9. évfolyam 2.
szám |
Julien Papp: 1848 Magyarországon: a katolikus egyház és a forradalom |
Magyarországon az 1848-as forradalom március 15-én
kezdődött Pest városában, közvetlenül a párizsi és bécsi forradalmak nyomán. A
liberális ellenzék egyik politikusa, Lónyai Menyhért
feljegyezte, hogy milyen „rémítő hatással voltak a párizsi februári napok az
egész kontinensre”, hazájában pedig „a pesti forradalmat országszerte úgy
tekintették az ország nemesei, mint egy lehetséges parasztfelkelés nyitányát”.[1] A
liberális nemesség egy másik vezéralakja, Podmaniczky
báró, az úrbéri szolgáltatások jövőjéről töpreng naplójában és felteszi a
kérdést, hogy „nem fogják-e igénybe venni a netalán lábra kapó izgatók a parasztok
felkelését a nemesség ellen?” Mindez arra vall, hogy a magyar
forradalom, amely a népek tavaszának egyik szimbolikus eseményévé fog
kiteljesedni, nem csak liberális és nemzeti, hanem társadalmi forradalom is
volt. Egyből a Grande Peur,
a nagy félelem, jegyében fogant, felidézve a francia forradalom 1789-es
nyarának hangulatát. Legfőbb illetve legtartósabb eredménye is a hűbéri viszonyok
és szolgáltatások jogi kereteinek felszámolása lesz. Egyébként az, amit a „legalitás
forradalmának” („törvényes forradalomnak”) szokás nevezni, nem lett volna
lehetséges a bécsi felkelés gyakorolta nyomás és a magyar parasztlázadás
fenyegetése nélkül. Időrendben ugyanis a magyar
forradalom két szakaszra oszlik: az első, a fentebb idézett „legális forradalom”
időszaka, ami szeptemberig terjed, s amelynek során az ország alkotmányos monarchiává
alakult, parlamenttel és felelős minisztériummal. A második periódus az 1848.
szeptember 11-én kezdődő függetlenségi háborúé. Ekkorra az osztrák kormány
visszaszorította az európai forradalmakat és hozzálátott a tavasszal tett
engedmények visszavonásához. Válaszul 1849. április 14-én a magyar kormány
deklarálja a Habsburg-ház trónfosztását és Magyarország de
facto köztársaság lesz, habár hivatalosan az állam
alkotmányos formája függőben marad az események miatt. Végül is a bécsi udvar a
nemzetiségi mozgalmakra és I. Miklós cár csapataira támaszkodva leveri a magyar
hadsereget és 1849. augusztus 13-án a fegyverletétel megpecsételi a szabadságharc
sorsát. Földrajzilag a
magyar forradalomnak három neuralgikus pontja volt : Bécs, az osztrák főváros,
ahol a központi kormány székelt, innen irányítva Csehország és Magyarország
adminisztrációját Habsburg fennhatóság alatt; aztán Pest és Buda, a Petőfi és
társai köré tömörült radikális fiatalság legaktívabb központja, az ő akciójuk,
és nevezetesen a cenzúra engedélye nélkül kinyomtatott 12 pont lett a március
15-ét kirobbantó esemény; a harmadik központ a magyar főváros, Pozsony (Pressburg, ma: Bratislava), ahol
a francia rendi országgyűlésnek megfelelő diéta ülésezett. Ennek felső tábláját a főpapok
és a mágnások, az alsótáblát pedig a köznemesség, a
városok és az alsó papság képviselői alkották. Az 1847 novembere
óta ülésező országgyűlés munkálatai az események hatására felgyorsultak,
úgyhogy a Kossuth Lajos vezette liberális ellenzéknek sikerült egy egész sor
politikai reformot és a hűbéri szolgáltatások eltörlését kiharcolnia, amit
aztán a király április 11-én szentesített. Ekkor a diéta véglegesen feloszlott
és júliustól kezdve a vitákat, majd az ország védelmének a szervezését a
cenzusos szavazattal megválasztott népképviseleti országgyűlés vitte tovább. Az itt felvázolt általánosságokon
túlmenően részletesebben kívánunk foglakozni a katolikus klérusnak a
forradalommal szembeni magatartásával, ami nagymértékben felöleli a laicizmus témáját.
Mivel a klérus gazdasági, erkölcsi és szellemi hatalom, szószólói jelen vannak
a politikai küzdelmek minden érzékeny pontján és
állásfoglalásaik jól kifejezik az egyház és a forradalmi átalakulások
eredményeként létrejött magyar állam viszonyát. Emlékeztetni kell arra, hogy a
16-17. században az ország törökök által megszállt középső és keleti részében a
kálvinista és lutheránus tanok elég szabadon terjedhettek, míg a Habsburg
fennhatóság alatt maradt nyugati részben igen erős katolikus ellentámadás
bontakozott ki.[2] Így
a törökök kiűzése után az ország politikai egységének visszaállítása az ellenreformáció
jegyében zajlott, a protestánsok erőszakos megtérítésével és vallásszabadságuk
drasztikus korlátozásával. Egy alapvető rendelet, a III.
Károly király által 1731-ben kiadott Carolina Resolutio kötelezte a protestánsokat
a katolikus egyházat illető minden járandóság fizetésére és annak ünnepein való
részvételre, papjaikat katolikus hatóságok ellenőrizték és nem tölthettek be
közhivatalt, ha nem tettek esküt Szűz Máriára és a katolikus doktrína egyéb
tényezőire. Mária Terézia (1740-1780) uralkodása idején
pedig az egyházpolitika egy új ideológiával, a Regnum
Marianummal gazdagodik, ami szerint az államalapító
István király halálakor országát a Szűz Máriának ajánlotta, összekapcsolva
ilyen módon a vallásos hűség és a politikai engedelmesség fogalmait. Ha II.
József (1780-1790) felvilágosult abszolutizmusa el is ismerte a felekezetek sokféleségét,
biztosítva többek közt a protestáns egyházak belső autonómiáját, a katolicizmus
továbbra is államvallás maradt a szokásos hatalmi eszközökkel és előjogokkal. A hosszú megszakítás után
1825-től ismét ülésező országgyűlés vitáiban a liberális ellenzék megpróbált a
törvénykezés útján elégtételt szerezni több kérdésben, mint például a vegyes
házasságok és az áttérések, vagy a vallási egyenlőség ügyében, ami szükségszerűen
felvetette az állam felekezeti semlegességének igényét. Ezen kívül első ízben
merültek fel olyan kérdések, mint a polgári házasság, a zsidók emancipációja és
az egyházi javak szekularizációja. Ez utóbbinak négy fő célkitűzése volt: a
főpapi jövedelmek megadóztatása, a papi tized eltörlése, a püspöki jövedelmek
egy részének és az üresedésben lévő egyházi javak jövedelmeinek közcé-lokra való fordítása.[3] A
különböző követelések a katolikus klérus szinte egyöntetű ellenállásába
ütköztek. Az egyházi javak sérthetetlenségét illető, több mint két évtized
során felhozott érveket úgyszólván szintézisbe foglalta 1848 tavaszán Danielik János, a Religio és Nevelés
szerkesztője.[4]
Szerinte az egyházi javak ugyanolyan természetűek mint
általában a magántulajdon, és még a parlamentáris eljárás se törvényesítheti a
szekularizáció „bűnét”. Figyelmeztetett, hogy „a kommunismus
terjed, és szelleme a társaság legalsóbb rétegeiben izzó lávaként hömpölyög”, illetve
hogy az egyházi tulajdon megsértése ötletet adhat a népnek a világi
magántulajdon elleni támadásra is. Márpedig a pesti események után, az országgyűlés
által elfogadott intézkedések forgatagában sor fog kerülni az egyházi dézsma
eltörlésére is, annak ellenére, hogy a püspökök végül fenntartották álláspontjukat,
miszerint az egyház legrégibb és legalapvetőbb tulajdonjogáról van szó. A történetírás sok vonatkozásban elhallgatta
ezeknek a márciusi napoknak a hangulatát és egyéb realitásait, és sajátos
mítoszt gyártott a klérus állítólagos áldozatvállalásából. Így a két háború
közt, a Horthy-rendszer keresztény nemzeti kurzusának megfelelően
elterjesztették azt a magyarázatot, miszerint 1848-ban a katolikus egyház teljes
mértékig azonosult a nemzet ügyével és egyöntetűen, saját kezdeményezésére lemondott
a tizedről. Sőt, a kor egyik történésze, elhallgatva az alsó papság magatartását,
döntő szerepet adott a püspöki kar hazafias áldozatvállalásának. Közelebbről
megfigyelve, minden dokumentum azt bizonyítja, hogy a püspökök ellene voltak a
dézsma megszüntetésének és hogy az alsóházban a papság képviselői a körülmények
nyomása alatt cselekedtek. Elterjedt ugyanis a hír Pozsonyban egy 40000-es
parasztsereg jöveteléről, ami általában megrettentette a birtokos osztályt. Visszaemlékezéseiben Kossuth így írta le ezt a jelenetet : „A
jobbágyság felszabadítása meg lévén már szavazva, szép csendesen
odasompolyogtam az emelvény elé, melyen a káptalanok követei ültek és szép
csendesen azt mondtam nekik: »Urak, a földesúri dézsma megszűnt, természetes
dolog, hogy a papi dézsmának is meg kell szűnni, szerezzék meg önök a magyar
katolikus klérusnak azt a dicsősséget, hogy maga mond le róla; ne várják, hogy
én tegyem meg az indítványt, tegyék meg önök«; erre egyik közülük ennyit
felelt: köszönöm a figyelmeztetést, mindjárt megteszem. Még most is
nevethetném, amint visszaemlékezem, hogy egypár tisztelendő szomszédja miként
rángatta a reverendáját, hogy »per amorem
Dei« ne izéljen, de a derék ember bizony csak izélt.
Megmondta, hogy káptalanja nevében örökre lemond a
nép javára minden kárpótlás nélkül a dézsmáról, példáját több lelkes kollégái
lelkes nyilatkozatokkal követték, ellene természetesen senki nem szólt, még a
reverendarángatók sem.”[5] Az
igazság az, hogy a püspökök két nyelvet használtak, az egyiket a nyilvánosság
számára, a másikat „belső használatra”. Kiderült, hogy már március 21-én a
királyhoz fordultak és kérték, hogy éljen főkegyúri jogával a magyar kormány és
annak esetleges szekularizációs tervei ellen. Szó sincs ebben a feliratban a nemzet
oltárán tett áldozatról, ellenkezőleg, a püspöki kar úgy tekinti a dézsma
eltörléséről hozott törvényt mint az egyház ügyeibe
való beavatkozást, ami ellen csak az uralkodótól remélhet védelmet. A forradalom bukása után az
esztergomi érseknek egy pápához intézett levele, illetve egy püspökkari
határozat félreérthetetlenül bizonyítják, hogy a dézsmáról való lemondás „az
aktuális események nyomasztó súlyának” volt betudható. Az egyház megrémült a
parasztfelkeléstől és megértette, hogy csak az „előre menekülés” mentheti meg
birtokait a kisajátítástól. A kisebb rosszat választotta és utólag erényt
kovácsolt a szükségből. A helyzet nagyon jól összehasonlítható 1789. augusztus 4-nek éjszakájához Franciaországban, amikor a
nemesség és a klérus a Grande Peur
légkörében lemondott kiváltságairól és az úrbéri szolgáltatásokról. „Különbség
a magyarországi 48-as helyzethez képest, hogy itt nem szövegezték meg azonnal a
lemondás nyomán keletkezett törvényjavaslatokat, így [...]
az egyháznak volt lehetősége tompítani a határozaton.”[6] De a dézsma témaköre távolról se
meríti ki a katolikus egyháznak a magyar társadalomban elfoglalt helyével
kapcsolatos vitákat. A továbbiakban felvetett kérdések se voltak újak, viszont
a szólásszabadság légkörében ezek is kiéleződtek és
egyidejűleg felszínre hozták a klérus belső tagozódását és ellentéteit. Már az
1843-44-es országgyűlésen az alsó papság egyik képviselője, Wurda
Károly győri kanonok volt az, aki síkra szállt olyan reformokért, mint a
felekezeti egyenlőség, lényegében az állam és az egyházak szétválasztása. Ezek
a kezdeményezések akkor általános felháborodást keltettek a papság körében, Wurdát megfosztották mandátumától. A többfrontos veszély
láttán a katolikus egyház mozgósított, szövetségesek után nézett és tervbe vette
politikai sajtótermék létrehozását illetve
támogatását.[7]
Az említett 1843-44-es diétát követően a püspökök és a káptalani követek több
bizalmas összejövetelen tanácskoztak a követendő módszerekről. A káptalani követek
1844. október 27-én tartott külön értekezletükön úgy értékelték a helyzetet, hogy
„mik ez ország gyűlésén szőnyegre hozattak, és az ellenzék által pártoltattak,
ha csakugyan országgyűlési határozatokká válnak [...]
a katolika egyház politikai jogait le fogják
rombolni, mostani állását éppen úgy alásüllyeszteni, mint ez már más katolika országokban [...] megtörtént. Úgy van [...] Az egyházi rendnek, ha a közhiedelem szerént voltak e honban valaha kényelmes napjai, azok már
elmúltak, a vihar fejünk felett zuhog, a filozófia, mint Franchonban, már itt
is tárogatja diadalit.”[8] A
politikai mozgósítás egyik látható jele volt a katolicizmus és a konzervativizmus
természetes szövetségének a hangoztatása. Ebben a szellemben írja 1847
márciusában a a konzervatívok
lapjának vezércikke, mennyire „fontos, hogy a papok elveikben a radikalizmus
mezejére ne tévedjenek, hanem a józan konzervatív párt elemeit növeljék, mint a
klérusnak természetes szövetségesét. [...] A magyar
klérusnak alkotmányos élete csak a konzervatív pártban vagyon, valamint a
radikális [párt] reá nézve a halál mérgét hordja.”[9] E
néhány előzmény ismerete szinte magától értetődővé teszi, hogy a katolikus klérus
nem homogén testületként reagált 1848. március idusára és az azt követő hónapok
változásaira. A püspökök és az érsekek képezték
a klerikalizmus illetve az egyházi kiváltságok
védelmezőinek élcsapatát. Amikor Ausztriával kitört a háború, a felső papság
kevés kivétellel a nemzeti függetlenség ügye ellen fordul.[10]
Ebben a helyzetben a császári seregeknek anyagi segítséget felajánló Hám János
esztergomi érsek csak egy szélsőséges példa lehetne, viszont kollektív aktusról
van szó a püspökök esetében, akik pásztorlevélben figyelmeztetik híveiket Windischgraetz hercegnek, a prágai felkelés vérbefojtójának
bevonulásakor, hogy „főméltóságú Windischgraetz hercegnek mint főparancsnoknak és teljes hatalmú királyi
biztosnak, az ország kibékéltetőjének magas rendeleteit nemcsak elfogadni,
hanem pontosan teljesíteni, sőt a parancsa alatt lévő cs.
és kir. hadseregek
támogatása által üdvös céljainak kivitelére segédkezet nyújtani tartozunk”.[11]
Emellett 1849 márciusában, Hám munkatársa, Haynald
Lajos megtagadta a Függetlenségi Nyilatkozat kihirdetését azon a címen, hogy ez
ellenkezik az egyházi kormányzattal. Erre az „amúgy is bizalmatlan tömeg
mintegy ostrom alá vette az érseki palotát, ablakait beverték. Haynaldnak később az utcán sem volt szabad mutatkoznia.”[12]
Végül az is jellemező, hogy az Országos Honvédelmi Bizottmány a felső papság
több tagját hazaárulónak nyilvánította és javaikat
elkobozta. Amikor a háború küszöbön állt, az
országgyűlés a népiskolai törvény tervezetének vitájával volt elfoglalva. Az
Eötvös József-féle program kilátásba helyezte többek
közt „közös” – azaz felekezeti különbség nélküli – iskolák felállítását; a
vallásoktatást ki akarták venni a tanrendből, valamint a vasár- és ünnepnapokon
kívül egy tanulót se lehetett volna templomba járásra kötelezni. Ami a tanári
állásokat illeti, ezeket nem az egyház, hanem a minisztérium akarta betölteni
nyílt pályázatok útján. A háború veszélye miatt a kormány – meg akarván őrizni
az egyház jóindulatát és a nemzet egységét – engedékenynek mutatkozott és
lényegesen tompított az eredeti elképzeléseken. Ezzel azonban pórul járt, mivel
az országgyűlés többsége ellene volt minden engedménynek az oktatáspolitika
terén, a katolikus hierarchia pedig a legkisebb
változtatást is az egyház ügyeibe való goromba beavatkozásként könyvelte el. Egy
„Eszmélkedés a közös oskolák felállításáról Magyarországban és a miniszteriális
eljárása felett” c. írásban, amely a katolikus egyház álláspontját kívánja
összefoglalni, Rimely Mihály pannonhalmi főapát élesen
támadta a miniszteri tervezetet, valamint az összes tervezett átalakítást, melyek
szerinte 1848 tavasza óta megrendítették és
megsemmisítésre ítélték az egyház évszázados kiváltságait.[13]
Kiemelte az elemi iskolák kérdését, hogy még inkább elítélje a felekezeti
megkülönböztetés nélküli intézmények tervezetét. Ez a dokumentum teljesen
egybevág azzal a memorandummal, amit ezidőtájt, 1848
novemberében a püspöki kar intézett az október eleje óta a végrehajtó hatalom
szerepét betöltő Országos Honvédelmi Bizottmányhoz.[14]
Szerzői kijelentik: „Mi a vallásos nevelést és képzést a szociális élet és polgárzat nélkülözhetetlen alapjának tartván, a közös
iskolákat, melyek a vallásos nevelés eszméjével ellentétben állnak, helyeselni
nem tudjuk, és soha nem is fogjuk és róla egyenesen
kimondjuk, hogy csak a vallás iránti közönyösséget, vagyis az elvallástalanodást fogják hathatósan elősegíteni”. Ellentámadása
során a püspöki kar támaszkodott az egyházi illetve konzervatív hangvételű
sajtóra, petíciók illetve gyűlések révén szándékozott mozgósítani a katolikus
tömegeket. A kormány hangja mérsékelt, de erélyes. Szász Károly államtitkár
közli a püspökökkel, hogy nem képviselik a közérdeket
és hogy intézkedései meghoztalakor „könnyen és
örömest nélkülözi a magyarhoni püspöki kar egyébiránt nagyrabecsült
helybenhagyását”. A kormány csak a nemzetgyűlésnek felelős, írja Szász, és ha
teljes mértékben követte volna a többség akaratát, sokkal messzebbre mehetett
volna a reformok terén. Egyébként a kormány élvezte egy sor neves közéleti személyiség
és publicista támogatását, nem is beszélve az alsó papság egy részéről, melynek
– úgy tűnik – többsége
hazafiasnak és törvénytisztelőnek bizonyult. A felvilágosult abszolutizmus
hagyatékának tudható be, hogy a magyar társadalom jó részének 1848-ban magától
értetődő volt, hogy a papok az állam szolgái és ezért fizetik őket, jóllehet az
elismert egyházakon belül nagy vitákat okozott ez a kérdés.[15]
Több protestáns egyházi személyiség kiállt amellett, hogy az állam vegye
teljesen kézbe az iskolák és az oktatás ügyét, illetve, hogy hagyja magára az
egyházakat, ideértve a „pápistát” is, ahogy azt a kálvinisták mondták. Mindenesetre, a különböző
felekezetek alsópapsága döntő szerepet játszott a liberális forradalomból
kinőtt hatalom meggyökereztetésében. 1848 tavaszán a prédikációk mindenfelé a
kormány támogatására, a nemzeti egység megőrzésére, a közbiztonság és a rend
fenntartására intették híveiket, amikor pedig kitört a háború, az alsópapság
sok tagja égő patriotizmusról tett tanúbizonyságot. A forradalom „legális”
fázisában a papok voltak azok, akik magyarázták a tanulatlan paraszttömegeknek,
hogyan kell értelmezni az új törvényeket. Így Debrecenben „Könyves
Tóth Mihály [...] református lelkész arra oktatta híveit 1848. március 26-án
[...], hogy a szabad földbirtok nem azonos a birtokok egyenlő mértékű felosztásával,
két héttel később pedig arra figyelmeztette hallgatóságát, hogy az egyenlőség
polgári társadalomban csak törvény előtti egyenlőség lehet.”[16]
Az történt ugyanis, hogy sok helyen, vidéken és városokban, a lakosság
szegényebb része minden adó megszüntetésével, sőt a magántulajdon
felszámolásával azonosította a hűbériség eltörlését. A papok szintén fontos
szerepet játszottak a parasztmozgalmak leszerelésében, amik ezidőtájt
szórványos földfoglalásokban is megnyilvánultak. Sopronban például egy ferences
szerzetes feljegyezte naplójában, hogy „a földmívelők
a város rétjét elfoglalták, ökreiket nemzeti kokárdával ékesítvén, reá
hajtották a város vetéseire, a nemzetőrségtől a zászlót elragadták, s elől
vitték három dobostól kisértetve, úgy hajtották
kokárdás ökreiket”.[17] Ha
legtöbbször az alsó papság teológiai perspektívában látta a forradalmi
változásokat, úgy fogta fel ezeket, mint az evangéliumi testvériség eljövetelét,
voltak papok, akik profán irodalmi tevékenységre adták fejüket, vagy akik a
szószékről minden vallásos konnotáció nélkül
magyarázták a politikai eseményeket. Létezik aztán egy, az 1793-as
francia „vörös papokhoz” hasonló kategória,[18]
amely az egyház belső kritikájához kapcsolódik. Ennek a radikális alsópapságnak
az egyik reprezentánsa, Mujszer József 1849-ben „A gyámság alól felszabadult katolika
egyház teendője Magyarországban” címmel kiadott brosúrával vált nevezetessé.[19]
A füzet kilenc cikkben foglalja össze a radikális papságok programját és
követeléseit. Mindjárt az elején lesújtó képet fest a püspökökről és örül, hogy
ezek nem támaszkodhatnak többé a Habsburg monarchiára, mivel ezentúl
az állam a népszuverenitás elve szerint fog működni. Mujszer
állítja, hogy a felső klérus tagjai mindig is a Habsburg-ház cinkosai voltak a
nemzeti függetlenség ügye ellen, és hogy „a jezsuitizmus befolyása alatt
magának a titkos políciának műszerévé aljasult[ak]”, kikel a fényes
márványpaloták, valamint általában a püspökök pompaszeretete ellen, és meg van
győződve, hogy a nép közömbösen fogadná utóbbiak javainak elkobzását, kiváltságainak
megszüntetését. A papság erkölcsi züllésével ellentétben dicséret illeti nála a
házasság intézményét és az átlagember életvitelét, valamint – ahogy ezt
általában a radikális papság szószólói vallják – szerinte a cölibátus úgy
tekintendő, mint a legsúlyosabb vétek az emberi természet és az állam érdeke
ellen. Egy másik hasonló bűn az a dogma, miszerint a felszentelt pap nem léphet
ki szolgálatából akarata szerint. Továbbá Mujszer azt
is szerette volna, ha az egyházi szertartások nyelve a nép nyelve lenne és elítéli
az olyan dolgokat, mint a böjtölés vagy a fülbegyónás, ami – különösen a
búcsújáró helyeken – „több botrányt, mint buzgóságot” okoz. Ugyancsak ellene volt
a szerzetesek tétlenséghez és lustasághoz vezető szegénységi fogadalmának, a
kolduló rendek tevékenységének, melyek arra vezettek, „hogy babonákat
terjesszenek a nép körében az adományok kicsikarása-kicsalása érdekében”. Kiállt
még a polgári ruha és a szakáll viselése mellett, mert amint írja, „a valláshoz
most se tartozik, mint előbb se tartozott, hogy valakinek simára borotvált,
vagy szőrrel benőtt pofája van-e”. Ami az állam és az egyházak viszonyát
illeti, Mujszer még a kormányt is bírálta, mivel ez
fizetné a klérust csak azért, hogy megnyerje jóindulatát és a társadalmi békét.
Számára a szekularizáció nem központi kérdés. Amint írja, az
egyház függetlenségének megőrzéséhez az szükséges, hogy az állam „úgy tekintse
a vallást, mint valamely filozófiai irányzatot, az egyházat pedig mint
filozófiai társulatot, hasonlóan kezelje, mint bármely társadalmi egyesületet,
kereskedelmi társaságot stb.” Ellentétben más radikális elemekkel, akik ellene
voltak, hogy a klérus földet birtokoljon, szerzőnk nem tagadja ennek
jogosságát, feltéve, hogy az ingatlan ne járjon kiváltságokkal és a társadalom
hasznára legyen. Mindenesetre azok, akik papjaikat megválasztották,
kötelesek lennének őket eltartani pénz- és természetbeni szolgáltatásokkal. Mujszer József egy veszprémi
egyházmegyéhez tartozó plébánián szolgált. Ennek püspöke, Zichy Domokos, „a
leghatározottabban elutasított minden lényegi változást”, ami papjait
foglalkoztatta, és amikor nyomásukra összehívta az egyházmegye tanácskozását,
kikötötte, hogy kizárólag az általa meghatározott témákról lehet vitázni, és
hogy a küldöttek legfeljebb tanácskozási joggal bírhatnának. Ebben a légkörben választották
meg Mujszert Somogy megyében országgyűlési
képviselőnek 1848 júniusában. Az országgyűlésben a népiskolai törvény vitája
során tett felszólalásaival hívta fel magára a figyelmet, ez a kérdés foglakoztatta leginkább. A közös iskolák tervezete mellett
érvelve felhozza például személyes tapasztalatait: falujában három nyelv és
négy vallás létezik – mondta – és az ilyen iskola áthidalhatná ezeket a
különbségeket, egyben tompítaná a felekezeti ellentéteket. Nem helyeselte
egyébként a tervbe vett intézkedések elnapolását azon a címen, hogy küszöbön
áll a háború, továbbá ugyanilyen eltökéltséggel követelte az állam és az
egyházak szétválasztását, ami elengedhetetlen feltétele lenne annak, hogy az
oktatás költségei a közadókból fizetessenek. Végezetül megemlítendő, hogy a
48-at követő történetírás – mind a dualista koré, mind a két háború közöttié –
eléggé lényegtelen jelenségként tüntette fel a forradalmi idők radikális
papságának szerepét.[20]
1928-ban Meszlényi Antal azt írta, hogy kérészéletű
mozgalomról van szó, ami ellenszenves volt nemcsak a felső-, de az alsópapság
körében is. Szerinte a sajtószabadság nevében kiteregették az egyház belső
ügyeit és megengedhetetlen hangon beszéltek a püspökökről. Jellemző, hogy a
budapesti radikális papság 1848 áprilisi petícióját
említve Meszlényi, hogy állítását bizonyítsa, csak 16
aláírásról szól, holott a papíron 30 szerepelt… Bizonyos, hogy nem mellékes
eseményekről volt szó, hiszen a kezdeményezést több más hasonló követte, ahol
egyébként jócskán fellelhetők a fentebb idézett Mujszer-brosúrában
megfogalmazott követelések. Igaz, hogy Mujszerrel ellentétben
e szövegek szerzői, úgy tűnik, nem láttak ellentmondást a szekularizáció
illetve az állam és az egyházak szétválasztása közt, melyeket egyidejűleg
követeltek. Szintén megjegyzendő, hogy bizonyos egyházmegyékben ellentétekre
került sor a papság liberális és radikális elemei között, mivel ez utóbbiak
léptek fel a legmélyebb változások követelésével, elmenve a köztársaság
kikiáltásának gondolatáig is. Konkluzióként érdemes még emlékeztetni arra, hogy ezek a mozgalmak nemcsak a katolikus egyházat érintették, hanem protestáns és ortodox lelkészeket, sőt egyes rabbikat is. Ez utóbbiak egyike, Einhorn Ignác így írt: „Soha, de soha sem fogom eszemet bilincsekbe verni, szememet erőszakkal bekötni, nyakamat a papi hatalomvágy [...] járma alá hajtani”. Protestáns részről pedig visszatérhetünk a már idézett Könyves Tóth Mihályhoz, aki Családi Könyvében egyidejűleg a francia forradalom örökségéről tanúskodik: „Házamnál a város radikális gondolkodású tagjai csoportosultak [...] Olvasmányaim ez idő táján a francia forradalom philozófiai termékei valának [...] a francia forradalom és a francia irodalom tett exaltálttá és enthuziasztává, annyira, hogy én az 1848-i nemzeti mozgalmakban, s a függetlenségi küzdelmekben öntudatosan, és a szó teljes ereje szerint lelkesülten vettem részt.”[21] Jegyzetek Az előadás az 1848-as forradalmak és a franciaországi
Szabad Gondolat (Libre Pensée)
160. évfordulója alkalmából rendezett nemzetközi konferencián hangzott el 2008.
március 22-én Párizsban. A háromnapos rendezvényen 12 ország több száz
hallgatója jelent meg. Ezúton mondok köszönetet az idézett magyar
történészeknek, főként Fazekas Csabának, az interneten
hozzáférhetővé tett forrásokért és tanulmányokért. (A Szerző.) [1] Fenyő István: A centralisták az 1848-as forradalom kezdetén.
In: Irodalomtörténeti Közlemények,
2002. 5-6. sz. [URL: http://epa.oszk.hu ] – 2008. március 8. [2] Fazekas Csaba: Az állam és az egyházak kapcsolata
Magyarországon – egykor és ma. Kézirat. Elhangzott az „Egyházak és tolerancia
Magyarországon” c. konferencián, Budapest, 2007. december 5. Online: www.fazekascsaba.hu –
2008. március.; Kecskeméti Károly: Szabadságjogok a magyar liberálisok
reformterveiben (1790-1848). In: Aetas, 2000. 1-2. sz. [URL: http://www.lib.jgytf.u-szeged.hu/folyoiratok/aetas] 2008.
március 8. [3] Komár Éva: Az egyházi birtokok szekularizációjának terve a
reformkorban. In: A Miskolci
Egyetem Bölcsészettudományi Kara tudományos diákköri közleményei, 2. 2001-2002.
évi dolgozatok. Szerk.: Fazekas
Csaba. Miskolc, 2002. [URL: http://mek.oszk.hu/02100/02125]
2008. március 8. [4] Csorba László: Jogvédelem vagy kiváltságvédelem? Danielik János az egyházi vagyon „jogi természetéről”
1848-ban. In: Állam és egyház a polgári átalakulás korában Magyarországon,
1948-1918. Szerk.: Sarnyai Csaba Máté. Bp., 2001. [URL: http://mek.oszk.hu/04600/04672]
2008. március 8. [5] Uo. [6] Uo. [7] Fazekas Csaba, Katolicizmus és konzervativizmus a XIX.
századi Magyarországon. In: Múltunk,
2002. 3-4. sz. 427-475. p. [URL: http://mek.oszk.hu/02200/02214] 2008.
március 8. [8] Uo. [9] Uo. [10] Fazekas Csaba: Dokumentumok Haynald
Lajos esztergomi főegyházmegyei irodaigazgató felfüggesztésének történetéhez
(1849. május-június). In: Századok,
2001. 1. sz. 163-170. p. [URL: http://mek.oszk.hu/02200/02214] 2008.
március 8. (továbbiakban: Fazekas, 2001.) [11] Idézi: Spira György:
A magyar nép története. II. (1526-1849). Bp., 1956. (7. kiadás) 189. p. [12] Fazekas, 2001. [13] Fazekas Csaba: Rimely Mihály
pannonhalmi főapát a Batthyány-kormány iskolapolitikájáról. In: Egyháztörténeti Szemle, 2000. 2. sz.
98-109. p. [URL: http://mek.oszk.hu/02200/02214] 2008. március 8. [14] Fazekas Csaba: Szász Károly kultuszminisztériumi államtitkár
válasza a katolikus püspöki kar emlékiratára, 1848. december. In: Egyháztörténeti Szemle, 2002. 2. sz.
93-104. p. [URL: http://mek.oszk.hu/02200/02214] 2008.
március 8. [15] Zakar Péter: „Kossuth, a magyarok Mózese”. Liberális egyháziak Kossuth-képe
1848/49-ben. In: Aetas,
2003. 3-4. sz. [URL: http:// www.aetas.hu] 2008.
március 8. [16] Uo. [17] Uo. [18] Dommanget, Maurice: Enragés
et curés rouges en 1793. Jacques Roux. Pierre
Dolivier. Paris, 1993. 169. p. [19] Fazekas Csaba: Ismeretlen egyházpolitikai röpirat 1849-ből.
In: Magyar Könyvszemle, 2001. 4. sz. 454-466.
p. [URL: http://mek.oszk.hu/02200/02214] 2008. március 8. [20] Zakar Péter: Forradalom az egyházban? A radikális papság
1848-49-ben. In: Állam és egyház a polgári átalakulás korában Magyarországon,
1948-1918. Szerk.: Sarnyai Csaba Máté. Bp., 2001. [URL: http://mek.oszk.hu/04600/04672]
2008. március 8. [21] Uo. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |