenni. Sikerült neki. Már debreceni gimnáziumi segédtanársága alatt sugározta
tanítványai felé azt a szeretetet, amit mindig számon kért tanáraitól, s ami
azok értékelésének legfőbb mércéje volt részéről. Diákjai rajongásig szerették,
de tanultak is nála és kimagasló eredményt értek el. Feltárul vallási beállítottsága is
a szerzőnek. Ez jogos, hiszen lelkészi oklevéllel rendelkező tanárról van szó,
aki Miskolcon a Református Lévay József Gimnáziumban ráadásul vallástanár volt.
Igaz, hogy ebben az emlékiratban nem jut el a miskolci vallástanári évek
tárgyalásáig, de az a lelkület azért kitűnik az 1919-ig terjedő életévek
bemutatása során is. A kultúrprotestantizmus legjobb
értelmű képviselője volt Balázs Győző. Ismerte és elismerte a tudomány
eredményeit úgy, mint amik Isten akaratából és segítségével születtek. A
tudomány nála nem ütközött a vallással, sőt azok valami tiszteletreméltó
együttélésben erősítették egymást felfogásában, és ez sugárzott munkálkodása
által környezetére. Fennkölt humanitás, mérhetetlen segítőkészség fakadt
bibliás hitéből, ami viszont a pietista kegyességi formát elutasította, részben
azért, mert az élet iskolájában rosszul vizsgáztak környezetének „megtért, élő keresztyénei”. Vizet prédikáltak és bort ittak. Másfelől életidegennek találta őket és olyanoknak, akik a
keresztyénekre kötelező szeretetet és humanitást nem gyakorolták, legfeljebb
beszéltek róla nehezen érthető „szent” nyelvezeten. Kevés hasznosabb és szükségesebb
olvasmányt lehetne a széles olvasóközönség kezébe adni Balázs Győző gyönyörű magyar
nyelven megírt könyvénél, különösen úgy, ahogy Molnár Sándor Károly, Balázs
győző rajongásig szeretett miskolci iskolájának volt diákja aprólékos gonddal
és magas szintű tudományos felkészültséggel bő
jegyzetanyaggal ellátta. A jegyzetek könnyen használható tudományos
forrásmunkává avatják Balázs Győző önvallomását. Kívánom, hogy Balázs Győző
tanár úr az Istent, hazát, embertestvért, természetet szerető magyar cserkész
hazafi újra kezdhessen tanítani könyve által. (ism.: Csohány János) | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |