11. évfolyam 1.
szám |
Anka László: Apponyi Albert gróf és a kongruatörvények |
Bevezető A kongrua (congrua sustentatio) fogalma tartalmát tekintve
kettős jelentéssel rendelkezik. Egyfelől általános – keresztény vallásfelekezetektől
független – értelemben jelenti a lelkészeknek az egyházi jövedelem
kiegészítéséül folyósított állami támogatást, másfelől szűkebb értelemben
jelenti a katolikus papi fizetés minimumát. Utóbbi jelentéstartalmából
fejlődött ki a 19. század során a ma is használt általános értelme. Az alábbi
tanulmányban a kongruával általános értelemben (a lelkészeknek az egyházi
jövedelem kiegészítéséül folyósított állami támogatásként) foglalkozunk. Magyarországon a tizenkilencedik
század második felében és a huszadik század első két évtizedében zajló
különböző egyházpolitikai viták – katolikus autonómiai szervező kongresszusok
(1870-1871, 1897-1902) és törvényjavaslatok (1917), kongruatörvények (1898,
1909) – jelentős része az áprilisi törvények elfogadásáig nyúlnak vissza. Az
1848. évi XX. törvénycikk foglalkozott a vallás kérdésével, de mint az áprilisi
törvények nagyobb része, ez is csak kerettörvénynek számított, amelyet a
korabeli honatyák konzervatív liberális felfogása szerint konkrét tartalommal
megtölteni a későbbi idők parlamentjeinek kellett volna. Így ez a törvény és az
erre való hivatkozás a kiegyezés után a dualista rendszer egész
egyházpolitikáját végigkísérte. A hivatkozási/igazodási alapot e törvény
harmadik paragrafusa kínálta, amely a következőket tartalmazta: „Minden bevett
vallásfelekezetek egyházi és iskolai szükségletei közálladalmi költségek által
fedeztessenek, s ez elvnek részletes alkalmazásával a ministerium az illető
hitfelekezetek meghallgatásával a közelebbi törvényhozás elébe kimerítő
törvényjavaslatot fog előterjeszteni.”[1]
Az egyházpolitikának a katolikusokat érintő részét komolyan befolyásolta az a
tényező – és ez első helyen állt a politikusok és egyháziak gondolkodásában az
érvek között –, hogy az apostoli magyar király a magyarországi katolikus
egyházat érintő valamennyi jogot gyakorolta annak főkegyuraként. Apponyi Albert gróf (1846-1933)
hosszú politikai pályafutása során két alkalommal foglalkozott a lelkészi
kongrua kérdésével. Első alkalommal 1898 tavaszán, amikor Wlassics Gyula, a
Bánffy-kormány vallás- és közoktatásügyi minisztere benyújtotta a parlament
képviselőházának vonatkozó törvényjavaslatát. Ekkor a Nemzeti Párt vezéreként
ellenzéki pozícióból vett részt annak vitájában. Második alkalommal 1909-ben
került a képviselőházi politika felszínére a téma, ekkor Apponyi Albert gróf
maga volt a koalíciós Wekerle-kormány vallás- és közoktatásügyi minisztere
(1906-1910) és a kapcsolódó törvényjavaslat előterjesztője is. Apponyi Albert akár ellenzéki,
akár kormánypárti pozícióban politizált,[2] a
katolikus egyházzal kapcsolatban három törvényalkotási kísérlet mindig nagyon
érdekelte.[3] A
katolikus vallás- és tanulmányi alapokat meg akarta őrizni, hogy a katolikusok
oktatására fordítsák, s a hívek beleszólhassanak azok kezelésébe illetve
felügyeletébe. A katolikusok számára autonómiát akart kivívni a protestáns
egyházak önkormányzatának mintájára. Addig pedig, amíg ilyen autonómiával nem
rendelkeznek – vagyis amíg a katolikusok az egyházi vagyon felhasználásáról, az
egyház oktatási intézményeinek irányításáról nem maguk dönthetnek, nem
szólhatnak bele –, helyesnek látta, hogy állami segéllyel támogassa a katolikus
alsópapság lelkészi munkáját. E tanulmányban az utóbbi kérdésével foglalkozunk. Apponyi Albert három kötetnyi
memoárt hagyott maga után az utókorra. Ezekben ugyan tág teret szentelt
katolikus hitének, a pápákkal való találkozásainak, katolikus
olvasmányélményeinek, híres nyugat-európai katolikus gondolkodókkal való
találkozásainak, de egyetlen sort sem írt saját egyház- és valláspolitikájáról.[4]
Emlékiratainak még az 1890-es években zajló egyházpolitikai harcokkal
foglalkozó fejezetében is felületesen, mintegy mellékesen kezelte a korabeli
események és politikája bemutatását (az 1894-95-ös esztendők alapvetően a miniszterelnöki
tisztség megszerzéséért folytatott politikai versenyfutással teltek, ezért
számára a komoly állásfoglalást kívánó viták nem jöttek jókor).[5]
Így a kongruatörvényekkel kapcsolatos viszonyát korabeli magán- és hivatalos
levelei, parlamenti felszólalásai, törvényjavaslata, valamint annak indokolása
és a sajtónyilatkozatok tükrében vizsgálhatjuk meg. Nem lehet megfeledkezni
arról sem, Apponyi úgy lett vallás- és közoktatásügyi miniszter és úgy
terjesztett elő törvényjavaslatokat, hogy soha nem készült erre a szerepre
tudatosan és nem is rendelkezett ennek megfelelő miniszteri koncepcióval.
„Ennek az én tárcavállalásomnak erős politikai háttere volt, mert éppen ettől a
tárcától fáztam leginkább, tekintettel az annak keretében előforduló kényes
egyházpolitikai kérdésekre. Mégis vállalnom kellett, mert a néppárt természetszerűleg
nagy súlyt fektetett annak miként való betöltésére, mivel pedig, tekintettel a
szövetkezett pártok liberális elemeire, nem vihette keresztül, hogy az ő
köréből vétessék a vallás- és közoktatásügyi miniszter, egyedül az én
személyemben talált elegendő garanciát a szívén fekvő vallási érdekek
szempontjából.”[6] Apponyi Albert az 1898-as
kongruatörvény vitájában A 19. század végi Európában két formája létezett a
lelkészek anyagi támogatásának. Egyes országokban (Belgium, Franciaország)
kvázi állami hivatalnok módjára kapták fizetés formájában a támogatást a papok.
Más országokban (Német Császárság, Osztrák Császárság) a lelkészek ellátásáról
a vallásfelekezetek tagjainak kellett gondoskodniuk, az állam ehhez rendelt
kiegészítő támogatást. Magyarországon a tizenkilencedik század végéig egy
1802-es királyi rendelet volt érvényben, amely a lelkészek éves jövedelmét 300
forintban állapította meg. 1898-ra az ebből eredő helyzet már tarthatatlanná
vált. Wlassics Gyula kultuszminiszter „a
lelkészi jövedelem kiegészítéséről” című törvényjavaslathoz mellékelt
indoklásban a célt és az irányt tömören ismertette.[7] A
magyar állam a törvényesen bevett vallásfelekezetek lelkészeit anyagi
támogatásban kellett, hogy részesítse, mivel a lelkészek erre rá voltak
szorulva. A lelkészi jövedelmek az egyes vallásfelekezeteken belül is eltérőek
voltak. A lelkészi jövedelem mértékét az egyházközségi adók és a lelkészséghez
tartozó birtokok mérete és termelékenysége határozták meg. Az állam azt
vállalta magára Wlassics felfogásában, hogy az eltérő szintű jövedelmeket
kiegészítve egyenlíti ki. Ezzel együtt az állam nem akart az autonóm jogkörökbe
beleszólni. A miniszter ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a kongruába foglalt támogatás
csak jövedelem-kiegészítésre fordítható, másra nem. A törvényjavaslat a latin, görög,
és örmény szertartású katolikus lelkészek kivételével valamennyi törvényesen
bevett vallásfelekezet lelkészeinek jövedelem-kiegészítésével foglalkozott. A
katolikusok azért maradtak ki a törvényi intézkedésből, mert jövedelmeik
összeírása, amelyet a főkegyúri jogokat gyakorló király utasítására rendeltek
el, még nem zárult le, így nem tudták pontosan meghatározni, mekkora összeget
kellene a kincstárnak fordítania a katolikus kongrua rendezésére éves szinten.
És a törvényjavaslat tárgyalásával párhuzamosan zajlott éppen a katolikus
autonómiát szervező második kongresszus is (1897-1902). A többi törvényesen bevett
vallásfelekezet lelkészeinek jövedelmét éves szinten 1600, illetve 800 koronára
egészítette ki az államkincstár, amennyiben a lelkész magyar állampolgár volt.
A törvény elfogadása után alakuló új lelkészi állásnál csak akkor történhetett
meg a jövedelem-kiegészítés, ha a felekezet részéről történő előterjesztést a
vallás- és közoktatásügyi miniszter is indokoltnak tartotta. A jövedelem kiegészítését
minden lelkész főhatósága vagy hitközsége a törvény elfogadása után egy éven
belül kérvényezhette a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztériumnál. A kiegészítés
eltérő mértékét a lelkész iskolázottsági szintje határozta meg. Az ezerhatszáz
koronás kiegészítés feltételéül Wlassics miniszter a szabályos lelkészi képzést
és minimum három évi hittudományi, vagy hittani intézeti iskolázottságot és
ottani eredményes vizsga letételét szabta meg. Az ez alatti képzettséggel
rendelkező lelkészek számára csak nyolcszáz koronáig kiegészülő támogatást lehetett
kérvényezni. Természetesen, ha utólag elvégezte a lelkész az előírt
tanulmányokat, amelyek által elnyerhette az ezerhatszázas szintig való
kiegészítést, úgy ezt megadták neki. Nem minden lelkész formálhatott
jogosultságot a kongruára. Büntetett, hivatalvesztett személyeknek, olyanoknak,
akik államellenes, vagy erkölcstelen magatartást tanúsítottak nem járt
kiegészítés. A jogalkotó elképzelése szerint kilenc
esztendő alatt kellett felemelni a lelkészi jövedelmeket 1600, illetve 800
koronára. Az első három év alatt 1200, illetve 600, a második hat év alatt
1600, illetve 800 koronára. A kongrua megállapításához az
alábbi jövedelmeket lehetett felszámítani: a földbirtok haszonbéréből, vagy
saját kezeléséből származó jövedelem utolsó öt évének átlagát, a bérbe adott
ingatlan és iparüzletek utáni tiszta hasznot; terménybeli, munkabeli
beszolgáltatások jövedelmének, egyházi díjak és egyéb bevételek utolsó öt éves
átlagát. A kiadási oldalon beszámíthatóvá tették a lelkészi jövedelmet érő
levonásokat (például segédlelkész eltartását), alapítványoknak átengedett
lelkészi jövedelmet. Ezek igazolásáról a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztériumnak
rendeletileg kellett dönteni. Természetesen a minisztériumi tisztviselőknek
jogukban állt az előterjesztések valódiságát ellenőrizni. A törvény a szerzetesekre nem
vonatkozott, valamint nem terjedt ki Horvát- és Szlavónország területére sem. A
kongruához szükséges pénzek előteremtése nem érinthette a különböző
vallásalapokban és alapítványokban elhelyezett pénzeket. Apponyi Albert ellenzéki
álláspontja a következő volt a törvényjavaslattal szemben.[8]
Elfogadta annak nemes célkitűzését, miszerint a szegény lelkészek anyagi helyzetét
akarja orvosolni. Ugyanakkor nem tudta elfogadni, hogy a törvényjavaslat nem
különbözteti meg a kvalifikált (képzett) és a nem kvalifikált lelkészek
támogatását. Azt javasolta, hogy a semmilyen kvalifikációval nem rendelkező
lelkészek semmilyen támogatást ne kapjanak. „Parasztfiúból, egyszerűen mert
írni és olvasni tud, a lithurgia némely szertartásainak elvégzésére kioktatnak
és azután lelkésszé tesznek, az ilyen lelkész működése nemcsak nincs előnyére,
hanem egyenesen hátrányára van úgy a valláserkölcsi, mint a kulturális életnek,
ezek antikulturális tényezők.”[9]
Apponyi egyszerűen ablakon kidobott pénznek nyilvánította az ilyen lelkészségek
finanszírozását. Ezek megélhetési gondjait szerinte azoknak az egyházaknak kell
megoldani, amelyek az ilyen minőségű állapotokat előállítják és eltűrik. A gróf
a 800 koronás minimumot elfogadhatónak tartotta, de csak az iskolázott
lelkészek és segédlelkészek számára. Nem értett egyet azzal sem, hogy a
törvényjavaslathoz mellékelt indokolás minden kritika nélkül elfogadja a
lelkészségek, plébániák számát. Apponyinak a görög keleti lelkészek nagy
számával szemben voltak fenntartásai. „Minden vallási szükségletnek mértékén
felül, gyakran egyes családi érdekek kielégítése szempontjából számos lelkészség
állíttatott fel, a melyeknek állami segélylyel való fentartása ismét semmi
jogosultsággal nem bír.”[10] Azt
javasolta, az állam előbb győződjön meg az ország valós lelkészi
szükségleteiről, mielőtt még törvény általi garanciát vállalna az összes
plébánia pénzelésére. Nem helyeselte Apponyi Albert, hogy az állami segélyt a
lelkészi jövedelmi állapotokhoz szabta, de nem tesz ugyanakkor különbséget
szegény egyház / szegény egyházközösség illetve gazdag egyház / gazdag egyházközösség
között. Rosszallását fejezte ki amiatt is, hogy a törvényjavaslat nem
foglalkozott a fennálló egyházi adók részleteivel sem, miközben az ezekből
befolyó lelkészi jövedelmet egészítené ki állami támogatással. Aránytalanságot
vélt felfedezni a hívők száma és a kiutalásra kerülő pénzösszegek között. Úgy
számolt, hogy 2,2 millió evangélikus 438 ezer, 1,5 millió görögkeleti román 911
ezer, 1,2 millió ágostai hitvallású 71 ezer, 700 ezer izraelita pedig 91 ezer
korona támogatásban részesülne.[11]
És az ellen is kifogással élt, hogy az egyházi adók sem egyenlő teherként
jelentek meg az eltérő felekezeteknél. Apponyi azt javasolta, a támogatási
összegeket a felekezetek kapják meg és alapszerűen kezeljék. Évente minden
felekezet nyújtsa be a kormánynak a segélyezendő lelkészségek listáját, amelyet
a kormány szervei ellenőriznek. Ha valahol szabálytalanságot észlelnek, akkor a
lelkészt törölhetik a segélyezendők listájáról, vagy megvonják tőle a
fizetésemelést. Apponyi Albert kifogásai
elősorolása után azt javasolta a képviselőháznak, hogy a törvényjavaslatot
átdolgozásra küldjék vissza a Tisztelt Ház közoktatási és pénzügyi
bizottságához. Határozati javaslatot nyújtott be az alábbi tartalommal: 1. A
kormány a vallásfelekezetek főhatóságaival/képviselőivel egyeztetve állapítsa
meg a segélyezendő lelkészségek számát. 2. Csak kvalifikált lelkészt lehessen
segélyezni. 3. A segély annyi legyen, hogy mindenki biztosan megkapja a 800 koronát.
4. Legyen lehetősége az államnak felügyelni, hogy csak valóban a plébánosok
támogatására fordítsák a kongruát. 5. A támogatást alap formájában kezeljék a
felekezetek. 6. A kormánynak legyen lehetősége a segély megvonására. 7. A kormánynak
legyen lehetősége visszavenni az alapot, ha a felekezet nem teljesíti a
törvényben foglaltakat.[12]
A képviselők nem fogadták el Apponyi határozati javaslatát, a szabadelvű párti
kormánytöbbség egységesen felsorakozott Wlassics kultuszminiszter törvényjavaslata
mellett, aki a vitában elismerte – egyetlen „Igen!”[13]
közbeszólással –, hogy javaslata csak a lelkészek létminimumának biztosítását
volt hivatva szolgálni. Közben Apponyi Albert is
magyarázkodásra kényszerült a parlament előtt, mivel annyit példálózott
beszédében negatív értelemben a görög nem egyesült lelkészekkel, hogy a román
nemzetiséggel szembeni animozitással, gyűlölettel vádolták meg. Az előbbi problémákon és hiányokon
túl a gróf egyéb okból is elfogadhatatlannak tartotta Wlassics törvényjavaslatát.
„Veszedelmes a törvényjavaslatnak álláspontja, illetőleg a lelkészi jövedelmek
jelenlegi állapotának alapúl vétele az egyházaknak belső nyugalmára is. Mert ha
mereven elválasztjuk a lelkészi fizetést és a megélhetési minimum
megállapítását és kiegészítését annak lehetőségétől, hogy a megállapított
állami segély keretein belül lehessen az adózási viszonyokon is könnyíteni,
akkor érdekellentétet teremtünk a lelkész és hívei között, a mely érdekellentét
az egyházak beléletére pusztítólag hat és semmi egyébre nem alkalmas, mint
arra, hogy a felekezetnélküliségnek amúgy is grasszáló betegségét tovább
terjessze.”[14]
A felekezetnélküliséget, vagy egy új vallásalapításnak tiltakozásképpen
választását azért látta veszedelemnek, mert a kongruatörvény nem enyhítette
volna szerinte a hívek egyházi adóterheit, ami járhatott volna az elégedetlenek
részéről egyházelhagyási következményekkel. Wlassics Gyulával szemben egy
csipetnyi lovagiasságra is telt Apponyitól, ami egyben irónia volt a
képviselőházi vitában szintén résztvevő öreg Tisza Kálmán korábbi
miniszterelnökkel szemben. Tisza Kálmán ugyanis nem tartotta fontosnak, hogy
legyen a törvénynek olyan kitétele, amely engedi a kongruával kapcsolatos
problémának közigazgatási bírósághoz való fellebbezését, mint jogorvoslati
lehetőséget a lelkészek és egyházaik számára a vallás- és közoktatásügyi miniszter
döntésével szemben. Tiszát ez nem érdekelte, Apponyit igen, így az öreg
„Generálissal” szemben a jogállamiság képviselőjeként tetszeleghetett. Wlassics
ebben a kérdésben egyetértett Apponyival, a gróf ezt köszönte meg neki.[15]
Apponyi erről az esetről és kisebb diadaláról nem is feledkezett meg beszámolni
barátjának, az Itáliában gyógykezelésen tartózkodó Károlyi Sándor grófhoz írott
leveleiben: „Ebben a congrua-kérdésben nagy követ dobtam a tóba, Tiszáékkal
szemben eltaláltam a protestánsok ohajtásait, az öreg olyan dühös is lett, mint
a ki más vadászt talál saját tilosában. […] Egyebekben a congrua-javaslat
tárgyalásánál igen sikeres actiót fejtünk ki. Nem is sejtettem, hogy annyira
eltaláltuk a dolgot, ma a protestantismus bennünk látja jogos érdekeinek
védőit. Az öreg Tisza bőréből kibuvik bosszankodásában.”[16] Apponyi hozzászólásainak és
javaslatainak nagyobb része lepergett a Szabadelvű Párt alkotta parlamenti
többségről, így az is, amely szerint az egész törvényjavaslatot átdolgozásra
vissza kellene küldeni a pénzügyi és közoktatási bizottságokhoz. A Tisza Kálmán
feletti verbális siker semmilyen következményt nem vont maga után az
erőviszonyok területén. A törvényjavaslat az 1898. évi XIV. törvénycikk a
„lelkészi jövedelem kiegészítéséről” címen került be a Corpus Jurisba. Apponyi katolikus kongruatörvénye Apponyi Albert gróf vallás- és közoktatásügyi miniszter
1908. december 14-én nyújtotta be az országgyűlés képviselőházának törvényjavaslatát
az 1898. évi kongruatörvény kiegészítésével kapcsolatban,[17]
miután arra még 1908 májusában ígéretet tett a Vallás- és Közoktatásügyi
Minisztérium éves költségvetésének vitájában.[18]
A törvényjavaslat előterjesztőjét „Éljen Apponyi!”[19]
kiáltásokkal üdvözölték a képviselők. Maga a javaslat nem is okozott nagy vitát
a parlamentben, szemben az 1898-as kongruajavaslattal. Apponyi egyetlen nagy
beszédet mondott előterjesztése érdekében, illetve röviden reagált a vitában
felszólaló képviselők felvetéseire.[20]
Amikor pedig a törvényt az alsóházban elfogadták, a képviselők felálltak és
vastapssal ünnepelték a kultuszminisztert.[21]
A főrendiházban sem kavart semmilyen vitát a törvényjavaslat, ahol egyébként is
a katolikus arisztokrácia és klérus volt többségben. Így a törvény minden gond
nélkül szentesítésre került, a Magyar Törvénytárban az 1909. évi XIII.
törvénycikk „a lelkészi javadalmak kiegészítéséről” elnevezés alatt kapott
helyet.[22]
A közvélemény és a sajtó figyelmét ekkor különben sem belpolitikai, hanem egy
külpolitikai kérdés foglalkoztatta, Bosznia-Hercegovina 1908. őszi annexiója
után kirobbant válság ekkoriban kezdett lecsendesedni. A latin, görög és örmény
szertartású katolikus egyházak lelkészeinek és segédlelkészeinek kongruája
azért maradt ki az 1898. évi XIV. törvénycikkből, mert nem volt ismert a
törvényhozók előtt a nevezett egyházak lelkészeinek és segédlelkészeiknek
pontos száma és jövedelme. Ezek összeírását Ferenc József király, mint legfőbb
kegyúr az 1890-es évtized közepén rendelte el. Az összeírás hosszú időt vett
igénybe. Ezerkilencszázra készültek el a kisjavadalmakból származó jövedelmek
feltérképezésével, utána pedig további évekig vizsgálták a nagyjavadalmakat.
Majd az adatoknak a kormány és a Kongruabizottság általi ellenőrzése ugyancsak
időrablónak bizonyult.[23]
Viszont pontos eredmény született belőle, amit azután a parlamenti politikai
erők nem is vontak kétségbe, amint arra Apponyinak korábban lehetősége adódott. Maga a katolikus kongrua
rendezésének kezdete azonban egészen 1887. március 22-ig nyúlt vissza, amikor
Ferenc József egy legfelsőbb elhatározásban úgy döntött, hogy a kérdést meg
kell oldani, de a kongrua megoldását meg kell, hogy előzze a párbér, a
kegyuraság, a stóla, az alapítványok és a görög katolikusok ügyének megoldása.
Apponyi a minisztersége idejének első éveiben sikeresen lebeszélte a királyt,
hogy ilyen kemény előfeltételeket támasszon a katolikus kongrua elé.[24]
Ámbár a gróf nem egy képviselőházi felszólalásában megígérte ezek megoldását
is. A király által támasztott előfeltételek közül Apponyi miniszter rendeleti
úton meg is oldotta a párbér kérdésének rendezését és a nem katolikusoknak a
jövőben ezt nem kellett fizetniük.[25] Az összeírók a törvényelőkészítés
során összesen 5304 plébániát számoltak össze. Ebből latin volt 3199, görög
2105. Ezek közül kongruán aluli lelkészség volt 3115. Ebből latin szertartású
1071 (az összes latinnak a 33%-a), görög szertartású volt 2044 (az összes
görögnek 97%-a). Emellett 1407 segédlelkészi hivatalt számoltak össze. 1310
latint és 97 görögöt. Ezekből kongruán aluli volt 972. Ezek a számok igen beszédesek.
Rendkívüli módon kifejezik, milyen vagyoni különbségek voltak a latin és a
görög szertartású katolikus egyházak között a latin javára. Továbbá a latin
szertartású katolikus plébániák száma jobban is növekedett. Már Wlassics Gyula
részére is elkészítettek egy összegzést a katolikus lelkészségek számáról 1903
nyarára, mivel ez a miniszter is készült a katolikus kongrua rendezésére, igaz
a segédlelkészek kongruáját külön még nem tervezte rendezni, amiről az is árulkodik,
hogy róluk nem készült kimutatás. Akkor még csak 3177 latin és 2105 – tehát hat
év alatt változatlan számú – görög szertartású plébánost tartottak számon. És
hat esztendő alatt a kongruán aluliak terén is a latinok száma nőtt jobban,
1056-ról 1071-re, míg a görög 2041-ről csak 2044-re változott.[26] Apponyi még a törvényjavaslat
előkészítése előtt kieszközölte az uralkodónál, hogy a Központi Katolikus
Kongruabizottság tehessen javaslatot a katolikus kongrua kérdésének
megoldására. Mégpedig úgy, hogy a lelkészek az 1898-as törvényhez hasonlóan
megkapják az 1600/800 koronáig való kiegészítést, illetve a segédlelkészek
1000/800 koronáig terjedően, természetesen a képzettségi szintjüknek
megfelelően. A Kongruabizottság 3,2 millió koronás támogatás szükségességét
állapította meg évente és egyben javaslatot is tett arra, hogy ennek túlnyomó
részét a katolikus alapokból teremtsék elő. A legfőbb kegyúr azonban másként
döntött. A vallásalapból 1,2 millió, a katolikus nagyjavadalmakból 700 ezer, az
államkincstárból 1,3 millió koronás hozzájárulást írt elő. Ezeken az összegeken
és forrásokon alapult Apponyi miniszter egész törvényjavaslata. A katolikus egyház lényegesen
gazdagabb volt nagybirtokai által, mint a többi bevett vallásfelekezet
bármelyike, de Apponyi nem riadt vissza attól, hogy az uralkodó felhatalmazása
alapján a törvényjavaslatában állami segítséget nyújtson a katolikusoknak. A
jogegyenlőség elvéből eredeztette, hogy az államnak hozzá kell járulnia a
katolikus kongrua kiegészítéséhez. „Én e hazában bevett vallásfelekezetek helyzetének
kiegyenlítését nem abban keresem, hogy valakitől elvegyek valamit, a mit
jogosan bír, hanem abban, hogy azokon segítsek, akik kellő anyagi helyzetben
nincsenek.”[27]
Ugyanakkor nem túl elegánsan visszájára fordította a
vallásalap–nagyjavadalom–államkincstár forrástriászának keletkezését. Azt
állította, hogy az alapoknak és nagyjavadalmaknak felhasználását Ferenc József
csak korlátoltan engedte meg. De ezen a ponton az utókor aligha tud igazságot
tenni, ki kezdeményezte ki felé a javaslatot, hogy az állam vállaljon szerepet
a katolikus kongruában, de az biztos, hogy mind Ferenc József, mind Apponyi,
mind a katolikus főpapság tisztában volt azzal, hogy a katolikus vallás- és tanulmányi
alapokból illetve nagybirtokokból finanszírozni ezt nem lehet egyik, vagy másik
tényező tönkremenetele nélkül. Apponyi egyébként miniszterként hivatalból tagja
volt Központi Kongruabizottságnak,[28]
képviselőházi elnöksége idején (1901-1904) pedig a katolikus vallás- és
tanulmányi alapokra felügyelő bizottságban foglalt helyet,[29]
így rálátással bírt a katolikusok pénzügyeire. Egy 1907-es levelében így
panaszkodott bizalmas barátjának, Csernoch János katolikus néppárti országgyűlési
képviselőnek: „Visszatérve a congruára: 600000 korona a nagyjavadalmak részéről
határozottan kevés. Legalább 700000 felajánlás kell ahhoz hogy elindulhassak,
hiszen az újabban megnyilvánult mozgalmak is megnyithatnák az illető urak
szemeit, hogy nem szabad filléreskedniük, ha mindent kockára tenni nem akarnak.
[…] Így a XX. században nem mentjük meg egyházunkat a fenyegető veszélyektől.”[30]
Az állami szerepvállalás mellett volt még egy komoly igazságossági szempont.
Apponyi törvényjavaslata nem csupán a katolikusokkal foglalkozott, hanem
kiterjedt a többi bevett vallásfelekezet segédlelkészeinek 1000, illetve 800
koronáig terjedő jövedelem-kiegészítésére is. Ezzel együtt megengedte magának
azt az archaikus érvelést is a függetlenségi párti kultuszminiszter, hogy
Kossuth Lajosra hivatkozzon, aki szerinte 1848-ban szintén az állami segély
megadása mellett foglalt állást (erre a kultuszminiszteri nyilatkozatra rímelt
ugyanis az 1848. évi XX. törvénycikk harmadik paragrafusának tartalma).[31] Apponyi kapott hideget is, meleget
is törvényjavaslatáért. A katolikus főpapság, amelynek tagjai helyet foglaltak
a Kongruabizottságban, elfogadta a törvényben előírt kiegészítő összegeket.
Apponyinak Csernoch János volt az a bizalmasa, aki a többi püspök és a
Katolikus Néppárt irányában is lobbizott a törvény elfogadása mellett. De a Néppárt
vezérszónoka, Molnár János apát-kanonok – akivel Apponyinak már korábban is
volt politikai súrlódása[32]
– például ellenezte a törvény megszavazását, mert az szerinte túlságosan nagy
teret engedett az államnak a katolikus egyház belügyeibe való beavatkozásra.[33]
Az alsópapság kevesellte az 1600 koronás plafont, ők 2400 koronáig egészíttették
volna ki a parlamenttel a saját jövedelmüket. Ennek sajtójuk útján hangot is
adtak.[34]
Ugyanakkor olyan magyar katolikus papok is akadtak, akik hálafeliratot küldtek
a miniszternek, hogy végre-valahára törvényjavaslatot terjesztett elő, a
katolikus kongrua megoldása érdekében.[35] A katolikus püspöki kar tagjai is
fogalmaztak meg elvárásokat – igaz, hogy megkésve – a törvény elfogadása után.
Vaszary Kolos bíboros-hercegprímás a püspöki kar nevében kötelezőnek akarta
elfogadtatni, hogy a törvény elfogadása után létesítendő lelkészségek automatikusan
igényelhessék a jövedelem-kiegészítést. Apponyi ezt elutasította, mert ez már
az elfogadott törvény módosítását igényelte volna, ebbe pedig nem akart
belemenni, hiszen ez nyilvánvaló presztízsveszteséget eredményezett volna a
miniszternek, hogy a tavasszal elfogadott törvényt egyházi kérésre máris
módosítani akarta volna. Ugyancsak problémát okozott, „hogy azok a
lelkészségek, a melyek eddig a vallásalapból kongrua-segélyt kaptak, ámbár
jövedelmük 1600 K-át meghalad és a melyek a mostani intézkedés folytán – de
csak a javadalmas személyében beálló változás után – ettől elesnek, olyan
helyeken, a hol ezt a méltányosság indokolttá teszi, a vallásalapból – az
ismert 1.200.000 K-ás tételen túlmenő – külön segélyt nyerjenek”.[36]
De Apponyi megígérte ugyanabban a levelében, hogy a vallásalap költségvetésének
elkészítésekor hajlandó gondoskodni. Tehát a törvényi intézkedésen túlmenően
egy kiskapu maradt, amelyen kedvezhetett a katolikus klérus igényeinek. De a levélváltás még tovább
folytatódott az eltérő vélemények miatt. Ferenc József legfelsőbb
elhatározással a kultuszminiszter javaslatára egy Országos Katholikus
Kongruatanácsot állíttatott fel, mint legfőbb kegyúr a törvény elfogadása után.[37]
E tanácsnak a mindenkori vallás- és közoktatásügyi miniszter elnöklete alatt
kellett felügyelnie a kongrua elosztását és a vallásalapból a kongrua
rendezésére átutalt pénz kezelését. A püspöki kar azt szerette volna elérni, ha
egy főpap elnöklete alatt működött volna ez a tanács. A Kongruatanács 17 főből
állt, ebből a püspöki karnak arra volt lehetősége, hogy a katolikus egyház
nagyjavadalmasai közül négyet delegálhasson. Kisebbségi helyzetükön akartak úgy
enyhíteni, hogy főpapot próbáltak elnöki pozícióba emelni. Apponyi ezt
kerek-perec visszautasította, hiszen a mindenkori kormányé volt a
politikai-jogi felelősség a közpénzek kezeléséért, amit a tanácsban a kormány
tagjaként a kultuszminiszter volt hivatva megtestesíteni. Ráadásul a tanács nem
csupán katolikus egyházi eredetű pénzeket felügyelt, hanem az állami
költségvetésből kikerülőket is. Ennek alkotmányos felügyeletét pedig nem
lehetett átengedni egy más jellegű és struktúrájú nem állami szervnek, mivel a
törvény az állami rendezés elve mentén lett megalkotva. Ez azt is jelentette,
hogy a katolikus egyház nagyjavadalmasai és a vallásalapok csak bizonyos összeggel
járulnak hozzá. Ennek a hozzájárulási összegnek a törvény szabja meg a
korlátait, míg az állami szerepvállalás e téren korlátlan és az államkincstár
terhére történik (ennek az összege volt az 1909-es esztendőre az 1,3 millió
koronás állami hozzájárulás). A 17 fős tanácsban pedig a négyes főpapi létszám
a kongruatörvényben foglalt, államkincstár–nagyjavadalmak–vallásalap közötti
anyagi hozzájárulás arányában lett megállapítva. Apponyi abba sem ment bele, hogy
egy főpapi állandó alelnök legyen mellé delegálva. Azt viszont elfogadta, hogy
a kultuszminiszter akadályoztatása esetén egy főpapot kérjen fel helyettesítésére,
de ez egy levélben megfogalmazott ígéret volt, nem formába öltött garancia. A
püspökök azt sem tudták elérni, hogy a miniszter az új plébánosi állások
keletkezése utáni kongruakérvényeket előzetesen egy olyan bizottság elé
terjesszék, amit főpapok alkotnak és az ő véleményezésük után hozzon döntést a
Kongruatanács. A kongruatörvény a „Lex Apponyiak”
sorában Apponyi Albert vallás- és közoktatásügyi miniszterségére
és annak történelmi távlatból való objektív megítélésére is rányomta a bélyegét
két 1907-es törvénye (XXVI., XXVII.), amelyeket a miniszter az állami elemi
népiskolák és a nem állami (községi, felekezeti) elemi népiskolák tanítóinak
fizetésrendezéséről fogadtatott el a parlamenttel és nagyon komolyan
megkövetelte a nemzetiségi gyermekek magyar nyelvtanítását, a tanítók feletti
felügyeleti-fegyelmezési jogi eszközök szigorításával, a fizetésmegvonás,
valamint iskolabezárás és államosítás kilátásba helyezésével. Apponyinak a kongruatörvénye is a
magyarosítás, illetve a magyarországi nemzetiségiek körében a magyar nyelv
pozíciójának az erősítését volt hivatva szolgálni. Tudniillik a törvény a
lelkészek és segédlelkészek magyar nyelvismeretét feltételül támasztotta a
támogatáshoz és annak ismerete alól kedvezményt csak kivételes esetben
biztosított, de csak azzal a feltétellel, ha a lelkész, vagy segédlelkész
korlátozott időn belül pótolja nyelvtudásának hiányosságait. A miniszternek ezt
a kedvezményezési lehetőségét csak a törvény elfogadását követő öt esztendőben
engedte meg a jogszabály. Apponyi kongruatörvénye a magyar nyelv előnyben
részesítésére az 1840. évi VI. törvénycikkely 8. szakaszára hivatkozva adott
felhatalmazást: „Ezentúl minden vallásbeli különbség nélkül plébánosoknak,
egyházi szónokoknak, káplánoknak és segédeknek ollyak alkalmaztassanak, kik a
magyar nyelvet tudják.”[38] Már Wlassics Gyula korábbi
kongruatörvénye is szankcionálta a magyar nyelv nem ismerését az egyháziak
részéről, de olyan komolyan nem, mint Apponyi Albert törvényjavaslata, amelyet
a képviselőházban a nemzetiségi képviselők erősen meg is kritizáltak, de
módosíttatni nem tudták a nacionalista magyar parlamenti többséggel szemben. A
nemzetiségi képviselők azt is kifogásolták, hogy az 1907-es elemi népiskolai
törvényekbe bekerülő híres-hírhedt 22. paragrafus – amely az állam- és
nemzetellenes tevékenységgel foglalkozott és azokat szankcionálta – ebben a
kongruatörvényben is helyet kapott és szigorító irányban módosította az 1898-as
törvény rendelkezéseit. Ráadásul az Apponyi-féle kongruatörvény nagyobb
mozgásteret engedélyezett a mindenkori vallás- és közoktatásügyi miniszternek
abban, hogy eljárjon a vizsgálat alá került plébánosokkal szemben. A miniszter
ugyanis jogot szerzett arra, hogy maga döntsön a jövedelem-kiegészítés megvonásáról
egy-egy ügyben, ha az eljárásban illetékes felekezeti főhatóság négy hónap
alatt nem tudott döntést hozni. Ugyanakkor enyhítő rendelkezése volt az 1909-es
törvénynek az 1898. évi XIV. törvénycikkel szemben, hogy csak maximum három
évre lehetett megvonni a jövedelem-kiegészítést. A román és szerb nemzetiségiekhez
köthető 2115 görög szertartású lelkészségből 2044 szorult támogatásra. Így a
miniszter kezében szükség esetén valóban komoly fegyelmező/büntető eszközök
összpontosultak. Teljesen nacionalista, nemzetiségellenes élt adott az egész
ügynek, hogy Apponyi a pártjának, a parlamenti többséget alkotó Függetlenségi
Pártnak egy pártértekezleten megígérte, hogy olyan módosító javaslatot terjeszt
be saját törvényjavaslatának módosítására, ami lehetővé teszi a miniszter
számára, hogy a kormány előzetes beleegyezésével egy egész egyházmegye
területén megvonják az adott vallásfelekezettől a jövedelem-kiegészítést, ha az
egyházmegyei főhatóság rendelkezése alapján csak egyetlen plébános is állam-,
vagy nemzetellenes akcióba kezd. Ráadásul ennek nemzetiségellenes voltából a
Függetlenségi Párt nem is csinált titkot.[39]
A módosítást azután a parlament is elfogadta. A magyarországi katolikus
egyháznak az Apponyi-féle kongruatörvény életbe lépésekor huszonnyolc egyházmegyéje
működött, amelyből hat görög szertartású volt (eperjesi, kőrösi, lugosi,
munkácsi, nagyváradi, szamosújvári).[40]
Ezek nagy része nemzetiségi területen feküdt. Szintén nemzetiségi területeken
szerveződtek meg a román és a szerb ortodox (görög keleti/pravoszláv) egyházak
megyéi (bácsi, budai, károlyvárosi, pakráci, temesvári, verseci).[41]
Ha egy egyházmegyéket és egy, a nemzetiségieket jelölő Magyarország-térképet
egymásra helyezünk, akkor azt láthatjuk, hogy a román és szerb nemzetiségi
területek, a görög katolikus és az ortodox egyházmegyék földrajzilag lefedik
egymást. De nem csupán a nacionalizmus vádjával illették a nemzetiségi
képviselők Apponyi grófot, Lukács László román pap egyenesen szabadkőműves
tendenciát vélt felfedezni a kultuszminiszter munkásságában.[42] Összefoglalás Miközben Apponyi Albert az 1898-as kongruatörvény
vitájában a törvényjavaslat visszavonását és teljes átdolgozását követelte,
láthatjuk saját előterjesztéséből, hogy amit ellenzéki pozícióból követelt, azt
nem feltétlenül tartotta elfogadhatónak a király minisztereként és nem is
törekedett mindenáron a megvalósítására. Ezt esetében nehezítette az is, hogy
az uralkodó komolyan vette főkegyúri jogait és konzervatív hajlamánál fogva,
nem lelkesedett a radikális újításokért, mely magatartása általánosságban meg
is határozta a dualizmuskori kormányok mozgásterét és a rendszer
megmerevedését. A heterogén összetételű koalíciós kormány és a mögötte álló
parlamenti többség ezt nem is fogadta volna el. A törvény elfogadása érdekében
a Függetlenségi Pártnak külön meg kellett egyeznie koalíciós partnerével, a
Katolikus Néppárttal színfalak mögötti tárgyaláson.[43]
Apponyi az 1909-es kongruatörvényével azonban messzemenően elment a katolikus
lelkészek anyagi támogatásának a szélső határáig. Eredmény volt ebben az is,
hogy az egyházi nagyjavadalmakból, a vallás- és tanulmányi alapokból ugyanúgy
tudott pénzt szerezni, mint az állami költségvetésből, ügyesen lavírozva az
államot képviselő kormány és a katolikus főpapság eltérő véleménye és érdeke
között. Humánus gondolkodására vallott, hogy a sokak által bigott katolikusnak
tartott és „fekete grófnak” csúfolt Apponyi a kongruatörvényében minden
törvényesen bevett vallásfelekezet segédlelkészére is kiterjesztette a kongruát
1000, illetve 800 korona erejéig. A tizenegy évvel korábbi Wlassics-féle
kongruatörvény értelmében még az 1600/800 korona összegből kellett a lelkésznek
a segédlelkészt is eltartania, igaz a kongrua alapjául felszámítható költségek
között az 1898-as törvény megengedte feltüntetni a segédlelkész eltartását.
Viszont Apponyi által ez a teher lekerült valamennyi plébános válláról és a
segédlelkészek alanyi jogon jutottak fizetés-kiegészítéshez. A kultuszminiszter arra is tett
célzásokat, hogy később rendezni akarja a korpótlék kérdését, ami azt
jelentette volna, hogy nem csupán kiegészítik a plébánosok jövedelmét a
kongruatörvény alapján egyszeri intézkedéssel, hanem bizonyos szolgálati
időnként újra és újra fizetésemelést kapnak. Ezen ígérete beváltására Apponyi
Albert grófnak már nem maradt ideje, mivel még 1909 őszén lemondott miniszteri
tisztségéről (végül 1910. január 17-ig maradt hivatalában) és maga a
Wekerle-kormány is távozott hivatalából a következő esztendőben. A lelkészi
korpótlék kérdését 1913-ban gróf Zichy János vallás- és közoktatásügyi
minisztersége idején sikerült a parlamentnek megoldani úgy, hogy a lelkészek az
ötödik és huszonötödik szolgálati évük között minden öt év letöltött szolgálati
idő után magasabb jövedelem kiegészítésben részesültek. De amint Apponyi is az
1898-as kongruatörvény kiegészítésével oldotta meg a katolikus alsópapság
jövedelem-kiegészítésének problémáját, úgy Zichy sem alkotott új törvényt,
hanem a jogfolytonosság elve alapján Wlassics és Apponyi törvényeit egészítette
ki a maga módosítási javaslataival (1913. évi XXXVIII. törvénycikk „a lelkészi
illetményeknek korpótlékok utján való emeléséről”.[44]) Zsilinszky Mihály történész,
korábbi szabadelvű párti országgyűlési képviselő és államtitkár egy 1908-as
politikai brosúrában azzal vádolta meg a grófot, hogy az 1898-as vitában
megígérte: a katolikus kongruát állami támogatás nélkül, a katolikus egyház
birtokaiból származó jövedelmekből fogják megoldani.[45]
Apponyi valójában ezt nem állította, így e szempontból nem lehet szószegéssel
vádolni. Ebben a kérdésben Apponyi eredeti nyilatkozata, amelyet a
képviselőházban tett, a következőképpen hangzott el: „Én a magam részéről úgy
fogom fel a dolgot, hogy nem ennek az egyháznak a különleges szituácziója teszi
ezt indokolttá. Hanem inkább ennek az egyháznak a vagyoni helyzete az, a mely
feleslegessé teszi, hogy az állam intézményesen és szervileg foglalkozzék a
kongrua rendezésével, mert ez az egyház teljesen abban a helyzetben van, hogy
ezt a feladatot a rendelkezésére álló eszközökkel a maga körében megoldja, és
én csak azért nem szégyenlem azt, hogy bármely tekintetben az állami segítséget
mégis igénybe veszi, mert nem ennek az egyháznak a tényezői egyedül felelősek
azért, hogy az önsegélynek eszközét, az autonomikus szervezetet még eddig nem
tudtuk elérni.”[46]
Ezt a beszédrészletet brosúrájában maga Zsilinszky is idézte, de a
jogegyenlőséget a katolikus és más egyházak között nem tartotta valóságban
létezőnek, az előbbi történelmi beágyazottságánál és a feudalizmusból örökül
hagyott előjogai miatt.[47] Apponyi kultuszminiszteri
tevékenységének ez a kongruatörvény volt a legkisebb vitát kiváltó, leginkább
sikeres egyházpolitikai törvény-kezdeményezése. Igaz, ez már egy meglévő és
működőképességét bizonyított törvény kiegészítése volt csupán, ámde nagyon
komoly pénzösszegeket mozgósított általa az állam és a katolikus egyház egyaránt.
Ráadásul Apponyi éppen a hercegprímásnak címzett és a püspökkari követeléseket
elutasító levelében ismerte el azt, hogy nem is gondolkodik teljesen új
kongruatörvényben a katolikus püspöki kar kérésének és érdekeinek kielégítése
érdekében. A meglévő keretek között is rendezni tudta a latin, görög és örmény
szertartású katolikus egyház lelkészeinek és segédlelkészeinek állami
támogatását. Apponyi miniszterségének ezen
eredményéről sehol senki nem tett említést. Kimaradt a Horthy-korban a
hetvenötödik születésnapja alkalmából kapott gratuláló levelek özönéből,[48]
a nyolcvanadik születésnapja alkalmából készült és az életművét összefoglaló
patetikus hangvételű kötetből[49]
és halálának tizedik évfordulójára írt életrajzból[50]
is. A Katolikus Lexikonnak az Apponyi Albert életéről,[51]
illetve a kongruáról[52]
szóló szócikkei sem tartották fontosnak megemlíteni és a nevéhez kötni ezt a
törvényalkotást. Jegyzetek: [1] Magyar Törvénytár. 1836-1868. évi
törvényczikkek. Bp., 1896. (továbbiakban: MTT. 1836-1868.) 243. p. [2] Apponyi 1872-1933 között hatvanegy
évig tevékenykedett parlamenti politikusként. Ebből rendkívül kevés időt, alig
negyedét töltötte kormánypártiként (1872-75, 1899-1904, 1906-10, 1917-1918). [3] Anka
László: Apponyi Albert gróf vallás- és közoktatásügyi minisztersége. In:
Valóság, 2009. 7. sz. 52-68. p. [4] Apponyi
Albert: Élmények és emlékek. Bp.,
1933. 27-30., 46-55., 202-204. p. [5] Apponyi
Albert: Emlékirataim. Ötven év. Ifjukorom – huszonöt év az ellenzéken.
Bp., 1922. 9-16., 21-22., 52-55., 189-217. p. [6] Apponyi
Albert emlékiratai. 2. köt. 1899-1906. Bp., 1934. 162. p. [7] MTT. 1898. 61-62. p. [8] Az 1896-1901. évi országgyűlés
képviselőházának naplója. (továbbiakban: KN.) 15. köt. Bp., 1896. 18-21. p. [9] Uo. 19. p. [10] Uo. [11] Uo. 20. p. [12] Uo. 21. p. [13] Uo. 186. p. [14] Uo. 187. p. [15] Uo. 264-265. p. [16] Magyar Országos Levéltár
(továbbiakban: MOL.), P 389. (= Károlyi (II.) Sándor iratai), 2. d. 2. (=
Apponyi Albert, 1885-1905.) 67., 69. p. [17] KN. 1906. 22. köt. 379. p. [18] MOL. K2 (= Országgyűlési
Levéltár), 784. cs. (= Apponyi Albert gróf beszédeinek gyűjteménye, 1895-1927.)
918. p. [19] KN. 1906. 22. köt. 380. p. [20] Uo. 25. köt. 225-229., 239-242. p. [21] Budapesti Hírlap, 1909. 71. sz. 3. p. [22] MTT. 1909. 270-278. p. [23] A Kongruabizottság 1894 és 1909
között összesen 181000 koronát költött a több mint 5300 katolikus plébánia
jövedelmi összeírására. [24] Egyházi Közlöny, 1908. 51. sz. 764. p. [25] 729/1909. VKM sz. körrendelet a
nem katolikus felekezetűek párbérszolgáltatásainak megszüntetése és kárpótlása
tárgyában. Ld. Állam, egyházak, vallásgyakorlás Magyarországon, 1790-2005. (Dokumentumok).
1. köt. 1790-1944. Szerk.: Balogh Margit
– Gergely Jenő. Bp., 2005. (továbbiakban: Balogh-Gergely, 2005.) 509-510. p. [26] MOL. K 721. (= Vallás- és
Közoktatásügyi Minisztérium. Wlassics Gyula miniszter iratai.) 2. cs. 1/a t. (=
Római és görög szertartású katolikus egyház, 1902-1903 + év nélkül.) 15/118. [27] KN. 1906. 25. köt. 226. p. [28] MOL. K 148. (= Belügyminisztérium
levéltára. Elnöki iratok.), 306. cs. 22. t. (= Egyházi és közoktatási ügyek.)
3-7. p. [29] MOL. K 753. (= Vallás- és
Közoktatásügyi Minisztérium levéltára. Katolikus vallás- és tanulmányi alapokra
felügyelő bizottság. 1880-1944.) 1. cs. (= Bizottsági jegyzőkönyvek,
1880-1921.) 466-476. p. [30] Esztergomi Prímási Levéltár (továbbiakban:
EPL.) Csernoch-magánlevéltár, 134/1907. Apponyi Albert. Csernoch János később
csanádi püspök, illetve esztergomi érsek lett. [31] KN. 1906. 25. köt. 225. p. [32] EPL. Csernoch-magánlevéltár
3/1917-1927. Apponyi Albert. Apponyi és Molnár között a korábbi súrlódásra az
1908-as ingyenes elemi oktatási törvény vitájában való eltérő álláspont adott
okot. [33] Budapesti Hírlap, 1909. 70. sz. 3. p. [34] Egyházi Közlöny, 1908. 51. sz. 763-764. p. [35] Budapesti Hírlap, 1909. 70. sz. 3. p. [36] EPL. Cat. B. 18. 6305/1919. [37] Balogh-Gergely,
2005. 515-517. p. [38] MTT. 1836-1868. 92. p. [39] Budapesti Hírlap, 1909. 68. sz. 2. p. [40] A hetedik görög katolikus
egyházmegye az 1912-es alapítású hajdúdorogi egyházmegye lett, de ez magyar
nyelvű területen feküdt. [41] Gergely
Jenő – Kardos József – Rottler Ferenc: Az egyházak Magyarországon Szent
Istvántól napjainkig. Bp., 1997. 152-153., 165-166. p. [42] Budapesti Hírlap, 1909. 70. sz. 3. p. [43] Uo. 1909. 71. sz. 3. p. [44] MTT. 1913. 406-410. p. [45] Zsilinszky
Mihály: Papi kongrua és a jogegyenlőség. Bp., 1908. (továbbiakban: Zsilinszky, 1908.) II. p. [46] KN. 1896. 15. köt. 18. p. [47] Zsilinszky,
1908. IV. p. [48] Országos Széchényi Könyvtár
Kézirattára. Fol. Hung. 2178/I-II. (= Apponyi Alberthez hetvenötödik
születésnapja alkalmából intézett levelek.) 1921. [49] Eöttövényi
Olivér: Apponyi Emlékkönyv. Adalékok Apponyi Albert gróf közéleti
működésének méltatásához születésének 80-ik évfordulója alkalmából. Bp., 1926. [50] Kerekesházy
József: Apponyi Albert gróf. Bp., 1943. [51] Katolikus Lexikon. Szerk.: Bangha Béla S. J. 1. köt. Bp., 1931.
101. p. [52] Uo. 3. köt. 102. p. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |