4. évfolyam 1.
szám |
Bácsfi Diána: A Harcos szakralitása, avagy a Männerbund-szövetségek létrejöttének vallástörténeti alapjai |
A vallástörténeti kutatások már számos esetben felvetették,
tárgyalták és igazolták azt a tényt, hogy ti. az archaikus létmód embere
számára a tér, az idő és az egzisztencia a szakralitás bizonyos csomópontjai
körül összpontosult. Az egyes egyén önmaga létezését ezekkel kívánta
eggyéforrasztani, tehát e sűrűsödési pontok közelében, illetve azokban
kívánt élni. A homogén és végtelenített tér, a haladásában cél nélküli
absztrakt idő valamint a külső események irányította személytelen (történelmi)
létezés kizárólag a modern deszakralizált elme találmánya; ez az „újabb”
mentalitás pedig kaotikusnak és értelmevesztettnek értelmezve önmaga ontológiai
helyzetét, minden erővel arra törekszik, hogy az érzékfelettit, a szakrálist,
magát a Misztériumot lehetőleg nyom nélkül eltüntesse abból. Ennek oka,
hogy ezáltal az a csalóka képzete keletkezik, mintha ő „csinálná” a
történelmet, pedig valójában éppen az ellenkezője áll fenn: a fékevesztett
historicus látásmód gyártja előre a modern nyugati társadalmak emberét, aki
kiszakítva önmagát az archaikus értelmen vett Kozmoszból, azt a nihilisztikus
elidegenedést éli meg, melytől őseit a szakralitás rendszerei évezredek folyamán
képesek voltak megvédeni. Annak bemutatása, hogy ez perszonális illetve
kollektív szinten mely történelmi korokban vált olyannyira érzékelhetővé, hogy
konkrét világnézeti és társadalmi válságok robbanjanak ki miatta, nem képezi
jelen dolgozatnak sem tárgyát, sem kitűzött célját. Elég annyit leszögeznünk,
hogy az ilyen helyzet-és egyensúlyvesztési zűrzavarok diagnosztizálásában
mindig irányt mutat számunkra a tény, hogy tudniillik ilyenkor a társadalom
számottevő része folyamodik pszeudomítoszokhoz, ál-szakrális motívumok
alkalmazásához, leggyakrabban pedig a beavatás imitálásához. Hogy
efféle „pótcselekvések” egyáltalán felmerülnek bizonyos szociális struktúrák
életének bizonyos pillanataiban, az már igazolja fontosságukat és vizsgálatra
érdemességüket. Nézzük meg, mit értünk, érthetünk
egyáltalán beavatás alatt! Minthogy a beavatások, avatási mozzanatok
demitizált korokban és profán társadalmakban is léteznek, nem nehéz arra
gondolnunk, mit eredményez például egy hivatali eskütétel vagy egy házassági ceremónia:
azt, hogy az érintett egyén vagy egyének többé nem léteznek azon a szinten,
ahol az aktust megelőző időtartamban egzisztáltak. Az avatott mássá lett
a beavatás által, tehát önként adódik az a definíció, mely szerint az avatás az
egyén ontológiai helyzetének teljes vagy meghatározott mértékű megváltozása.
Totális mértékű létmódváltásra azonban az archaikus világkép szerint az emberi
létezés két pillanatában, nevezetesen a születés illetve a halál idején kerül
sor, érthető tehát, hogy az avatási rituálék – melyek egy legalább ilyen
mértékű és jelentőségű szféraváltás bekövetkezését célozzák – meglehetősen
gyakran alkalmazzák a halotti illetve a magzatszimbolikát. A premodern világkép
alapján viszont a Mindenség szerkezetén, a tér, illetve az idő menetén vagy az
individuum létmódján való módosítás kizárólag tabula rasa alapon
képzelhető el: a jelöltnek tehát vissza kell térnie a Teremtés előtti Káoszba,
az anyaméh egzisztenciájának alaktalan, csak csíraszerű-potenciális, khtonikus
világába ahhoz, hogy egy, az addigitól gyökeresen eltérő létformát ölthessen
magára. Meg kell halnia tehát a profán lét számára ahhoz, hogy egy immár
vektoriális irányvonalakkal, céllal és értelemmel, tájékozódási pontokkal és
síkokkal ellátott szakralitás esszenciájában születhessen újjá. És miután
megmerítkezett önnön létének antitézisében, le kell rombolnia és meg kell
tagadnia azt a világot, ami avatatlan létezési síkját körülvette; a Klodvig
királyt megkeresztelő püspök után szinte azt mondhatjuk, imádnia kell azt, amit
addig felgyújtott és fel kell gyújtania azt, amit addig imádott. Az archaikus
mentalitás ugyanis prototípusokban gondolkodik: az avatással az egyén
egy adott prototípus részévé sőt manifesztációjává válik, tehát egyszerre benne
sűrűsödik össze és kristályosodik ki mindaz, ami a prototípus voltaképpeni lényege.
Az avatott, ha „sámánná” avatják, a mítikus kezdetek Ős-Sámánjainak rituális
inkarnációjává, ha „felnőtt férfivá”, akkor a Harcos, ha „nővé”, akkor a
feminin misztérium immár nemcsak potenciális hordozójává válik. Ez a
„létmódváltás” és „azonosulás” olyan intenzitást érhet el, hogy az avatottnak
fizikailag és emocionálisan is el kell különülnie az általa megjelenített
léttípussal ellentétes attribútumokat megjelenítő személyektől vagy
tárgyaktól: az ausztráliai wirajuriknál a férfivá avatandó ifjú nem érintkezhet
nőkkel, saját anyjával vagy nővéreivel sem; számos archaikus társadalomban az
első menstruációja által nővé avatódott fiatal lány pedig „tisztátalansága”
ideje alatt nem láthatja a Napot (a maszkulin, szoláris princípium
hordozóját), és még csak meg sem érinthet olyan tárgyakat, melyekhez férfiak
használatában állnak. Az ilyen típusú avatási tabuk világosan mutatják tehát a
létmódváltás mindenekfeletti szakrális intenzitását – az egyén ugyanis az avatással
válik alkalmassá arra, hogy létezésében orientációt nyerve önmagában
totalizálja az archetípust, így ettől kezdve annak megfelelően – egy
hivatás, egy mesterség vagy egy biológiai létmód képviselőjeként – az in
illo tempore megadott minta szerint viselkedhessen. Ez a kirobbanó
intenzitású sajátos egzisztencia azonban csak akkor válik teljessé, ha a hasonló
őstípust megtestesítő egyének együtt élik át a számukra meghatározott létmód
misztériumába való bevezetést, együtt hajtják végre a rájuk vonatkozó szintén
szakralitással átitatott tevékenységeket (pl. a vadászatot) illetve a
szertartásokon és ünnepeken újra és újra együtt azonosulnak a
Kezdetek mítikus történelmének megfelelő alakjaival – tehát immár értelemmel
rendelkező létezésüket szövetségekbe (pl. férfi, női, vadász, kovács
stb.) tömörülve folytatják. A korábbi idők vallástörténészei és etnológusai az
ilyen típusú avatási szövetségek tagjainak sokszor megdöbbentően kegyetlen
avagy a modern ízlés szerint felháborítóan obszcén megnyilvánulásait a
„barbárság” jeleként vagy Freud nyomán a tudatalatti mélyén rejlő ösztönök
feltöréseként értelmezték. Ám nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy az öncélú
kegyetlenség illetve az öncélú szexualitás inkább a deszakralizált történeti
korok szülöttei; az archaikus világkép szerint az ilyen aktusok a
szakralitásnak megfelelően egy transzcendentális Mintát utánozva – imitatio
dei! – történtek. Megfelelő teoretikai alapelvekből kiindulva tehát nem
fogjuk „primitívnek” vagy „barbárnak” érzékelni sem a nők megfélemlítésével és
bántalmazásával járó selknam ifjúavatási rítust, sem a dagesztáni nőszövetségek
szexuális kicsapongásait, de még az Ynglingasaga „medvebőrös” harcosainak
ámokfutását sem. Megérthető ugyanis, hogy a személyiség eltorzulása,
„elvesztése” illetve az ösztönszerű cselekedetek ezt kísérő féktelen
intenzitása tulajdonképp nem mások, mint a szakrális esszenciájába való újra és
újravisszaolvadás technikái; eredetükben és céljukban nem sokban különböznek a
katartikus élmény megéléséhez vezető másik út, az aszkézis gyakorlatától, bár
ez utóbbit a modern elme nyilván kevésbé ítéli el, mit az „orgiákat”. Ám tudjuk,
hogy az indotibeti tantrikus rendszer az abszurd önkínzásnak tűnő eljárások
alkalmazása mellett a szexualitás par excellence „jógatechnikává”
magasztosítására is képes – a gnószticizmus ehhez hasonlóan pedig a Léleknek az
Anyagból való kiszabadítására vagy manicheus módra a teljes önmegtartóztatást,
vagy pedig a mindkét nemben jelenlevő nyers szexus legteljesebb kiélését
javasolja, ez utóbbira a phibionita irányzat szolgáltat példát. Az avatás
illetve bizonyos ünnepek során a rituális meztelenség, a kollektív orgiasztikus
rítusok, a törvények felfüggesztése, a lopás vagy a bizonyos csoporthoz
tartózók bántalmazásának megengedettsége amellett, hogy a Kezdetek
differenciálatlan ősformája iránti nosztalgiát sugároz, ugyanazon célra
irányul, mint a böjt, az elkülönülés, a spirituális oktatásban részesülés vagy
a teljes magányba vonulás. Ez az abszolút cél pedig nem más, mint a profán
ego feloldása a magasabbrendű valósággal való teljes azonosulás által – ily
módon viszont az avatási közösségek, illetve maga az avatás a szoteriológia sui
generis megvalósítójává, a létezés voltaképpeni megszentelésének technikájává
válik. És éppen ez az, aminek eltűnése, illetve átélt valóságból pusztán
irodalmi motívummá változása a deszakralizált korszakban élő ember tudatában
akkora űrt hagyott maga után, amelynek fájdalmát a történelem ki tudja mikor és
minek köszönhetően lesz csak képes kiheverni. Ferg,
Wut, ménosz és egyebek – a héroszok „antiszociális” viselkedése A vallástörténeti szakterminológia Männerbundnak nevezi
azokat az adott közösség teljes jogú fegyverképes férfitagjait egyesítő
titkos-beavatási szövetségeket, melyek célja az volt, hogy az ifjakat a profán
– a nőkkel és gyermekekkel azonosan alacsony értékű – létezésből kiragadva
rettenthetetlen harcosokká, valójában a „Harcos” esszenciális megtestesítőivé
szentelje. Látni fogjuk, hogy az ilyen csoportok léte nemcsak a ma létező
kezdetleges civilizációs szinten álló közösségekben, de az ókor magasrendű
kultúrával rendelkező népeinél – az óindeknél, az irániaknál, a görögöknél,
rómaiaknál, germánoknál, trákoknál, kaukázusi népeknél stb. – is kimutatható.
Mint az archaikus mentalitás legtöbb eleménél, itt is fennáll a nem szakrális
szféra meghaladása iránti primordiális sóvárgás, amely a Kezdeteknek a Létezés
elemi erejű intenzitását jelentő differenciáltatlan egységével való
eggyéolvadásra illetve az elveszett történelemmentes sík újramegteremtésére
irányul. Azoknak a vallástörténészeknek, akik a fenti interpretációban az
„aranykor iránti vágy” túlhangsúlyozását látják és kritizálják, itt mindjárt
felhívjuk a figyelmét a történelem nagy „mítoszteremtő” ideológiái
megjelenésének körülményeire, számos esetben a hívek alacsony száma ellenére is
az eszme terjedésének megdöbbentő sebességére illetve az általa kiváltott
érzelmek történészek tucatjait megoldhatatlan kérdés elé állító „misztikus”
intenzitására – legyen szó akár a középkori eretnek bogumilokról és
katharokról, akár a 20. század sajátos szoteriológiát alkalmazó
pszeudo-vallásáról, a kommunizmusról. Álláspontunk szerint ha a kontextualizmus
divatjának megfelelően az adott kulturális jelenségeket merő esetlegességeknek
fogjuk fel, ugyanoda jutunk, ahová a 19. század végének
racionalista-intellektualista etnológusai, akik az archetípusokat pusztán a
„primitív” korok furcsaságaiként értékelték, amelyek a világ „prelogikus”, azaz
„helytelen” magyarázatából keletkeztek. Nos, aranykormítoszokat és a Kezdetek
visszatérésében őszintén hívő embereket ma is találunk, és nemcsak Ausztrália
szavannáin vagy Dél-Amerika dzsungeleiben, hanem a modern, iparosodott
társadalmakban. Visszatérve alaptémánkhoz, az általunk vizsgált ősi világkép az
„Első Időket” paradox módon egyszerre érezte a tomboló Káosz démoni illetve a
Mindenség törvényeit önmagában foglaló Harmónia idilli korszakának, ám a lényeg
az, hogy ezt az egzisztenciális fázist tekintette abszolút szentnek, par
excellence a létnek magának; ami ezen kívül esett, az érthetetlennek,
értelmetlennek, időlegesnek, mulandónak és álságosnak – nemlétnek! –
tűnt előtte. A primordiális idők világát – melyet Eliade után mi is csak
egyszerűen a „Kezdetek” korának nevezünk – a Centrálissal való tér-és időbeli
azonosulás, tehát a Szent Közép közelében létezés jellemezte, erre utalnak azok
az aranykormítoszok, melyek a differenciálatlan egység megszűnését a Világfa
vagy Világoszlop eltörésének, az Egekbe vezető fonal, kötél vagy létra
elszakadásának tulajdonítják. Amennyire ezt az idealizált létmódot a
spontaneitás, az univerzalitás és a totalitás kategóriái írhatták körül, úgy a
„későbbi” korokat a „keresés”, az „irányvesztés”, a „dezintegráció”. A
Kezdetekhez vezető szál tehát valamilyen hiba vagy bűn következében megszakadt,
ám az ősök által megszabott rítusok segítségével mégis remény van az
újraegyesítésre: az aranykori tettek imitálása, a motívumok változatlan,
redundáns ismételgetése és az egyes létmódok és kategóriák – férfi,
asszony, sámán stb. – önmaguk principiális szerepkörébe való szakrális
reintegrálása, az avatás – biztosíthatja a közösség fennmaradását,
jólétét és üdvösségét. E gondolatokat azért bocsátottuk
előre, hogy megértsük, mit jelent az „antiszociális” viselkedés, tehát az insania
sacra a Männerbund-rítusok koreográfiájában. Természetesen ezzel nem azt
állítjuk, hogy minden orgiasztikus, eksztatikus avagy a személyiség ontológiai
elváltoztatásával – pl. állattá változással – járó rituálé szükségszerűen
Saturnalia-típusú magyarázatra vezethető vissza. A számos ausztráliai törzs
bizonyos ünnepein megengedett lopás vagy nőrablás bizonyosan hordoz ilyen
aspektusokat, viszont pl. a farkasember-történetek inkább a vadászmágia
képzetkörébe tartoznak, bár az is elképzelhető, hogy a vadászattal kapcsolatos
rítusok és szimbólumok, így a „ragadozóvá válás” által az „emberi” mivolt
felállította korlátok (szégyenérzet, félelem, törvények, monogámia stb.)
eltörlésének igénye ismét az aranykori állat-ember egység nosztalgikus
kifejeződése lehet. Tény, hogy az olyan társadalmakban, ahol elsődlegesen
harcos és vadász, a férfi a szánalmat nem ismerően, spontán, ösztönszerűen
gyilkoló húsevő állatok között találja meg ideálképeit. A ragadozó viselkedése
az ölés szakralitását és mindent elsöprő – lényegében a teremtés előtti világ
khaotikus „törvénytelenségét” felidéző – khtonikus esszenciáját jeleníti meg,
egyúttal a primordiális Vadász és Vadállat dialektikus azonosságára utal;
számos kultúra ismeri azt az elképzelést, hogy minden ölési cselekmény
voltaképpen az „Első Vadász”, az „Isteni Vadász” paradigmateremtő aktusát
imitálja. Ez tehát a vallásfilozófiai-vallásszociológiai gyökere annak a „jelenségnek”,
amelyet a különböző nyelvek a „szent őrület”, „szent düh” (kelta: ferg, germán:
Wut, Brémai Ádám fordításában: furor, Homérosznál: ménosz stb.) enigmatikus
fogalmaival írnak körül. A mítoszok szerint, akin ez az állapot lesz úrrá, az
elveszíti önkontrollját, a mértékek és értékek iránti bármilyen érzékét –
személyisége megsemmisül illetve feloldódik az öldöklés extatikus gyönyörében.
Az ilyen hős immár nem a logika, a hősiesség vagy akár a félelem irányította
„profán” katonaként, hanem veszett vadállatként viselkedik; őrjöngésében
gyakran saját bajtársai életét is veszélyezteti. Világos, hogy itt
tulajdonképpen a minden beavatás fent említett igazi céljáról, az emberi létmód
totális meghaladásáról van szó. Lényeges, hogy az ilyen, a szó szoros
értelmében véve szent állapot egyértelműen felette áll a
törvények és értékítéletek egyébként kötelező érvényű szabályain; ez az
öldöklés tehát nem hogy nem bűn, de számos hérosz esetében a sui generis
héroszi egzisztencia extatikus kiteljesedése. Tudjuk, hogy Akhilleusz a
barátja, Patroklosz eleste miatti őrjöngő fájdalomtól inspirálva rettentő
öldöklést rendez a trójaiak sorai között, „csak a kardot emelte, mint
valamely daimón, s tervelte eszében a rosszat: erre meg arra ütött: csúf
hörgés kélt a nyomában gyilkos kardjának…”(Iliász XXI.19-21). Vérengzése során
– mely az „embertelen” kategória helyett inkább az „emberfeletti” vagy „emberen
kívüli” jelzőkkel írható le – egyáltalán nincs tekintettel az indoeurópai
harcosi etikett elvárásaira, dühe felidézi a mágikus hő princípiumát: az
önkívületi állapot tartama alatt páncélja tűzként ragyog (XXII.134-135). Ez
utóbbi fontos jelenséget a kelta Cú Chulainn illetve az oszét Batraz esetében
is látni fogjuk. A szélsőséges gyűlölet a bosszú kielégítése után a hasonlóan
extatikus gyász kifejeződésének ad helyet: zokogásban tör ki, feláldoz tizenkét
trójai ifjút halott fegyvertársa tiszteletére, majd a gyűlölet újabb
fellángolásában a Patrokloszt megölő Hektór testét kocsihoz kötözve hurcoltatja
végig a sír körül. Az óind Mahabharatában a Pándavák hőse, Bhíma a testvéreivel
közös asszonyukat, Draupadít ért sérelem miatt iszonyú fogadalmat tesz, melyet
a csatamezőn be is teljesít: fogaival feltépi a királynét egykor lemeztelenítő
Dristadjumna herceg mellét, „mint egy keselyű”, vért iszik a sebből, majd
vérszennyes szájjal, félig önkívületben üvölti a világnak: „bosszút álltam!”
Ugyanakkor az eposz más szöveghelyein a közismerten precíz árja katonai
szokásjog mindenekelőtti betartásának követelményére utalnak. A Farkasgyomrúnak
(Vrikódara) is nevezett Bhíma, a „rettentő oroszlán” Akhilleusz, vagy akár a
Horatiusok és Curiatiusok küzdelmében a győztes Horatius-fivér (az utóbbi
történetben az indoeurópai Männerbund-rítusokkal való szerves kapcsolatot
Dumézil már kimutatta ragyogó monográfiájában) harci őrjöngésükben nem sokban
különböznek az Ynglinga-saga bersekir-harcosaitól, vagy a nyugat-afrikai titkos
társaságok „leopárd-embereitől”: a vadállat ellenállhatatlan erejét magukra
öltve szinte vallásos áhítattal adják át magukat az erőszak minden más érzelmet
kioltó áradatának. Az említett bersekirek illetve ulfhédnarok
jellemzése a következő: „mellvért nélkül mentek, vadul, mint a kutyák vagy a
farkasok. Pajzsukat harapdálták és erősek voltak, mint a medve meg a bika.
Lemészárolták az embereket és se vas, se acél nem fogott rajtuk. Ezt bersekr-
őrületnek nevezték.” A harcosok tehát a medve és a farkas valóságával
ténylegesen azonosulva levetették emberi egojukat és par excellence állattá
változtak. Ezek a képzetek az emberi lélek többféle rétegének és szerepkörének
archaikus felfogásával kapcsolatosak. Wilhelm Grönbach kétkötetes
monográfiájában, a Kultur und Religion der Germanen-ban részletesen bemutatja a
germán népek metafizikai világnézetét. Eszerint az ember elsődlegesen magin-ból,
azaz az életerő esszenciális megnyilvánulási formájából, az egonak megfelelő, a
túlvilági utazáson majdan résztvevő fjör-lélekből illetve a titokzatos hugrnak
nevezett lélekformából áll. Ez utóbbi, amely talán az akarat fogalmával vonható
párhuzamba, bizonyos kiválasztott férfiaknál a hamramr képességévé
alakulhat, aminek eredményeképp a harcos különféle természetfeletti
képességeket nyer, például képes lesz az állattá változásra, rövid idő alatt
hatalmas távolság megtételére illetve a csatában a sebek és fájdalmak iránti
teljes érzéketlenségre. Az ősgermán filozófia tehát a Männerbundok egyik
jellegzetességeként számon tartott vadállattá válást, egyúttal a csatában a
Wut-állapot elérését a lélekkel és az akarattal való különféle – bizonyos jógatechnikákra
emlékeztető – manipulációknak tulajdonította. A világ minden kultúrterületén
ismert – a trákiai hagyomány Zeusz Lükaiosz-kultuszában különösen fontos
szerepet játszó – farkasember (Wehrwolf, werewolf, loup de garrou, vrikódlak,
Erdélyben pl. „csordásfarkas”, „koldusfarkas”) ugyanezt a „szent
törvénytelenséget” testesíti meg, előképei nyilván a farkasbőrbe öltözött
titkos beavatási férfiközösségek voltak. Számos esetben a teremtés előtti
szabályozatlan létbe való visszatérés tulajdonképpen az avatást vagy sámánoknál
az elhívást megelőző állapot sajátsága: a mandzsúriai tunguzoknál a sámánjelölt
a hegyekben rejtőzik el, állatokra vadászik, melyeket „közvetlenül a fogával
ejt el”, majd tépett, véres, valóban ragadozó állatra hasonlító külsővel tér vissza
a faluba, „mint egy vad”; még beszélni is elfelejt. (Ez utóbbi tényező azt
jelképezi, hogy az avatandó most „magzat” illetve „halott”; elfelejtett
mindent, amit a profán síkon megtanult, sokszor enni is csak úgy képes, mint
egy csecsemő, vagy mint az állatok, nem ismeri fel rokonait stb.) Mindenesetre
leszögezhetjük, hogy Akhilleusz ménosza illetve Bhíma bosszúja értelmezésének
jelentősége messze túlmutat a szokásos filológiai megközelítéseken, s
jellegzetes módon vallástörténészi hermeneutikát igényel. Számos hős „őrjöngését” vizsgálva
egy már említett különös jelenségre figyelhetünk fel, nevezetesen arra, hogy
harci viselkedésük bizonyos fény-vagy hőjelenségekhez kapcsolódik vagy
ilyeneket idéz elő. Vendryés és Marie-Louise Sjoestedt a kelta héroszok prototípusát
vizsgálva kimutatták, hogy az óír „hős” fogalma a „hevületre, az izgatottságra,
a duzzadtságra” utal. A Táin Bó Cualnge elbeszéli, hogy Conchobar király
unokaöccse, a gyermek Cú Chulainn hogyan indult el egy jóslat beteljesítéseként
az ulsteri Nechta király három legyőzhetetlennek tartott felnőtt fia harcra
hívására. A gyermek megöli és lefejezi családja ellenségeit, a mészárlás
azonban olyannyira felhevíti testét, hogy félő, hogy egész Ulster lakosságát
legyilkolja. A király először meztelen nőket küld ki az ifjú hős harci dühének
lecsillapítására, ám ez nem használ; ekkor három dézsa hideg vizet hoznak.
Amikor a fiút beültetik az első dézsába, a dongák dióhéjként pattannak szét. A
második dézsában felforr a víz, de a harmadikban már csak megmelegszik, ekkor a
ferg-állapot abbamaradt és a kisfiú hazatérhetett. A történet világosan illusztrálja
azt az elképzelést, mely szerint a hérosz vagy a sámán fellépése a Kozmoszban
az avatatlanokra vagy az egyszerű halandókra nézve életveszélyes hő,-fény vagy
egyéb energiákat szabadít fel. Fő művében, a Mythe et epopée-ben Dumézil
elbeszéli a kaukázusi oszétok legfőbb hérosza, az említett Batraz születése
történetét. A hős apja, Xaemyc egyszer egy vadászaton eltéved, s számos
kalandon keresztül egy folyó mélyén lévő birodalomba jut, ahol beleszeret egy
vízitündérbe (vö. Ardzsuna és Ulupí, Sántanu és Szatjavatí stb. történetével),
akit feleségül vesz, ám az asszony ún. meluzinai tilalom alatt áll: nem
lehet bizonyos dolgokat elkövetni előtte, mert akkor azonnal vissza kell térnie
hazájába. A mítosz változatai szerint a nártok közül valaki elköveti ezt a
sértést, ezért az asszonynak mennie kell, ám ezelőtt még áthelyezi a méhében
növekvő magzatot az apa, Xaemyc testébe (avatási motívum, mint Dionüszosz
születése!). Mikor eljön a szülés ideje, Xaemyc varázstudó nővére tanácsára
felmegy egy torony tetejére s a torony lábához hét vízzel teli üstöt állíttat.
Testét felvágja, s kipattan belőle az acéltestű Batraz, lángolva leveti magát a
toronyból, s beleugrik az első dézsába, melyben felforr a víz; mikor a
hetedikbe ugrik, akkor annak vizében már lehűl. Dumézil feltételezi, hogy itt a
hős története az égi fém, a meteorit felhevülését, zuhanását, becsapódását majd
lehűlését beszéli el allegorikus formában; talán az „acélhős” közös indoeurópai
hagyománya inspirálta a felhevülésében Kréta ellenségeit magához ölelve elégető
izzó ércember, Talósz mítoszát. Ám visszatérve a „harci őrjöngés” jelenségére,
a felhevülésében a kívülállókra veszélyt jelentő hérosz képe megjelenik Batraz
halálának elbeszélésében is. Az isteni hős, bosszút állva meggyilkolt apjáért,
iszonyú vérengzést rendez a nártok között, majd elhatározza, hogy meghal
(akárcsak Saxo Grammaticus Hadingusa). Megparancsolja a nártoknak, építsenek
óriási máglyát, s hevítsék fel a rajta lévő szenet; mikor az izzani kezd,
Batraz felmegy a máglyára, vörössé izzítja magát és őrjítő táncot lejt, közben
kardját forgatva lefejezi a máglya körül álló embereket. Témánk szempontjából
ez utóbbi momentum a különösen érdekes – újra az „égető hő”, és az
„életveszélyes héroszi tombolás” megjelenítése. A motívum ugyanakkor jelen van
a kwakiutl Kannibál-társaság avatottjának rituális viselkedésében is, akit
tombolása során egy karjában holttestet tartó mezítelenül táncoló asszony kísérel
meg lecsillapítani, és akit ámokfutásában csak az állíthat meg, ha négyszer
mártják meg jéghideg vízben. Ugyanebbe a prototípusba tartozik Héraklésznek a
Nesszosz-ing miatti szenvedése és kínhalála: amikor a borzalmas fájdalomtól
őrjöngve egy folyóba veti magát, ám az úgy felforr, mintha izzó fémet tennének
bele (akárcsak Cú Chúlainn és Batraz esetében); a folyó neve azóta is
Termopülai, azaz „forró átjáró”. Őrjöngésében a hős megöli Likhaszt, akit
felelősnek vél a mérgezett ing átadásában. Senki sem meri őt megközelíteni, sem
öngyilkosságában megakadályozni vagy segíteni. Végül az aiol Philoktétész
gyújtja meg a máglyát, amelybe azonnal belecsap egy villám. Nyilvánvaló, hogy
ugyanazon ős-indoeurópai képzet megnyilvánulásairól van szó, amely a sui
generis héroszi lét szimbolikáját a hevület, a tűz, a villámlás és a fémek
dialektikus azonosságával jelenítette meg. A tűz uralása, a forróság elviselése
illetve a test rendkívüli hőfokra hevítése az észak-ázsiai sámánbeavatásokban
is ismert; erre utalnak a tűz átugrásával avagy tűzönjárással kapcsolatos, az
európai folklórban jól ismert ifjúavatási szertartások, vagy az a közkeletű
elképzelés, hogy a magyar sámán, a táltos lova parazsat eszik. A Patanjali
Hatha-jóga rendszerében alapjelentőségű tapasz eredeti jelentése
„forróság” volt. Pradzsápati a mágikus hő felgerjesztésével teremtette meg az
Univerzumot s az indiai tradíció számos egyéb esetben is említi a nagyfokú
aszkézist gyakorló risik esetében testük és környezetük felforrósodását. A
különféle csodatételeket is kísérheti hőenergia felszabadulása, akár a
krisztusi feltámadás esetében is, ahol a híres torinói leplen látható képmás
keletkezését illetően számos értelmező „hatalmas hő felszabadulásáról” beszél.
A harci őrjöngéssel kapcsolatos felforrósodás, ezáltal a megközelítőkre nézve
életveszélyessé válás arra utal, hogy ebben a pillanatban a hérosz
felülemelkedett az emberi létezésen s egy, a profán szférától idegen, nem
evilági, egyszerre vonzó és elrettentő princípium – mysterium tremendum
– hordozójává vált. A beavatás megvalósulásához pontosan erre van szükség. Ha
valamely mítosz „dühöngő” hősről illetve megmagyarázhatatlan felforrósodásról
beszél, akkor feltehetőleg a harcosi Männerbund-rítusok önkívületi állapotának
enigmatikus leírásával állunk szemben. A mágikus „hő” vagy „fény” mindig az
emberen túli, primordiális erők fellépésének kísérőjelensége, s vizsgálatát az
iráni khvarenától kezdve a keresztény szentek sugárkoszorúján keresztül
a hallucinogén szereket fogyasztók által rendszeresen tapasztalt „villódzó
fények” értelmezéséig lehetne folytatni. A jelenség nemcsak mítoszokban, de
valódi történelmi személyiségek haditetteinek leírásakor is előtűnik –
gondoljunk a qadesi csata beszámolójára, II. Ramszesz őrjöngő dühére, az
ellenséget „elégető” ureuszkígyóra illetve a fáraónak a saját harcosai között
rendezett mészárlására, melyet számos kutató a decimatio legkorábbi hiteles
rögzítésének tekint. Éppen ilyen lehetőség van arra is, hogy a koncepció a
különböző lokális folklórok világába is behatoljon: Brailoiu monográfiájában
szerepel például a román nemzeti hérosz, a tizenkét éves gyermek Romănăs
története, aki egymaga elpusztít tizenhatezer tatárt, ám mikor visszatér
övéihez, lova „kimelegedését” tapasztalja, s fél, nehogy saját rokonai között
is folytassa az öldöklést. Ez a mítosz szintén a „furor”, a harci düh heroikus
mivoltát érzékelteti, ám a „szent őrjöngés” prototípusa néha a valódi
zavarodottság tragikus vonásait öltheti magára: gondoljunk csak az első
feleségét és gyermekeit a Héra által ráküldött elmezavar hatására elpusztító
Héraklész, vagy az őrjöngésében a valódi haragosai helyett egy juhnyáj soraiban
mészárlást rendező Iliász-hős, Aiasz történetére. A
harcosi közösségek avatási rítusairól A férfiak harcos-vagy vadászközösségébe való beavatáshoz a
jelöltnek tehát bizonyítania kellett arra vonatkozó képességét, hogy az
elveszett „álomidőbe” való ideiglenes visszatérés által a szakrális történelem
paradigmatikus sémáit valóra váltva „istenként”, „héroszként” vagy
„vadállatként” testesüljön meg. A bizonyítás eszközei a voltaképpeni beavatási próbatételek,
melyek a profán ego pillanatnyi kikapcsolásával a létezést egy magasabb
dimenzionális síkra vetítik. Tudjuk, hogy általában háromféle avatási típust
szoktak a rítus megcélozta ontológiai állapot szempontjából elkülöníteni: 1. az
ún. korosztályi vagy ifjúavatási rítusokat, Az avatás minden esetben
legjellegzetesebb momentuma természetesen a halál eljövetelének
felidézése, amely „elnyeli” majd „kiköpi”, tehát „új életre szüli” az
avatandót. Ez a koreográfia minden szintjén ábrázolásra kerülhet. Az egyik
legdrámaibb megoldás az, amikor a szándékos fájdalomokozással, a mai
mentalitás számára értelmetlennek és kegyetlennek tűnő avatási kínzásokkal
emelik ki a jelöltet a nem nélküli, gyermeki lét lárvaszerű potencialitásából;
például megcsonkítják, incisiot vagy subincisiot hajtanak végre rajta, vérét
„lecserélik”, arcát meghasogatják vagy mint számos ausztrál törzsnél, a
metszőfogát ütik ki. Az ilyen aktusok nem szimpla „bátorságpróbák”, hanem az
avatás par excelllence tetőpontját jelentő szakrális momentumok, melyek
mitológiai leképeződésükben a sámánavatással mutatnak azonos alakúságot; ez
utóbbiaknál (például a jakutoknál) szerepelhet az a kép, miszerint a
sámánjelöltet az Alvilágban feldarabolják, megfőzik majd csontjaiból újra
összerakják (mint Pelopszot, Zagreuszt és egyéb héroszokat), vagy éppen egy
óriási Madár fosztja meg húsától, azért, hogy a csontvázat beavatást végző
mesterek „új hússal” láthassák el. Az avatási kínzások a „fejlődés” egy későbbi
fokán úgy tűnik, „finomodtak”, enyhébbé váltak, végül már csak abban
nyilvánultak meg, hogy a jelöltet valamilyen „megalázónak” szánt aktussal
érintették meg, például arculütötték vagy egyéb helyen mértek ütést rá (a
lovaggá „ütés”, mint avatási aktus az egykori kardvágás szelídített változata).
Egyes apokrif iratok szerint az avatás során az esszénus mester a leendő adeptust
arcon legyintette. Az avatási halál totalizált megjelenítése az, amikor a
jelölt „víz alá” vagy „barlangba” merül, ahol lenyeli és megemészti egy
khtonikus nőstény szörny. Ez utóbbi számos értelmezés szerint természetesen nem
más, mint a Nagy Istennő, mint az Anyaméh és a Sír úrnője, a mindent felfaló
Idő rettenetes manifesztációja. A hős feladata ilyenkor az, hogy a szörny
beleiben vándorolva megpróbáljon kiutat találni. Ez az anyaméhbe való
ideiglenes visszajutást és az onnan való előbújást ábrázolja; az, hogy mindig a
nedves elemhez kapcsolódó, nőnemű
teremtmény gyomráról van szó, az anya terhességére és a magzatvízre
utal, a belekben való vándorlás pedig a szülőcsatorna útvesztőjét jelenti. A
tellurikus szörnyet az archaikus kultúrák gyakran egy speciális, a teremtmény
alakjára emlékeztető kunyhó építésével mintázzák meg, ez H.Schurtz beszámolója
szerint Új-Guineában különösen ismert. A kunyhó itt a tengeri sárkányt, Barlunt
formázza, ennek ajtaján (azaz száján) kell az avatandónak belépnie. A pápuáknál
egy Kaiemunu nevű sásbábuba dugják be a jelölt fiút, ez krokodilra, bálnára
vagy halra emlékeztet. Ez is közös elem a sámánavatással, ahol a vízbe merülés
és ott istennőkkel vagy tündérekkel (a nőstény szörny alakmásaival) való
találkozás szintén jellegzetes epizód, pl. a holland-guianai kariboknál az
avatandó miszikus utazása során Amanával, a nedves elem úrnőjével együtt bukik
a folyó mélyére, ahol ez utóbbi a sámánjelöltet varázsigékre tanítja meg.
Héphaisztosz zuhanása után a tenger fenekén, Thetisz istennőnél talált
menedéket, Melikertész (a kánaáni Melkart változata) pedig vízbe ugrása után
Leukothea, a Fehér Istennő védenceként és férfitársaként szerepelt. H.Jeanmarie
kimutatása óta tudjuk, hogy Thészeusz története tulajdonképpen egy ifjúavatás mitizált
elbeszélése, maga a hős alakja pedig a Männerbund-avatandó par excellence
prototípusa. Thészeusznak férfivá érettségét azzal kell bizonyítania, hogy egy
szikla alól kell kiemelje a „királyság” jelképeit, a kardot és a sarut
(Apollodórosz:Mithologia III.15.7). A kardnak kőben való elrejtése azért, hogy
a kiválasztott hős majdan onnan húzhassa azt elő, nagyon mélyértelmű szimbólum:
szerepel az indoeurópai heroikus kardkultuszokban (egyik első ábrázolása egy
hattusasi domborművön látható), Hérodotosznak a szkítákról szóló
beszámolójában, a nárt eposzban, az Arthur-legendakörben, sőt még a Fedeli
di Amore a kutatók előtt máig titokzatos jelképrendszerében is. Az
aktus feltehetően a kőbe zárt kard kiszabadítása által az avatás
szoteriológiai jelentőségét kívánja hangsúlyozni – tárgyak elrejtése
valamint megtalálása számos esetben az iniciatív misztérium egyik
legfontosabb része, példa lehet erre az athéni Theszmophoria-szertartás. Az
avatási jelenségekhez tartozik Thészeusz leányruhába öltözése (Plutarkhosz:
Thészeusz 12.), vízbe ugrása a Néreiszekhez, Amphitritéhez vagy Thetiszhez
(Pauszaniasz I.17.3.) illetve a labirintusba hatolása, mint regressus in
utero. Az, hogy a nedvesség princípiuma az Ősvizek primordiális
világuralmának felidézésével a teremtés tulajdonképpeni megismétlésében játszik
szerepet, nyilvánvaló a keresztelés rítusában is: minden avatás egy-egy
démiurgoszi cselekedet. Az avatási halál rituális megvalósítása viszont a
világteremtő aktus in illo tempore gyilkossággal járó folyamatát
ábrázolja: ahogyan Purusának, Kingunak, Pan-kunak, Uranosznak, Ymirnek stb. meg
kellett halnia ahhoz, hogy a formátlan Káosz helyén az ifjabb istenek „Neue
Ordnung”-ja jöhessen el, így van szükség véres rituálékra ahhoz, hogy az
alaktalan gyermekkorra a harcosi lét jól meghatározott pszichofizikai
dimenziókkal rendelkező céllal és értelemmel rendelkező időszaka
következhessen el. A Männerbundok egy következő jellegzetes
attitűdje a kívülállók (nők, gyermekek, avatatlanok) ijesztgetése. Ezt
láthatjuk olyan titokzatos fraternitások esetében, mint a latin Lupercusok, a
krétai kurészek, a román căluşarok; vagy olyan mítikus
csoportoknál, mint a Gandharvák, a kentaurok, a Sântoaderek vagy a Wilde Heer.
Az ok az avatatlanoknak az ezoterikus rítusoktól való távoltartásának szándékán
kívül nyilván annak kifejezése, hogy az ilyen szövetségek tagjai avatásukkal
szabad átjárást nyertek mások számára elérhetetlen kozmológiai szférákba, így
egyszerre több világban is tevékenykedhetnek, a kívülállók számára viszont
mindenképpen a numinózus mysterium tremendum-arculatát jelenítik meg. A
rémületet keltő öltözékek, maszkok, hanghatások stb. a teremtést megelőző
Káoszra emlékeztetnek, arra a fázisra, amikor a különféle erők még a maguk
kiforratlan és rendezetlen, titáni mivoltukban manifesztálódtak; a megfélemlítő
kirohanások pedig az isteni erők kiszámíthatatlan, titokzatos és bestiális
arcát demonstrálják. Modern korunkban is ismertek az ilyen típusú, a
primordiális kiforratlanságot és agresszivitást felidéző álarcos vagy
álöltözetes rituálék, a frosinonei radica-ünneptől kezdve a velencei
karneválig. Ami a zajkeltést illeti, ezt különféle szakrálisnak tartott
hangkibocsátó eszközökkel érik el, például zúgattyúval, mint a legtöbb
ausztrál ifjúavatási szertartáson – ilyenkor az eszköz használatát meg is
ideologizálják, a hangot rendszerint az isten üvöltésével azonosítva. A kurnaik
jeraeil-avatásán lényeges momentum két, az isteni Mungan-Ngauával és
feleségével azonosított zúgattyú megmutatása az újoncoknak. Az indoeurópai
misztériumokban szintén szerepel ez az eszköz: Rheia Anya kísérői, az Ida-hegyi
fegyveres kurészek kereplőket forgatva és pajzsokat verve igyekeztek
elnyomni a csecsemő Zeusz barlangból kihallatszó sírását, nehogy meghallja azt
a gyermeket elpusztítással fenyegető apa, Kronosz. A kurészek nevét a későbbi
görögök „levágott hajú ifjak”-ként értelmezték, egyesek a korübaszoknak
nevezett extatikus táncosokkal, mások pedig a fekete Q’ar istennő nevével
hozták kapcsolatba, ő tudniillik a fríg Kübelé vagy a thrák Kottütó
alakváltozata. Különös, hogy egy Männerbundot istennő irányítása alatt állónak
képzeljenek el, bár a román căluşarok élén is a Doamna Zînelor
(„tündérkirálynő”), azaz Diana áll. Ez a tény ellentmond Frobenius elméletének,
mely szerint a Männerbundok pusztán a matriarchális nőszövetségekre adott
reakciók lennének, alátámasztja viszont azt a tényt, hogy a férfiszövetségek
mindig a mágikus-khtonikus erő irányítása alatt állnak, ezt viszont az egyes
archaikus kultúrkörökben különböző nemű istenalakok is megjeleníthették. A Dionüszosz-Zagreuszt széttépő és
felfaló Héra-vezette titánok Diodorus Siculus, Nonnosz, Harpokratión, Firmicus
Maternus forrása és egy Fragmentum Orphicum alapján szintén a Männerbundok jellegzetességeit
viselik: fehér gipsszel kenik be arcukat (az álarcviselés az ego elveszítését
illetve egy magasabb szinten való feloldását jelzi, egyben a halottakra való
hasonlóságra utal), majd a gyermek Zagreuszt egyéb avatással kapcsolatos
tárgyak mellett egy zúgattyú hangjával csalják el, hogy széttépjék és
felfalják. Őrjöngésük ismét a furor sacralisra emlékeztet. A
hangeffektus, a pokoli üvöltés a már említett Wilde Heer esetében is
megjelenik, amely a coincidentia oppositorum archaikus dialektikájában
egyszerre áldásos és vészthozó, életadó és halálthozó, mint természeti képmása,
a mennydörgés, a pusztító villámok, de egyben a földek termékenységét biztosító
esőzés kísérőjelensége. A hanghatással, hangszerkísérettel, tánccal,
mimikával (dallal, ordítással, kiáltással, mágikus szókapcsolatok vagy
istennevek refrénszerű ismételgetésével, avagy a numinózus belső paradoxonját
megjelenítő obszcén versekkel vagy énekekkel) kísért rituálék nem mást idéztek
elő, mint a lét megrázó drámaiságának és az ezt feloldó dialektikus
katarzis mindent elsöprő erejének igen korai megélését, amely viszont néhány
kultúrában a dráma műfajának kifejlődését és rövidesen igen fejlett
szintre kerülését okozta. Megérthetjük tehát, hogy az ifjú,-
a sámán, valamint a Männerbund-avatások általában ugyanazt a mitológiai –
szakrális folyamatot ábrázolják, ugyanúgy az elveszett Egység paradigmatikus
újramegélésére törekednek, ezért feltűnően hasonló rituális sémákat
alkalmaznak. Egy elem azonban mégis legtipikusabban a Männerbundok sajátossága:
az avatási párbaj vagy harc motívuma egy meghatározott emberi vagy állati
ellenféllel szemben. E szempontból az ifjúavatás és a férfiszövetségi avatás
számos kultúrában ekvivalens. Tacitus Gemaniájában leírja, hogy az egyes germán
törzsekben milyen próbákat kellett a fiataloknak a férfivá váláshoz kiállniuk:
a chattusok például hajukat és szakállukat nem vághatták le, amíg meg nem öltek
egy ellenséget, a taifalusoknak egy vadkant vagy egy medvét kellett
leteríteniük, a heruloknál viszont a fegyvertelen jelöltnek egy felfegyverzett
ellenféllel kellett megküzdenie. A spártai fiataloknak egy éven át kellett
„elrejtőzve” – tulajdonképpen vadállatként – élnie a vadonban (krüpteia), egy
szál tőrrel felfegyverkezve, ahhoz, hogy a közösség teljes jogú tagjává váljon
– a Männerbundba tömörült harcosok időnként pedig megfélemlítő célú mészárlást
rendeztek a leigázott akháj őslakosság sorai között. Ez a jól ismert történelmi
aspektusok mellett azonban félreérthetetlenül a szakralitás szférájába
tartozik; a sacra insania tulajdonsága ugyanis éppen az, hogy az ilyen
erő által megszállt harcosok számára irrelevánssá válik az ellenfelek számbeli
vagy fegyverbeli túlereje. A Horatius-fivér és a Curiatiusok élethalálküzdelme
kapcsán Dumézil kiváló érzékkel mutatta meg, hogy a racionalizáló és historikus
hajlamú római alkotóerő hogyan építette be a közös indoeurópai őstradíciót az
Urbs történeti corpusába. Valószínűleg Männerbund-avatási küzdelmeket
ábrázolnak a szakrális kódrendszer metanyelvén az olyan mítoszok is, melyben a
magányos hősnek egész hadseregek (ezek gyakran a földből kinövő
kísértetkatonákból, óriásokból vagy egyéb khtonikus szörnyekből állnak) ellen
kell küzdenie – Kadmosznak illetve Iaszonnak a Vetett Emberekkel,
Branwen Mabinogionjában pedig Manawyddan és Bran héroszok népének pedig a
Gwyddylek csodatévő üstjében feltámasztott, ám beszélni nem tudó
élőhalott-harcosokkal. Az ilyen típusú mítoszokban egyrészt a valamilyen
alacsonyabbrendű mágia segítségével látszólag életrekeltett, de valójában
valamilyen köztes, démoni szférába került elesett katonák világszerte elterjedt
motívuma ismerhető fel, másrészt azonban az ellentétek archaikus mentalitásbeli
egybeesése miatt a hős avatási harcának ábrázolása mellett egyúttal a földből
kinőtt vagy feltámadt ellenfelek is Männerbund-avatottakat jelenítenek meg.
Alakjukban döbbenetes intenzitással manifesztálódik az iniciatív halál
következtében való kísértetté válás, hiszen ne feledjük, az ezoterikus
harcosi testvériségek tagjai a közösség szemében valóban „szellemek”, – félelmetes
zúgattyúikkal, üvöltésükkel, maszkjaikkal vagy hullaszerűre mázolt arcukkal, a
„vadon” felől érkezésükkel és az avatatlanok iránti ellenséges, de legalábbis
baljós viselkedésükkel mindenesetre ezt a hatást keltik. A földből kinőtt
mítikus szereplők tipológiáját illetően Lévi-Strauss helyesen utalt az ember
autochton mivoltának ontológiai problematikájára és egyben arra, hogy a földből
születés gyakran sántaságot illetve bicegést eredményez (ő itt nemcsak a
„dagadt lábú” Oidipuszra, hanem a pueblok Shumaikoli vagy Muyingwu nevű,
„Véreslábúnak”, „Sebeslábúnak” vagy „Puhalábúnak” nevezett héroszaira is utal,
s megjegyzi, hogy miután a kwakiutl mitológia koszkimóit elnyeli a khtonikus
szörny, Tsiakish, azok „dülöngélve” kerülnek vissza gyomrából a föld színére).
Mi itt csak annyit jegyzünk meg, továbbgondolva a jelenséget, hogy az avatási
bicegés, mely Héphaisztosz, Dionüszosz vagy Vőlund sántaságától kezdve a
Baal-imádók „bicegő pészach”-jáig rendelkezik precedensekkel, újra az inicatív
kínzás eredményére illetve a születés-halál-újjászületés / új hús, új csont
keletkezése témakörére utal. Kadmosz „Vetett Emberei” vagy Romulus celeresei
tehát paradox módon egyszerre a primordiális Káosz bestialitását és a belső
szerkezetében hierarchizált katonai avatások szigorú rendjét is megtestesítik,
így válhatnak egy adott közösség szent történelmének tudatosan választott
szimbólumaivá. Itt jegyezzük meg, hogy
Männerbund-alakulatok számos esetben jelennek meg, mint „honkeresők”,
„honfoglalók”, „városalapítók” vagy egyszerűen csak „ősök”. Dumézil részletesen
foglalkozott a Livius történeti munkájában szereplő iuvenes pastorales
problematikájával és arra a következtetésre jutott, hogy a társadalmi kereteken
kívül, a maguk elbűvölően természeti, archaikusan öntörvényű, vad és spontán
(„aranykori”) világában élő, nőkkel hangsúlyozottan soha nem érintkező fiatal
férfiak a farkas táplálta félisteni ikerpár vezetése alatt a celeritas
princípiumának adekvát megnyilvánulását élik át. Ez magyarázza
törvényenkívüliségüket, egy harci kirohanásuk alatti hangsúlyozott
meztelenségüket, Iupiterrel, a patriarchális-uranikus mágia és az insania
sacra urával, Varuna, a Gandharvák védnöke római megfelelőjével, illetve
termékenységvarázsló képességüket (hiszen képesek voltak Iupiter segítségével a
meddő szabin leányokat sokgyermekes anyákká tenni). Vezérük, Romulus
megalapítja a celeres néven ismert harcosi testvériséget (melyet majd
békeszerető, s Dumézil szerint a gravitas és a brahmanikus erények
legtökéletesebb inkarnációjaként fellépő utóda, Numa oszlat fel), s a szakrális
hagyományt dölyfösségében megsértő Remust épp egy ilyen katona, egy Celer
sújtja halálbüntetéssel. Érdekes lenne megvizsgálni, konkrétan mit
sértett meg megbocsáthatatlanul Remus bűne, ti. Róma épülő falának átlépése
vagy átugrása. Minden fal, kerítés, országhatár tulajdonképpen a „kinti”,
kaotikusnak, profánnak és kiismerhetetlennek érzékelt világot választja el
attól, ami „benső”, meghitt, tájékozódási dimenziókkal rendelkezik, tehát
szent, s az átugrás nyilván a Romulus által imitatio dei-vel, a
világteremtés megismétlésével véghezvitt rendteremtési aktus (=a falemelés)
spiritualitását sértette, ezzel a két, egymást kölcsönösen kizáró
antagonisztikus dimenzió összemosódását okozva. Lehet, hogy a halála a
minden „kezdéskor” és „építéskor” szükséges véresáldozatként egyszerűen
elengedhetetlen volt az archaikus ideológia paradigmatikus törvényei
értelmében. Az is tény azonban, hogy város-vagy országalapítás idején a talaj
lábbal való érintése akár pozitív, akár negatív értelemben, de mindenképpen
szakrális jelentéssel bíró aktusnak minősül, amely egyaránt képes rendet,
birtokbavételt, a közösség új mikrokoszmoszának megkreálását szentesítő
hierophanikus jelenséggé válni, mint éppen ellenkezőleg, veszélyes és kiszámíthatatlan
erőket felidézni. Remus ezúttal vészthozó „lépésének” pozitív ellenpárja lehet
a honfoglaló Dragos aktusa, aki azzal veszi birtokba a későbbi román
nemzetállam magterületét, hogy descalecat (azaz „leszáll”) a lóról, s a
föld megérintése tulajdonképpen a honalapítás sui generis szertartása
(lásd a Tuatha Dé Danann kelta epikus rendszerében a partralépés hasonló
jelentőségét). A Männerbund-csoportok rítusainak megértése tehát jóval mélyebb
valláshermeneutikai munkát igényel, mint az első pillantásra tűnhet, hiszen a
mélyben egy olyan ideológiai szisztéma húzódik, amely közvetve vagy
közvetlenül, de a későbbi korok ikonográfiai vagy mentalitási sémáit is
meghatározta. Kapcsolat
a feminin princípiummal Végezetül egy olyan kérdéskör tárgyalására térünk át, amely
a férfiszövetségek genezisének és ontológiájának par excellence kardinális
pontja lehet és ez nem más, mint a „szexus metafizikájának” (hozzátesszünk: és
hermeneutikájának) problematikája. Kiindulópontunk az, hogy a premodern
mentalitás világmagyarázatában alapvető szerepet játszik egyfajta ahistoricus
dialektika, amely szerkezetében nem áll messze a hegeli
tézis-antitézis-szintézis rendszerének koncepciójától. Ez a világkép a
Mindenséget dualitások szisztémájaként képzeli el; lét és nemlét, jó és rossz,
élet és halál, termékenység és betegség, ég és föld, nap és hold, jobb és bal,
férfi és nő a kozmikus struktúrát át-és átszövő alapideákként manifesztálódnak.
A vallástörténeti kutatások szerint a polaritások kezdetleges felfogása előtt a
továbbfejlődés különféle útvonalai állnak nyitva, de a kettősségek archetípusa
totalitását az Iránban megjelenő teljes dualisztikus világmagyarázatban éri el.
(Ehhez hasonló tiszta irányban ható dualista lételméletet a mazdaizmuson vagy a
zurvánizmuson kívül például az irokéz világkép tartalmaz, amely az egymással
vetélkedő „jó” Oterongtongnia és a „gonosz” Tawiskaron történetén keresztül
meséli el a dolgok megteremtését). A Mindenséget az önmaguk által hordozott
antagonisztikus erőknek megfelelően berendező mítikus Ősikrek képe világszerte
ismert, ilyenkor a különféle valós jelenségek is az ikerpár megtestesítette
princípiumok tükörképeiként jelennek meg. Tehát az egyik testvér például
megteremti a Földet, erre a másik rajta a hegyeket; újra az egyik létrehozza az
élőlényeket, a másik rögtön a betegségeket; a „jó” iker megalkotja az embert, a
„rossz” pedig testvére munkájának tönkretételére törekedve a halált stb. Az
ilyen rendszerekben a „negatív” pólust képviselő fél nem szükségszerűen a
keresztény világképben megjelenő „ontológiai Gonosz” primitív megfelelője; a
mítoszok ugyanis szinte „goethei” filozófiával hangsúlyozzák, hogy a világ
tökéletes működéséhez mindkét félre szükség van, hiszen a létezést éppen
az ellentétek dialektikus egysége tartja fenn, ez utóbbit pedig vallástudományi
szakterminussal coincidentia oppositorumnak („az ellentétek egybeesése”)
nevezzük. Egy különleges fejlődés során éppen ezért a „rossz” ikerfél jelleme
nem az ab ovo esszenciális rosszat jeleníti meg, hanem a Mindenség működését
gátolva-előmozdító, a szent és a profán határmezsgyéjén mozgó paradox figurává
alakul, ezek az ún. Trickster-alakok (híres példájuk a germán mitológia
Loge/Loki istene, vagy a dél-kaliforniai törzsek Coyote-ja). Az említett polaritások és
dualitások dinamikus-dialektikus rendszere tehát az ősi világkép értelmében
nemcsak az Univerzumot, de az ember szűkebb cselekvési terét, mikrokozmoszát is
áthatja. A kozmogóniák azonban a kettősségek megjelenésének különösen fontos
terepei. A mítoszok a teremtés előtti szituációt rendszerint az abszolút
tagolatlan képével írják körül, ehhez a kaotikus, az egységes, a
csíraszerű, a nedves, a differenciálatlan vagy a rendezetlen képzetei is
társulhatnak (Ősvíz, Ősóceán, Őskáosz – Nun, Ginnungagap, tohuvabohu stb.).
Ebben a kezdeti univerzális tagolatlanságban potencialitásként van jelen a
később megnyilvánuló tagoltság két antagonisztikus eleme – maga a teremtés
pedig nem más, mint voltaképpen a megnyilvánulatlan megnyilvánulttá, a
nemlétező létezővé, a tagolatlan tagolttá változtatása. Az actio
creationis ezért azonosulhat az ölelkező Ős-szeretőknek egy harmadik,
fiatalabb istenség általi szétválasztásával (Apszú és Tiámat, Geb és
Nut, Uranosz és Gaia, Djauszpitar és Prithiví Mátar egységének
megszüntetésével) vagy az ellentétes őselveknek egy belső megnyilvánulási
kényszer hajtotta ellentétes irányba mozdulásával (mint Niefelheim és
Muspellheim szétvándorlása esetén). Úgy tűnik, a világteremtési aktus nyomán a
két őselv tehát elkülönül, megnyilvánul és szétszóródik az Univerzumban; a dolgok
egyiküket vagy másikukat minőségüknek megfelelő arányban fogják hordozni. Így
beszél a Tao Te King arról, hogy a világot a Yin és a Yang harmonikus
egyensúlya tartja fenn, de a megnyilvánult jelenségek között vannak, amelyek
inkább Yin és vannak, amelyek inkább Yang-típusúak. Hasonló módon magyarázzák
Malekula bennszülöttjei azt, hogy a világot két ellentétes minőségű elv, a
hímnemű ileo és a nőnemű igah egymást kölcsönösen feltételező és
kölcsönösen kizáró ellentét-egysége alkotja. A megnyilvánult világban a két erő
ellenfélként, sőt ellenségként viselkedik egymással, képesek ugyanis tűzként és
vízként egymás veszélyeztetésére, kioltására és megsemmisítésére, az egyik
kategóriájába tartozó dolgok, fogalmak és élőlények tehát tabut
jelentenek a másikhoz tartozók számára és viszont. E ponton a rituális
jelenségekben sokszor a frazeri szimpatikus mágia-fogalomra emlékeztető
megoldások lesznek jellemzőek: pl. a dajak női avatás során a
Hold-princípiummal telítődő női jelölt fehér ruhákat hord, fehér színű ételeket
fogyaszt, melyek az általa képviselt archetipikus kategóriával kapcsolatosak. A
két antagonisztikus erőhöz társuló ellenérzésekre és tabukra a következőkben
visszatérünk, hiszen ez az oka annak a jelenségnek, amely fejezetünk témáját
képezi, ti. a Männerbundok és a nők között fennálló valós illetve ritualizált
feszültségek létezésének. A dualitások kozmogonikus szerepkörére utalva még
annyit jegyzünk meg, hogy ahogyan a Kezdetek előtt azok egysége és
megnyilvánulatlansága, majd a teremtés során azok szétválása figyelhető meg,
úgy a regressio ad unitatem-típusú folyamatok az ellentétes kategóriák
újbóli eggyéolvadását okozzák. Regressio ad unitatem-típusúnak neveztük el
azokat a mítikus-rituális eseménysorozatokat, amelyeknek végcélja vagy
eredménye valamilyen ontológiai tagoltság megszüntetése és két vagy több
elkülönült elem újraeggyéforrasztása: a legtipikusabb ilyen a beavatás
illetve az eszkhaton-szerű folyamatok. Utóbbiaknál jellegzetes, hogy
általában a Kezdetek idején lejátszódott teremtő differenciálódás negatív
tükörképeként a kategóriáknak, fajtáknak, dolgoknak és individuumoknak a
kaotikus Tagolatlanba való visszaolvadását írják le (pl. az egyiptomiaknál,
Indiában, a germán Ragnarök idején, de az orphikusoknál és a görög misztikusok
ekpürószisz-elméletében is). Perszonális síkon az ilyen „újraegyesülési”
folyamat megvalósítása nemcsak a legbonyolultabb iniciatív rituálék és
extázistechnikák előtt áll szoteriológiai célként, de az olyan látszólag
egyszerűbb sémák esetén is, mint egy pap áldozatbemutatása vagy egy adott
vallás hívőjének imája. Ezeknek a modern elme számára „irracionálisnak” tűnő
megnyilvánulásai ugyanis – az eszkhatologikus koncepciókhoz meglehetősen
hasonló filozófiai alapokon – nem másra irányulnak, mint arra, hogy a – szigorúan
a tradíció által rögzített – szavaik vagy aktusaik eredményeképp szűnjön meg
a korlát, ami a „nem valós” (=profán) és a „ténylegesen létező” (=szent)
szférákat elválasztja egymástól. Cél tehát, hogy a kettő lépjen újra
egyesülésre azon az áttörési ponton, ahol az ima vagy a rituálé megnyilvánul,
tehát az égbe vagy az alvilágba hatol. Ezenkívül arra is szeretnénk
rávilágítani, hogy az említett két példán kívül voltaképpen minden
hierophanikus jelenség regressus ad unitatem-típus: ezt áhítja, ezt célozza és
az archaikus hiedelem értelmében ezt is valósítja meg; tehát a hierophania
illetve a regressus ad unitatem fogalmai tulajdonképpen teleologikus
(célzati) kapcsolatban állnak egymással. A Männerbund-rituálék
koreográfiájának megértéséhez ezen előfeltételezések nélkülözhetetlennek
tűnnek. Hiszen tudjuk, hogy az archaikus ünnepek, rituálék, egyáltalán a
szakralizált cselekedetek az aktust végrehajtók dimenzionális helyzetének a
mintaszerű isteni Egykor száz százalékosan szent, tehát esszenciálisan létező
téridő-koncentrátumába való transzponálását célozzák (ennek oka, mint Eliade
megmutatta, a mindenségben való lélektani jelenlét áhítása, melyet ő létszomjnak
nevezett). Az avatási processzusban (a par excellence szentté válásban)
éppen ezért felmerül az individuum egzisztenciális korlátainak, az általa
betöltött formális és hierarchikus kategóriáknak a feloldása, tehát a
visszatérés a virtuális, alaktalan, minőségek nélküli pszeudolétbe, a Káoszba.
Erre azért van szükség, mert A teremtési processzus során
azonban ez a „parmenidészi” állapot, mint a mítoszok elbeszélik, nem
maradhatott állandó; a világnak meg kellett nyilvánítania önmagát, hogy a
minőségek és kategóriák képesek legyenek a virtualitás helyébe realitást
építeni. Minden kategória akkor felel meg leghatékonyabban a kozmikus rendben
betöltendő feladatának, ha önmaga minőségén belül hatva törekszik az
időtlen tökéletesség, a szakralitás megvalósítására. Tehát az avatási rítusok
másik jellemzője, hogy az in illo tempore mintának megfelelően a
Káoszba, az androgüneitásba vagy az anyaméhbe való visszamerülés megszüli,
azaz új életre teremti az avatandót. Ezt követően annak immár az avatással
kapott speciális létmódja totalitását kell képviselnie – a férfiét, a nőét stb.
–, beleértve az antagonisztikus létmódokkal szembeni tilalmak és tabuk
megtartását. Az archaikus mentalitás viszont hajlamos az attitűdök extremitásig
fokozására, amely abból fakad, hogy a Mindenséget a szentség egyetlen
organisztikus megnyilvánulásaként értékeli, egy ilyen szisztéma viszont
pontosan ősminta-mivoltából fakadóan nem ismerhet árnyalatokat és átmeneteket.
Ha az archaikus ember szánt és gabonát vet, akkor ezt – a materiális
szükségletek kielégítésén felül – a Kezdetek idején megjelent első szántást
és vetést végző lény (istenalak vagy ős) megtestesítőjeként, szentségének
felidézőjeként teszi; ha a nemzés szükségletének tesz eleget, akkor a hierosz
gamosz világteremtő aktusának kicsiny mását végzi el; ugyanilyen módon az
ontológiai kategóriák is valamely kozmikus és időtlen minta totalitását önti
bele a tér-idő korlátozta halandó létben megnyilvánult cselekedeteibe. Ezért
lehet képes a férfi avatási közösség a maszkulin princípium átélésének
olyannyira végletekig fokozására, hogy az a nőkkel szembeni agresszív
megnyilvánulásokban teljesüljön ki, és viszont, ugyanez lehet a magyarázat a
rettegett női ezoterikus csoportoknak (a bakkhánsnőktől Dagesztánig és „Diana”
középkori imádóiig) a férfiak elleni támadó fellépésére. Nézeteink szerint az
ilyen vallástörténeti jelenségeknek az ősminta utánzásával (a coincidenctia
oppositorum után a minőségek egymástól való elkülönülésének rituális
megformálásával) való magyarázata kézenfekvőbb, mint Frobenius említett
teóriája, aki a Männerbundok nőellenes megnyilvánulásait a férfitársaságoknak a
matriarchális szövetségek rituáléira való reakcióként értelmezte. A
női-és férfiszövetségek megjelenése között egyfelől nem bizonyított az időbeli
egymásutániság megléte, másfelől pedig túl kevés az olyan mítosz, amely az
antifeminin kirohanásokat félreérthetetlenül valamely valaha létezett
„nőuralom” megbosszulásával magyarázná (bár egy ilyen példa a tűzföldi selknamoknál
megtalálható, a történet Kran, a Napférfi és Kra, a Holdasszony valamint
Bund-jaiknak a maszkok készítésével kapcsolatos titkok fölötti vetélkedését
beszéli el). Ennek ellenére sokkal inkább azt látjuk, hogy a nők távoltartása a
férfirítusoktól, ijesztgetése vagy terrorizálása a szexus kozmikus méretűvé
transzformálásával, az ősmintának az profán ego feletti diadalának extázisából
illetve a „vadállattá válás” primordiális brutalitásából fakad. A nőket
általában már a fiatal fiúk avatása során is tabuként, kívülállókként, sőt
egyenesen ellenségként kezelik. Az ausztrál kurnaiknál az avató mester az
újoncoknak két zúgattyút mutat meg, majd elbeszéli, hogy a titkokat az isteni
ős Ngana hozta el a kiválasztottaknak, ám egy áruló felfedte azokat a nők előtt
és ezért kozmikus világégés keletkezett. Maga a kurnai avatás azzal zárul, hogy
a közösségbe visszetérő avatottól az anyja vizet kér, ám a fia lefröcsköli
azzal, ezáltal szentesítve a gyermekkor végét, az anya melletti parafeminin lét
megszűnését s egy új, immár saját kozmikus kategóriájának megfelelő
egzisztencia kezdetét. A hottentottáknál a beavatottnak szidalmaznia kell
anyját, a pápuáknál a fiú rituálisan meg is taposhatja annak testét – ezeket a
deszakralizált szféra számára nyilván abszurdnak tűnő megnyilvánulásokat a
világot szimbólumok által reflektáló archaikus mentalitás természetesnek
tartja. A Hórusz-mítoszban Hórusz levágja anyja, Ízisz fejét, Plutarkhosz
szerint viszont leüti annak koronáját és ahelyett egy tehénfej alakú sisakot
helyez rá. Ez az epizód a Hórusz és Széth vízbemerülésének elbeszélését követi
és újra az avatási szimbólumok rendszerét juttatja eszünkbe. F.Ashley-Montagu
és mások feltételezik, hogy az incisionak vagy a subincisionak valójában a
fájdalom (azaz az avatási halál) felidézésén kívül az anya vérétől való
megszabadulás és annak „férfivérrel” való lecserélése lehet a célja. Ugyanezen
kutató felveti, hogy az ilyen rítusok koncepciójában felmerülhetett a nők havi
megtisztulásának utánzása is. Vércserére egyébként a női avatásoknál is van
példa, például a dajak rítusban, ahol az elkülönített leánynak egy
bambuszcsövön át kell egy férfi vénájából vért szívnia. Az anyától való drámai elszakadást
minden esetben a korosztályi avatás, tehát a közösség szent hagyományaiba
történő bevezettetés követi. A legtöbb közösségnél a Männerbundhoz, a harcosi
fraternitáshoz való tartozás fakultatív. A következőkben konkrétan az utóbbi
csoportoknak a nőkkel kapcsolatos megnyilvánulásait fogjuk megvizsgálni. Ennek
egy tipikus példája az új-guineai elemáknál figyelhető meg; itt az avatás során
a férfiakat az eravoban (férfiházban) különítik el, majd a falut álarcosok
rohanják meg Kovave, a Hegy Istene nevében. Zúgattyút forgatva, üvöltözve,
törve-zúzva tombolnak az utcákon, ilyenkor a nőknek ajánlatos bezárkózniuk, ha
mégsem teszik, akkor a férfiaknak joguk van a kíváncsiskodók megölésére. Boas a
Secret Societies c. művében számos példával mutatja meg az ilyen
rítus-archetípus globális létezését. Dumézil nyomán tudjuk, hogy az indoeurópai
Männerbundok elválaszthatatlanul kapcsolódtak a társadalom hármas felosztása és
az ennek megfelelő három ontológiai és viselkedési prototípus (mágia – uralom –
termékenység) képletével. Említettük, hogy ő az, aki a Mithra and Varuna c.
tanulmánykötetben megkülönbözteti a celeritas és a gravitas
princípiumait. Koncepcióit sokan félreértették és ezért kritikával illették,
mivel Max Müller tevékenysége óta az összehasonlító módszert alkalmazó
indoeurópai stúdiumok művelőit általában felületességgel szokás vádolni. Ez
Dumézilről azonban semmi esetre sem mondható el, hiszen tökéletes biztonsággal
mozgott a görög, a latin, a szanszkrit vagy akár a kelta filológia területén
is, azonban nem állt meg a puszta filologizálásnál, hanem elég merész és
nagystílű volt ahhoz, hogy az ennek értelmet adó hermeneutikai vizsgálatba is
belevágjon. Rendkívüli éleslátással kapcsolja össze a flamen és a flaminica
illetve a brahman és a brahmaní által képviselt rituális szerepfelfogásokat az
értelem, az állandóság, a statikusság, a megtartás alapelveivel, a par
excellence bráhmanival, amely az indoeurópai Mitra-típusú
istenalakok védelme alatt áll. Az archaikus mentalitás által megélt szent
időnek azonban ciklikusan újra vissza-visszatérve vannak olyan fázisai vagy
pillanatai, amikor ez a vendégjogon, egyetértésen, tartósságon és
ceremonialitáson alapuló rendszer megszakad, hogy erre az időre valami másnak
adja át a helyét: a nyughatatlanság, a káosz, a ferocitas, a celeritas
képviselte démoni ellen-princípiumnak. Hangsúlyozzuk, hogy ez utóbbi nem a
világ zsidó-keresztény értelemben vett kártékony aspektusát, a Gonoszt jelöli,
hanem a Mindenség működéséhez szükséges erjesztőerőt, amely a tagadás
dialektikájával biztosítja a világ újramegújulási képességét, egyúttal a
Kezdetekhez kötődő köldökzsinór fennmaradását. A Róma utcáin Februarius
hónapban, az év utolsó napjaiban megjelent Lupercusok félreismerhetetlenül
indoeurópai Männerbundként végigszáguldottak a házak között, s ha nővel
találkoztak, azon kecskebőr korbácsukkal végigsuhintottak. A hagyomány szerint
ez utóbbi aktusuk az asszonyok termékenységét volt hivatott előidézni, bár
véleményünk szerint itt inkább a két csapat fiatal férfiból (ennek oka
az ikrek kettősségén kívül valószínűleg valamilyen primordiális összetűzés
ábrázolása lehetett) álló titkos fraternitás – a Romulus pásztorszövetségét
idéző avatási testület – egykor talán nyíltabban nőellenes kirohanása
továbbélésének lehetünk tanúi, bár nyilván az interpretálók már nem értették az
eredeti jelentést. Dumézil szerint a védikus rendszerben a Lupercusok
megfelelői a Gandharvák – Le probléme des Centaures című 1929-es tanulmányában
kifejti, hogy a lófejű, férfitestű, bujaságukról, megrögzött szómalopó
hajlandóságukról és részegességükről hírhedt lények valójában egy olyan
közösséget jelenítettek meg a mítosz nyelvén, amely fiatal férfiak avatási
csoportját jelentette – a hagyomány szerint olyan kiváló hősöket is, mint
Arjuna vagy Ayus, Gandharvák neveltek fel és tanítottak ki a hadművészetre. A
Gandharvák miatt azonban nemcsak a halandó nők, de az égi apsarák sem lehettek
biztonságban, sőt számos rituális szöveg szerint minden asszony első férfitársa
valójában egy Gandharva – ez termékenységvarázsló jellegükre mutat rá. A PIE
(Proto-Indo-European) nyelv ismerete nélkül is feltűnő a gandharva szó
alaki hasonlósága a kentauroszhoz, bár általában a kenttauroihoz
(„lándzsával bikákat átdöfők”, ez valamilyen avatási próbára utalna?) szokták
kapcsolni; mivel azonban nem vagyunk nyelvészek, most inkább a vallástörténeti
megközelítésnél maradnánk. A kentaurok szintén félig ember-félig ló alakok,
szintén zárt csoportokat alkotnak, vadságuk, erőszakosságuk közismert, akárcsak
a nőkre való kimondott veszélyességük (a thesszáliai Perithoosz és Hippodameia
lakodalmán megpróbálják megerőszakolni a menyasszonyt), valamint a hősök
nevelésére való hajlandóságuk (Akhilleusz, Héraklész, Aszklépiosz stb.).
Khirón, a társaihoz képest szokatlanul szelíd kentaur viszont az ezoterikus
tudás – a gyógyítás, a jóslás, a matematika, a zenetudomány – mintaképe, ezért
feltételezi G.S.Kirk, hogy itt a természetben tapasztalható ellentétek
dialektikus egységének megjelenítéséről lehet szó. Mi ezt azzal egészítenénk ki,
hogy nemcsak a kentauroknak, de általában a primordiális időket felidéző
Männerbundoknak éppen az az egyik rituális feladata, hogy a coincidentia
oppositorum értelmében egyszerre legyenek isteniek és állatiak, vészthozók
és bajelhárítók, nőellenesek és termékenységvarázslók. Ez utóbbi aspektussal
kapcsolatban megjegyezzük, hogy feltűnő kapcsolat áll fenn a férfiszövetségek
és a mágikus esőcsinálás szertartása, ezáltal minden bőség, fertilitás és
növekedés között: erre utal a kentauroknak Nephelé felhőasszonytól való
származtatása, a Gandharváknak Varunával fennálló titokzatos rokonsága,
valamint az a motívum, mely szerint a Sântoaderektől a lányok hajának
megnövesztése remélhető. Frazer The Golden Bough-jában olyan bajor,-lengyel és
csehországi folklórrítusok kerülnek említése, melyek során félmeztelen, karddal
felfegyverkezett fiatalok űzik el a Telet vagy a Halált. Ezek a
rituálék, melyeket Frazer a „gabonaszellem” megölésének és feltámasztásának
ciklikus aktussorozatával hoz összefüggésbe, mind annak a kozmikus világképnek
megnyilvánulásai, melyek a keresztény lineáris historizmus előtérbe kerülésével
visszaszorultak egyszerű paraszthiedelmekké és népi babonákká, hogy az Európa
számos vidékén (különösen Dél-és Kelet-Európában) még a múlt század elején is
élő valóságot jelentő „kozmikus kereszténység” elemét képezzék. A „téltemető”
szertartások egy másik, témánk szempontjából különösen fontos aspektusa az,
hogy forgatókönyve több esetben tartalmazza két, botokkal és fakardokkal (a
kard a Männerbund-rítusoknak mindig fontos kelléke) felfegyverzett csoport
(lásd pl. a katalóniai Leridában 1877-ben megfigyelt rítust) összetűzését, vagy
még jellegzetesebben a nemek közti éles elhatárolódás motívumát (pl. a fiúk
megkergetik, lelocsolják a lányokat, vagy éppen a leányok rekesztik ki a
tavaszhozó mágikus cselekmények élvezetéből a fiúkat). A
naturista-intellektualista iskola nyilván azzal intézi el ezeket a
szertartásokat, hogy nem jelentenek mást, mint a Tél és a Tavasz, a múlt és a
jövő, az élet és a halál küzdelmének ritualizált megfogalmazását, ám mi ezt a
magyarázatot csak azzal a megszorítással fogadjuk el, ha hozzátehetjük: az
ellentétek egységének szétválása, egymás ellen fordulása, harca, majd
eggyéolvadása az avatási rendszer közvetítésével valójában a világteremtés
és a primordium dramatizált újra-és újraelbeszélését valósítja meg. A középkori
boszorkánykultuszok, amelyekről Margaret Murrayn kívül már sokan mások is (pl.
J.Grimm és O.Höfler) megállapították, hogy az akár a neolitikumig visszanyúló
európai kozmikus világképből tartalmaztak olyan mennyiségben elemeket, hogy
akár azok látens továbbélésének is tekinthetők, szintén ismerik a férfi-és női
csoportok összetűzésének motívumát. Erre példa a C.Ginzburg által Friuli
tartományban gyűjtött olasz etnológiai anyag a benandanték és a
boszorkányok (strigoni) rivalizálásáról, a litván Thiess által
farkasemberek és boszorkányok közti élethalálharc elbeszélése, az Európa-szerte
ismert garabonciás rontó mágia elleni védőhatásának története vagy a căluşarok
(a román folklór már említett extatikus táncosai) és a zînák (azaz tündérek)
küzdelmének megjelenítése. Hogy itt Männerbundoknak és Weiberbundoknak a világ
két ellentétes metafizikai arculatának dialektikáját manifesztáló – és újra a
Kezdetek mitológiájához tartozó – rituáléiról van szó, azt az is bizonyítja,
hogy mindkét „sereg”, de a maszkulin princípiumot szimbolizáló fél különösen
jellemzően a katonai organizációk hierarchiájával rendelkezik –
„csapattestekre” vannak osztva, melyek zászlókkal rendelkeznek, eskütétel
szerepel, a feljebbvalóknak az engedelmesség, a kívülállókkal szemben a
titoktartás, egymás viszonylatában pedig a testvériség kötelező. Feltételezzük,
hogy a funkcionalisták által mindössze egy szociális alstruktúrának tartott
hadászati szerveződések annak köszönhetik a világ minden kultúrájában meglévő
avatási szimbolikájukat, hogy valóban iniciatív testvériségekből (ezoterikus
harcosszövetségekből) jöttek létre, illetve a kezdetektől fogva tulajdonképpen
ilyeneknek tekintették őket, bármilyen pragmatikus szempont is okozta
megjelenésüket. A militáns csoportosulások máig megtartották
Männerbund-sajátosságaikat (a nemi elkülönülést, az ünnepélyes eskütételt, a
bátorságpróbák fontosságát, az alá-fölérendeltségi viszonyokat), és mindig
voltak ezek között olyan közösségek, amelyek ezt nyíltan, feltűnően
felvállalták, az avatási motívumokat pedig politikai ideológiai elemekkel
ötvözték, erre példát jelenthet számos 20. századi totalitárius mozgalom
szimbolikája. Az ősi férfiközösségek mintájára szerveződött maga a
Mithrasz-misztériumvallás is, az a rendszer, amely Renan híres idézete szerint
egyedül képes lett volna a kereszténység terjedésének megállítására, valamint e
prototípus szerint jött létre a népvándorlás-és kora középkor számos olyan
paramillennarista csoportja, amely a feudális Európa spirituális
hermeneutikájának nélkülözhetetlen elemét alkotja, pl. a „nyugati bogumilok”, a
katharok illetve olyan militáns-aszketikus pszeudobeavatási testvériségek, mint
a johanniták vagy a templomosok. Köztudott, hogy a Robert de Boron, Chrétien de
Troyes, Wolfram von Eschenbach, Heinrich von dem Turlin és mások
tolmácsolásában fennmaradt Saint Graal-ciklus olyan pogány elemeket tartalmaz,
amelyek a kelta beavatási szimbolikán kívül a perzsa, a gnósztikus, az iszlám
és a preindoeurópai iniciatív szisztémára utaló bélyegeket is viselnek, így a
Batraz kardjára illetve a thrák-geta kardmágiára emlékeztető
Excalibur-motívumot, a primordiális Középpont globálisan elterjedt
archetípusát, a túlvilágra vezető pengevékony híd (Csinvat!) vagy a
barlangba-üregbe zuhanás képét, a feminin-akvatikus princípium jelentőségét, a
beavatási kérdés, a beavatási álom és a beavatási halál központi
szerepét stb. A lovagok nők nélkül, szűzies életmódot fogadva élnek a
hierophanikus áttörési pontot képező Hegyen. Csak a legbátrabb, legkiválóbb
férfiak kerülhetnek közéjük, sőt kizárólag azok, akiket a Grál „maga szólít
asztalához”, úgy, hogy a kiválasztott neve megjelenik a Kerekasztal felületén
(a primitívnek nevezett vallásokban is ismert, hogy a sámánná leendők neve a
túlvilágon előre fel van írva valahová, például egy fa leveleire; itt az
egyiptomi ised-fa tipológiájára is gondolhatunk). A Grál őrzőinek
viszonya a nőkhöz teljességgel ambivalens: egyfelől a
matriarchális-hüperboreikus Centrum (= a kelta Asszonyok szigete Eschenbach
változatában mint „Leányok Kastélya”) jótékony és veszélyes úrnőiként, a
transzcendens megismerés nimfáiként jelennek meg, mint pogány előképeik, a fravasik,
a Heszperiszek, vagy a Nornák; másfelől pedig a luciferi Csábítást képviselik,
amely valamilyen khtonikus-kaotikus energia nevében a tiszta Létet manifesztáló
Centrumhoz vezető útról le akarják téríteni a keresőket, hogy azok az alaktalan
árnyéklét labirintusába zuhanjanak vissza. Ez a kép a ghibellin okkult-katonai
szerveződés, a Fedeli di Amore esetén is hasonló: itt a Nő egyszerre
Madonna Intellligenza, a gnósztikus Pisztisz Szophiára emlékeztető alak, az
eksztatikus-ontológiai létélmény védnöke, illetve a globális
megtisztulási-restaurálási folyamatot akadályozó korabeli Egyház, mint negatív
princípium allegóriája. Itt zárjuk a Männerbund-szövetségek
hermeneutikai értelmezését a komparatív vallástörténet szemszögéből megkísérlő
tanulmányunkat. Célunk az volt, hogy az olvasó elméjében azt a benyomást
keltsük, hogy tudniillik az avatási és bármely más szimbolika nem más, mint
egyedüli lehetőség arra, hogy a világ egzisztenciális arculatát ne csak
mozaikokként, hanem azt a maga teljes totalitásában ragadhassuk meg, tehát
tulajdonképpen gondolkodásunk számára „áthatolhatóvá tegyük a Mindenséget”. A
deszakralizált mentalitás éppen ettől a lehetőségtől fosztja meg az embert, ami
által az nemcsak módfelett megalázó helyzetbe kerül, de ontológiai mivoltának
kialakítása, megértése és megélése is torzzá, felemássá és elidegenedetté
válik. A vallástörténésznek éppen ezért nem szabadna szégyellnie kimondani azt,
hogy tudománya művelése során a szokásos scientista-didaktikus hozzáálláson is
túlmutató feladata van: az, hogy egy végletekig modernizált és
historizált jelenben is rámutasson a homo religiosus világának elmét
gyönyörködtető gazdagságára. Felhasznált
irodalom Dumézil,
G.: Horace et les Curiaces. Paris, 1942. Jupiter, Mars, Quirinus. Paris,
1940-48. Légendes sur les Nartes. Suivies
de cinq notes mythologiques. Paris, 1930. Le Probléme des centaures. Étude
de mythologie comparée indo-européenne. Paris, 1929. Mythes et dieux des Germains.
Essai d’interprétation comparative. Paris, 1939. Eliade,
M.: Birth and Rebirth: the Religious Meanings of Initiation in Human Culture.
New York, 1958. Cosmologie şi alchimie
babiloniană. Bucureşti, 1937. Nostalgia for Paradise int he
Primitive Traditions, in Myths, Dreams and Mysteries. London, 1960. Yoga. Immortality and Freedom.
London, 1958. Le chamanisme et les techniques
archaiques de l’extase. Paris, 1983. Elkin,
A.P.: The Australian Aborigines: How to Understand Them.
Sidney-London, 1938. Frazer,
Sir J.G.: The Golden Bough. London, 1936. Guthrie,
W.K.C.: Orpheus and the Greek Religion: a Study of the Orphic
Movement. London, 1935. Harva,
U.: Der Baum des Lebens. Helsinki, 1922-23. Höfler,
O.: Kultische Geheimbunde der Germanen. I. Frankfurt, 1934. Karsten,
R.: The Civilization of the South American Indians. London, 1926. Keith,
A.B.: The Religion and Philosophy of the Veda and Upanishads.
1925. Kittredge,
G.L.: Witchcraft in Old and New England. Cambridge, 1929. Lévy-Bruhl,
L.: Meisen,
K.: Die Sagen vom Wütenden Heer und Wilden Jaeger. Münster, 1935. O’Rrahilly,
T.F.: Early Irish History and Mythology. Dublin, 1946. Sturluson,
S.: The Prose Edda. Tr.A.G. Brodeur. New York-London, 1916. Monsen,
Tr.E.: Ynglingasaga. Cambridge, 1932. Wikander,
S.: Der arische Männerbund. Lunid, 1938. Rig-Veda Samhitá: a Collection of
Ancient Hindu Hymns. London, 1854-88. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |