6. évfolyam 1.
szám |
Antal Beatrix: Az esztergomi főegyházmegye állapota Kollonich Lipót érseksége kezdetén, 1695. (Kánoni kivizsgálási jegyzőkönyve alapján.) |
A nyugati latin egyház püspökjelöltjeit beiktatásuk előtt
alapos és szigorú vizsgálati eljárásnak vetette alá. A jelöltnek több, az adott
egyházmegye irányításához szükséges kritériumnak kellett megfelelnie. Így
például a máig érvényben lévő 30 éves korhatárt, illetve a törvényes
házasságból való származást már a III. lateráni zsinat (1179) előírta.[1]
Ezen túlmenően elengedhetetlen feltétel volt a püspöki székek betöltésénél a
feddhetetlen erkölcsi életvitel és a megfelelő szellemi felkészültség. Az ehhez
szükséges kivizsgálási eljárást ekkor még az érsek bonyolította le,
érsekválasztás esetében pedig az egyházmegye rangidős püspöke irányította a
vizsgálatot. Az
eljárási mód lebonyolításán a Trienti Zsinat csupán annyi módosítást tett, hogy
azt az egyházmegyei zsinatokra bízta, saját igényeik figyelembe vételével,
vagyis „a viszonyoknak megfelelő formában igyekezett érvényesíteni a középkori
jogszabályokat”.[2] Mivel
az egyházmegyei zsinatok a trienti előírásnak nem tettek eleget, XVI. Gergely
1591-ben részletesen meghatározta az üresedésben lévő főpapi székek
betöltésekor lefolytatandó kivizsgálási procedúra menetét. Megjelölte azokat a,
mindenekelőtt megbízható, személyeket, akik az eljárást lebonyolíthatják (pápai
diplomaták, nunciusok, delegátusok), meghatározta a beidézendő, általában
három, de minimum két tanúval szemben támasztott követelményeket,[3]
valamint általánosságban körülírta a jelölt személyével és a betöltendő egyházi
javadalommal kapcsolatban felteendő kérdések csoportját (tam super statu
ecclesiae quam ipsius archiepiscopi). Ezeket a kérdőpontokat (interrogatoria)
VIII. Orbán pápa, 1627-ben, külön utasításban részletesebben pontosította. A
kivizsgálási eljárást (processus informativus) csak szentszéki megbízás
alapján lehetett megindítani. A
VIII. Orbán-féle utasítás 13-13 kérdést sorolt fel, amelyekre a tanúknak,
miután esküt tettek az evangéliumra, tárgyilagos, részrehajlás nélküli
válaszokat kellett adniuk. A jelölt személyére vonatkozó kérdőpontok általában
a jelölt családi körülményeire, iskolázottságára, egyházi rendfokozatára, már
viselt tisztségeire, jellemére, mentalitására és külső megjelenésére
irányultak. A másik kérdéscsoport a püspöki székhely nagyságára, lakóira,
plébániáira és lelki életére, a székesegyház állapotára, felszereltségére, a
káptalani és egyéb javadalmakra, a püspöki jövedelmekre és rezidenciára,
valamint a szemináriumra, az egyházmegye metropóliájára, kiterjedésére
vonatkoztak. A felsorolt kérdésekre adott feleletek előtt a tanúknak pontosan
számot kellett adniuk arról, hogy honnan, mióta ismerik a jelöltet, valamint
arról, hogy információik milyen forrásból származnak. Válaszaikat általában
maguk fogalmazták meg, a jegyzőkönyvbe vett vallomásaikat sajátkezűleg
láttamozták. A tanúkihallgatások több napig tartottak, mivel a beidézett
tanúkat nem egyszerre, hanem különböző, többnyire egymást követő napokon
hallgatták meg. A
magyarországi egyházi javadalmak betöltését érintő kihallgatások, néhány
kivételtől eltekintve, Bécsben, a pápai nunciatúra palotájában, a nuncius
elnökletével zajlottak. A tanúk névsorát a nunciatúra kancellárja állította
össze, és a vizsgálati eljárás menetét is ő irányította.[4] Az elkészült
jegyzőkönyveket, az esetlegesen csatolt egyéb okmányokkal (mint például királyi
kinevező okiratok, a jelölt saját igazolását bizonyító oklevelek) együtt
felküldték Rómába, ahol a processus definitivus során, a Bíborosi
Kollégium, olykor kifejezetten a Konzisztoriális, vagy, amennyiben a püspök
kinevezéssel kapcsolatban az illetékes kormányokkal kellett tárgyalni, a 19.
századtól a Rendkívüli Ügyek Kongregációjának, (Congregatio pro negotiis
ecclesiasticis extraordinariis) tagjai véleményezték és döntöttek a jelölt
kinevezéséről. Csak ezt követően kerülhetett sor a praeconisatiora és a
bulla kiállítására, ami teljessé és véglegessé tette az egész folyamatot.[5] A magyarországi jegyzőkönyvek 1612-től kezdődnek és
maradtak fenn többé-kevésbé hiánytalan sorozatot alkotva a Vatikáni Titkos Levéltárban.
Biztos, hogy már korábban is folytattak kánoni pereket hazánkban, de ezekről
csak adataink vannak, az első ténylegesen fennmaradt processus 1612-es
dátumozású.[6]
Feldolgozásuk épphogy elkezdődött,[7]
s minél több hasonló jegyzőkönyv analízisére nyílik lehetőség, annál pontosabb
képet kaphatunk az egyes egyházmegyék, püspökségek fejlődéséről, esetleges
visszaeséséről. A vatikáni levéltárból előkerülő írásos anyagok, még a
„mozaikszerű adatok is értékesek lehetnek a korszak egy-egy egyéniségének:
püspökének, papjának, misszionáriusának vagy többé-kevésbé ismert világi
személyiségének, valamely intézménynek, püspökségnek, vidéknek, helységnek
közelebbi megismeréséhez”, nemcsak történészek, egyháztörténészek, de „a
nemzeti művelődés kutatója is” sokat meríthet belőlük.[8] Az
alábbiakban eme, jórészt tehát még feldolgozatlan iratok tömkelegéből
választottam ki feldogozásra Kollonich Lipót 1695-ös esztergomi jegyzőkönyvét.[9]
A választást alapvetően két szempont indokolja. Egyrészt a főegyházmegye
jelentősége, másrészt a történelmi határhelyzet. A 17-18. század fordulója
ugyanis a török hódítás másfél évszázadának lezárultával a magyarországi
katolicizmus történetében is új fejezetet és lehetőségeket nyitott.
Következésképpen munkám nemcsak pillanatfelvétellel szolgálhat, hanem
remélhetőleg további, egészen a 19. század derekáig elérkező, újabb és újabb
processzusokra épülő elemzések kiindulópontja is lehet. A
tanulmányban az esztergomi főegyházmegye korabeli állapotának bemutatására
nyílik lehetőségem. Arról az egyházmegyéről kapunk képet, amelynek székhelye –
a város 1683-as visszafoglalásának ellenére – még 1695-ben is Nagyszombatban
található, és amelynek vezető szerepe vitathatatlan, hiszen Esztergom a mai
napig prímási székhelyünk. Ne feledjük, a kánoni kivizsgálási jegyzőkönyvek
olyan személyek eskü alatt tett tanúvallomásait tartalmazzák, akik mind a
jelöltet, mind az adott egyházmegyét igen alaposan ismerik. A tanúknak nem áll
érdekükben hamis adatokkal szolgálni, így – bizton állítható – hogy ezen
processusok forrásértéke felbecsülhetetlen, hiszen „az új főpapról és
egyházmegyéjéről kortárs tanúk szemével kaphatunk egységes szempontok alapján
történő és számos részletre kitérő áttekintést, értékelést”.[10] Kollonich
processusa mellett felhasználtam még elődje, Széchenyi György 1685-ös,
hasonló okokból készített jegyzőkönyvének adatait is.[11] Így az olvasónak
tíz év távlatában már most lehetősége nyílik az összehasonlításra, az
egyházmegye fejlődésének lemérésére. Széchenyi processusa azért is érdekes,
mivel abban az egyik tanút épp Kollonich Lipót, akkor még bécsújhelyi
püspökként, testesíti meg. Ezáltal megtudhatjuk, mennyire tájékozott annak az
egyházmegyének az állapotáról, amelynek élén tíz év múlva ő tölti majd be a
vezető pozíciót. A
kihallgatás során beidézett tanúknak csak az esztergomi egyházmegye állapotára
vonatkozó kérdéseket kellett megválaszolniuk, azaz Kollonich személyére
vonatkozó kérdéseket és válaszokat, sajnos, a jegyzőkönyv nem tartalmaz. Ennek
oka valószínűleg Kollonich személyében, illetve az általa viselt tisztségekben
keresendő, hiszen ő ekkor – elég ha csak egyházi pályafutását tekintjük – már
több püspökség élén is vezető pozíciót töltött be, ekkor pedig már a kalocsai
érseki székből várta pápai megerősítésének megérkezését. Vagyis már nem először
folytattak le vele szemben kánoni kivizsgálási eljárást,[12] személye nem volt
ismeretlen sem a bécsi nuncius, sem a Kúria bíborosai előtt. Az
újonnan, 1695. július 14-én I. Lipót által kinevezett esztergomi érsek
kánoni kivizsgálásának vezetője Sebastiano Antonio Tanara c. damaszkuszi érsek,
bécsi apostoli nuncius. Az előírásoknak megfelelően, a bevezető szövegrészben
említést tesznek mind XIV. Gergely pápa mind VIII. Orbán pápa ide
vonatkozó utasításairól. A kihallgatások helyszíne, szintén a szokásoknak
megfelelően, a bécsi nunciatúra épülete. Időpontja pedig, ami egyben az első
két tanú meghallgatásának dátuma is: 1695. július 24. vasárnap. A
tizenhárom, az egyházmegye állapotára vonatkozó kérdőpontok felsorolása után
következnek a tanúvallomások. Ezek külön, egymást követő napokon zajlottak. Kollonich elsőként beidézett tanúja báró Maholányi János,
aki ekkor, 60 évesen, királyi udvari tanácsos és személynök. A második tanú, a
46 éves Várady László a magyar kamara tanácsosa és a királyi jövedelmek
főpénztárosa. A harmadik tanú, aki szintén a pozsonyi kamara tanácsosa, a 31
éves Palugyay Gábor. Mint látható, mindhárman világi tisztviselők, udvari,
illetve kamarai szolgálatokat láttak el. A processusban a kancelláriai
(Antonius Laurentij) hitelesítés után melléketként szerepel Lipót császár
királyi kinevező oklevele, amely elismeréssel szól a jelölt érdemeiről, az
érseki szék betöltéséhez szükséges felkészültségéről. A királyi kinevezést
Jaklin Balázs nyitrai püspök, mint királyi kancellár és Mednyánszky Pál királyi
titkár hitelesítették. A jegyzőkönyv Tanario nuncius záradékával végződik. Miután
a tanúk sokszor egymással szinte szószerint megegyező vallomásokat tesznek, így
azokat nem kívánom külön-külön bemutatni. Ezért az egyes kérdésekre adott
válaszokat, a könnyebb átláthatóság miatt, együtt értékelem, a tanúvallomások
közül megpróbálom kiválasztani a legrészletesebbet, amit majd ismertetek, és
csak az esetlegesen előforduló eltérésekre hívom fel külön a filgyelmet. A
tanúk válaszaiból először Esztergom
földrajzi elhelyezkedéséről, nagyságáról, lakosainak a számáról, azok vallási
hovatartozásáról, valamint a város földesuráról kapunk adatokat. A
kérdésre a legrészletesebb választ Palugyay
Gábor adta, miszerint Esztergom Magyarországon, a hasonló nevű megyében
található. A város egy hegy lábánál terül el, ezen a hegyen található a vár (arx),
ahol Szent István királyunk született, és aki itt érseki székesegyházat (ecclesiam
metropolitanam) emeltetett, amit viszont a török lerombolt. A város sík (amoeni)
területen, a Duna partján fekszik, viszont a mostani zavaros idők miatt
nagyrészt romokban hever. Maholányi tanúvallomása
csak annyiban különbözik ettől, hogy ő határozottabb különbséget tesz az alsó-
és a felsőváros között. A
legérdekesebb adatot viszont a városban található házakról kapjuk. Eszerint
ugyanis, míg Széchenyi processusában
a beidézett tanúk[13]
500, jórészt lerombolt házról beszélnek, addig 1695-ben ez a szám már csak
50-60 közötti. És ezek sem igazán házak, hanem inkább viskók (tuguriolis).
Érdemes még megemlítenünk, hogy Széchenyi
tanúi 100-200 Esztergomban maradt rác családról is beszámolnak (Rascianense).
Valamint, ugyancsak Széchenyi jegyzőkönyvében,
Kollonich úgy nyilatkozik, hogy
az érsekség hol Nagyszombatban, hol Pozsonyban rezideál (vel Tyrnaviae vel
Posonij). Várady
tanúvallomásából pedig még azt is megtudjuk, hogy 1683-ban, Bécs sikertelen
török ostroma után a várost felszabadították (post solutam obsidione Viennam
a Turcarum iugo ereptam). Az érseki székesegyház hollétét, állapotát,
szerkezetét, titulusát, és az esetlegesen elvégzendő felújítások szükségességét firtató második
kérdésnél Váradytól megtudjuk,
hogy jelenleg, a káptalannal együtt, Nagyszombat az érseki székhely. A
Bakócz-kápolnáról, amelynek felújítását az elhunyt érsek már megkezdte (per
defunctum archiepiscopum reparata), és ahol a plébános a szentmise
áldozatot is elvégezte (ubi plebanum sacra peragit), mind három tanú
tud, nem így viszont a székesegyház védőszentjéről. Erre vonatkozólag meglepő
módon nem tudnak pontos választ adni.[14] De ugyanez
mondható el az 1685-ben tanúskodókról is: vagy Szent Istvánt vagy Boldogságos
Szűz Máriát teszik meg védőszentnek. Viszont megtudjuk, hogy a Bakócz-kápolnát
Boldogságos Szűz Mária kápolnának nevezik, így valószínűleg innen ered a tanúk
tévedése. A
harmadik kérdésre, amely az esztergomi
egyházmegye suffraganeusaira irányult, egyedül Palugyay tudott helyesen válaszolni, miszerint Esztergom suffraganeusai:
Eger, Győr, Nyitra, Pécs, Vác és Veszprém. Maholányi ide sorolta még, az egyébként a kalocsai érseki
tartomány alá tartozó, váradi és erdélyi püspökségeket is. Várady pedig a váradi püspökséget
tulajdonította Esztergom suffraganeusának. A tévedések forrása
valószínűleg az esztergomi érsekség alá tarozó, erdélyi területen fekvő szebeni
prépostság. A
kérdőpontok negyedike a székesegyház
méltóságaira, az egyes méltóságok jövedelmére, a teológusi és penitenciáriusi
stallumokra kérdez rá. Mindhárman elmondják, hogy az esztergomi káptalan 24
kanonokból áll, de ezek, ahogy Várady és Maholányi mondják, az érsekséggel
együtt szintén Nagyszombatba tették át a székhelyüket. Ugyanakkor Maholányi fontos adatot szolgáltat
számunkra, amikor megemlíti, hogy két kanonok Esztergomban maradt, a káptalani
javadalmak összeírása végett. A viselt méltóságokról is egyformán nyilatkoznak:
az érsek utáni első méltóság a nagypréposté, őt követi az olvasó-, majd az
éneklő- és végül az őrkanonok. Várady
feltételezi, hogy vannak még egyéb méltóságok is, mint főesperesek és
prépostok, de róluk nem tájékozódott részletesebben. Említ viszont 24
presbitert, akik a kórusban zsolozsma (horas canonicas) idején cum
musicis énekelnek. A kanonokok és a méltóságok jövedelméről Várady csak
hallomás útján értesült, ez alapján évi 1000 forintra teszi a jövedelmüket. A
fontosabb főesperességeket és prépostságokat, apróbb eltérésekkel, azonban mind
Maholányi, mind Palugyay felsorolja. Mindketten három
prépostságot emelnek ki: a szentgyörgymezeit (de viridi campo), a
szenttamásit és az esztergomvárbeli (de monte Strigoniensi) Szent
Istváni prépostságokat. A főesperességeket illetően Maholányi hatról beszél, ezek: a nyitrai, a barsi, a zólyomi, a
tornai, a sasvári és a gömöri. Palugyay
ezeken túlmenően a honti, a komáromi és a nógrádi főesperességeket sorolja fel.
Ezen főesperességek jövedelmei az érseket és a kanonokokat illetik. A
kanonokok éves bevételéről más-más összeget említenek. Maholányi válasza a következőképpen hangzik: a kanonokok
jövedelme 600 forint, az oszlopos kanonokoké (dignitates vero coniunctim cum
canonicatibus) 1000 forint. Elmondja még, hogy nincs praebenda, de a
karpapságban (choro clerici) szolgálnak olyan klerikusok, akiket a
szeminárium tart el (valószínűleg kispapokra gondol), és néhány kántor is. A
kántorok javadalmazása az egyik üresedésben lévő kanonokság jövedelméből történik,
amit nemonak neveznek, de minthogy ez a poszt nincs betöltve, így a
kanonokok száma csupán 23. Ezzel szemben Palugyay
vallomása a következőképp hangzik: a káptalanok bevételeit gyarapítják az
oltárjavadalmakból (altariae) befolyó összegek, ezek az oltárjavadalmak
a Szent Katalin, Szent Margit, Krisztus teste és a Szent János oltárak. A
nagyprépost jövedelme, birtokbevételeivel együtt kb. 1000 birodalmi tallér. Az
olvasó-, őr- és éneklőkanonokok illetve az egyéb prépostságok jövedelme 900 és
1000 forint között mozog. Később azonban hozzáteszi, hogy az oszlopos kanonokok
a jelenlegi, kevésbé jövedelmező időszak miatt mindössza kb. 600 forintra
tesznek szert, birtokjövedelmük pedig 100 birodalmi tallér körüli. A
főesperesek, a kanonoki jövedelmen túl 200-300 forintot kapnak. Ő is megemlíti
a 24 presbitert, akiket prebendáriusoknak neveznek és akik a
székesegyházban szolgálnak, a kórusban teljesített munkájukért pedig az
érsektől kapják a fizetésüket. Teológusi és penitenciáriusi stallumról egyiken
sem tudnak, mint ahogy az 1685-ös tanúk sem. Tekintettel arra, hogy a
nagyprépost jövedelmét Széchenyi
tanúi is 1000 birodalmi tallérban határozzák meg, az egyszerű kanonokokét pedig
500-700 forint közöttire teszik, megállapíthatjuk, hogy a jövedelmek 10 év
alatt nem, vagy csak kis mértékben változtak. A lelkipásztori
teendőket,[15] amelyre az ötödik kérdés vonatkozik,
mindhárom tanú szerint a plébános látja el (cura animarum exercetur per
canonicum plebanum), úgy Nagyszombatban, mint Esztergomban.[16]
Viszont az esztergomi plébánost a nagyszombatiak választják (plebanum, qui
eligitur a civitate, Tyrnaviae per plebanum). Széchenyi tanúi közel azonosan vélekednek, miszerint jelenleg az
esztergomi káptalan, minden szükséges felszereléssel, a keresztelőkúttal együtt
Nagyszombatban található, így a parókia is ott működik, minthogy Kollonich
szerint a lelkipásztori teendőket Esztergomban a káptalan látta el. A tanúk
elmondják még, hogy mindkét városban van keresztelőkút is, mivel a kérdés erre
is irányult. A
hatodik kérdés a székesegyház
felszerelésére, a lelkipásztori feladatok elvégzéséhez szükséges berendezések
meglétére kíváncsi. Konkrétan rákérdez a kórusra, az orgonára, a harangtoronyra, a harangokra és a temetőre. A
kérdésre mindkét érsek tanúi tartalmilag megegyező válaszokat adtak. A
nagyszombati szentély (sacrarium) kellően felszerelt a szükséges liturgikus
eszközökkel, mindenféle, az egyházi szertartás, az istentisztelet
lebonyolításához elengedhetetlen felszereléssekkel, így, a kérdésben felsoroltakkal
is, rendelkezik. Esztergomból viszont mindezek hiányoznak. Palugyay válaszában mindehhez
hozzáfűz egy apró részletet, miszerint az említett, értékes felszerelések a
király bőkezűségének köszönhetőek. A
hetedik kérdés a székesegyházban lévő
ereklyékre, azok őrzési módjára irányul. Erre vonatkozólag a tanúk csak
kisebb, ünnepi alkalmakkor kiállított relikviákról tudnak. Egy nagyobbat is
említ viszont Maholányi,
méghozzá Szent Adalbert koponyáját (granium), amit Nagyszombatban arany
tetővel lezárva őriznek. És amit időnként, egyéb ereklyékkel együtt, kiállítanak,
hogy a hívek tiszteletüket tehessék előtte. Esztergomi ereklyékről viszont ő
sem hallott. Széchenyi processzusában
Kollonich, Maholányival együtt
megjegyzi, hogy Pozsonyban
őrzik Elemózsiás Szent János testét (corpus beati Ioannis Elemosinaij).
Ami teljes mértékben helytálló értesülés, hiszen még 1623-ban Budáról Pázmány
vitette át Pozsonyba Alamizsnás Szent János holttestét.[17] Talán nem
véletlen, hogy Széchenyi
jegyzőkönyvében a pozsonyi ereklyéket is megemlítik, és igaza volt Kollonichnak
amikor azt nyilatkozta, hogy az érsekség hol Nagyszombatban, hol Pozsonyban
rezideál. (Ld. 1. kérdőpont). A
nyolcadik kérdésnél, amely az érseki
rezidenciáról kér felvilágosítást
(van-e egyáltalán, hol és milyen távolságra található a székesegyháztól,
illetve szükséges-e a felújítása), értesülünk arról, hogy az esztergomi
érsekség palotája jelenleg Nagyszombatban, a temető mellett, a székesegyháztól
körülbelül 15 lépésre található, amelynek egy részét az elhunyt érsek nemrég
felújíttatta. Megtudjuk még, hogy Pozsonyban is létezik érseki palota, ez
viszont belsőleg komoly renoválásra szorul. Várady hozzáteszi még, hogy a tetőt viszont már megújították. Palugyay mondja el, hogy az esztergomi
érseki palotát az Udvari Kamara hozatta helyre (recuperavit a camera aulica
suae maiestatis), de belsőleg még nincs kellőképpen felszerelve. Mivel,
ahogy azt Széchenyi tanúitól megtudjuk, az esztergomi rezidenciát korábban
a török teljesen lerombolta. Igen előkelőek viszont a nagyszombati, a pozsonyi,
az érsekújvári és a garamszentkereszti paloták, tekintve, hogy ezeket az
elhunyt érsek már felújíttatta. A kilencedik kérdés az érsek havi illetve évi jövedelmére,
ezek bevételi forrásaira, és a jövedelmek egy részének más célokra történő
fordítására (pensione onerati) vonatkozik. Ezúttal, az információk fontosságára
való tekintettel, mindhárom tanúvallomást sorrendben ismertetem. Maholányi szerint az érsek havi
jövedelme, a pensione onerati levonása után, nem haladja meg a 20 ezer
forintot. Ez 15 ezer római scudóból (aranyból), valamint birtok- és
földesúri jövedelmekből áll össze (consistunt in bonis, seu dominiis).
Bár a birtokok nagyrészét a háború elpusztította. Ezenfelűl az érsek jövedelmét
képezik a tized- és pisetumjövedelmek is. A pisetum a
körmöcbányai (Cremnijtij) ezüst vagy arany 1/48-ad részét jelenti, ami jelenleg
évi 6-8 ezer forinttal emeli meg az érseki jövedelmet, viszont ez az összeg
több is lehetne, ha a bányát nem árasztotta volna el a víz. A pisetum
jövedelemből Pázmány ötezer forintot a nemesi kollégiumnak adományozott (cardinalis
Pasmanni pendere pro convictu nobilium quinque millia florenorum), de ezt a
két utóbbi érsek nem fizette ki. A fent említett 30 ezer forintos összegen túl,
a Magyar Kamara évi hatezer forintot fizet ki az érseknek, amit az ország
szegény papjai között kell szétosztania. Várady
vallomásában úgy tudja, hogy az érsek jövedelme a valamikori bérbeadott tizedekből
24 ezer forint, ezenfelűl pedig birtokaiból származik minimális összegű
készpénz. Így az érsek havi jövedelme eléri a mintegy 30 ezer forintot.
Ezenkívül az érsek a pisetum jövedelmet is élvezi, amit Körmöcbányáról
kap ezüstben vagy aranyban. Egy-egy jövedelmező évben, Várady szerint, az
érsekség bevétele akár a 40 ezer forintot is elérheti. A legutóbbi érsek
jövedelme ezzel szemben, úgy hallotta, 20 ezer forintnyi összeget tett ki,
amiből ötezer forintot a jezsuiták nemesi kollégiumának kellett kifizetnie (ex
quibus pecuniis tamen dicitur debere dominus archiepiscopus solvere patribus
societatis quinque circiter millia florenorum pro convictu nobilium).
Valamint a magyarországi szegény plébánosoknak is (in favorem parochorum de
pauperatorum totius Hungariae) tartozik fizetni hatezer forintot, de ezt az
összeget a kamarától megkapja, hiszen maga Várady szokta átutalni. Palugyay véleménye szerint, a mostanság kevésbé jövedelmező
időszakokban (pro sterilitate moderni temporis), az érsek havi jövedelme
30 ezer forint lehet. Ez a bérbeadott tizedekből áll, amiért a bérlők vagy
haszonbérlők (ab arrendatariis, seu conductoribus) készpénzben fizetnek.
A bányajövedelem, vagyis a pisetum alkotja az érsek másik bevételi
forrását, ami 1/48-ad rész ezüst vagy arany, ez az összeg a kibányászott
nemesfém mennyiségétől függ. Palugyay tudja, hogy 1692-ben a pisetumból
az érseknek 30 ezer forint bevétele származott, de ebből a császár miniszterei
bizonyos összeget le szoktak venni. Az egyik évben pedig a császár az egész
összeget lefoglaltatta. Ha viszont a kevésbé jövedelmező éveket nézzük (annis
infoecundis), akkor a pisetumból évente kb. 8 ezer forint jut az
érseknek, amiből ötezer forintot Pázmány rendelete értelmében, a nemesi kollégiumnak
kell kifizetni, ennek azonban a Pázmányt követő négy érsek nem tett eleget,
mivel ők is alapítottak hasonló intézményeket. Miután II. Ferdinándnak vissza
kellett adnia 99 templomot a protestánsoknak (haereticis), a Magyar
Kamara évi hatezer forintot juttat az esztergomi érseknek, hogy azt a szegény
plébánosoknak adja. Pensioról nem tud, vagy arról, hogy egyházi részről,
az érseki jövedelmet egyéb kötelezettségekkel megterhelték volna. Viszont az
elhunyt érsek visszaszerezte az érsekújvári és esztergomi rezidenciáit,
valamint ennek tizedeit, de meg kellett egyeznie a Kamarával, hogy a végvári
katonák eltartására évi 1500 köböl gabonát és 400 rajnai forintot fog
biztosítani. Minderről 10 évvel korában Széchenyi
tanúi a következőképp nyilatkoznak. Kollonich
15 ezer forintra teszi az érsek havi jövedelmét, ami a tizedekből és a
bányajövedelemből áll. Bár a háború miatt az érsek bányajövedeleme megcsappant
(non erit idem fructus). Maholányi
érdekes módon ekkor többnek, kb. 30 ezer forintnak gondolja az érseki
jövedelmek havi összegét, ez szerinte pénzből, búzából és borból tevődik össze.
A jövedelmezőbb években viszont ez az összeg a duplájára is emelkedhet. Adatai
valószínűleg valósak, mivel 12 évig a jövedelmek intézője volt. Pensioról
nem tud Maholányi, csak néhány kisebb egyházi kötelezettségről szerzett
tudomást. Szentiványi még ennél
is többre, 40 ezer forintra becsüli a befolyt jövedelmek összegét. Ez nála is a
bányajövedelemből, a bor illetve a búza tizedekből adódik. Viszont csak ő
említi meg a nemesek nevelésére szánt évi ötezer forintos juttatást (dare
quinque mille florenorum annuatim pro educandis nobilibus), és ez is csak
utólagos beszúrásként, a lap szélén található. A tizedik kérdés a plébániák számára, keresztelőkútjaikra
irányul. Illetve arra, hogy társaskáptalannal, férfi vagy női kolostorokkal,
vallási társulásokkal, kórházzal esetleg zálogházzal rendelkezik-e a város?
Maholányi úgy tudja, hogy Nagyszombatban a Szent Miklós plébánia az egyetlen,
itt is kanonokok látják el a lelkipásztori teendőket. A szerzetesrendeket
illetően elmondja, hogy van egy ferences és egy klarissza monostor, valamint
vannak jezsuiták, akik az egész országban ismert egyetemen oktatnak. Vallási
társulatok is működnek a városban. Sőt szegényházról is tud, zálogházról (mons pietatis) viszont nem, mintahogy erről
egyiken sem. Várady és Palugyay ezzel szemben nemcsak a nagyszombati, de az
esztergomi parókiáról is tud. A pozsonyi társaskáptalanról (capitulum collegiatum) csak Várady tesz
említést. A jezsuitákon túl, akik az egyetem mellett, egyéb iskolákkal is
rendelkeznek Nagyszombatban, a pálosok (patres
sancti Pauli primi eremitae) rendházát is szóbahozza. A Maholányi
vallomásában említetteken túl még a bencésekről beszél, illetve úgy hiszi, hogy
a Szent Lázár Lovagrendnek is működik valamilyen alapítványa (fundatio pro Lazareto) a városban, ahol
az egészségileg már legyengült embereket (quorum
valetudo est desperata) gondozzák. Palugyay Esztergomról is beszél, ahol
ferencesek és jezsuiták tevékenykednek. A jezsuitáknak még Széchenyi alapított
itt rendházat, teszi hozzá. A nagyszombati rendházakat ő is a Váradynál
hallottak szerint sorolja fel, azzal a különbséggel, hogy a lovagrendet nem
említi, szerinte a kórházat a jezsuiták és a ferencesek tartják fenn. A
szerzetesrendekkel kapcsolatban Széchenyi
tanúi is hasonlóan vélekednek, mindösszesen annyi adalékkal, hogy Kollonich a pozsonyi ferences
rendházat is megjelöli, Szentiványi pedig
még nagyszombati hitbuzgalmi egyesületekről (congregationes) is
tudomással bír. Az egyházmegye nagyságáról és a környező
településekről, a
tizenegyedik kérdésben, annyit tudunk meg, hogy az esztergomi főegyházmegye
igen nagy területen fekszik, ennélfogva kiterjedését nehéz pontosan
meghatározni. Maholányi 40
magyar mérföldben határozza meg a főegyházmegye nagyságát, Várady csak annyit mond, hogy három
megyére terjed ki és 30 mérföldnél nagyobb, míg Palugyay szerint 20 mérföld hosszú és 15 mérföld széles az
egyházmegye területe, mindez a suffraganeusai nélkül. A nagyobb városok Maholányinál: Esztergom, Pozsony,
Nagyszombat, Érsekújvár, Pozsonyszentgyörgy, Bazin, Modor, a hét bányaváros, valamint
több szabad királyi- és mezőváros. Várady
Pozsonynál hozzáteszi, hogy jelenleg ez az ország fővárosa (metropolis
Hungariae), és mint fontosabb városokat említi még meg Trencsént és
Szakolcát. Széchenyi idejében a főegyházmegyét 8-11 megyenagyságúnak vélik a
tanúk, ugyanennyi szabad királyi várossal. A
tizenkettedik kérdésnél, amely a
városban működő szemináriumokra, azok hallgatói számára vonatkozik, a
teljesen kimerítő választ csak úgy kapjuk meg, ha a tanúk válaszait egymással
kiegészítjük. A Collegium rubrorumot, amely az óbudai prépostság
jövedelméből létesült (ex redditibus praepositurae veteris Budae), mindhárman
megemlítik. Ide Maholányi
szerint 80 növendék jár, Palugyay szerint
csak 30, Várady nem tud pontos
számot, mindössze annyit, hogy az itt tanulók a jezsuita tamplomban szolgálnak
szállásért és ellátásért cserébe. Ezen kívül Maholányi a nagyszombati káptalani kollégiumot említi még, ahol
12 klerikus tanul, akik a káptalanban is tevékenykednek. Várady a Rubrorumon kívül a
Szelepchényi érsek által 50 ezer forintos tőkével (melynek kamat évi háromezer
forint) alapított szemináriumról értesült. A szemináriumban tanulók számát nem
ismeri pontosan, mindenesetre sok növendékről tud. A harmadik az ősi
szeminárium, 13-14 diákkal, akik a főszékesegyházban szolgálnak. Palugyay a nemesi kollégiumot említi
még, amely kollégiumnak, mint már tudjuk, a pisetum jövedelemből ötezer
forint jár, ezen kívül pedig további két papi szemináriuma van a városnak, a
már említett Collegium rubrorum, és a 20 diákkal működő Stephaneum,
ahol bölcseleti és teológiai tudományokat oktatnak (perficiant studia
philosophica, et theologica). Széchenyi
processusában ehhez képest három tanintézményről esik szó: a jelenleg
Nagyszombatban működő esztergomi káptalani iskoláról (seminarium capituli
Strigoniensis), ahol 30 diák tanul, és ahol a szegényeket és a nemeseket
külön oktatják. Valamint egy, a jezsuiták által fenntartott szemináriumról, és
Szelepchényi szemináriumáról (seminarium nuper fundatum ab ultimo domino
archiepiscopo) tesznek említést a beidézett tanúk. Összefoglalva
tehát, 1695-ben Nagyszombatban az egyetemen kívűl öt szeminárium működik: 1)
az esztergomi káptalan papnevelője, a seminarium capituli, 2)
a Pázmány által továbbfejlesztett Oláh Miklós-féle szeminárium, aminek a neve
Szent István-szeminárium lett, vagyis a Stephaneum, de ezt nevezték még seminarium
antiquissimumnak, esetleg seminarium Pazmanianumnak is, 3)
a szegény nemes ifjak számára 1619-ben, szintén Pázmány által alapított Bursa
(seminarium) sancti Adalberti, 4)
az 1649-ben, Lippay György kezdeményezésére felállított és az általában csak Collegium
rubrorumként említett Collegium Generale, 5)
és a Szelepchényi alapította (1678) seminarim Marianum.[18] A
tizenharmadik, és egyben utólsó kérdés az
érseki szék megüresedésének időponjára, és körülményeire irányul. A
három tanú megegyező választ ad arra vonatkozólag, hogy az érseki szék az előző
érsek elhalálozása miatt ürült meg, az üresedés időpontját illetően viszont
eltérő adatokkal szolgálnak. Maholányi
szerint február 17-én halt meg az érsek, Várady
csak a hónapot, februárt tudja megadni, a helyes válasz pedig ezúttal is Palugyay szavaiból derül ki,
miszerint az érsek február 18-án hunyt el. Rövid
összegzésként elmondható, hogy Kollonich esztergomi jegyzőkönyvét, a tanúk
széles körű informáltságára való tekintettel, még a processusok között
is kiemelkedő helyre kell tennünk. A tanúk válaszait összevetve, egymással
kibővítve, olyan gazdag átfogó ismeretanyagra tehettünk szert az esztergomi
főegyházmegyével kapcsolatban, amivel kevés korabeli forrás rendelkezik. A
tanúk a feltett kérdésekre munkakörükből adódóan, illetve személyes
tapasztalataik alapján tudnak pontosan válaszolni, ismereteik, tájékozottságuk
az egyházmegye állapotáról rendkívül részletesek. Alapos felkészültségüknek
köszönhetően kimerítő, szinte minden részletre kiterjedő módon tudnak
feleleteket adni. Különösen az érsekség jövedelmeire vonatkozó információik
értékesek, hiszen a pénzügyekre vonatkozó iratok az ő kezükben is megfordultak,
sőt egyes kifizetéseket személyesen intéztek, mintahogy tette azt például
Várady (ego illa exsolvere consuevi). Számunkra
és persze a jegyzőkönyv szempontjából is, a legtöbb és leghasznosabb adatokkal
mindazonáltal Palugyay Gábor rendelkezett, aki egyébként, mint a Collegium
rubrorum volt növendéke valószínűleg papi pályára készült. Tájékozottsága
tízévi, az elhunyt Széchenyi György érseknél teljesített szolgálatának
köszönhető (scio ex decennali servitio praestito domino archiepiscopo nuper
defuncto). A másik két tanú is megfelelően iskolázott lehetett, Maholányi
személynökként feltehetőleg jogi tanulmányokat végzett, de a kamarai
alkalmazottaktól is elvárták a megfelelő képzettséget, hiszen mint tudjuk: „a
hivatalnokok bizonyára kivétel nélkül elvégezték a latin gimnáziumot, annak
befejező, rhaetorikai osztályát, sokan valószínűleg philosophiát és logicát is
hallgattak. Theologiát végzett, de a felszentelés előtt az egyházi pályáról
lemondó fiatal emberek alighanem többen is lehettek a kamara hivatalnokai
között”[19] E
két jegyzőkönyv adatainak összehasonlító elemzésével az esztergomi
főegyházmegye, illetve Esztergom s Nagyszombat városainak tíz év alatt
lezajlott változásait követhettük nyomon. 1685-ben országunkat még a török
tartja megszállva és kevéssel Széchenyi jegyzőkönyvének elkészülte után
Esztergomnak még egyszer meg kell vívnia Ibrahim pasa csapataival
(július–augusztus). A városra mért, immár utólsó török támadás is súlyos
csapást és pusztítást hoz Esztergom számára. A rombolás mértékét jól tükrözik
az első kérdőpontra adott válaszok, a házak illetve a lakosok számának
erőteljes csökkenését mutatván. A
jegyzőkönyvek siralmas állapotban festik le az egyházmegye viszonyait: egy
szinte teljesen lakatlan, sivár, romokban heverő város tárul a szemünk elé. A
még mindig bizonytalan közállapotok tükröződnek abból, hogy a tanúk egyike sem
tudja pontosan meghatározni az egyházmegye kiterjedésének nagyságát. Tíz év
rövid idő ahhoz, hogy egy várost – szinte a semmiből – fel lehessen
virágoztatni, kevés ahhoz, hogy újból megindulhasson az élet, de ennek kezdeti
jelei már kiolvashatóak Kollonich jegyzőkönyvéből. Bár az érseki jövedelmek, és
az ezt alkotó bevételi források tételei 1685-höz képest alig mutatnak
emelkedést (az egyedüli változást a szegény plébánosok számára nyújtott évi hatezer
forintos kamarai juttatás rendszeressé válása jelenti), de már tanúi lehetünk
a, bár még csak lassú, de már megkezdett újjáépítési munkálatok beindításának a
porig rombolt város életében. Széchenyivel együtt immár a Kamara is elkezdi az
érseki rezidenciák, illetve a Bakócz-kápolna felújítását. Ezen munkálatok
természetesen még nem olyan mértékűek, hogy egyáltalán szóba kerülhetne az
érsekség visszatelepülése egykori, és immár kamarai igazgatású székhelyére. Lassan a szerzetesrendek fokozatos visszatelepülése is
megindul a városba, és pozitív változásokat figyelhetünk meg a papi
szemináriumok hallgatói számának alakulásában is. Hiszen, a Mohács óta állandó
paphiányban szenvedő magyar katolicizmus számára az egyik legfontosabb
feladatot még ekkor is a megfelelő papi utánpótlás biztosítása jelenti.
Szüksége is lenne kellő számú klerikusra a katolikus egyháznak, olyanokra, akik
támaszt nyújthatnának a mindenüket elvesztő, bizalmatlan, kiábrándult és a
lelkileg teljesen meggyötört, tűrőképessége határára került lakosság részére. Nem
kis feladat nehezedik tehát a magyar katolikus egyház soron következő
érsekeinek a vállára, a vázolt nyomorúságos állapotból kell ismét működőképessé
tenniük egyházmegyéjüket. Ezen, a Széchenyi és Kollonich által megkezdett, folyamatok
részletes és hiteles módon tárulnak majd elénk a többi, hasonló okokból felvett
jegyzőkönyvek sorozatos feldolgozása s összevetése után. A további
jegyzőkönyvek elemzése képet ad majd számunkra arról, hogy a „számtalan egyéni
tragédia ellenére a lakosság”[20]
hogyan éli túl a háború okozta mély nyomokat, a rájuk nehezedő
megpróbáltatásokon hogyan lesznek úrrá, hogyan népesül be ismét Esztergom
városa, gazdasága hogyan indul ismét virágzásnak, és végül hogyan lesz majd
újból az ország egyházi és szellemi központja. Nem utólsó sorban pedig arra is
választ kaphatunk, hogy mindezen eredmények elérése érdekében egy-egy érsek
milyen áldozatokat hozott. Jegyzetek[1] Galla
Ferenc: A püspökjelöltek kánoni
kivizsgálásának jegyzőkönyvei a Vatikáni Levéltárban. In: Levéltári Közlemények, 1942-1945.
(továbbiakban: Galla, 1945.) 142.
p.; illetve: Hubert Jedin: A zsinatok története. Bp., 1998. 51.
p. A zsinat ezen dekrétuma később, IX. Gergely alatt a Corpus Iuris Canonici-be
is bekerült. [2] Galla,
1945. 143. p. [3] A tanú
legyen „komoly, tárgyilagos, vallásos”, a helyzetet alaposan ismerő személy.
Bizalmas úton, az adott ország világi vagy egyházi illusztrisai közül kell
beidézni. Többször tettek tanúvallomást a Pázmáneum illetve a Collegium
Germanicum et Hungaricum hallgatói is. Galla,
1945. 146-151. p. [4] Tusor
Péter: Eszterházy Károly kánoni kivizsgálási jegyzőkönyvei a Vatikáni
Levéltárban. In: Kovács Béla
(szerk.): Eszterházy Károly Emlékkönyv. Eger, 1999. (továbbiakban: Tusor, 1999.) 24. p. [5] Bánk
József: Egyházi jog, az egyházi
alkotmányjog alapjai. Bp., 1958.
(továbbiakban: Bánk, 1958.) 104. p. [6] Tusor,
1999. 24. p. [7] Ld. pl.: Molnár Antal: Adatok
a váci püspökség török kori történetéhez. In: Egyháztörténeti Szemle, 2001. 2. sz. 57-86. p.; Uő:, A kalocsai érsekség a 17. században a püspöki processzusok
tanúvallomásainak tükrében. In: J.Újváry
Zsuzsanna (szerk.): Ezredforduló – századforduló – hetvenedik évforduló.
Ünnepi tanulmányok Zimányi Vera tiszteletére. Piliscsaba, 2001. 149-163. p. [8] Galla
Ferenc: Magyar tárgyú pápai felhatalmazások, felmentések
és kiváltságok a katolikus megújhodás korából. Bp., 1947. 15. p. [9] Lelőhelye:
Archivio Segreto Vaticano (továbbiakban: ASV.) Archivio Concistoriale,
Processus Consistoriales, vol. 89, fol. 477r-485v. [10] Tusor,
1999. 25. p. [11] Lelőhelye: ASV. Archivio della Nunziatura
Apostolica in Vienna, Processi dei Vescovi e degli Abbati, no. 222. [12] Nyitrai, győri, kalocsai
processusát Galla Ferenc is említi. A bécsújhelyit viszont nem látta, de
feltehetőleg az is létezik. Kollonich tehát ezúttal már ötödik alkalommal vált
főszereplőjévé vele szemben lebonyolított kivizsgálási eljárásnak. Galla, 1945. 170-174. p. Téves viszont
Szabó László feltételezése, amikor Kollonichot egri érsekként említi: Szabó László (szerk.): Körmend története. Körmend, 1994.
143. p. [13] Széchenyi processusában a megidézett három tanú egyike a már
említett Kollonich Lipót. A második tanú neve sem ismeretlen számunkra, ő
Maholányi János, aki ekkor még csak udvari titkár, a harmadik pedig a jezsuita
rend egyik tagja, Szentiványi Márton, aki egyébként az egyik leggyakrabban
beidézett tanú a 17. század során. [14] Maholányi, tévesen, úgy gondolja, hogy az esztergomi
főszékesegyház Szent István király titulusa alatt áll, akit Szent Adalbert itt
keresztelt meg. [15] A cura animarum pontosan,
a hívek természetfölötti életének gondozását, ápolását, növelését jelenti, ami
a plébánosnak, mint aki egyben a hívek lelkipásztora is, az egyik fő feladata.
Ezt fordítottam rövidebben lelkipásztori teendőknek. Bánk, 1958. 162. p. [16] Kivitételt képez Maholányi
vallomása, mivel szerinte a plébános csak Nagyszombatban látja el a lelkipásztori
teendőket. [17] A holttestet még a török szultán
ajándékozta Mátyás királynak. Schütz
Antal (szerk.): Bp., 1995. 59-60. p. [18] Ahogy azok, a bőséges
szakirodalomban is szerepelnek. Hermann
Egyed – Artner Edgár: A hittudományi kar története. Bp.,
1938. 84-91. p.; Balanyi György: Pázmány Péter és a papnevelés. In: Theologia, 1937. 116-119. p.; Hermann Egyed: A katolikus egyház
története Magyarországon 1914-ig. München, 1973. (Dissertationes Hungaricae ex
historia Ecclesiae I.) 245-252. p.; Lukács
László – Szabó Ferenc (szerk.):
Pázmány Péter emlékezete. Roma,
1987. 296-298, 353. p. [19] Fallenbüchl Zoltán: A Magyar Kamara
tisztviselői a XVII. században. In: Levéltári Közlemények, 1968. 2. sz. 233-268. p., 239. p. [20] Kristó
Gyula – Barta János – Gergely
Jenő: Magyarország története
előidőktől 2000-ig. Bp., 2002. 313. p. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |